Rabu, 21 Mac 2012

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Terlalu Taksub atau dah Gila nih? Huruf ‘alif’ pada satu asma’ Allah digantikan dengan logo 1Malaysia..

Posted: 21 Mar 2012 08:50 AM PDT



Aku kurang pasti samada yang melukis didinding dalam Surau Al-Badar, bersebelahan dengan pondok PEKIDA kawasan Lembah Pantai ini terlalu taksub atau sudah gila.


Huruf 'alif' pada satu asma' Allah digantikan dengan logo 1Malaysia, yang diakui oleh Najib sebagai idea beliau padahal ianya diciplak dari 1Israel.

Nak dikatakan kerja budak-budak nakal tak mungkin kerana ianya dilukis dengan teliti di dalam sebuah surau.

Pasti ianya memakan masa untuk dilukis, jadi mana sempat budak-budak nakal nak melukis sebegitu cantik..

Yang hairannya tidak ada pihak yang menegur kerja gila itu..

Nak jatuhkan hukum.. aku pun kurang ariff.. jadi korang klik pada imej di bawah dan lihat apa hukumnya menggantikan Huruf 'alif' pada satu asma' Allah digantikan dengan logo 1Malaysia..

Link
Yang ni aku ambil dari AmenoWorld

Aku yakin puak-puak yang melukis tu, kalau kita kutuk Najib didepan mereka gerenti kena belasah punyalah..

Nak bodekpun agak-agak lah sedara...

Utusan disaman lagi!! kali ini oleh Kerajaan Kelantan pula..

Posted: 21 Mar 2012 07:12 AM PDT


KOTA BHARU, 21 Mac: Kerajaan negeri Kelantan mengambil keputusan untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap akhbar Utusan Malaysia yang memfitnah mereka berkaitan isu tanah.


Keputusan ini dicapai dalam mesyuarat Exco kerajaan negeri Kelantan yang dipengerusikan oleh Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini.

"Laporan itu kami sifatkan sebagai tidak berfakta, menghasut agar membenci kerajaan negeri dan fitnah," kata Dr Mohd Fadhli Hassan (gambar bawah), Exco kerajaan negeri Kelantan.

Akhbar milik Umno, Utusan Malaysia hari ini menyiarkan laporan muka depan kononnya rakyat Kelantan dianiaya ekoran dakwaan tindakan kerajaan negeri memajak tanah kepada syarikat bukan bumiputra.


(Tiga Exco Kelantan dalam sidang media mereka hari ini)


Laporan itu memetik kenyataan Datuk Mustapha Mohamad, Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan.

Semalam, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menghantar notis saman kepada Utusan ekoran laporan media itu yang mendakwa beliau seorang biseksual.

Anwar menuntut penarikan balik berita itu, permohonan maaf dan bayaran gantirugi RM100 juta.

Dr Fadzli, exco penerangan Kelantan dalam kenyataannya berkata, kerajaan negeri telah mengarahkan tindakan itu dilaksanakan.

"Laporan itu berunsur fitnah dan ada niat politik untuk burukkan Kelantan," kata Dr Fadzli selepas menghadiri mesyuarat Exco pagi ini.

Beliau mempertikaikan, bagaimana akhbar itu boleh menyiarkan berita sebegitu sedangkan tanah rizab Melayu di negeri ini yang dikatakan dilelong dan sebagainya tidak berbangkit langsung kerana ia tidak dijual.


Harakahdaily

Gadis hilang di Kuantan mengaku tak diculik..

Posted: 21 Mar 2012 02:39 AM PDT



KUANTAN - Gadis yang dikatakan diculik ketika keluar membeli kad tambah nilai prabayar Ahad lepas, Siti Nur Fatihah Mahadi, 15, akhirnya mengaku bahawa dia sebenarnya tidak diculik, kata polis.


Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pahang SAC T. Narenasagaran berkata gadis itu juga mengaku bahawa dia dengan rela hati melarikan diri untuk tinggal di rumah teman lelakinya yang berumur 26 tahun disebabkan tekanan emosi yang dialami.

"Laporan yang dibuat kepada polis dengan mendakwa gadis itu diculik adalah tidak benar kerana dia mengaku dia tidak diculik tetapi melarikan diri dari rumah kerana tekanan perasaan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata Siti Nur Fatihah ditemui di rumah teman lelakinya di Kampung Merchong dekat Pekan petang semalam, selepas dikatakan diculik dua lelaki dan seorang wanita semasa bersama adik lelaki dan sepupunya membeli kad tambah nilai prabayar di Taman Tas di sini, Ahad lepas.

Narenasagaran berkata remaja itu sendiri yang menghubungi kedua-dua lelaki dan wanita berkenaan supaya menghantarnya ke rumah teman lelakinya pada hari dia dilapor hilang oleh keluarganya.

Beliau berkata Siti Nur Fatihah kini dihantar ke Rumah Perlindungan Kanak-kanak Sultanah Fatimah di sini untuk kaunseling dan penjagaan kerana dia tidak mahu pulang ke rumah serta merayu tidak mahu menemui sesiapa.

"Kes ini telah selesai dan kami menegaskan bahawa ini bukan kes culik.

Mangsa keluar rumah secara sukarela dan tiada unsur paksaan atau kekerasan oleh mana-mana pihak dalam kes ini.

"Mangsa keluar rumah dengan tujuan hendak menenangkan fikiran dan mahu tinggal sementara dengan keluarga teman lelakinya," katanya.

Ditanya mengenai dua lelaki dan seorang wanita berumur lingkungan 20-an yang sebelum ini dikatakan melarikan gadis itu, Narenasagaran berkata mereka tidak ditahan tetapi akan dipanggil semula untuk memberi keterangan berhubung kes itu.

"Mereka tidak melakukan penculikan tetapi polis akan panggil semula kedua-dua lelaki dan wanita itu untuk diambil keterangan," katanya. - Bernama

Permatang Pauh bukan lagi Kerusi Selamat buat Anwar kata Ketua UMNO Permatang Pauh

Posted: 21 Mar 2012 12:58 AM PDT



"Kali ini kita yakin Umno mampu merampas kembali kerusi Parlimen disini memandangkan Anwar Ibrahim bukanlah ahli Parlimen yang kerap turun padang mengambil tahu hal masyarakat.." kata Ketua UMNO Bahagian Permatang Pauh, Datuk Abdul Jalil Abdul Majid.


Hmmm.. kurang pasti pula aku samada Datuk Jalil ni sedar atau berhalunisasi ketika memberikan ucapan nya itu..

Kalau dia sedar hakikat sebenar apa yang berlaku dalam UMNO Permatang Pauh sendiri pasti dia tak yakin untuk berkata macam tu..


******************************************

Permatang Pauh bukan lagi kerusi selamat buat Anwar - Abdul Jalil Abdul Majid

Umno bahagian Permatang Pauh menyatakan keyakinan untuk menawan kembali kerusi Parlimen kawasan tersebut dari PKR pada Pilihanraya Umum akan datang.

Ketua Bahagian Permatang Pauh, Datuk Abdul Jalil Abdul Majid berkata penduduk kini mula memberi reaksi postif terhadap program yang dianjurkan Umno berbanding empat tahun lepas.

"Kali ini kita yakin Umno mampu merampas kembali kerusi Parlimen disini memandangkan Anwar Ibrahim bukanlah ahli Parlimen yang kerap turun padang mengambil tahu hal masyarakat.."

"Rakyat perlukan seorang wakil rakyat yang mampu buat kerja untuk rakyat, bukannya wakil yang hanya tahu bercuti sana sini ke luar negara.."

Ketika ditanya mngenai reaksi masyarakat Permatang Pauh mengenai penerimaan mereka terhadap usaha Umno, Abdul Jalil menegaskan bahawa rakyat kini sudah mula buka mata terhadap situasi sebenar.

"Kita boleh lihat reaksi atau bahasa tubuh mereka mereka yang semakin positif terhadap aktiviti-aktiviti parti," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan taklimat mengenai Gelombang Biru PRU13, Ahad lalu.

Kerusi Parlimen Permatang Pauh merupakan kubu kuat Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak dari dahulu lagi. Pada Pilihanraya Umum ke-12 lalu, Anwar mewakili PKR memenangi kerusi Parlimen tersebut dengan majoriti 15'671 undi mengatasi calon BN, Datuk Arif Shah.

UtaraNews

Tinggal lagi 2% pun tidak kritikal?.. Alahai Awang Adek awatlah bangang sangat ni?

Posted: 20 Mar 2012 11:46 PM PDT



Kalau tahap pemikiran pemimpinpun macam ni.. faham-fahamlah ya tahap pemikiran penyokong-penyokong mereka.. sudah tentu lebih berganda lagi Bangangnya..


Hutang negara kita hanya tinggal 2% untuk sama dengan jumlah 55% KDNK yang dibenarkan oleh perlembagaan dia masih boleh kata tidak kritikal..

Takkanlah nak tunggu sama dengan KDNK atau lebih 55% baru nak kata kritikal kot??

Kalau dah gaji dengan hutang sama banyak.. nak hidup macam mana Awang Adek ooiii!!

Apalah nasib rakyat Malaysia dapat Menteri bangang macam ni??


*******************************************

Hutang negara kini pada paras 53% KDNK

Hutang negara belum berada pada tahap kritikal atau membimbangkan, walaupun ia hanya dua peratus sebelum mencecah had pinjaman yang dibenarkan oleh perlembagaan, kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Awang Adek Hussin.

"Ia tidak berada pada tahap yang kritikal pada masa ini. Had kita adalah 55 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), kita kini cuma berada pada paras 53 peratus. Jadi tidak perlu bimbang tentang hal itu," katanya semasa sesi soalan di Dewan Rakyat hari ini.

Awang Adek menjawab soalan tambahan daripada Datuk Saifuddin Nasution (PKR-Machang) mengenai apa yang dilakukan oleh kerajaan untuk mengawal hutang kerajaan yang semakin meningkat.


Malaysiakini

Idea Penggabungan MAS-AirAsia datang dari Najib kata Pemimpin MASEU.. jadi yang bodohkan BN itu Najib!

Posted: 20 Mar 2012 08:09 PM PDT



Beberapa hari yang lalu, Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin mendakwa kerajaan Barisan Nasional (BN) telah ditipu, diperbodoh dan dipermainkan dalam penggabungan MAS-AirAsia.


Dakwa beliau di Dewan Rakyat "Rupa-rupanya kolaborasi ini telah dimanipulasikan oleh AirAsia itu sendiri,".

Beliau menuduh AirAsia memanipulasi penggabungan itu apabila melantik salah seorang pengasas bersama serta ahli lembaga pengarah penerbangan harga rendah itu, Conor McCarthy, sebagai pengarah urusan MAS selepas berlakunya penggabungan itu.

Bung Moktar juga menuduh Pengarah Urusan Khazanah Nasional, Tan Sri Azman Mokhtar sebagai 'master mind'. "Ini bermakna kerajaan telah ditipu oleh AirAsia; diperbodohkan, dipermainkan melalui Khazanah.

Beliau juga mahu kerjasama antara Malaysian Airlines System (MAS) dengan AirAsia ditamatkan segera kerana ia hanya merugikan syarikat penerbangan nasional itu.

Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) berkata, sehingga kini, kerjasama itu dilihat tidak memihak kepada MAS, sebaliknya ia memberi banyak kelebihan kepada AirAsia dalam konteks mencatatkan keuntungan.

Berdasarkan laporan, beliau berkata, MAS rugi sebanyak RM2 bilion manakala AirAsia pula mencatatkan keuntungan sebanyak RM500 juta.

''Apa yang pasti kerjasama ini adalah hasil daripada cadangan serta tindakan daripada pihak Khazanah Nasional yang diterajui oleh Pengarah Urusannya, Tan Sri Azman Mokhtar. Oleh itu saya minta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat pihak Khazanah berhubung isu kerjasama MAS dengan AirAsia kerana kerjasama yang dibuat ini hanya merugikan MAS.

Itu adalah antara kata-kata Bung Mokhtar yang menuding jari kepada pihak tertentu berdasarkan maklumat yang ada pada dirinya..

Adakah benar Pengarah Urusan Khazanah Nasional, Tan Sri Azman Mokhtar bertindak sebagai 'master mind' dalam penggabungan ini??

Dari pendedahan yang dilakukan oleh pemimpin Kesatuan Pekerja Malaysia Airlines (MASEU), pendedahan yang dilakukan oleh Bung Mokhtar itu adalah tidak benar kerana idea penggabungan atau pertukaran saham ini datangnya dari Najib sendiri..

Jadi disini.. yang menipu, memperbodohkan dan mempermainkan kerajaan Barisan Nasional (BN) itu adalah Najib sendiri, bukannya AirAsia…




PM sparked MAS-AirAsia deal, not the cuts, says Maseu chief

KUALA LUMPUR, March 21 — The idea for the share swap between the national flag carrier and AirAsia came from Datuk Seri Najib Razak but the prime minister did not want the deal to cause friction with employees, a Malaysia Airlines union leader has revealed.

The Malaysian Insider learnt the plan was to have two national champions when the Asean open skies policy takes effect in 2015. But Malaysia Airlines (MAS) unions and employee associations lobbied to have the deal unravelled over what they say were proposed cuts in salaries and benefits and a bulk staff transfer to a new regional premium carrier.

MAS Employees Union (Maseu) secretary-general Abdul Malek Ariff told The Malaysian Insider that during the union's meeting with Najib last month, the prime minister said that the idea to link the two airlines was his but he assured them that he did not intend for the subsequent industrial relations complications to arise.

"Najib said it was his idea to have the share swap and collaboration but he didn't ask them (the new management) to do all this (actions that caused unhappiness)," said Abdul Malek.

The union leader said that some staff had been asked to resign from MAS before being transferred to the new yet unnamed subsidiary airline that would takeover the regional routes, a proposal he found unacceptable.

The share swap and accompanying collaboration framework with AirAsia unveiled last August was supposed to help put MAS, which recently posted its biggest ever annual loss, back on firmer footing amidst an increasingly challenging aviation environment.

The idea was to have some of the business acumen that took AirAsia from a two plane outfit to Asia's largest budget airline in just ten years, rub off on the national carrier.

Following the share swap, the management team led by new managing director Ahmad Jauhari Yahya put together a business turnaround plan last December to help propel MAS back to profitability.

The management's efforts to restructure the airline and put it a more competitive position however caused friction with the unions and employee associations.

The Malaysian Insider reported on March 16 that Putrajaya is considering a special entity to take MAS off the hands of its main shareholders, Khazanah Nasional Berhad and Tune Air Sdn Bhd, if the Najib administration caves in to demands from the flag carrier's worker unions to unravel the eight-month-old share swap.

It was learnt that that the plan could potentially be for Khazanah to divest its stake in MAS first before a general offer is made for the remaining shares from other shareholders, including Tune Air, the holding company of AirAsia co-founder Tan Sri Tony Fernandes, which now owns a 20.5 per cent stake in the national airline, following the share swap last August.

The same day, MAS chairman Tan Sri Md Nor Yusof issued a statement backing Ahmad Jauhari and his management team, saying that the pact with AirAsia was workable but required more time to show results.

Md Nor said that the share swap did not cause the unprecedented RM2.5 billion annual loss posted last month but was instead part of the recovery plan.

He added that the distractions from opposition to the business plan could threaten the airline's financial recovery, "I would like to be very clear in stating that the share swap is not part of the acute financial problems at Malaysia Airlines; it is part of the solution," said the corporate chief who had a stint as MAS managing director after the government bought it back from tycoon Tan Sri Tajudin Ramli.

He is also chairman of CIMB Bhd, the advisors for the share swap.

MAS had attributed its highest-ever annual net loss to fuel price increases and also one-off provisions like redelivery of aircraft, impairment of freighters and stock obsolescence.

The loss had prompted Ahmad Jauhari to say that MAS was now in "crisis".

The airline is one a few prominent GLCs to have been either fully or partially divested by Khazanah to private sector entities.

The state asset manager also sold its stakes in Proton and Pos Malaysia to Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary's DRB-Hicom group.

The Najib Administration's New Economic Model stated that the government needed to rationalise its involvement in GLCs to avoid crowding out the private sector, boost liquidity in the capital markets and improve its own fiscal position.

The government however will still have to be involved in strategic areas however such as businesses dealing with national security, national infrastructure and projects requiring the government to play a catalytic role.


The Malaysian Insider

Pengikut Twitter Najib 500,000, Facebook sejuta

Posted: 20 Mar 2012 10:28 AM PDT



KUALA LUMPUR - Jumlah pengikut Datuk Seri Najib Tun Razak di laman sosial Twitter dan Facebook masing-masing mencecah hampir 500,000 dan sejuta malam ini.


Perdana Menteri dalam Tweetnya pada pukul 10.30 malam tadi melahirkan rasa terharu atas sokongan yang diberikan itu selain mengucapkan terima kasih kepada para pengikut beliau.

"Terharu lihat pengikut Twitter hampir 500 ribu. Facebook pula sudah dekat satu juta. Terima kasih kepada semua pengikut saya," katanya.

Beliau turut meminta pandangan rakyat untuk meraikan pengikutnya yang ke-500,000 dan sejuta.

"Mungkin anda semua ada cadangan sempena mencecah pengikut saya yang ke 500,000 dan sejuta?" katanya.

Semasa berita ini ditulis (11.35 malam), pengikut Najib di Twitter adalah seramai 498,527 orang manakala rakan Facebook beliau seramai 977,282 orang.

Pengikut di Twitter meningkat ke 498,627 kira-kira 10 minit selepas itu. - Bernama

Tiada ulasan: