Khamis, 26 April 2012

.

.


Ulasan Isu

Posted: 25 Apr 2012 07:23 PM PDT

Berish 3.0 Akan Merosak Kredibiliti Hishamuddin


Kalau projek lembu gemuk (NFC) bernilai RM250 juta dianugerhakan kepada suami Sharizat Abdul Jalil, Datuk Salleh akhirnya merosakkan imej Sharizat sebagai Menteri Pembangunan Keluaraga dan Wanita sehingga memaksa menteri itu meletak jawatan - atau tidak disambung jawatannya, proses dan implikasi yang sama juga sedang berlaku ke atas Hishamuddin Hussein dengan isu Bersih 3.0 ini.

Hishamuddin Hussein
Sebelum ini ramai yang tidak menduga akhirnya Sharizat dibelit tali lembu dan mengakhiri kerjaya politiknya. Andaian ini mungkin dibuat kepada usaha pencacai, pendendam dan pendengki tertentu kepada Pakatan Rakyat yang telah cuba mengeksploitasikan lembu korban untuk menjatuhkan MB Selangor Abdul Khalid Ibrahim tetapi gagal. Walaupun gara-gara isu itu memaksa Khlaid mencemarkan tapak kasut ke SPRM, namun hasil diharapkan tidak menjadi.

Berlaku istidraj apabila orang yang melaporkan isu Khalid ke SPRM akhirnya 'bertaubat' dan menyertai PKR. Takdir Allah talaan itu memberi kemenangan besar dan menaikkan darjat Khalid.

Khalid tidak diheret ke mahkamah atas tuduhan melakukan rasuah dengan lembu korban. Kegagalan isu yang dibawa oleh golongan Mat Buntal itu, menyebabkan orang Umno termasuk Shahrizat sendiri memandang enteng kepada isu lembu gemuk itu. Sebenarnya mereka terlupa bahawa nilai lembu korban Khalid dengan lembu Datuk Salleh laki Sharizat jauh bezanya, sejauh negara dengan syurga.

Lembu Khalid lembu suci yang diberikan untuk rakyat melakukan korban sebagai mengenang sunnah Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s. Roh lembu yang dikorbankan oleh Khalid itu sampai ke syurga. Sebaliknya lembu Datuk Salleh, lembu yang diragui. Sebahagian duit yang diperuntukan untuk lembu berkenaan disalahgunakan dengan membeli kondo, tanah, kenderaan dan juga makan angin di luar negara.

Justeru Sharizat buat tidak kisah dan menganggapnya isu remeh yang tidak memberi risiko dan memecahkan kudis gatal kepadanya. Sebaliknya yang berlaku, lembu gemuk itu sudah kencing dan berak dalam mangkok politiknya menjadikan buana politiknya huruhara.

Nah.. apakah yang menimpa Sharizat itu akan menimpa Hishamuddin Hussein pula? Ada tanda-tanda ia akan mengikuti jejak Sharizat. Hishmuddin akan berdepan dengan risiko seperti Sharizat juga. Menteri Dalam Negeri itu seakan melihat isu Bersih 3.0 ini sebagai remeh temeh dan hanya kemucut yang lekat di kaki seluar saja. Cara beliau melayan Bersih seakan main-main saja dan tidak serius. Dolak dalih terhadap Bersih menjadikan Hishamuddin melayan Bersih seperti melayan budak-budak dan bukan usaha dari seorang bertaraf menteri.

Bersih bukan budak-budak. Ia dianggotai golongan profesional dan perjuangannya jelas. Ia mendapat sokongan rakyat. Sebanyak 84 buah Ngo bersama Bersih. Walaupun ia bukan sebesar dan sehebar parti politi; Pas, PKR dan DAP tetapi gerakan itu merakyat. Bukan semua yang bersama Bersih orang parti. Makanya ia lebih besar dari isu-isu yang dibangkitkan oleh parti politik. Bersih jauh sekali dari Ngo bernama Tibai atau pun Jati malah Perkasa(m).

Lantaran itu Hishamuddin seharusnya tidak main-main dan perlu serius menanganinya. Dia tidak boleh menjadikan Bersih sebagai testimoni untuk melihat sejauh mana kekuatan Pakatan Rakyat. Kejayaan dan pengaruh Bersih sudah pun terbukti. Sepatutnya beliau mengambil iktibar atas semua itu.

Hishamuddin sepatut nilai siapa yang berada di belakang dan hadapan Bersih. Mereka adalah pejuang tulen untuk rakyat dan negara. Mereka tidak ada kepentingan. Apa yang berlaku, parti politik yang mengambil kepentingan atas Bersih. Silap Hishamuddin dan Umno tidak mahu mengambil kepentingan itu di sinilah liar atau cerdiknya oposisi.

Rakyat yang menyertai Bersih termasuk saya, tidak akan sedia untuk bersusah payah kalau bukan atas prinsisp dan asas yang benar. Bukan sahaja kebetulan ia mendapat sokongan Pas, PKR dan DAP, tetapi kalau perkara sama digerakan Ngo lain dan disokong Umno saya dan orang lain juga bersedia. Asalkan demi kebenaran dan keadilan untuk semua. Sebab itu saya secara peribadi dalam mengkritik Umno, tidak semua apa dibuat Umno saya kritik dan tidak setuju begitu juga dipihak Pakatan Rakyat kerana kita bukan dibajai emosi partisan, tetapi waras.

Cuba Umno buat tunjuk perasaan menuntut Hudud dilaksanakan di negara ini. Saya rasa ramai yang akan bersama Umno. Saya pasti berada di hadapan. Tetapi jangan seperti Ngo beras kampit yang menggunakan nama Islam, nama akidah, namah ummah, tetapi ceramahnya mengutuk Anwar dan beberapa pemimpin Pas lain.  Itu bukan perjuangan atas nama Tuhan tetapi sebuah pengkhiatan yang menggunakan nama Tuhan. Nauzubilahiminakzalik.

Berbalik kepada Hishamuddin, apabila beliau melayan Bersih seperti layan budak-budak, acuh tak acuh dan suka-suka implikasi buruknya akan singgah ke atas belakangnya. Dunia akan menilai sejauh mana wibawa dan juga integriti beliau sebagai menteri. Dunia akan menilai kemampuannya menangani kemelut rakyat.

Dalam hal ini nampak sangat Hishamuddin tidak konsisten dan hilang punca penyelesaian. Kedangkalan idea dan buah fikir. Satu masa dia mengatakan kerajaan membenarkan Bersih satu masa lain berdolak dalih soal keselamatan. Satu masa dia mengatakan Bersih pertubuhan haram, hari ini Bersih sudah menjadi halal. Kata-kata dan keputusan Hishamuddin sepreti orang kemabukan brendy. Betukah ejaan itu?

Mulanya dia menegaskan Polis dia tidak ada masalah kalau Bersih hendak diadakan. Tetapi hari belum sampai terbalik ke petang polis Kuala Lumpur mengeluarkan kenyataan melarang himpunan Bersih. Apakah erti semua ini kalau bukan berlaku miskomunaski dan persefahaman antara menteri dengan polis.

Satu masa dia mengatakan bukan soal tidak benarkan Bersih di Dataran Merdeka, tetapi soal keselamatan. Naif sangat politik Hishamuddin yang cuba menyembunyikan bangkai di bawah sehelai lalang. Keselamatan? Bukankah keselamatan bukan saja keselamatan Dataran Merdeka, tetapi keselamatan seluruh negara terletak ditangannya. Kalau skop keselamatan Hishamuddin belum tahu macam mana dia boleh dilantik menjadi menteri sepenting itu. Apakah kelayakannya kerana dia adik sepupu Ha Najib Razak?

Apakah kalau Bersih diadakan di stadium yang dicadangkan itu ia boleh menjamin keselamatan? Di sinilah orang dapat menduga dan membaca tektik kebudak-budakan Hishamuddin. Beliau mengajak peserta Bersih ke situ untuk memudahkan mengurung mereka. Keselamatan yang dikatakan itu berbanding dengan di Dataran Merdeka adalah helah semata-mata. Kalau peserta sudah ramai mencecah ratusan ribu apakah kalau diadakan di stadium keselamatan akan terjamin? Jawabnya tidak.

Jadi tawaran di tempat alternatif itu hanya helah saja. Untuk menampak kerajaan baik dan digunakan isu keselamatan. Isu keselamatan tidak berbangkit kerana Bersih kali ini duduk dan dan bantah selama 2 jam. Itu sahaja. Ia lebih selamat dan tidak membimbangkan dari Bersih sebelum ini. Soalnya kalau polis tidak menjadi gila dengan menyembur air gatal, mengejar dan pukul peserta ia tidak menjadi kecoh. Dalam hal ini juga mneunjukkan polis kita atau menteri sendiri belum bijak membaca suasana dan membuat prediction.

Keadaan Hishamuddin kini sudah sukar untuk diperbetulkan. Cakap-cakap dan kata-katanya orang sudah tidak percayai lagi. Apa saja dia cakap orang akan melihat ianya sebagai helah politik untuk menyelamatkan Umno yang sudah terjempit. Natijah dari tektik dan strategis Hishamuddin itu menyebabkan orang melihat Hishamuddin adalah antara menteri yang paling lemah dan tidak melayakkan dia berada di situ.

Kalau lembu menendang dan menendeh Sharizat, Bersih pula bakal menimbuskan Hishamuddin. Tengoklah nanti, bukan hari ini tetapi sejarah akan mencatat demikian, bahawa Hishamuddin menteri dalam negeri yang tidak konsisten dengan keputusan dan tidak tegas dengan tindakannya. [wm.kl.10:05 am 26/04/12]

Sebuka Mata

Posted: 25 Apr 2012 05:59 PM PDT

Dataran Merdeka Masih Sihat Sejahtra

"Najib" Dijangka Ikut Serta Duduk Dan Bantah


Keseluruhan Dataran Merdeka tempat bakal mencatat sejarah petang lusa masih sihat sejahtera. Malam tadi saya meninjau ke kawasan itu suasananya tenag-tenang saja. Lampu-lampu di bangunan Sultan Abdul Samad berkelip-kelip galak seolah-olah tidak sabar untuk menyaksikan manusia duduk dan bantah di hadapan mereka.

Seorang pelajar sedang berucapan memberi arahan.
Keseluruhan kawasan masih terbuka dan sedia menerima tetamu seperti biasa. Skrin besar yang terdapat di situ masih terpasang seperti biaqsa. Apakah keadaan ini akan berubah mulai pukul 12:00 tengah malam esok? Saya mengira mulai tengah malam esok keseluruh kawasan itu akan dipagar dengan kawat duri.

Jalan-jalan masuk ke dataran itu akan ditutupi dengan trak water cannon dengan ratusan anggota bertopi merah yang membawa kayu dan juga senapang! Mungkin anjing-anjing akan dibawa sama.

Kelihatan salah satu van DBKL.
Sekumpulan pelajar yang berkhemah kerana membantah PTPTN masih wujud dengan azam mereka akan tetap berada di situ sehingga ke petang 28 April. Mereka seolah-olah kini menjadi tuan rumah pembuka pintu kepada puluhan pemakai baju kuning dan baju hijau yang akan bertandang ke situ.

Walaupun kumpulan pelajar itu cuba dihalau  DBKL secara terhormat namun mereka tetap tidak berganjak. Keutuhan dan kegigihan pelajar ini menjadi semangat dan pemanggil kepada sekalian yang lain untuk datang beramai-ramai ke Dataran Merdeka.
Kelihatan timbunan makanan dan air yang didermakan.

Malam tadi tiada lagi khemah yang dipasang mungkin mengelakkan ia dirampas oleh pihak berkuasa DBKL. Sekurang-kurang dua kali DBKL membuat serbuah merampas khemah mereka yang dilakukan menjelang Subuh. Beberapa kaki payung telah di letakkan di atas tikar plastik dan ditempatkan peralatan perkhemahan dan juga makanan dan minuman yang didermakan orang ramai.

Malam esok khabarnya akan diadakan solat dan munajak di atas padang luas itu yang akan dipimpin oleh seorang ustaz yang tersohor dari kalangan anak muda. Apakah ustaz dimaksudkan itu ustaz Azhar Idrus?

Orang ramai mengerumuni beruk Jamil bernama "Najib".
Beberapa buah trak dan van DBKL juga kelihatan tersedia dipinggir jalan di dataran berkenaan dengan kira-kira 30 anggota yang bersiap sedia menunggu tiupan visel bos mereka. Mereka tidak menganggu apa-apa upacara ringkas yang diadakan malam tadi. Begitu juga beberapa SB yang bertugas dan merisik keadaan nampak agak malu-malu dan macam kera sumbangan berada di kawasan itu.

Ketika saya bersama Rusdhadan Mustapa sampai seorang pelajar sedang memberi penerangan dengan dihurungi sekitar 50 orang.

Manakala malam tadi juga jumlah pelawat dan penziarah turut meningkat. Rata-rata yang hadir memberi semangat kepada kumpulan pelajar berkenaan. Ada yang membawa makanan, minuman dan keperluan lain. Seorang pemimpin pelajar yang berada di situ tidak menampakkan air muka gerun atau akan berganjak bahkan semakin hampir hari himpun dan duduk Bersih dia menjadi semakin bersemangat. Saya nampak kalangan mereka gelak dan seolah mengharapkan DBKL bertindak ke atas mereka.

"InysaAllah kami akan terus bertahan disini hingga ke saat-saat akhir," ujar salah seorang darinya. Sudah 13 hari 11 malam sekumpulan pelajar berkenaan berkumpulan dan bermandikan embun di situ. Apa yang mereka lakukan adalah satu sejarah di mana belum pernah berlaku sebelum ini mana-mana puak atau individu yang tidur di Dataran Merdeka kerana memprotes sesuatu dasar dan polisi kerajaan.

Selepas pukul 11:00 malam tiada apa-apa kegiatan orang ramai yang datang ke situ sekadar duduk-duduk dan berriadah sambil mengambil angin malam. Sebahagian yang lain mengerumuni Jamil Kucing (Jamil Ismail) yang bermain-main dengan beruknya yang dikenakan baju Bersih. Beruk itu dinamakan Najib membuat beberapa persembahan dari atas motor tuannya dan ia menjadi tumpuan.

Harap-harapnya si Najib juga akan turun ke Dataran Merdeka lusa untuk sama-sama bergabung duduk dan bantah bersama si baju kuning dan hijau. [wm.kl.8:50 am 26/04/12]

Sembang Petang

Posted: 25 Apr 2012 04:45 AM PDT

Pemimpin Umno, Artis Berkahwin Di Siam?

Kelmarian semasa minum di kantin Kompleks Mahkamah Jalan Duta Kuala Lumpur saya terjumpa kawan lama semasa belajar di sekolah menengah Rantau Panjang tahun 1977 lampau. Sudah 30 tahun kami tidak berjumpa. Semasa di tingkatan lima dulu saya satu kelas dengan dia.

"Ingat dak saya,?" sapa dia sambil menghulur salam.  Cara dia bertanya begitu yakin menunjukkan dia masih ingat saya. Saya sambut dan bersalaman dengannya. Dia banyak berubah menyebabkan saya hampir tidak kenal. Selepas dia memberi tahu namanya baru saya terperasaan itu pun sambil mengimbau masa lalu mengenang-ngeng wajahnya.

Semasa di sekolah dia seorang yang smart. Berpakian kemas dan di bawah kolor bajunya terselit tuala kecil untuk mengalas peluh agar tidak terkena kolar. Dia seorang yang kemas dan bersih. Basikalnya juga bersih, kedua rim depan belakang bersinar banar - berkilau.

Sungguh tidak sangka berjumpa dengannya di situ. Dia datang menenami bekas Setiausaha Umno Bahagian Tanah Merah yang datang untuk mendengar keputusan berhubung samannya terhadap Umno. Bekas Setiausaha itu, Amran menyaman untuk mendapat keadilan atas apa yang berlaku ke atasnya yang dianggap satu ketidakadlilan dan penganiayaan.

Kawan saya itu turun bersama beberapa yang lain untuk menyokong Amran.

Selepas berbual dan suai kenal kembali topik bertukar kepada beberapa hal lain. Sudah pastilah topik yang tidak akan dilepaskan ialah berbual fasal politik. Kawan saya ini tahu akan kecenderongan dan minat saya. Semasa di sekolah dulu saya tidak tahu aliran politiknya, walaupun dia sudah tahu dan kenal aliran politik saya. Saya sejak sekolah lagi sudah gila bercakap dan bermain politik. Sapu tangan saya juga kawan saya ini kenal apa warnanya.

Bual punya bual maka sampailah kepada soal-soal peribadi pemimpin Umno parti yang dianutinya termasuklah mengenai seorang pemimpin Umno yang sehari dua ini dikaitkan dengan seorang artis. Menurut kawan saya itu dia tahu atau mendapat maklumat mengenai pemimpin kanan Umno berkenaan memang ada hubungan dengan artis berkenaan.

Dia menafikan yang pemimpin kanan menteri itu memberi wang sampai mencecah jutaan ringgit kepada artis berkenan. "Setahu saya dia tidak memberi wang sebanyak itu. Sebaliknya apa yang saya tahu, artis itu mendapat wang dari pihak lain..," katanya perlahan-lahan dan selamba. Agak kekok juga untuk dia memberi tahu 'rahsia' itu.

Pihak yang memberi wang atau diterima diterima oleh artis itu dari mereka yang ingin mendapat sokongan atau projek dari pemimpin Umno berkenaan. "Saya tahu sebab saya dan kawan ada berhajat untuk mendapatkan projek dari pemimpin Umno berkenaan, dan saya juga bercadang memberikan wang kepada artis itu.." katanya.

Di sini saya tertegun dengan kata-kata itu. Kenapa harus memberi wang kepadanya (artis)? "Demo tidak tahu ke, pemimpon Umno itu sudah kahwin dengan artis berkenaan. Kawan tahu ini sebab puak-puak kita di Tanah Merah yang mengaturkan perkahwinannya di Siam, Puak Tanah Merah hampir-hampir ikut menjadi saksi.

Saya lagi tertegun dan mendekatkan telinga dengannya. Percakapan saya dengan kawan itu tidak diberi perhatian oleh kawan-kawan lain yang duduk semeja panjang yang dicantum menjadi dua."Perkahwinan itu bagaimana pun tidak didaftarkan, tetapi ada orang tahu..." tambahnya.

"Ini sedap ceritanya ni," kata saya menarik perhatian. Kawan itu terus bercerita dan bercerita sehingga dia minta saya merujukkan kepad orang bernama Zubir... "Demo tanya Zubir dia tahu sebab dia yang membawa pemimpin kanan Umno dan artis itu berkahwin." Sambungnya.

"Bila mereka kahwin?" soal saya.

"Lama dah, tahun lepas lagi..." jawabnya selamba dan bersahaja seperti mana lagaknya sebelum ini.

"Zubir tu orang mana," tanya saya.

"Dia orang kita juga...." balasnya. Sayang perbualan itu tidak sampai habis sebab masa untuk dia bersama kawannya ke kamar hakim sudah tiba. Kawan itu memberi jaminan dia akan bercerita lagi apabila kami bertemu semula.  [wm.kl.7:33 pm 25/04/12]

Tiada ulasan: