Selasa, 24 Januari 2012

.

.


Celoteh Murai 01/012

Posted: 24 Jan 2012 12:10 AM PST

Murai Menjelma Semula

Zaman dahulu kala kalau raja murka kepada seseorang rakyatnya tindakan yang diambil ialah menghalau orang itu dari dalam negerinya. Dipanggil ke balai penghadapan diumumkan penghalauan itu di hadapan sekalian rakyat yang ada untuk diambil iktibar.

"Adalah dengan ini menurut perintah ke bawah duli yang maha
mulia bla..bla, telah menjatuhi hukuman membuang negeri ke atas si folan bin si folan kerana kesalahannya... bla bla.

Sebaik saja perintah sultan atau paduka raja itu dibaca ke atas si folan itu maka dua pengawal akan pergi dekat kepadanya memegang tangan kiri dan kanan sambil membawa turun dari atas balai penghapan buat di bawah ke luar daerah negeri. Adapun muka yang kena perintah dan hendak dibuang ke luar negeri itu masam mencuka, malu tidak boleh diceritakan lagi umpama muka dilomor najis yang busuk.

Apabila sultan sudah murka dan menjatuhkan hukuman begitu tidak siapa berani membantah lagi. Melainkan semua kena ikutnya dengan penuh rasa hormat dan takut. Sekalian rakyat sedar setiap apa dilakukan sultan kesalahan si folon itu adalah sangat besar. Dia dinyah dari dalam negeri kerana dia sudah tidak memberi guna dan manfaat lagi kepada itu negeri.

Kalau dia berada di dalam negeri itu pun hanya membuat kacau dan huruhara sahaja. Menyusahkan rakyat di negeri itu. Memburukkan dan menjatuhkan maruah negeri itu saja. Lagi dipelihara lagi memborak dan memberi kecelakaan kepada negeri itu kerana sikapnya membodek dan mengampu lebih berdoah dari ikan lapam di bawah jambtan.

Raja-raja atau sultan zaman dulu sangat menjaga adat susila negeri mereka kandati mereka sendiri cemar berporah. Maka itu mana-mana rakyat akan dikenakan tidakkan. Bukan saja rakyat manusia yang nyata, bahkan haiwan dan binatang sama yang merangkak, menjalar, berlari, meloncak dan melompat juga akan dikenakan hukum buang negeri.

Justeru bila mengenangkan sejarah dan tatabudaya kerajaan terdahulu itu menyebabkan terbuka sayap Murai untuk terbang dan berkicau setelah sekian lama beradu dan rihat. Murai pun tidaklah boleh menahan diri dari untuk terus mendiamkan diri dari memperkatakan sesutu yang jelak di mata.

Murai sangat tersedar dengan berita mengatakan sebuah kerajaan negeri yang Murai namakan Gentayang Mulan hendak mengambil tindak tidak membenarkan Salentia memasuki ke negerinya. Alasannya ialah kerana Salentia telah membawa penyakit malu dan aid kerana jadi tersangat biadab kepada peraturan dan hukum kanun negei berkenaan.

Katanya pihak kerajaana negeri Getayang Mulan itu sdang berusaha mendapat penasihat di raja dan kerajaan agar menilik tengok kepada kesalahan Salentia yang dikatakan telah melalukan kesalahan besar. Salentia cuba hendak mencampuri atau mengkritik pemeritahan kerajaan Gentayang Mulan secara berlebih-lebihan.

Murai sangat setuju kalau negeri itu menghalang dan menyekat masuk makhluk Salentia yang sekor ini. Adapun tindakan halang dan sekat masuk samalah dengan tindakan sultan memerintah seseorang rakyat negerinya yang tidak memberi guna itu dan untung faedah. Cuma bezanya yang ini disekat kerana dia bukan rakyat asal negeri itu yang mencari makan berniaga berdagang maka ia perlu disekat usir. Kalau dia anak negeri itu sudah tentu dia akan akan dinyar usiarkan.

Maruah kepada cerita ini (moral of the story) sangatlah huduh seseorang yang disekat masuk ke dalam negeri. Kalau dia jenis haiwan tubunya berkudis kerapu membawa kuman menyinggahkan penyakit kepada segenap orang. Barang siapa melalui dekatnya menyebabkan boleh terkena penyakit. Tindakan sebegitu bukanlah kejam dan jahat kerana di dalam kanun agama sendiri sesuatu yang mendurat itu boleh dihukum bunuh dan dimusnah.

Disebabakan Salentia ini berada dalam dunia politik maka eloklah kalau dalam plihan raya nanti, jika sekira nya dia berhajat merasa masih bertanding hendaklah dibunuh dan bagkainya di tohok jauh ke dalam laut sampai ke negeri Baung Bertelor.

Murai berharap kerajaan Gentayang Mulan akan mengambil hukum itu ke atas haiwan yang cemar lagi kotor itu.

Murai: Selamat berjabat tangan bergabung suara.

Susupan Tengahari

Posted: 23 Jan 2012 08:14 PM PST

Dusuki Sepatutnya Islamkan Umno

Salah seorang orang lama Umno yang masih aktif melontarkan pandangan untuk perbaiki partinya dan juga tidak pernah beradu mengkritik dan menyinis Pas, sedari remaja hingga ke tua, Dusuki Ahmad (foto) pagi ini menerusi 'muka bukunya' memberi pandapat supaya nama mana-mana parti yang menggunakan nama agama menukar nama parti mereka supaya tidak mengelirukan orang ramai.

Idea beliau ini tumbuh setelah melihat kepada perwujudan parti-parti politik di Mesir yang tidak menggunakan nama Islam.

Pandangan Dusuki itu jelas ditujukan kepada Pas kerana Paslah satu-satu parti yang menggunakan Islam sebagai partinya. Parti Pas ialah Parti Islam Se Malaysia.

Hujah dan alasan diberikan Dusuki bagi mengelakkan orang ramai jadi terkeliru sebab ada setengah menganggap petua politik dianggap sebagai petua agama. Begitulah pandangan orang yang memisahkan pegangan agama dengan pegangan perjuangan (politik).

Pemisahan ini dipersoal sebagai sesat oleh sesetengah ulamak dan rosak aqidahnya. Tanggapan Dusuki itu juga meletakkan betapa rendahnya pengetahuan orang ramai terhadap pemahaman agama. Apa yang dia fikir sebelum ini orang menerima Pas kerana beranggapan Pas asalah agama.

Pandangan agar nama Pas itu ditukar adalah cadangan bermusim dan sudah berlaku sejak lama dulu. Umno begitu takut sekali dengan nama Islam yang dikandungi Pas. Alasan seperti Dusuki katakan itu untuk mengelak kekeliruan. Satu masa Umno menuduh Pas menggunakan Islam sebagai topeng. Umno tuduh Pas memperalatkan Islam untuk kepetingan perjuangan diambil kira seperti mana Umno memperdagangkan Melayu sebagai modal perjuangannya. Umno atau Dusuki tidak boleh menganggap kalau Umno berbuat jahat atau munafik maka begitu juga dengan Pas.

Saya bersetuju memang ada kalanya Pas terlebih menggunakan Islam untuk kepentingan politiknya. Pas pernah mengatakan Umno kafir dan jelas itu satu kesalahan. Tetapi sikap dan pandangan itu sudah berubah dan tiada lagi isu-isu mengkafir orang Umno.

Tetapi, namun pun begitu tidak semuanya seperti yang ditanggapi oleh Umno itu. Peratus memperalatkan agama oleh Pas itu tidak sampai 10 peratus, dan nilainya jauh lebih rendah dari nilai Umno memperalatkan bangsa. Kalau Pas bercakap berlandaskan Islam menguatkan hujah menggunakan Quran dan Hadith itu adalah kewajiban kerana Pas mengambil Islam sebagai landasan.

Berbeza dengan Umno yang mengambil bangsa sebagai modal. Masakan Pas ingin memetik kenyataan atau pun madah orentalis, atau perjuangan kebangsaan dalam menguatkan hujah-hujahnya bagi menyakinkan rakyat dengan perjuangan mereka. Tentulah Pas kena baca ayat-ayat Quran, hadith dan mengambil petikan para ulamak.

Cita-cita Pas yang termaktub dalam perlembagaan ialah hendak menerapkan nilai-nilai Islam dalam semua aspek kehidupan termasuk soal-soal muamalat, munakahat, amal ibdat dan sebagainya.

Sebelum ini Umno menerusi kerajaan yang dikuasainya pernah mengharamkan penggunaan kalimah Allah dan Muhammad yang digunakan Pas. Selepas itu diharamkan pula lambang Pas - bulan bintang. Nampak sekali Umno takut kepada lambang-lamabng Pas. Kerana ketakutan itu maka Umno diangap sebagai anti Islam.

Bagi saya tidak perlu mencadangkan Pas membuang perkataan Islam. Biarkan Pas menggunakannya. Islam atau tidak perjuangan Pas bukan terletak kepada lambang dan nama. Ia akan dinilai kepada pengisian perjuangan dan praktikal para pemimpinnya. Ditenguk kepada kerajaan yang dibangunkan. Begitu juga Melayu atau tidak Umno sejauh mana parti itu memperjuangkan Melayu keseluruhannya. Perjuangan bukan setakat jadi atas slogan dan motto saja.

Dusuki tidak perlu mencadangkan Pas membuang perkataan Islam tetapi yang afdal meminta Umno memasuki perkataan Islam atau ad-den dalam nama partinya. Saya cadangkan Umno boleh tukar Malay kepada Muslim, jadi United Muslim Nastional Organisation (Umno).

Kenapa harus takut? Alasan diberikan kononnya Umno tidak mahu munafik, tidak mahu memperalatkan agama untuk kepentingan politik. Tetapi sedarkan Umno ia sekarang berada dalam kemunafikan bila mana memperalatkan bukan saja nama Melayu tetapi kemudahan-kemudahan kerajaan juga digunakan untuk kepentingan Umno. Polis, askar, SPR semuanya digunakan untuk kepentingan Umno.

Hampir seluruh agensi kerajaan digunakan Umno. Wang kerajaan juga digunakan untuk kepentingan Umno. Apakah itu bukan muanfik? Kalau Umno ikhlas di atas apa yang dikatakan itu nah, Umno kena berhenti menggunakan segala kemudahan rakyat untuk Umno kerana itu adalah munafik nyata.

Saya harap Dusuki tidak muanfik dalam hal ini. Dan janganlah kerana kita diberikan peluang untuk mendapat gaji dan upahan dengan jawatan-jawatan tertentu maka kita sanggup membuang ilmu kita atau pun rela menjadi keldai perut labuh. Orang tidak pertikaikan kalau penipuan, pembohongan dan aduk dumba dilakukan oleh bukan ahli agama, tetapi kalau mereka yang fasih dalam agama juga bersikap begitu amatlah dikesali. Lebih dikesali lagi daripada perbuatan menteri menggunakan wang zakat untuk kepentingan diri sendiri.

Kesimpulannya cadangan yang dilontar Dusuki itu merupakan rentetan kebimbangan kepada pengaruh Pas. Sudah lama Dusuki dan kuncu-kuncunya mahu menghampuskan Pas tetapi Pas tetap juga hidup malahan paling mencemaskan lagi apabila Pas kini turut sama disokong oleh bukan Melayu satu keadaan yang tidak pernah terfikir oleh otak Dusuki sebelum ini. Inilah mungkin yang menyebabkan fikirannya serabut terpaksa mengemukakan semula cadangan lapok itu.

Percayalah Pas tidak akan mudah mati walaupun serangan bertalu-talu ke atasnya kerana ia adalah parti politik yang cuba memenuhi tuntutan Allah sekurang-kurangnya berani meletakkan tanggung kepada agama dalam perlembagaan tidak seperti Umno. Sudah janji Allah Dia akan membantu kerja-kerja ke jalan-Nya. [wm.kl.12:55 t/hari 24/02/12]

Susupan Pagi

Posted: 23 Jan 2012 09:33 AM PST

Kepercayaan-Kepercayaan Karut Melayu Terhadap Umno

Tengah malam tadi saya bersembang panjang dengan salah seorang rakan muka buku saya. Dia seorang pendidik yang sekarang dalam rangka menyiapkan tesis Phdnya. Kajiannya kalau tidak salah mengenai politik Pas dan Umno.

Apakah yang hendak dirumus ataupun teori-teori yang bakal dikemukakan ke arah penyelesaian kemelut politik Melayu dalam tesis tesisnya itu saya tidak dapat pastikan.

Apabila menyedari dia seorang beriman dan kuat berpegang kepada agama - berpandukan kepada kerajinannya memberi pesan dan nasihat dengan memetik Quran dan Hadith dan menyuruh sama saya membaca suruh al Mulk, biarlah rumusan dalam tesis Phdnya nanti juga bertunjang al-Quran dan al Hadith. Semoga dia akan dapat mengkesampingkan perasaan dan sentimen tebal kepada ideologi parti yang dianutinya kerana dia merasa amat bersyukur kepada kerajaan.

Mudah-mudahan semasa dia mencari bahan dan mendebatkan subjek-subjek yang dibincangkan dia akan menemui jawaban tuntas kepada permasalahan yang cuba diselesaikan itu, seperti mana ada sesetengah pengkaji Barat mengenai Islam akhirnya menerima dan memeluk Islam selepas ia menemui sesuatu dalam pengkajian itu.

Apa yang hendak saya catatkan di sini, ialah simpulan perbualan panjang malam tadi yang memakan masa lebih satu jam dan melibatkan hampir 100 intri atau posting antara saya dengan dia. Satu perbahasan yang agak ilmiah dan perbahasan sebeginilah yang kita harapkan dan perlu menjadi amalan dalam chatting atau perbualan menerusi muka buku.

Pandangan yang dilontarkan dalam muka buku itu akan dapat dikutip dan direnungi oleh orang lain pula. Inilah baru dikatakan berbual yang ada faedah dan bijak menggunakan muka buku.

Rumusan saya terhadap perbualan semalam begini;

* Kepercayaan bahawa Umno sahaja yang mampu mentadbir negara ini masih kuat dikalangan sesetengah orang bukan sahaja dari kalangan orang kampung tetapi golongan cerdik pandai seperti guru. Ini bermakna cerdik pandai masih berfikir satu jalur dan bersikap pentingkan diri sendiri.

* Kepercayaan atau kasih sayang orang seperti ini kepada Umno ialah kerana mereka bimbang keadaan selesa yang mereka rasai sekarang ini termusnah atau hilang bila bukan UBN yang menjadi pemerintah. (Pegangan sebegini adalah hasil asakan dan tunjangan para 'mubaligh' Umno ke dalam minda mereka). Sikap dan pegangan ini menunjukkan kelemahan sifat dan daya fikir Melayu.

* Masih ada bayangan kalau bukan Umno yang memerintah negara ini akan huruhara dan kucar kacir. Pandangan ini sama dengan penegasan dibuat oleh ustaz-ustaz di dalam Umno yang sudah berjaya mengdoktrininasikan mereka semasa dibawa melawat Putrajaya dan diberi wang poket.

* Masih mempercayai bahawa Umno memperjuangkan Islam, membela bangsa Melayu... walaupun hakikatnya Umno pesimis kepada Islam. Walaupun sesudah lebih setengah abad Umno menjadi kerajaan kehidupan orang Melayu masih belum berubah dan terus melaksanakan politik ugut, memberi jamuan kepada orang Melayu di mana tektik ini untuk melemahkan minda orang Melayu. Iya bila kuat makan dan tidur pemikiran akan jadi lemah.

* Bahawa masih ada orang Melayu termasuk cerdik pandai begitu lemah mindanya untuk melakukan perubahan yang besar. Menukar kerajaan adalah satu tindakan besar. Masih ada kepercayaan dan sikap negatif terhadap masa depan. Sikap negatif inilah melemahkah Melayu.

* Bahawa masih ada yang menerima politik ala Umno dan menganggap cara Umno yang menggunakan agensi kerajaan, melakukan politiking dalam jabatan untuk kepentingan sebagai sesuatu yang halal dan dibenarkan. Sekali lagi orang seperti ini gagal memahami prinsip perlembagaan dan demokrasi.

* Bahawa masih ada yang tidak menerima realiti politik dan sosial di Malaysia ini, di mana negara ini bukan sahaja dimiliki dan dikuasai Melayu tetapi lain-lain kaum juga. Apabila Umno mementingkan kedudukan mereka atas nama tuan, ertinya Umno menafikan hak-hak orang lain.

Menyimpulkan kesemua kesimpulan itu inilah penyakit atau pun unsur yang ada di dalam benak sesetengah orang Melayu khasnya Melayu Umno. Selagi elemen ini menebal dan menjadi kepercayaan kepada mitos Umno sahaja yang mampu mentadbir, Umno kononnya pejuang Melayu dan Islam, sukar untuk Melayu bersatu dan mendapat kuasa secara solid. [wm.kl.10:30 am 24/01/12]

Tiada ulasan: