Isnin, 5 Mac 2012

.

.


Maklumat Terkini

Posted: 05 Mar 2012 01:33 AM PST

Phahrolrazi, Dr Ismail Terima Tawaran Exco
Kemelut Kedah Selesai

MAKLUMAT yang baru saja saya terima dari Kedah, Phahrolrazi dan Dr Ismail sedia untuk kembali menjadi Eco Kerajaan Kedah dan berada dalam barisan kabinet Azizan Razak. Dengan penerimaan ini kemelut Pas Kedah yang agak membimbangkan itu bolehlah dianggap sudah selesai.

Phahrolrazi dan Dr Ismail menerima padangan dan arahan Pas Pusat dan juga mengalu-alu penubuhan jawatankuasa khas Pas Pusat untuk memantau pentadbiran negeri Kedah. Simbolik kepada keputusan itu menunjukkan Dewan Ulamak Kedah yang bersama Phahrolrazi mengambil sikap berlapang dada dan telah meletakkan kepenting politik dari segala-galanya serta turut memansuhkan fatwa-fatwa kecil yang bersifat rigid sebelum ini yang dikemukakan segelintir mereka.

Pastilah orang yang paling bersyukur dengan perkembangan ini ialah Salahuddin Ayub yang menjadi koorodinator yang menguruskan penyelesaian kemelt ini. Orang pertama yang mengambil iniasitif dan tanggungjawab membincang kemelut di Kedah ialah Ahli Parlimen Kubang Kerian itu apabila presiden dan timbalan berkebetulan tiada dalam negeri.

Bermula dari usaha Salehuddin bersama beberapa pimpinan lain itulah isu kemelut di Kedah diberi perhatian serius sehingga membawa kepada pertemuan mahabbah di antara Azizan dan Phahrolrazi di kediaman MB Kedah di Mentaloon malam semalam yang akhir mencapai penyelesaian semua pihak untuk menamatkan pertelagahan.

Tahniah kepada semua pihak yang memberi perhatian dalam isu ini dan yakinlah apa yang berlaku itu ada hikmat besar di sebaliknya. Tahniah juga kepada Azizan Razak, Phahrolrazi dan Dr Ismail kerana berjiwa besar dan masih wala' kepada keputusan pemimpin bukan seperti Hasan Akidah.

Memetik kata-kata Mustapa Ali, penyelesaian kemelut itu akan menjadikan Pas Kedah semakin kuat. [wm.kl.5:40 pm 05/03/12]

Ulasan Kemelut Pas

Posted: 04 Mar 2012 11:57 PM PST

Api Terus Membakar Jerami
Fhahrolrazi Buat Sidang Akhbar Jawab Petang Ini

Sidang akhbar yang diadakan oleh Setiausaha Agung Pas Mustapa Ali pagi ini tidak banyak mengubah keadaan di Kedah. Sidang akhbar itu hanya penjelasan berhubung keputusan atau pun gambaran suasana di kediaman MB di Mentaloon malam Sabtu lalu. Sidang akhbar itu menjelaskan persetujuan umum yang dicapai pada pertemuan mahabbah itu tetapi bukan yang hakiki.

Sidang akhbar hari ini tidak mengkonkritkan sesuatu yang diharapkan ini menyebabkan api masih membakar jerami kering di Kedah.

Ia sama sekali tidak menamatkan kemelut yang sedang melanda Kedah sekarang ini. Mustapa menjelaskan bahawa pihak Pas Pusat meminta supaya dua Exco yang enggan sambung khidmat mereka sebagai protes itu, Phahrolrazi Zawawi dan Dr Ismail Salleh menerima semula jawatan itu. Manakala Azizan Razak dikekalkan sebagai MB Kedah dan juga sebagai Pesuruhjaya Pas Kedah. Itu saja tidak ada perkembangan yang diharapkan selain dari apa yang sudah kebanyakan maklum.

Itu sahaja pejelasan Mustapa tidak lebih dari itu. Rasanya penjelasan itu sudah tidak perlu lagi kerana orang sudah pun mengetahui. Namun ianya dibuat sebagai rekod official saja. Orang luar dan pemerhati sudah dapat mengagak bahawa kemelut itu tidak selesai selepas perjumpaan itu apabila tidak ada sidang akhbar segera pada malam itu.

Kalau kemelut itu selesai sudah tentu sidang akhbar diadakan di Mentaloon malam itu di mana puluhan wartawan sedang menanti. Sidang akhbar itu seharusnya menampil kedua pihak yang bertelagah - Pharolrazi dan Azizan) duduk bersama presiden Abdul Hadi Awang yang diapit setiausaha agung Mustapa Ali dan kooradinator Salehuddin Ayub sambil membaca kenyataan yang diputuskan. Begitu juga semua dewan-dewan Ulamak, Pemuda dan Muslimat Pas perlu juga ada sama. Kalau perlu mungkin Dewan Himpunan juga patut ada.

Tetapi bila tiada sidang akhbar dan masing-masing terutamanya Phahrolrazi masih diberi peluang untuk berfikir dan berbincang dengan kawan-kawannya, di luar ertinya kemelut itu tidak selesai. Himpunan mahabbah malam itu hanya menghabiskan beras sahaja tanpa memberi signifeken yang sebenarnya.

Saya sudah dapat agak bila majlis memberi peluang kepada Phahrolrazi untuk menerima pandangan kawan-kawannya keadaan akan berubah. Apa lagi Phahrolrazi yang menyerahkan seratus peratus keputusan dirinya kepada ulamak (kawan-kawannya) menyebabkan keputusan ataupun konsensus akan berubah. Jadi apakah erti dan faedahnya majlis mahabbah itu diadakan?

Sepatutnya Pas Pusat membuat keputusan yang jelas dan ketetapan diambil yang tidak boleh dirubah-rubah lagi pada malam itu selepas mendengar penjelasan, pengakuan ataupun peluahan perasaan kedua-dua pihak. Bila tidak ada ketetapan dan arahan wajib itu menunjukkan Pas Pusat tidak bersedia dengan keputusan jitu dalam mengadakan majlis itu.

Apabila Phahrolrazi dilepas untuk menerima pandangan di luar majlis mahabbah itu maka tentulah keadaanya jadi lain. Pandangan Pharolrazi juga akan berubah bila mana ia melihat suasana berbeza dari kediaman MB itu. Teringat keadaan kes Phahrolrazi ini samalah keadaanya kita hendak pergi beli kereta terpakai. Jangan sesekali bawa ramai kawan kalau kita hendak pergi beli kereta terpakai. Kesudahannya nanti kita tidak jadi beli apabila kawan itu komen begini, kawan ini komen begitu. Sebaiknya kita pergi bersendirian dan buat keputusan sendiri.

Nah begitu juga sepatutnya berlaku pada malam itu. Phahrolrazi perlu pergi bersendirian dan buat keputusan sendiri. Atau kalau ketua dewan ulamak sudah ada malam itu, mereka harus membuat keputusan sama ada terima atau tidak tawaran malam itu juga. Meminta untuk berfikir di luar majlis adalah silap. Tidak ada gunanya memanjangkan masa dan hari kerana ia meletihkan banyak orang. Cara itu tidak fatanah.

Hari ini (atau ketika) ini Phahrolrazi katanya sedang membuat kenyatan akhbar sebagai menjawab sidang akhabr Mustapa Ali tadi. Saya sudah beri amaran kalau asyik berbalas kenyataan akhbar sampai ke bila pun kemelut itu tidak akan selesai.

Semisalnya dalam sidang akhbar petang ini Phahrolrazi yang bersendikan kepada ulamak menolak jawatan Exco itu sudah tentu ia memerlukan satu lagi sidang akhbar oleh pihak Pas Pusat pula keesokannya. Pas akan menjelaskan hal-hal tertentu bersabit dengan penolakan itu dan ketetapan baru perlu dibuat. Selepas itu dibalas pula oleh sidang akhbar oleh pihak Phahrolrazi pula. Bila hendak ada kesudahan. Lama-lama kelamaan Pas Kedah jadi 'koleh'.

Semua pihak nampaknya beriya dan serius hendak menyelesaikan kemelut berkenaan. Semua pihak menerima hakikat bahawa kemelut itu boleh meruncingkan keadaan Pas. Kalau tidak pun di pihak ulamak yang katakanya agak rigid dalam hal ini. Ulamak bermati-matian seolah tidak mahukan Azizan lagi kerana kononya banyak kemungkaran yang dilakukan. Di satu peringkat katanya ada fatwa mengatakan bahawa Azizan wajib diturunkan?

Dalam hal ini perlu ada kebijaksanaan dan maslahat berpolitik. Pihak yang berpandangan begitu perlu sedar apakah mereka fikir dengan tiada kemungkaran yang mereka maksudkan itu kemenangan akan tercapai? Atau pun dalam hal ini kemenangan (kuasa) tidak perlu? Kalau tidak perlu buat apa dari sisi lain menerima sistem politik untuk mendapat kuasa? Ulamak yang tidak bijak dan reti bahasa dan alam politik elok tidak menyertai politik kepartian?

Masalah yang dihadapi Phahrolrazi itu nampaknya tidak difahami sedalam-dalamnya oleh banyak pihak termasuk Pas Pusat. Apa yang dituntut ialah supaya 'kemungkaran' yang mereka tafsirkan itu dihapuskan. Kedudukan Phahrolrazi sebagai Exco atau tidak, tidak berbangkit. Jadi apa salahnya kalau Pas Pusat menekan kepada pembersihan kemungkaran-kemungkaran itu - iaini kesalahan Azizan Razak tetapi tidak pedulikan soal Phahrolrazi mengenai kedudukannya sebagai Exco.

Beliau sudah kata tanpa jawatan tidak mengapa dan dia akan tetap setia dengan parti. Bagus. Nah Pas Pusat perlu berusaha membersihkan kemungkaran dan memperbetulkan sistem pentgadbiran Azizan saja dan dalam masa sama tidak perlu mengharap Phahrolrazi dan Ismail menerima jawatan Exco. Mudah saja.

Kepada saya bukan hanya dengan cara Phahrolrazi dan Ismail kembali menjadi Exco untuk menampakkan Pas berpadu dan kuat, tetapi yang penting Pas harus memberi jaminan tidak akan ada lagi kemungksaran dilakukan Azizan selepas ini. Kesilapan Azizan bukan saja tidak disetujui oleh Phahrorazi dan Ulamak tetapi pihak-pihak lain juga. Inilah perkara pokoknya tetapi tidak cuba diatasi oleh Pas Pusat melainkan untuk meletakkan mereka sekatil kemudian capture kepada umum kononnya mereka damai.

Jadi kalau petang ini Phahrolrazi dan Ismail menolak jawatan Exco atas nasihat ulamak, jangan kata apa-apa terima dengan baik. Anggap keputusan itu terbaik. Tetapi apakah dengan menolak itu kalau kemungkaran Azizan tetap berlaku juga bermakna kedua mereka dan ulamak sudah berpuas hati dan rasa menang?

Kalau tidak, maka lebih baik terima jawatan Exco setidak-tidaknya dengan jawatan itu boleh digunakan untuk menegur dari dalam akan segala kemungkaran itu. Kalau Exco sudah tidak pegang, kemungkaran pula berterusan, ini bermakna ulamak Kedah berada dalam keadaan dua kali rugi.

Dan ia akan menjadi tiga kerugian kalau golongan ulamak bergabung dengan mereka yang benci dengan Azizan melawan Azizan dalam pilihan raya. Golongan yang membenci Azizan juga jangan begitu rasa sedap hati dalam keadaan Azizan sakit begitu yang beliau tidak ada penyokong?

Dalam politik untuk mendapatkan kuasa keadaan Azizan yang lemah itu juga boleh ditegakkan untuk dijadikan senjata. Sebelum ini sudah banyak kali orang yang lemah, disangka hendak mati tiba-tiba menjadi hidup semula bila mereka disimbah semangat. Dalam politik orang lemah menumpang harap kepada pihak yang kuat. Ini sudah satu fitrah alam.

Sedarlah duhai orang Pas Kedah terutamnya pimpinan atasan sejarah sering kali berlaku dan kita pula selalu mengalpa sejarah. [wm.kl.4:38 pm 05/03/12]

Celoteh Murai

Posted: 04 Mar 2012 05:55 AM PST

Najib Juga Kena Mohon Maaf Kepada Rakyat Kelantan

Sekonyang-konyang timbul idea kepada Najib Razak untuk memohon maaf kepada rakyat atas kekalahan UBN di Kedah dan Selangor. Najib mengakui kekalahan itu disebabkan kesilapan dilakukan UBN. Opolegetik Najib itu diakui oleh timbalannya Udin anak Yassin sebagai sikap merendah diri.

Permohonan maaf itu bagi Murai tidak lebih dari air mata untuk menipu rakyat saja, air mata buaya kata orang. Rasa bersalah atas segala kesilapan dan dosa itu tidak pernah mencecah ke lubuk hati Najib.

Udin anak Yassin mengakui dalam tempoh 54 tahun memerintah UBN ada buat kesilapan atas sifatnya sebagai 'manusia' biasa yang ada kelemahan. Murai tidak nak kata apa dan nak tanya apa cuma nak soal Najib kenapa semasa dia gi negeri Murai, Kelantan dia tidak mohon maaf kepada rakyat Kelantan? Apakah UBN tidak ada kesilapan di negeri itu?

Berdasarkan apa yang Najib lakukan di Selangor dan Baling itu, kekalahan UBN di kedua-dua negeri itu kerana UBN ada buat silap. Bagaimana dengan Kelantan di mana UBN sudah 21 tahun kalah? Yang patut Najib minta maaf dan bersikap merendah diri ialah di Kelantan dulu baru di negeri-negeri lain.

Jika hendak dikira Kelantanlah negeri yang banyak UBN berbuat dosa. Dari zaman Tunku Abdul Rahman, Tun Razak membawa ke zaman Najib. Ibu kejahatan ialah dizaman Mahathir Mohamad yang dibantu sepenuhnya oleh Annuar Musa.

Tetapi ini tidak... pergi Kelantan masih nak tunjuk agah dan eksyen. Najib masih main politik dera dan hukum rakyat Kelantan. Dia minta rakyat Kelantan tolong dia dulu baru dia (UBN) hendak tolong rakyat Kelantan. Apakah maksud dan makna itu semua? Ertinya UBN dan Najib tidak pernah merasa berdosa atas kejahatan yang dilakukan di Kelantan.

Murai harap sangat Najib buat ralat atau permohonan maaf itu dengan memohon maaf kepada rakyat Kelantan. Selagi Najib tidak mohon maaf dan membayar segala hutang UBN ke atas rakyat Kelantan selama itulah rakyat Kelantan tidak akan berpaling muka kepada UBN. Kerjalah Mustapa Mohamed sekuat mana untuk memenangkan Kelantan ia tidak akan berjaya selagi dosa UBN masih melekat di kepala orang Kelantan.

Selepas Najib melakukan begitu, ia hendak diikuti oleh Annuar Musa, Mustapa Mohamed, Awang Adek Hussein dan Mahathir Mohamad. Biarlah kalau boleh majlis permohonan maaf itu diketuai oleh Mahathir sendiri.

Murai percaya kesalahan UBN yang dilakukan di zaman Mahathir dulu akan tertanggung oleh Najib. Memang secara peribadi Najib tidak bersalah kepada rakyat Kelantan. Tetapi kerana kini dia ketua UBN, dan UBN ada banyak dosa dan noda maka Najib kena menggalas segala risiko dan beban itu.

Murai: Sangat benci orang tidak ikhlas dan munafik tak kira dari parti mana.

Catatan Dari Alor Star

Posted: 04 Mar 2012 03:10 AM PST

Api Di Kedah Masih Belum Padam Sepenuhnya?

Sewaktu saya meninggalkan bumi Alor Star tengah hari tadi keadaan di Kedah masih menjadi teka teki. Kemelut yang melanda Pas ekoran pertelagahan pendapat di antara Phakhrorazi Zawawi dengan Azizan Razak masih menjadi teka teki.. sejauh mana ianya sudah diselesaikan. Kandati malam tadi telah diadakan majlis mahabbah - mengemukakan kedua pihak yang terbabit, kemudian disambung dengan pertemuan Pas Pusat dengan Pas Kedah namun pertemuan itu bukan secara automatik menyelesaikan kemelut itu.

Pas Pusat sendiri hari ini tidak berani membuat ketegasan atau penafian apakah kemelut itu selesai sepenuhnya atau tidak. Pas dijangka akan membuat pengumuman pagi esok di Kuala Lumpur, di mana sidang akhbar itu akan dibuat oleh presiden Pas, Abdul Hadi Awang. Kelambatan itu kerana Pas sedang menanti apakah hasil perbincangan Phakhrolrazi dengan kawan-kawannya lewat hari ini.

Malam tadi Phakhrolrazi yang telah bersetuju dengan pandangan Pas Pusat untuk menyelesaikan kemelut itu, meminta tempoh untuk membolehkan beliau bertanya pendapat kawan-kawannya. Bolehlah dikatakan 'nasib' Phakhrolrazi dan Pas Kedah amnya terletak ditangan 'kawan-kawan' Phakhrolrazi itu.

Bagaimana pun beberapa orang pimpinan tertinggi Pas yang saya hubungi secara peribadi memberi gambaran kemelut itu telah selesai. Semuanya mengambil kira kepada suasana majlis malam tadi berjalan dalam semangat kekeluargaan dan penuh mahabbah. Phakhrolrazi dikatakan bersalaman dan bersemukakan dengan Azizan Razak. Keduanya, terutamanya Phakhrolrazi diberi kesempatan meluahkan apa yang terbuku dihatinya.

Phakhrolrazi juga dikatakan mendengar dan menerima pandangan Pas Pusat demi menyelesaikan kemelut berkenaan. Pas Pusat sejak awal lagi mengharap kedua pihak dapat duduk sekali demi kestabilan kerajaan Kedah dan juga memandangkan pilihan raya umum akan tiba bila-bila masa.

Harapan Pas Pusat agar Phakhrolrazi dan Dr Ismail Salleh kembali duduk di dalam kabinet Aizzan Razak menerima perlantikan Exco memegang potfolio mereka. Pengembalian itulah dilihat sebagai tanda besar kepada penyelesaian kemelut berkenaan. Sekiranya Phakhrolrazi tidak mengangkat sumpah menerima jawatan itu kemelut itu tidak dilihat selesai walaupun beliau kekal sebagai Timbalan Pesuruhjaya 1 Pas Kedah.

Phakhrolrazi malam tadi tidak dapat memberi jaminan untuk menerima jawatan Exco atas nasihat Pas Pusat itu. Keadaan seakan selesai apabila Phakhrolrazi mahu berbincang dengan kawan-kawannya. Perbincangan itu telah pun selesai ia diadakan pagi tadi.

Phakhrolrazi telah pun berjumpa dengan Dewan Ulamak Kedah dan kawan-kawan lain. Sedikit menggelisahkan sampai kini tidak ada pengumuman dibuat dan ini menjadikan keadaan masih suspen. Apakah ia sudah dapat kata putus atau belum, walahualam?

Dengan tiada khabar berita dan belum tentu sama ada Phakhrolrazi sedia kembali semula kabinet atau tidak menyebab pemerhatian boleh membuat berbagai andaian dan sangkaan. Hanya ada dua sahaja kemungkinan di sini, dia menerima jawatan Exco atau pun menolak. Tidak ada persimpangan lain di hadapan beliau kini.

Suka disebutkan di sini, Phakhrolrazi dan juga Dr Ismail Salleh dikatakan seorang yang kuat berpegang kepada prinsipnya. Berpandukan ini agak sukar untuk beliau menerima nasihat Pas Pusat. Apa lagi kalau pertemuan mahabbah semalam beliau tidak mendapat jaminan terhadap apa yang dituntut dari Azizan Razak sehingga berlaku kemelut, menyebabkan tidak mudah untuk mereka berdua kembali ke kabinet.

Sebaliknya sekiranya Phakhrolrazi sedia untuk melanggar prinsipnya, beliau dan Dr Ismail akan menerima jawatan itu. Di sini tiak mungkin akan berlaku salah seorang mereka menerima dan seorang lagi menolak kerana mereka didapati sepakat. Phakhrolrazi dilihat berjiwa besar kalau dia akur kepada kehendak Pas Pusat, di mana tindakan itu biarpun sakit dan menjejaskan prinsipnya. Kesediaan untuk duduk dalam barisan Exco Kedah akan dilihat satu pengorbanan besar olehnya untuk Pas Kedah dan Pakatan seluruhnya.

Saya tidak mahu membuat ramalan lebih dari apa saya sebut dan bayangkan di atas itu. Biarlah kita tunggu pengumuman rasmi Pas Pusat esok. Mungkin Phakhrolrazi dan Dr Ismail Salleh telah memberi jawabannya kepada Abdul Hadi Awang lewat petang ini.

Yang perlu dilakukan sekarang ini hanya berdoa saja biarlah keputusan esok akan memuktamadkan keadaan jangan pula kenyataan itu akan disambung dengan kenyataan-kenyataan lain yang boleh menambahkan huru hara. Kalaulah esok tiada muktamad jelas kemelut di Kedah tidak mudah untuk diselesaikan. Mungkin ia boleh diibaratkan keadaan jerami kering di Kedah yang sedang dimamah api.

Sesuatu yang dipenuhi unsur api susah untuk dilengsaikan kerana ia ada sangkut paut dengan nafsu. [wm.kl.7:42 pm 04/02/12]

Selepas Subuh

Posted: 01 Mar 2012 04:18 PM PST

Pas Kedah Perlu Membulankan Diri

Malam
tadi Jawatakuasa Kerja Pas Pusat telah mengadakan mesyuarat rutin bulanan yang saya kira antara agenda yang dibincangkan ialah mengenai perkembangan Pas Kedah yang sedikit riuh randah beberapa hari lalu.

Mesyuarat malam tadi tanpa kehadiran presiden kerana Abdul Hadi Awang berada di luar negara. Khabarnya beliau berada di Vienna Austria kerana menghadiri forum dunia. Saya tidak faham sepenting mana forum itu perlu dihadiri Abdul Hadi berbanding pulang untuk melihat kemelut dalam partinya sendiri.

Bagaimana pun timbalan presiden Muhammad Sabu hadir dan mempengerusikan mesyuarat malam tadi. Seperti mana diumumkan Muhammad Sabu, satu pertemuan di Kedah akan diadakan Sabtu ini. Perteman itu dinamakan pertemuan mahabbah di antara semua pihak di Kedah. Perusuhjaya negeri juga turut dikerah ke negeri Jelapang Padi itu.

Pertemuan itu bagi melendikkan keadaan di Kedah. Walaupun masalah angkat sumpah Exco sudah selesai tetapi masih ada perkara-perkara yang perlu distrikerkan.

Katanya antara tujuan pertemuan mahhabah itu untuk mempertemukan Azizan Razak dengan timbalannya Phakhrolrazi Zawawi yang bertegas tidak mahu menyambung khidmatnya sebagai Exco kerana akur dan patuh kehendak Pas kawasan Kuala Kedah. Katanya Pas Kawasan Kuala Kedah yang dipimpinnya telah mengambil ketetapan agar semua Adun dalam Parlimen Kuala Kedah tidak menerima tawaran Exco sebagai protes kepada Azizan.

Ketetapan itu juga terkena ke atas batang tubuh Amiruddin Hamzah kerana beliau salah seorang Adun dalam Kuala Kedah. Tetapi mengelirukan sedikit bila mana Amiruddin tidak sedia akur dengan keputusan itu atas alasan beliau tidak menghadiri mesyurat yang membuat ketetapan itu.

Kekeliruan inilah menyebabkan Amiruddin dilihat sebagai belot menyebabkan Pas Kuala Kedah memberi kata dua sama ada kekal untuk bertanding di Dun yang diwakili sekarang ataupun melepas jawatan Exco. Keadaan ini merupakan tekanan kepada Amiruddin dan meletakkan Exco ini dalam keadaan terjempit.

Seperti dikatakan tadi kerajaan Kedah telah dibentuk pada Ahad lalu. Tetapi tanpa penyertaan Phakhrolrazi dan Dr Ismail Salleh ia nampak tidak sempurna. Pas Kedah kelihatan masih berkemelut, apa lagi Phakhrolrazi adalah timbalan Pesrujhaya 1, manakala Dr Ismail Salleh timbalan Pesruhjaya 2, kedua-dua mereka adalah orang penting dalam Pas Kedah.

Sejauh manakah usaha Pas Pusat untuk membawa semua pemimpin tertinggi mereka berhimpun di Kedah malam esok esok berjaya menghuraikan masalah, ia menjadi perhatian umum. Semua pihak akan terbeliak mata melihat pertemuan esok. Dipihak Pas mengharap ia boleh menyelesaikan masalah.

Apa yang perlu berlaku esok, pertemuan itu hendaklah berjaya. Harapnya pertemuan di kediamaan MB di Mentaloon itu akan dihadiri oleh Phakhrolrazi, Dr Salleh dan pihak-pihak yang bersamanya khasnya Dewan Ulama Pas Kedah. Jangan ada yang absen atas apa juga alasan. Kalau satu pihak tidak hadir ia akan disuluh sebagai kegagalan pertemuan itu.

Kooradinator pertemuan ini ialah Salehuddin Ayub. Beliau hendaklah memainkan peranan penting dan memastikan ia berjalan lancar. Kegagalan pertemuan esok ia akan memalitkan kepada Sallehuddin. Setakat ini usaha yang dipikulnya berjalan lancar.

Kemelut Pas kedah perlu diselesaikan. Pas Kedah perlu mengelakkan sengketa atau perbalahan yang boleh diambil kesempatan oleh musuh. Kedudukan kedah penting bagi Pakatan Rakyat kerana ia memberi lambang kekuatan Pakatan Rakyat untuk pilihan raya akan datang. Kalau Kedah juga bercelaru ia boleh menjejaskan kepercayaan rakyat kepada oposisi.

Nasib yang menerima kerajaan Pakatan Rakyat di Perak sudah memberi imej buruk kepada Pakatan kandati apa yang berlaku itu adalah pengkhinatan UBN. Manakala kejatuhan kerajaan Pas Tenengganau juga satu bayangan menakutkan. Tidak mustahil kalau tiada kestabilan dan persepakatan Kedah juga akan mengami nasib buruk seperti Terenganu.

Dalam pertemuan esok esok, Azizan dan Phakhrolrazai dan Azizan hendaklah kembali kepada matlamat asal. Ketepikan perasaan diri sendiri atau ego masing-masing. Matlamat asal ialah untuk mengekalkan Kedah dibawah Pas. Sekiranya mereka menyedari perbalahan itu tidak memberi untung kepada sesiapa, nah mereka perlu mahasabah dan ahlawansalan.

Baik Azizan atau Phakhrolrazi kena terbuka, telus dan ikhlas dalam usaha mencapai niat ini. Laianlah kalau masing-masing beranggapan krisis mereka tidak menjejaskan peluang Pas Kedah maka bergasaklah sampai ke Subuh. Namun kena ingat kalau kerajaan Pas Kedah tumpas, rakyat akan meletakkan kesalahan dan dosa nanti di atas bahu mereka berdua walaupun faktor lain kejatuhan itu tetapi mereka berdua tetap akan disabitkan.

Makanya sebelum pilihan raya umum tiba kedua mereka hendaklah membersihkan diri masing-masing. Caranya ialah berbaik seperti sebelum mendapat kerajaan negeri dulu. Saya yakin kalau kedua mereka berfikir seperti dulu, kemelut itu akan dapat distrikerkan dengan ada pertemuan mahabbah itu.

Manakala pihak-pihak ketiga yang menjadi penyokong kepada kedua orang tokoh itu harus damaikan perasaan dan insaf. Mereka juga kena kembali ke asal. Jangan mereka simpan salah seorang wajah mereka itu dalam minda mereka, tetapi simpanlah keduanya. Seluruh orang Kedah kena membulankan diri di atas tanah hijau. [*** wm.kl. 03/02/12]

Tiada ulasan: