Ahad, 29 Januari 2012

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Bila dah BODOH.. Ibrahim Ali bagi 'Funeral Payment' (Angpow putih) kepada Masyarakat Tionghua..

Posted: 29 Jan 2012 07:13 AM PST


Inilah yang berlaku apabila seorang yang terkenal dengan sikap racistnya berpura-pura menerima baik golongan yang di bencinya selama ini…


Ibrahim Ali cuba untuk membuktikan kepada Masyarakat Tionghua bahawa beliau dan pertubuhannya iaitu PERKASA bukanlah sebuah pertubuhan yang racist.. oleh itu mereka telah mengadakan satu jamuan sempenan menyambut Gong Xi Fa Cai buat Masyarakat Tionghua.

Malangnya dengan sifat racist yang menebal dalam diri mereka, mereka jelas tidak ambil tahu sama sekali pantang larang Masyarakat Tionghua yang menyambut perayaan itu..

Jika diperhatikan betul-betul pada gambar di atas, envelope atau sampul 'ang pow' yang dihulurkan oleh Ibrahim Ali kepada masyarakat Tiong Hua yang hadir dalam jamuan sempena sambutan Gong Xi Fa Cai oleh PERKASA ianya adalah berwarna putih.

Samada Ibrahim Ali sedar atau tidak atau mungkin juga sengaja dilakukan Ibrahim Ali ianya adalah satu perbuatan biadap atau kurang ajar bagi masyarakat Tionghua.

Ini kerana angpow putih ditakrifkan sebagai PAK KAM atau funeral payment oleh masyarakat Tionghua dan adalah pantang bagi mereka untuk menerima pemberian sebegitu di hari perayaan mereka..

Tindakan Ibrahim Ali itu bukan saja tidak menghormati budaya Tionghua, malah menghina dan mencacatkan keindahan budaya masyarakat Tionghua.

Lain kali kalau tak tahu tanya!!

Tapi.. kalau kita minta dari Bank atau beli dari pasaraya tak ada rasanya diberikan atau dijual envelope ang pow warna putih..

SENGAJA atau TIDAK DISENGAJAKAN ni??

Pesan seorang sahabat.. "When giving money on festive or auspicious occasions, you should never put money in a white envelope or you would face the resentment of the recipient! Money wrapped in white envelopes is given when the occasion is sad, like funerals, when a gift of money is given to help with the funeral costs. This is called 'Pak Kum' money for the family of the departed. So if you ever come across a Chinese client please think twice about giving his or her fee in a white envelope although in our western countries it would be unlikely to offend."

***********************************************



PERKASA seru Cina bantu Melayu capai 30% ekuiti

PERKASA hari ini berkata, pihaknya menyokong tindakan afirmatif berasaskan keperluan, bagaimanapun sasaran 30 peratus pemilikan ekonomi Melayu seperti digariskan dalam Dasar Ekonomi Baru (DEB) tidak harus diketepikan.

"(Kita menyokong afirmatif) secara keperluan dan pada masa yang sama, dalam perkara berkongsi kek ekonomi, kami mahu mencapai 30 peratus itu.

"Kami berpegang kepada dasar afirmatif berdasarkan keperluan. Kami menyokongnya," kata presidennya Datuk Ibrahim Ali.

Malah, ahli parlimen Pasir Mas menegaskan pihaknya memperjuangkan perkara tersebut sejak awal penubuhannya, tetapi hasrat mereka disalah-ertikan.

Dakwanya, hal demikian berlaku disebabkan terdapat penulis blog dan laman web yang 'twist' perkara itu sehingga meletakkan imej yang buruk kepada NGO - yang lantang memperjuangkan hak Melayu dan Bumiputera itu.

"Saya harap tidak ada persepsi salah terhadap PERKASA," katanya dalam sidang media, selepas menghadiri Majlis Sambutan Tahun Baru Cina anjuran pihaknya di ibu negara hari ini.

perkasa open house 290112 ibrahim ali 2Mengulas lanjut, Ibrahim berkata, pihaknya juga mahu keadilan dalam pembahagian "kek ekonomi" di mana 40 peratus diperuntukkan kepada lain-lain kaum, 30 peratus Melayu/Bumiputera dan 30 peratus untuk pelabur asing.

"Masyarakat Tionghua telah maju jauh ke hadapan. Saya percaya hampir 50 peratus menguasai ekonomi negara.

"Ini membuktikan, walaupun di Malaysia majoritinya kaum Bumiputera, dan orang-orang Melayu, tetapi membuktikan betapa sifat toleransi kaum Bumiputera dan orang Melayu, saling bergantung antara satu dengan lain, (dengan) masyarakat Tionghua yang merupakan masyarakat perdagangan.

Sebab itu saya menyeru kaum Cina, kaum Tionghua yang menguasai perdagangan turut membantu kaum bumiputera dalam bidang-bidang yang mereka boleh bantu terutamanya dalam perdagangan dan perusahaan supaya esok nanti tercapailah matlamat 30 peratus. Ertinya kaum Melayu dan bumiputera akan bahagia.

"Jadi ini akan membantu keselamatan negara pada masa akan datang," kata Ibrahim yang juga anggota parlimen Pasir Mas.


Malaysiakini

LIVE! Ustaz Azhar Idrus di Shah Alam

Posted: 29 Jan 2012 05:22 AM PST

Video Seks Baru : Dimana Anwar pada 12 dan 13 Jan?.. Dia ada kat sini laa...

Posted: 29 Jan 2012 04:13 AM PST


Dalam laporan muka depan akhbar harian berbahasa Melayu, Utusan Malaysia yang juga Lidah Rasmi UMNO jumaat lalu salah seorang anggota Trio 'Datuk T, yang juga bekas bendahari PERKASA, Datuk Shuib Lazim, berkata video baru itu dirakamkan pada 12 dan 13 Januari tahun lalu di Thailand.


''Saya sendiri telah menonton rakaman video ini selepas diberikan oleh Datuk Eskay. Saya percaya Datuk Eskay sedia membuat pendedahan mengenai rakaman video ini di dalam mahkamah jika Anwar bertindak menyaman kami," katanya, merujuk kepada seorang lagi anggota trio Datuk T, Datuk Shazryl Ekay Abdullah.

''Cuba periksa pasportnya di manakah Anwar berada pada ketika itu. Cuba tanya isterinya, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail di mana Anwar pada masa itu,'' katanya lagi.

Mungkin kerana terlalu terdesak untuk memalukan DS Anwar Ibrahim, Video Seks Terbaru yang kononnya bakal didedahkan oleh Trio 'Datuk T' berlaku kesilapan lagi..

Shuib Lazim, berkata video baru itu dirakamkan pada 12 dan 13 Januari tahun lalu di Thailand.

Dan seperti biasa dan bagai dijangka penyiar rasmi Video Lucah keluaran 'Datuk T' itu iaitu Papagomo kemudiannya menyambung pendedahan mereka itu dengan menyiarkan satu artikel dengan tajuk Video Siam Doll Ni Ke Yang Dato Shuib Cakap?

Dalam artkel itu disiarkannya introduction video yang kononnya "lebih dahsyat" dari video yang telah disiarkannya dulu dimana ada pihak yang mendakwa dalam video ini lelaki yang di tuduh sebagai Anwar itu bersama dengan dua orang mak nyah dari Thailand.



Jadi.. apa sebenarnya yang tak kena pada Video terbitan 'Datuk T' kali ini?


Menurut rakaman video terbitan 'Datuk T',Anwar dikatakan tiba di Bangkok pada jam 4.20 Petang pada 12 Januari 2011..

Rakaman CCTV atau Hidden Cam telah merakamkan kelibat seorang lelaki yang dituduh sebagai Anwar Ibrahim berada dalam sebuah bilik hotel pada 13 Jan. 2011, perhatikan masa pada printscreen di bawah..


Dari time stamp yang terpapar pada video tersebut, lelaki yang dituduh sebagai Anwar itu telah berkurung di dalam bilik hotel tersebut telah berada dalam bilik tersebut hingga ke jam 8:30



Itu fitnah mereka.. dimanakah sebenarnya Anwar berada pada tarikh 13 Jan. 2011 itu..

Laporan dari Harakahdaily bertarikh 13 Jan 2011 (lihat printscreen di bawah), melaporkan bahawa Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim baru sahaja mempengerusikan mesyuarat bulanan Pakatan Rakyat di Ibu Pejabat PAS.

Menurut wartawan yang melaporkan berita itu Anwar Ibrahim mempengerusikan mesyuarat bulanan Pakatan Rakyat di Ibu Pejabat PAS dekat sini.. dekat sini maknanya Kuala Lumpurlah.. takkan Bangkok kot..





Apa silap lagi ni??

Cadangan aku buat 'Datuk T' atau penyiar rasmi Video Seks keluarannya itu.. korang remove atau tukar date tu dulu sebelum edarkan..

Lagi satu.. kalau boleh lain kali keluarkanlah video color pulak, kalau boleh HDMI.. contohnya maca di bawah ni..



Lagi video sila lihat di SINI

Ibrahim Ali kata Anwar sudah tidak relevan lagi..

Posted: 29 Jan 2012 03:37 AM PST


Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali menyifatkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai sudah tidak relevan dalam politik negara tapi ada sahabat bagitahu muka dialah yang paling kerap bertandang ke rumah Anwar selepas 901..


Bertandangpun malam-malam, secara sembunyi-sembunyi dan datangpun dengan bukan kereta dia.. pinjam kereta orang lain.. he..he..he.. Hipokrit sungguh depa ni!!

Ibrahim Ali: Anwar sudah tidak relevan
29 Januari 2012

KUALA LUMPUR - Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali menyifatkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai sudah tidak relevan dalam politik negara.

Ibrahim mendakwa rakyat negara ini juga sudah letih dengan segala permainan politik Anwar dan yang terbaru mengenai komitmennya untuk mempertahankan Israel ketika ditemuramah oleh akhbar Wall Street Journal (WSJ) baru-baru ini.

"Saya ingin menyeru semua rakyat Malaysia supaya lupakan Anwar, sudah sampai masanya untuk kita lupakan Anwar dan kita perlu mengorak langkah ke hadapan demi masa depan kita. Golongan media juga tak payahlah nak excited dengan dia ni.

"Saya sebagai kawan Anwar sudah menganggap yang 'politically' Anwar sudah mati, Anwar sudah tidak relevan kerana banyak sebab," katanya kepada pemberita pada majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina anjuran Perkasa di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru di sini hari ini.

Ibrahim berkata, kenyataan Anwar mengenai Israel itu jelas menunjukkan bahawa pendirian Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu adalah sama dengan dasar Amerika Syarikat.

"Kita terperanjatlah (dengan kenyataan Anwar itu), walaupun dia buat penjelasan tapi kenyataan dia samalah dengan dasar Amerika Syarikat iaitu mereka mahukan sebuah negara Palestin, pada masa yang sama mereka mahu melindungi keselamatan Israel," katanya.

Sementara itu, Ibrahim berkata tuduhan sesetengah pihak bahawa Perkasa adalah sebuah pertubuhan yang rasis telah terbukti tidak benar dengan kehadiran ratusan warga Tionghoa dari sekitar Kuala Lumpur pada majlis itu.

"Ini adalah kali pertama Perkasa menganjurkan Rumah Terbuka Tahun Baru Cina sejak ditubuhkan tiga tahun lepas khusus untuk meraikan warga emas, wartawan dan jemputan kaum Tionghoa.

"Saya amat terperanjat dengan kehadiran yang di luar dugaan sama sekali, kita tak menjangka seramai ini yang hadir sehingga makanan pun tidak mencukupi dan terpaksa kita tambah, ang pau pun masih ada yang belum dapat dan ini satu sambutan yang cukup luar biasa," katanya. - Bernama

KFC Malaysia dah jadi milik Yahudi?.. salah Anwar juga ke?

Posted: 28 Jan 2012 10:07 PM PST


Jangan ditunding jari kepada golongan bukan Bumiputera sebagi penyebab gagalnya golongan Bumiputera menguasai 30% ekuiti dalam ekonomi negara! Selagi negara mempunyai pemimpin yang mempunyai agenda tersendiri untuk memuaskan nafsu politiknya maka selagi itulah negara dan khazanah negara berada dalam keadaan bahaya.


Bukan sesiapa yang menjadi pengkhianat kepada agenda Melayu dan Bumiputera tatapi realitinya membuktikan UMNOlah sebenarnya yang menghakis agenda Bumiputera dahulu, kini dan selamanya.

PENGAMBIALIHAN QSR DAN KFCH OLEH JCORP
PENGKHIANATAN UMNO TERHADAP AGENDA BUMIPUTERA

Pada 21 Disember, 2011, Lembaga Pengarah KFC Holdings (M) Bhd. dan QSR Brands Bhd. telah bersetuju menerima tawaran yang dibuat oleh Massive Equity Sdn. Bhd. (MESB) untuk mengambilalih keseluruhan perniagaan KFC dan QSR termasuk semua aset dan liabiliti. Kos pengambilaihan ini adalah RM5.2 bilion dengan pertimbangan RM4 bagi saham KFCH dan RM6.80 bagi saham QSR.

MESB adalah syarikat tujuan khas (special purpose vehicle) yang 51% saham dimiliki oleh Johor Corporation (JCorp) dan 49% dimiliki oleh CVC Capital Partners, sebuah firma ekuiti persendirian dan perunding pelaburan antarabangsa. Setelah proses pengambilalihan, MESB mengeluarkan KFCH dan QSR dari senarai Bursa Malaysia dan akan diubah status menjadi "syarikat persendirian".

JCorp memiliki 53% saham di dalam Kulim (M) Bhd. manakala Kulim Bhd memiliki 57.5% saham di dalam QSR Brands Bhd. QSR pula memiliki 50.6% saham di dalam KFCH. QSR melalui KFCH memiliki dan mengendalikan 640 Restoran KFC di Malaysia, Singapura, Brunei, Cambodia dan India. KFCH juga menguruskan 29 Restoran RasaMas di Malaysia dan Brunei disamping 55 Kedai Ayamas di Malaysia.

Implikasi pengambilalihan KFCH dan QSR oleh JCorp melalui Massive Equity Sdn. Bhd. (MESB) adalah seperti berikut;

1) Proses pengambilalihan ini akan menyebabkan 49% saham dalam KFCH dan QSR akan terlepas kepada warga asing/bukan bumiputera melalui pemilikan 49% saham oleh CVC Capital Partners dalam MESB. CVC Capital Partners adalah firma ekuiti persendirian dan perunding pelaburan asing yang ditubuhkan di London pada tahun 1981 sebagai firma modal teroka kepada Citigroup (Citigroup Venture Capital-CVC) yang dipercayai mendapat sokongan kuat dari Yahudi. Pada tahun 1993 CVC telah diambilalih oleh pihak pengurusannya daripada Citigroup dan ditukar nama kepada CVC Capital Partners.



2) Persoalan yang belum terjawab adalah kenapakah pengambilalihan KFCH dan QSR oleh JCorp perlu melalui pihak ketiga iaitu MESB yang 49% sahamnya dimiliki oleh CVC Capital Partners. Kenapakah JCorp tidak bekerjasama dengan banyak lagi agensi bumiputera yang berkemampuan dari segi kewangan seperti Permodalan Nasional Berhad (PNB), FELDA, Lembaga Tabung Haji (LTH), UDA, MARA atau syarikat koperat berkepentingan bumiputera. Cara begini akan memastikan saham KFCH dan QSR tidak akan terlepas kepada warga asing/bukan bumiputera.

3) Kenyataan JCorp yang dikeluarkan pada 19hb. Disember, 2011 dengan menyatakan pengambialihan tersebut akan menjadikan JCorp mempunyai wang secukupnya bukan sahaja untuk menjelaskan hutang tetapi juga menjana pulangan secara langsung membayangkan bahawa kemungkinan saham 51% yang dimiliki oleh JCorp dalam KFCH dan QSR akan dijual kepada pihak lain. Kemungkinan ini juga berdasarkan kepada keenganan pengurusan JCorp sekarang ini untuk mengikuti perancangan asal JCorp semasa dibawah bekas Presiden dan Ketua Eksekutif Tan Sri Dato' Ali Hashim iaitu untuk menjual ladang kelapa sawit di Papua New Guinea yang bernilai RM6 bilion yang dimiliki melalui anak syarikatnya Kulim (M) Bhd. bagi membayar hutang JCorp.

Apabila tidak menjual ladang kelapa sawit di Papua New Guinea, maka JCorp terpaksa menjual aset-asetnya yang lain seperti Menara Pejabat Kotaraya dengan 100 tempat letak kereta beharga RM27 juta kepada Iskandar Investment Berhad (IIB), 13,687 hektar ladang kelapa sawit kepada Kulim (M) Bhd. pada harga RM700 juta.

JCorp juga bercadang untuk menerbitkan bon baru sebanyak RM2.5 bilion bagi menyediakan sejumlah RM3.58 bilion bagi menebus bayar bon yang akan matang pada 31 Julai, 2012 yang telah diterbitan pada tahun 2002. Jika mengharapkan dividen RM100 juta setahun dari pelaburan JCorp dalam KFCH dan QSR ianya akan memakan masa yang lama bagi membayar balik tambahan hutang RM2.652 bilion (51% dari kos keseluruhan RM5.2 bilion) yang perlu ditanggung oleh JCorp dalam proses pengambilalihan ini.

Keadaan ini akan dijadikan alasan kukuh oleh pengurusan JCorp sekarang ini untuk menjual sebahagian daripada 51% saham JCorp dalam KFCH dan QSR. Jika ini berlaku maka insiden "terlepasnya Pulau Batu Puteh" akan berulang kembali kerana KFCH dan QSE boleh dikatakan lubuk emas dari aspek pelaburan dengan jualan kasar setahun melebihi RM4 bilion.

Itulah juga rahsianya kenapa MESB mengeluarkan KFCH dan QSR dari senarai Bursa Malaysia untuk menjadi status "syarikat persendirian" supaya pindahmilik saham boleh dilakukan dengan lebih mudah tanpa pengetahuan orangramai dan juga terlepas daripada syarat-syarat dan peraturan yang ketat yang dikenakan oleh Suruhanjaya Sekuriti (SC).

Akhirnya majoriti saham KFCH dan QSR akan dikuasai oleh individu dan syarikat asing serta penguasaan bumiputera ke atas KFCH dan QSR akan terlepas.

4) Majoriti pelanggan rangkaian resoran KFC, Ayamas dan Rasamas adalah orang-orang Melayu Islam. Apabila majoriti saham KFCH dan QSR terkepas kepada warga asing dan bukan bumiputera maka isu halal ayam KFC akan timbul semula sebagaimana pernah timbul satu masa dahulu.

Bagaimana nasib ratusan kontraktor bumiputera yang selama ini dibimbing oleh JCorp sebagai pembekal kepada rangkaian restoran KFC, Ayamas dan Rasamas? Bagaimana nasib penternak-penternak ayam bumiputera yang dibimbing selama ini bagi membekalkan ayam kepada rangkaian restoran KFC, Ayamas dan Rasamas? Bagaimanakah penguasaan 30% ekuiti ekonomi oleh Bumiputera jika agenda sebegini masih ada pada pimpinan UMNO/BN?

5) Apakah peranan YAB Dato' Abdul Ghani Othman, Menteri Besar Johor yang juga merupakan Pengerusi JCorp? Adalah mustahil beliau tidak mengetahui agenda yang tersirat disebalik yang tersurat. Apakah ada tangan "superman" yang dikatakan oleh Tan Sri Dato' Ali Hashim yang menyebabkan Dato' Abdul Ghani Othman terpaksa berdiam diri dan hanya bersetuju dengan apa yang telah dinasihatkan oleh "penasihat" atau mungkinkah Dato' Abdul Ghani telah dijanjikan dengan habuan politik untuk terus menerajui Negeri Johor sebagai Menteri Besar bagi tempoh sepenggal lagi.

Persoalannya siapakah pemegang watak "superman" dan "penasihat" dalam filem ini. Kalau mengikut teori filem 3 Abdul, yang pasti Tuan Penasihatnya adalah Kassim Pantalan yang terkenal dengan panggilan "20 percent". Setiap nasihat yang diberi mesti ada bahagian untuknya. Dalam proses pengambilalihan, siapakah agaknya Kassim Pantalan yang sentiasa beroleh keuntungan. Sadiq Sigaraga atau 'supermannya' dipercayai adalah orang atasan UMNO/BN, manakala Abdul Wahab adalah Pengerusi JCorp iaitu YAB Menteri Besar Johor dan Abdul Wahib adalah Presiden atau Ketua Eksekutif JCorp sekarang iaitu Kamaruzzaman Abu Kasim.

6) Semasa JCorp di bawah pentadbiran Tan Sri Dato' Ali Hashim, beliau bersungguh-sungguh memastikan bahawa JCorp dan anak-anak syarikatnya tidak dipengaruhi oleh orang politik khususnya di dalam membuat keputusan pelaburannya. Pada masa beliau hanya seorang sahaja ahli politik yang terlibat iaitu YAB Dato' Abdul Ghani Othman sebagai pengerusi JCorp. Bagi menjayakan filem ala 3 Abdul ini, UMNO telah memasukkan beberapa kuda tungganganya dalam Kulim (M) Bhd. sebagai pengarah iaitu Datuk Ahmad Zaki Zahid (44 tahun, berasal dari Kedah, Ketua Pemuda Putrajaya & EXCO Pemuda UMNO Malaysia), Natasha bte Kamaluddin (39 tahun, Pengarah Ethos & Company), Wan Mohd Firdaus Wan Ahmad Fuaad (28 tahun, berasal dari Kelantan, bekas Pegawai Khas kepada Menteri Besar Johor) dan Edward Leung Kok Keung (44 tahun, dipercayai wakil Dato' Lim Kang Hoo, pemilik Ekovest dan Danga Bay). Kesemua mereka kecuali Natasha adalah juga dilantik sebagai Lembaga Pengarah Damansara Realty Bhd. anak syarikat hartanah Kulim (M) Bhd. Akhirnya, JCorp hanyalah dijadikan alat bagi pihak-pihak tertentu untuk memuaskan nafsu politik dan nafsu business mereka.

Selamatkan Johor

Sudah sampai masanya untuk rakyat Negeri Johor untuk sedar dari buaian mimpi rekaan UMNO/BN. Jangan ditunding jari kepada DAP, PKR ataupun PAS yang menyebabkan terhakisnya agenda Bumiputera! Jangan ditunding jari kepada golongan bukan Bumiputera sebagi penyebab gagalnya golongan Bumiputera menguasai 30% ekuiti dalam ekonomi negara! Selagi negara mempunyai pemimpin yang mempunyai agenda tersendiri untuk memuaskan nafsu politiknya maka selagi itulah negara dan khazanah negara berada dalam keadaan bahaya. Bukan sesiapa yang menjadi pengkhianat kepada agenda Melayu dan Bumiputera tatapi realitinya membuktikan UMNOlah sebenarnya yang menghakis agenda Bumiputera dahulu, kini dan selamanya.

Rakyat Negeri Johor hanya mempunyai satu pilihan iaitu memenangkan Pakatan Rakyat (PR) dalam Pilihanraya Umum ke-13 bagi melahirkan Abdul Wahub yang akan menyelamatkan aset atau harta milik khazanah negeri dan rakyat Negeri Johor daripada terus digadaikan oleh pimpinan UMNO/BN bernafsu seperti Sadiq Sigaraga.

"MEMBANGUN NEGARA BERKEBAJIKAN"

Sr. Hj Dzulkefly Hj Ahmad
Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor

Sumber : Sozcyili

Pensyarah Korea bimbang tulisan jawi semakin dilupakan di Malaysia... Salah siapa??

Posted: 28 Jan 2012 08:45 PM PST


Seorang pakar tulisan jawi berbangsa Korea Prof Dr Kang Kyoung Seok, dari Pusan University of Foreign Studies yang mula mengkaji tulisan jawi sejak 1974 hari ini dilaporkan melahirkan kebimbangannya berikutan semakin tenantnya tulisan itu... Hmmm.. Salah siapa??



Pensyarah Korea: Jawi 'sedang tenat'

KUALA LUMPUR - Seorang pakar tulisan jawi berbangsa Korea melahirkan kebimbangan tulisan itu semakin dilupakan terutama dalam kalangan generasi muda di Malaysia.

Prof Dr Kang Kyoung Seok, daripada Pusan University of Foreign Studies, mula mengkaji tulisan jawi sejak 1974 dan menganggapnya sebagai satu keunikan milik Malaysia.

Menurutnya, tulisan jawi sedang "tenat" dan jika keadaan itu berterusan, ia mungkin pupus satu hari nanti.

"Malaysia perlu mendidik generasi muda dalam tulisan jawi. Sekarang terlalu ramai pakar saya kenali sudah bersara tanpa ada pengganti. Bila pakar sudah tiada, siapa akan menerajui usaha pemeliharaan tulisan jawi nanti?," kata Dr Kang yang fasih berbahasa Melayu kepada Bernama.

Beliau yang juga pensyarah di Universiti Pendidikan Sultan Idris, menegaskan media memainkan peranan penting dalam memastikan tulisan jawi digunakan secara lebih meluas.

Kyoung Seok berharap akhbar yang menggunakan bahasa jawi seperti Utusan Melayu diberi nafas baru untuk menarik minat rakyat di negara ini membacanya.

Selain itu, pihak terlibat seperti Institut Terjemahan Negara Malaysia dan Dewan Bahasa dan Pustaka perlu memainkan peranan dalam menterjemahkan lebih banyak buku ke tulisan jawi, katanya.

Kyoung Seok menarik perhatian bahawa sistem ejaan jawi sekarang perlu dikembalikan kepada sistem ejaan jawi Za'ba yang lebih ringkas dan mudah dipelajari bagi menarik lebih ramai rakyat Malaysia terutamanya generasi muda menggunakan sistem tulisan itu.

Beliau berkata jika rakyat Malaysia menguasai sistem ejaan jawi Za'ba, mereka akan lebih mudah memahami sistem ejaan jawi yang lebih kuno, malah mampu memahami manuskrip jawi berusia ratusan tahun.

"Ini kerana asas ejaan jawi Za'ba menggunakan asas yang sama dengan tulisan jawi kuno yang berasal daripada tulisan al-Quran. Tulisan jawi sekarang asasnya daripada tulisan rumi yang 'lari' daripada asas tulisan jawi kuno," jelas beliau.

Beliau berkata Malaysia perlu melahirkan lebih ramai pakar tulisan jawi terutamanya daripada kalangan generasi muda bagi menggantikan pakar yang telah bersara - Sinar Harian



Kat bawah ini ialah tulisan dari TG Nik Aziz pada tahun 2004

Tulisan jawi dan Kementerian Pelajaran

Oleh Nik Abdul Aziz Nik Mat

TEKANAN kepada tulisan jawi supaya generasi tidak buta Al Quran seperti yang cuba dibuat sekarang benar-benar menggambarkan Umno tidak pernah pasti apa yang dibuatnya.

Bagai sibuta, Umno urus banyak perkara di Malaysia dengan meraba-raba. Saya mengatakan begini kerana tidakkah kira-kira 30 tahun yang lalu seorang Menteri Pelajaran dalam kabinet Umno jugalah yang menghapuskan tulisan jawi di sekolah-sekolah.

Ini terang-terang mahu membuta hurufkan generasi anak-anak kita daripada jawi. Tidak pandai jawi akan dengan sendirinya tidak boleh membaca dan menulis dalam jawi.

Ini juga bermakna melemahkan penguasaan terhadap Bahasa Arab. Ini seterusnya menjejaskan kefahaman mengenai Al Quran. Bukankan Islam itu berada didalam Al Quran?.

Sedar akan tersangat silapnya langkah Umno, PASlah satu-satunya parti yang menegur Umno di ketika itu dengan sekuat-kuatnya. Ada pemimpin Umno dengar?.

Setelah 30 tahun kemudian, baru sekarang mahu perkenalkan jawi dan Bahasa Arab dalam kurikulum pendidikan mulai tahun 2005. Dalam kes ini, Umno terang-terang telah melakukan tiga kesilapan.

i) Menguburkan tulisan jawi.

ii) Umno berdosa kerana telah melahirkan satu lapisan generasi yang teramat lemah dalam tulisan jawi dan Bahasa Arab yang menjadi bahasa Al Quran.

iii) Umno telah memundurkan tulisan jawi dikalangan umat Islam 30 tahun kebelakang.

Ertinya di sini, PAS betul dan Umno telah mengakui kesilapan mereka. Seperti yang selalu saya katakan Umno memang parti yang tiada dasar. Dia tidak tahu apa yang dibuatnya.

Sekarang pula sibuk nak bantu perkembangan bahasa, baik Tamil, Mandarin dan Bahasa Melayu. Menurut Dato' Rais Yatim, Dewan Bahasa dan Pustaka diberi kuasa penuh untuk mengutkuasakan pendaulatan Bahasa Malaysia sebagai Bahasa Kebangsaan.

Dua tahun lepas, tidakkah pemimpin Umno jugalah yang cuba memperlekehkan kempen Bahasa Kebangsaan. Bahasa Inggeris lebih utamalah. Gunakan Bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Sains dan Matematiklah.

Sekarang, bila bahasa dah jadi rojak, sibuk pula itu dan ini. Sekali nak suruh semua sekolah Tamil dan Cina menyertai sekolah Wawasan. Sekarang pula, bagaimana masa depan sekolah-sekolah dari dua aliran berkenaan?

Sekali nak kuatkan tulisan jawi dan majukan penguasaan Bahasa Arab. Sekali pula nak tutup, malah dah hentikan bantuan kepada semua sekolah-sekolah agama rakyat yang memang telah sekian lama menitikberatkan penggunaan tulisan jawi, Bahasa Arab dan penguasaan ilmu Al Quran.

Dalam banyak perkara PAS sentiasa terkehadapan. "We are leading". Pendek kata, segala kecelaruan ini adalah berpunca dari "kerja tangan" pemimpin Umno yang keliru dan mengelirukan. Seluruh umat Islam amnya dan orang Melayu khasnya jadi pening dengan Umno.

Dulu, Kementerian Pelajaran. Kemudian tukar kepada Kementerian Pendidikan di zaman Dato' Seri Anwar Ibrahim kerana konon terlalu pentingkan adab, ilmu dan akhlak. Sekarang, kembali semula ke Kementerian Pelajaran pula. Mana rakyat tidak pening.

Dulu nak hapus tulisan jawi. Kemudian nak terap nilai-nilai Islam. Kemudian terus isytiharkan Malaysia Negara Islam tanpa perlu apa-apa pindaan. Kini Islam Hadhari pula.

Esok? apakah bermakna, Umno tidak lagi berminat dengan adab dan akhlak apabila menukar nama kementerian daripada Pendidikan kepada Pelajaran? Mendidik lain. Mengajar lain.

Setahu saya, mendidik lebih hampir kepada mengasuh dan lebih mesra dengan falsafah Pendidikan Negara yang menekankan pembangunan jasmani, emosi, rohani dan intelek. (JERI).

Dengan pertukaran nama kementerian, Kementerian Pelajaran nak ambil dasar pendidikan mana pula? Jika mahu diubah, nak diubah ke mana? Nampaknya, gerakan Islam yang dipimpin oleh PAS di negara ini sentiasa berada di hadapan dalam banyak perkara.

Kita telah lama membuktikan bahawa tulisan jawi itu penting. Lihatlah apa yang kita didik dan asuh anak-anak melalui pendidikan di PASTI. Jawi telah diberi tempat yang istimewa dari dulu hingga sekarang sejak di peringkat pra sekolah disemua sekolah PASTI.

Kami tidak pusing kiri dan pusing kanan ikut suka. Kami pasti seyakin sekolah PASTI. Cemburukan kejayaan ini, Umno mencetuskan fitnah seolah-olah sekolah PASTI mengajar anak-anak membenci pemimpin mereka. Bila diminta bukti, sampai sekarang Umno terdiam.

Begitu juga dalam soal bahasa. Kami sentiasa konsisten. Kita yakin bahawa bahasa dan tulisan itu sejenis nikmat anugerah dari Allah S.W.T. Allah yang menjadikan manusia itu berbangsa-bangsa.

Tentunya bangsa yang berlainan melahirkan bahasa dan tulisan yang berlainan. Begitu juga dengan budaya. Islam mengiktiraf perbezaan-perbezaan ini. Bagaimanapun, tidak salah untuk diadakan Bahasa Kebangsaan. Akan tetapi, kewujudan bahasa-bahasa lain perlu dibenarkan.

Saya sendiri naik pening dengan dasar-dasar Umno. Sekali, ajak rakyat ke Sekolah Wawasan. Sampai sekarang, kita pun tidak tahu lagi apa yang pemimpin Umno nak buat kepada sekolah-sekolah kebangsaan Cina dan Tamil.

Yang kita pasti ialah bantuan perkapita kepada semua Sekolah Agama Rakyat yang terang-terang mengajar tulisan jawi, menghafal Al Quran dan berbahasa Arab telah disekat.

Itu sangat jelas. Entahlah apa nak jadi dengan Umno pun kita tidak tahu. Dalam soal Islam, mereka tidak jelas. Dalam soal perjuangan melayupun mereka tidak jelas. Dalam perkara bahasa dan tulisan pun mereka tidak jelas.

Jika benar-benar diperhati, Umno sudah tiada modal. Apa yang dibuat semuanya tak kena. Sudahnya, mereka berpatah balik dan kembali mengikuti nasihat PAS. Walaupun di peringkat awal mereka melenting, tetapi beberapa tahun kemudian mereka akan kembali kepada apa yang pernah disarankan oleh PAS.

Di sinilah hikmat adanya parti pembangkang. Kami menegur berasaskan keadilan yang terkandung didalam Islam. Dalam soal PLKN pun sama. Kita minta Latihan Khidmat Negara dihentikan segera dan buat kajian semula yang lebih terperinci.

Masukkan pendidikan Islam secara amali yang berpanjangan didalam latihan Pada kami, program yang menelan wang rakyat lebih RM500 juta itu dibuat dengan tiada perancangan. Ada dia dengar?

Tengoklah nanti. Kudis anti akhlak akan terbit satu demi satu jika Umno masih berdegil tidak mahu dengar nasihat. Dasar orang yang terlalu fikir dia kuat, begitulah.

Kesombongan mereka lazimnya sentiasa melebihi batas. Melanggar batas Allah lah yang sangat-sangat kita bimbang. Ia mengundang bala laknat dan musibah!. Cakaplah beberapa banyak pun mengenai Islam Hadhari. Jika hukum dan peraturan Allah ditolak, maka inilah padah.

Sebab 60,000? hadir majlis Tahun Baru Cina Malaysia 2012 di Perak

Posted: 28 Jan 2012 07:22 PM PST


Menurut Portal Perak Today, dianggarkan 60,000 rakyat jelata memeriahkan majlis Tahun Baru Cina Malaysia 2012 yang berlangsung di Padang Lapangan Terbang Sitiawan bermula jam 8.45 malam tadi.


Ini sebahagian dari laporan Perak Today itu..

Kehadiran Najib dan isteri, Datin Seri Paduka Rosmah Mansor dan tetamu kenamaan lain disambut meriah dengan tarian singa dan hampir 20 ahli keluarga Sing Leng turut berkumpul untuk menyambut ketibaan pemimpin nombor satu negara itu.

"Saya sekeluarga begitu gembira dan teruja menerima kunjungan Perdana Menteri ke rumah saya sempena Tahun Baru Cina.

"Ini merupakan kenangan paling manis dalam hidup saya keluarga kerana dapat berjumpa dengan Najib dalam suasana yang mesra dan muhibbah," katanya ketika ditemui pemberita di rumahnya.

Katanya, kunjungan itu juga membuktikan kerajaan pimpinan Najib serius untuk menjayakan Gagasan 1Malaysia.

Beliau katanya, pernah melihat bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad dari jauh tetapi beliau tidak langsung menduga akan bertemu dengan Najib yang kini merupakan Perdana Menteri keenam.

Anaknya, Tan Kee Siew, 40, pula berkata semua ahli keluarganya tidak mahu melepaskan peluang untuk bermesra dengan Perdana Menteri dan tetamu kenamaan lain.

Sambutan Tahun Cina tahun ini juga pastinya lebih bermakna bagi keluarga Ling Tai Yew, 52, dan Ngu Mee Ang, 49, apabila Perdana Menteri sudi meluangkan masa untuk menziarahi keluarga berkenaan.

Bapa kepada empat anak itu berkata, beliau dimaklumkan mengenai perkara itu beberapa hari lalu dan langsung tidak menyangka pemimpin nombor satu negara dan tetamu kenamaan lain turun padang untuk berjumpa rakyat di Sitiawan.

"Hari ini saya sekeluarga cukup bertuah kerana dapat bertemu dan bermesra dengan Perdana Menteri dan meraikan Tahun Baru Cina bersama-sama kami," tegasnya lagi.

Selain itu, peluang bertemu Perdana Menteri kata Ling, akan dimanfaatkan untuk menyuarakan hasratnya agar pihak kerajaan dapat membantu anak perempuannya menghidap sakit mental.

Selain keluarga Tan dan Ling, kemeriahan turut dirasai jiran mereka, M Muniandy, 37, yang tinggal di taman perumahan sama.

Katanya, sejak 10 tahun, masyarakat di situ hidup dengan aman kerana saling hormati-menghormati antara satu sama lain.

"Apabila tiba musim perayaan seperti Tahun Baru Cina, saya akan berkunjung ke rumah jiran untuk sama-sama meraikannya dalam suasana harmoni.

"Amalan kunjungi-mengunjungi ini perlu diteruskan kerana dapat memupuk semangat perpaduan di kalangan rakyat berbilang bangsa," kata pemandu lori itu lagi.

Dianggarkan 60,000 rakyat jelata memeriahkan majlis Tahun Baru Cina Malaysia 2012 yang berlangsung di Padang Lapangan Terbang Sitiawan bermula jam 8.45 malam ini.

Majlis itu diserikan dengan pertunjukan kebudayaan masyarakat Cina termasuklah tarian singa membabitkan 250 kumpulan yang terbesar pernah diadakan setakat ini.


Betul kah seramai itu yang hadir? tapi... betul atau tidak jumlah yang hadir tu 60,000 entahlah.. pasal Portal Perak Today tu saja yang kata seramai itu..

Kalau 60,000 yanh hadir.. bolehkah dibanggakan jika kehadiran mereka perlu diangkut?

Dianggarkan Bas upahan untuk membawa orang kampung melebihi 300 buah...cuba tengok gambar di bawah..bersusun beb...

Kalau tak diangkut dengan ratusan bas,maka kehadiran akan hanya memalukan Najib dan Zambry.

Yang ada hubungan dengan Israel itu, Anwar atau UMNO?

Posted: 28 Jan 2012 06:50 PM PST


Saya diwawancara oleh Wall Street Journal pada hari Khamis, 26hb Januari 2011. Antara soalan yang ditanya kepada saya adalah berkaitan dasar luar negara dan isu Palestin.


Saya tuntas menegaskan bahawa kemahuan dan hak rakyat Palestin mesti dibela dan itu merangkumi hak untuk mendirikan negara sendiri serta tidak terus dizalimi. Saya juga mengungkapkan bahawa jika syarat ini dipenuhi maka wajarlah hak rakyat Israel juga dihormati. Berikut adalah jawapan yang saya berikan:

"I support all efforts to protect the security of the state of Israel," said Mr. Anwar, although he stopped short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state, a step which he said remains contingent on Israel respecting the aspirations of Palestinians."

Pendirian saya ini ternyata sejajar dengan prinsip perjuangan Parti Keadilan Rakyat yang menjunjung tinggi prinsip Keadilan Sejagat dan tegas membela hak mereka yang dizalimi.

Selain itu pandangan saya ini ternyata selari dengan Resolusi 1397 Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Inisiatif Keamanan Arab (Arab Peace Initiative) yang berteraskan Penyelesaian Dua Negara atau lebih dikenali sebagai Two-State Solution.

Malahan dasar luar negara juga menekankan prinsip Penyelesaian Dua Negara sebagaimana yang diungkapkan YB Menteri Luar ketika Perbahasan Perhimpunan Agung PBB Sesi ke-66 pada 27hb September 2011 di New York (GENERAL DEBATE OF THE 66TH SESSION OF THE UNITED NATIONS GENERAL ASSEMBLY). Beliau menyebut:

"..Malaysia fully supports the legitimate rights of the Palestinian people for an independent State of Palestine, based on the two-state solution, taking into account the security concerns of both parties (Israel and Palestine)."

Ternyata dari kenyataan Menteri Luar Negara, dasar Malaysia adalah bersedia menghormati hak rakyat Palestin dan Israel untuk menikmati keamanan dan kedamaian.

Akan tetapi kesediaan kita pastinya bergantung kepada syarat selagi mana hak rakyat Palestin tidak dicerobohi. Justeru saya memberi amaran keras kepada mana-mana pihak yang cuba memutar belit kenyataan saya semata-mata mahu menyebar fitnah kononnya saya mengkhianati aspirasi rakyat Palestin.

Pendirian Parti Keadilan Rakyat adalah tuntas membela hak sesiapa sahaja yang dirampas dan dizalimi. Iltizam untuk memastikan keadilan buat semua tidak pernah surut malah pastinya digilap dan diperkukuh.

ANWAR IBRAHIM

Tiada ulasan: