Rabu, 18 April 2012

.

.


Rileks Petang

Posted: 17 Apr 2012 11:24 PM PDT

Timbalan Menteri Diberi Warning Akan Ditampar

Wah hebat perebutan calon dalam parti Umno Kelantan sampai ada timbalan menteri diberikan warning akan ditampar. Kenapa belum apa-apa lagi sudah ada tawaran tampar menempar? Tentu kalau menjelang pilihan raya nanti ada yang kena tampar sesama sendiri.

Ceritanya begini seorang timbalan menteri dipanggil untuk mengisi satu program parti di sebuah kawasan di Kelantan. Timbalan menteri in tidak tahu masalah dan apa yang sedang bergelumang di kawasan berkenaan. Dia hadir seperti biasa sebagai pemimpin Umno bertaraf timbalan menteri dari Kuala Lumpur untuk membantu kawan.

Beliau datang ikhlas kerana hendak membantu kawannya itu. Kebetulan pula kawan itu pernah duduk dalam satu gerakan yang waktu itu diketuai Anwar Ibrahim. Kedua-dua mereka bakal calon dan timbalan menteri muda itu berketuakan Anwar dan merupakan kawan akrab Anwar.

Kawan timbalan menteri itu sudah pun diura-urakan akan dipilih menjadi calon kerusi parlimen. Perkara itu sudah pun diumumkan oleh TPM, Udin anak Yassin maka individu berkenaan mulalah membuat kerja untuk menggerakan parti dan berkempen.

Malangnya ada individu di bahagian berkenaan kurang senang dengan pemilihan kawan timbalan mernteri itu. Dia marah kerana pemilihan itu tidak dimaklumkan kepadanya dan juga seakan mencabar kedudukannya sebagai ketua bahagia. Pemilihan kawan timbalan menteri itu dikira membelakangnya.

Kenapa beliau marah kerana sudah lama bergerak untuk parti dan sudah banyak wang habis. Tiba-tiba nama orang lain ditonjolkan, jadi marahlah dia.

Apabila dia tahu timbalan menteri itu ke bahagiannya dan sedang minum pagi di rumha bakal calon itu, tanpa mengundangnya sama, ketua bahagian berkenaan dikatakan menghantar SMS kepada timbalan menteri itu memberi warning agar tidak hadir ke program yang diaturkan. Katanya SMS itu berupa amaran kalau timbalan menteri itu hadir juga, dia akan ditampar.

Kerana takut kepada amaran itu maka timbalan menteri berkenaan tidak menghadiri apa-apa program yang diaturkan pada hari itu. Jadi pemergian timbalan menterti itu hanya tidak lebih dari untuk berjumpa kawannya itu dan makan tengah hari di rumahnya.

Aduh sampai ke situ ke Umno macam mana nak menaqng kalau macam ni? [wm.kl.2:39 pm 18/04/12]

Susupan Tengahari

Posted: 17 Apr 2012 11:00 PM PDT

Nasib Mat Said Seperti Telor Di Hujung Tanduk

Antara Menteri Besar UBN yang kini terdesak dan nyawa politiknya bagaikan telor di hujung tanduk ialah Ahmad Said, MB Terengganu. Setiausaha Agung Pas Mustapa Ali dalam memberi anologi mengenai masa depan Ahmad Said, katanya nasib Ahmad Said ini kini bergantung sepenuhnya kepada alat bantuan hayat.

"Nasib Ahmad Said hari ini tidak ubah seperti berada dalam ICU di mana dia hidup dengan bantuan mesin sepenuhnya. Kalau dicabut saja plug, habislah Ahmad Said," kata Mustapa Ali disambut dengan tepukan gemurah.

Keadaan itu katanya ialah kerana kegagalan Ahmad Said membawa apa-apa perubahan di Terengganu dalam tempoh tiga tahun menjadi MB Terengganu.

"Tidak ada apa yang dilakukan Ahmad Said, masalah bangunan runtuh, stadium runtuh sampai sekarang pun tidak dilakukan apa-apa. Kalau pun ada projek baru dibawahnya buat zero pelihara beruk bernilai RM30 juta," katanya lagi dihadapan lebih 6,000 orang pada ceramah anjuran PKR di Dungun Terengganu.

Ceramah itu juga dihadir sama Anwar Ibrahim dan Abdul Raman Yusuf ketua PKR Cabang Dungun.

Menurut Mustapa, beliau tidak mahu mengatakan Ahmad Said bodoh, tetapi dia kurang cerdik. Tidak ada perancangan untuk membangun Terengganu dibawahnya berbanding dengan Idris Jusoh. Idris Jusoh pula semua pembangunan untuk masuk poket kroni dan sendiri.

Dalam pada itu Mustapa yakin selepas pilihan raya akan datang Amad Said tidak lagi akan dilantik menjadi Menteri Besar Terengganu.

Sehubungan itu semalam ketika bersembang dengan seorang veteran Umno Kemaman beliau juga berpendapat sama dengan Mustapa. Menurutnya yang pernah menjadi Pengerusi Tetap Umno Kemaman, Ahmad Said tidak layak menajdi MB Terengganu kerana dia bukan berlatar belakangkan agama.

Beliau yang dipeganggil dengan Abang Mat berkata, seseorang yang hendak menjadi MB Terengganu mestilah yang ada pendidikan agama, tahu membaca hadith dan Quran kerana itulah hakikat dan sejarah negeri Terengganu.

Jadi sesiapa yang hendak berhajat menjadi MB Terengganu perlulah lengkapkan diri dengan pengetahuan agama kerana sesiapa tidak berpengetahuan agama akan gagal dan kecewa.

"Saya berharap kepada Datuk Najib kalau dia nak pilih MB Terengganu pilihlah dari kalangan merela yang ada pendidikan agama, jangan pakai ambil sembarang sahaja, nanti rosak Terengganu," katanya.

Beliau mengimbau kepada bekas MB Wan Mohktar Ahmad dulu, 25 tahun menjadi MB tanpa ada masalah. Kenapa, tanya beliau sebab Wan Mokhtar ada latar pendidikan agama yang ampuh dan orang sepertinya cocok untuk menjadi pemimpin Terengganu.

Menurutnya jangan lupa negeri Terengganu di zaman dulu diperintah oleh para ulama dan mereka yang terkenal hebat dengan ilmu agamanya seperti Tok Pulau Manis dan Tok Paluh. Asas negeri Terengganu sebagai negeri kuat pegangan agama yang diletakkan mereka jangan dikhianati.

Berbalik kepada soal Ahmad Said tadi, kalangan pemimpin bahagian Umno sedang melakukan sesuatu untuk memastikan Ahmad Said tidak dicalonkan dalam pilihan raya akan datang. Satu gerakan bawah tanah untuk tujuan itu kini berjalan di luar Terengganu.

"Kalau beliau masih mahu menjadi wakil rakyat, Mat Said boleh dipindahkan ke kerusi parlimen," kata satu sumber.

Kerusi yang paling sesuai ialah Kemaman untuk mengganti tempat Ahmad Shabery Chik yang dikatakan tidak menunjukkan prestasi memuaskan sebagai ahli Parlimen Kemaman.

Beliau juga dikatakan culas dan susah untuk ditemui rakyat kerana kurang pulang ke kawasan dan kalau pulang pun dia suka menginap di Awana Resort, di mana tempat itu sukar untuk dikunjungi rakyat, demikian komen orang kuat Umno Kemaman. [wm.kl.2:12pm 18/04/12]

Laporan Lewat

Posted: 17 Apr 2012 09:05 AM PDT

Perkhemahan Protes PTPTN Kurang Sambutan?

Malam tadi saya mencemar duli pergi ke Dataran Merdeka untuk melihat anak-anak muda berkhemah membantah PTPTN. Masuk malam ini sudah tiga malam mereka berkhemah, makan minum dan tidur di situ. Mereka akan bermukim di situ sampai 28 April.

Syabas diucapkan kepada anak-anak muda yang memberani membela diri dan kebenaran. Walaupun tindakan itu dianggap kebudak-budakan dan setengah aksi agak melampau tetapi ia memberi mesej tersendiri, bahawa mahasiswa bukan golongan yang boleh diperbodohkan.

Dari sisi lain selamanya golongan mahasiswa merupakan golongan pendesak. Status mereka di mata masyarakat sebagai golongan cerdik pandai dari dulu hingga sekarang tidak pernah luput. Cuma sedikit saya ingin katakan, apakah tindakan mereka itu memberi kesan positif kepada apa yang mereka perjuangkan?

Kalau ia tidak memberi apa-apa kesan dan tindakan itu tidak ubah seperti main jual-jual ia akan diketawakan oleh orang ramai? Apa-apa protes seumpama itu dimasa akan datang tidak akan dipedulikan.


Relatifnya sambutan kepada protes itu tidak seberapa. Kalau jumlah atau angka menjadi perbandingannya ia mengecewakan. Tidak sampai 100 orang mahasiswa yang meneruskan protes dengan cara tidur, makan di situ.

Mahasiswa sendiri nampaknya keliru dengan protes cara itu. Malam tadi yang ramai ialah mahasiswa keturunan Cina. Hanya beberapa orang sahaja Melayu dan satu dua India. Angka yang datang menonton dan meninjau malam tadi lebih ramai dari peserta.

Semasa saya singgah di bucu dataran Merdeka kawasan yang ditakluki mereka, turut berada di situ ialah Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Mariah Mahmud, Ahli Parlimen Ketereh Abdul Aziz Kadir dan Ahli Parlimen Tanah Merah Amran Abdul Gahni. Ketua Penenerangan PKR Badrul Amin dan Ketua PKR Cabang Pasir Mas, Dr Wan Suhaimi Wan Daud juga hadir sama.

Mereka datang memberi sokongan kepada mahasiswa dan turut menanda tangan menyatakan sokongan dan memberi kata-kata semangat di atas banting yang disediakan untuk pelawat.

Perkhemahan budak-budak itu aman dan tiada ganggun malam tadi. Di sebrang jalan kira-kira 100 meter tersandar track DBKL dengan beberapa orang petugas memantau dari jauh. Kebetulan malam tadi pemasangan lampur neon sebagai persiapan konsert Di Raja Sabtu ini menjadikan kawasan Dataran Merdeka bersinar banar dan berkilau-kilauan. [wm.kl.11:38 am 18/04/12]

Tiada ulasan: