Selasa, 3 Januari 2012

SIASAH

SIASAH


Game changer?: Selebriti dan parti politik (Bhg 3/3)

Posted: 03 Jan 2012 04:35 AM PST

3. Politik selebriti dan selebriti politik

Dua orang pelawak popular, Harun Salim Bachik dan Afdlin Shauki menyerahkan borang menyertai Umno hari ini.

Pasangan pelawak yang menduduki tempat kedua sebuah pertandingan lawak di televisyen Astro itu menjadi selebriti terbaharu menunjukkan sokongan kepada Umno selepas Lisa Surihani yang menerima anugerah daripada Pergerakan Puteri Umno November lalu.

Kedua-dua pelawak menjadi selebriti terkini yang pernah terlibat dengan rancangan itu yang menyertai pentas politik.

Penyertaan dua orang pelawak terkenal itu meningkatkan lagi wajah popular parti pemerintah Umno, yang kini bersaing sengit dengan PAS dalam membariskan selebriti penyokong parti masing-masing.

Perkembangan terbaharu ini juga turut menghangatkan lagi politik selebriti dalam medan politik parti negara, dengan kedua-dua PAS dan Umno mempunyai barisan selebriti yang setara.

Penglibatan mereka kini menjadi tumpuan media dan bakal menjadi bahagian penting dalam liputan kempen pilihan raya akan datang.

Persaingan kedua-dua PAS dan Umno bermula dengan sengit terutama selepas penyertaan berprofil tinggi Bob Lokman dalam PAS, dan menjadi penggiat aktif bersama pemuda parti itu sehingga mencetuskan rasa kurang senang sesetengah penggiat industri budaya popular.

Kedua-dua pelawak dijangka aktif dalam kempen parti pemerintah itu sehingga pilihan raya umum akan datang.

Afdlin sebelum ini menunjukkan kecenderungan liberal melalui kegiatan seninya, dan turut mencetuskan kritikan sesetengah pihak ekoran penglibatannya dalam filem kontroversi Nasi Lemak 2.0.

Ekoran perkembangan yang relatif agak baharu ini, selebriti terbabit berpotensi dilihat dan dikaitkan dengan rapat dengan kecenderungan parti masing-masing, sehingga mungkin muncul sebagai selebriti yang jelas elemen politik mereka.

Identiti politik mereka mungkin menjadi satu identiti penting, atau identiti utama disebabkan kaitan dengan parti politik terbabit, seperti yang berlaku pada Bob Lokman yang kini muncul lebih sebagai selebriti PAS berbanding identiti lain.

Di sebelah Umno, pengarah Tan Sri Jins Shamsudin juga muncul sebagai selebriti yang sangat dikaitkan dengan parti yang disertai.

Kempen politik, sama ada secara langsung atau tidak langsung melibatkan penggiat budaya popular dan personaliti terkenal telah digerakkan, terbaharu melibatkan pelawak Zizan yang digandingkan dengan penceramah Ustaz Azhar Idrus dalam satu program menjelang tahun baharu 2012 di Shah Alam, Selangor, anjuran kerajaan negeri Pakatan Rakyat.

Agamawan popular itu menerima anugerah daripada Pemuda PAS dalam muktamar tahunan parti itu tahun lalu.

Zizan sebelum ini terlibat dalam kontroversi yang tercetus akibat dialognya dalam filem Hantu Bonceng, kontroversi yang kemudian menemukannya dengan pemimpin Pemuda PAS.

Perkembangan ini semakin memberi gambaran kemeriahan kempen pilihan raya akan datang, yang bakal menyediakan ruang yang jauh lebih besar kepada elemen budaya popular, sehingga mempunyai potensi untuk menenggelamkan isu-isu yang kompleks dan menjadikan persaingan imej popular sebagai faktor yang lebih utama.

Tiada ulasan: