Isnin, 7 Mei 2012

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Pasca Bersih 3.0: Kisah Ibu Tua yang dibelasah polis

Posted: 06 May 2012 06:14 PM PDT

 Oleh: Hafiz Zainuddin

Ini adalah kisah seorang ibu tua penanam belimbing yang telah dihalau dari tanah yang diterokanya suatu ketika dulu. Lantas, beliau dan keluarga membawa diri ke Kuantan untuk memulakan kehidupan baru.

Tanahnya yang kini telah dibangunkan The Mines Shopping Mall yang megah itu baginya cuma sekadar kenangan duka jerih perih mencari nafkah dari bumi bertuah ini. Segalanya telah berlalu.

Ibu tua berumur 71 tahun ini bernama Tuw Ah Mei.

Beliau ibu bagi empat orang anak, juga nenek bagi sembilan orang cucu. Beliau seperti kita, rakyat biasa yang mengharapkan agar negaranya sejahtera dan aman di mana masyarakatnya dapat hidup dalam keadaan harmoni dan adil…  Cukuplah dulu tanah kebunnya telah dirampas kerajaan Barisan Nasional…

Sebagai seorang ibu dan warganegara yang sedar dan prihatin. Puan Tuw sememangnya cakna dan sensitif terhadap isu yang berlegar di sekitarnya. Tidak hairanlah, demi menunjukkan kepedulian dan komitmennya kepada semangat kebebasan dan keadilan, beliau pernah berpuasa selama lima hari dan berdoa agar Anwar Ibrahim dibebaskan pada 9 Januari lalu (tarikh keputusan kes Liwat II). Ibu tua ini juga telah memprotes dengan mogok lapar apabila Lim Guan Eng ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Semangat seorang ibu…

Semangat Puan Tuw Ah Mei tidak boleh dinafikan. Demi masa depan negara yang tercinta, baru-baru ini beliau turut serta dalam perhimpunan duduk-bantah Bersih 3.0 yang menuntut reformasi sistem pilihan raya Malaysia. Dalam perhimpunan tersebut, beliau telah menyaksikan keganasan pihak polis membelasah peserta perhimpunan.

Insiden pertama keganasan polis yang disaksikan Puan Tew berlaku di Jalan Raja Laut pada Sabtu itu, sewaktu beliau melihat tiga orang peserta perhimpunan aman dibelasah oleh beberapa orang polis. Perkara yang sama juga disaksikan semasa beliau melalui Jalan Tun Perak yang menyaksikan lebih ramai peserta perhimpunan aman dibelasah beramai-ramai. Perasaannya ketika itu luluh bercampur-baur antara ketakutan dan kesedihan.

Hati ibu ini sangat tersentuh dengan insiden yang disaksikan oleh mata kepalanya sendiri. 'Polis pukul orang tanpa sebab yang munasabah…' Semena-mena air matanya mengalir, beliau menangis sambil mempersoalkan tindakan melulu pihak polis. Mereka yang dibelasah polis tersebut ibarat anak-anaknya sendiri. "Apakah kejadian 'Teoh Beng Hock' akan berlaku sekali lagi?" bisik hati kecilnya.

Sang ibu ditumbuk polis wanita…

Dalam keadaan kacau bilau tersebut, Puan Tuw telah ditahan. Hati mana yang tidak meradang, sudahlah perhimpunan aman diganggu pihak berkuasa dengan kekasaran, semburan air asid dan tembakan gas pemedih mata, ditahan pula tanpa sebab yang munasabah malahan semasa dimasukkan ke dalam kereta polis, beliau ditolak dengan kasar.

Sewaktu ibu tua ini berada di dalam kereta polis, tidak semena-mena pula beliau ditumbuk oleh seorang polis wanita!

Mengapa semua ini berlaku? Apakah polis wanita tersebut tidak ada perasaan belas sehingga sanggup menumbuk seorang ibu tua berusia 71 tahun? Dimanakah letaknya peri kemanusiaan atau sekurang-kurangnya rasa hormat terhadap orang tua dan sesama wanita?

Sebagai warga Malaysia yang bermaruah dan prihatin, apakah kita boleh menerima tindakan polis wanita tersebut menumbuk seorang seorang ibu tua berusia 71 tahun?

Dalam keadaan tertekan, kepenatan dan marah di atas apa yang berlaku. Dengan segala kekuatan  orang tua yang ada, Puan Tuw membalas tindakan polis wanita tersebut dengan menendangnya. Maka berlakulah sedikit 'pergelutan' sehinggalah seorang anggota polis yang prihatin datang menegur polis wanita tersebut dan meleraikan pergaduhan.

Di Pulapol…

Puan Tuw ditahan dan dibawa ke Pulapol Cheras. Dalam perjalanan ke bilik tahanan, seorang anggota polis telah menyimbah wajahnya dengan air. Beliau terpinga-pinga dengan tindakan anggota polis tersebut.

Segala persoalan membayangi fikirannya. Kenapa wajahnya perlu disimbah dengan air sedemikian rupa? Mengapakah ia perlu berlaku? Siapa pun pasti terpinga-pinga.

Polis yang dibayar oleh rakyat gaji mereka bertindak seolah-olah mereka yang memiliki negara ini. Walhal, Negara ini milik kita semua. Dimanakah letaknya sifat peri kemanusiaan seorang anggota keselamatan? Dimanakah letaknya maruah sebagai seorang insan? Apakah perkara ini adil bagi seorang ibu tua? Malah terhadap siapapun jua, ia tidak sepatutnya berlaku.

Apabila Puan Tuw membuka mulutnya…

Atas kejadian yang menimpa beliau. Puan Tuw telah pun membuat laporan polis untuk memohon siasatan segera terhadap aduannya dan turut menggesa polis untuk mengambil tindakan terhadap siapa sahaja yang melanggar undang-undang. Beliau juga dibantu oleh pihak parti untuk membuat sidang media menceritakan pengalaman yang dilaluinya.

Malangnya, inisiatif ibu tua prihatin ini telah diperlekehkan oleh Pengerusi MCA Serdang Liew Yun Keong. Menurut laporan Malaysiakini.com, Liew telah membuat tuduhan terhadap Puan Tuw dengan mengatakan bahawa Puan Tuw berbohong dan telah digunakan oleh DAP untuk menimbulkan isu ini.
Apakah Liew sengaja membuat tuduhan ini untuk mendapat publisiti murahan?

Mungkin ini tuduhan sembarangan, masakan Liew tahu puan Tuw berbohong sedangkan beliau sendiri tidak berada di tempat kejadian?

Memang benar Puan Tuw Ah Mei adalah ahli DAP. Apakah itu boleh menghalalkan perlakuan sedemikian rupa terhadapnya? Apakah beliau tidak boleh melaporkan apa yang berlaku ke atas dirinya? Dan apakah beliau tidak layak untuk bersuara?

Polis belasah bukan perkara asing…

Kejadian 'polis membelasah peserta perhimpunan' bukanlah kes terasing. Kalau Puan Tuw Ah Mei berbohong sekalipun, ia tidak mengurangkan kebenaran tentang keganasan dan salah guna kuasa polis sebelum ini.

Peristiwa yang berlaku terhadap ibu tua bernama Puan Tuw Ah Mei bukanlah satu-satunya kejadian yang berlaku. Masih ramai lagi peserta perhimpunan dan rakyat Malaysia mengalami peristiwa yang hampir serupa; dibelasah polis, tercedera ketika menyelamatkan diri, lemas dalam gas pemedih mata dan sebagainya. Semuanya adalah sebuah manifestasi kepada sebuah kerajaan yang takut dengan bayang-bayangnya sendiri.roketkini.com

Suhakam dipinggir, Najib terus dolak-dalik

Posted: 06 May 2012 05:36 PM PDT

Roketkini.com



PETALING JAYA: Kuman di seberang laut, Najib nampak; gajah di depan mata, dia pura-pura rabun.

Itulah sikap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mahu menubuhkan sebuah panel baru bagi siasatan terhadap salah guna kuasa polis semasa perhimpunan aman Bersih 3.0 sedangkan Malaysia sudah mempunyai Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam).

Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan Tony Pua berkata, Najib perlu mencermin dirinya terlebih dahulu sebelum mendakwa perhimpunan Bersih telah melanggar "prinsip dan semangat Akta Perhimpunan Aman."

"Perdana Menteri gagal untuk memahami dan menghayati prinsip dan semangat akta tersebut yang membenarkan ruang demokratik yang lebih besar untuk bersuara dan behimpun rakyat Malaysia," katanya dalam satu kenyataan.

Sebelum ini, laporan Bernama memetik Najib sebagai berkata beliau sedang mencari "orang yang sesuai" bagi menjadi sebahagian dari panel penyiasat.

Menurut Pua, kerajaan telah pun membentuk Suhakam di bawah Akta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia 1999 yang antara peranannya bertanggungjawab terhadap sebarang siasatan aduan mengenai perlanggaran hak asasi manusia.

Katanya, Seksyen 4(2) Akta Suhakam juga mempunyai kuasa untuk 'menasihati kerajaan dan atau pihak berkuasa berkenaan' bagi aduan terhadap mereka dan untuk mengesyorkan tindakan sewajarnya diambil.
"Buat masa ini, Suruhanjaya tersebut diketuai oleh Tan Sri Hasmy Agam. Pesuruhjaya yang lain termasuk Professor Dr. Khaw Lake Tee, Encik Mohd Sha'ani Abdullah, Professor Datuk Dr Mahmud Zuhdi Majid and Encik James Nagayam," tambah beliau.

Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara berkata, semua Pesuruhjaya itu telah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong yang dicadangkan oleh Perdana Menteri untuk mempertahankan hak asasi manusia di negara ini.

"Jadi, kenapa SUHAKAM dipinggirkan apabila siasatan melibatkan pencabulan hak asasi manusia secara terang-terangan oleh pasukan polis?

"Apakah Pesuruhjaya Suhakam yang ada ini tidak bagus? Atau kabinet sendiri risau Suhakam akan menemui perkara-perkara yang akan menjejaskan pasukan polis dan kerajaan dan sebab itu, Najib cuba membentuk panel baru yang akan lebih 'bersimpati' terhadap kerajaan?

"Kita menyeru Perdana Menteri untuk berhenti mengheret dirinya sendiri di atas tindakan keterlaluan dan keganasan polis terhadap wartawan dan rakyat biasa semasa perhimpunan Bersih," ujarnya.

Beliau kesal kerana kerajaan UMNO-BN telah membiarkan polis memukul dan mencederakan ramai rakyat Malaysia tanpa sebab yang jelas, termasuk wartawan The Sun, Radzi Razak, yang mengalami patah tulang pipi dan rusuk akibat dibelasah polis

"Kabinet perlu secepat mungkin melantik Suhakam sebagai panel siasatan bebas untuk menyelesaikan kontroversi ini secepat mungkin," ujarnya, menambah bahawa Najib tidak perlu membuang masa dan wang rakyat untuk menubuhkan panel yang baru.

Pua berkata, kerajaan UMNO-BN perlu membuka mata bahawa punca utama kekecauan sewaktu perhimpunan aman Bersih 3.0 bermula apabila Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang tidak dipilih oleh rakyat telah menolak permohonan Bersih untuk menggunakan Dataran Merdeka.

"Perdana Menteri sekali lagi cuba mengelak tuduhan kekacauan yang dibuat oleh polis semasa perhimpunan Bersih berlaku akibat keputusan jawatankuasa Bersih yang menolak penggunaan Stadium Merdeka sebagai tempat alternatif.

"Hakikatnya, lokasi tersebut ditawarkan pada saat-saat akhir sebelum perhimpunan bermula, ia bukanlah satu sebab munasabah yang diberi oleh DBKL atas penolakan untuk menggunakan Stadium Merdeka," tambah beliau.

Dalam perhimpunan Bersih 2.0 tahun lalu, Najib dan beberapa menterinya juga menngunakan  taktik yang sama dengan menawarkan stadium tetapi kemudian ditolak oleh pihak berkuasa di saat-saat akhir.

Menurut Pua, disebabkan penolakan tanpa alasan yang munasabah, peserta perhimpunan terpaksa berhimpun di jalanan manakala pasukan polis pula dikerahkan untuk mengawal Dataran Merdeka.

"Ia merupakan satu tindakan mengarut dan ironi apabila perhimpunan Bersih seolah-olah dibenarkan di jalanan tetapi tidak dibenarkan berlangsung di atas padang," katanya.

Beliau menegaskan bahawa Najib telah melakukan kesilapan menafikan hak Bersih untuk berhimpun di Stadium Merdeka semasa Bersih 2.0 Julai tahun lepas yang menyaksikan kekacauan di jalanan di mana pihak polis memerangkap peserta himpunan malah menyerang mereka di Hospital Tung Shin menggunakan semburan air dan gas pemedih mata.

"Beliau sekali lagi melakukan kesilapan yang sama dengan menafikan permohonan himpunan 'duduk-bantah' Bersih di Dataran Merdeka yang mengakibatkan  berlakunya keganasan yang tidak wajar sama ada dari pihak polis, media mahu pun peserta Bersih.

"Tindakan dan penafian beliau membuktikan bahawa 'program transformasi politik' telah gagal sepenuhnya dan bersifat kosmetik yang semata-mata bertujuan untuk menaikkan imejnya di mata masyarakat," ujarnya. – Roketkini.com

Syarikat Kroni Umno/BN Terengganu Pula Dapat Tanah?

Posted: 06 May 2012 05:23 PM PDT

Wartawan Buletin  


KUALA NERUS – Selepas menganugerah kan tanah kepada wakil-wakil rakyat, kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) Terengganu dijangka akan mengagih-agihkan tanah kepada syarikat-syarikat kroni pula.

Menurut sumber, pada waktu terdekat, kerajaan akan memberikan tanah kepada syarikat yang menjalankan operasi kuari Bukit Batu Hampar atau dikenali kuari Bukit Berapit bersebelahan kuari Bukit Jong dekat sini.

Sumber tersebut berkata, atas tujuan tersebut, kerajaan Umno/BN Terengganu akan 'merampas'  tanah penduduk sekitar lokasi kuari itu beroperasi.

Pada tahun 2008, kira-kira tiga bulan dari tarikh pilihanraya umum ke-11, kuari terbabit yang telah ditutup sekian lama ditutup telah diberikan kepada syarikat Imbuhan Pelangi Sdn Bhd bekas Menteri Besar Dato' Seri Idris Jusoh.

Perkara tersebut telah didedahkan oleh Menteri Besar Terengganu, Dato' Seri Ahmad Said ketika menjawa soalan yang dikemukakan oleh ADUN Bukit Tunggal, Dr Alias Razak, pada April 2010.

Semakan yang dibuat Buletinonline dan laporan diterbitkan pada 11 April 2010 mendapati, salah seorang Ahli Lembaga Pengarah syarikat tersebut adalah Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian Kuala Nerus.

Namun begitu, menurut penduduk setempat, kuari yang banyak membekalkan bahan bagi membina jalan dan jambatan Kampung Jeram ke Kampung Bukit Guntung itu, bukan diuruskan oleh syarikat tempatan.

"Ia mungkin telah dijual kepada syarikat luar Terengganu, samada ia betul atau tidak, Wallahu'alam, tapi saya lihat orang luar yang menjalankan urusannya,"ujar beliau yang tidak mahu dikenali, ketika ditemui Buletinonline.

J'kuasa fatwa haram demo, AMK tuntut penjelasan

Posted: 06 May 2012 05:19 PM PDT

Angkatan Muda Keadilan (AMK) menuntut penjelasan daripada Majlis Fatwa Kebangsaan berhubung keputusan jawatankuasa itu hari ini bahawa umat Islam haram menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang melanggar undang-undang.

Ketua pergerakan itu, Shamsul Iskandar Md Akin berkata Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia perlu menjelaskan kerana keputusan tersebut mungkin dibuat dengan hanya berdasarkan laporan media arus perdana.

Sedangkan, perhimpunan BERSIH 3.0 – bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil – mempunyai tujuan yang baik, katanya lagi dalam sidang media di ibu pejabat PKR hari ini.

"Kalau kita ambil pendekatan seperti ungkapan  yang mengatakan 'mencegah lebih baik daripada mengubati' dan 'berkata benar walaupun pahit', adalah wajib (sertai perhimpunan).

"Kita mesti ada kebebasan  untuk menyatakan pendirian dan pendapat dengan berani walaupun berdepan dengan risiko. Kita akan minta penjelasan daripada majlis fatwa supaya tidak dilihat fatwa ini akan memosong pemikiran orang Islam," katanya.

Sementara itu, pada sidang media sama, Shamsul turut menuntu penjelasan terperinci berhubung fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan hari ini mengenai penyertaan perhimpunan dan demonstrasi.

Menurut Shamsul lagi, jika diperlukan, beliau sedia mengemukakan majlumat lanjut berhubung perhimpunan BERSIH jawatankuasa majlis fatwa memerlukannya.

Jawatankuasa itu hari ini memutuskan haram bagi umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang serta mencetuskan hura-hura dan kekacauan dalam negara.

Rompakan Terbesar Malaysia; Kedudukan Najib Umpama ‘Telur Di Hujung Tanduk’

Posted: 06 May 2012 05:16 PM PDT




Wartawan Buletin  
 
Umno Bakal Menyingkir Presidennnya 


 KUALA TERENGGANU – Antara pernyataan politik yang paling tajam sepanjang minggu lalu ialah kedudukan Presiden Umno Dato' Seri Najib Razak yang juga Perdana Menteri Malaysia dalam senario politik tanah air.

Menurut Ali Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkifli Ahmad, kedudukan Najib semakin bahaya sekiranya beliau menagguhkan lagi pilihanraya umum sehingga tahun hadapan.

Katanya, perbicaraan kes pembelian kapal selam Scorpene yang sedang berlangsung di mahkamah Perancis membimbangkan Najib dan Umno.

"dalam konteks mahkamah di Perancis, mereka akan memanggil beberapa individu sebagai saksi termasuk Perdana Menteri Najib Tun Razak dan Menteri Pertahanan hari ini Dato' Zahid Hamidi,

"ini adalah pendedahan yang akan mengakibatkan kedudukan Najib Tun Razak akan menjunam,"jelasnya.

Menurutnya, kes pembelian dua kapal selam Scorpenen sebelum ini yang disebut sebagai kes rasuah akan disebut sebagai kes  sabitan  jenayah sekaligus.

Katanya, menurut kenyataan SUARAM, Najib telah meminta pembayaran rasuah sebanyak RM1 bilion dollar Amerika bersamaan RM3 bilion.

NGO hak asasi manusia itu juga mengungkap, ia adalah satu kes 'Rompakan Terbesar di Malaysia' (Great Malaysian Robbery).

Oleh kerana itu, beliau yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat mendakwa Najib amat tertekan dasn meramalkan Najib akan disingkirkan dari Umno.

"saya rasakan Najb amat tertekan, dan sekiranya ditangguh lagi pilihanraya, saya meramalkan, Umno akan menyingkirkan Presidennnya untuk menyelamatkan Umno dalam pilihanraya umum ke-13 (akan datang),"tegasnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Majlis Penerangan Isu Semasa Pasca Bersih 3.0 yang diadakan pada 4 Mei, di Gong Pauh, Chukai Kemaman.

Pada perhitungan Pengarah Pusat Penyelidikan dan Pembangunan PAS itu, ia adalah isu yang paling besar dihadapi oleh Umno dan Barisan Nasional masakini.

Turut berucap dalam majlis tersebut ialah Ketua Penerangan PAS Pahang Suhaimi Saad dan Timbalan Ketua Penerangan PAS Terengganu Ustaz Azman Shapawi Abdul Rani

LIHAT VIDEO DI SINI

AMK gesa kerajaan terima tawaran La Rue

Posted: 06 May 2012 05:01 PM PDT

Ketua Angkatan Muda PKR Shamsul Iskandar Md Akin berkata kerajaan perlu menerima tawaran daripada seorang pelapor khas Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu untuk menyiasat dakwaan keganasan yang berlaku dalam perhimpunan BERSIH 3.0.

Katanya, penyertaaan oleh pelapor khas itu, Frank La Rue, akan meningkatkan lagi kredibiliti panel siasatan yang diumumkan perdana menteri sebelum ini.

Selain penyertaan La Rue, panel berkenaan juga perlu dilihat tidak berpihak dan turut menyertaan wakil daripada organisasi media dan MP Pakatan Rakyat, kata peguam itu.

Katanya lagi, keengganan kerajaan untuk berbuat demikian akan memberi gambaran tidak baik ke atas kredibiliti jawatankuasa berkenaan, kata Shamsul lagi dalam sidang media di ibu pejabat PKR hari ini.

"Kita mengalu-alukan panel bebas seperti yang dikatakan. Anggota mesti dalam kalangan jawatankuasa BERSIH, Ahli Parlimen Pakatan, Wakil Suhakam, wartawan dan juga pelapor khas dari PBB itu," katanya.

La Rue hari ini memberitahu Malaysiakini bahawa beliau sedia menawarkan diri untuk menyiasat insiden yang berlaku dalam perhimpunan 28 April itu sekiranya kerajaan menjemput beliau untuk berbuat demikian.

Peguam yang berpengkalan di Geneva itu mengikuti rapat laporan berhubung perhimpunan BERSIH 3.0.

Saifuddin: Siswa sokong BERSIH, bukan parti

Posted: 06 May 2012 05:00 PM PDT

Timbalan menteri pengajian tinggi Datuk Saifuddin Abdullah percaya golongan mahasiswa yang hadir ke perhimpunan BERSIH 3.0 bukan merupakan penyokong parti pembangkang.

Sebaliknya, kumpulan mahasiswa berkenaan hadir di perhimpunan tersebut untuk menyokong perjuangan NGO dalam gabungan pertubuhan menuntut pilihan raya bersih dan adil itu, katanya.

"Saya yakin mereka pergi ke Dataran Merdeka untuk menyertai BERSIH dengan kefahaman mereka atas tanggungjawab," katanya ketika ditemui Malaysiakini di Kuala Lumpur hari ini.

Tambahnya, beliau juga mendengar rungutan bahawa "tokoh tertentu" memperalatkan perhimpunan tersebut sehingga menimbulkan rasa tidak senang di kalangan peserta perhimpunan 28 April itu.

Sehubungan itu juga, Saifuddin turut meminta 22 orang mahasiswa yang dikehendaki polis berhubung insiden yang berlaku pada hari itu supaya tampil membantu siasatan.

Katanya, lebih baik sekiranya pelajar berkenaan berbuat demikian daripada terus dicari oleh pihak polis.

"Lebih baik mereka tampil memberi kerjasama... Mereka harus menyatakan di mana dan kenapa mereka menyertai BERSIH. Ini akan memudahkan polis membuat siasatan dan memberi gambaran peristiwa sebenar," katanya.

Pihak polis sebelum ini polis mengeluarkan 49 wajah peserta BERSIH yang dikehendaki polis bagi membantu siasatan.

Ekoran itu, Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Khaled Nordin memaklumkan bahawa 22 orang daripada individu berkenaan merupakan golongan mahasiswa.

Umno mahu SU Agung PKR minta maaf

Posted: 06 May 2012 04:57 PM PDT

ROSMIZA KASIM

Pengerusi Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed
 
Pengerusi Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed
 
 
KOTA BHARU - Umno Kelantan menggesa Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail memohon maaf kepada Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar kerana mendakwa beliau ahli Umno dan tidak layak memegang jawatan itu.

Pengerusinya, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, dakwaan yang dibuat tanpa kajian itu secara tidak langsung menjejaskan kredibiliti Wan Ahmad sebagai pegawai SPR.

Menurutnya, pendedahan yang dibuat Sinar Harian semalam jelas menunjukkan (Datuk) Wan Ahmad bukanlah ahli Umno Cawangan Kubang Bunggor, Pasir Mas seperti yang didakwa pembangkang dan itu adalah dakwaan palsu.

"Dia (Saifuddin) kena minta maaf atas tuduhan tidak berasas ini.Ini adalah kerja-kerja mereka sepanjang menjadi pembangkang yang sentiasa mengeluarkan tuduhan melulu tanpa selidik perkara sebenarnya.

"Mereka ini cuba memperdayakan rakyat dengan pelbagai tuduhan dan ada juga di antara masyarakat yang mempercayainya walhal ia sebenarnya tidak benar," katanya semalam.

Terdahulu beliau merasmikan Pelancaran Kawasan Industri Majlis Amanah Rakyat (Mara) (Kimfest) 2012 dan Halal Park di Pengkalan Chepa di sini.

Seperti yang didedahkan Saifuddin dalam Sinar Harian 26 April lalu, mendakwa nama Wan Ahmad Wan Omar kad pengenalan bernombor 490101-03-5179 dan kad pengenalan lama 2756290 adalah disebut dimiliki oleh Datuk Wan Ahmad.

Saifuddin mengaitkan nombor kad pengenalan Wan Ahmad seorang peniaga kedai makan itu adalah milik Datuk Wan Ahmad sebagai ahli Umno sehingga turut mencabarnya bersama Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof membuat penafian sebelum pendedahan dibuat.

Saifuddin juga turut mendesak Abdul Aziz dan Datuk Wan Ahmad melepaskan keahlian mereka bagi membuktikan SPR bebas dan berkecuali.

Perkara ini seakan-akan terjawab setelah Sinar Harian mendedahkan seorang lelaki mengaku nama dan nombor kad pengenalan itu sebenarnya adalah miliknya tetapi bukan merujuk kepunyaan Datuk Wan Ahmad.

Dalam masa sama Wan Ahmad juga bersimpati terhadap Datuk Wan Ahmad dan Umno perlu menjawab perkara itu untuk menjaga imej SPR sebagai badan pengurus pilihan raya yang bebas dan berkecuali.

Wan Ahmad anggap isu ahli Umno selesai

Posted: 06 May 2012 04:55 PM PDT

HASLINA KAMALUDIN

Wan Ahmad anggap isu ahli Umno selesai
 
Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar
 
 
SHAH ALAM - Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar menganggap isu keahliannya dalam Umno dibangkitkan Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail sudah selesai apabila individu yang dikaitkan tampil membuat pengakuan.

Menurutnya, kenyataan penafiannya sebelum ini sudah cukup membuktikan dirinya tiada kaitan dengan dakwaan Saifuddin yang sebelum ini memberikan bukti nama, nombor kad pengenalan serta nombor keahlian.

"Perkara ini sudah selesai. Saya tidak mahu memikirkan perkara yang dijadikan isu lagi. Fokus utama saya adalah kepada taklimat SPR. Saya akan menjelajah beberapa negeri bagi memberikan taklimat untuk persediaan pilihan­ raya.

"Saya perlu memberi tumpuan pada kerja saya kerana ini melibatkan semua pihak," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Semalam, Sinar Harian menemui Wan Ahmad yang berkongsi nama dengan timbalan pengerusi SPR itu. Dia seorang peniaga kedai makan di Pasir Mas, Kelantan.

Ditanya mengenai tempoh permohonan maaf secara terbuka yang diberikan kepada Saifuddin, Wan Ahmad berkata: "Kalau benar beliau pemimpin bermaruah dan mempunyai integriti tinggi, seharusnya beliau tampil membuat permohonan maaf secara terbuka.

"Beliau telah mengaibkan saya tanpa usul periksa. Beliau dilihat terburu-buru dan secara melulu membuat prasangka. Jika seorang pemimpin sudah melakukan kesilapan, perlulah memohon maaf.

"Tapi, saya tidak meletakkan apa-apa tempoh. Apa yang penting, masyarakat sudah mengetahui perkara sebenar," katanya.

Pas sudah ada senarai calon PRU13

Posted: 06 May 2012 04:53 PM PDT

RAZIF ROSLI

Pas sudah ada senarai calon PRU13
 
Ketua Penerangan Pas Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man
 
 
IPOH – Pas hampir selesai menamakan semua calon sebagai persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) yang dijangka diadakan bila-bila masa.

Ketua Penerangan Pas Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, hampir setiap negeri sudah pun menyenaraikan calon pada PRU13 kelak.

Menurutnya, Majlis Syura Pas sudah pun meneliti senarai nama sementara keputusan individu dipilih menjadi calon hanya akan diputuskan di peringkat Majlis Syura berkenaan.

"Boleh dikatakan hampir selesai, lepas ini kita akan berbincang bersama Majlis Syura dalam masa terdekat dan selepas itu jawatankuasa Pusat akan putuskan.

"Pas sudah mengenal pasti calon berpotensi membawa suara rak­yat dalam menghadapi PRU13. Di dalam Dun ataupun Parlimen menghantar sekurang-kurangnya dua nama serta Majlis Syura telah setuju dengan nama-nama ini, malah senarai akan didedahkan bila Parlimen dibubarkan kelak," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Konvensyen Pas Perak Kali Ke-16, semalam.

Tuan Ibrahim berkata, Pakatan Rakyat (PR) secara keseluruhannya sudah 90 peratus siap menyenaraikan pembahagian kerusi pada PRU13.

"Setakat ini semuanya berjalan de­ngan lancar, cuma ada satu dua negeri yang masih dalam perbincangan akhir dan kita sedang berusaha ke arah itu secepat mungkin.

"Dari segi manifesto PR peringkat pusat, kita sudah pun menyiapkannya dan kita hanya tunggu untuk peringkat pelancaran dan di peringkat negeri pula kita mendapat maklumat sebahagian besar sudah pun menyiapkan, malah ada yang dah lancar pun seperti di Terengganu dan Negeri Sembilan.

"Kita akan lancar apabila Parlimen bubar kerana kebiasaannya Umno akan tiru manifesto kita seperti yang terjadi kepada Buku Jingga sebab mereka dah tiada idea, jadi biar kita tunggu dulu," katanya.

Pada pilihan raya lalu, PKR meletakkan 94 calon dari parti itu dan memena­nginya sebanyak 31 kerusi. Manakala Pas memenangi 23 kerusi dan DAP menang 28 kerusi.

Tiada ulasan: