Rabu, 2 Mei 2012

Addin

Addin


Umno BN Pancing Undi, Elaun Tetap Perumahan Penjawat Awam Bakal Di Naikkan?

Posted: 02 May 2012 10:00 AM PDT

Berdasarkan rekod, elaun tetap perumahan (ETP) masih tiada perubahan dan angka yang digunapakai dan masih lagi dipertahankan sehingga sekarang untuk tempoh 10 tahun lamanya. Baru-baru ini, kakitangan awam telah mula menikmati gaji SSM baru 2012 dan kini Cuepacs telah tampil dengan satu lagi usul dan tuntutan kepada pihak kerajaan bagi mewakili sebahagian besar kakitangan awam di Malaysia.

Kenyataan Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman : Kajian Elaun Tetap Perumahan (ETP) Perlu Ditambahbaik
"Mengikut perkiraan saya, elaun tetap perumahan ini tidak lagi diperhalusi sejak kira-kira 10 tahun lalu. Secara logiknya, sewa rumah sekarang pun mungkin sudah meningkat hampir sekali ganda berbanding sedekad lalu.
"Justeru, saya berharap elaun ini dapat dinaikkan pada kadar bersesuaian dengan kos hidup sekarang kerana sewa rumah di Kuala Lumpur memang membebankan termasuk golongan muda yang baru bekerja," katanya. (Presiden Cuepacs – Datuk Omar Osman)
Antara Tuntutan Penambaikan Elaun Tetap Perumahan (ETP) oleh Cuepacs
  1. Memperluaskan pembinaan kuarters yang ketika ini hanya terhad untuk bidang kerja tertentu seperti kakitangan hospital dan polis kerana terdapat banyak aduan kalangan kakitangan awam tidak tahan menanggung beban sewa rumah yang terlalu tinggi di ibu kota
  2. Memberikan perhatian lebih kepada golongan muda golongan yang baru mula bekerja di sektor awam kerana menerima tekanan paling hebat kerana gaji permulaan mereka pastinya rendah
  3. Elaun tetap perumahan di kalangan penjawat awam khususnya bagi gred 40 dan ke bawah perlu dikaji semula terutamanya bagi kakitangan awam yang bertugas di ibu kota
  4. Kadar pemberian elaun tetap perumahan mestilah berbeza-beza mengikut kawasan bagi mengelakkan penjawat awam di bandar menanggung beban kos hidup lebih tinggi
Kami sendiri agak bersetuju dengan tuntutan Cuepacs. Nilai yang digunakan masih lagi ditakuk lama sedangkan kadar sewa rumah sekarang sudah lama meningkat naik lebih-lebih lagi di kawasan bandar. Dan satu lagi, elaun perumahan seharusnya tidak sama, kerana kadar sara hidup jauh berbeza antara kawasan bandar raya besar seperti Kuala Lumpur tidak sama dengan luar bandar.

Zaman sekarang jikalau diberikan RM180 sebulan, sekejap sahaja habis dibelanjakan untuk tujuan dan perkara-perkara yang penting. Dan sememangnya, elaun perumahan RM180 itu memang tidak relevan dengan kos sewa rumah dahulu dan sekarang. Sewa bilik sahaja adakalanya sudah mencecah RM 200 – 300 sebulan contohnya di Sabah. '
  1. Jika dapat kuaters : Tolak semua elaun perumahan (RM180), COLA tolak separuh (RM150) +  air dan elektrik bayar sendiri
  2. Jika dapat kuaters jabatan : Elaun perumahan tolak separuh sahaja (RM90) + COLA tetap tolak separuh (RM150) + air dan elektrik bayar sendiri
Jika diperhatikan kadar sewa kuarters yang disediakan ini masih lagi berpatutan berbanding kadar sewa bagi keluasan sama  bagi yang tinggal di Kuala Lumpur dan Selangor.

Cuma kami berharap Cuepacs jikalau mahu membuat tuntutan, buatlah tuntutan meliputi semua peringkat. Sebaik-baiknya diselaraskan untuk kakitangan bawahan dan atasan. ~beritasemasa



Video Polis Berlakuan Biadap Ketika Azan Di Bersih 3.0

Posted: 02 May 2012 07:21 AM PDT


Aksi polis paling biadap.. ketika azan dilaungkan umat Islam di sarankan menjawab serta menghormatinya tetapi geng-geng polis nih sanggup mengejar dan membelasah peserta Bersih hanya kerana patuh kepada arahan pihak Umno. 

Inilah akibatnya apabila akal yang di kurniakan Allah SWT tidak di gunakan sebaik-baiknya.. Tindakan polis ini umpama anjing dilepaskan oleh tuannya untuk memburu mangsa..



Edit Berita : Astro Mengakui Terdapat Tekanan Politik

Posted: 01 May 2012 10:51 PM PDT

Astro mengaku memotong liputan Bersih 3.0 oleh Perbadanan Penyiaran British (BBC) tentang Bersih 3.0 namun melahirkan rasa kecewa dengan saluran berita global itu kerana gagal memahami Astro berbuat demikian untuk mematuhi garis panduan tempatan. Naib Presiden Kanan Operasi siaran Astro Rohaizad Mohamed menjelaskan kepada The Malaysian Insider bahawa klip 2:16 minit itu telah dipotong mengikut peraturan kandungan kebangsaan.

 Walau bagaimanapun, klip itu mengandungi rakaman Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bercakap kepada pemberita.

Rohaizad tidak mendedahkan butiran lanjut mengenai garis panduan yang diikuti tetapi berkata bahawa Astro berhak untuk "mengedit" kandungan daripada pembekal antarabangsa dan saluran di mana patut.

"Kami terkejut dan agak kecewa bahawa rakan penyiaran sekian lama kami, BBC, apabila mengeluarkan kenyataan, tidak mengambil kira kewajipan Astro untuk mematuhi peraturan kandungan tempatan," eksekutif kanan Astro berkata dalam satu kenyataan malam tadi .

Dalam satu kenyataan di e-mel kepada The Malaysian Insider pada hari Isnin malam, BBC mengadu tentang penapisan Astro yang dibuat atas liputan ringkas perhimpunan hari Sabtu lepas yang menyaksikan polis tempatan menembak gas pemedih mata dan meriam air untuk menyuraikan penunjuk perasaan.

"Kami amat mengutuk mana-mana sekatan berita boleh dipercayai yang kami siarkan di seluruh dunia termasuk melalui rakan kongsi pengedaran," kata jurucakap BBC dalam kenyataan itu.

Penyiar perkhidmatan awam British menambah bahawa ia telah membuat "pertanyaan mendesak" kepada Astro untuk mencari sebab-sebab untuk menyensor liputan dua minit protes itu.

Menurut pautan YouTube dalam satu kenyataan, liputan BBC Bersih 3,0 telah dipendekkan oleh beberapa saat untuk mengecualikan klip temu bual pendek dengan dua penunjuk perasaan.

Video yang menunjukkan perbezaan di antara laporan asal BBC dan disiarkan di saluran Malaysia boleh dilihat di sini: www.youtube.com/watch?v=yTGogMq9NZ0

Dalam wawancara yang pertama yang ditapis, seorang lelaki, dipercayai berbangsa Cina, telah memberitahu BBC bahawa polis mengambil tindakan tanpa provokasi pada penunjuk perasaan walaupun berlakunya usaha untuk berunding.

Artikel bertajuk "Dibersihkan – suatu tindak balas kerajaan yang keterlaluan kepada perhimpunan pembangkang" telah menceritakan huru-hara pada 9 Julai apabila polis melepaskan bahan kimia untuk menyuraikan berpuluh-puluh ribu yang telah berkumpul untuk menuntut pembaharuan pilihan raya.

Antara bahagian yang digelapkan keseluruhannya menyebut tindakan berat polis dan tuduhan-tuduhan bahawa kerajaan telah menarik balik tawaran kepada penunjuk perasaan untuk menggunakan stadium untuk perhimpunan tersebut.

Kementerian Dalam Negeri juga telah menggunakan dakwat hitam untuk menghapuskan bahagian-bahagian artikel yang menyebut kematian seorang penunjuk perasaan dan dakwaan penembakan bahan kimia ke dalam perkarangan Hospital Tung Shin.

Perhimpunan yang disokong pembangkang Sabtu lalu, Bersih ketiga sejak 2007, telah mendapat liputan negatif dalam media asing, di mana ramai yang meramalkan tindak balas yang mungkin bagi pentadbiran Najib.

Menurut BBC, "walaupun sambutan yang diberikan itu besar-besaran, kerajaan nampaknya tidak mengingini perubahan dan dengan kemungkinan berlakunya pilihanraya bulan Jun, terlalu awal untuk pembaharuan yang besar untuk membawa kesan. "Ini bermakna banyak lagi pertempuran politik akan datang."

~malaysianinsider


Tiada ulasan: