Khamis, 2 Februari 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Argentines protest foreign companies

Posted: 02 Feb 2012 08:50 PM PST

Masalah narkotik di Burma

Posted: 02 Feb 2012 08:49 PM PST

Bila Artis bercakap fasal politik

Posted: 02 Feb 2012 08:49 PM PST

Local Govement Elections Act

Posted: 02 Feb 2012 08:48 PM PST

Penang Research and Innovation Incubator PRII

Posted: 02 Feb 2012 08:47 PM PST

NFC: Cubaan cemar nama Shamsubahrin?

Posted: 02 Feb 2012 08:47 PM PST

Naib Presiden, N Surendran menimbulkan persoalan bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mahu mencemarkan reputasi saksi penting dalam kes skandal National Feedlot Corporation (NFC), Datuk Shamsubahrin Ismail.Surendran mengulas laporan News Straits Times semalam yang memetik sumber bahawa bekas perunding NFC itu, dalam kenyataannya kepada SPRM menyatakan bahawa Pengerusi NFC, Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail 'tidak ada masa mengarahkan'  beliau untuk merasuah anggota polis.
Read More / Baca Lagi >>

Pengamal perubatan tolak 1Care

Posted: 02 Feb 2012 08:45 PM PST

NONEPengamal perubatan dan pertubuhan bukan kerajaan mengingatkan penjagaan kesihatan bukannya perniagaan untuk mendapatkan keuntungan dan menuntut supaya kerajaan mengkaji semula cadangannya memperkenalkan skim 1Care untuk 1Malaysia.

Justeru, menurut Citizens' Healthcare Coalition (CHC) dan Persatuan Persekutuan Pengamal Perubatan Swasta (FPMPAM) inisiatif Kementerian Kesihatan untuk melaksanakan skim berkenaan yang berasaskan insurans nasional untuk membiayai penjagaan kesihatan perlu dikecam.

"1Care tidak menangani masalah dan isu-isu yang sedia ada dan ini akan menjejaskan kesejahteraan pengguna.

"Dalam skim ini - perkhidmatan mahu diserahkan kepada pihak luar," kata jurucakap CHC Dr T Jayabalan (kiri) pada taklimat media di Kuala Lumpur semalam.

"Mereka namakan skim itu insurans sosial tetapi tidak ada apa-apa yang 'sosial' mengenainya. Jika ini membabitkan rakyat, mengapa kumpulan pengguna tidak dijemput menyertai perbincangan mengenai perkara itu?" soal Jayabalan.
Read More / Baca Lagi >>

Husam: Umno tidak mampu rampas Kelantan

Posted: 02 Feb 2012 08:44 PM PST

"Untuk memenangi Malaysia, PAS perlukan sokongan bangsa lain dan kita memilih DAP berdasarkan rekod DAP yang baik.
KOTA BARU: Datuk Husam Musa berkata Umno Kelantan tidak akan mampu merampas kerajaan negeri dalam pilihan raya nanti.
"Dulu mungkin boleh untuk Umno menang 23 dari 55 kerusi DUN Kelantan tetapi selepas bocornya penyelewengan Timbalan Pengerusi Umno negeri, Datuk Awang Adek Hussein dalam kes masuknya wang kontraktor ke akaun peribadi, ia agak mustahil.
"(Kerusi) Umno mungkin kurang daripada itu," tambah Husam.
Baru-baru ini Pengerusi Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, Umno akan menawan Kelantan dalam pilihan raya umum ke 13.
Read More / Baca Lagi >>

Pemuda PAS kecam tindakan membakar kereta dan rumah pemimpin PAS

Posted: 02 Feb 2012 08:43 PM PST

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mengecam tindakan pihak tertentu yang membakar kereta dan rumah milik Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor, Dzulkefly Ahmad semalam.  DPPM menganggap tindakan tersebut dilakukan oleh individu yang bacul dan tidak bermaruah kerana hanya mampu "menyerang hendap" pemimpin PAS Johor itu dan tidak berani berhadapan atau bersemuka dengan pemimpin tersebut.

DPPM melihat kejadian membakar kereta dan rumah Dzulkefly Ahmad itu adalah sebagai cubaan sabotaj dengan niat untuk mencederakan atau membunuh pemimpin PAS.  Sebelum ini pada tahun lepas, rumah Haji Mohamad Sabu, Timbalan Presiden PAS dilontar Molotov Cocktail oleh mereka yang tidak bertanggungjawab dalam cubaan membakar rumah beliau.  Ini menunjukkan sudah ada usaha tindakan agresif dan kekerasan dilakukan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab terhadap pemimpin PAS.
Read More / Baca Lagi >>

Azizan vs Mahasiswa

Posted: 02 Feb 2012 08:42 PM PST

Negeri-negeri Pakatan Rakyat sememangnya tidak sunyi daripada pelbagai ujian.  Ada ujian yang tidak dapat dikawal dan ada ujian yang dapat dikawal tetapi ada yang lebih buruk daripada itu, ialah ujian yang kita sendiri cipta dan ini yang paling sukar.  Dalam suasana kerapuhan parti-parti dalam Pakatan Rakyat hari ini, kita tidak mampu untuk berhadapan dengan ujian yang kita cipta sendiri untuk menanggungnya.  Terkini ialah ujian bagi sebuah kerajaan PR di Kedah dan ia bukan calang-calang ujian, ia merupakan ujian yang memulakan tahun naga dengan penuh kelicikan dan kebijaksanaan.

Kolej Universiti Insaniah adalah satu-satu IPT di Kedah yang menjadi kebanggan Menteri Besar Azizan Razak (gambar kiri).  Saya tidak terkejut dengan kebanggaan yang menjadi modal politik Azizan kerana sebagai seorang ahli akademik, Azizan sangat memahami betapa kualiti pendidikan akan memberikan satu implikasi politik yang besar kepada kepimpinannya.  Tapi buat masa ini harapan besar Azizan terganggu dengan isu tindakan disiplin ke atas lima pelajarnya yang menjadi mangsa tatatertib.  Soalannya, apakah Azizan terlalu personal dengan cita-citanya dengan KUIN sehingga isu AUKU dianggap terlalu kecil atau Azizan terlalu marah kerana beberapa pelajar telah menyentak impiannya dan mencabarnya?
Read More / Baca Lagi >>

PRU 13 : SPR Cadang Perbelanjaan Calon Ditambah Antara RM500,000 Hingga RM1 Juta ...lain diminta lain dibuat..!!!!

Posted: 02 Feb 2012 08:28 PM PST

Post Pic
PUTRAJAYA, 3 FEB : Had perbelanjaan oleh calon ketika kempen pilihan raya akan dinaikkan sehingga RM500,000 mulai Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) akan datang, berbanding hanya RM200,000 untuk kerusi Parlimen dan RM100,000 bagi kerusi DUN sebelum ini.

Penambahan had perbelanjaan itu bagi menampung kenaikkan kos bahan kempen dan menggalakkan penyelewengan ekoran perbelanjaan melebihi had yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya(SPR).
Read More / Baca Lagi >>

Politik Ganas : 'Serang hendap' pemimpin PAS dikecam

Posted: 02 Feb 2012 08:25 PM PST

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mengecam tindakan pihak tertentu yang membakar kereta dan rumah milik Timbalan Peusurhjaya PAS Johor, Dzulkefly Ahmad semalam. DPPM menganggap tindakan tersebut dilakukan oleh individu yang bacul dan tidak bermaruah kerana hanya mampu 'menyerang hendap' pemimpin PAS Johor itu dan tidak berani berhadapan atau bersemuka dengan pemimpin tersebut.

DPPM melihat kejadian membakar kereta dan rumah Sdr Dzulkefli Ahmad itu adalah sebagai cubaan sabotaj dengan niat untuk mencederakan atau membunuh pemimpin PAS. Sebelum ini pada tahun lepas, rumah Haji Mohamad Sabu, Timbalan Presiden PAS dilontar Molotov Cocktail oleh mereka yang tidak bertanggungjawab dalam cubaan membakar rumah beliau. Ini menunjukkan sudah ada usaha tindakan agresif dan kekerasan dilakukan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab terhadap pemimpin PAS.
Read More / Baca Lagi >>

PAS cari penyelesaian krisis harga barang melalui forum

Posted: 02 Feb 2012 08:20 PM PST


KUALA TERENGGANU, 3 Feb: PAS Terengganu menganjurkan Forum Kepenggunaan Sabtu esok, 4 Februari bagi membincangkan krisis kenaikan harga barang yang menjadi-jadi sejak kebelakangan ini.

Di samping kenaikan harga barang dan kos hidup, kesukaran mendapatkan barangan keperluan harian seperti minyak masak juga bakal dibincangkan dalam forum ini.

Sehingga kini, dua tokoh telah mengesahkan penyertaan mereka dalam perbincangan ini iaitu Datuk Mahfuz Omar, Naib Presiden PAS dan Encik Che Salmi Che Ibrahim, pengurus Pasaraya Sabasum, sebuah pasaraya milik bumiputra di negeri ini.

Ketua Pengarang Harakahdaily, Zulkifli Sulong akan menjadi moderator kepada forum yang terbuka kepada orang ramai ini.
Read More / Baca Lagi >>

Motif politik: PKR bantah lawatan Najib ke Batu Caves

Posted: 02 Feb 2012 08:18 PM PST

Lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ke kompleks kuil Batu Caves kuil bersempena sambutan Thaipusam minggu depan hanya bermotifkan politik, dakwa ahli-ahli PKR.

NONESehubungan itu, ketua penerangan PKR Kepong PKR, MS Arjunan dan ketua pemuda cawangan itu A Kalaimughilan membuat laporan polis pada hari Rabu lalu sebagai membantah lawatan tahunan Najib ke kuil itu yang dijadualkan pada 7 Feb ini.

Minggu lalu, jawatankuasa kuil Sri Subramaniam Swami Devasthanam Sungai Petani membuat laporan polis membantah kehadiran Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada mengunjungi kuil berkenaan kerana bimbang ia mungkin mencetuskan insiden yang tidak diingini.

Jika Najib berdegil untuk datang, Arjunan dan Kalaimughilan berkata mereka akan mengumpulkan sekurang-kurangnya 100 orang bagi membuat bantahan.
Read More / Baca Lagi >>

Baucer buku 1Malaysia tidak berkesan

Posted: 02 Feb 2012 08:14 PM PST

KUALA LUMPUR, 3 Feb: Ketua Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan menyifatkan baucer buku 1Malaysia tidak berkesan melainkan ianya dipanjangkan tempoh sehingga ke satu tarikh yang munasabah.

Ini, katanya kerana baucer buku dikeluarkan saat para pelajar menghadapi pepepriksaan akhir dan selepas peperiksaan mereka akan bercuti panjang sedangkan tempoh sah baucer pula akan tamat pada 31 Mac depan.

Baucer itu juga, katanya tidak boleh dijual beli dan hanya dibenar untuk menukarnya dengan buku pada nilai RM200 sahaja.

Justeru, ujarnya baucer itu seeloknya diberikan di awal pembukaan semester untuk sesi baru pengajian kerana waktu itulah mereka memerlukan buku.

Read More / Baca Lagi >>

Datuk ‘Fix-it’ minta tolong: Takutkan keselamatannya dan dipaksa menjadi kambing hitam

Posted: 02 Feb 2012 08:13 PM PST

Datuk 'Fix-it' minta tolong: Takutkan keselamatannya dan dipaksa menjadi kambing hitam Perkembangan terbaru yang mengejutkan, pemimpin-pemimpin PKR mendedahkan bahawa Shamsubahrin Ismail, Datuk 'fix-it' yang memegang peranan dalam kejatuhan NFC melibatkan RM250 juta, telah meminta bantuan untuk mendapatkan perlindungan dengan mendakwa beliau sebagai "kambing hitam" untuk keluarga Shahrizat Jalil dan demi membolehkan pemimpin-pemimpin Umno tertinggi yang lain terlepas.
"Kami kini mempunyai bukti yang mengejutkan tentang pembohongan demi menutup kes NFC," naib presiden PKR N Surendran berkata kepada Malaysia Chronicle.
Read More / Baca Lagi >>

Dr M ramal Najib kalah namun debat tetap diperlukan

Posted: 02 Feb 2012 08:12 PM PST

Dr M ramal Najib kalah namun debat tetap diperlukanHak untuk memilih. Pilihanraya semakin hampir dan Malaysia sedang besedia untuk menyaksikan pilihanraya paling panas abad ini. Nombor 13 mungkin membawa musibah pada pentadbiran BN selama 50 tahun dan akan membawa Pakatan Rakyat ke Putrajaya.
Untuk mempertimbangkannya, adil jika rakyat Malaysia boleh menguji keupayaan dua orang pemimpin ini di pentas awam untuk membicarakan tentang polisi awam. Sudah tiba masanya untuk kita menyaksikan Najib Razak dan Anwar Ibrahim untuk berdebat.
Sebagai contoh, calon Presiden Republikan di Amerika Syarikat sudah mengadakan 20 debat yang telah melayakkan 4 orang daripadanya sahaja. Debat adalah cara untuk mendapatkan penjelasan tentang apakah pendirian calon terhadap isu-isu tertentu contohnya undang-undang immigrasi, Bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi Amerika dan bagaiman caranya untuk mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan bagi penganggur di Amerika.
Read More / Baca Lagi >>

MACC goes all out to help Shahrizat's husband? Leaks to media slammed by lawyers

Posted: 02 Feb 2012 08:11 PM PST

MACC goes all out to help Shahrizat's husband? Leaks to media slammed by lawyersWe refer to the report in the NST on 2nd February 2011 citing 'sources' that former NFC consultant Shamsubaharin Ismail had said in his statement to MACC that NFC Chairman Dato Seri Salleh 'had at no time instructed him to bribe police' and that this contradicted Shamsubaharin's subsequent police report alleging bribery.
This is a completely false allegation intended to tarnish Shamsubaharin's reputation and to protect those involved in the NFC scandal. We are in possession of Shamsubaharin's statement to the MACC and his police report dated 27 January 2011. We can confirm that Shamsubaharin did not say in his MACC statement that Dato Seri Salleh ' had at no time instructed him to bribe police.'
There is no contradiction between his MACC statement and subsequent police report. The claim that Shamsubaharin had told Salleh that Mahathir had instructed him to help the NFC also does not appear anywhere in his statement. Our client condemns the publication of these baseless allegations which amount to irresponsible and libellous journalism.
Read More / Baca Lagi >>

Menteri Agama nafi guna wang Yayasan Taqwa

Posted: 02 Feb 2012 08:09 PM PST

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom menafikan dakwaan bahawa beliau menggunakan wang peruntukan Yayasan Taqwa untuk membiayai program politiknya di Jerai.

Bahkan beliau juga menjelaskan bantuan yang diberikan bukan menggunakan duit Yayasan Taqwa.
Read More / Baca Lagi >>

Kelebihan Bekerja Ikhlas

Posted: 02 Feb 2012 08:04 PM PST

alt
Banyak manfaat yang dapat kita perolehi dengan bekerja yang ikhlas. Selain mendapat gaji dan meningkatkan produktiviti kerja, Kita juga akan disukai Allah, majikan dan teman sekerja.Tambahan, bekerja itu kan satu ibadah.Oleh itu bekerjalah kita dengan ikhlas.
Kelebihan bekerja dengan ikhlas.
1.Mendapat Kekuatan, Kebijaksanaan dan Kesabaran
Orang yang ikhlas akan mendapat bantuan dalam melaksanakan kerjanya. Apabila seorang hamba ikhlas, "talian hayatnya" bersambung dengan Allah. Allah tidak akan mengecewakan hambaNya yang ikhlas. Dia sentiasa memberi bantuan apabila hambaNya memohon pertolongan.
2.Hasil Kerja Berkualiti dan Produktif
Read More / Baca Lagi >>

Itulah Titik Mula

Posted: 02 Feb 2012 08:02 PM PST

altBeberapa tahun yang lalu, aku dipertemukan dengan Jenny di kelas "99 Nama-Nama Allah S.W.T." Jenny ialah seorang teman yang baru memeluk Islam dua tahun sebelum pertemuan kami. Terkadang diri teringat akan pertemuan dengan Jenny membuatkan aku tafakur sendiri, menilai diriku, saat itu.
Aku mula bermuhasabah, sudah berapa tahun aku menjadi seorang Muslim? 19 tahun.
Sudah berapa tahun aku benar-benar menjadi seorang Muslim? Aku tegas menjawab persoalan diriku, 19 tahun.

Namun melihat perwatakan Jenny membuatkan aku meragui jawapanku itu. Jenny yang selalu berpakaian labuh, bertudung labuh menutupi bahagian dadanya, memakai sarung kaki dan sentiasa menampakkan senyuman dan kecerian di wajahnya membuatkan aku berfikir. Aku
mula membandingkan Jenny dengan diriku.
Read More / Baca Lagi >>

Erti Kehidupan

Posted: 02 Feb 2012 08:00 PM PST

Sayu bertandang lagi..
Menguji kekuatan hati,
Walau berdiri dalam ramai..
Sepi itu datang,
Wahai hati, cuba bersabarlah,
Dalam santun Allah hadirkan penghibur,
Dalam senyap Allah takdirkan pelita,
Read More / Baca Lagi >>

Negara Zina : Pelacur asing dicekup tanpa baju

Posted: 02 Feb 2012 07:55 PM PST


Pelacur
SHAH ALAM - Taktik sebuah rumah kedai menyediakan perkhidmatan memandikan pelanggan atas katil khas yang diletakkan di bilik air, sebelum menawarkan seks sebagai tarikan tambahan, terbongkar setelah polis menyerbu premis di Taman Botanic, Klang, kelmarin.
Kegiatan itu dikesan, selepas polis menerima maklumat orang awam yang curiga melihat ramai pengunjung memenuhi premis tiada berpapan tanda itu.
Hasil maklumat itu, serbuan diketuai Asisten Superintendan Aimy Shah Fadhil bersama tiga pegawai dan tujuh anggota dari Unit Urus Setia NKRA, Selangor, dijalankan, malam, kelmarin.
Read More / Baca Lagi >>

PAS kutuk bakar rumah, kereta TPJ Johor

Posted: 02 Feb 2012 07:51 PM PST

KUALA LUMPUR, 3 Feb: PAS mengutuk tindakan yang disyaki sabotaj berhubung kebakaran yang berlaku ke atas rumah dan kereta Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor, Dzulkifli Ahmad di Taman Universiti, Johor Bahru awal pagi ini.
"PAS menggesa pihak polis melakukan siasatan dan tindakan segera," kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataan.

Beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang menggesa ahli-ahli supaya bertenang dan menyerahkannya kepada pasukan keselamatan.

Read More / Baca Lagi >>

Nik Aziz: Saya akan terus tanding

Posted: 02 Feb 2012 07:48 PM PST


Nik Aziz
KOTA BAHRU - "Saya pernah disergah kerana melahirkan hasrat untuk berundur. Saya akan terus bertanding kerana khidmat saya masih diperlukan."
Demikian pendirian Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Beliau berkata, Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga perlu terus bertanding kerana mempunyai bakat untuk memimpin.
Mengenai pendirian Abdul Hadi yang mahu berundur, Nik Aziz yang juga Mursyidul Am Pas menambah, beliau tidak boleh berbuat apa-apa tapi tetap berharap Ahli Parlimen Marang itu akan bertanding di peringkat Parlimen.

Tiada ulasan: