Rabu, 9 Mei 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Tun Haniff ?? Timbalan Pengerusi Genting Itukah??

Posted: 09 May 2012 06:23 AM PDT

Apabila Menteri Dalam Negeri , Hishammuddin Hussein umumkan bekas ketua polis negara Tun Haniff Omar sebagai ketuai panel bebas bagi menyiasat dakwaan insiden kekasaran oleh pihak polis ketika menangani perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April lalu, rata-rata majoriti rakyat telah menolak panel ini kerana awal-awal lagi rakyat merasakan ianya bukan suatu panel yang benar-benar bebas.

Sebut saja nama Tun Haniff Omar, mengingatkan kita semua kepada Kasino Genting. Beliau merupakan Timbalan Pengerusi Genting Berhad, pusat perjudian terbesar di Dunia

Kewibawaan Tun Hanif Omar untuk berlaku adil dan bebas adalah sangat sangat diragukan kerana sebelum ini, beliau telah mencetuskan konstroversi apabila mendakwa pihak yang simpati terhadap komunis dan aktif sebagai peserta demonstrasi sekitar 1970-an terlibat dalam perhimpunan BERSIH 3.0.

Sepatutnya kerajaan perlu melantik individu yang berintegriti dan dihormati oleh setiap pihak, samada dari pihak kerajaan dan Pakatan Rakyat.

BERSIH 3.0 dan Pakatan Rakyat telah menggesa supaya perwakilan dari Suhakam, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia dilantik menyertai panel tersebut, namun kerajaan enggan akur.

Kerajaan juga mengenepikan tawaran yang dibuat oleh Pelapor Khas Bangsa Bersatu mengenai Promosi dan Perlindungan Hak Kebebasan Pendapat dan Suara, Frank LaRue untuk menyiasat apa yang berlaku di sekitar BERSIH 3.0.

Perkembangan ini hanya memperkukuhkan lagi tanggapan rakyat jelata bahawa kerajaan tidak ikhlas dan jujur untuk menyiasat apa yang sebenarnya berlaku di sekitar BERSIH 3.0.

Najib Merayu Negara Luar Bertindak Ke Atas BERSIH

Posted: 08 May 2012 05:23 PM PDT

Duduk dan Bantah di hadapan polis rusuhan semasa
perhimpunan Bersih pada 28 April, 2012. - Reuters pic fail

KUALA LUMPUR, May 8 - Satu laporan disini menyatakan bahawa Najib telah telah meminta kerajaan negara-negara lain bertindak ke atas rakyat Malaysia yang mengambil bahagian dalam perhimpunan Bersih 3,0 di luar negara.

"Jika laporan ini adalah benar, ia merupakan satu perkembangan negatif yang mesti kesal, dan kita menyeru semua rakyat Malaysia untuk bersatu dalam menyokong keselamatan masyarakat kita," kata kumpulan itu dalam kenyataan itu.

Bersih 3,0 berkata telah dihadiri oleh puluhan ribu rakyat Malaysia bukan semata-mata di dalam negara tetapi di seluruh dunia, di mana perhimpunan serupa untuk pilihanraya yang bebas dan adil telah diadakan di 85 bandar raya di 35 buah negara.

Dalam Malaysia, acara Bersih 3,0 'utama di Kuala Lumpur telah diadakan serentak di 11 bandar-bandar lain di semenanjung dan timur Malaysia.

Bersih hari ini juga menggesa kerajaan untuk menerima tawaran yang dibuat oleh Pelapor Khas Bangsa Bersatu mengenai Promosi dan Perlindungan Hak Kebebasan Pendapat dan Suara, Frank LaRue untuk menyiasat apa yang berlaku di sekitar Bersih 3,0.

LaRue, seorang peguam, telah membuat tawaran itu berikutan dakwaan pelbagai kekejaman polis terhadap penunjuk perasaan yang telah berkumpul pada 28 April bagi apa yang dimaksudkan untuk menjadi demonstrasi aman.

Tetapi mengikut prosedur, LaRue hanya boleh berbuat demikian atas jemputan oleh kerajaan Malaysia.

"Penyiasatan yang sedemikian perlu untuk mengkaji peranan Bersih 2.0 sebagai penganjur dan tanggungjawab Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dalam memudahkan perhimpunan.

Sementara itu, Menteri Luar, Datuk Anifah Aman menyokong kerajaan Arab Saudi yang akan mengambil terhadap ke atas rakyat Malaysia yang terbabit dalam protes BERSIH 3.0 dinegara itu.

Beliau juga berkata, Malaysia merupakan sebuah negara berdaulat dan mampu menjalankan penyiasatan sendiri yang saksama dan yakin dengan pihak berkuasa dan polis. Tidak ada keperluan untuk orang luar menyiasat Perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April. Lihat di sini

Al-Husseyn : Kerajaan Najib sudah semakin berkecamuk. Sekejap minta dan sokong orang luar bertindak ke atas BERSIH di luar negara , sekejap pula larang orang luar yang nak tolong siasat BERSIH dalam negara.

Tiada ulasan: