Selasa, 29 Mei 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Felda - Menang Sorak Tanah Tergadai

Posted: 28 May 2012 10:26 PM PDT

Kontroversi penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVH) semakin hangat apabila PKR mendakwa para peneroka hanya diberi peruntukan sebanyak 91 juta saham atau 2.5% dari jumlah keseluruhan saham di bawah Tawaran Awam Permulaan (IPO – Initial Public Offering).

Data dari Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) mengesahkan sebahagian besar jumlah saham akan dibolot oleh kroni Umno, yang diistilahkan sebagai "pelabur-pelabur bumiputera yang diiktiraf Miti". Mereka diberi peruntukan sebanyak 420 juta saham atau 11.5% dari jumlah saham.


Ketua biro perdagangan dan pelaburan parti itu Wong Chen semalam mendedahkan bahawa para pelabur yang dimaksudkan ialah mereka yang mempunyai hubungan rapat dengan kerajaan Barisan Nasional.

Prospektus FGVH menunjukkan peruntukan 2.5% untuk 122,635 peneroka itu sebenarnya adalah kurang dari peruntukan saham untuk para pekerja Felda sendiri. Para pekerja Felda diberi peruntukan sebanyak 109 juta saham atau 3% dari jumlah keseluruhan IPO.

Kenapa para peneroka mendapat jumlah saham yang kurang berbanding dengan peruntukan saham bagi golongan pekerja di Felda yang seramai 3,835 orang itu adalah sesuatu yang sukar dijelaskan.

Jika diandaikan kesemua saham dibeli maka setiap peneroka hanya mendapat 810 saham sedangkan setiap pekerja Felda mendapat sebanyak 28,368 saham.

Berbalik kepada janji yang dibuat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di mana dalam ucapannya beliau sering mencanangkan bahawa kerajaan pimpinannya sangat mengambil berat tentang hal ehwal kebajikan para peneroka.

"Hanya BN sahaja yang mampu membela nasih para peneroka," begitulah apa yang sering beliau laung-laungkan di mana sahaja beliau pergi bagi menjustifikasikan niatnya untuk mengapong saham FGVH di Bursa Malaysia.

Kroni Umno untung besar

Keadaan ini menjelaskan kepada kita bahawa tokoh-tokoh korporat dan kroni Umno akan mengaut faedah dan keuntungan yang besar hasil dari titik peluh para peneroka.

Mereka ini tidak perlu berusaha untuk meneroka, meratakan tanah dan menanam tanaman, kalau dulu getah dan sekarang kelapa sawit.

Mereka juga tidak perlu menunggu masa kira-kira tujuh tahun untuk menuaikan hasil seperti peneroka yang berhempas pulas untuk mengerjakannya selama 10 hingga 20 tahun dan lebih.

Dengan kekuatan wang ringgit yang mereka miliki mereka boleh membeli seberapa banyak jumlah saham yang mereka ingini apabila terapong di Bursa Malaysia nanti.

Benarkah Najib prihatin dengan nasib para peneroka atau Najib mempunyai kepentingan lain sehingga membuka ruang kepada golongan kaya untuk menambah kekayaan mereka.

Data dari Miti juga mendedahkan bahawa sebanyak 1.5 bilion saham FGVH iaitu setinggi 41% diperuntukan kepada para pelabur gergasi termasuk syarikat komoditi Peranchis, Louis Dreyfus milik keluarga Yahudi.

Akhbar mingguan bisnes dan pelaburan, The Edge juga menyebut tentang syarikat Yahudi ini di mana Louis Dreyfus akan menerima 4.9 peratus kepentingan dalam FGVH.

Ini mengesahkan kebimbangan kita bahawa berkemungkinan FGVH pada suatu hari nanti, akan jatuh ke tangan Yahudi berdasarkan kekuatan kewangan dan pengaruh mereka di pasaran antarabangsa.

Peruntukan 4.9 peratus ini bermakna syarikat Yahudi itu mendapat peruntukan saham lebih daripada keseluruhan jumlah 112,635 peneroka di negara ini yang hanya mendapat peruntukan sebanyak 2.5 peratus.

Dengan kepintaran mereka dalam selok belok permainan saham dan ditambah dengan kekuatan kewangan yang mereka miliki, maka tidak mustahil syarikat seperti Louis Dreyfus boleh menambah pegangan sahamnya dalam FGVH.

Mereka bebas untuk membeli lebih banyak saham dalam pasaran terbuka, apabila saham FGVH diapongkan nanti.

Walaupun kerajaan menjanjikan bahawa kepentingan majoriti FGVH tetap kekal di tangan para pelabur tempatan, bumiputera dan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan tetapi ianya tidak semudah itu.

Melihat kepada saham MAS yang kini jatuh ke paras serendah RM1.08 sesaham yang ditutup semalam, yakinkah kita bahawa kerajaan BN mampu memelihara dan mengawal saham FGVH dari jatuh kepada pelabur-pelabur asing?

Prospektus FGVH dijangka diedarkan Khamis ini dan permohonan sahamnya akan ditutup 10 hari atau dua minggu selepas itu.

Dipetik dari http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2012/05/29/fgvh-bakal-jatuh-ke-tangan-yahudi/


Nong Chik: Orang luar punca kecoh

Posted: 28 May 2012 08:43 PM PDT

KUALA LUMPUR: Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Senator Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin mendakwa kehadiran orang luar ke Lembah Pantai menjadi salah satu punca tercetusnya keganasan semasa ceramah PKR dan NGO 24 Mei lalu.

Katanya, semasa malam kejadian ramai orang luar yang 'diimport' masuk ke Lembah Pantai untuk melakukan provokasi dan menimbulkan suasana kecoh sehingga menimbulkan rasa tidak senang penduduk tempatan.

"Saya rasa kalau program libatkan orang tempatan tiada kekecohan akan berlaku.


"Bila bawak import ini yang selalu berlaku sebab ada cabar mncabar. Orang tempatan kalau ada cabar mencabar kita pun susah nak kawal kemarahan mereka," katanya dalam sidang media selepas menghadiri Santai Pemimpin Bersama Pesara Lembah Pantai di sini hari ini.

Katanya, ini dibuktikan dalam kejadian pemindahan penduduk Flat PKNS Kampung Kerinchi April lalu apabila kehadiran orang luar termasuk wakil pelajar pro pembangkang Adam Adli cuba untuk menimbulkan provokasi.

Isu tempatan

"Sepatutnya orang luar tak perlu terlibat langsung…ia isu tempatan tak payah libatkan orang luar sebab orang dalam tiada pun yang agresif," katanya.

Keadaan itu sekaligus menurut Raja Nong Chik jelas menunjukkan Pakatan Rakyat gagal mengawal emosi penyokongnya apabila berhadapan dengan keadaan sedemikian.

Ketua Umno Bahagian Lembah Pantai ini berkata, PKR sepatutnya mencontohi kumpulan Indraf yang mengadakan mogok lapar dan membuat himpunan di Brickfields sejak Sabtu lalu secara aman dan tertutup.

Beliau turut mencadangkan mana-mana pihak perlu memikirkan cara untuk membuat program dalam kawasan tertutup apabila berada di kawasan yang panas dan sensitif.

"Kalau buat ceramah secara tertutup, sekurang-kurangnya tak bagi kesan pada pihak berdekatan. Sama juga dengan Bersih, kalau dia buat di stadium tak akan menjejaskan suasana disekeliling," katanya.

Walau bagaimanapun, beliau tetap kesal dengan kejadian terbabit sehingga membabitkan kecederaan penduduk tempatan dan menyerahkan kuasa kepada polis untuk menyiasat.

Beliau juga berkata pihaknya tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang sekiranya perkara ini dibiarkan berterusan dan dijadikan alasan untuk modal fitnah pembangkang.

http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2012/05/28/nong-chik-orang-luar-punca-kecoh/


Gaji RM300,000 Sebulan ?

Posted: 28 May 2012 07:21 PM PDT

JIKA Safee Sali menerima gaji bulanan berjumlah Rupiah 350 juta (RM118,000) sebulan, wonderkid Malaysia yang baru sahaja mengikat kontrak tiga tahun bersama kelab Portugal, Beira-Mar, Nazmi Faiz pula dikhabarkan bakal menerima gaji bulanan sebanyak RM 300,000.

Mencetus fenomena dalam bola sepak negara selepas terpilih sebagai pemain untuk kelab liga divisyen satu Portugal sehingga Jun 2015 nanti, gaji pemain tengah Harimau Muda itu kini menjadi topik perbualan hangat penyokong serta pemerhati bola sepak tempatan.


Meskipun khabar angin mengenai gaji yang bakal diterima oleh Nazmi masih belum dapat disahkan, namun, sekiranya benar, pemain muda yang bakal mencecah 18 tahun 16 Ogos nanti akan bergelar pemain termuda Malaysia berstatus jutawan selain Safee Sali.

Sementara itu, ejen Nazmi, Marco Guimaraes, mengakui jumlah gaji yang bakal ditawarkan kepada tonggak skuad bawah 22 tahun itu adalah sangat lumayan bagi seorang pemain muda dari Asia Tenggara, bagaimanapun beliau enggan mendedahkan jumlah sebenar yang akan diterima oleh anak buah Ong Kim Swee itu.

"Terpulang kepadanya (Nazmi) sama ada untuk mendedahkannya atau tidak, katanya.

Dalam perkembangan lain, akan mula menyertai latihan bersama Beira-Mar selepas pusingan kelayakan Piala AFC bawah 22 tahun yang akan bermula 21 Jun sehingga 4 Julai nanti, Nazmi akan turut ditemani pengendali Harimau Muda, Ong kim Swee.

Selain menguruskan soal kontrak dengan kelab tersebut, Kim Swee yang berada di sana selama seminggu akan turut membantu anak buahnya menyesuaikan diri sebagai pemain professional di kelab Eropah itu.


100 Samseng Umno Mengganas Di Sembrong

Posted: 28 May 2012 05:24 PM PDT


JOHOR: Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Johor, Mohd Nazri Ismail cedera di tangan dan bajunya koyak ketika cuba menghalang samseng Umno dari menghampiri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua Cabang KEADILAN Batu Pahat, Syed Hamid Ali, berkata kejadian itu berlaku sebaik sahaja Ketua Pembangkang itu tiba di lokasi ceramah berhampiran pejabat KEADILAN Cabang Sembrong.


Beliau berkata, mangsa cedera ketika membuat perisai manusia berikutan kira-kira 100 samseng itu cuba menghampiri Anwar yang menuju ke pentas ceramah.

"Ketika itulah, Nazri dikeronyok kumpulan samseng sampai terjatuh. Mujur sempat diselamatkan beberapa ahli AMK lain.

"Seorang lelaki tua bertongkat juga rebah berikutan suasana kacau bilau itu.Seorang lain pula cedera di dahi akibat terkena mercun," katanya kepada KeadilanDaily, hari ini.

Syed Hamid kesal kerana beberapa anggota polis bertugas hanya membiarkan kejadian itu berlaku tanpa sebarang tindakan tegas.

Berikutan itu, beliau berkata, laporan polis dibuat di Balai Polis Batu Pahat, sekitar jam 2 pagi semalam oleh Ketua Cabang KEADILAN Kluang.

"Samseng-samseng ini menggunakan kayu bendera dan membakar mercun, sehingga ada yang dilempar menghampiri khemah pimpinan", ujarnya lagi.

Dalam kejadin itu, cermin kereta Datuk Seri Anwar Ibrahim retak dibaling batu manakala bahagian sisi kenderaan kemek akibat ditendang.

Kumpulan samseng itu juga melontar kayu, batu, bendera selain berteriak kata-kata kesat

Dipetik dari - http://btmmari.blogspot.com/2012/05/halang-samseng-ketua-amk-johor-cedera.html


Anwar Ibrahim Dihalau Dari Masjid ?

Posted: 28 May 2012 10:00 AM PDT


Hari ini lu halau seorang hamba Allah dari Masjid (rumah Allah)

Suatu hari nanti Allah akan halau lu dari Masjidil Haram...!!!!

Masjid (rumah Allah), bukannya rumah Mak Bapak luuuu....!!!!

Itulah Islam cara umno, seolah2 Masjid diorang yang punya...!!!!

Sumber http://ikutsukaakuisa.blogspot.com/2012/05/di-halau-dari-masjid.html?zx=de704a90ea0ba868

Umno Anjur Program Kerohanian Belia Yang Mantap...

Posted: 28 May 2012 09:30 AM PDT










Umno Nie Memang Tak Habis-Habis Bodoh..

Posted: 28 May 2012 05:42 AM PDT

Jika PKR begitu pasti yang Pemuda Umno yang melontar batu di majlis ceramah mereka Khamis lalu di Lembah Pantai, mengapa mereka tidak cekup ahli tersebut?Mohamad sazali kamilan umno lembah pantaiItulah persoalan yang ditanya oleh Ketua Pemuda Umno Lembah Pantai, Mohamad Sazali Kamilan (kanan).

Katanya, beliau difahamkan apabila seorang ahli (PKR) cedera terkena objek yang dibaling, seorang ahli Umno berbaju merah berada dalam khemah ceramah PKR membantu orang berkenaan.


Menurutnya, jika benar Pemuda Umno membaling objek tersebut, mengapa PKR tidak mencekup ahli Umno tersebut.

Katanya PKR tidak bertindak demikian pada malam tersebut, tetapi sebaliknya mengeluarkan "bukti video" yang menurutnya tidak "benar-benar menunjukkan dari mana objek yang mengenai hadirin kedua-dua belah pihak (PKR dan Umno), dibaling".

Sazali juga bertanya apakah bukti yang Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar ada bahawa Umno yang membaling objek itu dan mengakibatkan kecederaan.

Dari video tersebut, katanya, pihaknya tahu bahawa Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tiba-tiba menuduh Pemuda Umno membaling batu dan menghina mereka yang memanggil mereka sial dan celaka.


Macam Mana Dap Boleh Ambil Orang Bodoh Macam Ni Jadi Naib Pengerusi..?

Posted: 28 May 2012 04:42 AM PDT

Pembangkang belum layak tadbir negara - Tunku Abdul Aziz

KUALA LUMPUR 28 Mei - Malaysia perlu ditadbir oleh parti yang berpengalaman serta terbukti mempunyai rekod pentadbiran baik dalam mengurus perbezaan etnik, bangsa dan agama dalam kalangan rakyatnya.

Bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim berkata, berikutan kedudukan Malaysia sebagai sebuah negara yang kompleks, rakyat tidak wajar membuat eksperimen dalam menentukan parti yang memerintah.

Menurutnya, pakatan pembangkang yang bercita-cita mahu menggantikan Barisan Nasional (BN) tidak mempunyai pengalaman serta rekod tersebut dan sehingga kini gagal membentuk Kabinet bayangan. - UTUSAN

Tiada ulasan: