Khamis, 5 April 2012

.

.


Celoteh Murai 7/12

Posted: 04 Apr 2012 10:19 PM PDT

Sakit Orang Kadang-Kadang Kita Kena Rasa Juga

Kesianlah juga Murai kepada orang si janggut 49 orat kerana telah dijatuhi hukuman gantung perkhidmatan selama dua tahun enam bulan sebagai timbalan presiden benda bulat Malaysia. Bagi Murai penggantungan itu tidak patut sama sekali dan melampau. Ia satu tindakan yang boleh menghalang kemajuan benda bulat negara ini yang semakin pudar dan lusuh sejak beberapa dekad ini.

Anih juga Murai, makin maju, makin banyak wang dicurahkan untuk pembangunan benda bulat, tahap benda bulat kita ditangga corot. Dulu kita adalah rimau di Asia Tengga ini. Jepun, Korea, Thailand, Vietnam dan lain-lain semua duduk dibawah kita. Piala Merdeka adalah temasya benda bulat terbesar di anjurkan negara dikagumi dunia. Bahkan kita adalah maha guru benda bulat kepada mereka.

Hari ini pesta itu sudah pun hilang. Kehilangan ini menandakan benda bulat kita sudah terpaling ponting semakin meniru dan mengaburkan diri.

Kenapa Murai berkata begitu ialah si janggut 45 orat ada kelebihannya. Dia bijak merancang dan menguruskan benda bulat dan juga benda leper! Di negerinya sendiri darjat benda bulat sudah terangkat sikit sejak ia menguruskannya. Kalau dulu nama negerinya langsung tidak disebut tetapi kini sudah menjadi pujaan.

Yang sokong pasukan 'gedebe merah' bukan saja orang negeri itu tetapi di negeri-negeri lain juga. Ini kerana pencapaian benda bulat negeri itu. Setakat ini apa ditunjukkan oleh negeri itu sokongan ke atas permainan benda bulat melampau sempadan negeri dan juga politik. Semua ini hasil kejayaan yang dibawa oleh si janggut 49 dalam bidang itu.

Apabila beliau digantung ia sesuatu yang menyesalkan. Tindakan itu dianggap kejam kandati ia menurut undang-undang dan peraturan. Kesan penggantungan itu bukan saja terhadap benda bulat negerinya, Malaysia juga.

Sepatutnya presiden persatuan benda bulat Malaysia bersikap terbuka dan tidak rigid sangat dengan peraturan. Dia juga kena pisah dia sebagai ketua benda bulat dengan dia sebagai orang berdarah ningrat. Dia harus melihat kepentingan benda bulat dari maruah dan status dirinya. Benda bulat bukan hak anak beranak dan barang purba boleh dipusai tetapi hak orang ramai.

Ajk persatuan benda bulat Malaysia juga harus tahu kedudukan dan fungsi mereka. Mereka jangan lebih menjaga elaun dan gaji dari menjaga benda bulat. Makanya apabila ada sesuatu yang berlaku yang boleh menjejaskan benda bulat Malaysia mereka harus berpakat menasihat presiden agar tidak tegar sangat dengan peraturan. Peraturan jangan jadikan pisau yang memotong jalan kemajuan benda bulat.

Kalau kalangan ahli jawatan kuasa hanya jadi pak nggeh dan takut untuk bersuara memberi pendapat tuntas, tulus dan ikhlas dinamik, tidak guna mereka duduk di situ. Duduk di situ hanya makan gaji dan ambil elaun sahaja bukannya untuk kebaikan benda bulat.

Murai tenguk kesalahan dibuat oleh si janggut 49 orat itu bukan besar sangat. Dia memberi pandangan ikhlas demi kemajuan benda bulat negara. Teguran dan pandangannya secara umum dan tidak menjejaskan sesiapa. Jauh menderhaka.

Tidak ada niat Murai rasa dia hendak mengatasi atau memijak kepala ketua berdarah raja yang dua beranak itu. Dia tahu akan tatasulianya walaupun dia juga pernah menabalkan sultan lain selepas sultan asli negerinya tidak menyokongnya. Peristiwa yang pernah dialami itu menjadikan dia cukup waspada. Sebab itu Murai kira dia tidak bermaksud sebegitu.


Biarlah apa yang berlaku itu berlalu. Si janggut 45 orat kena ambil sebagai iktibar. Jangan putus asa dan rasa kecewa. Kalau tangan berani mencincang bahu kena pula sanggup memikulnya. Kan orang dah berkata rosak santan kerana pulut, rosak badan kerana pulut. Tidakkan sebelum ini kita pernah mencantas dan menikam kawan dari belakang dalam gelap dengan keris tanpa ulu? Nah kali ini giliran kita pula. Rasalah kesakitan.

Sesekali kesakitan dan kepedihan orang kerana perbuatan kita, kita kena rasa juga baru itu dinamakan adil.

Murai: Suka main di pintu gol.

Luahan Pagi

Posted: 04 Apr 2012 06:56 PM PDT

Kunjungan PM Menggelapkan Masa Depan 30 Jurutol?

Kunjungan mesra perdana menteri Ha Najib Razak ke Kajang pada Mac lalu mungkin membawa berita baik kepada ribuan pengguna lebuhraya bertol di Kajang kerana mereka mendapat pemansuhan RM1.00 dan RM0.90 tetapi tidak kepada 30 orang jurutol di Batu 9 dan Batu 11 kerana mereka kehilangan mata pencarian akibat lawatan itu.

Dalam kunjungan itu Najib mengumumkan pemansuhan RM1.00 untuk tol di Batu 9 dan RM0.90 di tol Batu 11. Sehubungan pemansuhan itu menyebabkan syarikat pengendali tol berkenaan Trupadu Sdn. Bhd mengambil tindakan serta merta dan mengurangkan kakitangan melibatkan 30 orang jurutol.

Pada 5 Mac syarikat itu bermesyuarat susulan pengumuman PM itu dan telah menghantar notis sebulan pemberhentian kerja pada 7 Mac kepada 30 orang pekerja. Menurut surat itu 30 pekerja berkenaan perlu berhenti pada 6 April.

Pemberhentian itu dibuat mungkin kerana jumlah kutipan – pendapatan syarikat berkenaan berkurangan ekoran pemansuhan itu. Jadi sebagai menjimatkan kos mereka terpaksa mengorbankan nasib 30 pekerja yang bergantung harap kepada kerja sebagai jurutol.

Mungkin jumlah 30 orang perkerja itu tidak seramai dengan mereka yang mendapat manfaat pengurangan bayaran tol itu, tetapi satu hakikatnya pengumuman Najib itu menyebabkan ada manusia marhain lain teraniaya. Dalam erti kata lain di sebalik ada yang bergembira ada yang terselepak kedukaan.

Benar nisbah di antara yang teraniaya dan yang untung jauh lebih rendah dari yang mendapat nikmatnya, tetapi atas prinsip keadilan yang sedikit (minoriti) juga perlu diberikan perhatian sama.

Apa yang timbul masalah, pekerja dikatakan tidak selesa dengan cara pemberhentian mereka dan juga bentuk pampasan yang diberikan. Pemberhetian itu bercanggah dengan beberapa Akta Boroh. Setiap orang menerima pampasan di antara RM900 hingga RM3,000 di mana ia dianggap tidak munasabah dan satu kezaliman.

Sehubungan itu pekerja berkenaan telah menulis surat kepada Menteri Sumber Manusia menyatakan rasa keterkilan mereka dan surat itu juga dikirimkan kepada beberapa pihak termasuk Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan Kedua, Menteri Kerja Raya dan lain-lain untuk mempertimbangkan desakan dan mendengar keluhan mereka.

Antara perkara dibangkit dalam surat bertarikh 26 Mac itu ialah:

  1. Penamatan Perkhidmatan ini adalah tidak munasabah dan melanggar peruntukan 11 (1) dan (2) Akta Kerja 1955.
  2. Notis Penamatan Perkhidmatan yang diberikan oleh Syarikat, adalah bertentangan dengan Peruntukan 12 (2) dan (3) Akta Kerja 1955. Akuan penerimaan Notis dibuat secara paksa.
  3. Penamatan Perkhidmatan ini juga melanggar peruntukan di dalam 'Code of Conduct for Industrial Harmony' yang dikeluarkan oleh Kementerian Sumber Manusia.
  4. Hasrat dan Pengumuman YAB Perdana Menteri Malaysia berkaitan pemansuhan pungutan Tol di atas bukan bertujuan dan tidak terarah kepada penamatan perkidmatan kakitangan Syarikat.
  5. Pengumuman Penutupan Pungutan Tol ini, membabitkan pembayaran pampasan berjuta ringgit oleh pihak Kerajaan kepada pihak Syarikat Pemegang Konsessi terbabit.(Bukannya arahan tanpa pampasan).
  6. Pengiraan Pampasan Penamatan Perkidmatan adalah melanggar peruntukan Akta Kerja 1955
  7. Akan berlakunya penamatan perkhidmatan kami, sedangkan Syarikat / Majikan masih tetap beroperasi dan mendaftar serta memperolehi keuntungan daripada operasinya.

Dengan ini mereka menuntut perkara-perkara berikut:

1. Pihak Syarikat Membatalkan Notis Penamatan Perkhidmatan kami serta merta atau sebelum berkuatkuasanya tarikh tamat perkhidmatan kami pada 6hb April 2012, seperti dinyatan pada Notis.

2. Mengekalkan perkhidmatan kami dengan Syarikat, sekiranya tiada surat pembatalan Notis Penamatan Perkidmatan dikeluarkan oleh pihak Syarikat Trupadu Sdn Bhd. sebelum atau pada 6 hb April 2012. ATAU

3. Mengkaji semula perkiraan bayaran imbuhan pampasan seperti terkandung didalam surat Notis Penamatan Perkhidmatan bertarikh 7hb Mac 2012, untuk memberikan perkiraan yang betul, lebih adil serta munasabah, termasuk untuk menampung kos sara hidup tanpa pekerjaan untuk tempuh tidak kurang daripada enam (6) bulan. Jumlah pampasan purata RM5,000 sebulan (RM30,000 untuk 6 bulan) setiap seorang pekerja yang akan ditamatkan perkhidmatannya, adalah difikirkan munasabah berbanding dengan purata pampasan RM2,000 seorang, sekarang.

Difahamkan juga syarikat berkenaan dikatakan telah mengambil kesempatan ke atas para pekerja yang tidak begitu arif berhubung dengan Akta Boroh dan lain-lain peraturan menyebabkan mereka seperti teraniaya dan mendapat imbuhan setimpal.

Misalnya mereka diberi penerangan berhubung penamatan itu oleh pegawai Boroh yang dipanggil oleh syarikat di mana tindakan ini tidak telus dan ada unsur-unsur complex interest berlaku. Tidak seharusnya pegawai Boroh datang bersama pihak syarikat dalam memberi penjelasan.

Apa yang sedikit menjadi tanda tanya surat itu dihantar kepada beberapa pihak termasuk parti politik Pas, PKR agar ikut sama memperjuangkan nasib mereka. Tetapi anihnya surat itu tidak dihantar kepada Umno.

Apakah ini menandakan mereka tidak mempercayai dan yakin kepada parti Melayu itu untuk membantu mereka? Mungkin! [wm.kl.9:44 am 05/04/12]

Tiada ulasan: