Rabu, 8 Februari 2012

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


[WASPADA] Lagi Kes Isteri Dilarikan Pengkid

Posted: 08 Feb 2012 12:42 AM PST

Isteri ikut pengkid

PORT DICKSON: Seorang wanita pengantin baru 14 hari berkahwin dikatakan lesap dari rumah keluarganya di bandar ini dipercayai dilarikan kekasihnya, seorang pengkid sejak lebih empat bulan lalu.

Gambar: HILANG...Siti Khadijah (kiri) menujukkan dua laporan polis dibuat abang iparnya berhubung kehilangan kakaknya sambil diperhatikan Abd Karim (kanan).

Badariah Abd Karim, 29, yang baru dua minggu bergelar isteri dikatakan gagal dikesan hingga kini selepas dikatakan keluar bertemu rakan di Stesen KL Sentral, Kuala Lumpur pada 6 Oktober tahun lalu.

Suami wanita terbabit, Mohd Izhammuddin Alias, 29, berkata, isteri yang baru dikahwininya selepas berkenalan setahun lalu mula berubah sikap selepas menerima panggilan telefon daripada pengkid berkenaan yang juga anggota pasukan keselamatan bertugas di ibu negara.

"Selepas tiga hari bersanding di rumah keluarga saya pada September lalu, isteri menerima panggilan telefon daripada seorang wanita yang mahu menemuinya di Stesen KL Sentral. Saya tidak membenarkannya dan memberitahunya jika mahu berjumpa, biar saya hantarkan.

"Isteri bersetuju sebelum saya menghantarnya ke KL Sentral untuk menemui rakannya itu. Pada hari kejadian, isteri meminta saya menunggu sebentar dalam kereta manakala dia keluar menemui seseorang di seberang jalan di situ," katanya ketika ditemui di rumah mentuanya di Taman Setia, Pasir Panjang, di sini, semalam. -HM

Laporan sebelum ini
klik untuk baca









Mansuh Perarakan Semasa Hari Pencalonan Tidak Ada Dalam Tuntutan BERS✔H

Posted: 07 Feb 2012 10:40 PM PST

PAS bantah tiada perarakan calon p'raya

KUALA LUMPUR, 8 Feb: PAS mengambil pendirian dengan tegas menolak cadangan ditiadakan perarakan calon semasa hari penamaan calon dalam pilihan raya umum akan datang.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menegaskan tiada sebarang alasan yang munasabah diberikan untuk memansuhkan perarakan itu khususnya daripada sudut keselamatan.

Beliau menyatakan demikian sebagai respons kepada laporan media cetak beberapa hari lalu melaporkan bahawa Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof telah mencadangkan perarakan calon semasa hari penamaan calon ditiadakan dalam pilihan raya umum nanti.

"Perarakan calon semasa penamaan calon pilihan raya ini sudah dilaksanakan sejak sebelum merdeka lagi dan ianya telah menjadi sebahagian dari proses demokrasi berpilihanraya di dalam negara kita ini," kata Tuan Guru Abdul Hadi kepada Harakahdaily.

PAS juga, katanya ingin mengingatkan SPR, supaya tidak sibuk merangka peraturan baru yang belum dibuktikan mengganggu proses pilihan raya, sedangkan 8 tuntutan rakyat terhadap proses pilihan raya yang lebih adil dan telus masih belum dilaksanakan sepenuhnya.

Tambahnya, PAS ingin menegaskan bahawa pilihan raya bukan sekadar memangkah calon Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) atau Ahli Parlimen semata-mata tetapi melibatkan seluruh proses demokrasi dan menunaikan hak rakyat untuk mendapat maklumat secara adil dan saksama.

"Sepatutnya SPR juga memberikan perhatian untuk menghalang aktiviti merasuah dan mengugut pengundi oleh parti yang memegang tampuk kekuasaan selama lebih 50 tahun ini agar dihentikan dengan segera," ujarnya yang juga Ahli Parlimen Marang. -HD

Ulasan GB

Peniadaan perarakan semasa hari pencalonan TIDAK termasuk di dalam 8 tuntutan BERSIH 2.0.

Nampaknya SPR masih cuba untuk berdolak-dalik.

Sedangkan yang paling utama iaitu pembersihan daftar pemilih masih belum terlaksana.

SPR masih licik untuk mengadakan penipuan untuk berpihak kepada parti UMNO BN.





Malang Tak Berbau: Kanak-kanak 18 Bulan Maut Digilis Kenderaan Bapa

Posted: 07 Feb 2012 08:42 PM PST

Ayah sesal tak sudah

KUALA LIPIS: "Maafkan ayah nak... ayah tak sengaja," hanya itu yang mampu diluahkan Jais Selamad, 45, selepas terlanggar anak bongsunya menyebabkan kanak-kanak perempuan berusia satu tahun itu meninggal dunia akibat kecederaan parah di kepala.

Kejadian berlaku ketika Jais mengundurkan pacuan empat roda miliknya di rumahnya di Kampung Dusun, dekat sini, jam 6.05 petang kelmarin, tanpa menyedari mangsa, Nurfazliyana berada di belakang kenderaan itu. Mengimbas detik menyedihkan itu, Jais berkata, sebelum kejadian dia bersama isteri, Rosaida Mustafa, 39, serta empat anak mereka termasuk Allahyarham Nurfazliyana menikmati juadah bubur sebagai hidangan minum petang.

"Selepas selesai, saya memaklumkan isteri mahu ke kebun. Selepas menghidupkan enjin pacuan empat roda di depan rumah, saya mengundurkan kenderaan itu.

"Tiba-tiba saya terasa seperti melanggar sesuatu dan belum pun sempat berbuat apa-apa, isteri menjerit memberitahu saya terlanggar anak di belakang kenderaan," katanya.

Jais berkata, dia segera keluar dan memeriksa bawah kenderaannya dan ketika itu sukar digambarkan kesedihan apabila melihat mangsa terbaring tidak sedarkan diri."Hanya Allah yang tahu perasaan saya, sedihnya sukar untuk diceritakan. Saya segera memangkunya di riba saya dan ketika itu kepalanya berlumuran darah.

"Selepas saya periksa, sah dia meninggal dunia. Saya rasa sangat bersalah, tapi apa yang saya mampu katakan kerana saya tak sengaja dan tak akan maafkan diri atas apa yang berlaku," katanya.

Jais membawa mayat anaknya itu ke Hospital Kuala Lipis (HKL) sebelum membuat laporan polis dan jenazah mangsa dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam di Kampung Dusun, jam 11 pagi semalam.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Abdul Razak Hassan berkata, polis mengambil keterangan bapa mangsa bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987. -hm

Budak pecah kepala digilis bapa

Mangsa maut ekori kenderaan tanpa disedari pemandu sedang mengundur

KUANTAN: Seorang kanak-kanak perempuan berusia setahun maut selepas digilis kenderaan pacuan empat roda yang dipandu bapanya ketika mengundur di rumahnya di Kampung Dusun, Kuala Lipis, dekat sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 6.05 petang, Nurfazliyana Jais, dipercayai mengekori bapanya yang hendak ke kebun melihat tanaman.

Bapanya, Jais Selamad, 45, tanpa menyedari perkara itu terus menghidupkan kenderaan untuk berundur tetapi berasa seperti melanggar sesuatu lalu keluar untuk melihatnya.

Beliau terkejut apabila mendapati anak bongsunya terbaring berlumuran darah di kepala dan terus membawanya ke Hospital Kuala Lipis (HKL).

Sebelum kejadian, Jais bersama isteri, Rosaida Mustafa, 39, dan empat anaknya termasuk Nurfazliyana menikmati bubur di rumah mereka.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Abdul Razak Hassan, berkata siasatan awal mendapati, mangsa mengalami kecederaan parah di kepala akibat digilis tayar pacuan empat roda berkenaan.

Katanya, polis sudah mengambil keterangan bapa mangsa bagi membantu siasatan berhubung kejadian itu dan kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Sementara itu, Jais yang dihubungi masih dalam kesedihan kerana kehilangan anak bongsu kesayangannya.

Walaupun reda dengan kejadian itu, dia tetap sedih kerana kejadian itu amat memilukan.

"Saya tidak akan dapat memaafkan diri saya dengan kejadian ini.

"Kami sekeluarga sedang menikmati bubur yang saya beli di sebuah restoran makanan segera di bandar Jerantut.

"Seketika kemudian, saya menyatakan hasrat pergi melihat tanaman di kebun tanpa menyedari arwah berada di belakang kenderaan," katanya.

Beliau berkata, jenazah anaknya selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Dusun, kira-kira jam 11 pagi, semalam. -BH


Kes Hilmi & Foto Bogel: PDRM Belum Terima Pengesahan Polis Indonesia

Posted: 07 Feb 2012 06:20 PM PST

Kuala Lumpur: Polis Diraja Malaysia (PDRM) masih belum menerima pengesahan daripada polis Indonesia mengenai penahanan Azmin Hilmi, bekas teman lelaki Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Lanjan, Elizabeth Wong, yang disyaki terbabit menyebar gambar bogel wanita itu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah, berkata Kepolisan Negara Republik Indonesia (POLRI) masih belum mengesahkan penahanan lelaki itu yang didakwa dilakukan oleh pihak berkuasa Batam, Indonesia, Jumaat lalu.

"Setakat ini masih belum ada pengesahan daripada pihak Indonesia mengenai tangkapan tersebut. Hilmi masih dikehendaki polis Kuala Lumpur untuk bantu siasatan kes membabitkan Elizabeth Wong," katanya menerusi khidmat pesanan ringkas.

Ku berkata, sekiranya benar lelaki yang dikehendaki PDRM sejak 2009 itu ditahan, PDRM akan berurusan dengan POLRI melalui saluran tertentu.

Akhbar tempatan hari ini melaporkan lelaki berusia 37 tahun itu ditahan pihak berkuasa Batam, Indonesia ketika dia cuba memperbaharui pasport dengan menggunakan kad identiti dan sijil lahir palsu di Jabatan Imigresen Batam.

Pemeriksaan lanjut pihak berkuasa Indonesia terhadap lelaki itu kemudian mendapati dia warga Malaysia dan mendakwa dirinya adalah anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Pada Februari 2009, Hilmi yang juga bekas pembantu seorang pemimpin politik PKR di Selangor, diburu bagi menyelesaikan kontroversi penyebaran gambar bogel Wong yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar Selangor.

Bagaimanapun, Hilmi yang ketika itu tinggal di Jalan 4H, Ampang Jaya, Selangor gagal dikesan kerana menghilangkan diri ke luar negara selepas terbongkarnya skandal itu. - BERNAMA


BERITA YANG TERSIAR SEMALAM DI AKHBAR

Kekasih Lenjan Eli Wong, Helmi Sah Ditahan Di Indonesia

Polis Diraja Malaysia (PDRM) semalam mengesahkan seorang pemuda rakyat Malaysia yang ditahan di Batam, Indonesia Jumaat lalu adalah individu sama yang dicari polis bagi membantu siasatan berhubung penyebaran gambar bogel Elizabeth Wong.

Lelaki yang sebelum ini dikenali sebagai Hilmi dan menetap di Ampang, Selangor itu menjadi buruan polis sejak tahun 2009 selepas tersebarnya gambar-gambar bogel Elizabeth di Internet pada 2009.

Elizabeth ialah Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar Selangor dan juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Parti Keadilan Rakyat (PKR) kawasan Bukit Lanjan.

Hilmi atau Azmin Hilmi didakwa bekas teman lelaki ahli politik wanita itu.

Satu sumber berkata, PDRM dimaklumkan bahawa lelaki bernama Azmin Helmi, 37, yang ditahan oleh pihak berkuasa Batam, Indonesia atas kesalahan memiliki dokumen palsu adalah Hilmi iaitu individu sama dicari polis Malaysia sejak tiga tahun lalu.

"Ya (adalah Hilmi). Dia sah telah ditahan di Batam Sentral, Indonesia.

"Bagi membawa Hilmi pulang bagi siasatan berhubung penyebaran gambar bogel Elizabeth, ia akan memakan masa. Kita akan bekerjasama dengan pihak polis Indonesia untuk tujuan itu," kata sumber itu kepada Kosmo! di sini semalam.

Pada Februari 2009, Hilmi yang merupakan bekas pembantu seorang pemimpin politik Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Selangor diburu bagi menyelesaikan kontroversi penyebaran gambar bogel Elizabeth.

Bagaimanapun, Hilmi yang ketika itu tinggal di alamat Jalan 4H, Ampang Jaya, Selangor gagal dikesan kerana menghilangkan diri keluar negara ekoran terbongkarnya skandal itu.

Hilmi dicari bagi membantu siasatan berhubung penyebaran gambar-gambar bogel Elizabeth di Internet.

Maklumat terakhir yang pernah disiarkan akhbar-akhbar tempatan ialah Hilmi didakwa bersembunyi di Indonesia.

Pada 17 Februari 2009, negara digemparkan dengan penyebaran gambar bogel Elizabeth. Difahamkan, gambar-gambar dari pelbagai sudut itu diambil tanpa pengetahuan mangsa menggunakan telefon bimbit ketika dia tidur di rumahnya.

Gambar-gambar tersebut disahkan Elizabeth sebagai gambar-gambar dirinya. -kosmo



S'gor teliti laporan 'lelaki PKR' ditahan di Indonesia

Perkara ini juga akan dibawa ke Mesyuarat Biro Politik PKR pada Rabu ini.

SHAH ALAM: Selangor sedang meneliti laporan penahanan lelaki yang dikaitkan dengan PKR di Indonesia.

Kerajaan negeri akan bertindak jika ia memberi implikasi kepada kerajaan, pemimpin dan pentadbiran negeri Selangor, kata sekretariat akhbar pejabat menteri besar .

Perkara ini juga akan dibawa ke Mesyuarat Biro Politik PKR pada Rabu ini dan sebarang keputusan akan diumumkan kepada rakyat dengan kadar segera.

"Kerajaan negeri berpendirian bahawa adalah tidak beretika jika terdapat sebarang cubaan daripada pihak-pihak tertentu untuk menyalahguna isu ini bagi mempertikaikan kredibiliti seseorang individu.

"Kerajaan negeri menyeru rakyat supaya tidak mengizinkan politik kotor dan serangan peribadi digunakan untuk mengalih pandangan terhadap agenda utama erajaan negeri yang mentadbir secara telus, berkesan dan efektif yang diterapkan dalam program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES). -FMT



Ulasan GB

Nampaknya masyarakat terus diperdaya oleh kumpulan media arus perdana dengan berita yang belum disahkan tetapi media berkenaan dengan beraninya menyatakan bahawa kononnya berita itu disahkan oleh PDRM.

Berita "palsu" berkenaan terus menjadi paparan blog-blog pro UMNO, untuk menimbulkan suasana huru-hara dengan cara mengembar-gemburkan secara berlebih-lebihan SEDANGKAN KINI PDRM sendiri menyatakan bahawa "PDRM masih belum menerima pengesahan daripada polis Indonesia mengenai penahanan Azmin Hilmi".

Persoalan kini, mengapa laporan-laporan palsu oleh akhbar media arus perdana dan blog-blog pro-UMNO yang menggunakan nama PDRM itu tidak dikenakan tindakan? Tidakkah sepatutnya wartawan akhbar berkenaan ditahan kerana menggunakan nama PDRM secara tidak betul di dalam laporannya? Jika benar ada polis Malaysia mengesahkan penahanan Azmin Hilmi seperti dilaporkan oleh akhbar tersebut, siapa polis berkenaan?

Setidak-tidaknya katakanlah nanti berita itu benar sekalipun, namun penggunaan nama PDRM untuk mengesahkan sesuatu yang BEUM SAH adalah tidak wajar samasekali.

Sesungguhnya media arus perdana dan blog-blog pro-UMNO telah menjadi liabiliti kepada pihak keselamatan negara, tetapi terus didiam dan dibiarkan. Rakyat tertanya-tanya - bula lagi polis dan pihak KDN boleh bersikap professional dan tidak berat sebelah di dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka?

[Bergambar] Kereta Siapa Yang Rempuh Gerai, Kereta Polis Atau Kereta Suspek?

Posted: 07 Feb 2012 03:50 PM PST

Polis yang rempuh gerai atau suspect yang rempuh gerai neh? - UPDATED!

Ini bukan posting nak kutuk polis. Jangan salah faham. Kita faham tugas polis. Dan kita juga faham bahawa polis ialah manusia biasa yang tidak lepas daripada kesilapan dan kesalahan. Kadang2 bila mengejar suspect, kita boleh terbabas sehingga terlanggar harta benda orang awam. Bukan isu pun. Orang awam faham dan kami rakyat malaysia juga faham.

Cuma yang buat kita tak faham ialah penyelewengan maklumat. Itu jek. Kenapa ye apa yang tersebar di facebook berbeza dengan apa yang tersebar di akhbar. Siapa puncanya? Polis yang bagi info salah kepada wartawan ataupun wartawan yang tersalah tulis?

Lihat bawah neh ;


Kisah yang tersiar di hm pula ialah seperti berikut ;

Rempuh gerai lari dari polis

PUCHONG: Tindakan dua lelaki yang menaiki sebuah kereta melarikan diri daripada pemeriksaan polis mengundang padah apabila kenderaan itu merempuh sebuah gerai makan menyebabkan dua wanita di dalam premis berkenaan cedera.

Bagaimanapun, dalam kejadian di Seksyen 5, Taman Kinrara di sini, jam 7 malam tadi itu, seorang daripada suspek terbabit ditahan.

Dalam kejadian itu polis yang melakukan rondaan cegah jenayah menahan sebuah Proton Perdana dinaiki dua lelaki berusia 30-an di Seksyen 5, Taman Kinrara, di sini.

Menurut sumber, dalam pemeriksaan berkenaan mereka memberikan kerjasama dengan menyerahkan kad pengenalan untuk diperiksa sebelum kad pengenalan itu dipulangkan.

"Ketika anggota polis ingin melakukan pemeriksaan terhadap penumpang pula, pemandu kereta terbabit memecut kenderaannya ke Bandar Puchong.

"Kereta itu melakukan pusingan U di Bukit Jalil sebelum berpatah balik ke Taman Kinrara," katanya ketika dihubungi di sini ,semalam.

Sumber itu berkata, ketika tiba di Jalan 5/8 di Taman Kinrara, kereta suspek yang dipandu laju gagal dikawal lalu merempuh sebuah gerai makan di tepi jalan.

"Seorang suspek berusia 30-an ditahan polis manakala rakannya melarikan diri. Akibat rempuhan itu, dua wanita yang masing-masing peniaga dan pelanggan mengalami kecederaan," katanya.

Ketua Polis Daerah Serdang, Superintendan Abd Razak Elias, ketika dihubungi mengesahkan kejadian.

Sementara itu, saksi, Norizan Baharom, 39, berkata dia dikejutkan dengan kehadiran seorang lelaki di bahagian belakang rumahnya sambil mengacukan pisau dan merayu jangan menjerit kerana dia diburu polis.

Bagaimanapun, dia yang terkejut menjerit meminta tolong sebelum lelaki itu melarikan diri.

Katanya, sebaik saja penjenayah itu melarikan diri, dia menghubungi suaminya.

"Saya sangat takut dengan kejadian yang berlaku petang tadi (semalam). Saya risaukan keselamatan anak-anak apabila melihat lelaki terbabit memegang pisau," katanya.


Ini penaakulan aku. Boleh terima dan boleh juga tidak terima.

1. Jika kenderaan suspect yang merempuh gerai sudah tentu gambar kereta suspect yang berada di dalam akhbar metro. Ini disebabkan selepas merempuh gerai, suspect keluar dari kereta dan melarikan diri [lihat berita penuh].

2. Jadi kenapa metro hanya paparkan gambar kereta polis? Takan polis alihkan kereta suspect sebelum mengambil gambar di lokasi kejadian? Gambar di lokasi kejadian ialah bukti kes. Ini prosuder biasa bagi siasatan polis.

3. Point baru masuk hasil penaakulan sahabat fb. Rupanya dalam gambar kedua, kereta polis ada tersembul keluar airbag nya. Kenapa ye? Hahaha..

4. Jika benar polis yang ter-rempuh gerai orang awam, rasanya tidak perlu menyeleweng maklumat tersebut. Kita rakyat malaysia sangat matang dan bijak menganalisis satu2 isu ikut topic. Kita tidak akan marah dan menyangka yang bukan2 pada polis. Kita faham tugas mereka menahan penjenayah.

5. Cuma bila maklumat2 seperti ini disorokkan dan bila kita dapat tahu, akan timbul persepsi macam2. Ini sebenarnya lebih teruk kesannya berbanding menceritakan kisah asal ikut kronologi sebenarnya. Yang lebih baik adalah berterus terang sahaja. Kita sangat2 faham tugas polis.

Jangan sampai orang hilang kepercayaan terhadap polis. Apatah lagi mangsa2 dalam kes neh masih hidup. Mungkin mereka tutup mulut depan media tetapi siapa boleh jamin mereka tutup mulut di hadapan rakan2 dan sedara terdekat kan?

Aku bukan nya apa. Aku tak kesah larh kalau polis dah terlanggar gerai ke apa. Aku percaya orang awam boleh tuntut gantirugi dari balai polis atas kejadian yang berlaku neh. Cuma aku tak berapa gemar kisah asal ditutup atas alasan2 yang tak logik. Aku tak nampak kesan negatif kalau sungguh pun polis ter rempuh gerai tue berbanding kesan negatif andai orang tahu bahawa kisah sebenar telah di spin.

Bagi aku, menipu dan terkantoi lebih teruk berbanding bercakap benar. Itu je. Tapi kisah sebenarnya masih polis, orang yang terlibat, dan orang yang menyaksikan kejadian itu sahaja yang tahu. Aku sekadar buat penaakulan bukan nya tuduhan ataupun meletakkan kesimpulan. Harap maklum. Bai. -

UPDATED ;

Ini ada gambar di lokasi kejadian. Kalau nak nafikan lagi selepas neh taktahu lah nak cakap apa lagi. Hahaha.. -sozcyili.blogspot.com











Padah Menipu Ibu, Gadis Dirogol 4 lelaki

Posted: 07 Feb 2012 07:55 AM PST

Gadis tipu ibu kena rogol

ARAU: Padah menipu ibu sendiri semata-mata untuk keluar bersama teman lelaki, seorang remaja perempuan berusia 14 tahun diperlakukan seperti hamba seks apabila dirogol sekurang-kurangnya empat kali oleh empat lelaki berbeza dalam tempoh lima jam, minggu lalu. Illustrasi hiasan

Kejadian itu berlaku ketika mangsa dikatakan dibawa teman lelakinya yang berusia 17 tahun ke sebuah pondok di kawasan sawah padi di Ngulang dekat sini, kira-kira jam 8 malam, 30 Januari lalu, sebelum merogolnya.

Selepas dirogol teman lelakinya, mangsa dikatakan dipaksa melayan nafsu tiga lagi suspek lain yang juga rakan kepada teman lelakinya sepanjang kira-kira lima jam berada di pondok berkenaan.

Ketua Polis Daerah Arau, Superintendan Mohd Nadzri Hussain, ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu susulan laporan polis dibuat mangsa pada pagi 31 Januari lalu.

Mengulas kes itu, beliau berkata, sebelum kejadian mangsa dikatakan memaklumkan kepada ibunya untuk ke pasar malam berdekatan rumah, sebelum melencong ke tempat lain bersama teman lelakinya.

"Mangsa kemudian dibawa suspek ke sebuah pondok di Ngulang, sebelum dirogol. Sesudah itu, mangsa diserahkan pula kepada tiga yang lain yang turut merogolnya.

"Sebaik selesai, suspek menghantar mangsa ke kawasan rumahnya di Taman Firdaus, dekat Kangar, sebelum laporan dibuat di Balai Polis Arau berhubung kejadian itu.

"Hasil laporan itu, polis menahan empat lelaki berusia 17 hingga 22 tahun, Khamis lalu, termasuk teman lelaki mangsa untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan," katanya.

Sementara itu, Mohd Nadzri berkata, sepanjang tempoh tiga hari bermula 31 Januari lalu, empat kes rogol dilaporkan berlaku di daerah ini, dengan tiga daripada mangsanya adalah gadis bawah umur.

"Susulan itu, kita turut menahan tujuh lelaki untuk membantu siasatan dengan majoriti kes dikenal pasti berpunca daripada perkenalan melalui Facebook," katanya. -BH

Pelajar Berkebolehan Berbahasa Korea Selepas Koma Berkaitan Para Sedar, (Bukan Jin)

Posted: 07 Feb 2012 05:31 AM PST

Kebolehan Noraini ada hubung kait para sedar

KUALA TERENGGANU – Kebolehan seorang pelajar, Noraini Ismail, 17 bertutur dalam pelbagai bahasa setelah terlibat kemalangan jalan raya berkemungkinan ada hubung kait dengan pengalaman para sedar dilaluinya.

Ketua Pusat Kaunseling dan Kerjaya, Pejabat Hal Ehwal Pelajar & Alumni, Universiti Malaysia Terengganu, Profesor Madya Dr Ruhani Mat Min (gambar bawah) berkata, perkara sebegini mungkin berlaku di negara kita namun ia tidak dilaporkan secara formal.

Bagaimanapun katanya, jika dilihat daripada perspektif psikologi dan kaunseling ia melibatkan emosi seseorang itu yang teruja ataupun timbul keseronokan pada sesuatu perkara melalui pengalaman secara tidak formal.

"Pengalaman secara tidak formal ini boleh diperoleh melalui pembacaan, menonton televisyen dan sebagainya. Tambahan pula sekarang setiap petang kita disajikan dengan rancangan drama Korea dan Mandarin yang menarik.

"Namun apa yang berlaku kepada pelajar ini (Noraini) ada kaitannya dengan pe-ngalaman para sedarnya dan ia perlu dilihat dari sudut positif berhubung kebolehannya bertutur dalam bahasa Korea serta Mandarin yang diperoleh tanpa pembelajaran secara formal," katanya ketika ditemui pada Program Pengenalan UMT di sini, semalam.

Sinar Harian semalam melaporkan kejadian pelik yang menimpa seorang pelajar, Noraini Ismail dari SMK Nasiruddin Shah, Alor Lintang, Besut apabila dengan tiba-tiba pelajar itu boleh bertutur dalam bahasa Korea dan Mandarin selepas dia terlibat dalam kemalangan jalan raya 13 Januari lalu.

Namun bapanya, Ismail Salleh, 46 tertekan dengan masalah dihadapi anaknya itu kerana hampir setiap hari dia terpaksa membawa Noraini ke hospital untuk mendapatkan suntikan setelah diserang sakit kepala kesan daripada kemalangan itu.

Sementara itu, Dr Ruhani berkata, apa yang berlaku kepada pelajar itu juga melibatkan potensi diri yang seharusnya dikembangkan supaya kebolehannya itu dapat dimanfaatkan dan tidak hilang begitu sahaja.

"Bagaimanapun hanya bidang perubatan yang boleh menghuraikan dengan terperinci perkara ini, namun dari sudut psikologi ia ada bersangkut paut dengan pengalaman para sedar terutamanya melibatkan emosi ketika kejadian berlaku.

"Sekiranya pihak keluarga pelajar ini inginkan kepastian sama ada penguasaan pertuturan kedua-dua bahasa itu mengikut struktur bahasa yang betul, mereka boleh menghubungi UMT kerana kita mempunyai tenaga pengajar dalam bidang bahasa," katanya.

Laporan sebelum ini
klik untuk baca





Angkara RM100 Palsu Yang Dibayar Penumpang, Pemandu Teksi Hampir Bergaduh

Posted: 07 Feb 2012 03:47 AM PST

Nyaris dibelasah tukar RM100

PETALING JAYA: Seorang pemandu teksi nyaris dibelasah pemandu teksi lain gara-gara disangka cuba menipu dengan memberi wang palsu RM100 sebagai duit tukar dalam kejadian berhampiran Masjid Putra, Putrajaya, malam kelmarin.

Menceritakan semula detik yang mencetuskan salah faham itu, Mohd Fairus Ahmad Jahari, 34, berkata dia memperoleh duit palsu RM100 itu daripada tiga penumpang warga Bangladesh berusia 30-an ketika mengambil mereka di stesen transit aliran ringan (LRT) Kelana Jaya, jam 9.30 malam.

Menurutnya, penumpang terbabit meminta untuk dihantar ke Putrajaya dan diturunkan di kawasan masjid berkenaan sebelum menyerahkan wang palsu itu sebagai tambang.

"Saya mengenakan tambang RM42 dan penumpang terbabit menyerahkan sekeping not RM100. Memandangkan saya tidak cukup duit kecil untuk memulangkan baki tambang lalu saya menukar duit RM100 itu dengan pemandu teksi lain.

"Ketika mahu beredar selepas menyerahkan baki tambang kepada penumpang terbabit, tiba-tiba pemandu teksi yang saya temui untuk menukar wang itu menghalang teksi saya sebelum keluar dari kenderaannya dalam keadaan marah," katanya.

Katanya, pemandu teksi terbabit menuduhnya cuba menipu dengan memberi wang palsu dan menahannya bersama empat rakan lain serta hampir memukulnya
.

"Berdebar jantung saya apabila dikepung dan dituduh cuba menipu mereka. Bagaimanapun, mereka memahami keadaan sebenar selepas saya menjelaskan memperoleh duit itu daripada penumpang," katanya.

Mohd Fairus berkata, dia dan kumpulan pemandu teksi terbabit berpakat mencari tiga penumpang yang menggunakan duit palsu itu dan menemui mereka dalam kawasan masjid berkenaan.

"Kami mengejar tiga penumpang itu, namun hanya memberkas seorang daripada mereka manakala dua lagi melarikan diri.

"Lelaki terbabit diserahkan kepada anggota peronda polis sebelum dibawa ke Balai Polis Putrajaya, Presint 7, untuk tindakan lanjut," katanya.

Katanya, dia sudah banyak kali ditipu penumpang yang membayar tambang menggunakan wang palsu, namun ini kejadian kali pertama diberi not palsu RM100.

"Saya banyak kali tertipu dengan wang kertas palsu terutama not RM10 dan RM50. Mereka sangat licik apabila cepat-cepat beredar selepas menerima baki tambang sehingga sukar untuk dikesan.

"Penumpang bayar guna duit palsu yang kita tidak boleh gunakan untuk apa-apa. Sedangkan dia dapat baki dari wang tulen," katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Putrajaya, Superintendan Mak Pak Chuai, ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan kejadian berkenaan dan katanya suspek kini direman seminggu bagi membantu siasatan.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 489C Kanun Keseksaan kerana memiliki dan menggunakan wang palsu dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda.

Tiada ulasan: