Jumaat, 4 Mei 2012

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Polis gesa orangramai bantu Polis siasat Polis..

Posted: 04 May 2012 07:45 AM PDT


Polis Diraja Malaysia (PDRM) hari ini menyiarkan dalam Facebook polis Kuala Lumpur rakaman gambar anggota polis yang didakwa telah mengkasari orang awam serta wartawan semasa perhimpunan BERSIH 3.0 Sabtu lalu.

Dalam kenyataan yang turut disiarkan dalam Facebook tersebut, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh menyeru orang ramai supaya tampil memberi kerjasama dan bukti.


"Melalui rakaman gambar-gambar ini, saya mengambil kesempatan ini untuk menyeru mana-mana juga orang ramai yang berada di sekitar tempat kejadian, khususnya terhadap mereka yang menyaksikan kejadian itu, tampil memberi kerjasama, serta bukti-bukti yang ada  untuk keterangan mereka direkodkan oleh pegawai penyiasat berdasarkan kepada prosedur undang-undang negara ini," katanya.

Bagaimanapun, pihak polis nampaknya hanya berminat dengan satu insiden yang berlaku di sepanjang Jalan Tun Perak di mana ia hanya menunjukkan pergelutan yang berlaku di hadapan cawangan bank OCBC di situ.


Banyak lagi gambar atau klip video yang menggambarkan kekejaman polis semasa BERSIH 3.0 yang telah dimuat-naik di Internet oleh para saksi, tidak disebut.

Selain itu, Facebook itu juga turut menyiarkan sejumlah 42 keping lagi gambar hasil daripada penelitian terhadap gambar-gambar yang telah dirakam oleh media dan polis semasa perhimpunan BERSIH 3.0 yang diadakan di sekitar Bandaraya KualaLumpur ke Dataran  Merdeka pada 28 April lalu.

"Di samping itu, turut diedarkan adalah gambar-gambar yang mengandungi aksi-aksi deretan peserta perhimpunan yang telah merempuh kawalan polis di suatu lokasi yang berhampiran dengan Dataran Merdeka.


"Rempuhan ini menunjukkan peserta perhimpunan mempunyai hasrat menuju ke Dataran Merdeka yang dikawal oleh polis dan pihak Bandaraya Kuala Lumpur," kata Mohmad.

Bagaimanapun, gambar-gambar yang ditunjukkan itu sepadan dengan gambar Malaysiakini di mana peserta memecahkan benteng polis di hadapan KLCC, di sudut Jalan Ampang dan Jalan P Ramlee, kira-kira 5 kilometer dari Dataran.

Mohmad menyeru orang ramai yang mengenali pihak atau kepada individu dalam gambar tersebut supaya tampil memberi maklumat kepada mana-mana pegawai polis, balai polis atau berhubung terus dengan ASP Azmi Aziz, pegawai jabatan siasatan jenayah D7A ibupejabat polis Kuala Lumpur melalui emel azmiaziz@rmp.gov.my atau telefon 019-2602344 dan 019-3872344.

Sementara itu, dalam satu lagi kenyataan Mohmad berkata berikutan penyiaran gambar mereka yang terlibat, hanya seorang yang tampil setakat ini untuk membantu siasatan.

Katanya, lelaki berkenaan yang berumur 39 tahun, datang sendiri ke ibupejabat polis kontinjen Kuala Lumpur pada jam 3 petang tadi.

"Sementara itu, seorang siswa berumur 22 tahun telah berjanji akan serah diri bersama peguamnya pagi esok," katanya


Malaysiakini

Najib kata dia popular.. tapi kenapa dikeluarkan surat arahan untuk hadir kemajlis Najib di Kelantan ni??

Posted: 04 May 2012 04:38 AM PDT

Najib kata UMNO/BN kini telah mendapat sokongan rakyat kembali, ini berikutan dengan sambutan rakyat yang diterima oleh Najib dalam setiap program yang dijalankan oleh UMNO/BN.

Laporan dari Bernama pula mengatakan dalam lawatan kerja sehari ke negeri Kelantan hari ini, lebih 30,000 orang telah mula menunggu ketibaan Najib sejak pukul 7 pagi di padang Pusat Sivik bagi merasmikan Karnival Komuniti 1Malaysia Negeri Kelantan.

Popular betul Najib rupanya.. hinggakan 30,000 sanggup menunggunya dari pukul 7.00 pagi..

Tapi kalau dah popular kenapa kena ada kerahan untuk hadir keprogram Najib?


Jika selama ini kita biasa melihat surat-surat pekeliling yang mengerahkan seluruh Cikgu-cikgu dan Pensyarah-pensyarah untuk hadir dalam program Najib..

Kali ini para pelajar pula menjadi mangsa kerahan untuk meramaikan hadirin dalam program Najib.. Kat bawah ni surat kerahan untuk pelajar Politeknik bagi hadir ke program yang dirasmikan oleh Najib itu..


Kat bawah ni pula cerita pasal program Najib juga di Kelantan..


Program Najib di TEMAN, Wakaf Che' Yeh Dapat Sambutan 1Malaysia..!

Gua tak dapat sampai ke lokasi Program Pelancaran TEMAN oleh PM Najib sebab jalan terlalu sesak & gua pulak cuba nak tunjuk hebat pergi dengan kereta. Hahaha...

Akhirnya gua terjelepok di tengah bendang Baruh Tunjung tempat Tapak Projek Padi Organik Kerajaan Negeri Kelantan.

Dekat sana gua jumpa 2 orang brader yang datang jauh dari Pendang, Kedah. Masa gua sembang dengan brader tu gua dapat cerita bagus.

Brader tu datang dari Pendang, Kedah dengan rombongan 32 bijik bas yang DITAJA SEPENUHNYA oleh MADA untuk hadir ke program TEMAN di Kelantan.

Setiap peserta yang ikut rombongan tersebut dibayar sebanyak RM100.00 setiap seorang. Katanya mari dari MADA je 32 bijik bas, dari Jabatan lain termasuk LPP pun ada jugak tapi x tau jumlahnya berapa bijik bas. Semuanya FULLY SPONSORED by UMNO/BN.


Pengunjung program TEMAN dikerah dari serata Negara Malaysia hingga ke Johor. Target pengunjung program TEMAN ialah sebanyak 70.000 hadirin, penganjur langsung tak harap orang Kelantan akan hadir ke program tu jadi di kerah rakyat dari seluruh Negara di bawah sponsorship UMNO/BN supaya tarrget 70.000 hadirin tercapai.

Best kan..? Akhirnya UMNO/BN Kelantan sendiri sedar bahawa orang Kelantan sendiri tolak UMNO/BN & mereka terpaksa kerah rakyat Negeri luar yang DIBIAYAI & DIBAYAR kehadirannya supaya Program yang dihadiri oleh PM Najib dilihat berjaya.


Diceritakan oleh Topeng Perak 

Syarikat Razak Baginda di Hong Kong berniaga apa ni?

Posted: 04 May 2012 01:15 AM PDT


Tinjauan Asia Sentinel terhadap syarikat bernama Terasasi di Hong Kong, yang pengarahnya ialah Abdul Razak Baginda dan ayahnya Abdul Mulim Baginda telah mendapati bahawa syarikat itu adalah syarikat misteri yang tidak diketahui punca perniagaannya.

Terasasi, yang disenaraikan antara 142 syarikat di satu bangunan pada 3 Lockhart Road di Wan Chai Hong Kong cuma disenaraikan sebagai sebuah syarikat tempatan.

Terdahulu Asia Sentinel mendedahkan bahawa syarikat kontroversi tersebut telah digunakan untuk menerima duit komisyen sebanyak Euro 36 juta (RM144 juta) daripada pembelian kapal selam Scorpene daripada sebuah syarikat pertahanan Thales International yang berpusat di Perancis, yang lebih dikenali sebagai Thint Asia.

Wang tersebut, dakwa Asia Sentinel telah disalurkan ke akaun milik perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

Laman web tersebut berkata penyaluran dan pengendalian wang haram di Hong Kong adalah satu jenayah serius, dan mempercayai bahawa pihak berkuasa di Hong Kong sedang menyiasat dakwaan yang ditimbulkan terhadap Terasasi.

Laporan yang ditulis oleh John Berthelsen, Editor Eksekutif akhbar The Standard di Hong Kong turut mendapat perhatian media Hong Kong, Ming Pao.

Menurut Merdeka Review, Ming Pao telah melaporkan pada 7 April 2012, bahawa sebuah syarikat Hong Kong diheret dalam kes ini, di mana sebuah syarikat Perancis disyaki menyogok Najib Razak, Perdana Menteri Malaysia sekarang, yang menyandang jawatan Menteri Pertahanan ketika kes ini berlaku.

Hasil daripada usaha Suaram, skandal kes pembelian kapal selam Scorpene kini sedang didengar di mahkamah Perancis.

Temuramah Najib

Majistret Perancis Roger Le Loire dan Serge Tournaire yang dilantik ke Tribunal Paris Grande de Instance telah memberitahu hasrat mereka untuk menemuramah Najib dan orang kanannya satu ketika dulu Razak Baginda.

"Bagaimanapun peluang untuk pihak berkuasa Perancis untuk menerumah perdana menteri daripada sebuah negara berdaulat atas kes rasuah adalah sangat tipis, walaupun persoalan ini akan merumitkan pelan Najib untuk melawat Eropah pada masa depan," tulis John, sambil menambah beliau tidak pasti samada pihak berkuasa Perancis sudah meminta bantuan daripada Hong Kong untuk membantu siasatan mereka.

Selain orang kanan Najib, Razak Baginda juga dinamakan sebagai kekasih kepada Altantuya Shariibu yang dibunuh kejam di Shah Alam pada 2006 setelah dikatakan datang menuntut komisyen daripada penjualan kapal selam yang dijanjikan kepadanya.

Di satu sidang Dewan Rakyat, telah didedahkan bahawa syarikat Perimekar Sdn Bhd telah menerima sebanyak Euro 114 juta (RM457 juta) sebagai komisyen pembelian kapal selam daripada satu anak syarikat Thales dan DCN, Armaris.

Perimeker pada masa itu adalah satu syarikat yang dimiliki KS Ombak Laut Sdn Bhd yang dimiliki oleh Razak Baginda dan isterinya Mazalinda.

Perimekar kini dimiliki 20 peratus setiap satu oleh LTAT and Boustead Holdings.

Menurut laporan Agence France Press (AFP), siasatan akan menjurus kepada tiga kontrak untuk kapal selam bernilai € 1.2 bilion, yang telah ditandatangani pada 5 Jun, 2002.

Berdasarkan dokumen, kontrak tersebut mempunyai dua bahagian. Menurut dokumen yang dikaji, kontrak yang dimeterai mempunyai dua komponen:

Pertama ialah penjualan dua kapal selam yang dibina oleh DCNS pembinaan kapal tentera laut Perancis dan Izar firma pembinaan kapal Sepanyol, € 920 juta;

Dan kedua ialah mengenai penghantaran "sokongan logistik" dari sebuah syarikat Malaysia, Perimekar Bhd , bernilai € 114 juta, untuk melatih kumpulan pertama anggota TLDM seramai 200 orang.

Menurut AFP, perjanjian tersebut melibatkan komisyen RM457 juta yang dibayar ke Perimekar, kontrak C5 untuk bisnes kejuruteraan yang dimeterai pada Ogos 2000 antara DCNI, sebuah anak syarikat DCN dan Thales International Asia bernilai Euro 30 juta (RM132 juta).

Yang ketiga, ialah penjanjian rundingan yang ditandatangani pada Oktober 2000 antara Thint Asia dan Terasasi.

Menurut John, penyiasat Perancis sedang juga menyiasat satu invois yang dikeluarkan oleh Terasasi pada Ogos 2004 bernilai Euro 359,450 (RM1.44 juta) yang dihantar ke Thint Asia.

"Bagi penyiasat, perkara ini seolah-olah… menunjukkan bayaran yang dibuat ke Terasasi pada akhirnya tiba di tangan Najib, menteri pertahanan ketika itu atau Razak Baginda," tambahnya.

Para penyiasat Perancis turut berkata Terasasi menerima bayaran daripada Thint Asia, termasuk satu bayaran berjumlah Euro 360000 (RM1.44 juta) yang disertakan dengan nota, "Razak hendakkan bayaran ini dibuat segera."

"Tiada indikasi Razak mana yang dirujuk, Najib Razak atau Razak Baginda," tulis beliau.

Dokumen di mahkahmah Perancis telah mendedahkan bahawa jumlah wang yang disalurkan daripada Thint Asia ke Terasasi ialah sebanyak Euro 3 juta (RM12 juta) ketika Terasasi masih di Malaysia dan Euro 33 juta (RM132 juta) tatkala ia menjadi syarikat di Hong Kong.


Harakahdaily

Najib kata Himpunan Bersih 3.0 cuba guling k’jaan

Posted: 03 May 2012 09:57 PM PDT


GUA MUSANG: Perhimpunan badan bukan kerajaan yang disokong pembangkang berhampiran Dataran Merdeka di Kuala Lumpur, Sabtu lepas, adalah satu percubaan untuk menggulingkan kerajaan yang dipilih oleh rakyat menerusi sistem demokrasi, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata tindakan itu menunjukkan pihak yang terlibat tidak menghormati kerajaan yang dipilih oleh rakyat menerusi proses yang sah.

"Mereka ada niat untuk tawan Dataran Merdeka, bukan berhimpun untuk dua tiga jam tetapi dua tiga hari atau lebih daripada itu, nak gambarkan kerajaan tidak boleh mengawal keadaan.

"Mereka nak jadikan Dataran Merdeka sebagaimana Dataran Tahrir di Mesir," katanya ketika berucap merasmikan Karnival Komuniti 1Malaysia Negeri Kelantan di Padang Pusat Sivik di sini, hari ini.

Perdana Menteri yang dalam lawatan kerja sehari ke negeri ini, berucap di hadapan lebih 30,000 orang yang mula menunggu ketibaan beliau sejak pukul 7 pagi di padang Pusat Sivik itu.

Hadir pada majlis tersebut antaranya Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed, Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin dan Anggota Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah.

Perdana Menteri berkata kerajaan tidak boleh berkompromi dengan kumpulan tersebut yang cuba menumbangkan kerajaan yang dipilih oleh rakyat secara sah.

Beliau berkata dalam cubaan kumpulan terbabit menawan Dataran Merdeka, mereka telah bertindak ganas antaranya mencederakan anggota polis dan wartawan serta merosakkan kenderaan polis dan harta awam.

Semalam, Timbalan Ketua Cabang PKR Rasah, R.Tangam merupakan orang pertama didakwa di mahkamah atas tuduhan melanggar perintah Mahkamah Majistret berhubung larangan menyertai perhimpunan yang bertukar ganas Sabtu lepas.

49 individu dikehendaki polis

Hari ini, polis menyiarkan gambar 49 individu yang dikehendaki polis dalam akhbar-akhbar tempatan yang disyaki terbabit dalam pelbagai kesalahan sepanjang perhimpunan itu.

Perdana Menteri berkata kumpulan tersebut menyalahkan polis yang didakwa menyebabkan tercetusnya kekecohan pada perhimpunan tersebut.

Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional mencabar kumpulan itu agar bersaing melalui saluran pilihan raya.

"Kepada kumpulan ini, bersainglah di peti undi, kalau anak jantan bersainglah di peti undi.

"Saya tidak nafikan ada sedikit sebanyak kekasaran oleh polis, tetapi perkara ini boleh dielakkan jika mereka hormati undang-undang yang diluluskan Parlimen," katanya.

Perdana Menteri berkata kerajaan telah menawarkan lokasi yang sesuai untuk mereka berhimpun secara aman termasuk di Stadium Merdeka tetapi mereka menolak tawaran itu.

"Mereka tolak Stadium Merdeka kerana niat mereka itu, kalau negara harmoni dan semua dalam keadaan baik, mereka tidak boleh duduk di takhta Putrajaya," katanya.

Sementara itu, Najib berbangga dengan orang ramai termasuk penduduk di Gua Musang, yang membanjiri padang Pusat Sivik itu, yang dapat berhimpun secara aman dengan semangat perpaduan yang tinggi tanpa mencetuskan keadaan huru hara.

"Saya tabik kepada orang Gua Musang, kita boleh beritahu pada puak yang berhimpun dekat Dataran Merdeka bahawa orang Gua Musang lebih bertamadun daripada mereka.

"Mereka (penduduk Gua Musang) mencerminkan masyarakat madani, menghormati prinsip undang-undang dan tidak mahu kacau bilau," katanya.

- Bernama

Kerana Fitnah, lagi Media Pro UMNO/BN akan disaman..

Posted: 03 May 2012 08:14 PM PDT


KUALA LUMPUR, 4 Mei — Senator Australia Nicholas Xenophon telah mengesahkan beliau akan mengemukakan saman terhadap New Straits Times (NST), menuduh akhbar Umno itu sengaja menjejaskan keselamatannya apabila mengeluarkan artikel yang menggambarkan dirinya sebagai anti Islam.

Ahli Parlimen bebas itu berkata kepada The Malaysian Insider, beliau memahami niat akhbar berkenaan menarik balik laporan yang disiarkan mereka namun beliau akan tetap mengambil tindakan perundangan sama ada di Malaysia mahupun Australia.

"Saya akan mengadakan perbincangan dengan peguam di Malaysia dan Australia berhubung perkara ini.

"Ini adalah fitnah yang keterlaluan dan ianya amat menyedihkan.

"Pendapat saya terhadap Islam adalah satu rekaan semata-mata ... ianya menjelikkan," katanya dalam perbualan telefon kepada The Malaysian Insider semalam.

Akhbar pro-Umno itu semalam mengakui telah membuat kenyaatan tidak benar terhadap Xenophon (gambar) dalam artikelnya pada Rabu laluyang menggelarkan Islam sebagai "pertubuhan jenayah" ketika ucapannya pada 2009 di Parlimen Australia.

Namun, menurut Hansard, senator terbabit yang merupakan sekutu kuat Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, menegaskan beliau menggunakan istilah "Scientology".

"Sudah tentu ia membahayakan saya. Saya dituduh melakukan sesuatu yang sangat serius ... menghina Islam dalam keadaan yang amat hina.

"Saya telah dinasihatkan keselamatan saya sekarang ini berada dalam keadaan merbahaya," katanya.

Xenophon menjelaskan walaupun NST telah menarik balik kenyataan dalam artikel tersebut daripada laman web mereka, ia telah dibaca oleh ribuan pelawat.

Beliau menegaskan dirinya tidak menentang Islam malah amat menghormati agama tersebut.

"Sampai hati mereka melakukan perbuatan itu?" soalnya. "Saya amat menghormati masyarakat Malaysia ... Malaysia merupakan rakan saya."

Tambahnya, beliau berada di Malaysia sebagai sebahagian daripada suruhanjaya pemerhati antarabangsa pembangkang untuk memantau Bersih 3.0 bukan atas jemputan tetapi atas "dasar kehendak" untuk negara dan rakyatnya.

"Ini adalah perkara yang saya perlu lakukan, satu keperluan. Saya perlukan tindakan mahkamah atas apa yang berlaku," katanya merujuk kepada keputusan mengambil tindakan mahkamah.

Apabila ditanya, sama ada beliau akan menggesa kerajaan Malaysia mengambil tindakan NST, Xenophon menjelaskan beliau akan mendapatkan nasihat peguamnya terlebih dahulu.

Namun begitu, menurutnya, akhbar Umno itu telah "mengeruhkan keadaan."

"Saya tidak faham bagaimana mereka boleh melakukan perkara ini," katanya.

Dalam respon terhadap insiden semalam, NST telah berjanji akan menyiarkan "kenyataan yang sepatutnya" di akhbar dan juga laman webnya, dan menambah mereka menyesali tindakan ke atas senator bebas Australia itu.

Respon balas NST adalah: "merujuk kepada berita yang disiarkan terhadap rungutan Encik Nicholas Xenophon berhubung artikel bertajuk 'Pemerhati Di dalam Perhatian' dengan sub tajuk 'Rakan Subahat Dipersoal: Pemimpin Anti Islam Australia Dikecam', seperti yang disiarkan pada 2 Mei, 2012 edisi New Straits Times yang disiarkan kami.

"Kami menyesali artikel tersebut mengandungi kenyataan terhadap Xenophon, terutamanya yang menggunakan perkataan 'Islam' yang beliau tidak gunakan sewaktu ucapan di Parlimen pada November 2009. Kami mengambil langkah untuk meminda kenyataan itu dengan kenyataan yang wajar dalam akhbar dan versi online untuk menyelesaikan isu ini.

"Kami menyesali perkara ini dan memahami Xenophon telah terseksa dan malu daripada penyiaran artikel berkenaan, dan secara jujurnya, tindakan kami ini akan menyelesaikan perkara ini.

Menurut laporan Sydney Morning Herald (SMH) semalam, Xenophon mendakwa NST telah menuduhnya menggunakan perkataan "Islam" bagi menggantikan perkataan sebenar "Scientology", yang telah dikritiknya pada ucapan 2009 adalah,"contoh taktik kotor kerajaan yang juga digunakan terhadap Ketua Pembangkang Anwar."

NST telah menggugurkan artikel tersebut daripada laman web mereka, namun salinan tersebut masih boleh ditemui dalam direktori mereka.

Dalam artikel NST, Xenophon bukan sahaja dituduh menghina Islam dalam ucapan penangguhan Parlimen Australia pada 2009, namun turut menyatakan sokongan terhadap komuniti LGBT (lesbian, gay, bisexual and transgender.

NST memetik laporan ucapan tersebut yang mana senator itu berkata: "Apa yang kita lihat adalah paten jenayah dan kekejaman dunia. Sebagai bukti, ia tidak berlaku dengan sengaja; ia telah dirancang. Islam bukanlah pertubuhan agama. ia adalah organisasi jenayah yang bersembunyi di sebalik kepercayaan beragama." ("What we are seeing is a worldwide pattern of abuse and criminality. On the body of evidence, this is not happening by accident; it is happening by design. Islam is not a religious organisation. It is a criminal organisation that hides behind its so-called religious beliefs.")

Namun begitu, SMH melaporkan, ucapan sebenar Xenophon berbunyi: "Apa yang kita lihat adalah paten jenayah dan kekejaman dunia. Sebagai bukti, ia tidak berlaku dengan sengaja; ia telah dirancang. Scientology bukanlah organisasi keagamaan. Ia adalah organisasi jenyah yang bersembunyi di sebalik kepercayaan beragama." ("What we are seeing is a worldwide pattern of abuse and criminality. On the body of evidence, this is not happening by accident; it is happening by design. Scientology is not a religious organisation. It is a criminal organisation that hides behind its so-called religious beliefs.")

Menurut laporan NST, Xenophon turut menyatakan sokongan terhadap perkahwinan sejenis dalam ucapan penangguhan yang sama, dan menyatakan ahli Parlimen lain turut sependapat dengannya dan pertubuhan sedemikian dibenarkan oleh undang-undang.

Akhbar itu turut memetik kenyataan Ahli Parlimen Bebas, yang bersama PKR sebelum ini, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim yang mengkritik Xenophon atas kenyataan tersebut yang bukan sahaja melampau terhadap Islam malah turut menyokong LGBT.

"Perlukah kita membiarkan orang macam Xenophon ini mempengaruhi budaya dan moral masyarakat kita menggunakan politik? dengan bersama Xenophon, adakah ini menyatakan Anwar turut menyokong pergerakan LGBT?" soalnya dipetik NST.

"Saya turut mencabar ulama PAS untuk menyoal Anwar kenapa beliau bersama Xenophon sebagai rakan, sedangkan jelas Xenophon menentang nilai-nilai Islam."

SMH bagaimanapun tidak menyatakan laporan NST berkenaan sokongan Xenophon terhadap gejala homoseks.

Namun akhbar itu mendakwa NST enggan mengulas lanjut berkenaan perkara itu malam tadi.

Xenophon merupakan salah seorang panel bebas yang antarabangsa "pra pilihan raya" yang dijemput ke Kuala Lumpur oleh Anwar untuk memerhati sistem pilihan raya negara.

Kumpulan tersebut mempunyai misi enam hari bermula 25 April ditugaskan untuk menemuramah kerajaan tempatan dan pemimpin politik, sebelum menyiapkan laporan dan cadangan berkenaan penambah baikan system pilihan raya yang bebas dan adil di Malaysia, berikutan pembangkang menyatakan sistem pilihan raya Malaysia adalah tidak adil dan bebas.

Mereka turut membuat pemantauan sewaktu Bersih 3.0 Sabtu lalu, dan dalam respon awal, Xenophon menegaskan perhimpunan itu aman dan meriah, walaupun pemimpin kerajaan mendakwa berlakunya kekacauan. Oleh kerana kenyataan itu, Xenophon menerima kritikan kerana dikatakan bersekongkol dengan Anwar, dan persoalan berkenaan pendirian bebasnya ditimbulkan.


The Malaysian Insider

Betulkah Pak Lah pun telah terima komisyen RM500 Juta ni?

Posted: 03 May 2012 05:00 PM PDT


Artikel ini mungkin akan membuatkan Pak Lah yang sedang tidur terjaga dari tidurnya, atau jika tidak tidur dan sedang berkebun terlepas cangkul dari tangannya..

Dalam artikel ini Pak Lah telah dikatakan oleh orang-orang Najib telah menerima komisyen sebanyak RM500Juta bagi membolehkan Lynas bertapak di Malaysia..

Bacalah...

What are the top three problems facing Umno and Barisan Nasional? These can change from time-to-time. However, if Prime Minister Najib Tun Razak were to hold the 13th General Election today, I would say that the top three problems facing Umno and Barisan Nasional are Bersih, Lynas and the NFC. If Najib can resolve these three issue then he can dissolve Parliament this month and hold the general elections within 30 days of that.

Lynas is actually a more serious problem than many people realise. And I am not talking about the ecological or potential health problem but the political fallout to Umno and Barisan Barisan. Lynas is a project in Najib's home state of Pahang. Pahang, like Johor, has always been regarded as Umno's fortress (Kubu Umno, as the Malays would say). But because of the Lynas project, that is about to change. Pahang may no longer be that fortress that it used to be. And this is worrying Najib like hell.

Najib can easily solve this problem by killing the Lynas project. That would, of course, be in theory. Just kill Lynas and the problem would go away. But they can't do that. And they can't do that for many reasons. Hence Najib is caught between rock and a hard place. He knows that Lynas is bad news but he can't do anything about it.

Actually, Lynas is not Najib's project. It is Tun Abdullah Ahmad Badawi's project. And what Najib can't seem to understand is why was Lynas given this licence to print money? And if Najib wants to close down Lynas to make the problem go away then he would be opening a whole can of worms that can actually work against Umno and Barisan Nasional rather than save them.

According to what Najib's people are claiming, Abdullah Badawi received almost RM500 million in 'donations' to approve this project, a project that so many countries such as China rejected. Even the Latin American and African countries rejected this project. No one wanted it. But Malaysia agreed to accept it for the RM500 million in donation that was paid.

RM500 million sounds like a lot of money. But RM500 million is actually pittance if you consider that the company is expected to make RM1 billion a year and has been given a tax holiday of 12 years. That would mean RM12 billion tax-free profits for a mere RM500 million in kickback.

If Najib wants to kill the project he can always get Umno to refund the RM500 million that was paid. Surely RM500 million is not that big a sum for Umno, which can easily get its hands on billions of Ringgit. Okay, the project has been completed at a cost of RM1.2 billion and is ready to run. So the government must also compensate Lynas for the RM1.2 billion it already spent.

That comes to only RM1.7 billion in total, not too great a sum to make sure that Pahang does not fall to the opposition. And if Pahang falls to the opposition, like Penang did in 2008, then just like what happened to Abdullah Badawi, Najib too would be ousted from office.

But this is not just about the RM1.7 billion. What about the 'loss of profits' amounting to another RM12 billion over 12 years? Can the government also compensate Lynas that RM12 billion loss of profits as well? That is something that the government can ill afford.

Furthermore, this is not only about the money. The Royal Family is also involved. And how much would the government have to pay the Royal Family as compensation as well? How many billions would they also want?

Sure, kill the project and the problem would go away. It only needs money to achieve that. But the money we are talking about may finally come to RM20 billion or RM30 billion. And Malaysia does not have RM20 billion or RM30 billion to pay out as compensation to kill the project.

What will happen if Pakatan Rakyat takes over the federal government and Anwar Ibrahim becomes the new Prime Minister? Can Anwar do what Najib cannot do? Can Anwar or the Pakatan Rakyat government kill Lynas? Will Malaysia have RM20 billion or RM30 billion to pay as compensation to kill the project?

Najib inherited this project just like Anwar will if he takes over as Prime Minister. And Anwar's hands will be tied just like how Najib's is. The cost to kill this project will be extremely expensive for the country. And whether Najib stays on as Prime Minister or Anwar takes over, it will still be a costly exercise to kill the project.

How the hell did Malaysia approve a project that so many other countries refused to take? And why give them a 12-year tax holiday on top of that when they are going to be making RM1 billion a year? They don't need any tax breaks! Instead, Malaysia should whack them for as much tax as we can. And, most importantly, did the RM500 million really go to Umno or did it go into the pockets of certain Unmo people?

According to Najib's people, Umno did not receive the money. They said that the money went into Abdullah Badawi's pocket. So how can Umno refund money it did not receive?
Would Abdullah Badawi dare do something like this? Okay, maybe he knew he was at the end of his term and that he was about to get kicked out. Nevertheless, Lynas is a very high profile issue and surely you can't keep a high profile issue such as Lynas below the radar screen.

It seems Lynas is not the only disaster created by Abdullah Badawi that Najib had to inherit. The NFC project is yet another. This is another disaster that was left by Abdullah Badawi and which Najib has now inherited. And it seems Tun Dr Mahathir Mohamad is pissed big time about this.

When the NFC proposal was first mooted, Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin rejected it. Khairy Jamaluddin then pushed it to the Ministry of Finance and got his father-in-law to approve it. After it was approved by the Minister of Finance cum Prime Minister, the project was pushed back to the Ministry of Agriculture. And now it is Najib's problem, an inheritance left by Abdullah Badawi.


Continue yours reading HERE


Apa yang tersirat dari yang tersurat disini ialah ianya satu cubaan untuk mengalihkan segala masalah yang dihadapi oleh Najib keatas bahu Pak Lah.. menjadikan Najib kelihatan baik kononnya..

Oleh kerana Pak Lah lebih banyak tidur dari berjaga maka Pak Lah sesuai dijadikan mangsa..

Tak pedulilah samada Lynas dan NFC berpunca samada dari pentadbiran Mahathir atau Pak Lah, yang penting sekarang sokong atau undia siapa saja Asal Bukan Umno...

PDRM rugi RM1.8 juta akibat rusuhan (Video Inside)

Posted: 03 May 2012 10:14 AM PDT


KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengalami kerugian RM1.828 juta akibat kerosakan harta benda dan aset ketika rusuhan pada perhimpunan anjuran badan bukan kerajaan yang disokong pembangkang di sini Sabtu lalu.


Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Tan Sri Mahmood Adam, berkata selain mengalami kerugian fizikal, pihak polis juga terpaksa bersabar dengan maki hamun dan dicederakan oleh peserta perhimpunan tersebut.

 (Video dibawah adalah contoh anggota Polis bersabar dengan peserta himpunan)


"Kos kerugian ini sepatutnya boleh dielak dan digunakan untuk membiayai perkara-perkara yang lebih berfaedah sekiranya perhimpunan haram itu tidak berlaku," katanya dalam kenyataan, di sini hari ini.

Sabtu lalu, peserta perhimpunan itu bertindak merempuh penghadang untuk memasuki Dataran Merdeka, sekali gus melanggar perintah Mahkamah Majistret Kuala Lumpur yang melarang kehadiran orang awam di dataran itu mulai 28 April hingga 1 Mei.

Sehingga kini polis sudah menahan 513 peserta perhimpunan kerana merusuh pada perhimpunan itu dan memburu 49 lagi.

Mahmood berkata, seramai 14,331 anggota dan pegawai PDRM dari pelbagai jabatan bertugas sepanjang perhimpunan itu.

"Kementerian sangat prihatin di atas pengorbanan pihak polis dalam menjalankan tugas bagi menjamin keselamatan dan keamanan semasa perhimpunan tersebut," katanya. - BERNAMA

Video dibawah ini pula adalah pengorbanan anggota polis (mengorbankan sepak terajang) 



Tiada ulasan: