Rabu, 15 Februari 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


YB Malik HALAL EXPO 2012

Posted: 15 Feb 2012 09:34 PM PST

Teguran Nik Aziz sopan, Umno fitnah

Posted: 15 Feb 2012 09:33 PM PST

PERKASA mahu SPR buka kaunter daftar di universiti

Posted: 15 Feb 2012 09:32 PM PST

NONEPertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) yang memandang berat isu 3.7 juta rakyat belum mendaftar sebagai pengundi, mencadangkan supaya Suruhanjaya Pilihan Raya membuka kaunter pendaftaran pemilih secara tetap di semua universiti.

Presidennya, Datuk Ibrahim Ali, juga meminta SPR menggunakan kenderaan bergerak ke kawasan kilang sebagai kaunter pendaftaran.

"SPR perlu memastikan sekurang-kurangnya 90 peratus daripada jumlah tersebut didaftarkan sebagai pemilih sebelum pilihan raya umum berlangsung," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat PERKASA di Melaka, malam tadi.

Ibrahim berkata, beliau memandang serius masalah berkenaan dan mengarahkan semua ketua wira dan wira PERKASA di peringkat negeri dan daerah di seluruh Semenanjung Malaysia mengambil tindakan membantu anak muda yang berusia 21 tahun berdaftar sebagai pemilih.

- Bernama

11,335 cases of multiple voters under one address, PSC told

Posted: 15 Feb 2012 09:31 PM PST


KUALA LUMPUR, Feb 16 — There are 11,335 cases nationwide where multiple voters were found registered under the same address, according to government technology adviser Mimos Berhad.
The Parliamentary Select Committee (PSC) on electoral reforms was presented with Mimos' latest findings on Tuesday during a sub-committee meeting chaired by PSC head Datuk Seri Maximus Ongkili.
The breakdown of Mimos' report on the 11,335 multiple voters registered under the same address is as follows:
● There were 820 cases where more than 100 voters were registered under one address;
● There were 1,259 cases where between 51 and 100 voters were registered under a single address;
● 3,254 instances where between 21 and 50 voters were registered under one address; and
● 6,002 cases where between 11 and 20 voters were registered under one address.
"Some of the addresses are not even complete," PSC member Anthony Loke (picture) told The Malaysian Insider.
Read More / Baca Lagi >>

Kebenaran bergantung kepada nombor

Posted: 15 Feb 2012 09:29 PM PST

Ole: MSK
Tahun lepas…aku tulis tentang apa yang akan berlaku pada tahun 2012. Macam-macam la…dari perubahan frekuensi bumi, perubahan pemikiran..perubahan sikap dan perubahan dimensi. Hari ni dah 16 Februari 2012. Apa pun tak jadi!!
Betui…aku pun tak rasa apa-apa. Dan aku pun tak sedar apa-apa perubahan yang berlaku..sampai la dua hari sudah. Ada satu perkara yang membuatkan aku jadi tergamam dan termenung sekejap.
Aku kenal Pyanhabib secara peribadi sejak 2009. Kali pertama aku jumpa dia masa PRK Bukit Gantang. Lepas tu kami berkawan dan aku pun dah tak ingat dah berapa kali aku jumpa dia. Dengan lain perkataan..aku dah lama "berkawan" dengan dia.
Tup-tup..dua hari sudah, Pyan hantar friend request kat aku. "Rupa-rupanya kita belum 'berkawan' lagi. Tolong approve gua."
Read More / Baca Lagi >>

KEMUSNAHAN NAJIB ADALAH KERANA KEGAGALAN DASYAT BR1M

Posted: 15 Feb 2012 09:24 PM PST

Kerajaan sedia lanjutkan tempoh rayuan BR1M - Najib

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjpyPAVutW6-T-IrvcHaNOrEvBHaD8f7yk-M3TEzUyk7nQ6qoaDz2WwLs7UtP2P5U8Wx4bU_E-pJKAB_hyhJTl4QqfcQbWl9K3m_tCaX85kshtVOYPyae3N0pEAXg6-vR4c5wh5SOe_vopw/s1600/najib-gigit-jari1.jpgKUALA LUMPUR 15 Feb. - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan bersedia melanjutkan tempoh rayuan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kepada mereka yang layak selepas 15 Mac ini.
Perdana Menteri berkata, langkah itu bagi memberi peluang kepada para pemohon yang layak sungguhpun nama mereka tidak tersenarai sebelum ini.
"Yang layak, boleh buat rayuan dan diteruskan sampai 15 Mac tetapi kalau ada lagi, boleh sambung.
"Ini supaya semua yang ditafsirkan layak boleh menerima bantuan BR1M," katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Dewan Tertinggi Barisan Nasional (BN) di sini malam ini.
Perdana Menteri berkata, BR1M merupakan satu bentuk kaedah yang sangat berkesan bagi membantu meringankan beban rakyat.
"Mesyuarat hari ini memaklumkan bahawa pemberian ini sangat dihargai oleh rakyat," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

ADAKAH WASIAT RAJA-RAJA MELAYU, DIJAGA OLEH UMNO?

Posted: 15 Feb 2012 09:23 PM PST

Raja-Raja Melayu menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957. Raja-Raja Melayu telah berwasiat dengan 7 perkara :-

bullet buttonKami namakan dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung Persekutuan Tanah Melalyu(sekarang dikenali dengan nama Malaysia);

bullet buttonKami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, Tanah Simpanan Melayusehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain;Read More / Baca Lagi >>

Pertemuan Ahli-ahli Parlimen WP dengan SPAD

Posted: 15 Feb 2012 09:22 PM PST

Berikutan pertemuan saya dan YB Tian Chua, YB Fong Kui Lun, dan YB Tan Kok Wai pada 3hb Februari yang lalu, Ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat WPKL akan mengadakan pertemuan dengan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) untuk membincangkan isu sistem kupon bagi pemandu teksi di Lembah Klang.
Berikut adalah surat rasmi yang kami hantar kepada YB Tan Sri Syed Hamid Albar semalam.
Saya berharap pertemuan ini akan dapat diadakan, dan kepincangan serta kegusaran yang timbul di hati para pengendali teksi di Lembah Klang akan dapat kita atasi bersama, insyaAllah.

Siapa Zaid Ibrahim Nak Ramal Keputusan PRU? - Tajuddin

Posted: 15 Feb 2012 09:20 PM PST

  1. Post Pic

SHAH ALAM, 16 FEB:  Ramalan Presiden PARTI Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita),  Datuk Mohd Zaid Ibrahim berhubung Barisan Nasional tidak akan dapat mengekalkan majoriti dua pertiga kerusi pada pilihan raya akan datang tidak tepat sama sekali. 
Bahkan pandangan itu menurut Ahli Parlimen Pasir Salak, Datuk Tajuddin Abdul Rahman tidak wajar mendapat perhatian memandangkan ia bukanlah datang dari seorang yang mempunyai kredibiliti dalam perjuangan politiknya.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar ragu penyelesaian luar mahkamah Tajudin-Danaharta

Posted: 15 Feb 2012 09:09 PM PST


Anwar Ibrahim
SUBANG JAYA - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim meragui penyelesaian luar mahkamah yang dicapai oleh bekas pengerusi eksekutif Malaysia Airlines (Mas), Tan Sri Tajudin Ramli dan Pengurusan Danaharta Nasional Bhd membabitkan hutang RM589 juta,  kelmarin.

Beliau turut mendakwa kes tersebut mungkin ada kaitan dengan perdana menteri dan timbalannya sebelum ini.

"Bagi pandangan saya, mereka takut pada Tajudin. Wang ini melibatkan harta rakyat dan sepatutnya dilaporkan lebih awal. Tapi keengganan melaporkan perkara ini awal, saya kira ia mempunyai kaitan dengan perdana menteri dan timbalannya yang terdahulu.
Read More / Baca Lagi >>

Israel : DS Anwar Mengulas Teguran Tok Guru Nik Aziz

Posted: 15 Feb 2012 09:08 PM PST

Fuziah: Govt allowing Lynas to dodge the rules

Posted: 15 Feb 2012 08:58 PM PST

Lynas' most vocal detractor hits out at the government for its indifference in regulating what will soon be the biggest rare earth refinery in the world.
PETALING JAYA: Kuantan MP Fuziah Salleh is livid with the government for its failure to insist on a Detailed Environmental Impact Assessment (DEIA) report before allowing Lynas Corp to operate its controversial RM2.5 million rare earth plant in Gebeng.
The Australian mining giant's application for a temporary operating licence (TOL) received approval from the Atomic Energy Licencing Board (AELB) and the Ministry of Science, Technology and Innovation (Mosti) on Feb 1.
Fuziah, who is Lynas' most vocal detractor, pointed out in a media statement today that as of June 2011, a DEIA report was deemed necessary for all activities involving the processing of radiocative material and generation of radioactive waste.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar: Teguran Nik Aziz sopan, Umno fitnah

Posted: 15 Feb 2012 08:57 PM PST


Anwar Ibrahim
SUBANG JAYA - Ketua Umum Pakatan Rakyat (PR), Datuk Seri Anwar Ibrahim bersikap terbuka untuk mengadakan pertemuan dengan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sambil menyifatkan teguran Menteri Besar Kelantan itu sebagai "lembut dan sopan."

Anwar berkata, beliau akan bertemu dengan Nik Aziz Isnin depan berikutan jadual kerjanya yang padat.

"Sebelum ini saya di luar negara dan kini baru pulang dari Bangkok (Thailand), Nik Aziz pula di Kelantan. Tetapi isu yang terjadi ini berbeza. Umno memfitnah saya dan padam kenyataan saya yang mengatakan tentang hak rakyat Palestin.
Read More / Baca Lagi >>

Halimah: Isu Tapak SMK Sg. Ramal Selesai

Posted: 15 Feb 2012 08:56 PM PST


SHAH ALAM, 16 FEB : Isu tapak pembinaan Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Ramal di Hulu Langat selesai hasil perbincangan antara Kerajaan Negeri dan pihak-pihak berkaitan.Menurut Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali, mesyuarat Exco semalam memutuskan untuk memberi kelulusan permohonan pemberi-milikan tanah kepada Pesuruhjaya Tanah Persekutuan untuk dijadikan tapak sekolah berkenaan.

"Keputusan ini dicapai hasil perbincangan bersama dengan wakil Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Selangor, Pejabat Pelajaran Daerah, Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) dan Pejabat Tanah pada 13hb lepas," ujar Halimah.
Read More / Baca Lagi >>

Najib crowned Champion of Doubletalk by top US paper despite splurging millions on publicity

Posted: 15 Feb 2012 08:56 PM PST

Najib crowned Champion of Doubletalk by top US paper despite splurging millions on publicityWhat a deafening silence from Prime Minister Najib Razak! While the world shook its head over the FBC Media scandal, where his administration used Malaysian tax-payers money to 'buy' favorable mentions on international prime-time television, Najib is no where to be heard or seen. It could be he is hiding his head in shame but given his past record, the Malaysian PM doesn't feel remorse or guilt easily.
In a statement posted on the BBC website, the broadcaster said the "small number" of programmes that were aired on BBC World News between Feb 2009 and July 2011, broke the internal rules aimed at protecting its editorial integrity.
"These rules ensure that programmes are free, and are seen to be free, from commercial or other outside pressures," read the statement.
Read More / Baca Lagi >>

Pindaan AUKU 1974 dibentangkan di Parlimen Mac ini

Posted: 15 Feb 2012 08:55 PM PST

NONEProses pindaan Akta Universiti dan Kolej Universiti(AUKU) 1974 hampir selesai dan rang undang-undang itu akan dibentangkan di Parlimen Mac ini, kata Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah.

Beliau berkata, maklumat terperinci berhubung perkara itu akan diumumkan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

"Pindaan Seksyen 15 AUKU akan dibawa ke persidangan Dewan Rakyat pada bulan Mac. Pada dasarnya ia memenuhi permintaan majoriti pihak berkepentingan yang inginkan supaya pindaan ini dibuat.

"Sekarang kita harus memikirkan apakah yang akan berlaku selepas pindaan dilaksanakan," katanya kepada pemberita pada kemuncak pertandingan Debat Diraja 2012 kategori Bahasa Melayu (Utama) di Pualua Pinang, malam tadi.

Saifuddin berkata, pindaan yang dibuat diharap dapat mengembalikan zaman kegemilangan gerakan mahasiswa di tahun 60-an dan 70-an yang mana mahasiswa dilihat sebagai pencetus idea untuk pembangunan negara.

- Bernama

Amrin dilantik semula ketua audit negara

Posted: 15 Feb 2012 08:54 PM PST

Tan Sri Ambrin Buang dilantik semula sebagai ketua audit negara untuk tempoh satu tahun mulai 23 Februari ini.

Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan, dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur hari ini berkata, pelantikan itu telah diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong atas nasihat perdana menteri dan selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja.

Ambrin dilantik sebagai ketua audit negara untuk tempoh dua tahun mulai 23 Feb 2006.
Read More / Baca Lagi >>

DAP: RM97b in hidden loans pushes public debt over legal limit

Posted: 15 Feb 2012 08:52 PM PST

KUALA LUMPUR, Feb 16 — The DAP today accused the government of not reporting RM96.9 billion in loans it has guaranteed as public debt, which would push the amount of federal loans above the 55 per cent of gross domestic product (GDP) allowed by law.
Party publicity chief Tony Pua said the combined public debt of RM455.7 billion reported last year and the "off-balance sheet" financing would amount to RM552.6 billion, or 65.2 per cent of the economy.
"For all intents and purposes, even though these loans are not taken by the government, they are essentially government debt or otherwise known as contingent liabilities.
"This expanded figure would then constitute 65.2 per cent of our GDP, well above the 55 per cent federal government loan limit as defined in the Loan (Local) Act 1959 and Government Funding Act 1983," Pua (picture) said in a statement today.
He told The Malaysian Insider that the law does not punish but legally bars the government from breaching the limit.
"Although it does not compel the government to report contingent liabilities as public debt, in substance it is the same thing and we have busted the limit," he said.
Read More / Baca Lagi >>

Politik Mafia : Umno guna taktik liar bagi elak kubunya digempur Pakatan

Posted: 15 Feb 2012 08:51 PM PST

BN didakwa menggunakan taktik liar dalam usaha terdesak bagi menghalang Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada menembusi kubu-kuat tradisional Umno di penempatan Felda.

Aksi ganas penyokong BN di Felda Tun Ghafar Baba di Machap, Melaka pada Isnin lalu adalah petanda awal apa yang boleh diajngkakan oleh Pakatan Rakyat apabila pilihan raya umum ke-13 semakin hampir.Read More / Baca Lagi >>

Teguran Nik Aziz sopan, berhemah - Anwar

Posted: 15 Feb 2012 08:51 PM PST


SUBANG JAYA, 16 Feb: Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) menyifatkan teguran yang diutarakan oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat lebih sopan dan berhemah.

Malah beliau turut memberitahu teguran tersebut sangat berbeza dan perlu difahami.

"Teguran Nik Aziz sangat berbeza malah sopan dan kita kena faham, beliau kata kalau betul cakap tarik balik tetapi kalau tak benar saman sahaja.

"Ia berbeza dengan Unmo Barisan Nasional yang telah lempar fitnah serta menipu, kenapa mereka memadamkan kenyataan saya mengenai Palestin," tegasnya.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar persenda pamer logo 1M'sia pada barang subsidi

Posted: 15 Feb 2012 08:49 PM PST

Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mempersendakan tindakan kerajaan mewajibkan logo 1Malaysia atas barangan subsidi dan berkata ia mempunyai kesan minimum bagi memancing undi kepada BN.

"Isunya ialah, jika mereka letakkan logo, harga mesti turun, tetapi jika mereka letakkan logo tetapi harga tetap naik, mereka tidak akan dapat undi.

"Rakyat akan lihat logo itu sedar bahawa harga barang akan naik," kata Anwar sambil berseloroh.
Read More / Baca Lagi >>

Crime, who is to blame: The police, the politicians or the public?

Posted: 15 Feb 2012 06:54 PM PST

Crime, who is to blame: The police, the politicians or the public?The Sun daily newspaper reported in its headline news about the startling disclosure of how the police failed in the case of a citizen getting his hand severed by robbers (Hand it to the docs, Feb 15, 2012).
According to a private hospital's consultant trauma and hand micro surgeon, the hospital called the police and "when we did not hear from the police even 30 minutes after seeking their help", the medical team took the initiative to go out to the scene of the crime and search in the darkness of the night for the severed hand.
Syabas, to the highly responsible medical team from the hospital! Their extremely commendable action that went way beyond the call of medical duty eventually saw the victim having his hand successfully re-attached, following eight hours of non-stop surgery – working right through the night till 7.30 am the next day.
Should citizens be blamed for not 'feeling safe'
Read More / Baca Lagi >>

Raja Arab yang Hipokrit

Posted: 15 Feb 2012 06:53 PM PST

Raja Arab yang Hipokrit
Agak sukar untuk menjadi lebih hipokrit berbanding diktator Syria Bashar Al-Assad tetapi, Raja Saudi, Raja Abdullah telah berjaya melakukannya. Pada hari Jumaat, Raja Abdullah telah berucap dengan penuh kemarahan mengkritik kegagalan Majlis Keselamatan PBB untuk bertindak ke atas Syria di mana Arab Saudi telah menyokong rancangan Liga Arab untuk 'transisi demokratik' yang akan mengakhiri rejim Assad. "Dunia ini diperintah oleh otak, keadilan, moral dan kesama-rataan," beliau berucap dengan alimnya.
Pada hari yang sama, pemerintah Saudi telah menyerang penunjuk perasaan di bahagian timur bandar Qatif. Beberapa kematian dicatatkan untuk 2 hari berturut-turut. Semetara itu, diplomat rejim sedang mengatur pengektrakan keluar dari Malaysia, seorang wartawan Saudi yang meninggalkan negara itu setelah beliau mengeluarkan kenyataan di Twitter menghina Nabi Muhammad SAW yang membawa kepada desakan penangkapan dan hukuman bunuh ke atas beliau.
Read More / Baca Lagi >>

Demokrasi dalam Umno hanya 10% daripada yang pernah diamalkan dahulu ...

Posted: 15 Feb 2012 06:52 PM PST

Demokrasi dalam Umno hanya 10% daripada yang pernah diamalkan dahuluBekas ahli Majlis Tertinggi Umno, Abdul Kadir Sheikh Fadzir menyelar kepimpinan parti beliau, yang sekarang diterajui Perdana Menteri Najib Razak dengan mengatakan bahawa mereka mencanangkan diseluruh negara untuk berubah tetai demokrasi dalam Umno sendiri hanyalah 10% daripada yang pernah diamalkan oleh pemimpin zaman 60-an dan 70-an.
"Umno dan pemimpinnya pada masa itu sangat setia pada semangat bahawa Umno dibentuk atas dasar sebuah parti yang benar-benar mengamalkan demokrasi. Kini, presiden Umno sendiri iaitu Najib Razak turut menjelajah seluruh negara dengan mesej bahawa 'kita harus berubah sekira tidak, kita akan diubah'," beritahu Kadir kepada wartawan.
Read More / Baca Lagi >>

Orang Dayak di Sarawak tidak peduli sama ada Taib pergi atau mati dalam jawatan

Posted: 15 Feb 2012 06:51 PM PST

Orang Dayak di Sarawak tidak peduli sama ada Taib pergi atau mati dalam jawatanSelain daripada beberapa orang Dayak intelektual yang tinggal dalam suasa selesa di bandar, majoriti besar Dayak di Sarawak tidak peduli akan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud, seorang Muslim generasi kedua dari masyarakat Dayak Melanau yang minoriti. Taib adalah cucu kepada seorang yang beragama Kristian.
Apa yang dibimbangkan oleh masyarakat Dayak adalah keluarga Taib akan merampas tanah NCR dengan menggunakan apa jua alasan sepertimana yang dilakukan oleh UMNO di Sabah untuk mengubah demografi mereka; atau mana-mana parti politik arii Semenanjung Malaysia (atau Malaya),terutamanya Umno, tidak cuba untuk mendapatkan perwakilan dalam Dewan Undangan Negeri di Sarawak bagi pihak mereka.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: