Jumaat, 2 Mac 2012

labun KulupSakah...

labun KulupSakah...


Raikan Cinta

Posted: 01 Mar 2012 04:45 PM PST


"Orang cina sembahyang entah apa-apa. Sembah patung. Sendiri buat patung sendiri sembah." kataku kepada dia yang duduk di sebelahku. Dia hanya mencebikkan bibir. Menjawab juga dia tapi aku dah lupa. Tak lama selepas pergaduhan itu, guru kami sambil mengajar telah memberitahu kelas kami agar menghormati pegangan agama masing-masing dan tidak memperkecilkan orang lain.

Dia yang duduk di sebelahku berkata, "awak selalu begitu!". Aku sedikit rasa bersalah dan mungkin juga takut dia melaporkannya kepada cikgu Normah, meminta maaf.

Peristiwa itu pada tahun 1982 waktu darjah tiga dan aku terus sekelas dengan dia sehingga darjah enam. Selepas ke sekolah menengah kami tidak bertemu lagi. Facebook menemukan aku dengan Jamie Chow semula selepas 27 tahun berpisah.

Persahabatan terjalin. Dia tahu tentang Hope2Walk. Guru yoga ini yang gemar membuat kerja kebajikan bersama rakan 'Together we care' nya telah mengunjungi kami selepas membuat kerja kebajikan di rumah anak yatim di Hulu Langat.

Setiap bulan mereka akan pergi tempat-tempat begitu. Jamie ( yang duduk berhampiran aku dan Sham di dalam foto ini) telah berjaya mengumpul RM10k hasil usahanya bertemu rakan-rakannya di mana saja dia pergi.

Dia memberi amaran agar aku jangan berterimakaseh kepadanya jika mahu terus berkawan. Dia membantu dengan ikhlas atas dasar kaseh sayang.

Di sini di Beijing aku lihat cinta dan kaseh sayang. Di Erkang Hospital ini ramai kanak-kanak istimewa mendapat rawatan dengan ditemani datuk dan nenek mereka. Mungkin ibu bapa anak-anak ini pergi bekerja maka datuk dan nenek ini mengganti tempat ibu bapa mereka. Wajah-wajah doktor dan jurulatih yang melatih dengan ikhlas, membelai mesra dan bergurau penuh tulus.

Semuanya kerana cinta dan kaseh sayang.

"dalam seribu kekalutan kucinta
Dalam sejuta resah ku cinta jua
Dalam mimpi ngeri aku lihat cinta
Dalam rasa paling rendah kuangkat cinta"

- (tujuh nafas lagi. Lagu/lirik: M.Nasir dari album Sang Pecinta)

"kau punya ingatan kuatlah Fendi, masih ingat ramai kawan-kawan sekelas kita. Saya sudah banyak lupa loh" kata Jamie.

" tapi kau tak lupa aku kan? Kenapa?" tanya aku.

"sebab kau suka ejek agama lain sembahyang" katanya.

Kami ketawa.

Tiada ulasan: