Selasa, 28 Februari 2012

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Insiden keganasan: Pasukan forensik periksa kereta Anwar

Posted: 28 Feb 2012 05:06 AM PST

Keadilan Daily

PETALING JAYA 28 Feb: Pihak polis dari pasukan forensik Cheras, memulakan penyiasatan mereka terhadap kerosakan kereta milik Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Ibu Pejabat KEADILAN hari ini.

Siasatan tersebut bagi mengenal pasti kerosakan akibat keganasan yang berlaku ketika ceramah KEADILAN di Sembrong, Johor 19 Febuari lalu.

Seramai sembilan anggota polis yang disertai ASP Zamri dari Ibu Pejabat Polis Kluang, Johor melakukan pemeriksaan termasuk mengambil gambar, pada kenderaan tersebut.

Dalam kejadian itu, kereta yang dinaiki Anwar dibaling mercun, batu dan kayu, malah turut ditendang oleh sekumpulan yang dipercayai ahli Umno.

Insiden itu menyebabkan cermin kereta Anwar pecah dan bahagian tepi kanan kenderaanya itu remuk.

Ekoran itu, KEADILAN membuat laporan polis selepas kejadian itu di Balai Polis Kluang.

Dalam kejadian keganasan terbaru, Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar turut diserang pada satu program ceramah di Felda Lepar Hilir, Gambang, Pahang.

[caption id="attachment_27485" align="alignright" width="283" caption="Pasukan forensik turut meneliti cermin kereta Anwar yang dipecahkan"][/caption]

Malah salah seorang dari kumpulan itu didakwa hampir mencederakan Nurul Izzah dengan menghalakan tangannya, beberapa inci dari muka ahli parlimen Lembah Pantai itu.

Selain kejadian itu, kumpulan Umno dan Perkasa turut membuat kacau di Himpunan Hijau yang diadakan di Padang Kota Lama, Pulau Pinang yang turut dihadiri Ketua menteri, Lim Guan Eng.

Kenyataan Terkini Phahrolrazi Berkaitan Isu Berbeza Pendapat Dengan Azizan

Posted: 28 Feb 2012 03:15 AM PST

Phahrolrazi akui ada perbezaan pendapat dengan Azizan

ALOR SETAR - Timbalan Pesuruhjaya 1 Pas Kedah Datuk Phahrolrazi Zawawi berkata beliau enggan dilantik semula sebagai Exco kerajaan negeri Kedah kerana mempunyai perbezaan pendapat yang "kritikal" dengan Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak dalam soal pentadbiran kerajaan negeri.

Bagaimanapun, katanya, jika pimpinan Pas Pusat mahu beliau kembali menjadi Exco, beliau bersedia mempertimbangkannya tetapi dengan syarat-syarat tertentu dan pendapatnya diambil kira.

Beliau yang menyifatkan masalah beliau dengan Azizan, yang juga Pesuruhjaya Pas negeri, sebagai masalah peribadi berkata beliau berhak untuk tidak terus menjadi Exco kerana sebagai Exco beliau perlu taat kepada ketua dan jika tidak beliau perlu "keluar".

" Dalam organisasi kita hendaklah setuju dengan pemimpin kita. Kalau ada banyak perkara yang tak setuju kita tak boleh duduk dalam organisasi itu. Sebagai kerajaan kita ada tanggungjawab bersama, kalau tak setuju kena ada cara untuk kita tak susahkan mereka (ketua). Menteri Besar ada pendapat dia sendiri. Pendapat itu perlu dihormati.

"Perbezaan pendapat itu memang biasa. Kalau dalam 10 perkara, perbezaan pendapat hanya satu, dua tak apa tapi kalau dah enam, tujuh, ia tak wajar. Tindakan seperti ini perlu (tidak sambung untuk jadi Exco) adalah supaya organisasi lebih tenang," katanya pada sidang media di kediamannya di sini, hari ini.

Phahrolrazi adalah seorang daripada dua Exco yang menghantar surat kepada Azizan bagi menyatakan keengganan mereka dilantik semula ke jawatan itu. Seorang lagi adalah Datuk Dr Ismail Salleh yang merupakan Timbalan Pesuruhjaya II Pas negeri.

Hari ini, hanya lapan anggota exco kerajaan negeri mengangkat sumpah jawatan di hadapan Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah Datuk Seri Tunku Annuar Sultan Badlishah di Istana Anak Bukit, di sini. Kelazimannya kerajaan negeri Kedah mempunyai 10 exco.

Phahrolrazi berkata keputusan beliau untuk tidak dilantik semula menjadi exco dan sebabnya ada dimaklumkan kepada Exco yang lain dan empat lagi Exco mempunyai pandangan yang sama dengan beliau.

"Tapi bila hantar surat kepada Menteri Besar (untuk tidak sambung menjadi Exco), hanya saya dan Dr Ismail yang berbuat demikian. Secara peribadi saya merasakan ia tidak serius. Saya ada alasan saya, begitu juga Dr Ismail. Saya telah menjelaskan perkara itu kepada Dewan Ulama Pas Kedah dan mereka bersetuju untuk saya tak sambung. Saya juga sudah memberi penjelasan kepada pimpinan Pas Pusat daripada Presiden sampai ke bawah," katanya.

Mengenai andaian beliau mahu menjatuhkan Menteri Besar, katanya, jika beliau mahu berbuat demikian beliau tidak sepatutnya berhenti menjadi Exco kerana ia lebih mudah.Ditanya sama ada dia masih ada masa untuk menerima pelantikan semula kerana tempoh pelantikannya masih ada sehingga 7 Mac depan, beliau berkata pimpinan Pas Pusat yang melihat perkara itu sebagai serius perlu campur tangan.

Bagaimanapun, Phahrolrazi yang masih bercuti sehingga 1 Mac ini berkata beliau dimaklumkan Menteri Besar telah mempersembahkan senarai nama 10 Exco yang tidak termasuk namanya dan Dr Ismail kepada Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah yang juga Yang di-Pertuan Agong.

" Di Kedah ni lain, Exco dilantik setiap tahun. Menteri Besar angkat sumpah sekali je (sahaja) lepas pilihan raya," katanya.

Ditanya sama ada masalah beliau dengan Azizan itu boleh diselesaikan melalui perbincangan dengan Menteri Besar itu, beliau berkata perbincangan telah diadakan tetapi masalah perbezaan pendapat itu masih berlaku dan kerana itu memerlukan campur tangan pusat.

Pada sidang media itu, Phahrolrazi turut menafikan masalah itu ada kaitan dengan kumpulan "Erdogan" atau "Anwarinas", serta pertembungan antara kumpulan profesional dan ulama dalam Pas.

"(Dalam hal ini) saya merujuk kepada Dewan Ulama. Tak berlaku pertembungan. Di Kedah sebenarnya tak berlaku perkara itu. Di peringkat nasional mungkin," katanya.

Ditanya adakah tindakan beliau dan Dr Ismail ini akan memberi kesan kepada Pas dan kerajaan negeri memandangkan keputusan itu dibuat ketika pilihan raya umum semakin hampir, katanya, beliau tidak meletakkan jawatan sebelum ini kerana kerajaan negeri belum stabil dan beliau yakin itu tidak menjejaskan Pas.

"Menteri Besar dah cakap kerajaan Kedah teguh dan mendapat sokongan yang baik. Dia boleh lantik orang lain sebagai Exco," kataya.

Mengenai jawatan dalam parti, Phahrolrazi berkata beliau akan memikirkan semula mengenai jawatannya sebagai Timbalan Pesuruhjaya 1 Pas Kedah. - Bernama

www.sinarharian.com.my tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.

Angkara Kebodohan Blog PapaGomo, Seorang Panglima TLDM Terpaksa Letak Jawatan?

Posted: 28 Feb 2012 01:06 AM PST

Belum sempat para pegawai di Kementerian Pertahanan menarik nafas lega, mereka dikejutkan pula dengan rakaman video yang memaparkan temubual bersama kru-kru KD Tun Razak yang mana wajah-wajah mereka tidak 'dihitamkan'.

Mungkin beliau terlalu naif sehingga tidak tahu bahawa kerajaan melaburkan sehingga RM1.3 juta untuk melatih seorang kru KD Tun Razak, malah mungkin beliau juga terlalu naif sehingga gagal memikirkan kesan serta nasib yang mungkin menimpa kru-kru yang wajahnya didedahkan di dalam internet.

Eksklusif 'Ruang Sulit' KD Tun Razak dipaparkan di laman blognya hanya kerana mahu rakyat Malaysia melihat betapa hebatnya beliau. Tetapi tanpa beliau sedari sebenarnya beliau telah mendedahkan satu perkara yang TIDAK PATUT didedahkan kerana ianya melibatkan soal keselamatan negara.

Selanjutnya..
Sumber

Butler tinggalkan Kelantan

Posted: 28 Feb 2012 12:48 AM PST

WARTAWAN SINAR HARIAN

KOTA BHARU - Ketua Jurulatih Kelantan, Peter Butler akhirinya menamatkan kontrak secara rasmi dengan Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) berkuat kuasa hari ini.

​​Ikatan tersebut terlerai setelah kedua-dua pihak mencapai persetujuan secara bersama pada perbincangan tertutup tengah hari tadi.

Timbalan Presiden Kafa Datuk Afandi Hamzah berkata keputusan menamatkan kontrak Butler sebagai ketua jurulatih itu dicapai selepas kedua-dua pihak mencapai kata sepakat dalam satu pertemuan di Wisma Kafa di sini.

"Kami berbincang secara kekeluargaan dan kedua-dua pihak akhirnya bersetuju untuk meleraikan ikatan ini.

"Kontrak Butler bersama Kafa berakhir yang berkuatkuasa hari ini dan Kafa mengucapkan ribuan terima kasih atas sumbangannya terhadap Kelantan dan pasukan selama ini," katanya kepada pemberita selepas majlis menandatangani perjanjian bersama penamatan kontrak itu di sini.

Turut hadir pada sidang akhbar itu ialah Pengurus Pasukan, Azman Ibrahim.

Butler sebelum ini mencetuskan isu apabila tidak kelihatan melatih pasukan Kelantan sebelum ini berikutan "perang dingin" antara bekas jurulatih itu dengan pengurusan Kafa.

Khabar angin yang mengatakan Kafa akan mengambil jurulatih baru terus bertiup kencang apabila persatuan itu melantik bekas ketua jurulatih UPB My Team, Bojan Hodak sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Akademi Al-Hamra Red Warriors (Army) yang baru.

Namun apabila ditanya sama ada benar Kafa akan melantik Bojan sebagai ketua jurulatih yang baru, Afandi berkata keputusan itu belum muktamad.

"Bojan dan beberapa nama jurulatih tempatan kini sedang dalam perhatian Kafa dan kita belum buat keputusan dan Presiden Kafa Tan Sri Annuar Musa akan mengumumkannya dalam tempoh tidak lama lagi," katanya.

Mengulas Bojan yang dilihat melatih pasukan Kelantan sekarang, Afandi berkata Bojan berhak melatih bersama penolong jurulatih yang lain iaitu Zahasmi Ismail dan Sidek Shamsuddin kerana mereka adalah pegawai terlatih Kafa.

Butler ketika ditanya selepas itu bagaimanapun melahirkan rasa terkejut apabila kontraknya ditamatkan namun beliau akur kerana itu adalah hak Kafa untuk berbuat demikian.

"Saya sedikit terkejut tetapi keputusan ini saya terima dengan baik dan kami pun berbincang dengan baik dan saya menerimanya juga dengan baik," katanya.

Beliau bagaimanapun belum menetapkan hala tujunya selepas ini tetapi akan tetap menjadi seorang jurulatih bola sepak di mana sahaja.

"Saya berharap pasukan Kelantan akan lebih baik selepas ini dan Kelantan adalah sangat dekat di hati saya dan kepada peminat bantulah pasukan ini untuk menjadi yang terbaik," katanya.

Bersama Kelantan pada 2008-2009, Butler telah melonjakkan nama pasukan itu apabila dapat melangkah ke Liga Super pada 2009.

Bekas pemain tengah West Ham United, Butler telah berjaya membawa Kelantan ke perlawanan akhir Piala FA namun kalah di tangan Selangor pada tahun yang sama.

Butler kemudiannya dikatakan merajuk dan membawa diri ke tempat lain sehingga kembali semula ke Kelantan pada musim baru ini selepas pengunduran Datuk M. Karathu.

Kelantan kini di tangga teratas liga dengan mengutip 17 mata keseluruhan selepas lapan perlawanan.

www.sinarharian.com.my tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.

Ini Ke Asrullah Affendi? Samseng Yang Nak Pukul pemimpin Pakatan Rakyat?

Posted: 27 Feb 2012 09:22 PM PST

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/419093_10150641212740238_167063945237_9180506_1835243566_n.jpg

Samseng kepala hotak!


Ceramah PKR diganggu, Nurul Izzah nyaris ditumbuk

‎​NORAIZURA AHMAD

PETALING JAYA - Ceramah Pakatan Rakyat sekali lagi diganggu dan kali ini melibatkan serangan ke atas Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar ketika menyampaikan ceramah di Felda Lepar Hilir, Gambang, Kuantan semalam.

Ceramah yang bermula 8.30 malam itu turut disertai Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad yang dianjurkan cabang PKR kawasan tersebut.

Menurutnya, sebelum ceramah diadakan, hampir 30 orang berada berdekatan dengan tempat kejadian dengan memegang bendera dan menyanyikan lagu Umno dan Barisan Nasional.

"Ketika giliran saya menyampaikan ceramah selepas Nazmi, seorang lelaki yang memakai baju berwarna merah meluru ke arah saya dan menunjukkan tangan seolah-olah mahu menumbuk tetapi di halang penyokong yang berada berdekatan.

"Kami terpaksa menghentikan ceramah atas nasihat polis walaupun baru beberapa minit saya memulakan ucapan," katanya ketika ditemui media selepas membuat laporan polis di Balai Polis Merchant Square, di sini, semalam.

Beliau berkata, ceramah tersebut sudah dimaklumkan kepada pihak polis dan mereka yang menyerang ceramah tersebut dipercayai orang tempatan.

"Saya menganggap kejadian ini satu serangan mengila daripada mereka yang tidak bertanggungjawab terutama sekali sebagai satu usaha untuk melumpuhkan usaha kami.

"Kami hanya mahu memberi penerangan kepada penduduk setempat dan serangan yang dilakukan dianggap sesuatu yang provokasi kepada parti terutama untuk menarik perhatian pengundi," katanya

Nurul Izzah berkata, mereka terpaksa diiringi Polis Bantuan Felda untuk keluar daripada kawasan ceramah kerana dikepung sekumpulan penyerang.

Sementara itu, Nazmi berkata, identiti lelaki yang menyerang Nurul Izzah sudah dikenal pasti dan pihaknya mahukan pihak berkuasa untuk mengambil tindakan selanjutnya.

Tiada komplot jatuhkan MB Kedah - Phahrolrazi

Posted: 27 Feb 2012 09:02 PM PST

Muslim Abdul Razak, Warta Kedah,

ALOR SETAR, 28 Feb: Laporan kononnya ada gerakan yang diketuai oleh Phahrolrazi Zawawi untuk menyingkirkan Menteri Besar, Datuk Seri DiRaja Ustaz Azizan Abdul Razak hanyalah tuduhan semata-mata dan merupakan tuduhan yang tidak berasas.

Exco Perumahan & Kerajaan Tempatan, Kerja Raya, Bekalan Air, Sumber Air dan Tenaga, Ir Phahrolrazi Zawawi berkata, tuduhan tersebut adalah tidak benar dan hanyalah spekulasi yang dicetuskan oleh pihak-pihak tertentu sahaja.

Beliau berkata demikian semasa mengulas mengenai khabar angin menyatakan beliau mengetuai gerakan menyingkirkan Menteri Besar, selepas mengadakan perjumpaan dengan petani di Tandop baru-baru ini.

"Saya bukanlah individu yang mengetuai gerakan tersebut seperti yang dinyatakan oleh sesetengah pihak. Saya tidak ada sebarang gerakan ke arah itu, kerana saya hanyalah pimpinan di peringkat tertinggi PAS Kedah dan juga menyertai gerakan dalam Parti PAS kawasan saya.

"Selain itu, komplot yang berkaitan dengan diri saya adalah tidak berasas dan saya tidak tahu pula ada dalang seperti yang dikatakan, sedang bergerak aktif menjatuhkan Ustaz Azizan," jelas beliau sebagaimana dilaporkan Warta Kedah, lidah rasmi kerajaan negeri Kedah.

Katanya lagi, sama ada ada dalang atau tidak di sebalik spekulasi ini, beliau tidak mengetahuinya dan saya juga tidak mengenali dalang yang dimaksudkan.

Beliau juga menafikan bahawa kononya beliau kecewa dengan pentadbiran dan pimpinan Ustaz Azizan.

Phahrolrazi dan seorang lagi exco, Dr Ismail tidak mengangkat sumpah exco hari ini apabila majlis mengangkat sumpah berjalan.

PERKEMBANGAN MAJLIS ANGKAT SUMPAH EXCO KEDAH

Posted: 27 Feb 2012 08:27 PM PST

Wartawan Sinar Harian

BERIKUT ialah perkembangan istiadat majlis angkat sumpah Exco Kerajaan Negeri:

11.35 pagi: Datuk Phahrolrazi dan Dr Ismail sehingga kini belum menerima jawapan berhubung surat tawaran pelantikan semula, kedudukan mereka akan diputuskan dalam seminggu ini hingga tempoh berakhir 7 Mac.

Sehingga tarikh itu kedua-duanya masih memegang jawatan Exco, kata Menteri Besar Kedah.

10 pagi: Kesemua Exco yang dilantik semula, dianugerahkan surat tauliah pelantikan oleh Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah Datuk Seri Tunku Annuar Sultan Badlishah.

Majlis mengangkat sumpah selesai dan majlis berhenti rehat dan akan disambung jam 10.30 pagi dengan pengurniaan pingat dan bintang. Sidang media dijangka diadakan selepas itu.

9.40 pagi: Exco kedua yang mengangkat sumpah ialah Datuk Amiruddin Hamzah diikuti Datuk Dr Hamdan Mohamed Khalid. Kelibat Datuk Phahrolrazi dan Dr Ismail tidak kelihatan sejak majlis bermula.

Seterusnya Datuk Siti Aishah Ghazali mengangkat sumpah, diikuti Datuk S Manikumar, Lim Soo Nee, Abd Ghani Ahmad.

Exco terakhir yang mengangkat sumpah pada hari ini ialah Tan Chow kang. Pada majlis ini lima Exco PKR selesai mengangkat sumpah pada jam 10 pagi.

9.35 pagi: Istiadat mengangkat sumpah bermula bagi tempoh satu penggal 2012. Majlis angkat sumpah didahului oleh Mohamed Taulan Mat Rasul.

9. 15 pagi: MB sudah sampai, Jemaah Pemnagku pun sudah sampai tetapi kelibat dua Exco, Phahrolrazin Ismail belum kelihatan. Majlis baru bermula.

9.10 pagi: Kesemua 8 Exco sudah memasuki dewan sementara menanti majlis bermula.

9.05 pagi: Tujuh Exco Kerajaan Negeri yang dijadual akan angkat sumpah hari ini, dilihat tiba di Istana Anak Bukit.

Wanita kes Badrol: 'Fitnah, saya tak khalwat'

Posted: 27 Feb 2012 08:21 PM PST

Wartawan Sinar Harian


ROMPIN - Media digemparkan dengan berita anggota Majlis Pimpinan Tertinggi PKR, Dr Badrolamin Bahron ditangkap khalwat oleh Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) di Kuantan, awal pagi Sabtu lalu.

Dalam Sinar Harian semalam, Badrolamin menafikan laporan tersebut dan menegaskan, beliau hanya mahu membantu seorang wanita yang berhadapan dengan masalah keluarga.

Sinar Harian berjaya menjejak wanita didakwa berkhalwat dengan Badrolamin itu. Apa sebenarnya kisah di sebalik kejadian?

Walau enggan namanya disiarkan, namun wanita itu tidak keberatan berkongsi cerita dan menerangkan kedudukan sebenar kepada pembaca Sinar Harian khasnya. Ikuti pengakuan eksklusif daripada beliau.

"Fitnah! Saya tidak berkhalwat. Saya tidak lakukan perbuatan itu!

"Saya tidak berada dalam satu bilik dengan ustaz (Badrolamin). Orang fitnah saya berniat jahat. Tidak bertanggungjawab!

"Saya berada di luar bilik hotel. Bukan bersama ustaz dalam sebuah bilik seperti dakwaan.

"Namun kerana tindakan khianat itu, ustaz kena kurung dan dibelasah dalam biliknya.

"Saya pergi menemui ustaz Badrolamin atas tujuan mahu melarikan diri daripada suami, bersama anak saya yang berusia dua tahun. Saya bimbang keselamatan kami terancam.

"Saya sudah puas berusaha dan tidak mampu lagi menanggung segala bebanan ini.

"Saya memang kenal rapat ustaz dan isterinya sejak mengikuti rombongan umrah pada 1 Mei tahun lalu dan kami sering berhubung antara satu sama lain.

"Ustaz pun ada datang ke sini (Rompin) dan saya juga mengenali rapat isteri beliau. Malah isterinya juga menasihatkan saya supaya bersabar menghadapi kes fitnah ini.

"Saya juga kesal dengan sikap segelintir masyarakat yang menuding jari tanpa beri kami peluang untuk bela diri, sedangkan kes ini belum diputuskan di mahkamah.

"Tambah kesal kerana ada pihak menabur fitnah dengan meletakkan gambar palsu dan wajah yang tersebar di Internet bukan saya," katanya.

Kakitangan di Kolej Komuniti Rompin berusia 28 tahun itu ke mahkamah semalam, bagi sebutan kesnya di hadapan Hakim Syarie, Abu Kasim Pilus, kira-kira jam 11.15 pagi, sebelum keluar semula kira-kira 10 minit selepas memberi keterangan.

Beliau hadir seorang diri di Mahkamah Rendah Syariah Rompin pada jam 9 pagi semalam. Beliau ke sana bagi proses tuntutan penceraian terhadap suaminya.

"Saya nekad mengemukakan tuntutan cerai memandangkan pelbagai usaha dilakukan untuk menyelesaikan kemelut rumah tangga gagal.

"Itulah jalan penyelesaian terbaik bagi memastikan keselamatan dan masa depan saya serta anak terbela," katanya.

Ketika ditanya adakah punca dia menuntut cerai disebabkan sikap suaminya, wanita itu enggan mengulas dan mahu isu berkenaan diselesaikan di mahkamah nanti.

Kalau bas tak angkut, ceramah Hasan lengang

Posted: 27 Feb 2012 06:33 PM PST

Saya sebenarnya tidak mahu menulis lagi tentang Dr Hassan Ali, tetapi kerana ceramahnya di Cukai, Kemaman, maka saya tulis artikel ini. Banner besar mengenai ceramah Dr Hasan Ali memenuhi seluruh Kemaman. Siang di Stadium negeri Terengganu di Kuala Terengganu dan malamnya di Padang bandar Chukai, Kemaman. Malam ceramah itu sebenarnya ada 2 ceramah. Ceramah Adam Adli anjuran MTD Cukai di Kampung Dusun Nyior dan ceramah Hassan Ali di Padang Astaka Chukai. Usai merasmikan mesyuarat agung sebuah cawangan malam itu, saya meronda sekitar tempat ceramah. Bas-bas yang disewa memenuhi sekitar padang. Ada yang beritahu padang tak penuh, tapi jumlah sebenar pengunjung saya tak pasti. Diberitahu bahawa semua JKK, Wanita Umno, Puteri dan belia dikerah untuk menghadiri ceramah tersebut. Benarkah demikian?

Di kawasan letak kereta dan tempat lain, RELA ramai juga. Saya teringat dengan tulisan Dato' Tuan Ibrahim mengenai kebimbangannya dengan RELA sebagai reaksi kepada ucapan Najib yang akan mempertahankan Putrajaya dengan apa cara sekalipun.

Tema ceramah Himpunan Sejuta Umat mengajak umat menjaga aqidah. Siapa sebenarnya penganjur ceramah? NGO atau Umno Kemaman? Umno cakna kepada aqidah? Jauh panggang dari api.

Dr Hassan Ali mungkin teruja dengan sambutan. Rupanya selepas tidak menjadi ahli PAS, sambutan masih banyak. Cuma yang banyak itu dari siapa ya? Kalau nak uji pengaruh, boleh uji di kawasan DUN yang Dr menjadi wakil rakyatnya. Letak jawatan dan bertanding di atas tiket JATI atau BN.

Dr Hassan Ali sebut bahawa pemecatannya kerana Islam, perjuangkan Islam. Lantas beliau memberikan justifikasinya. Saya tak fikir Presiden PAS memecat Dr Hassan Ali kerana Islam atau perjuangkan Islam. Di sana ada pelbagai isu lain yang berlaku. Mungkin Dr Hassan Ali mahu menuding jari kepada beberapa orang sahaja di dalam PAS tetapi apabila ceramah dan roadshow yang dibuat, maka ia menjadi seperti marahkan nyamuk kelambu dibakar, atau beruang menampar lalat di pipi tuannya.

Dasar perjuangan PAS tidak lari hanya dengan sebab ada beberapa orang yang kurang disenangi tadi kerana PAS tetap dipandu oleh Majlis Syura Ulama. Kita juga punya Dewan Ulama yang tidak akan mendiamkan diri jika perjuangan PAS dibawa secara salah. Apatah lagi MursyidulAm dan Presiden PAS sendiri ialah ulama haraki yang berpengalaman.

Di atas kapasiti seorang pakar motivasi, mungkin ucapan Dr Hassan Ali ada yang mengiakan seLURRUH ucapannya. Mungkin ada sedikit kebenarannya, dan banyak juga yang perlu dijelaskan kembali. Mungkin juga ada orang atas yang terpengaruh lalu tidak lagi mengundi PAS dan Pakatan Rakyat. Lagi banyak roadshow yang dibuat lagi banyak ucapan dibuat. Lagi banyak ucapan lagi banyak kekeliruannya.

Peluang untuk kembali kepada PAS belum berakhir. Presiden PAS pernah mengimbau seorang tokoh dalam PAS yang aktif menulis dan aktif juga mengkritik secara berlebihan. Beliau akhirnya kembali kepada PAS di hujung umur. Bagi Dr Hasan Ali, sekarang suara masih kuat dan lantang. Adakah Dr akan kembali kepada PAS di hujung umur juga atau bagaimana?

Nik Nasri Nik Malek,

Kemaman, Terengganu

Tiada ulasan: