Nuffnang

Pengikut

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


UMNO MENILAI ISLAM DENGAN MELIHAT JUMLAH BERAPA BANYAK MASJID?

Posted: 11 Dec 2011 01:01 AM PST


Oleh:   WFAUZDIN NS
 
MAKA, Umno pun terkejut apabila dikatakan Kerajaan PAS Kelantan hanya membina sebuah masjid sahaja di Bumi Serambi Mekah tersebut sepanjang lebih 20 tahun PAS berkuasa.  Mengapa Umno terkejut?  Ini adalah kerana di dalam kepala otak pemimpin Umno adalah Islam itu masjid, banyak masjid maka hebatlah Islam itu.
Memetik kenyataan Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Kedah, Datuk Wira Mohd Johari Baharom di dalam Malaysiakini, beliau tidak terkejut dengan pengakuan pemimpin Pas Kelantan bahawa kerajaan negeri itu hanya membina sebuah masjid sejak 20 tahun memerintah Kelantan.

johari baharumBeliau berkata elaun pegawai masjid pula yang diberi kerajaan PAS di beberapa negeri yang ditadbirnya bukan sahaja tidak cukup untuk membeli minyak motosikal malah ia menggambarkan peranan golongan mengembangkan syiar Islam itu amat rendah.

Itulah yang ada pada kepala otak pemimpin Umno.  Mereka fikir dengan hanya duit sahaja boleh meningkat syiar Islam, dengan hanya mendirikan masjid yang baru sahaja akan boleh meningkatkan syiar Islam.  Sebab itulah Umno selalu main modal duit sahaja untuk menarik sokongan rakyat kepada parti sekular berkenaan.  Umno juga mahu tonjolkan bahawa parti itu kuat Islamnya dengan mendirikan banyak masjid yang indah-indah yang kontrak membina masjid berkenaan dapat kepada puak mereka.  Itulah perangai Umno.

Ingin kita beritahu puak yang sokong `lembu dalam kondo' ini, bahawasanya tujuan PAS untuk memerintah bukan untuk membuat masjid.  PAS wujud bukan untuk memperbanyakkan masjid.  PAS wujud kerana ingin menegakkan Islam yang dasarnya Al-Quran dan Hadith.  Di dalam Al-Quran, diperintah mendirikan Solat, bukannya mendirikan masjid.  Namun, apabila Solat itu didirikan, secara automatik masjid diwujudkan.  Jika masjid sememangnya sudah wujud, perlu apa dibuat masjid merata-rata? 

Adakah kerana ingin tunjuk hebat, maka PAS terpaksa robohkan masjid yang ada dan bina yang baru?  Itu bukan cara PAS, itu cara Umno.  PAS akan mengekalkan masjid yang ada dengan menambahbaikkan jika perlu serta paling penting masjid itu di amarahkan, bukan dijadikan sebagai pamiran seperti di Putrajaya mahu pun seperti masjid kristal di Terengganu./wfauzdin.blogspot.com



MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Lagi selebriti bertudung selepas bergelar Hajjah, alhamdulillah ... Yang sekoq tu bila lagi?

Posted: 11 Dec 2011 10:58 PM PST

Korang agak-agak la minah sekoq tu nak bertudung macam Abby ni tak?

KUALA LUMPUR – Ramai pihak yang memuji perubahan imej oleh pengacara terkenal, Abby Fana, yang kini mengenakan pakaian busana muslimah sekembalinya dari menunaikan haji di Mekah pada bulan lalu.

Sebuah blog hiburan yang diminati ramai, Izyan.com, perubahan yang dilakukan oleh Abby Fana amat tepat dan wajahnya dilihat semakin berseri-seri sejak mengenakan tudung litup dikepala.

"Wah selepas balik dari menenunaikan ibadah haji beberapa bulan yang lalu, Abby Fana kini kelihatan berseri-seri. Almaklumlah dia dah tunaikan ibadah haji, dan kini dah boleh digelar hajjah. Perubahan yang Abby lakukan amatlah berpatutan, kini dia dah bertudung," kata pemilik blog tersebut.

Selain itu, Izyan.com turut mengharapkan agar ramai lagi selebriti dan personaliti industri hiburan tanahair mengikut jejak langkah Abby Fana itu.

Pengacara terkenal di stesen radio no.1 tanahair Sinar FM ini muncul dengan imej bertudung menerusi program Malaysia Hari Ini (MHI) terbitan TV3 baru-baru ini.

Alhamdulillah! Ramai pelakon, selebriti, personaliti televisyen dan ikon di dalam industri hiburan tanahair yang melakukan perubahan terhadap penampilan diri masing-masing ke arah yang lebih Islamik.

Mynewshub.my turut berkongsi kegembiraan tersebut dan mengharapkan agar ramai lagi yang akan sama-sama 'berhijrah' dengan Abby Fana, Sham Kamikaze, Catriana Ross, Jojie (kakak Ella), Lah VE, dan ramai lagi.

Bagaimanapun, penghijrahan tersebut hendaklah selari dengan kehendak Islam dan janganlah terlampau taksub sangat seperti segelintir selebriti yang berhijrah politik namun mengaku melakukan penghijrahan ke arah Islam.

Jika tidak kena dengan gaya, ada pula golongan artis yang berhijrah ini yang menuduh rakyat sebagai 'murtad' hanya kerana tinggal di Ulu Tiram, Johor, yang berulang-alik bekerja di Singapura!

Oleh: ZAMZUKHAIRI NOORDIN

Hudud : Pelakon 'Porno' ni angkuh

Posted: 11 Dec 2011 10:40 PM PST

Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) menyifatkankan keengganan Presiden MCA Datuk Seri Chua Soi Lek memohon maaf ekoran kritikannya terhadap cubaan melaksanakan hudud di Malaysia sebagai "angkuh" dan bersikap "tertutup".

Kesal dengan perkara itu, Setiausaha Agung Abim Mohamad Raimi Rahim (kanan, bersongkok) berkata, tindakan Chua mempertahankan kenyataannya menunjukkan kecetekan kefahaman walaupun telah ditawarkan penjelasan akademik.

"Walaupun menjunjung tinggi kebebasan bersuara yang dianjurkan menerusi lunas-lunas demokrasi, namun ia tidak memberikan ruang yang seluas-luasnya untuk pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab untuk menyinggung sensitiviti agama - dalam konteks ini, umat Islam secara keseluruhan - yang menjamin kestabilan dan keharmonian politik di negara ini," katanya.

Chua semalam mempertahankan pendirian bahawa beliau berhak mempersoalkan hudud versi PAS serta kesannya pada bukan Islam dan dalam masa yang sama Abim juga berhak menuntutnya memohon maaf.

Jelasnya, Abim juga harus mengiktiraf hak MCA sebagai parti politik dan forum berkaitan yang dianjurkan parti itu sepakat bahawa hudud PAS akan memberikan kesan kepada bukan Islam.

"Kamu mesti tetapkan, ia hudud PAS dan bukan hanya hudud," katanya selepas program di Pelabuhan Klang semalam sambil menyifatkan "biggest nonsense" (amat karut) untuk mengatakan bukan Islam tiada hak membicarakan hudud.

Dalam kenyataannya semalam, Mohamad Raimi berkata, umat Islam sebagai teras "hasrat politik" di negara ini perlu dihormati dan tindakan Chua didakwa menyentuh bidang kuasa Yang Di-Pertuan Agong.

"Berdasarkan kepada kenyataan-kenyataan ini, ABIM menggesa hudud tidak dipermainkan sebagai instrumen populariti politik Datuk Seri Chua Soi Lek dan pihak-pihak yang berkepentingan!" kata Mohamad Raimi.

Kronologi perbicaraan Fitnah II - Umno campur tangan, Najib hina Mahkamah

Posted: 11 Dec 2011 09:35 PM PST

12.30 tengah hari: Persoalan kedua yang perlu diberi perhatian oleh Hakim Zabidin, kata Karpal, adalah keterangan pembelaan yang dibuat Anwar dari kandang tertuduh. Menurutnya, ia perlu diambil kira dalam penghakiman kerana ia mengandungi rujukan terhadap bukti-bukti yang dibentangkan di mahkamah sepanjang perbicaraan.

12.43 tengah hari: Karpal menyifatkan Saiful ibarat seekor kambing yang menurut sahaja semua arahan yang kononnya datang daripada Anwar dan merelakan dirinya diliwat. Menurutnya, Saiful mempunyai banyak peluang untuk melarikan diri tetapi tidak berbuat demikian. Justeru, mahkamah perlu mengkaji semula kredibiliti Saiful sebagai saksi, kata Karpal.
"Kredibiliti SP1 (Saiful Bukhari) perlu dikaji semula oleh mahkamah kerana ia amat penting dalam keseluruhan kes," kata Karpal.

12.25 tengah hari: Karpal turut menarik perhatian mahkamah kepada Saiful yang berulang kali memfitnah kononnya beliau diliwat secara paksa namun, kata Karpal, keterangan beliau di mahkamah membuktikan sebaliknya.

Saiful tidak lari ke unit kondominium bertentangan dengan tempat, kononnya kejadian berlaku untuk menyelamatkan diri, katanya.

12.17 tengah hari : Karpal berkata antara persoalan utama yang perlu diambil kira Hakim Zabidin dalam penghakimannnya kelak adalah kesaksian tertuduh, Saiful Bukhari Azlan. Ini kerana, saksi kedua pembela, Dr Mohd Osman Abdul Hamid mengesahkan Saiful pernah memasukkan objek plastik keras ke duburnya sendiri.

12.10 tengah hari: Peguam Karpal Singh memulakan hujah penggulungan. Menurutnya, ulasan Najib terhadap keterangan Anwar dari kandang tertuduh pada Perhimpunan Agung Umno lalu adalah campur tangan berat terhadap proses keadilan. Najib, kata Karpal, perlu didakwa kerana menghina mahkamah.

12.07 tengah hari: Mahkamah mula bersidang.

12.04 tengah hari: Ketua AMK, Shamsul Iskandar dan penasihat DAP, Lim Kit Siang tiba di galeri awam mahkamah. Mahkamah padat dengan orang ramai.

11.55 pagi: Galeri awam hampir penuh dengan wartawan, ahli-ahli politik Pakatan Rakyat dan orang awam.

11.50 pagi: Datuk Seri Anwar Ibrahim tiba di mahkamah dengan pakaiaan lengkap Parlimen diiringi Presiden KEADILAN, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail. Turut tiba pada masa yang sama adalah Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail; Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff; Ahli Parlimen Batu, Tian Chua; dan Ahli Parlimen Sungai Petani, Johari Abdul. Tiba lebih awal adalah Pengarah Biro Guaman KEADILAN, Latheefa Koya, dan Naib Presiden N Surendran.

Ko belanja apa duit dana khas RM11 bilion tu Mat Said?

Posted: 11 Dec 2011 08:18 PM PST

Abdul Wahid Endut berkata, beberapa projek yang menggunakan dana khas itu menimbulkan tanda tanya.

PETALING JAYA: Beberapa pemimpin pembangkang bertanya bagaimana kerajaan BN Terengganu membelanjakan wang dana khas hampir RM11 bilion sejak 2005.

Pesuruhjaya PAS negeri, Abdul Wahid Endut berkata, beberapa projek yang menggunakan dana khas itu menimbulkan tanda tanya.

Beliau menyebut projek pembesaran lapangan terbang dan pembelian stesen radio Manis FM.

"Apa faedah beli stesen radio tersebut? Saya tidak mendengar negeri-negeri lain mempunyai stesen radio," katanya.

'Negeri kaya, rakyat miskin'

Ketua penerangan PKR negeri, Faris Musa berkata, rakyat bercakap ke mana habisnya wang sebanyak hampir RM11 bilion itu.

Katanya, tidak nampak sebarang projek yang dibuat untuk faedah rakyat Terengganu.

"Saya bimbang wang itu dibelanjakan untuk projek-projek yang tidak berfaedah tetapi yang mendapat keuntungan ialah kroni Umno.

"Sudah menjadi perbualan umum mengenai Terengganu iaitu negeri kaya tetapi rakyat miskin," tambahnya.
Menurut Fariz, banyak pembaziran berlaku apabila BN merampas semula kerajaan dari PAS dalam piluhan raya umum 2004. - FMT

Janda ditipu Awang 'Black' RM4.5 juta

Posted: 11 Dec 2011 06:28 PM PST

KUALA LUMPUR 11 Dis. - Seorang janda berusia 56 tahun hanya mampu menangis apabila menyedari dia menjadi mangsa kasanova 'Awang Hitam' yang memperdayakannya melalui cinta siber menyebabkan dia kehilangan wang simpanan berjumlah RM4.5 juta dalam sekelip mata.

Seorang lelaki dipercayai warga Afrika mengambil kesempatan memikat mangsa yang merupakan seorang akauntan melalui laman sosial Facebook dengan menyamar sebagai jejaka Inggeris setelah mengetahui wanita itu janda dan kesunyian.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Syed Ismail Syed Azizan berkata, mangsa berkenalan dengan suspek Ogos lalu dan memperdayakan wanita itu setelah mendapat kepercayaannya.

Beliau berkata, mangsa yang jatuh cinta telah digula-gulakan suspek dengan kiriman bungkusan kononnya mengandungi hadiah sebagai tanda kasih sayang.

"Biarpun baru berkenalan, 'teman lelaki' yang berlagak budiman memaklumkan ada mengirim kiriman bungkusan kepada kekasihnya itu melalui seorang teman yang berada di Malaysia.

"Mangsa kemudian diminta menemui rakannya yang merupakan seorang lelaki warga Afrika di ibu negara dan ditunjukkan bungkusan kononnya berisi wang berjumlah AS$5 juta dolar (RM15.752 juta)," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di pejabatnya di Bukit Perdana, di sini.

Syed Ismail berkata, mangsa yang percaya wang ditunjukkan tulen diminta supaya membuat pembayaran bagi pelepasan keselamatan diplomatik untuk membolehkannya membawa pulang wang tersebut.

Menurutnya, mangsa yang tidak menyedari dia sudah terperangkap dalam sindiket 'black money' diarahkan memasukkan wang tersebut ke dalam tiga akaun berlainan kononnya milik tiga syarikat berdaftar di negara ini.

Katanya, mangsa kemudian pulang untuk menyediakan wang bagi membolehkannya mendapatkan 'hadiah' dikirim oleh teman lelakinya itu dan tidak teragak-agak membuat tiga kali pembayaran berjumlah RM4.5 juta ke dalam tiga akaun yang diberikan sebelum itu.

"Dalam tempoh tiga bulan berkenalan, mangsa sudah menyerahkan wang RM4.5 juta kepada sindiket terbabit dan mangsa hanya menyedari ditipu apabila teman lelaki itu masih lagi menghubunginya meminta wang sedangkan bungkusan dijanjikan belum diterima," katanya.

Syed Ismail berkata, mangsa yang tersedar sudah dipermainkan akhirnya tampil membuat laporan polis pada November lalu dan polis yang menyiasat kes tersebut di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan berusaha menjejaki kumpulan sindiket berkenaan

Isu Lembu Shahrizat : Lagi pemimpin BN mahu Shahrizat letak jawatan

Posted: 11 Dec 2011 03:07 AM PST

Seorang lagi pemimpin BN hari ini menggesa Ketua Pergerakan Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil supaya melepaskan jawatan parti dan kerajaan yang disandanganya berikutan kontroversi projek ternakan lembu, Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC).

Ahli parlimen Kalabakan Datuk Abdul Ghapur Salleh yang juga Ketua Umno Bahagian Kalabakan berkata Shahrizat perlu berbuat demikian demi kepentingan BN dan Umno, salah sebuah parti komponen, yang bakal berdepan pilihan raya umum ke-13.

"Ini adalah isu paling besar yang berlaku dalam sejarah kerajaan di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Ia cukup memalukan dan kita tidak mahu isu ini menjejaskan BN dan Umno. Kalau isu ini sampai pada waktu pilihan raya, saya rasa undi kita akan kurang," katanya.

Ghapur diminta mengulas mengenai isu itu selepas merasmikan majlis berkhatan beramai-ramai kanak-kanak kawasan Dewan Undangan Negeri Merotai di Kg Pasir Putih, di Tawau.

Ditanya jika Shahrizat masih mendapat sokongan Pergerakan Wanita Umno, Ghapur berkata, "Ini bukan soal sokong-menyokong tetapi ini soal keseluruhan parti. Bila kita buat salah, kita mesti bertanggungjawab".

Menurut Ghapur di negara maju seperti Amerika Syarikat jika sesuatu isu atau skandal menimpa seseorang pemimpin, pemimpin yang terlibat akan segera meletak jawatan sebagai tanda bertanggungjawab.

"Kita juga perlu tahu bahawa bukan pembangkang yang bongkar isu ini tetapi ia didedahkan oleh Ketua Audit Negara," tambah Ghapur.

- BernamaSeorang lagi pemimpin BN hari ini menggesa Ketua Pergerakan Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil supaya melepaskan jawatan parti dan kerajaan yang disandanganya berikutan kontroversi projek ternakan lembu, Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC).

Ahli parlimen Kalabakan Datuk Abdul Ghapur Salleh yang juga Ketua Umno Bahagian Kalabakan berkata Shahrizat perlu berbuat demikian demi kepentingan BN dan Umno, salah sebuah parti komponen, yang bakal berdepan pilihan raya umum ke-13.

"Ini adalah isu paling besar yang berlaku dalam sejarah kerajaan di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Ia cukup memalukan dan kita tidak mahu isu ini menjejaskan BN dan Umno. Kalau isu ini sampai pada waktu pilihan raya, saya rasa undi kita akan kurang," katanya.

Ghapur diminta mengulas mengenai isu itu selepas merasmikan majlis berkhatan beramai-ramai kanak-kanak kawasan Dewan Undangan Negeri Merotai di Kg Pasir Putih, di Tawau.

Ditanya jika Shahrizat masih mendapat sokongan Pergerakan Wanita Umno, Ghapur berkata, "Ini bukan soal sokong-menyokong tetapi ini soal keseluruhan parti. Bila kita buat salah, kita mesti bertanggungjawab".

Menurut Ghapur di negara maju seperti Amerika Syarikat jika sesuatu isu atau skandal menimpa seseorang pemimpin, pemimpin yang terlibat akan segera meletak jawatan sebagai tanda bertanggungjawab.

"Kita juga perlu tahu bahawa bukan pembangkang yang bongkar isu ini tetapi ia didedahkan oleh Ketua Audit Negara," tambah Ghapur.

- Bernama

Pesanan untuk rakyat Malaysia yang selalu ke Thailand

Posted: 11 Dec 2011 12:22 AM PST

Rakyat Malaysia Masuk Ke Thailand Dinasihati Ambil Insurans Kesihatan


SONGKHLA: Rakyat Malaysia yang memasuki Thailand dinasihati mengambil insurans kesihatan bagi mengelakkan risiko dikenakan caj yang tinggi apabila menerima rawatan di negara gajah putih itu.

Konsul Jeneral Malaysia di Songkhla, Mohd Aini Atan berkata, selama ini ramai rakyat Malaysia mengambil risiko dengan memasuki Thailand tanpa mengambil insurans kesihatan. Bercakap kepada Bernama selepas mengadakan pertemuan dengan Pengerusi Jawatankuasa Kerjasama Sempadan Perlis, Ahmad Bakri Ali di sini Ahad, beliau berharap rakyat Malaysia tidak bersikap ambil mudah terhadap soal kesihatan mereka apabila berada di Thailand.

Menurutnya, ada kes seorang rakyat Malaysia dikenakan caj rawatan perubatan sehingga lebih RM90,000 selepas dimasukkan ke unit rawatan rapi (ICU) di sebuah hospital di Thailand akibat kemalangan tidak lama dulu.

"Mereka minta bantuan pejabat konsulat untuk menyelesaikan tuntutan kos itu tapi kami tidak dapat membantu bab kewangan seperti itu," katanya.

Mohd Aini berkata, ada yang menganggap memasuki Thailand hanya memadai dengan menyediakan dokumen perjalanan atau insurans kenderaan tetapi mereka jarang memikirkan kemungkinan perlu menjalani rawatan di hospital.

Beliau berkata, caj rawatan di hospital di luar negara adalah tanggungjawab individu dan sebagai persediaan mereka perlu mendapatkan insurans kesihatan sebelum melawat negara lain.

Katanya, jumlah rakyat asing yang berkahwin dengan rakyat Malaysia di Thailand juga banyak tetapi bukan semua kes perkahwinan dapat didaftarkan di pejabat Konsul Jeneral. Menurutnya, pihaknya tidak dapat mendaftar perkahwinan yang meragukan dan sebagai contoh ada lelaki warga asing datang terus dari negara kelahirannya untuk berkahwin dengan wanita Malaysia di Thailand.

Sementara itu, Ahmad Bakri berkata, Perlis dan wilayah-wilayah selatan Thailand terutama Songkhla dan Satun saling menyuburkan hubungan silatulrahim melalui pelbagai kegiatan dua hala.

Katanya, selain perbincangan di peringkat pegawai, hubungan Perlis dengan wilayah selatan Thailand itu turut disuburkan melalui kegiatan sukan sempadan yang diadakan setiap tahun.

Yang terbaru ialah program sukan sempadan membabitkan beberapa acara sukan termasuk bola sepak yang berlangsung di wilayah Satun Jumaat lalu.

Menurutnya, program sukan itu bukan untuk memburu kejuaraan tetapi yang lebih utama ialah menyuburkan keharmonian yang terjalin di kawasan sempadan.

Selain bersukan, satu mesyuarat kerjasama dua hala Perlis-Satun turut berlangsung bagi membincangkan aspek pembangunan yang perlu dilaksanakan di sempadan Malaysia-Thailand pada Jumaat lepas.

Pada mesyuarat yang berlangsung di pejabat Gabenor Wilayah Satun itu, delegasi Perlis diketuai Menteri Besar, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu manakala wilayah Satun diketuai Pemangku Gabenor Nueachai Jirahapirak.

Mesyuarat itu bersetuju untuk menghidupkan semula cadangan memajukan Bukit Batu Puteh berhampiran Kuala Perlis sebagai pintu sempadan yang baru yang menghubungkan Perlis dan Wilayah Satun.

Cadangan memajukan Bukit Batu Puteh pertama kali dicadangkan kedua-dua pihak pada 1996 tetapi usaha merealisasikan cadangan itu terhenti beberapa tahun kemudian disebabkan beberapa masalah teknikal. - BERNAMA

Cursing Malay : Terus Terang

0
sumber :-

Cursing Malay : Terus Terang


Demam Kerana Main Hujan

Posted: 11 Dec 2011 05:41 PM PST



Aku demam.
Tak dapat nak update.
Kalau siapa tak paham apa maksud gambar ni,
anda kekurangan sense of humour.

Gi beli sekilo dua kat kedai.


~penarik beca

0
sumber :-

~penarik beca


Anda Islam? Anda pilih kepentingan rakyat atau 'asabiyyah kepartian?

Posted: 11 Dec 2011 08:00 AM PST


WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


WACANA: DEBAT

Posted: 11 Dec 2011 02:14 AM PST

Debat: Anwar terima, mahasiswa tunggu respons Najib

Posted: 11 Dec 2011 02:07 AM PST

APA LAGI DATO SRI NAJIB.....INILAH PELUANG SEBELUM MUNCULNYA PILIHANRAYA KE 13 KERANA DASAR-DASAR INILAH YANG AKAN MENENTUKAN PENTADBIRAN KERAJAAN BARISAN NASIONAL DIMASA DEPAN.

RAKYAT AMAT BERBANGGA JIKA DEBAT INI MENJADI KENYATAAN KERANA IANYA DIATUR OLEH MAHASISWA DAN MENJADI SEJARAH DAAM NEGARA JIKA SEORANG PERDANA MENTERI DAN ETUA PEMBANGKANG SANGGUP UNTUK BERDEBAT.

SEJARAH PERDEBATAN INI ADALAH SATU TRANFORMASI DALAM SISTEM PENTADBIRAN DATO SRI NAJIB YANG MELAUNGKAN SISTEM DEMOKRASI TULIN DALAM NEGARA INI.


Debat: Anwar terima, mahasiswa tunggu respons Najib
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 11 Dis: Perdebatan dan perbincangan berkaitan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) kini semakin rancak dibahaskan.

Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN), Mohd Syahid Mohd Zaini berkata, banyak siri perdebatan berkaitan Auku, Pilihan Raya Umum, demokrasi dan sebagainya mula diketengahkan oleh para pimpinan negara mahupun pimpinan kampus.

Ini, katanya suatu fenomena dan petanda baik kepada arena akademik dan sistem demokrasi di Malaysia.

Menruutnya, dalam keadaan rakyat dan pemimpin negara ingin terus membuka ruang demokrasi, namun mahasiswa kini kecewa dan terkilan kerana masih ada Hal Ehwal Pelajar (HEP) di kampus yang masih belum boleh memberikan peluang dan ruang untuk mahasiswa bebas berakademik mahupun melaksanakan program-program sendiri tanpa gangguan mereka.

"Pihak pentadbiran sekarang perlu lebih terbuka dan memberikan kepercayaan kepada mahasiswa dalam mengendalikan sesuatu perkara kerana mahasiswa ialah insan yang intelek dan mampu untuk berfikir sendiri dengan rasional," ujarnya dalam satu kenyataan.

Beliau menambah, rentetan dari insiden debat di Universiti Malaya (UM) yang diganggu oleh pengawal keselamatan atas arahan TNC HEP itu, gerakan kebebasan akademik tetap akan terus untuk melaksanakan debat perdana antara Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak.

Tambahnya, tajuk yang disepakati di peringkat mahasiswa untuk mereka bahaskan ialah 'Mahasiswa, Universiti dan Negara' pada 15 Disember ini di Dewan Himpunan Cina, Kuala Lumpur.

Makluman terkini, katanya Anwar telah menerima pelawaan tersebut sebagai pembahas di peringkat Pakatan Rakyat.

Namun, ujarnya sehingga kini masih tiada sebarang respons balas dari surat jemputan mahasiswa kepada Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak yang juga merupakan Perdana Menteri Malaysia sekarang mewakili Barisan Nasional.

"Selaku Perdana Menteri yang disegani, mahasiswa sentiasa berharap agar pelawaan untuk berdebat berkaitan isu mahasiswa itu diterima.

"Sekaligus penerimaan itu akan membuktikan bahawa Datuk Seri seorang yang sentiasa peka dan perihatin terhadap isu-isu mahasiswa," katanya.

Beliau menambah, dalam kondisi pilihanraya umum yang semakin hampir, para pemimpin negara kedua-dua parti perlu lebih mendekati anak muda terutama mahasiswa.

Ini, ujarnya kerana jatuh bangun pemimpin yang akan bertanding dalam PRU 13 nanti akan ditentukan oleh para pengundi.

Justeru, kata beliau mereka perlu ingat bahawa kuasa pengundian mahasiswa juga besar kesannya kepada kejayaan seseorang pemimpin itu dalam PRU 13 nanti.

"Semoga impian rakyat dalam mengimpikan Malaysia yang sejahtera dan universiti yang subur dengan budaya ilmu dan intelektual akan terus direalisasikan oleh para pemimpin negara dengan baik.

"Berikan ruang berakademik dengan sebaiknya kepada para pensyarah dan mahasiswa, pasti hasilnya negara kita akan lebih hebat dan makmur di masa depan," ujarnya lagi.

LU BANYAK LANGSI Oooooo.....

Posted: 11 Dec 2011 01:21 AM PST

Soi Lek: Jika ABIM berhak, saya pun ada hak persoal hudud

December 11, 2011


Apa yang ABIM persoalkan bukan berkaitan agama...lu persoalkan orang yang mempersoalkan lu masuk campur agama islam.Luu tarak faham ka?...Lu faham banyak mana hukum hudud.Ini sudah menjadi camputangan dalam urusan Sultan dan Raja-Raja Melayu.Kalau Raja-Raja Melayu tidak mempersoalkan hudud Pas atau apa sahaja hukum Hudud...lu apa crita.??


Inil ah yang selalunya menjadi masaalah.MCA telah menjadi masaalah besar kepada Bn sejak si keparat ini mula mempersoalkan hak hukum islam dalam perlembagaan dan hanya dibincangkan dalam Majis Raja_raja Melayu.Yang anehnya Umno diam membisu dan tidak pula menasihati si apek tua ini.

Lu bukan orang islam mau bincang soal hudud atau agama Islam.Lu tarak faham la soal hudud sebab tu lu banyak cakap bukan-bukan.kalau lu faham....apa ini menteri...banyak langsi ooooo




KUALA LUMPUR, 11 Dis ― Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata, beliau ada hak untuk mempersoalkan pelaksanaan undang-undang hudud yang hendak dibawa oleh PAS.

Menurut Dr Chua, sementara Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) mempunyai hak untuk memintanya memohon maaf, beliau juga ada hak untuk bercakap mengenai hudud versi PAS dan impaknya ke atas bukan Islam di negara ini.

"ABIM seharusnya mengiktiraf hak MCA sebagai parti politik. Satu forum (yang dianjurkan baru-baru ini) sebulat suara mendapati bahawa hudud PAS akan ada impak ke atas bukan Islam.

"Anda perlu dengan khusus berkata ia hudud PAS dan bukan hanya hudud," kata beliau (gambar) dipetik Sunday Star hari ini.

Sehubungan itu kata beliau, adalah sesuatu yang mengarut untuk mengatakan bahawa bukan Islam tidak boleh bercakap mengenai hudud.

"Akhirnya, ia ada impak ke atas kesemua rakyat Malaysia, kita semua adalah sebahagian daripada rakyat Malaysia," katanya lagi.

Kelmarin, ABIM menyerahkan satu memorandum kepada Dr Chua, mengulangi gesaan agar presiden MCA itu memohon maaf secara terbuka kepada semua umat Islam di negara ini ekoran kenyataannya mengenai hudud baru-baru ini.

Setiausaha Agung ABIM Mohamad Raimi Ab Rahim berkata, pihaknya kesal di atas kenyataan prejudis beliau yang merendahkan martabat perundangan hudud sekiranya dilaksanakan di negara ini.

"Adalah jelas bahawa kenyataan beliau bersifat tohmahan, prejudis dan tidak langsung disandarkan kepada sebarang fakta atau perangkaan empirikal yang boleh menjustifikasi dakwaaan beliau.

"Namun sehingga hari ini, beliau masih belum membuat sebarang permohonan maaf secara terbuka kepada umat Islam berhubung dengan kenyataan tersebut," kata beliau.

Justeru kata beliau, ABIM terpanggil untuk sekali lagi menggesa beliau berbuat demikian dalam tempoh masa 48 jam menerusi saluran-saluran media di negara ini.


Kopitiam Bang Nan

0
sumber :-

Kopitiam Bang Nan


Wacana Perdana 8: Pilihan Raya Umum Ke 13: BN atau Pakatan Rakyat

Posted: 11 Dec 2011 04:40 AM PST


kerangeleber

0
sumber :-

kerangeleber


Taib’s ‘clever’ daughter sits on 80 companies

Posted: 11 Dec 2011 04:00 PM PST


RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Rapat Rakyat - Isu NFC oleh Guan Eng

Posted: 11 Dec 2011 09:31 PM PST

Kes Fitnah II: Karpal mahu Saiful dan ‘Kekasih PW1′ dipanggil semula

Posted: 11 Dec 2011 09:25 PM PST

KUALA LUMPUR: Karpal mahu Farah Azlina  dan Saiful Bukhari dipanggil semula memberi keterangan di mahkamah bagi memastikan perbicaraan berlangsung dengan adil.
"Mahkamah ini perlu ditangguh untuk membolehkan PW1 dipanggil semula dan Farah Azlina juga dipanggil di bawah Seksyen 425 Kanun Keseksaan untuk memastikan keputusan yang adil untuk kes ini," kata Karpal.
Menurut Karpal, mereka perlu dipanggil kerana sehingga kini kedua-duanya belum menafikan hubungan di antara mereka berdua.
"Peguam Negara hanya menjelaskan kedudukan Farah Azlina pada 11 November 2011 selepas peguam bela menamatkan hujah pada 18 Oktober 2011," kata Karpal.
Hubungan antara Farah dan Saiful menurut Karpal, membolehkan Saiful mempunyai akses kepada kertas pendakwaan.
Justeru, Saiful mungkin mengubah keterangan beliau sepanjang perbicaraan berdasarkan kertas pendakwaan.

AGM Umno: Karpal gesa mahkamah tindak atas Najib kerana hina mahkamah...

Posted: 11 Dec 2011 09:23 PM PST

KUALA LUMPUR, 12 Dis — Karpal Singh menuntut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dikenakan tindakan berhubung kenyataan beliau mengenai kes liwat semasa perhimpunan agung Umno baru-baru ini kerana mempunyai unsur-unsur menghina mahkamah. Peguam utama Datuk Seri Anwar Ibrahim ini berkata, Najib telah mengkritik Ketua Umum PR itu berhubung keputusannya memberi keterangan dari kandang saksi.
"Kenyataan PM terkandung (unsur) jenayah menghina mahkamah yang memerlukan mahkamah ini bertindak secara 'act suo moto', mengeluarkan notis tunjuk sebab kepada perdana menteri (Najib) mengapa tidak harus dirujuk (atas kesalahan) menghina mahkamah," kata Karpal  sambil menambah, sesiapa pun tidak harus bebas, tidak kira jawatan, daripada tindakan mahkamah.
Karpal (gambar) berkata demikian ketika membuat penggulungan hujah dalam kes liwat dihadapi Anwar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Carolling blunder due to rushed assembly law, says Pakatan

Posted: 11 Dec 2011 09:21 PM PST

KUALA LUMPUR, Dec 12 — The federal opposition has blamed confusion over whether Christmas carollers require police permits on the rushed Peaceful Assembly Bill, which outlaws street processions.
Pakatan Rakyat (PR) lawmakers said the controversial Bill was pushed through the Dewan Rakyat last month without getting enforcement authorities on the same page.
Nurul Izzah said the flawed Peaceful Assembly Bill has caused a lot of confusion with regulations affecting Christmas carolling. — File pic
"The sudden move to approve the flawed Peaceful Assembly Bill has caused a lot of confusion with regulations affecting Christmas carolling," Lembah Pantai MP Nurul Izzah Anwar told The Malaysian Insider when contacted. The PKR vice-president said this in response to Home Minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein saying yesterday that Christmas carollers will not need police permits despite reports since Friday that local police insist their permission is required.
Deputy Home Minister Datuk Lee Chee Leong had also said no permit was needed despite it being a requirement for the past 30 years as freedom has been given for religious activities in the spirit of the Peaceful Assembly Bill.
Read More / Baca Lagi >>

Only in Umno-ruled M'sia, can Christmas carolling jeopardise national security

Posted: 11 Dec 2011 09:04 PM PST

Only in Umno-ruled M'sia, can Christmas carolling jeopardise national securityMalaysian churches are concerned and well they should be. Targeted by Prime Minister Najib Razak's government, they have borne the burnt of all sorts of accusations including that they were part of a plot to over throw him and install a Christian prime minister in predominantly Muslim Malaysia.
Now, one of the Christians' core rights is being challenged. There is a huge debate over whether the very act of carolling requires a police permit and amazing as it may seem, this is a real situation and part of a greater problem caused by greedy and irresponsible political leaders.
Malaysia is reversing into a state of fear. Ruling party UMNO and its cohorts in the BN coalition are using racial politics plus religious bigotry to garner votes to stay in power. So caught up are they in their quest to retain the federal government at all costs, Najib and his colleagues have regressed Malaysia into a state much like the old Soviet Union.
Read More / Baca Lagi >>

Subky wajar jadi idola anak muda

Posted: 11 Dec 2011 09:03 PM PST

KUALA LUMPUR, 12 Dis: "Bukan setakat buku ini mencerita kehidupan Subky tetapi cara hidup beliau sekarang yang perlu menjadi idola anak muda," kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.
Beliau menyatakan demikian ketika mengulas buku terbaru Subky Latif, Anak Apak yang dilancar Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said hari ini.
Buku memoir Subky sejak kecilnya itu dilancarkan di Karnival MPH 2011 di Mid Valley Mega Mall.
Mohamad Sabu sepatutnya melancarkan buku itu namun di saat akhir ia telah tidak dibenarkan oleh pihak penganjur.
Read More / Baca Lagi >>

FELDA sedang dalam proses kehancuran, tunggu sahaja

Posted: 11 Dec 2011 09:02 PM PST

Aspan Alias
Sebagaimana pengakuan Muhyiddin dan Najib PRU kali ini adalah ibu kepada semua pilihanraya dalan sejarah negara kita. Apa tidaknya, pilihanraya kali ini seolah-olah piihanraya untuk memilih di antara UMNO atau pun memilih rakyat. Sekarang ini adalah pilihan di anatara mengekalkan kepimpinan UMNO yang mahukan segala agenda peribadi mereka disokong ramai.

Satu lagi pilihan ialah untuk memilih agenda perubahan untuk rakyat yang inginkan kesatuan di antara kaum dalam kehidupan seharian dan menolak keghairahan kepimpinan yang menyanyikan lagu-lagu rasis yang menebal. Pemimpn-pemimpin di atas mahukan rakyat berpecah kerana UMNO sekarang ini wujud di atas keadaan Melayu yang ber[pecah pada tahun 1988 dahulu.
Read More / Baca Lagi >>

Permohonan PAS cabar Bil Perhimpunan ditangguh

Posted: 11 Dec 2011 09:00 PM PST

Keputusan bagi kebenaran untuk PAS mencabar perlembagaan Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman telah ditangguhkan hingga Khamis ini.
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur (Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) pagi ini membenarkan penangguhan itu atas permintaan timbalan pendakwa raya kanan Muzila Mohamed Arsad.

Hakim Datuk Rohana Yusof dimaklumkan oleh Muzila bahawa responden tidak bersedia kerana beberapa timbalan pendakwa raya persekutuan terpaksa menghadiri sebuah persidangan dari 7 hingga 10 Disember lalu.
Read More / Baca Lagi >>

Hasan Ali : "Saya setia kepada Allah"

Posted: 11 Dec 2011 08:59 PM PST

KUALA LUMPUR, 12 Dis ― Datuk Dr Hasan Ali enggan mengatakan sama ada kesetiaan beliau terletak pada PAS dan Pakatan Rakyat (PR), sebaliknya menegaskan beliau hanya setia kepada Allah.
Pada masa yang sama bekas pesuruhjaya PAS Selangor ini berkata, beliau akan bekerjasama dengan sesiapa saja yang berjuang untuk Islam.
Laporan media terbaru mengatakan bahawa beliau akan digugurkan daripada mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri Gombak Setia.
Tetapi ia dinafikan oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang semalam.
Exco Kerajaan Negeri Selangor ini berkata beliau komited untuk mempertahankan Islam, orang Melayu dan institusi diraja.
"Saya setia kepada Allah. Kepada umat, dalam konteks ini, saya tidak suka menggunakan istilah setia, tetap bekerjasama.
"Bekerjasama dengan rapat untuk membantu mereka dan mereka membantu saya," kata beliau (gambar) pada sidang media di rumahnya hari ini.

NFC : Pemimpin Pemuda MCA juga mahu Shahrizat undur

Posted: 11 Dec 2011 08:57 PM PST

NONESelepas dibidas secara terbuka oleh beberapa pemimpin Umno, parti komponen BN, MCA akhirnya berani bersuara mendesak Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil supaya berundur selepas terpalit dengan kontroversi projek ternakan lembu Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC) milik suaminya.

"Shahrizat telah ditolak oleh pengundi pada pilihan raya umum lalu. Kali ini, beliau terbabit pula dalam isu NFC,  dengan ini, tidak ada sebab untuk beliau bertanding sekali lagi," kata timbalan setiausaha Pemuda MCA, Loh Chew Jun dalam satu kenyataan hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Akta Kerja: Lagi gabungan pertikai MTUC, desak piket nasional kedua

Posted: 11 Dec 2011 08:56 PM PST

KUALA LUMPUR, 12 Dis ― Kritikan ke atas pendirian kepimpinan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) berhubung isu pindaan Akta Kerja 1955 meningkat sementara bahagian Selangor-Wilayah Persekutuan menggesa badan induk kesatuan sekerja itu mengadakan piket peringkat nasional kedua.
MTUC telah mengadakan piket peringkat nasional pada 3 November lalu susulan piket di pekarangan bangunan Parlimen 3 Oktober memprotes peruntukan baru sistem kontraktor bagi tenaga kerja.
Perhimpunan MTUC peringkat Selangor-Wilayah Persekutuan pula telah diadakan 2 Disember lalu.
Read More / Baca Lagi >>

Apa keistimewaan Blogger UMNO untuk naik kapal selam..

Posted: 11 Dec 2011 06:20 PM PST

Seorang Pegawai Tentera yang telah bersara turut mempertikaikan bagaimana seorang Blogger Pro UMNO iaitu BigDog boleh dijemput untuk melawat dan menyelam bersama KD Tun Razak.

Baginya BigDog tentu merupakan seorang Blogger yang sangat istimewa kerana telah menjadi pilihan dari antara ramai blogger yang ada termasuk Pegawai Bersara itu sendiri.

Dari penulisan BigDog, Pegawai Bersara itu yakin bahawa BigDog pasti mempunyai hubungan yang rapat dengan seseorang yang berkuasa hingga membolehkannya menjadi satu-satunya blogger yang telah berada di dalam kapal selam itu.

NAJIB MASIH NAK SIMPAN SHAHRIZAT ?

Posted: 11 Dec 2011 05:59 PM PST

Dah ramai pemimpin BN desak letak jawatan !
Shahrizat  membisu : Pesan Mahathir  – jangan sampai orang halau kita keluar

Berhubung dengan isu NFC – Ternakan lembu feedlot yang melibatkan salahguna wang rakyat berjumlah  RM250 juta,.. Tun Dr Mahathir, Bung Mokhtar, Syed Ali Al Habsee dan beberapa lagi ahli atau pemimpin Umno telah menyuarakan pendapat agar individu yang terbabit meletak jawatan.  
Read More / Baca Lagi >>

Dongengan Semata-Mata dari Taib!

Posted: 11 Dec 2011 05:57 PM PST

Oleh Sarawak Report

Ketua Menteri Sarawak Abdul Taib Mahmud dan Perdana Menteri Malaysia Najib Razak pernah membesar-besarkan dasar perdagangan sebagai mana dikeluarkan oleh kumpulan Oxford Business Group. Laman web Ketua Menteri sendiri juga dengan angkuhnya mengakui para editor dari Oxford Business Group itu melaporkan kenyataan mengenai perdagangan secara terperinci bagi negeri Sarawak. Namun editor laporan yang dipertanggungjawab mereka-reka laporan itu adalah merupakan seorang editor majalah lucah, The Daily Sport yang pernah dibuang kerja pada awal tahun ini.

Read More / Baca Lagi >>

Di jadikan Korban Untuk Menutup Rasuah Mega Teman-Teman Seperjuangannya!!

Posted: 11 Dec 2011 05:34 PM PST


Taib’s ‘clever’ daughter sits on 80 companies

Posted: 11 Dec 2011 05:27 PM PST

Taib Mahmud and his family own shares and directorship in 330 companies in Sarawak.

Last week, the Bruno Manser Fund (BMF) published some truly astonishing research.
The fund, which works to defend Sarawak's rainforest and its peoples from devastation and criminal exploitation, has been examining the company ownership of the family of the Chief Minister Abdul Taib Mahmud.
Earlier this year, Taib went on record claiming that his hugely wealthy family does not do business in Sarawak because he wants to avoid accusations of corruption and conflict of interest.
Acknowledging the huge wealth of his children and his siblings, he came up with the explanation that each and every one of them is exceptionally clever and that they had gone "outside the country" to earn their money, so he could avoid "being hounded" over "using my influence to enrich myself".
Read More / Baca Lagi >>

Dr M's new Malay Dilemma: A final embarrassment for himself and Malaysia?

Posted: 11 Dec 2011 05:25 PM PST

Dr M's new Malay Dilemma: A final embarrassment for himself and Malaysia? At 86, former prime minister Mahathir Mohamd wants to write another book on the so-called Malay Dilemma.
His previous book, The Malay Dilemma, has been overtaken by events, according to Mahathir, "and the Malays face new dilemmas" which he wants to pen in a new book.
He isn't saying anything more as "otherwise people would not buy and read the book". But already, his critics fear his inspiration will be drawn from the kind of conversations and discussions that go on at the "teh tarik stalls" in the country. In other words, forget about any neutral or candid analysis, they warn.
Yet, when and if the book does materialize as Mahathir has promised, it is bound to be a hot-seller, partly because he was PM of Malaysia for 22 years, and mostly because he is "bound" to come up with controversial statements aimed to shock - possibly so as to grab the limelight.
Until it is out, one can only guess what Mahathir will have to say in his new book. But one thing his detractors are sure about is that he will be "lying through his teeth". Once you tell a lie – which he did in The Malay Dilemma – you have to tell a thousand other lies to cover the first, they said.
Read More / Baca Lagi >>

Apa beza saingan politik dalaman PAS dengan parti lain?

Posted: 11 Dec 2011 05:23 PM PST

Kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung isu senarai calon parti itu dalam pilihanraya umum (PRU) ke -13 adalah jelas. Ia belum muktamad. PAS Pusat belum membuat keputusan kerana baik Dewan Rakyat atau mana-mana Dewan Undangan Negeri belum dibubarkan.
pas launch welfare state document 111211 hadi awangDemikian amalan PAS. Lantas tidak timbullah persoalan sesiapa sahaja pemimpin PAS yang menganggotai sama ada Dewan Rakyat mahupun Dewan Undangan tidak akan dicalonkan semula. Ini termasuk ahli exco kerajaan negeri Selangor, Datuk Hasan Ali.
Kenyataan Abdul Hadi itu tuntas, tegas, dan adil. Namun yang tidak adilnya ialah, beliau segera merumuskan laporan berhubung masa depan politik Hasan itu hanya "laporan" pihak media. Ini kurang adil kerana laporan-laporan media itu sebenarnya mempunyai sumber rasmi dan sahih.
Jumaat lalu, Ketua Penerangan PAS Selangor, Saari Sungib mengumumkan bahawa Hasan menerima pencalonan yang kurang berbanding tiga pemimpin lain untuk mempertahankan kerusi Gombak Setia.  Ini membawa maksud di peringkat akar umbi Hasan tidak diperakui untuk bertanding semula.
Namun Saari tidak pula menyatakan pendirian rasmi Dewan Kepimpinan PAS Selangor – mahu calonkan semula Hasan atau tidak.
Read More / Baca Lagi >>

Hudud: ABIM kesal, dakwa Soi Lek angkuh

Posted: 11 Dec 2011 05:20 PM PST

KUALA LUMPUR, 12 Dis ― Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) kesal dengan keangkuhan dan sikap tertutup Datuk Seri Chua Soi Lek yang enggan memohon maaf, meskipun diberi 48 jam, berhubung kritikan beliau kemukakan terhadap pelaksanaan hukum hudud.
Setiausaha Agungnya Mohamad Raimi Ab Rahim berkata, walaupun menjunjung tinggi kebebasan bersuara yang dianjurkan menerusi lunas-lunas demokrasi, namun ia tidak memberi ruang seluas-luasnya untuk pihak-pihak tidak bertanggungjawab untuk menyinggung sensitiviti agama.
Read More / Baca Lagi >>

Skandal NFC: Dedah agenda Muhyiddin guling Najib?

Posted: 11 Dec 2011 05:16 PM PST


Hingga ke saat ini, Ketua Wanita Umno merangkap Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil tidak menyatakan pendirian berhubung desakan perletakan jawatan beliau sebagai menteri.
Begitu juga dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang terus membisu berhubung kemelut yang membelenggu parti pimpinannya yang disabitkan dengan Shahrizat.
Projek NFC iaitu sebuah projek RM250 juta kerajaan yang dianugerahkan kepada sebuah syarikat milik keluarga Sharizat semasa pentadbiran Tun Abdullah Badawi pada tahun 2007 benar-benar meletakkan Najib dalam keadaan paling tertekan.
Read More / Baca Lagi >>

Saifuddin: Aktivisme perlu dibiar berkembang

Posted: 11 Dec 2011 05:14 PM PST

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah dukacita kerana karenah birokrasi oleh pentadbiran Universiti Malaya (UM) menyebabkan debat mengenai Akta Universiti dan kolej Universiti (AUKU) di antara pelajar pada Jumaat lalu dibatalkan.

Beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno berkata pihak universiti sepatutnya menjadi pemudah cara kepada aktiviti yang mahu dianjurkan mahasiswa dan bukan menjadi penghalang kepada mereka.Read More / Baca Lagi >>

Anak kaji fail injunksi halang EGM koperasi Felda 5 Jan

Posted: 11 Dec 2011 05:14 PM PST

KUALA LUMPUR, 12 Dis ― Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) sedang mempertimbangkan langkah mengambil tindakan injunksi mahkamah bagi menghalang mesyuarat agung luar biasa Koperasi Permodalan Felda (KPF) yang akan diadakan awal bulan depan.
Pengerusi Anak Mazlan Aliman berkata, pihaknya sedang meneliti aspek perundangan bagi menghalang mesyuarat khas itu yang antara lain akan membincangkan beberapa pindaan ke atas peraturan kecil termasuk dipercayai soal keahlian dan pelantikan pengerusinya.
Pelantikan pengerusi KPF baru-baru ini menjadi kontroversi. Anak mendakwa Pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad tidak layak memegang jawatan pengerusi KPF.
Read More / Baca Lagi >>

Rais: Melayu kena contohi Orang Asli kekalkan BN...dalam makna tue...terbakar nanti...!!!!

Posted: 11 Dec 2011 05:11 PM PST

KUALA LUMPUR, 12 Dis ― Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim meminta rakyat negara ini mengenang budi dan jasa pemimpin Barisan Nasional (BN) dengan terus memilih mereka demi mengekalkan kemajuan negara.
Beliau berkata orang Melayu, sebagai kaum terbesar negara, boleh membantu menentukan kerajaan BN terus dipilih pada pilihan raya umum akan datang.
"Orang Melayu adalah kira-kira 60 peratus (daripada populasi negara)... jika mereka bersatu padu, Malaysia akan kekal berada dalam tangan BN," katanya semasa berucap pada program Merakyatkan Seni Budaya "Sepetang Bersama Komuniti Orang Asli Gombak" di Dataran Bukit Kala, Kampung Bukit Kala, Batu 12, Gombak dekat sini semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Iran Says It Will Not Return US Drone

Posted: 11 Dec 2011 05:06 PM PST

Cerai & Rujuk 2 Hari - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 11 Dec 2011 05:05 PM PST


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT