Sabtu, 28 Januari 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Udin Anak Yassin Pun Otak Kemetot

Posted: 28 Jan 2012 09:08 PM PST


Oleh: Mohd Sayuti Omar

Saya tidak tahu apakah TV3 malam tadi sengaja ataupun setesen berkenaan juga ada niat hendak merendahkan pemikiran Udin anak Yassin. Setesen tv itu telah menyiarkan sedutan ucapan timbalan perdana menteri itu di satu program memberi wang kerajaan RM500 kepada orang miskin. Tidak sempat pula saya mendengar di mana program berkenaan diadakan.

Cuma apa yang tersambar oleh telinga saya mendengar Udin anak Yassin berkata lebih kurang begini; pembangkan kata kita beri wang RM500, lepas itu diambil pula menerusi cukai. Mana kita ada ambil cukai kepada penerima wang ini. Ada ke? Tolong angkat tangan siapa yang kena bayar cukai? Dalam Malaysia ini ada 27 juta orang, yang bayar cukai hanya 1 juta sahaja. Dalam dewan ini siapa yang bayar cukai? Angkat tangan!"Read More / Baca Lagi >>

‘Overseas M’sians must assert right to vote’

Posted: 28 Jan 2012 09:06 PM PST

Bersih co-chairman A Samad Said may be 76-years-old, but he's not 'leaving' without letting Malaysians know that they 'must fight for their country'.
KUALA LUMPUR: National laureate A Samad Said wants Malaysians abroad to assert themselves and demand their right to vote in the 13th general election.
Samad, who is now the co-chairperson of Bersih coalition, believes that there is no sound enough reason why Malaysians living and working abroad should be deprived of their most fundamental right.
"All Malaysians abroad should fight for that (their right to vote) from where they are.
"They should insist that their voices be recorded, that they have a right to vote and they must vote.
"If their right to vote is denied than as Malaysian citizens, they can deny the elections.
"I can't stand intimidation, fraud, dishonesty. I think everyone, every Malaysian should go and fight against this so they can get the kind of country they want.
Read More / Baca Lagi >>

PAS ulama chief tells PKR, DAP to respect Azizan’s views

Posted: 28 Jan 2012 09:05 PM PST

KUALA LUMPUR, Jan 29 — Datuk Haron Taib has defended Datuk Seri Azizan Abdul Razak's move to stand by the University and University Colleges Act (UUCA), saying such a decision was the prerogative of the Kedah mentri besar.
The PAS ulama chief was quoted by the News Straits Times as saying that Pakatan Rakyat (PR) partners DAP and PKR should respect Azizan's views on the issue.
"Azizan is the mentri besar and has the right to make any decision, regardless of whether others are happy with it.
"It is easy for PKR to criticise us as they are not in Azizan's position," Haron was quoted as saying.
Haron said that PAS should have the freedom to act on its own, and that it did not need to agree with everything that its other PR partners had said.
"Although we are in a pact, that does not mean we have to agree with everything that the other party says, we must have the freedom to act on our own," he said.
Read More / Baca Lagi >>

Pensyarah Korea: Jawi 'sedang tenat'

Posted: 28 Jan 2012 09:04 PM PST

KUALA LUMPUR - Seorang pakar tulisan jawi berbangsa Korea melahirkan kebimbangan tulisan itu semakin dilupakan terutama dalam kalangan generasi muda di Malaysia.
Prof Dr Kang Kyoung Seok, daripada Pusan University of Foreign Studies, mula mengkaji tulisan jawi sejak 1974 dan menganggapnya sebagai satu keunikan milik Malaysia.
Menurutnya, tulisan jawi sedang "tenat" dan jika keadaan itu berterusan, ia mungkin pupus satu hari nanti.
"Malaysia perlu mendidik generasi muda dalam tulisan jawi. Sekarang terlalu ramai pakar saya kenali sudah bersara tanpa ada pengganti. Bila pakar sudah tiada, siapa akan menerajui usaha pemeliharaan tulisan jawi nanti?," kata Dr Kang yang fasih berbahasa Melayu kepada Bernama.
Read More / Baca Lagi >>

Dunia Umpama Ladang Tanaman Untuk Dituai Di Hari Pembalasan

Posted: 28 Jan 2012 09:01 PM PST

Nurul Aini Binti Marhaban | Khairunnisa Assila 
 
alt
Betapa enaknya menikmati sepinggan nasi yang berlaukkan pelbagai pilihan mengikut citarasa dan kesukaan masing-masing...
Sebutir nasi umpama setitik peluh petani? Pernah anda dengar iklan tv untuk produk "Beras Jadi Cap Kapal Layar" Beras pilihan anda? Ia diumpamakan betapa susah dan besarnya pengorbanan petani yang bertungkus lumus menanam, menjaga dan menuai beras sehingga menjadi nasi yang dimakan oleh seluruh lapisan masyarakat. Betapa berharganya nilaian usaha petani yang besar itu diertikan dengan perbandingan sebutir nasi itu cukup berharga dan tidak setanding pengorbanan petani... Hanya dengan sebutir nasi itu menggambarkan betapa besarnya usaha petani... Penat dan berpanas terik, berpeluh dan berselut. Bagaimana jika berbillion-billion nasi yang mereka hasilkan???Mari kita sama-sama renungkan...
Syukur dipanjatkan atas nikmat rahmatNYA saya mendapat ilham untuk terus menulis tanpa penat!... Alhamdulillah.... Hari ini saya mendapat semangat baru untuk terus menulis tanpa jemu!.. Semoga kita semua dapat memperolehi sedikit inspirasi dan motivasi dalam perkongsian penulisan saya yang masih baru dan tidak seberapa ini jika dibandingkan dengan penulis lain yang hebat-hebat belaka...
Read More / Baca Lagi >>

Kata-Kata Selembut Rasa Cinta

Posted: 28 Jan 2012 08:57 PM PST


altApabila Allah inginkan kebaikan kepada sebuah rumah tangga, maka dberikannya kelembutan dalam interaksi dan komunikasi sesama anggotanya. Itulah petanda yang sangat ketara dan dapat dirasai bukan sahaja oleh mereka tetapi bagi orang lain yang melihatnya.
Cinta dan kasih sayang umpama mentari, cahayanya boleh dilihat oleh sesiapa sahaja yang punya mata. Bersyukur jika kelembutan itu ada dalam rumah tangga kita, kerana itu petanda kebaikan berada bersama kita.
"Orang yang dijauhkan dari sifat lemah lembut, maka ia dijauhkan dari kebaikan." (HR. Muslim)
Malangnya, kini semakin sering terdengar betapa kelembutan itu semakin hilang. Tutur kata yang kasar, bahasa yang kesat dan suara yang tinggi sudah semakin lumrah di antara suami isteri.
Read More / Baca Lagi >>

Jawatankuasa Pusat Pas Akan Bincang Hasrat Presiden Pas Tidak Bertanding PRU13

Posted: 28 Jan 2012 08:42 PM PST

Maksud 'CELAKA' Dari Hadis Rasulullah - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 28 Jan 2012 08:28 PM PST

Afghans Blast Sarkozy's Troop Withdrawal Plan

Posted: 28 Jan 2012 08:23 PM PST

Ds Anwar Ibrahim @ Lembah Pantai

Posted: 28 Jan 2012 08:20 PM PST

Ds Anwar Ibrahim @ Lembah Pantai

Posted: 28 Jan 2012 08:20 PM PST

Sekitar Solat Jumaat DS Anwar Di Masjid Subang

Posted: 28 Jan 2012 08:20 PM PST

Gosip Rosmah di tangan wartawan gay

Posted: 28 Jan 2012 07:40 PM PST


Fathi Aris Omar

Sebilangan orang meremehkan ruangan gosip di akhbar Australia yang mendedahkan babak awal percutian perdana menteri dan isterinya Rosmah Mansor.

Apatah lagi wartawan yang mengulas perbelanjaan A$100,000 (RM325,000) itu seorang gay -- istilah yang dicemuh di negara ini.

Jika seseorang itu pro-kerajaan dan simpati pada Rosmah, dua fakta ini sudah cukup melucutkan kewibawaan maklumat yang disampaikan di harian Sydney Morning Herald minggu lepas.
Read More / Baca Lagi >>

Forget BN, the new Pakatan federal govt will call for RCI into NFC - Kit Siang

Posted: 28 Jan 2012 07:23 PM PST

Forget BN, the new Pakatan federal govt will call for RCI into NFC - Kit SiangDeputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin was very quick and abrupt yesterday in rejecting my call for a Royal Commission of Inquiry into the RM336.64 million National Feedlot Centre (NFC)/National Feedlot Corporation (NFCorp) "cattle condo" scandal, eager to pronounce the idea as "dead as a dodo".
Malaysians everywhere are asking who is Muhyiddin to reject the call for a RCI into the "cattle condo" scandal when Muhyiddin himself, as the Agriculture and Agro-based Minister who approved the controversial project back in 2006, would himself  be one of the subjects and personalities of any RCI investigation?
It smacks of conflict of interest on Muhyiddin's part and he should exclude himself from any decision-making as to whether there should be a RCI into the cattle condo scandal, instead of being so gung-ho in opposing the proposal.
Read More / Baca Lagi >>

‘Boot out BN to stop RM500 mil dam’

Posted: 28 Jan 2012 07:21 PM PST

As long as Barisan Nasional rules Sabah, there is no assurance that it won't drown Tambatuon with a new dam.
KOTA BELUD: The only way to stop the building of the proposed RM500 million Tambatuon Dam is to end Barisan Nasional rule in Sabah. This was the advise Sabah Progressive Party (SAPP) gave the frustrated Tambatuon villagers.
According to SAPP supreme council member Peter Marajin, it was no longer logical for the villagers to hold onto any promises made by Kota Belud MP Rahman Dahlan.
"We cannot hold onto any of the pledges made by BN leader on not to go ahead with the controversial dam.
"Even the Kota Belud MP's own words are not an assurance it will not be built.
"It maybe not this year, but they will surely build it later, maybe in 2013. We never know with their (BN) kind of words," said Maraji.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar gesa Hadi terus tanding p'raya

Posted: 28 Jan 2012 07:19 PM PST

Tidak mudah untuk Pakatan Rakyat melepaskan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang daripada tidak bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Abdul Hadi memainkan peranan penting dalam gabungan pembangkang yang membantunya mencapai kejaan seperti sekarang.

Anwar berkata, beliau akan bertemu dengan Abdul Hadi bagi menggesa veteran PAS itu terus bertanding dalam pilihan raya umum akan datang dalam masa segera.

Sokongan Abdul Hadi, menurut Anwar lagi, diperlukan sama seperti Pakatan memerlukan sumbangan penasihat DAP Lim Kit Siang.
Read More / Baca Lagi >>

Usah sembunyi di belakang undang-undang, kata Aziz kepada MB Kedah

Posted: 28 Jan 2012 07:17 PM PST

Pakar Perlembagaan, Abdul Aziz Bari. — Gambar fail
KUALA LUMPUR, 29 Jan  – Pakar Perlembagaan, Abdul Aziz Bari menasihatkan Datuk Seri Azizan Abdul Razak agar tidak berselindung di sebalik isu teknikal undang-undang apabila berdepan dengan aktivis mahasiswa tentang kebebasan akademik di Kedah.
"Menteri Besar tidak seharusnya berselindung di sebalik semua isu teknikal. Sebenarnya, terpulang kepada beliau untuk membuat keputusan."kata bekas professor ini kepada The Malaysian Insider.
Beliau turut mengingatkan Menteri Besar Kedah itu bahawa terdapatnya undang-undang yang baik dan yang buruk, dan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) terletak dalam kategori yang buruk.
"Seperti mana ISA, Akta Hasutan, dan PPPA," katanya merujuk kepada undang-undang keselamatan, percetakan dan penerbitan yang disifatkan Pakatan Rakyat sebagai undang-undang "berlebihan" dan "lapuk", yang dijanjikan mereka untuk diubah, menurut manifesto pilihan raya mereka yang kenali sebagai Buku Jingga.
Azizan, pemimpin PAS kanan, mempertahankan tindakan kolej negeri, Kolej Universiti Insaniah (KUIN) menggantung lima pelajarnya di bawah AUKU pada Mei tahun lepas.
Read More / Baca Lagi >>

PRU13 : Resepi 'oomph & wow' BN Kelantan..he.he..he..!!!

Posted: 28 Jan 2012 07:16 PM PST

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed menggariskan beberapa faktor termasuk menurunkan calon yang "ada oomph dan faktor wow" yang akan menjadi penentu bagi Umno dan BN untuk kembali berkuasa di Kelantan pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Beliau berkata Umno dan BN Kelantan mesti kuat untuk memasuki "medan pertarungan" dan menjuarai pertandingan akan dijangka sengit kali ini.

"Alhamdulillah pemimpin kita (Perdana Menteri) Datuk Seri Najib Razak kuat diterima rakyat begitu juga timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin, tetapi itu tidak cukup kalau Umno dan BN Kelantan tidak kuat, jadi semua kena kuat, barulah rakyat terima kita," katanya dalam temuramah khas dengan Bernama di Kota Baharu.
Read More / Baca Lagi >>

PERKASA buang tabiat?

Posted: 28 Jan 2012 06:52 PM PST

Isytihar harta jika tawan Perlis - Pas

Posted: 28 Jan 2012 06:51 PM PST

KHAIRIL ANWAR MOHD AMIN
Masjid negeri Perlis
PADANG BESAR - Pas Perlis mengambil langkah drastik mewajibkan pengisytiharan harta kepada umum terhadap semua wakil rakyat parti itu sekiranya Pakatan Rakyat (PR) berjaya melakar kejutan dengan menumbangkan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum (PRU) ke-13.
Timbalan Pesuruhjaya I Pas Perlis, Anuar Tahir berkata, pelaksanaan perkara itu merupakan janji Pas kepada rakyat Perlis untuk memastikan negeri itu diurus tadbir oleh kepimpinan yang telus dan berintegriti.
 
Menurutnya, rakyat berhak mempersoalkan mana-mana wakil rakyat yang didapati menambah aset dan kekayaan dengan cara yang meragukan dan tindakan tegas akan diambil parti serta-merta terhadap wakil rakyat terbabit demi memastikan ketelusan Kerajaan Negeri bawah PR tidak dipersoal.
Read More / Baca Lagi >>

Penganut Hindu Bantah Jual Arak Sempena Thaipusam

Posted: 28 Jan 2012 06:41 PM PST

Post Pic
GEORGETOWN, 29 JAN : Seramai 50 penganut Hindu bersama Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), Persatuan Hindu Sangam dan Malaysia Hindu Dharma Mamandram semalam mengadakan demonstrasi secara aman untuk membantah penjualan arak ketika sambutan Thaipusam, di negeri ini.

Penjualan minuman memabukkan secara berleluasa dijangka mengundang pelbagai masalah dalam kalangan remaja lelaki khususnya yang berkumpul beramai-ramai ketika Thaipusam.
Read More / Baca Lagi >>

Negara Zina : Tengok ni celake punya manusia bila lepas berzina

Posted: 28 Jan 2012 06:39 PM PST

Post Pic

AMPANG, 29 JAN : Mayat bayi mengerikan tanpa kepala dan putus sebelah kakinya ditemui seorang lelaki ketika menjala ikan di sebatang sungai, di sini, petang semalam.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin berkata, mayat bayi itu ditemui kira-kira jam 1 petang berhampiran kawasan perumahan­ di Kuala Ampang.
Read More / Baca Lagi >>

HASANG! SIAPA SEBENARNYA PARASIT?

Posted: 28 Jan 2012 06:35 PM PST


Kat sini aku nak bagi paham kenapa PAS tak sertai HIMPUNAN Sejuta Ummat... itulah akibatnya bila meeting PAS tak dihadirinya... dia yang tak paham dikatakannya PAS yang tak paham.... itu yang aku kurang paham....

so sekarang mungkin Hasan lebih paham... atau sapa2 yang dok sokong kuat sangat Hasan Ali boleh paham le kenapa PAS tak sertai HIMPUNAN Sejuta Ummah.... jangan salahkan PAS... salahkan diri sendiri sebab tak hadir meeting.....huhuhuhuhuh

Hasan Ali Kecam Pimpinan Pas Dalam Ceramah Umno

Posted: 28 Jan 2012 06:33 PM PST

Umno "Ketakutan" lagi Di Perak...

Posted: 28 Jan 2012 06:32 PM PST


29 Jan 2012 ~ Datang lagi beb..kalau nak ikutkan baru lagi Pak Najib datang Perak,Ini cerita orang takut..siapa lagi kalau bukan Umno Perak.Maka Program Rumah Terbuka Malaysia Tahun Baru Cina di padang Lapangan Terbang Sitiawan mencatitkan kehebatan tersendiri..Najib,Rosmah dan rombongan datang dengan 1 Bas,tapi bukan bas Mewah macam hari tu..setelah kena tibai oleh rakyat naik bas mewah,ini mereka menukar strategi dengan menaiki bas biasa..takut dengan hentaman rakyat yang berbisa..Dianggarkan Bas upahan untuk membawa orang kampung melebihi 300 buah...cuba tengok gambar di atas..bersusun beb...Kalau tak diangkut dengan ratusan bas,maka kehadiran akan hanya memalukan Najib dan Zambry.

Tiada ulasan: