Khamis, 15 Mac 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


PRU 13 - Guru Dilabel Ikut Kecenderungan Politik

Posted: 15 Mar 2012 12:25 AM PDT

Surat pekeliling yang didakwa dikeluarkan kepada guru besar supaya merekodkan kecenderungan politik guru-guru di Tawau dipercayai juga diedarkan kepada sekolah di Kuala Lumpur.

Malaysiakini dimaklumkan bahawa guru di sebuah sekolah rendah diminta melabelkan diri mereka sebagai hitam, kelabu atau putih mengikut kecenderungan politik mereka, sama seperti yang dilakukan di Tawau.

Menurut seorang guru, yang enggan mendedahkan identitinya, tinjauan berkenaan dijalankan bulan lalu.


"Ya, kajian itu sama dengan apa yang dilakukan di Tawau. Borang itu mempunyai dua ruang, pertama senarai nama guru dan kedua untuk ditandakan sama ada putih sebagai menyokong kerajaan, hitam bagi yang memihak kepada pembangkang dan kelabu bagi mereka yang tidak pasti, "kata guru itu.

Beliau bagaimanapun tidak pasti sama ada jika kajian itu diarahkan oleh kementerian atau pegawai pendidikan, tetapi percaya tinjauan berkenaan dijalankan di sekolahnya kerana ia terletak di kerusi yang dipegang oleh pembangkang.

Namun tinjauan rambang di beberapa buah sekolah lain di kawasan yang dimenangi oleh pembangkang, mendapati tidak ada guru lain yang diberi kertas kajian seumpama itu.

Ketika dihubungi, seorang pegawai Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan berkata bahawa beliau tahu terdapat pekeliling atau arahan seumpama itu yang dihantar ke sekolah-sekolah. Beliau menasihatkan Malaysiakini untuk menghubungi semula minggu depan untuk jawapan rasmi.

"Pengarah di luar kawasan," katanya.

Timbalan Menteri Pelajaran Puad Zarkashi, juga berkata bahawa tidak ada arahan seumpama itu dikeluarkan oleh kementerian.

"Tidak ada arahan. Kementerian tidak terlibat, saya sudah semak," katanya.

Otak Kartun Khairy Jamaluddin.. Hehehe..

Posted: 14 Mar 2012 11:17 PM PDT

KJ Minta SPRM Bertindak Ke Atas Kartun Zunar

Inilah karikatur yang membuatkan Khairy Jamaluddin tidak senang duduk;


Di bawah pula tweet kemarahan KJ.





Apa pendapat anda, apakah lukisan tersebut keterlaluan?

Bagi Edyes, kartun tersebut adalah expressi pelukis memandangkan kes TBH dan Sarbini tidak mendapat pembelaan sewajarnya, selain keselamatan orang awam yang ditahan SPRM menjadi satu situasi yang mencemaskan. Apakah dengan penganugerahan kuasa yang lebih besar terhadap SPRM, membuatkan rakyat berasa lebih tidak selamat bila berhadapan dengan SPRM.

KJ seharusnya menilai karikatur milik Zunar itu dengan lebih mendalam dan bukan melihat lukisan kartun ini sekadar sebuah kartun semata-mata.

EDYES @edyesdotcom

PRU 13 - Umno Sudah Tidak Yakin Untuk Pertahan Johor

Posted: 14 Mar 2012 08:40 PM PDT

JOHOR BAHRU – Gara-gara kedatangan dan ucapan yang dikeluarkan oleh dua pemimpin tertinggi negara ke negeri Johor dalam jarak yang singkat nyata membayangkan tahap kegusaran pimpinan UMNO negeri ini yang berada dalam kebimbangan yang amat sangat.

Terbaru, dalam kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri ketika mengadakan lawatannya jumaat lepas telah mencetuskan keraguan apabila ungkapan 'rasa' terpacul daripada mulut pemimpin nombor wahid itu.

Hal ini menunjukkan tahap keyakinan untuk mengembalikan zaman kegemilangan BN suatu masa dahulu kini berada pada aras yang paling rendah maka tidakpun ia mungkin boleh dimuziumkan dalam jangka waktu terdekat ini.


"Alhamdulillah jelas rakyat Johor ceria dan rasa-rasanya masih lagi sebuah negeri yang terasnya BN.

"Saya boleh rasa seperti mana yang telah saya beritahu Menteri Besar, mesti bekerja keras dengan semua kelompok rakyat Johor dan seluruh negara untuk mendapatkan sokongan rakyat," katanya lagi yang dipetik Sinar Harian.

Sementara itu, dalam laporan Ibn bacoks sebelum ini menyebut kedatangan Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri ke Parlimen Simpang Renggam dipercayai dibuat bagi menyaingi asakan pembangkang yang berkubu di situ pada program Jom Ubah.
Bagaimanapun, ucapan Muhyiddin kepada orang ramai di Machap itu belum cukup untuk menyakinkan rakyat kerana masalah lalat yang menghantui penduduk di situ belum menunjukkan tanda-tanda penyelesaiannya.

Dalam pada itu, apabila Puteri UMNO bahagian terbabit yang turut melancarkan program Projek Puteri Prihatin Klinik Bergerak bagi mengesan dan membantu golongan pesakit kronik kawasan tersebut telah menguatkan lagi dakwaan bahawa keyakinan untuk mengekalkan prestasi sebagai deposit tetap BN bakal berkubur dalam PRU 13 nanti.

Malah, Datuk Razali Ibrahim, Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO pernah mengeluarkan kenyataan sebelum ini dengan menyeru jentera parti mereka tidak hanya bersandarkan kepada sokongan rakyat semata-mata.

Hal ini, kerana tsunami politik yang berlaku pada PRU 12 yang lalu mengubah landskap BN untuk berdepan dengan PRU 13 berikutan ia pasti tidak menjanjikan kemenangan mudah buat sebuah parti 'veteran' sedemikian.

http://wargamarhaen.blogspot.com/2012/03/keyakinan-untuk-bertahan-bn-johor-mulai.html

Pakatan beri amaran berlaku undi rosak jika pengiraan awal dihentikan

Posted: 14 Mar 2012 07:05 PM PDT

Cubaan Suruhanjaya Pilihan Raya untuk menghentikan pengiraan awal kertas undi dalam pilihan raya akan datang berkemungkinan menyebabkan berlakunya undi rosak, demikian menurut pemimpin Pakatan Rakyat (PR).

Ahli Parlimen pembangkang mempersoalkan tindakan "tergesa-gesa" suruhanjaya berkenaan dengan menegaskan perkara itu tidak seharusnya dilaksanakan tanpa berbincang dengan parti politik dan pemerhati pilihan raya Bersih 2.0.

"SPR sedang merancang untuk berlakunya kerosakan besar terhadap pengundian di dalam negara. Sistem sedia ada sudah berkesan, mengapa perlu mengubahnya?" kata Ahli Parlimen DAP Charles Santiago kepada The Malaysian Insider.


Beliau menuduh SPR cuba menggangu proses pengundian, dan berkata tiada bukti berlakunya perubahan corak mengundi sekiranya pengiraan awal dibuat.

"Perkara ini perlu dibincangkan dengan mereka yang terlibat. Turut dipersoalkan adalah soal ketelusan. Bagaimana kita akan tahu yang undi tersebut tidak dirosakkan?" soal Ahli Parlimen Klang ini.

Kecanggihan teknologi Komunikasi seperti Sistem Pesanan Ringkas (SMS) dan media baru telah menyebabkan berlakunya kebocoran awal maklumat keputusan pilihan raya menyebabkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengambil keputusan untuk menghentikan sebarang pengiraan undi lebih awal untuk pilihan raya akan datang.

SPR mendapati perkara itu berlaku ketika pilihan raya di Sarawak April lalu, dan menjelaskan tindakan itu akan memberikan kesan terhadap pusat pengundian kecil di Sabah dan Sarawak yang ditutup awal kerana jumlah pengundi yang sedikit.

Timbalan Pengarah SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar (gambar) mengingatkan bahawa pemberitahuan awal terhadap keputusan pilihan raya adalah "salah" di sisi undang-undang dan hanya pihaknya dibenarkan untuk mengumumkan keputusan penuh pilihan raya.

Namun begitu, Naib Presiden PKR Fuziah Salleh menjelaskan beliau memahami maksud SPR tersebut, terdapat lagi "kerisauan" bahawa akan berlakunya undi rosak sekiranya tindakan tersebut dilaksanakan.

"Tindakan itu disasarkan untuk kawasan pengundian, pusat pengiraan undi, dengan populasi yang rendah, kawasan pedalaman, yang ditutup pada jam 2 petang kerana kurang bilangan pengundi.

"Tapi, pengiraan dibuat selepas atau sebelum peti undi di bawa ke pusat pengundian? Bagaimana kita hendak memastikan sama ada pengiraan itu sah?" katanya kepada The Malaysian Insider.

Ahli Parlimen Kuantan itu berkata agen pengundian PR dan Barisan Nasional (BN) harus hadir bagi menjadi saksi kepada pengiraan undi yang harus dilaksanakan sebaik sahaja proses mengundi tamat pada jam 5 petang.

"Mereka harus mengira undi tersebut sebelum membawanya ke pusat pengiraan undi," tambahnya.

Tambahnya, perkara itu akan mempengaruhi corak pengundian dan mengganggu proses pilihan raya sekiranya parti-parti politik menyambut kemenangan awal mereka sedangkan pengundi di kawasan lain masih lagi membuang undi.

"Sepatutnya calon ini menang dalam peti undi tertentu, dan agen yang mengira undi tersebut memberikan jumlah tersebut melalui SMS ... kemudian pemimpin parti, tanpa mengendahkan peti lain masih lagi menjalankan proses pengundian telah mengumukan kemenangan mereka.

"Perkara seperti ini bertentangan dengan undang-undang keana pengumuman hanya boleh dibuat setelah keseluruhan peti undi dikira," katanya kepada The Malaysian Insider.

Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Yusof di Kota Kinabalu semalam berkata bahawa pengiraan awal kertas undi tidak akan dibenarkan ketika pilihan raya umum depan.

Menurut laporan The Star Online, Abdul Aziz berkata pihaknya telah mengesan terdapatnya individu yang menjadi agen kepada calon membocorkan maklumat awal melalui SMS ataupun Twitter.

Wan Ahmad menjelaskan, keputusan itu dibuat setelah mengalami "beberapa pengalaman buruk" sewaktu pilihan raya di Sabah dan Sarawak.

Tambahnya, sesetengah kawasan pengundian di Malaysia Timur ditutup awal sekitar 1 petang dan SPR membenarkan pengiraan boleh dimulakan pada jam 2 petang.

"Tetapi, satu atau dua pemimpin parti berhasrat untuk bercakap kepada media ... malah mereka telah mengumumkan kemenangan mereka, termasuk majoriti sekali.

"Matlamat mereka hanyalah untuk mengganggu moral lawan, namun ini juga merupakan gangguan terhadap pengundi yang masih lagi mengundi," katanya.

Sehubungan itu, menurutnya, SPR hanya akan membenarkan pengiraan undi dibuat pada jam 5 petang selepas semua proses pembuangan undi di pusat pengundian tamat.

"Kami tidak mahu kesilapan ini berulang lagi. Kami akan kembali kepada kaedah lama, iaitu pengiraan undi hanya selepas selesai proses pengundian," katanya.

Menurut Wan Ahmad, perubahan itu hanya melibatkan pindaan terhadap undang-undang SPR.

Isu Israel Gamatkan Persidangan Dewan Rakyat

Posted: 14 Mar 2012 05:01 PM PDT

Polis Masih Belum Bertindak Terhadap Samseng Tanjung Karang

Posted: 14 Mar 2012 11:19 AM PDT

SHAH ALAM, 14 MAC: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sekinchan, Ng Suee Lim kesal dengan tindakan pihak polis yang masih gagal mengambil tindakan terhadap samseng Umno yang didalangi pemimpin Umno Tanjung Karang memukul beliau dua tahun lalu.

Dua tahun lalu Ng mendakwa dipukul kira-kira 30 hingga 50 ahli dan pemimpin Umno Tanjung Karang yang didalangi Setiausaha Politik Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Shafiee Asmawi.

Menurut Suee Lim, sepatutnya kes tersebut dapat diselesaikan dengan cepat kerana pihak polis turut dibekalkan bukti bergambar dan nama-nama mereka yang terlibat dalam keganasan tersebut.


"Dah dua tahun saya buat laporan kes itu tetapi sampai sekarang pihak polis masih tak dapat selesaikannya.

"Sedangkan gambar berserta nama-nama orang terlibat ada diserahkan sama dan orang-orang itu juga mudah ditemui.

"Terutama Setiausaha Politik Datuk Seri Noh Omar, Datuk Shafiie Asmawi memang jelas dia turut bersama ahli-ahli Umno yang memukul saya," beritahu beliau.

Suee Lim turut memberitahu pada peringkat awal siasatan, pihak polis ada memanggil beberapa orang yang terlibat dalam kejadian

tersebut tetapi tidak diendahkan oleh pihak terbabit.

"Tak lama lepas kejadian, pihak polis ada panggil beberapa orang yang terlibat untuk kawad cam, tetapi tak ada yang datang.

"Ini menggambarkan mereka ini memang tak hormati undang-undang dan berani engkar arahan pihak berkuasa.

"Sepatutnya pihak polis boleh dapatkan waren atau sebagainya mengikut saluran undang-undang untuk memanggil mereka datang ke balai untuk kawad cam.

"Tetapi ini tidak berlaku seolah-olah polis pun takut nak bertindak terhadap samseng-samseng Noh Omar ini.

"Saya harap polis dapat jalankan tugas mereka dengan lebih profesional tanpa memilih bulu atau tunduk kepada tekanan politik," katanya lagi.

Suee Lim turut menafikan dakwaan Noh Omar bahawa kedatangan beliau ke Kampung Sawah Sempadan pada 4 November 2010 bertujuan untuk membuat demontrasi di kampung itu.

Sebaliknya menurut beliau kedatangan beliau ke kawasan terbabit atas undangan beberapa penduduk untuk minum pagi sambil berbincang tentang harga jualan padi yang rendah dan potongan basah yang terlalu tinggi yang dihadapi oleh pesawah di kawasan terbabit.

"Tak masuk akal saya datang cuma tiga, empat orang termasuk pemandu nak buat demontrasi, itu cuma alasan dia sahaja nak letakkan kepada kesalahan orang lain.
-selangorku-

"Sebenarnya penduduk yang pelawa saya bersarapan di sana sambil berbual tentang masalah harga padi rendah dan potongan basah terlalu tinggi yang dihadapi pesawah di kampung itu," kata beliau lagi.

Dalam kejadian terbabit Suee Lim telah dipukul dan ditendang oleh sekumpulan kira-kira 30 hingga 50 lelaki di bahagian perut, kepala dan tangan berhampiran kunci air di Kampung Sawah Sempadan.

Selain itu, dua pembantunya turut mengalami kecederaan ringan dan kereta milik pengiringnya juga kemik di bahagian pintu belakang.


Batal SBPA: Dari mana dapat RM3.4 juta?

Posted: 14 Mar 2012 10:10 AM PDT

Pelaksanaan Skim Saraan Malaysia (SSM) dilihat akan melebarkan defisit belanjawan negara apabila penambahan sebanyak RM3.4 juta diperuntukkan bagi skim baru itu.

Ini kerana peruntukan tersebut tidak terkandung dalam Bajet 2012, dan juga tiada sebarang bajet tambahan dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Justeru, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr. Dzulkefly Ahmad, mempersoalkan dari mana sejumlah RM3.4 juta itu diambil bagi penambahbaikan SSM bagi menggantikan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).


"Ketika kerajaan ingin melaksanakan SBPA, sejumlah RM2.6 bilion diperuntukkan bagi tujuan tersebut. Apabila dibatalkan SBPA dengan penambahbaikkan SSM, kerajaan memerlukan RM6 bilion. Dalam erti kata lain dari mana sejumlah RM3.4 juta itu diambil sedangkan tiada bajet tambahan dibentangkan Perdana Menteri?" soal beliau kepada Harakahdaily, hari ini.

Dzulkefly juga mempersoalkan bagaimana sebuah kerajaan boleh melanggar kontrak yang dimeterainya sebelum ini berhubung pelaksanaan skim itu.

Soalnya, apabila kerajaan melanggar kontrak tersebut, di manakah wibawanya sebuah kerajaan dalam menunaikan janji-janjinya kepada rakyat.

Sehubungan itu, beliau meminta Najib memberikan penjelasan berkaitan sejumlah wang yang diperuntukkan bagi tujuan penambahbaikan SSM.

Pada 8 Mac lalu, Najib mengumumkan pembatalan pelaksanaan SBPA setelah mendapat pelbagai reaksi negatif di kalangan Pakatan Rakyat dan kesatuan sekerja.

Pembatalan itu kemudiannya digantikan dengan penambahbaikan SSM.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/8817-batal-sbpa-dari-mana-dapat-rm34-juta?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter


Tiada ulasan: