Isnin, 30 April 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Strawhat Bersih 3.0 [MUST SEE]

Posted: 30 Apr 2012 12:47 AM PDT


BERSIH 3.0 - Layanan Ngeri Polis Terhadap Orang Awam

Posted: 30 Apr 2012 12:30 AM PDT

Seorang dengan mata lebam, seorang lagi dengan mata berdarah dan ada juga mengalami lebam di dahi serta kesan tapak kasut di belakangnya...

Individu berkenaan, antaranya turut mengalami cedera parah, tampil dalam sidang media semalam dengan dakwaan bahawa mereka dipukul polis ketika menyertai perhimpunan BERSIH 3.0, Sabtu lalu di ibu negara.

Berikut merupakan kenyataan ringkas peserta terbabit yang telah disunting.

Alex Lee, 27, mengalami kecederaan di mata kanan dan telinga kirinya, selain lebam di bahagian badan.


Pada kira-kira 7.30 petang, saya berada di restoran mamak untuk makan malam bersama kira-kira tujuh atau lapan orang kawan. Kira-kira sepuluh orang anggota polis masuk dan mengancam untuk menahan kami kerana memakai kemeja-T berwarna kuning.

Mereka tidak memakai tanda pengenalan diri. Mereka menyuruh kami membuka kemeja-T berkenaan kerana perkara itu menyalahi undang-undang.

Mereka tanya jika saya sedang makan di situ. Saya bertanya kembali jika itu menjadi masalah. Kemudian mereka mula memukul saya. Mereka hanya melepaskan saya selepas saya menanggalkan kemeja-T saya.

Fazwan Yusof, 23, mengalami kecederaan di kedua-dua matanya dan lebam di pipi kanannya.

Saya berada di Masjid Jamek pada kira-kira jam 7 petang apabila polis memberitahu kami supaya bersurai. Ketika berada stesen LRT untuk mendapatkan tren, saya dan tiga orang rakan melihat seorang wanita sedang ditendang, jadi kami melarikan diri.

Polis berkenaan mengejar dan menangkap kami. Kami digari dan dipukul di lorong berhampiran stesen LRT.

Nurul Armani, 28, mengalami lebam di bahagian belakang dan bahu kiri.

Saya berada bertentangan dengan stesen LRT Masjid Jamek pada kira-kira 5.30 petang dan cuba melarikan diri daripada gas pemedih mata. Saya memakai kemeja-T kelabu.

Kira-kira 10 orang polis menarik rambut saya dan menendang saya, jadi saya jerit "polis ganas." Seorang pegawai polis menampar saya dan menyuruh saya diam sebelum mengarahkan seorang pegawai wanita menahan saya.

Adrian Low, 38, mengalami kecederaan di bahagian muka dan leher, hilang penglihatan buat sementara waktu di bahagian mata kanan dan juga terdapat kesan tapak kasut di belakangnya.

Saya berada di bahu jalan di Jalan Tun Perak pada anggaran 6 prtang. Saya cuba menghantar mesej teks kepada rakan-rakan apabila polis menyerbu ke arah peserta perhimpunan di Masjid Jamek.

Seorang pegawai polis tampil dan memberitahu bahawa saya ditahan. Saya bertanya apakah dakwaan kesalahan, namun beliau tidak mahu menyatakannya. Saya tidak mahu melawan jadi saya hanya mengikut beliau.

Kemudian sekumpulan polis menyerang saya. Mereka memukul dan menolak saya ke tanah dan terus menendang kepala dan leher saya. Tindakan itu berlarutan untuk beberapa minit.

Telefon bimbit saya jatuh ke tanah ketika saya dipukul dan kini hilang.

Mereka mengheret saya ke Dataran Merdeka dan ketika perjalanan itu, polis lain tiba dan menumbuk dan menendang saya.

Dipetik dari - http://www.malaysiakini.com/news/196481


“Dahi mak koyak, ususnya pecah dipijak sekumpulan polis berpakaian preman,”

Posted: 29 Apr 2012 11:40 PM PDT

KUALA LUMPUR: "Dahi mak koyak, ususnya pecah dipijak sekumpulan polis berpakaian preman," kata Khalid Ismeth, anak kepada Faridah Abdul yang parah akibat dizalimi pihak berkuasa itu pada perhimpunan Bersih 3.0.

Bercakap kepada KeadilanDaily, pemimpin Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen(Kami) itu hairan mengapa ibunya menjadi sasaran kerananya ibunya sudah berusia 50 tahun.


Beliau yang mengetahui hal ini selepas diceritakan kakaknya, Nurul Hanilah yang menyaksikan kezaliman itu, berkata, ia berlaku selepas ibunya jatuh di depan pejabat Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

"Ibu mahu lihat kebangkitan anak muda. Sebab itu beliau hanya lihat situasi dari perkarangan pejabat DBKL, malah ibu bukan berbaju kuning," katanya.

Ibu Khalid kini dirawat di Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan menerima tujuh jahitan di dahi manakala ususnya mungkin dibedah selepas dipijak dan diterajang sekumpulan polis yang memakaki kasut but keras.

"Ibu hanya boleh minum air, sukar bercakap dan terpaksa dimasuklan air ke badan 24 jam tanpa henti kerana tubuhnya sangat lemah tapi masih bersemangat berkempen menolak Umno BN kepada staf perubatan.

"Doktor beritahu ibu mungkin dibedah kerana ususnya cedera serius," katanya yang menemani ibunya sepanjang hari ini.

Keputusan mengenai pembedahan itu, katanya diketahui Khamis ini kerana doktor mahu melihat sejauh mana kerosakan usus.

Dipetik dari - http://www.keadilandaily.com/mak-pengsan-akibat-dipijak-diterajang-polis/


Lagi Pendedahan Sabotaj BERSIH 3.0

Posted: 29 Apr 2012 11:24 PM PDT

Pas mahu suruhanjaya siasat insiden Bersih

IPOH – Pas mempelawa kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat perhimpunan Bersih 3.0 kelmarin, yang berakhir dengan insiden tidak diingini, bagi mengenal pasti kebenaran di sebalik perkembangan itu dan diambil tindakan jika perlu.

Naib Presidennya, Salahuddin Ayub berkata, Siasatan Diraja mampu menjalankan siasatan dengan adil kepada semua pihak, malah Pas akan memberikan kerjasama.

"Kita tunggu keputusan dahulu sama ada kerajaan mahu tubuhkan atau tidak. Namun, kita mahukan ketelusan dalam siasatan yang dijalankan dengan mengambil kira semua aspek untuk dimuatkan dalam laporan penuh kelak," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Muktamar Pemuda Pas Perak di sini, semalam.


Pendirian ini dibuat beberapa jam sebelum Pengerusi Bersama Bersih 2.0, Datuk S. Ambiga berkata pihaknya mahu Suhakam menjalankan satu siasatan bebas dan menyeluruh.

Dalam kenyataannya, Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata, Pas menolak dakwaan bahawa Jabatan Amal Malaysia (Unit Amal) bertindak merempuh sekatan yang dibuat polis di jalan berdekatan KLCC semasa perhimpunan Bersih 3.0, kelmarin dan menegaskan ia bukan arahan daripada Pas.

Salahuddin berkata, Pas dan kepimpinan Bersih sendiri tidak pernah memberi arahan untuk melakukan perbuatan sebegitu.

"Sehari sebelum perhimpunan Bersih, kita telah mengeluarkan kenyataan tidak akan merempuh kawasan yang telah dikuatkuasakan oleh perintah mahkamah dan arahan ini jelas malah Pas mematuhi perkara itu.

"Sama ada Unit Amal mahupun peserta dalam kalangan ahli Pas, kita tidak mengizinkan mereka melanggar arahan itu," katanya.

Beliau mengulas dakwaan media semalam bahawa peserta Bersih 3.0 yang terdiri daripada Unit Amal Pas merempuh sekatan yang dilakukan polis dan bertindak ganas.

Beliau turut berkata,Pas tidak menolak wujud ejen provokasi yang memakai baju Unit Amal bagi tujuan menimbulkan kacau ganggu sewaktu perhimpunan selain memberikan imej tidak baik kepada Pas.

Beliau merujuk insiden yang berlaku pada anggaran jam 4.19 petang di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur berhubung tindakan orang ramai menterbalikkan kereta polis selain Unit Amal Malaysia yang merempuh sekatan polis berdekatan KLCC.

"Kami nyatakan di sini, mereka yang memakai baju Unit Amal dan bertopeng itu bukan kita dan mereka ini adalah ejen provokasi yang cuba mengambil kesempatan untuk mengeruhkan lagi keadaan termasuk insiden kereta polis.

"Oleh sebab itu kita akan teliti balik video yang berjaya dirakam dan kita juga akan buat laporan polis malah akan mengemukakan bukti yang berkaitan, dalam sehari dua ini kita akan terima banyak lagi video dan gambar bagi tindakan seterusnya," katanya.

Sementara itu, beliau turut menyatakan perhimpunan itu berjaya dan mendakwa 200,000 rakyat Malaysia turun menyertai Bersih 3.0 menuntut reformasi pilihan raya.

Perhimpunan kali ini disifatkannya satu isyarat dan perlu dibaca oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa apa pun janji transformasi politik yang dibawanya tidak meyakinkan rakyat yang menuntut pilihan raya yang bersih serta adil.

Malah katanya, Bersih 3.0 diadakan hasil tindakan kerajaan yang tidak serius melakukan transformasi politik. -SH


Azmin: Isyarat tanda rundingan untuk bersurai

Posted: 29 Apr 2012 11:01 PM PDT

Timbalan presiden PKR Azmin Ali menafikan dakwaan bahawa beliau berhubung melalui isyarat dengan ketua umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memecahkan sekatan kawat duri polis di Dataran Merdeka.

Azmin berkata, isyarat berkenaan sebaliknya untuk menunjukkan bahawa beliau mahu berunding dengan polis untuk memberi masa kepada peserta BERSIH 3.0 bersurai.

Katanya beliau melihat Anwar memberi isyarat kepadanya untuk berunding dengan polis dan beliau membalas isyarat berkenaan untuk menyatakan bahawa beliau telah berunding.

Beliau berkata demikian dalam sidang media di ibu pejabat parti itu hari ini.

http://www.malaysiakini.com/news/196487

Talian Telefon Disekat Ketika BERSIH 3.0

Posted: 29 Apr 2012 08:29 PM PDT



Sesiapa yang berada di lokasi perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April kemarin pasti mengalami kesukaran untuk menggunakan talian telefon bimbit termasuk broadband selama beberapa jam iaitu dari pukul 1 tengahari hingga 5 petang.Kemungkinan talian sesak akibat terlalu ramai pengguna memang tidak dapat dinafikan tetapi adakah selekeh itu sistem telekomunikasi di ibukota? Lagi pula ibukota memang mempunyai berpuluh-puluh rbs (radio base station) dari berbagai syarikat telekomunikasi. Biru,hijau,kuning,merah semuanya ada.Mana mungkin berlaku kesesakan?

Satu lagi kemungkinan yang tidak boleh diperlekehkan ialah penggunaan alat frequency jammer bagi menghalang isyarat selular.Tujuannya ialah untuk menghalang komunikasi antara orang ramai.

Untuk pengetahuan anda,jammers telefon bimbit adalah satu alat yang digunakan untuk mencegah telefon bimbit daripada menerima isyarat daripada stesen pangkalan(base stations.Jammers telefon bimbit menyekat penggunaan telefon bimbit dengan menghantar gelombang radio yang berfrekuensi sama dengan yang digunakan oleh telefon selular. Apabila digunakan,jammers berkesan melumpuhkan telefon bimbit.Alat ini diharamkan untuk penggunaan biasa oleh beberapa negara di dunia.Biaqpila kat depa kalau betul nak buat naya kat orang,terimalah balasan nanti.

Jika benar apa yang disangkakan ini memang terdesak sangatlah kerajaan UMNO BN yang memperkudakan semua kuda-kudanya mengawal Dataran Merdeka dari dimasuki peserta BERSIH 3.0.Hinggakan talian telefon bimbit pun nak disekat.Apa kejadahnya?

Dataran sanggup dibiarkan kosong ketika rakyat bermandi darah,bersabun gas pemedih mata dan berubat gigikan garam.-biaqpila.blogspot.com

Sila lihat pada gambar-gambar di bawah,kenderaan ini kelihatan berada di beberapa lokasi kawasan perhimpunan BERSIH 3.0 pada Sabtu lalu.Jika hendak dikatakan syarikat telekomunikasi ingin menambah kapasiti talian memang tak masuk akal kerana talian memang tidak dapat digunakan ketika perhimpunan,malah tiada lambang syarikat pada kenderaan tersebut.Lagipun mana logiknya syarikat telekomunikasi menyokong perhimpunan ini?




http://biaqpila.blogspot.com/2012/04/panas-alat-penyekat-talian-telefon.html

Polis Pukul Pelancong | BERSIH 3.0

Posted: 29 Apr 2012 08:11 PM PDT


BERSIH 3.0 - Keganasan Polis Dari Kacamata Wartawan Asing

Posted: 29 Apr 2012 05:33 PM PDT

Sekalong Tahniah buat Anggota Polis Malaysia - Silalah Nilai sendiri..
Kalau sumber berita yang datang terutama sekali dari Harakah, Suara Keadilan, Malaysiakini, Malaysia Insider, tentu akan ada pihak yang kata ini ahkbar pro pembangkang, berita berat sebelah,,, Sekarang hangpa baca sendiri apakata wartwan dari Berita Harian Singapura...




LUAR NEGARA

CATATAN WARTAWAN
Bagai terperangkap dalam medan perang

Oleh
Darwis Said
BAGAI berjuang di medan perang.

Bezanya, dalam suasana perang, kita boleh bertindak membalas serangan musuh.Dalam suasana yang kami - saya dan jurugambar, Taufik A. Kader - hadapi pula ketika membuat liputan perhimpunan Bersih 3.0, ia ibarat 'durian dengan mentimun'.Nyawa kami dan puluhan ribu peserta perhimpunan 'Duduk Bantah' Bersih 3.0 di kawasan berdekatan Dataran Merdeka, Kuala Lumpur, bagai nak putus apabila kawasan itu diselimuti asap putih gas pemedih mata menyesakkan nafas yang dilancar pihak polis dan suasana huru-hara akibat kejadian itu.

Anehnya, berbeza daripada suasana perhimpunan sulung dan kedua Bersih pada 2007 dan tahun lalu, kali ini pihak wartawan, selain para peserta Bersih 3.0, turut menjadi buruan dan sasaran 'ancaman' pihak berkuasa yang bertugas.

Ketika saya cuba melarikan diri daripada dicengkam kesan gas pemedih mata dan bimbangkan keselamatan rakan saya itu - yang terpisah ketika tembakan dan semburan gas pemedih mata dan cecair kimia ditujukan ke arah peserta perhimpunan - saya terserempak kira-kira lapan hingga 10 orang anggota polis sedang membelasah seorang pemuda berusia 20-an tahun yang longlai di sebatang lorong penghubung Jalan Tuanku Abdul Rahman dengan Jalan Masjid India.

Ketika itu, beberapa orang polis yang menyedari percubaan saya dan seorang jurugambar media asing untuk merakamkan insiden itu meluru ke arah kami lalu mengancam dengan kata-kata:

'Awas, jangan ambil gambar! Nanti aku pecahkan kamera kau!'Dengan pantas kamera peribadi saya ditepis dengan ganas dan terjatuh ke tanah, manakala saya dapat menangkis percubaan seorang lagi anggota polis daripada merosakkan kamera jurugambar media asing itu. Mujur kamera saya tidak rosak.

Namun, beberapa wartawan lain - asing dan tempatan - turut mengalami nasib sama.Mereka diancam, dimarahi, ditahan dan disoal siasat, serta kad memori kamera dan dokumen media dicampak polis dengan kasar.

Sementara itu, Taufik terpaksa berlindung di bangunan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) selepas menjadi sasaran lima tembakan gas pemedih mata.Lega hati saya mendapat tahu beliau selamat selepas entah beberapa kali dihubungi.Menteri Dalam Negeri Malaysia, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein, dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, bagaimanapun berkata pihak polis bertindak profesional ketika menangani episod huru-hara itu.

Hakikat suasana sebenarnya amat mengelirukan kerana sesiapa sahaja di kawasan Jalan Raja, Jalan Tuanku Abdul Rahman, sekitar stesen LRT Masjid Jamek dan Jalan Raja Laut berpotensi menjadi sasaran anggota seragam biru.

Emosi manusia memang boleh mencapai tahap bahaya, jika ia dibiarkan didorong oleh naluri keganasan haiwani kita dan hilangnya sikap peri- kemanusiaan di kalangan kita.

Sumber Link : http://cyberita.asia1.com.sg/luarnegara/story/

Dipetik dari - http://manjongmari.blogspot.com/2012/04/sekalong-tahniah-buat-anggota-polis.html


Ambiga mahu Suhakam siasat dakwaan keganasan

Posted: 29 Apr 2012 08:23 AM PDT

Penganjur perhimpunan BERSIH 3.0 Datuk S. Ambiga berkata beliau akan menyerahkan kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) untuk menyiasat insiden keganasan yang tercetus semasa perhimpunan itu.

"Kami mahu Suhakam menjalankan siasatan bebas...mereka yang mencetuskan masalah hendaklah dikenalpasti termasuk mereka yang melanggar sekatan pihak berkuasa dengan merempuh pagar pengadang (di Dataran Merdeka)," katanya pada sidang media di Kuala Lumpur, hari ini.

Beliau berkata siasatan penuh perlu dibuat oleh Suhakam bagi mendapatkan maklumat termasuk arahan melepaskan gas pemedih mata dan air mengandungi bahan kimia serta arahan menutup operasi sistem pengangkutan Transit Aliran Ringan (LRT).


Ditanya adakah beliau selaku penganjur perhimpunan itu akan bertanggungjawab terhadap insiden itu yang menyebabkan banyak kerosakan kepada kemudahan awam, Ambiga berkata beliau perlu meneliti laporan Suhakam sebelum membuat sebarang kenyataan mengenai siapa yang harus bertanggungjawab.

"Jangan buat sebarang andaian siapa yang perlu bertanggungjawab... kami perlu menyiasat dahulu, kami ingin mengetahui siapa yang melakukannya.

"Biar siasatan dijalankan dan kami mahu Suhakam menyiasat dari segala sudut... mereka boleh juga menyiasat kami," katanya.

- Bernama


Pasca-Bersih 3.0: Siapa paling dapat manfaat, PR atau BN?

Posted: 29 Apr 2012 07:18 AM PDT

Laporan dan komentar di media tempatan dan antarabangsa mengenai protes Bersih 3.0 di Kuala Lumpur semalam menunjukkan kumpulan itu dan parti-parti Pakatan Rakyat yang menggerakkannya mendapat manfaat politik segera.

Ada yang melihat pemerintah akan melewatkan lagi Pilihan Raya Umum ke-13 sehingga kesan negatif hasil laporan dan persaingan maklumat di media berhubung Bersih 3.0 dapat dikawal atau diatasi dengan isu lain.


Seperti dijelaskan SiasahDaily dalam tulisan sebelum ini, isu imej pentadbiran Najib di peringkat antarabangsa bakal menjadi satu bahagian penting dalam peristiwa yang mempunyai kaitan terus dengan Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Media-media asing seperti dijangka segera mengambil sudut yang mudah dan mudah dibaca ini, antaranya akhbar New York Times, Washington Post dan Wall Street Journal.

Sudut dan naratif mudah yang dikemukakan itu ialah bentuk gambaran besar pertembungan kerajaan yang autoritarian dengan pembangkang atau rakyat yang ditindas yang mudah difahami pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil pejuang demokrasi dan hak asasi dan kerajaan di Barat.

Satu komentar di Global Post yang ditulis sebelum perhimpunan pula meletakkan tajuk Malaysia's Arab Spring?, analisis yang melihat dengan mudah perkembangan di Malaysia ini dengan kebangkitan di dunia Arab sejak lebih setahun lalu.

Laporan itu memetik Bridget Welsh, akademik pengkaji politik Malaysia di Universiti Pengurusan Singapura sebagai berkata pemerintah menghalang penggunaan Dataran Merdeka sebagai tempatb perhimpunan disebabkan "persamaannya dengan Medan Tahrir di Mesir."

Pemimpin-pemimpin PR, terutama Datuk Seri Anwar Ibrahim telah banyak kali dalam ucapannya mengaitkan protes berleluasa di dunia Arab untuk membina sentimen yang sama di Malaysia, melalui senjata utama perhimpunan Bersih, dengan tujuan yang dibaca sebagai untuk meningkatkan sentimen penentangan terhadap pemerintah Umno dan Barisan Nasional.

Rujukan terhadap perubahan rejim dan revolusi juga timbul dalam kalangan aktivis pembangkang, walaupun secara rasmi pakatan pembangkang menolak perubahan kerajaan melalui proses selain pilihan raya (kecuali dalam kes 16 September, 2008).

Seorang aktivis PR, Amin Iskandar menulis dalam Twitter: "Regime change will happen soon in Malaysia. Not through election. Mark my words!"

Ucapan Datuk Seri Anwar Ibrahim membakar semangat demonstran supaya "memerdekakan Dataran Merdeka," juga telah dilihat sebagai satu pencetus huru hara dalam demonstrasi yang telah berlangsung tanpa sebarang insiden serius sejak malam sebelum 28 hari bulan.

Tindakan Anwar itu telah mencetuskan dakwaan usaha beliau mencetuskan protes yang lebih ganas dan membuka untuk hal-hal lain yang membuka kepada pelbagai kemungkinan berlaku, dakwaan yang menurut sesetengah bekas individu dalam lingkungan dalaman Anwar sebagai bukan semata-mata sesuatu yang diperbesarkan musuh politik pemimpin itu.

Hal ini diburukkan lagi dengan dakwaan bahawa Anwar dan kepimpinan Bersih 3.0, di bawah Datuk Ambiga Sreneevasan kelihatan berbeza dalam menguruskan demonstrasi itu semalam.

Dan dalam satu isu berkaitan, DAP, sebuah parti komponen PR memperlihatkan perbezaan pendapat dalam sokongan terhadap Bersih 3.0.

SiasahDaily juga melaporkan sejak semalam bagaimana maklumat penamatan demonstrasi yang tidak sampai kepada demonstran di tempat-tempat berbeza telah membuka ruang kepada insiden tidak diingini berlaku,

Insiden yang lebih buruk mampu mencetuskan suasana yang lebih merugikan kepada Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak dan keseluruhan pemerintah serta pasukan keselamatan.

Isu berkaitan pemulihan proses pilihan raya kini menjadi kurang kritikal berbanding persepsi dan momentum yang telah dicetuskan hasil protes besar-besaran semalam.

Perang maklumat selepas demonstrasi semakin menunjukkan bagaimana protes Bersih 3.0 menjadi senjata kempen yang diharapkan oleh PR untuk diraih pulangannya dalam Pilihan Raya Umum ke-13.

Sejarah sejak 2007 menunjukkan PR hanya mengadakan perhimpunan Bersih ketika merasakan pilihan raya semakin hampir.

Pemulihan proses pilihan raya tidak menjadi isu besar sejak kemenangan besar parti-parti pembangkang pada Mac 2008. Bersih kedua dan debat panas reformasi pilihan raya kembali pada tahun lalu, ketika pilihan raya umum mula dirasakan semakin hampir.

Walau bagaimanapun, perang maklumat antara kedua-dua pihak belum menunjukkan mana-mana pihak mempunyai kelebihan yang jelas.

James Chin, profesor sains politik di Universiti Monash seperti dipetik Wall Street Journal berkata beliau menyaksikan ramai demonstran mencari konfrontasi dengan pihak berkuasa, dan ini boleh memberi kelebihan kepada Najib.

Najib kini terpaksa melakukan kawalan kerosakan (damage control), tetapi kesan negatif di luar dan dalam negara boleh dikatakan berbeza.

Fokus media asing pada isu demokrasi - dengan para demonstran dalam semua laporan disifatkan sebagai menuntut reformasi proses pilihan raya - menghasilkan hanya satu bentuk pembingkaian (framing) dan penerimaan audiens terbabit, tetapi di Malaysia yang rakyatnya memerhati dengan lebih dekat, mungkin kesannya tidak sepenuhnya positif.

Isu kaitan Ambiga dengan perjuangan menuntut hak oleh golongan gay masih menjadi isu dimainkan oleh Umno dan kumpulan yang beraliansi dengannya untuk membina dan mengubah persepsi orang Melayu. Satu tulisan oleh seorang wartawan senior memberikan satu pandangan yang agak jelas dalam isu ini.

Di peringkat global, imej Najib boleh dikatakan telah terjejas, tetapi permainan politik dalaman.yang melibatkan isu agama, politik Melayu, gay dan juga kaitan dengan keamanan dan keselamatan negara masih menjadi sebahagian permainan media yang boleh mengubah.

Dipetik dari - http://siasahdaily.blogspot.com/2012/04/pasca-bersih-30-siapa-paling-dapat.html


BERSIH 3.0 - Polis Yang Kantoi

Posted: 29 Apr 2012 05:31 AM PDT

Setiausaha umNO Bandar Tun Razak Mengesahkan Lagi Polis Terlibat Menyamar Kumpulan BERSIH

http://www.facebook.com/zaharin.m.yasin?sk=wall


Statement saudara Zaharin, Setiausaha UMNO Bandar Tun Razak mengesahkan lagi polis terlibat menyamar kumpulan BERSIH dengan tujuan membuat provokasi dan hura-hara juga kacau bilau di Himpunan AMAN Duduk dan Bantah KL 428.. Membodohkan orang, dalam tak sedar membodohkan diri sendiri di khalayak.. Macam la BERSIH tak tahu yang mula merempuh pagar di Dataran tu geng2 diorg..

Lihat pula gambar-gambar dibawah yang boleh merungkaikan siapa yang sebenarnya yang mencetuskan huru-hara pada Bersih 428 tersebut..



Dipetik dari - http://laksamanabukitbintang.blogspot.com/2012/04/setiausaha-umno-bandar-tun-razak.html


Wartawan dakwa dipukul polis, Najib minta maaf

Posted: 29 Apr 2012 04:54 AM PDT

Wartawan akhbar The Sun, Radzi Razak yang mendakwa dipukul sehingga tujuh orang anggota polis hari ini menerima kunjungan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Menurut Radzi, Najib telah meminta maaf kepadanya atas insiden tersebut.

Najib dilihat berbisik kepada Radzi ketika melawat wartawan tersebut di wad Hospital Kuala Lumpur hari ini.


Radzi ketika ditemui mengesahkan bahawa beliau dipukul oleh tujuh anggota berkenaan ketika berada di persimpangan Jalan Raja dan Jalan Tuanku Abdul Razak dalam insiden semalam.

Turut mengunjungi Radzi hari ini ialah Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein.


BERSIH 3.0 - Lagi Layanan 'Mesra' Polis

Posted: 29 Apr 2012 01:07 AM PDT


Tiada ulasan: