Nuffnang

Pengikut

labun KulupSakah...

sumber :-

labun KulupSakah...


Beijing-musim bunga-tren-berak terbuka

Posted: 18 Apr 2012 12:15 AM PDT

Musim bunga sekarang. Sakura kembang mekar, kuning-merah-biru-putih dan hijau pucuk di mana-mana dan menyegarkan mata. Debunga yang berterbangan ditiup angin dingin menggatalkan muka. Musim panas bakal tiba. Baru tiga minggu lepas dingin dan botak, entah bila pohon-pohon ini tetiba bertunas mengeluarkan bunga. Di sini aku baru menghargai itu semua kerana di tanah leluhur sendiri aku tidak sedar lantaran ia malar hijau...
An-Nur diserang batuk jangkitan kuman pada paru-paru, biasa berlaku di Malaysia lalu di sini dia dibawa ke hospital berlainan kerana Erkang Hospital tidak punya kelengkapan cukup. An-Nur dibawa ke sebuah hospital kanak-kanak yang...masyaallah! Terlalu padat sehingga tiada wad. Hanya ditempatkan di wad kecemasan, katilnya rapat-rapat hanya sedepa dan tidak privasi. Selama dua hari kami di situ tak baring, hanya duduk di kerusi bulat. Pesakit-pesakit lain terlalu ramai. Oleh kerana Beijing juga China mengamalkan dasar tak ramai anak, maka sudah tentulah anak yang sakit di wad adalah kesayangan ibu ayah,atuk nenek,pak mak mertua,sepupu sepapat,ipar duai belaka. Berhimpunlah semuanya. Bila malam kerusi penuh orang tidur taktermasuk yang datang menghantar anak sakit lagi. Meja kaunter pun dijadikan tempat tidur, ada yang lelap di muka pintu wad...
Suatu hari seorang budak dimasukkan ke wad ini dan hanya sedepa dengan kami. Dia tak sedar selepas kena sawan. Satu jam doktor dan pegawai kesihatan cuba beri bantuan pernafasan- gagal. Anak kecil ini pulang ke rahmatullah. Kami yang sedepa dengannya dapat meilhat saat demi saat peristiwa itu. Raungan ibunya dan ibu saudaranya merentap hati. Ramai juga menangis melihat drama ini.
Kami memohon keluar kerana tidak selesa di sini. Aku tak boleh terima malah masih trauma dengan tabiat mereka yang berak di tandas awam tak tutup pintu. Pintu ada tapi itula tabiat mereka. Siap hisap rokok lagi dan yang lain menunggu berbaris. Aku trauma setiap kali nak masuk bilik air aku akan teringat benda ini. Rupanya kata Sham, orang perempuan pun sama juga. Berak tak tutup pintu. Nampaklah apa yang terlayut dan apa yang merah...bluwekkkk!!
Kami pindah ke hospital tentera yang standard seperti hospital serdang...
Hanya Sham dibenarkan jaga An-Nur dan aku tumpang tidur rumah Anna dan Zack-mujur dekat jika naik tren.
Aha! Sabri bagi aku kad ala touch n go untuk aku naik tren dan aku sudah pandai sekarang. Aku dah nampak tempat-tempat yang aku akan lawati dengan tren seperti Tiananment Square, Forbidden City, Beijing Zoo yang ada panda dan macam-macam lagi...Oh ya! Bestnya ke mana destinasi hanya 2 yuan bersamaan sehinggit....cuba bayang dari Gombak ke Shah Alam sehinggit atau dari Klang ke KLCC sehinggit? Walaupun bertukar lebih dari saru tren...kad itu boleh juga digunakan untuk naik bas...kita?
Tembok besar? Belum pergi lagi....aku masih belum puas nikmati musim bunga...

Naik keretapi pusing kota beijing
Nampak amoi comel berak tak ada dinding....
Jeng jeng jeng

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT