Ahad, 25 Mac 2012

Komentar Kini

Komentar Kini


Ahmad Said tak minat dunia pendidikn?

Posted: 25 Mar 2012 06:31 PM PDT

Ramai orang Terengganu tak tahu pasal misi Ahmad Said yang menamatkan pinjaman 6 orang pelajar yang terbabit dengan perhimpunan bersih 2.0 dulu.

Anda boleh lihat sendiri apa yang dilakukan oleh Idris Jusoh ketika menerajui Terengganu 2004/2008 dulu.

KUSZA (kolej sultan Zainal Abidin) Gong Badak dijual kepada kerajaan pusat dijadikan university Darul Iman (UDM). Kolej Yayasan Terengganu Cendering di jual kepada UITM.

Ini menandakan tiada minatnya peneraju kerajaan negeri Terengganu pada dunia pendidikan yang menjadi asset penting kepada negari kaya rakyat miskin ini.

Demikian juga Ahmad Said. Beliau boleh dikatakan dua kali lima dengan Idris Jusoh dalam dunia pendidikan negeri Terengganu.

Kalau Ahmad said benar benar berminat dengan dunia pendidikan sudah barang tentu sebaik saja dilantik menjadi menteri besar pasti diadakan tapak baru bagi Kolej sultan Zainal Abidin (KUSZA) dan Kolej Yayasan Terengganu untuk memberi peluang kepada rakyat negeri ini melanjutkan pelajaran.

Pada penulis, Yang diminatinya ialah membina jalanraya jalanraya dan jambatan jambatan yang harganya terlalu mahal berbanding dengan harga sebenar tanpa mengambil rampas tanah macam yahudi sekalipun.

Pada pengetahuan penulis Untuk membina sebuah kolej hanya menelan kos RM 50 juta saja. Tidak lebih RM 100 juta.Tapi membina sebatang jalan dari Jeram ke Teluk Pasu sepanjang 5.6 kilo meter kosnya RM 250 juta. Sebuah jambatan se kankang gajah kosnya RM 210 juta.

Beliau tak fikir pasal peluang anak anak rakyat untuk melanjutkan pelajaran apabila gagal memasuki mana metrikulasi kerana SPM rendah. Kalau dulu Terengganu ada dua buah kolej yang boleh menampung pelajar pelajar yang gagal.

Beliau juga tak fikir bagaimana cara untuk memberi ruang dan peluang pekerajaan dalam bidang pendidikan kepada sisawazah lepasan university tempatan yang masih ramai tak dapat kerja.
Atau dengan kata lain betapa ramainya siswawah rakyat Terengganu yang menganggur.

Beliau juga tak pernah fikir pasal pensyarah UITM yang kena buang kerja dan bermasalah, kerana tak ada ijazah master yang menjadi syarat layak sebagai
pensyarah tetap dan mengekalkan jawatan serta berpencen.

Kalau beliau benar benar berminat dengan pendidikan sudah tentu sebaik saja menerajui Terengganu selepas pilihanraya umum ke 12 berusaha membina kolej Sultan Zainal Abidin dan kolej Yayasan yang dijual oleh Idris dulu itu.

Inilah satu satunya tanda orang yang tak berminat dengan dunia pendidikan untuk memberi peluang anak anak rakyat Terengganu melanjutkan pelajaran setelah gagal memasuki mana mana kolej metrikulasi yang semakin hari semakin ketat syaratnya itu.

Apa akan jadi dengan pelajar SPM yang dapat 4 A dan 3 A tak dapat masuk metrikulasi.

Kalau ada kolej yang dibina oleh kerajaan negeri pasti mereka dapat peluang melanjutkan pelajaran keperingkat yang tinggi menerusi diploma yang diperolehi itu.

Berapa ramai anak anak rakyat Terengganu yang ada cita cita untuk melanjutkan pelajaran yang lebih tinggi, terpaksa bekerja di pusat pusat beli belah atau dikedai kedai pakaian yang jelas telah menyekat peluang mereka melanjutkan pelajar keperingkat lebih tinggi.

Sekarang Ahmad Said telah, sedang dan akan merancang seberapa banyak jalan dan jambatan yang dibina demi kepentingan diri sendiri dan kroni tanpa mempendulikan tentang pendidikan anak anak rakyat Terengganu.

Tiada ulasan: