Nuffnang

Pengikut

ANAK SENGAT

sumber :-

ANAK SENGAT


TIBA MASANYA...

Posted: 02 May 2012 11:51 PM PDT

SUHAKAM pernah mencadangkan agar Suruhanjaya memantau Polis ditubuhkan. Ianya ditentang habis habisan oleh polis . Suruhanjaya itu tibul hasil aduan orang ramai di atas salah laku polis. Laporan dan tuduhan salahlaku polis bukan rahsia lagi

Kisah banduan mati dalam tahanan, Rakyat ditembak termasuk kanan kanak malah berbagai salah laku polis dilaporkan saban hari. Kita tahu bahawa polis tidak maksum dari salah dan silap, maka wajar mereka dipantau dan dikawal. Ia bukan bertujuan mengurangkan kuasa polis, tetapi mengawal tindakan polis agar memenuhi garis panduan yang disediakan.

Keganasan polis dalam himpunan Bersih 3 adalah sebahagian kemuncak salahlaku polis terhadap rakyat yang tiada kuasa. Nampaknya polis semakin hilang kawalan dengan kuasa tanpa kawalan selain dari bos mereka juga yang sebahagiannya turut menjadi punca masalah. Jika tiada tindakan diambil terhadap anggota yang bertindak diluar garis panduan yang sedia ada mereka mesti di ambil tindakan. Kerajaan tidak boleh membiarkan keadaan ini sekalipun apa yang dilakukan oleh mereka adalah untuk menyelamatkan umNO.

Jika tiada usaha pembenterasan dimulakan sekarang maka dibimbangi Malaysia akan menjadi negara polis. Ia sangat meakutkan... pembunuhan tanpa bicara, menyiksa tanpa asas boleh terjadi apabila mereka memiliki kuasa penuh tanpa ada badan yang memantau... maka satu usaha berterusan dan serius mesti digerakkan oleh rakyat agar Suruhanjaya memantau polis seperti pernah dicadangkan oleh Suhakam menjadi resaliti... jika tidak... kita bimbang rakyat hilang sabar dan bertindak sendiri... riak riak dendam itu sedang membara hasil Bersih 3..

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT