Jumaat, 20 Januari 2012

.

.


Reaksi Penjenguk

Posted: 20 Jan 2012 01:58 AM PST

Air Kelantan: Lima Faktor Menyebabkan Timbul Masalah?

Catatan mengenai masalah air Kelantan yang kini menjadi perhatian serius kerajaan Kelantan untuk mengatasinya serta berlakunya lambakan tunggakkan bil tidak berbanyak hampir RM12 juta yang dipsokan kemarin mendapat perhatian banyak pihak. Beberapa komen yang dihantar ke email saya mengenai posting itu sungguh postif walaupun ada satu dua yang negatif.

Disini saya masukkan salah satu komen yang saya kira sedikit sebanyak memberi maklumat dan faedah kepada semua berhubung perkara itu. Komenter ini saya terima dari penulis yang menanakan dirinya sebagai, Isquina yang menyenaraikan lima infor lain berhubung dengan pemasalahan air di Kelantan.

Assalamu'alaikom wtw. Tuan Haji,
Saya amat bersetuju dan ianya hakikat yang umum perlu sedar bahawa antara permasalahan yang dihadapi oleh AKSB ialah penafian Pusat selama lebih 10 tahun perihal peruntukan untuk pembangunan kemudahan bekalan air, dan juga hutang pengguna ke atas bayaran bil yang kini berjumlah hampir RM12j.

Kedua-dua faktor ini adalah antara punca utama yang membelenggu AKSB dari befungsi dan memberi perkhidmatan yang lebih baik kepada pengguna-pengguna.

Selain dari itu, sukacita saya ingin berkongsi dengan tuan haji 5 lagi unsur yang mana umum, dan mungkin termasuk juga tuan haji sendiri, tidak arif atau belum mendapat info selain dari pihak yang berkepentingan iaitu dari AKSB sendiri.

1) Untuk mengurangkan masalah bekalan air, Pusat memberi pinjaman lembut bernilai RM130j untuk projek mengawal Air Tidak Terhasil (NRW). Projek ini bermula 2008 dan sepatutnya disiapkan 2011. Dengan jumlah pinjaman sebanyak itu, AKSB yang diberi amanah masih gagal mencapai sasaran dan matlamat: duit habis dibelanja, hasil tiada, hutang akan kena bayar.

2) Data kualiti air yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan jelas menyenaraikan kualiti air yang dibekalkan oleh AKSB tidak memenuhi 5 piawai yang ditetapkan. Dan dalam perbanding di seluruh negara, kadar pelanggaran kualiti air AKSB adalah 'top 5' di seluruh Malaysia.

3) Untuk membantu AKSB mendapatkan dana untuk membangunkan infra bekalan air, Pusat melalui Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) menawarkan bantuan kewangan melalui urusan 'lease rental', di mana AKSB hanya perlu tumpu pada operasi dan senggaraan. Manakala urusan kewangan untuk pembangunan berskala besar akan diurus kendali oleh PAAB.

Kerajaan negeri, atau dengan lebih tepat lagi dua tim dalam MMKN, masih lagi bercanggah pendapat samada untuk menerima tawaran ini atau mencari alternatif.

Penangguhan tanpa keputusan disaisif dari Kerajaan Negeri ini telah menyebabkan dua fenomena; keadaan kemudahan yang semakin teruk untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat, dan keduanya semakin ditangguh program pembangunan maka kosnya dijangka akan semakin meningkat.

Perjudian yang diambil, untuk bertindak selepas PRU13 dengan harapan PR akan ke Putrajaya, adalah satu pengharapan yang berisiko.

Pengguna adalah mangsa.

4) Masalah dalaman AKSB, di mana tiada pengamalan pengurusan yang telus, profesional dan berintegriti. Maka wujudlah puak, perpecahan dan menjejaskan produktiviti serta komitment di kalangan kakitangan.

5) Dari satu sudut, politik/K'jaan Negeri dilihat terlibat untuk kmemajukan AKSB. Tapi bila dinilai secara lebih mikro dan jika dikaitkan dengan faktor (3) dan (4) di atas, K'jaan Negeri tidak dilihat bersungguh-sungguh untuk menyelesaikan masalah bekalan air dan masalah dalaman AKSB.

Sekian, terima kasih.

Wassalamu'alaikom wtw.
Isquina

Ps: Saya tidak perbetulan ayat dan ejaan. [wm.kl.6:04 am 20/01/12]

Susupan Tengah Malam

Posted: 19 Jan 2012 07:44 AM PST

Rumah Anwar Dikunjungi Semula

Pembebasan Anwar Ibrahim dari tuduhan liwat II benar-benar melonjakkan semangat rakyat khasnya penyokong Pakatan Rakyat. Betapa tidak, mereka yang sebelum ini menyepi atau memerhati dari jauh mengenai nasib dan masa depan politik Anwar kini sudah mendekati balik, kembali semula menjadi tetamu setia Anwar.

Mereka telah mendapat suntikan dan keyakinan baru dari pembebasan Anwar itu.

Tiga tahun - sepanjang perbicaraan tuduhan liwat II itu pengaruh atau sokongan ke atas Anwar agak berkurangan. Penyokong jadi tidak berapa bersemangat, kecuali mereka yang setia kepadanya. Majlis solat hajat dan munajat yang diadakan setiap malam Jumaat di rumahnya di Bukit Segambut, Kuala Lumpur tidak semeriah semasa Anwar di pecat dari Umno 3 September 1998.

Ketika itu penyokongnya berkampung dan berkhemah di rumah Anwar di Bukit Damansara. Solat hajat dan munajat dihadiri ratusan penyokong dan keluarga terdekatnya. Persekitaran rumah Anwar umpama 'jenawari', (pesta kenduri). Perkarangan rumah bakal PM itu juga menjadi medan tempat para peniaga seperti buku, kaset dan cenderamata refomasi mencari rezeki.

Berlainan di sepanjang tempoh perbicaraan kes liwat II. Sesekali apabila saya ikut sama membaca yassin dan bersolat hajat timbul juga rasa bimbang dan cemas. Ada kalanya yang hadir tidak sampai 50 orang. Manakala muka-muka yang datang tidak pernah jemu adalah muka yang sama. Cam sangat. Ustaz Shamsul lah menjadi imam besar dan khas membimbing bacaan yassin dan munajat.

Kalau Shamsul bermasalah, Apandi Jeli yang menjadi imam dan membimbing bacaan yassin. Apandi seakan menjadikan tanggunjawab dia hadir ke rumah Anwar. Dalam satu tazkirah ringkas beliau pernah memberi tahu, sepanjang malam dia bersolat hajat untuk kebebasan Anwar.

Di celah-celah itu ada juga diganti dengan imam-imam atau penceramah tazkirah jemputan dari Indonesia atau pun Timur Tengah.

Tidak kira sama ada Anwar ada atau tidak, setiap Jumaat mesti bermunajat dan berdoa memohon keampunan Allah agar menyelamatkan Anwar. Dalam hal ini orang paling sibuk menguruskan dan mengundang teman-teman Anwar dan penyokong rapat ialah adiknya Rosli Ibrahim. Anwar bertuah mempunyai seorang adik seperti Rosli yang tidak tahu penat dan berputus asa dalam usaha membebas dan menyelamatkan Anwar.

Majlis kesyukuran malam tadi yang diisi dengan bacaan yassin agak berbeza dengan majlis sebelum ini. Seperti saya katakan tadi ia sudah berbeza. Ramai yang hadir meraikan majlis kesyukuran malam tadi. Angkanya sudah bertambah. Yang hadir bukan saja yang tingga sekitar Segambut dan menjadi tetamu setianya tetapi ada yang datang dari Sabah.

Muka-muka yang sebelum ini sudah lama tidak nampak muncul kembali. Malam ini penyokong Anwar bercampur kembali. Inilah yang saya katakan pembebasan itu memberi suntikan baru. Ia membuka semula pintu perjuangan untuk menuntut keadilan dan kebenaran yang sebelum ini hampir tertutup.

Di sinilah mungkin terlalu awal untuk saya menyatakan sesuatu kepada Anwar untuk beliau tidak mudah leka dengan kunjungan dan sokongan ramai yang bakal membuak selepas ini. Hendaknya beliau akan tetap mengenal mana tetamu yang muncul di hujung perjuangaan, saat berjaya dan mana tetamu yang setiap malam Jumaat menumpahkan air mata kerana memohon kepada Allah untuk pembebasannya.

Saya tetap yakin tetamu dan pendokong Anwar akan lebih ramai lagi selepas ini. Majlis malam tadi dihadiri sama oleh beberapa sahabat awal Anwar baik semasa dalam kerajaan ataupun Abim. Tetapi yang agak merujakan saya ialah kehadiran Timbalan Presiden Amanah, Abdul Kadir Sheikh Fadzil. [wm.kl.5:42 pm 20/01/12]

Tiada ulasan: