Selasa, 3 April 2012

SIASAH

SIASAH


Cerita sebalik kempen jangan tukar pemandu

Posted: 03 Apr 2012 12:09 AM PDT

Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak semalam mengingatkan rakyat supaya tidak menukar pemandu dalam perjalanan, merujuk kepada kepimpinan beliau.

Najib mengingatkan bahawa pakatan pembangkang hanya menabur janji sedangkan tugas sebenar dilakukan oleh pentadbiran beliau dan pemerintah BN.

Slogan jangan menukar pemandu di tengah perjalanan ini ialah satu variasi slogan Presiden Amerika Syarikat Abraham Lincoln dalam kempen pilihan raya presiden AS pada 1864; "Don't change horses in midstream."

Slogan ini menekankan kepentingan pengalaman dan keperluan mengekalkan penjawat sedia ada untuk meneruskan program mereka.

Lincoln pada masa itu berkempen untuk pemilihan semula, iaitu untuk penggal seterusnya dan menang dalam pilihan raya tersebut.

Satu yang menarik tentang slogan ini ialah adaptasi dan variasinya oleh presiden-presiden lain sepanjang sejarah, yang semuanya untuk kempen pemilihan semula.

Franklin D Roosevelt dan George W Bush kemudian mengadaptasi slogan Lincoln itu untuk kempen pemilihan semula masing-masing, dan juga menang dalam pilihan raya presiden masing-masing.

Najib mungkin mengambil variasi slogan yang sama - yang pembawanya memenangi pilihan raya untuk penggal seterusnya - kerana merasakan slogan ini sebagai slogan yang menjadikannya winnable.

Najib mengemukakan saranan jangan menukar pemandu itu semasa program transformasinya dikemukakan sebagai mencapai kejayaan melebihi jangkaan.

Tiada ulasan: