Jumaat, 3 Februari 2012

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Parlimen Dibubar Minggu Depan? Sumber YB Husam Musa

Posted: 03 Feb 2012 06:17 AM PST

Topeng Perak Unmasked

Maklumat terkini yang diterima, Parlimen akan dibubarkan minggu depan, tidak pasti tarikhnya bila.

Apapun keputusan yang akan dibuat oleh Pemerintah yang ada sekarang, rakyat wajib bangkit bersatu & bersama-sama menumbangkan Kerajaan UMNO/BN dalam PRU-13 yang akan diadakan bila-bila masa saja dari tarikh Parlimen dibubarkan.

YB Dato Paduka Husam Musa

CC: Bro Poji Topeng Perak

Pakatan kena bersedia bila-bila masa!

Hot! Giliran Rafidah Aziz Tibai Dan Suruh Sharizat Letak Jawatan!

Posted: 03 Feb 2012 03:45 AM PST


Rafidah Hentam Shahrizat, Gesa Ketua Wanita Itu Letak Semua Jawatan

Rafidah Serang Shahrizat Agar Berundur

Rafidah dalam wawancara dengan The Malay Mail semalam dilapor melancarkan serangan pedas pada penggantinya Shahrizat dengan berkata seorang pemimpin patut berundur sekiranya mendatangkan masalah kepada parti.

Walaupun tidak menamakan Shahrizat, harian berbahasa Inggeris itu melaporkan, ia jelas merujuk kepada isteri pengerusi syarikat pengendali NFC Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail itu.

"Ini untuk (kebaikan) semua, sama ada berkenaan isu lembu atau tidak. Itu tindakan paling matang untuk berdepan dengan masalah kamu," beliau dilapor sebagai berkata.

Beliau juga mempersoalkan tindakan menteri itu mengambil cuti tiga minggu kerana beliau patut membuat keputusan dan tidak harus meninggalkan isu itu kepada perdana menteri.

Sementara itu UMNO Cheras hari ini sekali lagi menggesa Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Jalil berundur daripada kabinet kerana isu Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) sedikti sebanyak memberi masalah kepada Umno.

Ketuanya Datuk Syed Ali Alhabshee berkata,desakan itu bukan atas alasan 'kebencian peribadi' tetapi demi kebaikan parti dan kerajaan.

"Dalam isu ini, Shahrizat harus buktikan keikhlasan perjuangan beliau, sama ada untuk parti dan kerajaan atau pun lebih mengutamakan kepentingan keluarga," tegasnya.

Sebelum ini, Syed Ali pernah mendesak supaya Shahrizat meletakkan jawatan sebagai menteri kabinet kerana tidak mahu isu NFC menjadi beban kepada Umno dalam pilihan raya umum ke-13 akan datang.

Dalam tulisan terbaru di blog Umno bahagian itu, Syed Ali yang juga setiausaha Umno Wilayah Persekutuan dilapor berkata, di sesetengah tempat, isu itu menjadi bahan sindiran pelbagai pihak.

"Di sesetengah tempat, saya diberitahu isu NFC kini menjadi bahan sindiran kononnya mana-mana kawasan yang terbiar ditumbuhi rumput dan lalang, tak perlu lagi guna mesin pemotong rumput, sebab Umno dah ada lembu di Gemas," katanya.

Beliau juga menyokong saranan bekas ketua Wanita Umno dan menteri kabinet Tan Sri Rafidah Aziz yang dilapor berkata, pemimpin yang membawa masalah kepada Umno dan kerajaan perlu segera meletakkan jawatan.

Rafidah: Leave if you are a burden!


Equating tainted leaders to a gangrenous toe, former minister says they should put party above self and quit


INCURRING THE IRON LADY'S IRE: Rafidah denied there were any similarities between the current NFC funds abuse uproar and the AP scandal during her time in government

KUALA LUMPUR: Former Wanita Umno chief Tan Sri Rafidah Aziz has launched a scathing, thinly-veiled attack on her successor Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, suggesting that the latter should vacate all posts in Umno and the government.

In a candid interview with The Malay Mail recently, Rafidah stopped short of naming Shahrizat but the references were clearly pointed at the Women, Family and Community Development Minister.

"If you are a problem to the party and government, please move out!

"That's it (for) everyone, whether it's got to do with cows or anything (else). That's the most matured way of dealing with your problems," said Rafidah.

"Why are you so hung up about the three-week decision (to take a break)? You're missing the point!

"The point is: damn it, decide, don't leave it (the decision to go) to the Prime Minister (Datuk Seri Najib Abdul Razak). Don't leave the onus on the Prime Minister to decide for you."

Rafidah's remarks are bound to re-ignite talks of hostility between the two Umno heavyweights. Shahrizat had toppled Rafidah from her Wanita chief post in 2009.

The Kuala Kangsar MP said a chain was only as strong as its weakest link.

"If your toe has gangrene, you don't chop off the whole leg, you just amputate the toe!"

Hence, she said leaders who have become a liability to their respective political parties should take the right step and leave the party or at least resign from their posts rather than passing the burden to party leadership as they do not fit Najib's definition of a "winnable candidate".

The Prime Minister had on several occassions stressed that the Barisan Nasional would only field what he termed as "winnable candidates" in the next general elections.

"Whoever is in the wrong, please do the needful. But do not use the same brush stroke to tarnish the government.That's why I say if you're a bother to the government, you are a liability to the government and to the party, (and should) make the decision to move away," she said.

Known as the Iron Lady, Rafidah was also quick to slam anyone who intends to open old wounds such as the allegations of the awarding of Approved Permit (APs) that was used against her during her time in government.

She said it was unfair to equate the two incidents.

"There was no evidence and there was no link to any family member," she said.

"You think I'm not a God-fearing woman and do all these things? It's a sin, you know!"

Shahrizat, who is currently abroad, did not respond to calls and text messages.

• Look out for Rafidah's interview next week -mm

Najib masih guna khidmat pegawai Israel- Tian

Posted: 03 Feb 2012 01:04 AM PST

(Oleh: Masdar Wahid)

KUALA LUMPUR 3 Feb: Tindakan pemimpin Umno bersama media kawalannya memainkan isu kononnya Datuk Seri Anwar Ibrahim menyokong Israel menyerlahkan sikap hipokrit mereka, kata Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua.

Menurut Tian Chua, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sendiri menggunakan khidmat seorang pegawai Israel bernama Paul Stadlen, sebagai pegawai media beliau.

Beliau difahamkan sehingga kini, Paul Stadlen - bekas Pengarah Urusan APCO di Malaysia- masih berkhidmat untuk Najib di Jabatan Perdana Menteri.

"Sehingga kini Datuk Seri Najib Razak masih mengupah Paul Stadlen sebagai pegawai media yang cukup penting dan berkhidmat di Jabatan Perdana Menteri.

"Siapa Paul ini? Beliau ialah bekas Pengarah Apco di Malaysia yang kini antara tugasnya menonjolkan imej baik Najib," kata Tian kepada Keadilandaily.com hari ini.

Menurut beliau lagi, Najib sebelum ini juga bersetuju supaya Malaysia menyertai pasukan keselamatan yang ditaja oleh kerajaan Amerika Syarikat di Iraq dan Afghanistan, ketika bertemu Presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama tahun lalu.

"Lagi bukti betapa pentadbiran Najib merupakan balaci Israel ialah dalam pertemuan dengan Obama tahun lalu, beliau menyatakan persetujuannnya agar Malaysia menyertai pasukan keselamatan Amerika di Iraq dan Afghanistan selepas Amerika menyerang negara Islam berkenaan.

"Hakikatnya dunia Islam tahu dalang serangan Amerika ini didalangi Zionis-Israel dan ditentang majoriti negara Islam seluruh dunia," tegasnya.

Sekatan terhadap Iran

Dalam pada itu, beliau turut kesal dengan tindakan tidak konsisten pentadbiran Najib berhubung sekatan ekonomi oleh Amerika Syarikat terhadap Iran.

"Iran kita tahu adalah negara Islam dan sekatan ekonomi Amerika ini hasil desakan 'Negara' Israel dan Najib membisu berhubung sekatannya itu semata-mata mahu menjaga hubungan dengan Amerika-Israel.

"Kalau Najib tidak menyokong Israel, kita cabar beliau desak Amerika tarik balik sekatan ekonomi itu," katanya.

Pentadbiran Najib sebelum ini membayar RM77 juta setahun kepada Apco Wordwide, sebuah syarikat perunding perhubungan pro Zionis-Israil.

Syarikat itu juga dibayar untuk mengilhamkan slogan 1 Malaysia yang meniru konsep One Israel.

Pendedahan itu pada Mac tahun lalu menyebabkan Anwar dan tiga ahli parlimen Pakatan Rakyat digantung dari menghadiri sidang Dewan Rakyat hampir setengah tahun.

Hadi sah tanding p'raya ke-13

Posted: 03 Feb 2012 01:00 AM PST


Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang akur dengan keputusan Lajnah Politik PAS yang menolak hasratnya mengundurkan diri menjadi calon dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Keputusan itu dibuat selepas lajnah itu bermesyuarat semalam dan sebulat suara menolak hasratnya untuk tidak dicalonkan dalam pilihan raya umum sama ada di peringkat DUN atau parlimen.

"Dengan pengumuman ini, maka isu penarikan diri beliau tidak berbangkit kerana parti melihat beliau masih diperlukan bagi memimpin parti dan Pakatan Rakyat dalam menghadapi PRU ke-13.

"Kita yakin dengan karisma kepimpinan, wibawa dan kedudukan Tuan Guru Haji Hadi untuk memimpin parti," kata ketua penerangan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (kiri).

"Malah, dengan kepercayaan gerakan Islam antarabangsa kepada beliau bagi menjadi pimpinan utama dalam menghadapi sebarang kemelut negara-negara Islam boleh dinobatkan sebagai pimpinan Muslim agung abad ini."

Minggu lalu, dalam wawancara eksklusif yang disiarkan Sinar Harian, Abdul Hadi dilapor menawarkan berundur berdasarkan khidmatnya yang disifatkan sudah terlalu lama menyandang jawatan sebagai yang berhormat.

Ekoran kenyataan tersebut, ia mengundang pelbagai reaksi dari pemimpin Pakatan, termasuk Mursyidul Am Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dalam kenyataannya hari ini, Tuan Ibrahim berkata PAS bersetuju dengan pandangan Nik Aziz yang menegaskan perjuangan Islam tidak mempunyai tempoh masa bahkan sehingga akhir hayat dan pemimpin Pakatan masih memerlukan khidmat Abdul Hadi.

Menurut Tuan Ibrahim lagi, hasrat Abdul Hadi membuat tawaran itu "lahir dari sifat tawaduk dan akhlak Islam yang mana jawatan bukan perkara yang direbut, tetapi ianya adalah amanah".

"Islam mengajar kita agar tidak meminta jawatan, tetapi di waktu yang sama kita tidak boleh melarikan diri bila mana jemaah mengharap dan memerlukan kita untuk terus memimpin," katanya.

PERKASA: Apa warna angpau BN bagi?

Posted: 03 Feb 2012 12:57 AM PST

Wong Teck Chi

Setelah kumpulan pendesak Melayu PERKASA dituduh menghina masyarakat Cina dengan pemberian angpau bersampul putih, hari ini Setiausaha Agung NGO itu, Syed Hasan Syed Ali mendedahkan tindakan itu juga dilakukan oleh BN.

"Cuba lihat berita bergambar dalam Sinar Harian hari ini, apa warna angpau BN bagi?" katanya dalam kenytaan akhbarnya kepada Malaysiakini.

Syed Hasan merujuk laporan akhbar Sinar Harian bahawa penduduk di Seri Setia yang menerima angpau dalam sampul putih berisi RM100 daripada penyelaras BN Seri Setia Abdul Halim Samad.

Akhbar itu memetik seorang penduduk Taman Dato Hormat, Loh Miew Lin, 57, yang mengucapkan terima kasih kepada pihak penganjur kerana memberi mereka wang.

Walau bagaimanapun, Ketua MCA Bahagian Kelana Jaya Ong Chong Swen yang juga hadir pada majlis itu, menafikan dakwaan yang dibuat PERKASA itu.

Ong berkata ia adalah kes yang berbeza dan PERKASA tidak seharusnya mengheret mereka dengan kontroversi yang melanda diri mereka.

"(Datuk) Ibrahim Ali sepatutnya bertanggungjawab atas kesilapannya sendiri dan tidak harus cuba mengheret orang lain."

Jelasnya, sampul putih yang digunakan oleh Abdul Halim sebenarnya adalah sampul khas yang bercetak dengan logo BN dan Umno. Sampul berkenaan digunakan oleh mereka sepanjang tahun.

Sampul surat berkenaan, tegas beliau, jauh berbeza daripada sampul putih yang telah digunakan oleh PERKASA.

"Kami gunakan sampul ini sepanjang tahun, bukan hanya semasa Tahun Baru Cina.

"Kami juga gunakan sampul ini pada Hari Raya, Deevapali dan juga apabila kami mengagihkan sumbangan. Ini berbeza daripada apa yang dilakukan oleh Ibrahim Ali," kata Ong lagi.

Nik Aziz: Saya akan terus tanding

Posted: 02 Feb 2012 08:22 PM PST

Oleh: norhasram mohamad

KOTA BAHRU - "Saya pernah disergah kerana melahirkan hasrat untuk berundur. Saya akan terus bertanding kerana khidmat saya masih diperlukan."

Demikian pendirian Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika ditemui pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata, Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang, yang minggu lalu melahirkan hasrat tidak mahu bertanding lagi dalam pilihan raya umum, juga perlu terus bertanding kerana mempunyai bakat untuk memimpin.

Mengenai pendirian Abdul Hadi itu, Nik Aziz yang juga Mursyidul Am Pas menambah, beliau tidak boleh berbuat apa-apa tetapi tetap berharap Ahli Parlimen Marang itu akan bertanding di peringkat Parlimen.

Beliau memimpin kerajaan negeri sejak Pas memenangi pilihan raya umum tahun 1990.

BMW, rumah milik Timb Pesuruhjaya PAS Johir terbakar, dipercayai perbuatan khianat

Posted: 02 Feb 2012 05:35 PM PST

Oleh Syed Mu'az Syed Putra


KUALA LUMPUR, 3 Feb — Sebuah kereta mewah milik Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor Dzulkefly Ahmad hangus terbakar dalam satu kejadian yang dipercayai perbuatan khianat di rumah miliknya di Taman Universiti, Gelang Patah, Johor, awal pagi tadi.

Kejadian yang berlaku kira-kira pukul 3.40 pagi tadi turut mengakibatkan bahagian bawah rumah Dzulkefly terbakar.

Memetik Harakahdaily, Dzulkefly berkata ketika kejadian berlaku beliau dan enam anggota keluarganya sedang tidur di tingkat atas.

"Ketika itu kami semua sedang tidur. Tiba-tiba terdengar satu letupan kuat. Saya kejut isteri dan saya lihat enjin kereta BMW terbakar dan ada api di tingkat bawah rumah.

"Tidak lama kemudian satu lagi letupan kuat berlaku. Kami kejut semua anggota keluarga dan buat keputusan untuk keluar ke pintu belakang dan terus menghubungi pihak bomba," katanya.

Menurutnya, pihak bomba yang tiba kira-kira beberapa minit kemudian berjaya memadamkan api daripada terus marak.

Ekoran kebakaran itu kereta BMW miliknya itu hangus manakala bahagian ruang tamu tingkat bawah juga turut terbakar.

"BMW keseluruhannya hangus, sebuah lagi kereta Camry yang diletak disebelahnya, separuh terbakar tapi saya rasa masih boleh dibaiki.

"Bagaimanapun saya bersyukur sebab tiada kemalangan jiwa berlaku," katanya sambil memaklumkan telah membuat laporan polis.

Sementara itu, Ahli Jawatankuasa PAS pusat Mazlan Aliman dalam respon segera kepada The Malaysian Insider berkata beliau tidak menolak kemungkinan kejadian itu adalah cubaan membunuh.

"Kereta dalam garaj dipercayai disimbah minyak meletup. Api marak ke ruang tamu.

"Beliau dan ahli keluarga sempat keluar ikut pintu belakang. Botol minyak tanah lima liter ditemui," katanya.

Tiada ulasan: