Khamis, 24 Mei 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Jualan Utusan Sudahlah Tak laku.. Kena Bayar Saman Fitnah Pulak..

Posted: 24 May 2012 12:33 AM PDT

Mahkamah Rayuan hari ini menolak rayuan Utusan Malaysia ke atas keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur supaya akhbar itu membayar gantirugi RM60,000 kepada Khalid Samad berhubung satu tulisan di akhbar tersebut yang didapati memfitnah MP Shah Alam itu.

Laporan Harakahdaily hari ini menyebut, mahkamah turut memerintahkan Utusan membayar kos sebanyak RM10,000 kepada Khalid Samad.

Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd Hihamudin Mohd Yunus yang mengetuai panel tiga hakim ketika membacakan keputusan itu menyatakan bahawa panel berkenaan menolak rayuan Utusan yang gagal mendapatkan kebenaran mahkamah sebelum memfailkan rayuan mereka.


Keputusan itu dibuat mengikut Seksyen 68(1)(a) Akta Mahkamah Kehakiman 1964 yang memperuntukkan bahawa rayuan untuk tuntutan kurang dari RM250,000 wajib mendapat kebenaran mahkamah terlebih dahulu.

Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Prasad Sandhosham Abraham pada 21 November lalu memutuskan bahawa berita bertajuk Zulkifli bidas 'Pak Janggut' yang disiarkan di muka hadapan Utusan pada 10 September 2009 adalah memfitnah Khalid.

Khalid hari ini diwakili oleh Azhana Khairudin manakala Utusan diwakili Mohana Kumar.


2 bank tarik diri beri pinjaman beli saham FGVH

Posted: 23 May 2012 08:37 PM PDT

Dua buah bank yang dikatakan terbabit dalam memaksa peneroka Felda menandatangani borang pinjaman untuk pembelian saham Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH), telah bersetuju untuk membatalkan permohonan yang telah dikemukakan kepada mereka, dakwa NGO berkaitan PAS - Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK).

Kedua-dua institusi kewangan itu bersetuju untuk membatalkan
borang pinjaman yang diserahkan oleh kira-kira 153 peneroka, yang juga plaintif dalam kes permohonan injunksi yang didengar di Mahkamah Tinggi Kuantan baru-baru ini, kata Presiden ANAK, Mazlan Aliman (kiri) semalam.


Menurutnya, salah sebuah daripada bank tersebut menulis kepada peguam plaintif di Pahang untuk memaklumkan keputusannya untuk menarik diri daripada skim pinjaman tersebut, manakala yang satu lagi "dijangka berbuat demikian sedikit masa lagi".

Mazlan berkata, penarikan diri bank-bank tersebut membuktikan bahawa asas tuduhan mereka adalah betul, iaitu memang terdapat unsur penipuan dalam meminta peneroka menandatangani borang pinjaman.

Malaysiakini tidak menyiarkan nama kedua-dua buah bank berkenaan sementara menunggu respons kepada soalan kami.

Mazlan memberita demikian kepada pemberita selepas mesyuarat antara ANAK dengan pegawai jabatan maklumat Bank Negara semalam.

Dalam pertemuan tersebut, ANAK mengemukakan memorandum kepada Bank Negara berhubung dakwaanya mengenai perjanjian pinjaman yang dipaksa ke atas lebih 80,000 peneroka Felda yang telah menandatanganinya tanpa pemahaman sepenuhnya, dan turut menamakan tujuh buah bank yang menawarkan pinjaman tersebut.

Mereka ialah Bank CIMB Bank, AmBank Bhd, Maybank Bhd, Bank Islam Malaysia Bhd, Bank Muamalat Bhd, Affin Bank Bhd dan OCBC Bhd.

http://www.malaysiakini.com/news/198855


Sorang Demi Sorang Menteri Umno Pamerkan Otak Lembu Mereka

Posted: 23 May 2012 04:52 PM PDT

Para artis hari ini membidas kenyataan Datuk Seri Mustapa Mohamed yang menyatakan tindakan segelintir bekas pegawai kerajaan dan selebriti menyertai Pas konon untuk berdakwah, sebenarnya hanya untuk berpolitik.

Salah seorang artis, Haire Othman mempersoalkan kenyataan Tok Pa itu mengapa jika para artis apabila berbeza pendapat dianggap pembangkang. Menulis di facebooknya, beliau menempelak Tok Pa dengan menyatakan jika artis berkempen atau menyertai UMNO tidak pula dijadikan isu.

Haire melahirkan rasa kehairanannya mengapa para artis tidak boleh berbeza pendapat dengan pihak kerajaan dan mesti ikut mereka seperti lembu.


Banyak pihak melihat kenyataan Tok Pa berkenaan menyerlahkan keadaan UMNO kini sedang tertekan dengan sikap beberapa orang bekas pegawai kerajaan dan artis/selebriti yang telah mengambil keputusan untuk menyertai PAS.

Kelmarin, bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Fauzi Shaari telah menyerahkan borang penyertaan PAS kepada TG Hj Abdul Hadi Awang. Ia merupakan satu tamparan hebat kepada UMNO BN yang telah sekian lama memeperkudakan PDRM untuk pertahankan kuasa mereka.

Sebelum daripada ini beberapa orang artis seperti Bob Lokman, Aisyah dan Sham Kamikaze telah mengumumkan penyertaan mereka ke dalam PAS.

"saya artis jugak, kalau artis kempen/masuk UMNO x de pulak nak dijadikan isu, kenapa bila kita nak demokrat, nak berbeza pendapat selalunya dianggap pembangkang, kenapa, nak berbeza pendapat tak bole ke? mesti ikut macam lembu saja?" - hairie othman



Selebriti sertai Pas bukan untuk dakwah, tapi politik

KOTA BHARU - Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, tindakan segelintir bekas pegawai kerajaan dan selebriti menyertai Pas konon untuk berdakwah, sebenarnya hanya untuk

berpolitik.

Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata, banyak saluran yang boleh digunakan jika benar mereka ingin berdakwah, termasuk menerusi badan bukan kerajaan (NGO) seperti Perkim atau badan agama yang lain.


"Kalau nak berdakwah tidak semestinya melalui PAS...boleh pergi ke masjid-masjid, menyertai Perkim atau sebagainya dan tidak perlu kepada parti politik," katanya kepada pemberita selepas Majlis Ramah Mesra Penjawat Awam dan Pemimpin Tempatan Negeri Kelantan, di sini malam tadi.


Mustapa berkata penjawat awam yang menyertai pembangkang selepas mereka berpencen, perlu menyedari jasa kerajaan selama ini yang mereka tidak pernah diabaikan.


"Bukan sahaja mereka dibela ketika bekerja malah ketika pencen hidup mereka jauh lebih selesa kerana kerajaan Barisan Nasional (BN) pada hari ini tidak pernah mengabaikan mereka," katanya.


Beliau berkata pada masa yang sama, kerajaan menghormati pendirian mereka untuk menyertai pembangkang kerana negara mengamalkan konsep demokrasi.


"Ini negara demokrasi dan kita menghargai pendirian. Bagi saya penjawat awam itu janganlah lupa jasa kerajaan sehingga pencen pun tetap mendapat perhatian," katanya.


Mustapa berkata tidak ada negara lain seperti Malaysia yang melakukan segala yang terbaik agar penjawat awamnya hidup selesa sehingga mereka pencen. - Bernama




Part Yang Menyebabkan Dua Ekor Beruk Ni Mengamuk Malam Tadi..

Posted: 23 May 2012 08:22 AM PDT



Inilah Sistem Blok Fotografi Yang Digunakan Rais Yatim Untuk Kira Jumlah Peserta BERSIH 3.0

Posted: 23 May 2012 06:53 AM PDT


Terima Kasih Polis, Perkasa Dan Umno.. Rakyat Akan Lebih Sayang Kamu Lepas Tengok Video Ini..

Posted: 23 May 2012 05:17 AM PDT



insiden baling batu dan telur di program Hi-tea bersama Pengerusi J/K BERSIH, S.Ambiga sehingga mengakibatkan dua kereta ADUN DAP menjadi mangsa adalah satu endorsement jelas betapa desperadonya UMNO & Perkasa mutakhir ini.

Gejala samseng Pemuda UMNO dan Perkasa ini tidak terhad di Merlimau, tetapi berlaku di mana-mana saja di dalam negara ini di acara-acara anjuran Pakatan Rakyat dan rakyat amat kesal dengan sikap pihak berkuasa terutama polis yang membiarkan hal tersebut berlaku tanpa sebarang tindakan dan penahanan.

Sekalipun Pemuda UMNO Jasin sebelum ini menafikan mereka terlibat, begitu juga dengan Perkasa yang menurut Presidennya, Ibrahim Ali, yang menyatakan insiden batu dan telur itu dilakukan oleh orang yang menyamar menyarung pakaian Perkasa, namun dari rakaman kejadian, kenyataan-kenyataan itu boleh disifatkan "baling batu sembunyi tangan".

Mana mungkin hendak dikatakan mereka (Pemuda UMNO & Perkasa) idak terlibat apabila jelas kelihatan mereka yang seramai itu mengganggu di program PR sekalipun "berlakun" menjadi "penyelia trafik" yang tidak diundang? Kalau dikatakan mereka menyamar pakai baju PERKASA, ia bukan seorang dua tetapi ramai, menunjukkan itu bukan penyamaran tetapi memang dirancang.

Jika benar mereka mahu sabotaj Perkasa seperti dakwaan Ibrahim Ali, maka Perkasa perlu mengenalpasti mereka yang terbabit dan membawa mereka ke muka pengadilan.

Rakyat kini tertanya-tanya mengapa pihak polis kelihatan begitu bersahaja terhadap perbuatan dan tindakan samseng yang ada di dalam insiden tersebut.


Selepes Anwar, Ambiga Pula Disaman

Posted: 23 May 2012 04:56 AM PDT

BERSIH 3.0: K'jaan saman Ambiga dan 9 AJK pemandu

Kerajaan memfailkan saman menuntut gantirugi berjumlah RM122,000 terhadap Pengerusi Bersama BERSIH, Datuk S Ambiga serta sembilan lagi ahli jawatankuasa pemandu gabungan tersebut kerana didakwa gagal mengawal perhimpunan anjurannya pada 28 April lalu sehingga pihak kerajaan terpaksa menanggung kerugian.

azlanSelain Ambiga (kiri), ahli jawatankuasa pemandu itu yang disaman ialah Maria Chin Abdullah, Zaid Kamarudin, Haris Fathillah Mohamed, Arumugam a/l Kalimuthu, Arul Prakkash a/l Sinnappan, Wong Chin Huat, Dr Ahmad Farouk Musa, Toh Kin Woon dan Andrew Khoo.


Pengerusi Bersama BERSIH, Datuk A Samad Said dan seorang lagi anggota jawatankuasa pemandu, Hishammuddin Rais, bagaimanapun tidak tersenarai dalam saman tersebut.

Ketika dihubungi, Ambiga berkata, beliau telah diserahkan saman tersebut pada kira-kira jam 3.25 petang ini

Dalam samannya, kerajaan mendakwa pihak defenden telah:

Membawa peserta perhimpunan yang terlalu ramai tetapi gagal untuk mewujudkan/mengadakan kawalan yang efektif dan secukupnya;

Gagal mengambil langkah-langkah yang sewajarnya untuk memastikan perhimpunan tersebut berjalan dengan aman; dan

Gagal melantik bilangan orang yang perlu untuk bertanggungjawab bagi mengendalikan perhimpunan dengan teratus.

Akibat daripada kegagalan tersebut, kata saman tersebut, 15 kenderaan milik kerajaan mengalami keroskan dan terpaksa menanggung kerugian yang telah ditaksirkan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).

Menurut saman tersebut, kos untuk memperbaiki semua kenderaan terbabit ialah antara RM2,000 hingga RM16,000 yang kesemuanya berjumlah RM122,000.

Oleh yang demikian, Plaintif menuntut terhadap defenden untuk:

Satu deklarasi bahawa Defenden-Defenden sebagai penganjur telah mengingkari seksyen 6(2)(g) Akta Perhimpunan Aman 2012 tersebut;

Gantirugi am;

Gantirugi khas berjumlah RM122,000;

Faedah dan gantirugi khas atas kadar 4 peratus dikira dari tarikh saman dan pernyataan tuntutan difailkan sehingga tarikh penghakiman;

Faedah 4 peratus setahun dari tarikh penghakiman sehingga tarikh penyelesaian penuh;

Kos; dan

Apa-apa relif yang difikirkan sesuai dan manfaat oleh mahkamah.

http://www.malaysiakini.com/news/198819


Tiada ulasan: