Khamis, 12 Januari 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Antara Ismail Kamus dan Ust Nasha

Posted: 12 Jan 2012 08:02 AM PST

Bekas Adun Gombak Setia, Datuk Ismail Kamus menafikan dakwaan pihak media kononnya beliau hadir pada sidang media Datuk Dr Hasan Mohd Ali di Pinggiran Taman Tun Dr Ismail, 8 Januari baru-baru ini.

Buletin Utama TV3 dan Astro Awani dalam laporan mereka berkata, majlis Hasan Ali yang diadakan di rumah beliau selepas beliau dipecat turut disertai oleh Ismail.

Selain itu, timbalan Mursyidul Am PAS Datuk Dr Harun Din dan anggota Parlimen Baling Ustaz Taib Azamudin juga dilaporkan menyertai majlis itu yang turut disertai oleh Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali itu.Baca di sini

Syabas diucapkan kepada Datuk Ismail Kamus atas penafian dan ketegasan beliau untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak media yang melaporkan berita palsu itu.

Apa yang menariknya ialah ayat Datuk sebagaimana yang dilaporkan :

"Ini amat mengaibkan saya. Saya dikata bersekongkol dengan Hasan, ini tidak cantik. Nama saya sudah dikotorkan,"

Begitulah reaksi Datuk Ismail Kamus bila dilaporkan hadir pada sidang media tersebut. Beliau berasa amat aib dengan berita yang sekadar melaporkan kehadirannya. Beliau berasa nama baiknya telah dikotorkan kerana difitnah bersekongkol dengan Hasan Aqidah.

Namun yang peliknya, adalah atas kehadiran Ust Nasha pada malam tersebut. Walau pun beliau sepatutnya menghadiri mesyuarat Majlis Syura Ulamak di pejabat agung PAS ketika itu, beliau sanggup ponteng semata-mata untuk turut hadir dalam majlis P/C Hasan Aqidah dan memberi ucapan ringkas dengan penuh bersemangat. Tengok dan hayatilah kata-kata nya di sini

Antara Datuk Ismail Kamus dengan Ust Nasha , saya kira Datuk Ismail Kamus lebih lama mengenali Hasan Aqidah.Mereka begitu tersohor kerana Forum Perdana pada era 80-an dahulu bersama seorang lagi iaitu Datuk Harun Din.

Tetapi Nasha bukan main lagi bersungguhnya sewaktu memberi alasan keberadaannya disitu konon kerana telah lama kenal Hasan Aqidah.Datuk Harun Din pun lebih lama kenal Hasan Aqidah daripada Nasha kalau nak dibandingkan, tetapi beliau memilih untuk menghadiri mesyuarat kerana komited dengan jemaah.

Lain sungguh dengan kelaku Nasha ini. Begitu bertegas Datuk Ismail Kamus tidak mahu dibabitkan dengan 'ketidak senonohan' Hasan Aqidah. Nasha dilihat terhegeh-hegeh berkejar ke rumah Hasan Aqidah walaupun baru pulang dari luar negara.

Sesungguhnya Nasha sudah sedia ada alasan untuk tidak hadir pada majlis Hasan Aqidah kerana ada mesyuarat. Apakah yang mahu Nasha buktikan kepada Ibrahim Ali dan beberapa bloggers Umno pada malam tersebut?

Pembebasan Anwar - Najib Jangan Mendabik Dada

Posted: 12 Jan 2012 01:16 AM PST


Datuk Mat Zain Ibrahim, bekas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur berkata bahawa pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada hari Isnin lalu tidak membuktikan pentadbiran Najib tidak campur tangan dalam hal atau kebebasan badan kehakiman.

"Sekiranya pihak pendakwaan mengemukakan fakta palsu dan testimoni, hakim kemudiannya akan membuat keputusan berdasarkan fakta-fakta dan testimoni palsu," katanya.

Beliau berkata bahawa Peguam Negara yang memegang kuasa untuk memulakan, meneruskan atau menghentikan apa-apa prosiding jenayah manakala duti hakim adalah semata-mata untuk menghukum berdasarkan maklumat yang dihasilkan di mahkamah.

Mat Zain menambah bahawa setiap kes mahkamah mempunyai meritnya sendiri dan berbeza di antara satu sama lain, walaupun mereka telah dipengerusikan oleh hakim yang sama.

"Oleh itu, eksekutif tidak boleh mendabik dada mengatakan bahawa keputusan hakim Mohd Zabidin 'tidak bersalah' ke atas Anwar adalah bukti bahawa badan kehakiman adalah tidak berat sebelah dan bebas daripada pengaruh atau campur tangan dari eksekutif," katanya.

Contoh-contoh kes berprofil tinggi

Mat Zain meneruskan dengan menyenaraikan contoh-contoh kes-kes berprofil tinggi sejak tahun 1998, di mana dia yang dikatakan "pihak-pihak tertentu" dipercayai telah dirujuk kepada badan eksekutif untuk mendapatkan keputusan.

Antara lain, Mat Zain menyebut contoh rasuah dan kes rogol statutori bekas Ketua Menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik, dan kes-kes rasuah yang melibatkan bekas Menteri Tan Sri Rafidah Aziz, bekas Pengerusi MAS Tan Sri Tajuddin Ramli dan bekas ADUN Pelabuhan Klang Datuk Zakariah Md Deros.

Beliau juga merujuk kepada skandal baru-baru ini sekitar Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom penyalahgunaan dikatakan dana zakat dan Menteri, Datuk Seri Shahrizat Abd Jalil kontroversi di Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC).

"Apa yang saya ingin menegaskan dan mengesahkan di sini bahawa setiap contoh kes di atas mempunyai sentuhan Tan Sri Abdul Gani Patail di atasnya," kata Mat Zain.

Penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja

Beliau mendesak Datuk Seri Najib Tun Razak membuktikan kesaksamaannya dengan menubuhkan satu Suruhanjaya Siasatan Diraja keatas Tan Sri Abdul Gani Patail kerana dikatakan Peguam Negara itu melakukan penyelewengan proses perundangan dalam beberapa kes berprofil tinggi.

Menurut Mat Zain, Perdana Menteri perlu membuat representasi formal kepada Yang di-Pertuan Agong pada penubuhan sebuah tribunal untuk memeriksa tindakan Abdul Gani.

"Ia akan menjadi langkah pertama ke hadapan untuk PM Najib untuk memulihkan sistem keadilan jenayah di negara ini yang telah dicemari untuk jangka masa yang panjang.

Rakyat akan menerima tidak kurang daripada ini, " kata bekas ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur hari ini dalam sepucuk surat kepada Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar.

Oleh itu, beliau berkata, ini akan menjadi masa yang baik untuk Najib untuk membuktikan keazaman dan keikhlasan dan janji "rakyat didahulukan" dengan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap peguam terkemuka di negara ini. sumber

Komen Alhusseyn : Adalah bukan rahasia lagi, Saiful Bukhari telah menemui Najib dan beberapa pegawainya sebelum membuat laporan Polis terhadap Anwar.Walaupun Najib cuba menutupinya dengan alasan untuk Saiful nak minta 'biasiswa', rakyat tentu tergelak kerana cuba diperbodohkan sampai begitu rupa.

Peguam Negara sepatutnya letak jawatan kerana dalam kes Sodomy 2 ini telah terbukti beliau mengemukakan fakta dan testimoni palsu. Peguam Negara sepatutnya diawal-awal lagi tidak meneruskan prosiding jenayah tersebut apabila Doktor Hospital Puspawari mengesahkan tidak ada penetrasi.

Sudah kerap kali Datuk Mat Zain mendesak kerajaan menyiasat dakwaan salah laku Peguam Negara ini tapi tidak diendahkan.Yang peliknya, apasal Gani Patail ini tidak mahu mengambil tindakan keatas Datuk Mat Zain?

Tiada ulasan: