Ahad, 26 Februari 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Orang Sibuk Lynas.. Dia Sibuk Khalwat Pulak??

Posted: 25 Feb 2012 10:52 PM PST

Apa Sebenarnya? Betul Ke Badrulamin Diperangkap?


KUANTAN, 26 Feb - Susulan kes penangkapan khalwat yang melibatkan tokoh agama dan pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) Ustaz Dr.Badrulamin Bahron (foto) di Hotel Swiss Garden yang telah dikecohkan oleh media arus perdana semalam, maka akhirnya pemimpin terbabit tampil membuat penjelasan apakah isu yang sebenarnya terjadi kepada beliau semalam.

Kenyataan itu telah diedarkan kepada media, bagi tidak menimbulkan salah faham dan prasangka buruk semua pihak terhadap beliau. Menurut Dr.Badrulamin apa yang terjadi semalam adalah satu tindakan terancang pihak-pihak tertentu untuk memerangkap dan mengaibkan diri beliau.


"Saya menafikan dengan sekeras-kerasnya dakwaan media bahawa saya ditangkap khalwat oleh pegawai Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) di Kuantan. Saya ke Kuantan untuk menghadiri Temurapat Pemimpin Parti Keadilan Rakyat pada 24 Februari sehingga 26 Februari 2012. Saya mengambil peranan aktif di dalam Temurapat ini. Pada petang 24 Februari 2012, wanita tersebut telah menghubungi saya dengan nada cemas dan menyatakan hasrat beliau untuk melarikan diri daripada rumah kerana bimbangkan keselamatan diri beliau. Saya dengan tegas menasihatkan beliau untuk tidak berbuat demikian", katanya.

Menurutnya lagi, pada jam 2.00 pagi 25 Februari 2012, wanita tersebut telah menghubungi beliau bagi memaklumkan bahawa dirinya sudah tiba di lokasi Temurapat Pemimpin Keadilan di Hotel Swiss Garden.


JAIP bersubahat atas tangkapan Ustaz Badrulamin


"Saya telah mengenali pasangan suami isteri ini sejak lebih setahun lalu semasa wanita itu bersama keluarganya mengikuti rombongan umrah saya. Pasangan suami isteri ini sering berhubung dengan saya bagi mendapatkan nasihat mengenai masalah keluarga yang mereka hadapi termasuk kes keganasan rumah tangga. Di dalam usaha membantu pasangan ini, saya dan isteri pernah menziarahi keluarga ini di Rompin.

Di atas rasa tanggungjawab melihat wanita tersebut bersama anaknya di awal pagi, saya membantu beliau mendapatkan bilik penginapan. Pada jam 2.30 pagi suami wanita tersebut bersama lebih kurang 20 orang yang tidak dikenali menyerbu dan menyerang saya. Suami wanita tersebut kemudiannya telah membawa isteri dan anaknya pergi secara paksa", tambahnya. Difahamkan kumpulan lelaki yang bersikap ala samseng itu berhenti memukul beliau apabila pihak keselamatan tiba dan menghalang mereka.

Namun mereka masih tidak membenarkan beliau keluar dari bilik. Hanya setelah 20 minit dikurung oleh samseng tersebut, pegawai Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) tiba dan menahannya yang ketika itu berada berseorangan di dalam bilik. "Kenyataan Timbalan Pengarah JAIP, Dato' Hj.Mohd Ghazali Abd Aziz (foto) bahawa saya ditahan oleh pegawai JAIP ketika berkhalwat adalah tidak benar sama sekali.

Saya beranggapan bahawa kejadian ini merupakan satu tindakan terancang untuk memerangkap dan mengaibkan saya. Saya hanya dipanggil untuk membantu siasatan JAIP pada 27 Februari 2012. Saya akan hadir bersama peguam untuk memberi kerjasama penuh kepada siasatan ini. Dengan penjelasan ini, saya berharap semua pihak menghentikan tohmahan dan fitnah terhadap saya. Saya tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana pihak yang membuat tuduhan dan fitnah terhadap saya", tambahnya lagi.

http://sedakasejahtera.blogspot.com/2012/02/apa-sebenarnya-jaip-pula-dituduh.html


24 jam tutup Lynas atau hadapi Hijau 3.0

Posted: 25 Feb 2012 10:29 PM PST

Kerajaan hari ini diberi tempoh 24 jam bagi menutup loji pemprosesan nadir bumi Lynas Advanced Material Plant (Lamp) di Gebeng atau menghadapi Himpunan Hijau 3.0.

Dengan kehadiran ribuan peserta Himpunan Hijau 2.0 di Kuantan pagi ini, pengerusi jawatakuasa pemandu Wong Tack menjanjikan jumlah yang lebih ramai jika kerajaan sekarang terus berdegil tidak memperdulikan bantahan dan rayuan rakyat itu.

"Kami memberi tempoh kepada kerajaan 24 jam untuk menutup loji berkenaan, jika tidak kami akan menganjurkan demonstrasi yang lebih besar.


"Tutup kilang Lynas, atau kami akan tumbangkan kerajaan, kamu buat keputusan," katanya sambil menggesa kerajaan menyelesaikan masalah berkenaan sebelum pilihan raya umum akan datang.

Bercakap dalam sidang media selepas perhimpunan itu, Wong berkata jika perhimpunan kali ketiga berlangsung, seluruh rakyat Malaysia akan turun menyertainya bagi membantah kehadiran loji tersebut.

Ditanya mengapa pihaknya tidak mengambil jalan lain antaranya berdialog dengan kerajaan untuk menyelesaikan masalah ini, Wong menegaskan tindakan itu "tidak relevan".

"Kita sudah tunggu satu tahun untuk dialog. Jangan buang masa lagi. Cukuplah," katanya.

Beliau juga mempersoalkan mengapa kerajaan menerima projek itu beroperasi di negara ini, bahkan sisa bahan radioaktif tersebut akan ditanam di sini.

"Mungkin boleh menjadi kerajaan untuk beberapa tahun, tetapi (sisa) itu kekal dalam tempoh yang lama.

"Kerajaan boleh buat janji kosong, yang menanggung derita adalah rakyat," katanya.


http://malaysiakini.com/news/190325


Lynas Akan Ditutup - Janji Anwar

Posted: 25 Feb 2012 08:10 PM PST

Anwar berucap, jika Pakatan Rakyat menguasai Putrajaya, mereka akan menutupkan operasi Lynas.

"Kalau kita di Putrajaya, kita akan batalkan Lynas," tegas Anwar.
Menurutnya, gabungan itu tidak akan mempertahankan perkara yang menindas rakyat dan merosakkan alam sekitar.

"Pakatan memberi sokongan kepada kumpulan Anti-Lynas, kita minta semua kaum bersatu kerana ia isu Malaysia.


"Saya nak sampaikan mesej, kepada rakyat dan kerajaan Australia perlu bertanggungjawab dengan keselamatan rakyat Malaysia.

"Kami tidak mahu mengorbankan masa depan kami dengan projek ini," tegas ketua pembangkang itu sambil melaungkan reformasi dan Hidup Rakyat.

Beliau juga menempelak pemimpin yang didakwanya korup dan tidak menghormati kehendak rakyat.

"Mereka hanya faham duit, duit, duit," kata sambil melaungkan tolak rasuah dan bangkit rakyat. Hadirin kemudiannya menyambut laungan itu.


12 Ribu Rakyat Banjiri Himpunan Anti Lynas Di Kuantan

Posted: 25 Feb 2012 08:07 PM PST

Kini, angka yang sudah dianggarkan telah melebihi 12 RIBU orang membanjiri Padang MPK4 Kuantan bersempena dengan Himpunan Hijau yang sudah bermula kira-kira 40 minit lalu.






12 ribu yang hadir tenang mendengar ucapan dan sorakan semangat yang mendesak supaya Lynas ditutup dan dikuburkan buat selama-lamanya!



Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang sudah pun bersedia untuk menyampaikan ucapannya, mengetuai ratusan pimpinan Pakatan Rakyat bersama-sama dengan ahli parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang baru saja tiba.


Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub mengetuai rombongan ahli yang berarak dari hadapan pasaraya Giant menuju ke padang sejauh 1.2 kilometer.


Menteri Besar Pahang, Adnan Yaakob yang dikhabarkan akan hadir langsung tak nampak batang hidung, sebaliknya hanya mendapat maklumat terkini melalui risikan Siput Babi (Special Branch) yang berkeliaran mengesot di sana-sini.


12 Syarat Polis Untuk Himpunan Hijau Esok

Posted: 25 Feb 2012 06:47 AM PST

Pihak polis, yang sebelum ini meluluskan penggunaan padang MPK4 di Kuantan untuk Himpunan Hijau 2.0 esok, hari ini menetapkan 12 syarat untuk dipatuhi penganjur perhimpunan tersebut.

Menurut posting dalam halaman Facebook Pahang polis, syarat-syarat tersebut telah dipersetujui oleh Ketua Polis Daerah, Kuantan, ACP Jasmani Yusoff dan jawatankuasa pemandu Himpunan Hijau 2.0.

Berbanding dengan syarat-syarat yang dikenakan sewaktu perhimpunan 'Bebaskan Anwar' di Kuala Lumpur bulan lalu - yang melarang semua jenis risalah dan kain rentang serta pembesar suara - polis Kuantan nampaknya lebih lembut.


Manakala risalah atau sepanduk hasutan dilarang sama sekali semasa perhimpunan berlangsung, tetapi yang berkaitan dengan Himpunan Hijau 2.0 dibenarkan.

Pembesar suara atau loudhailers boleh digunakan, tetapi ia tidak harus mewujudkan "keresahan dan gangguan" kepada penduduk yang berhampiran.

Syarat-syarat lain ialah:

- Penganjur perlu memastikan peserta perhimpunan tidak boleh membuat apa-apa perbuatan yang menyalahi undang-undang, membuat bising, memberi apa-apa syarat yang boleh menganggu keselamatan awam.

- Penganjur sekiranya dikehendaki, hendaklah membenarkan pegawai kanan Polis yang hadir untuk merakamkan ucapan, termasuk rakaman video atau membuat rakaman pita "bertape" dengan menggunakan alat- alat yang lazimnya digunakan.

- Sekiranya kawasan tersebut sudah dipenuhi dengan peserta perhimpunan, maka peserta-peserta lain hendaklah bersurai dan beredar dari kawasan Padang MPK 4, Kemunting, Kuantan.

- Penganjur hendaklah menasihati peserta perhimpunan tidak membawa sebarang senjata, bahan letupan, mercun dan para peserta hendaklah memberi kerjasama kepada pihak berkuasa untuk membuat pemeriksaan sekira perlu.

- Program Himpunan hijau 2.0 secara aman tersebut mestilah dilansungkan/diadakan mulai jam 10 pagi hingga jam 12.00 tengahari.

- Penganjur dan peserta perhimpunan hendaklah mematuhi semua arahan yang diberikan oleh pihak polis dari masa ke semasa demi untuk menentukan keamanan dan kelancaran lalulintas semasa perhimpunan tersebut.

- Peserta perhimpunan tidak dibenarkan melakukan khianat atau bencana kepada harta awam atau mana-mana harta di kawasan tersebut.

- Penganjur hendaklah memastikan peserta perhimpunan bersurai tanpa mengadakan perarakan.

Sasterawan negara deklamasi sajak

Dalam perkembangan berkaitan, jawatankuasa pemandu Himpunan Hijau telah mengeluarkan program sementara untuk perhimpunan esok.

Ia akan bermula dengan nyanyian lagu Negaraku pada jam 9 pagi dan diikuti dengan bacaan doa.

Sasterawan Negara Datuk A Samad Said akan mendeklamasikan sebuah sajak sebelum sesi 20 minit yang dipanggil 'The Power of Silence'.

Perhimpunan tersebut akan berakhir pada waktu tengah hari dengan deklarasi yang dikenali sebagai 'Aspirasi Rakyat'.

Selepas perhimpunan tersebut, pihak penganjur merancang mengadakan satu sidang akhbar pada jam 1 tengah hari di sebuah hotel berdekatan.

Kira-kira 20,000 orang dijangka menghadiri perhimpunan tersebut untuk membantah loji nadir bumi Lynas yang sedang dibina di Gebeng.


Noh Omar Hantar Wakil Jumpa YB Pas Rayu Henti Isu Jual Tanah Selangor

Posted: 25 Feb 2012 05:06 AM PST

TANJUNG KARANG: Terdesak menutup pekung, Ahli Parlimen Tanjung Karang, Datuk Seri Noh Omar bertindak menghantar Ahli Jawatan Kuasa (AJK) Umno Bahagian Tanjung Karang bertemu Naib Ketua Pas Sungai Burung, Hj Misran Serman agar menarik kembali kenyataan beliau dalam laporan TVS sebelum ini.

Menurut Misran pertemuan yang diadakan di Pekan Tanjung Karang pada petang Isnin 20 Febuari baru-baru ini dibuat dalam keadaan terdesak berhubung laporan Umno Tanjung Karang menjual tanah milik kerajaan negeri sekaligus memperolehi keuntungan dari urusniaga tersebut.

"Hari itu saya pergi ke Kuala Lumpur dari pagi sehinggalah petang baru saya balik ke Tanjung Karang.


"Kerana terdesak, dia sanggup tunggu saya dari pagi hingga ke petang untuk berjumpa saya dan merayu menarik semula kenyataan saya dalam isu penjualan tanah milik kerajaan negeri itu.

"Dia beritahu saya bahawa Datuk Seri Noh yang menghantarnya bertemu saya untuk mennyelesaikan isu ini secepat mungkin untuk mengelakkan isu ini menjadi lebih besar lagi.

Bagaimanapun menurut Misran, beliau tidak dapat menuruti rayuan AJK Umno yang namanya tertera sebagai pemegang 60 peratus syer syarikat Bumi Utama Building Material Sdn Bhd dalam carian yang diperolehi dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

"Macamana saya nak tarik balik kenyataan saya itu, sedangkan laporan itu berdasarkan dokumen yang diperolehi dari SSM dan pejabat tanah bukanlah sesuatu yang keluar dari mulut saya tanpa asas kukuh.

"Memang dah ada nama dia pada dokumen SSM dengan jelas dan catatan carian pejabat tanah juga memang dah terang-terang tertulis nama Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno) Bahagian Tanjung Karang," katanya lagi.

Misran juga berpendapat isu ini bukanlah sebuah isu yang remeh kerana ianya melibatkan kepentingan orang ramai khususnya masyarakat di Tanjung Karang.

http://penpasksgb.blogspot.com/2012/02/noh-hantar-wakil-rayu-henti-isu-jual.html


Kerja Paling Bodoh Yang Dilakukan Umno Di Pahang

Posted: 25 Feb 2012 03:41 AM PST

Padang Himpunan Hijau 2.0 Di Rosakkan Dan Di Gali Lubang

Ceritanya di sini

Tiada ulasan: