Sabtu, 4 Februari 2012

.

.


Sorotan Khas

Posted: 03 Feb 2012 07:58 PM PST

Pemikiran Zaid Yang Tidak Pernah Sudah

Saya tidak cerat dari mana sumbernya satu kisah yang diceritakan oleh Tok Guru Nik Abdul Aziz kepada saya di satu ketika saya bersama di pejabatnya di Kota Bharu. Kalau tidak silap saya, kisah itu bersumber dari satu kisah dalam al-Quran Nur Karim. Ceritanya tentang seorang perempuan tua.

Perempuan ini hari-hari kerjanya memintal seutas tali. Dia akan pintal dari pagi sampai ke petang dan sesudah tali itu siap dijalin dia akan merombak kembali. Esoknya dia akan pital semula dan bila sudah siap dia akan rombak lagi. Begitulah kerjanya seharian.

Saya tidak tahu kepada siapa cerita itu ditujukan oleh Tok Guru. Lupa apakah keadaan yang berlaku pada saat cerita itu disampaikan. Namun bila mengingti kerjaya perempuan tua (yang gila saya rasanya) memintal tali kemudian merombak semula ia membawa tafsiran satu perbuatan seseorang yang melakukan kerjanya sia-sia, tidak berkesudahan atau hilang matlamat dan fokusnya maka teringatlah saya kepada ahli politik yang kaya raya bernama Zaid Ibrahim. Anologi perempuan itu sangat pantas untuk ditempelkan kepada Zaid.

Merngapa dalam masa realtif singkap Zaid sudah mencipta berbagai-bagai sejarah dalam game politiknya, dari segi lompat parti dan masuk parti dan keluar parti rekod yang dicatatnya hampir menyamai apa dilakukan Inchek Ibrahim Ali.

Zaid bermula dari menjadi ahli Umno kemudian digantung, diterima balik kemudian keluar menyertai PKR. Selepas menyertai PKR keluar parti dan menubuhkan parti baru bernama Kita. Hari ini terdengar pula desas desus beliau hendak membubarkan Kita.

Quo-vadis Zaid selepas ini? Apakah dia akan bersara dari politik? Kalau dia bercadang untuk terus berpolitik parti manakah agaknya yang cuba diintai dan mencari peluang untuk menggapai sesuatu yang terpendam dalam hatinya. Apakah Pas? Tidak mungkin rasanya untuk ahli Pas bersedia menerima orang seperti Zaid kecuali Zaid sedia membayar tunai dengan harga yang boleh membelakkan mata orang Pas?

Kemungkinan DAP. Dua orang kawannya sudah pun menyertai parti berkenaan. Apakah dua orang kawannya itu merupakan duta khas yang dihantar Zaid untuk merintis jalan dan mengenal peluang lebih luas dalam DAP? Kita tunggu perkembangan selanjutnya kerana politik tidak berhenti setakat jam 3:00 petang saja.

Zaid dalam tilikan saya bukan seorang memperjuangkan apa-apa idealisme atau ideologi. Dia hanya mahukan kebabasan dan kepuasan batinya saja. Lantaran itu dia tidak perlu memilih wadah yang mempunyai dasar-dasar tertentu yang mampan. Sekiranya Umno boleh memenuhi kehendak nalurinya dia tidak mustahil akan 'koner' balik kepada Umno.

Dalam memperjuangkan hak peribadinya atau memenuhi tuntutan amarahnya dia tidak akan peduli kepada soal maruah dan masa depan pengikutnya. Yang dia penting adalah kepuasan dirinya. Dalam konteks hari ini dia hanya mahu menjadi ahli Parlimen itu saja. Dia memerlukan Parlimen untuk dijadikan kelab menghilang puas duduk di rumah dan bagi memenuhi masanya yang banyak terluang. Mungkin kelab-kelab eksekutif sosial lain sudah tidak seusai dengan usianya yang sudah menjangkau 60 tahun.

Dia mungkin memerlukan satu kerusi di parlimen untuk dijadikan ruang perlarian esapism atau untuk sesekali berlaga minda mencetuskan kontroversi bagi menyedarkan orang ramai bahawa dia masih ada di dunia ini. Perhatikan tindakan dan kerenah Zaid ada kalanya mengundang kontroversi dan memperlihatkan akan keunikan seorang manusia bernama Zaid. Dia boleh bertindak bercanggah dengan arahan atau prinsip-prisip dan resolusi parti serta dia juga boleh tidak bersetuju dalam semua hal walaupun tindakan itu boleh membakar dirinya.

Justeru untuk mencapai hasrat itu – menjadi ahli Parlimen lebih mudah secara solo atau dengan mencelah di ruang-ruang lain dari menerusi sebuah parti politik yang harus diberi makan dan minum untuk kesenimbungan hayatnya. Iya setelah menjadi ketua parti tidak sampai dua tahun Zaid sudah dapat mengukur kebolehannya dan mengenal masalahnya. Maka dia mengambil jalan untuk membubarkan parti yang ditelorinya sendiri.

Ternyata Zaid sudah mendapat keputusan dengan Kita bahawa dia bukan sepopular Anwar Ibrahim. Bahawa watak demokratik liberal yang cuba ditonjolkan Zaid tidak disukai oleh orang ramai atau orang ramai tidak memahami apa yang menjadi buah fikiran Zaid yang kadang kala bertentangan dengan saraf agama dan budaya bangsa.

Tindakan dia membubar Kita adalah bagus dan satu tindakan bijak menyelamatkan kewangannya. Lagi lama dia memelihara Kita lagi banyak wangnya habis. Kita tidak ubah seperti lembu mandul yang makan banyak tetapi tidak beranak. Sepatutnya sebelum dia menubuh Kita dia berjumpa dengan Tengku Razaleigh meminta nasihat dan bertanya berapa banyak Tengku Razaleigh habis apabila tubuh Semangat 46. Katanya Zaid ada berjumpa Tengku Razaleigh tetapi dia mungkin terlupa untuk bertanya hal itu.

Boleh jadi juga Tengku Razaleigh sudah menasihatnya tetapi Zaid adalah seorang yang sukar untuk mendengar nasihat orang.

Membubarkan Kita satu segi Zaid selamat tetapi dari sisi lain orang melihat Zaid tidak ada wibawa. Tindakan itu menjelaskan dia seorang yang berterus terang tetapi sebenarnya dia merosakan reputasi dirinya sendiri sebagai ahli politik. Tidak ada siapa yang akan simpati dan menerima rasa rendah diri dan keinsfaaanya itu. Kesilapan dia itu bukan menidak harga dirinya tetapi orang melihat bagaimana dangkalnya Zaid.

Memerhati sikap dan pegawai Zaid ini juga saya merasa pelik. Satu masa dia menyaman saya menuntut R10 juta kerana artikel saya dianggap sebagai merosakan reputasi dia sebagai pemimpin. Menuduh dia seorang diktator dan juga seorang mengamalkan rasuah. Tetapi di masa lain dia sendiri mencadangkan agar partinya dibubarkan dengan alasan-alasan menjelaskan kesilapannya sendiri. Apakah erti dan makna semua itu?

Dalam mata saya jelas Zaid tidak ubah seperti perempuan yang disebut dalam kisah di atas tadi, dia melakukan kerja yang tidak pernah selesai, sia-sia dan sekaligus ini menggambarkan pemikiran Zaid tidak ada kesudahan. [wm.kl.11:56 am 04/02/12]

Simpang Malam

Posted: 03 Feb 2012 08:41 AM PST

Jati, Kita Dan Amanah

[kemaskini] Dalam tempoh 73 jam lalu banyak perkara yang berlaku termasuk isu-isu yang boleh dikaitkan dengan politik. Sekurang-kurangnya ada tiga perkara atau kejadian yang menyendak dalam minda saya, di mana kalau saya tidak 'kehek' (melepaskannya) menyebabkan saya tak boleh melelapkan mata sampai ke pagi.

Lagipun di dalam PM (personal masej) dan kotak e-mail saya ada beberapa penjengok yang meminta saya memberi ulasan dan pandangan segera terhadap tiga perkara yang saya maksudkan. Selain dari tiga perkara itu saya juga menerima e-mail yang meminta saya memberi pandangan dan sorotan mengenai Majlis Agama Islam Kelantan (Maik), perihal khutbah di Kelantan yang dianggap tidak bertenaga dan tidak ketinggalkan juga fasal pilihan raya umum ke-13.

Ramai yang bertanya fasal pilihan raya umum apabila mereka dapat merasakan ia tidak mungkin diadakan pada Mac ini seperti mana diramalkan ramai.

Malam ini saya akan ulas mengenai perkara yang terngian-ngian di cuping telinga saya dulu, lagi pun saya sudah janji. Perkara itu ialah mengenai Jati, Kita dan Amanah. Jati adalah sebuah Ngo baru yang akan diumumkan penubuhannya (perlancaran) pada 21 Februari ini. Kita ialah parti Kesejahtraan Insan Tanah Air (betulkah sebutan tu?) dan ketiga mengenai Amanah. Adapun Perkasa(m) saya tidak sudi untuk mengulasnya kerana tersangat busuk kohong.

Jati adalah milik Hasan Akidah. Hasan Akidah membuat pengumuman dia akan menubuhkan sebuah Ngo bernama Jati. Dia akan jadikan Jati sebagai platformnya untuk mengerakkan kuasa politik ketiga seperti mana dimaksudkan itu. Katanya Jati tidak semestinya menyokong UBN. Katanyalah. Sebagai ahli motivasi yang masih menggunakan pendekatan lama menjual bual, Hasan boleh berkata apa yang disuaki kerana retorik adalah permainannya.

Apakah benda Jati ini? Saya tenguk di dalam wall Fb saya ada ditagkan gambar supik (guni) beras bernama Jati dengan gambar Hasan Akidah. Mulanya saya ingat syarikat pengeluar dan pengimport beras berjenama Jati telah menlantik Hasan sebagai duta iklannya. Tetapi tidak rupanya ia satu ejekan kepada Hasan. Ngo Jati itu sudah diperli dengan nama beras Jati. Diperlekeh-lekehkan oleh orang.

Ramai yang tidak tahu apa yang dimaksudkan dengan Jati itu. Akroni Jati ialah Jalur Tiga (Jati). Apa dia jalur tiga. Jalur tiga ialah, 1. Islam, 2. Melayu 3. Raja. Ia juga disebut sebagai IMR - Islam, Malayu, Raja. Itu merupakan asas atau prinsip perjuangan Hasan Akidah selepas keluar Pas. IMR itu merupakan modal terbarunya untuk menjual bual.

Anihnya dalam jelajah yang dibuat atas nama Akidah yang dibelasah ialah Pas dan Anwar Ibrahim.

Rupa akidahnya terpesong sebelum ini diperbetulkan dengan memasukkan tiga elemen berkenaan. Sebenarnya website Jalur 3 ini sudah pun beroperasi beberapa hari lalu yang membuat posting di sekitar kegiatan Hasan Akidah menjelajah menghentam Pas. Website berkenaan bukan membawa maksud perjuangan IMR itu tetapi lebih mirip kepada website peribadi Hasan untuk membelas dendam. Serentak dengan pengumuman Jati website berkenaan telah bertukar logo dan nama dari Jalur 3 kepada Jati.

Tidak mengapa negara ini adil dan mengamalkan demokrasi tulen bukan jati? Hasan boleh buat apa sahaja selagi ia tidak bertentangan dengan undang-undang. Jalur 3 ke jalur lapan ke atau jalur 17 dia boleh lakukan apa saja. Malahan jalur 1000 pun bisa. Selagi ada orang sedia untuk memberi wang buatlah beberapa jalur pun. Jalur akan berjalur mengikut seberapa banyak wang yang di sedekahkan. Jangan persoalkan apakah wang itu halal atau haram yang penting ia berjalur.

Cuma yang dihairankan dia berpegang kepada tiga jalur - IMR itu tetapi kenapa dalam ceramah-ceramahnya yang dihentam Pas dan Anwar Ibrahim. Janji untuk mempertahankan akidah, mengawal kegiatan Kristinisasi, maksiat sudah tidak kedengaran lagi. Yang banyak mengutuk Pas dan Anwar. Rasanya elok kalau Hasan memasukkan dalam Jalur tiga itu dua jalur lagi, Pas dan Anwar Ibrahim, biar jadi IMRPA.

Mengenai Jalur 3 atau Jati ini hendak jadi kuasa ketiga, saya kira itu hanya ilusi dan mimpi Hasan Akidah sahaja. Dari mana ia hendak mendapat kekuatan untuk wujud sebagai kuasa ketiga. Kuasa ketiga tidak akan menjadi kenyataan kalau setakat dengan air liur. Zaman orang telan air liur dan terpesona dengan ucapan seseorang sudah berlalu. Zaman kini zaman realiti dan hakiki.

Kalau tidak silap Tengku Razaleigh Hamzah juga pernah menyebut soal kuasa ketiga. Bagi Tengku Razaleigh kuasa ketiga adalah dari kalangan orang muda. Orang muda akan menjadi kuasa ketiga yang akan bangkit untuk membahawa pembaharuan dan berjuang memenuhi aspirasi muda mereka. Sample kuasa ketiga yang diambil Tengku Razaleigh ialah dengan apa yang berlaku di Mesir. Kebangkitan semangat revolusi anak-anak mudalah menjatuhkan Hosni Mubarak.

Difahami dari apa yang disebut Tengku Razalegih itu anak muda akan bangkit apabila mereka mempunyai kepedulian kepada diri dan digerak. Untuk menggerak mereka disamping ia perlu mengenengahkan isu mereka ia memerlukan seorang idola. Dalam hal ini saya melihat Hasan Akidah tidak ada daya tarikan itu. Jiwanya untuk golongan remaja berbilang kaum kering. Nyanyian dondang sayang Hasan untuk memeprtahankan akidah, mencegah maksiat secara konversional, itu tidak disukai anak muda. Anak muda akan menjauhi dan menjebeh Hasan.

Saya melihat kuasa ketiga dari anak-anak muda ini akan terbangkit dengan apa diusahakan oleh Ustaz Azhar Idrus hari ini. Cara Azhar mendekati dan mengajak anak muda mendekati Islam ada satu pendekatan yang digemari oleh anak-anak muda. Anak muda tidak merasakan pelawaan Azhar itu sebagai kerahan tenaga seperti untuk berperang mempertahankan Islam di tengah padang pasir. Bayangkan apa akan jadi kalau puluhan ribu yang menjadi peminat Azhar hari ini diberikan suntikan pelali jihad, boleh tenguk macam mana mereka akan bangkit mengikut nafiri politik Azhar.

Justeru nyanyian dan semburan Hasan untuk mengolahkan kuasa ketiga menerusi motivasi basinya akan sia-sia sahaja. Kuasa ketiga tidak akan berlaku dengan cakap-cakap dan bual-bual sahaja. Kalau kuasa ketiga yang cuba dibawa oleh Raja Petra Kamarudin yang berlandaskan kepada konsep liberalisme dan demokrasi boleh hancur sebelum mantari senja jatuh, apa lagi dengan kuasa ketiga Hasan yang baru diangan-angankan itu. Ia akan lebur lebih cepat dari parti Kita.

Apapun selamat berjuang duhai si Hasan dengan Jati anda itu. Moga dia akan tidak menjadi jeti yang reput dan hanyut selepas ini ia akan menghanyutkan Hasan bersama beberapa kerat orang yang menjadi mengikut setianya yang tidak sampai 20 orang itu. Sekiranya niat dan nawaitu Hasan betul dan benar nescaya Allah akan memberi kejayaan kepadanya. Dan jika niatnya tidak betul dan busuk sama-sama kita mendoakan agar Tuhan menitik taufik dan hidayah kepadanya. Bersambung. Esok fasal Kita dan Amanah. [wm.kl.1:01 t/malam 04/02/12]

Terkini Malam

Posted: 03 Feb 2012 06:01 AM PST

Hasan Ali Dipecat Sebagai Timbalan Pengerusi Mais?

Baru sekejap saya menerima panggilan yang bertanyakan apakah saya sudah tahu berita terkini mengenai Hassan Ali (Hassan Akidah). Saya memberitahu tidak tahu menahu sebab saya baru bercadang hendak mengulas mengenai Ngo bernama Jati yang beliau hendak umumkan 21 Februari nanti.

Hari ini dan semalam saya sepanjang hari di Kota Bharu, jadi berita-berita sulit dan maklumat terbaru tidak diketahui.

"Apa dia?" tanya saya penuh suspen.

"Sultan telah pecat Hasan Ali sebagai timbalan pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (Mais?" jelasnya. Ha... saya terkejut dan diam seketika.

"Apakah telah diumum?" soal saya meragui.

"Belum lagi, tetapi orang dalam Mais sudah memberi tahu... harap enta siasat sikit.." katanya menyebabkan saya jadi sedikit konfius.

Siasat?

Saya rasa kalau maklumat ini benar lewat malam ini juga berita mengenai pemecatan itu akan memenuhi Fb dan juga blog. Kita tunggu sahajalah... izinkan saya untuk mandi dan menjamah nasi. Soalnya baru tiba dari Kota Bharu. [wm.kl.10:05 pm 03/02/12]

Laporan Lewat

Posted: 03 Feb 2012 05:23 AM PST

Sokongan Cina Kepada PKR Di Wangsa Maju Tidak Berubah

Kelmarin
dulu (Rabu) Anwar Ibrahim dan beberapa pimpinan tertinggi PKR telah mengunjungi parlimen Wangsa Maju. Rasanya kunjungan ini adalah pertama kali Anwar sejak PKR Wangsa Maju kehilangan ahli parlimennya apabila Wee Choo Keong telah meninggalkan parti tersebut.

Kunjungan itu adalah sempena rumah terbuka Tahun Baru China bersama Ketua Umum PKR. Majlis itu diadakan di tanah lapang bersebelahan Poling Keong Temple, Taman Teratai mewah Setapak.

Majlis itu adalah anjuran PKR Wangsa Maju.

Saya turut sama menyempatkan diri ke majlis berkenaan untuk melihat mood terkini masyarakat China terhadap Pakatan Rakyat. Ternyata sambutan dan kepercayaan masyarakat Cina terhadap PKR masih belum luntur seperti mana didakwa pihak tertentu.

Kehilangan Wee Choo Keong tidak menawarkan hati masyarakat Cina untuk terus bersama PKR. Sebaliknya tindakan mengkhianati perjuangan itu dibenci oleh masyarakat Cina dan menjadikan mereka menanti masa untuk membalas dendam.

Dengan kehadiran lebih 2,000 itu menjelaskan realiti sokongan dan kepercayaan masyarakat Cina terhadap PKR.

Kaum Melayu dan India juga turut sama hadir. Anwar semasa berucap mengaku kesalahannya kerana memilih Wee Choo Keong menjadi calon PKR dalam pilihan raya 2008 dulu.

"Saya salah dan saya minta maaf," kata Anwar sambil berjanji calon PKR kali ini seorang yang boleh dipercayai. Kata-kata Anwar itu disambut dengan hidup PKR... hidup PKR....

Dalam pada itu PKR dijangka akan meletakkan Dr Tan Kee Kwong dalam pilihan raya akan datang. Dr Kee Kwong merupakan anak tokoh pembangkang yang tidak asing lagi mendiang Dr Tan Chee Koon.

Peluang untuk Tan Kee Kwong memenangi kerusi Wangsa Maju dikira besar apa lagi kalau benar BN akan menyerahkan kerusi itu kepada Umno semula. Umno berangan-angan untuk meletakkan Setiausaha Politik Najib Razak, Shafei Abdullah untuk merampas kerusi berkenaan.

Ura-ura untuk BN meletakkan Shafei dikatakan mendapat tentangan dari MCA yang mahu calon lama dan juga bekas ahli Parlimen Wangsa Maju, Yew Teong Look dicalonkan semula. Sekiranya Teong Look tidak dicalonkan kemungkinan masyarakat Cina terutamanya penyokong MCA akan memprotes.

Tindakan itu sudah tentu akan memberi kelebihan kepada Dr Tan Kee Kwong.

Dalam pilihan umum tahun 2008 lalu calon PKR Wee Choo Keong menang dengan 150 undi, beliau mendapat 19,637 manakala Teong Look mendapat 19,487. Jumlah pengundi 54,509. [wm.kl.9:37 pm 03/02/12]

Tiada ulasan: