Ahad, 11 Disember 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Rapat Rakyat - Isu NFC oleh Guan Eng

Posted: 11 Dec 2011 09:31 PM PST

Kes Fitnah II: Karpal mahu Saiful dan ‘Kekasih PW1′ dipanggil semula

Posted: 11 Dec 2011 09:25 PM PST

KUALA LUMPUR: Karpal mahu Farah Azlina  dan Saiful Bukhari dipanggil semula memberi keterangan di mahkamah bagi memastikan perbicaraan berlangsung dengan adil.
"Mahkamah ini perlu ditangguh untuk membolehkan PW1 dipanggil semula dan Farah Azlina juga dipanggil di bawah Seksyen 425 Kanun Keseksaan untuk memastikan keputusan yang adil untuk kes ini," kata Karpal.
Menurut Karpal, mereka perlu dipanggil kerana sehingga kini kedua-duanya belum menafikan hubungan di antara mereka berdua.
"Peguam Negara hanya menjelaskan kedudukan Farah Azlina pada 11 November 2011 selepas peguam bela menamatkan hujah pada 18 Oktober 2011," kata Karpal.
Hubungan antara Farah dan Saiful menurut Karpal, membolehkan Saiful mempunyai akses kepada kertas pendakwaan.
Justeru, Saiful mungkin mengubah keterangan beliau sepanjang perbicaraan berdasarkan kertas pendakwaan.

AGM Umno: Karpal gesa mahkamah tindak atas Najib kerana hina mahkamah...

Posted: 11 Dec 2011 09:23 PM PST

KUALA LUMPUR, 12 Dis — Karpal Singh menuntut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dikenakan tindakan berhubung kenyataan beliau mengenai kes liwat semasa perhimpunan agung Umno baru-baru ini kerana mempunyai unsur-unsur menghina mahkamah. Peguam utama Datuk Seri Anwar Ibrahim ini berkata, Najib telah mengkritik Ketua Umum PR itu berhubung keputusannya memberi keterangan dari kandang saksi.
"Kenyataan PM terkandung (unsur) jenayah menghina mahkamah yang memerlukan mahkamah ini bertindak secara 'act suo moto', mengeluarkan notis tunjuk sebab kepada perdana menteri (Najib) mengapa tidak harus dirujuk (atas kesalahan) menghina mahkamah," kata Karpal  sambil menambah, sesiapa pun tidak harus bebas, tidak kira jawatan, daripada tindakan mahkamah.
Karpal (gambar) berkata demikian ketika membuat penggulungan hujah dalam kes liwat dihadapi Anwar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Carolling blunder due to rushed assembly law, says Pakatan

Posted: 11 Dec 2011 09:21 PM PST

KUALA LUMPUR, Dec 12 — The federal opposition has blamed confusion over whether Christmas carollers require police permits on the rushed Peaceful Assembly Bill, which outlaws street processions.
Pakatan Rakyat (PR) lawmakers said the controversial Bill was pushed through the Dewan Rakyat last month without getting enforcement authorities on the same page.
Nurul Izzah said the flawed Peaceful Assembly Bill has caused a lot of confusion with regulations affecting Christmas carolling. — File pic
"The sudden move to approve the flawed Peaceful Assembly Bill has caused a lot of confusion with regulations affecting Christmas carolling," Lembah Pantai MP Nurul Izzah Anwar told The Malaysian Insider when contacted. The PKR vice-president said this in response to Home Minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein saying yesterday that Christmas carollers will not need police permits despite reports since Friday that local police insist their permission is required.
Deputy Home Minister Datuk Lee Chee Leong had also said no permit was needed despite it being a requirement for the past 30 years as freedom has been given for religious activities in the spirit of the Peaceful Assembly Bill.
Read More / Baca Lagi >>

Only in Umno-ruled M'sia, can Christmas carolling jeopardise national security

Posted: 11 Dec 2011 09:04 PM PST

Only in Umno-ruled M'sia, can Christmas carolling jeopardise national securityMalaysian churches are concerned and well they should be. Targeted by Prime Minister Najib Razak's government, they have borne the burnt of all sorts of accusations including that they were part of a plot to over throw him and install a Christian prime minister in predominantly Muslim Malaysia.
Now, one of the Christians' core rights is being challenged. There is a huge debate over whether the very act of carolling requires a police permit and amazing as it may seem, this is a real situation and part of a greater problem caused by greedy and irresponsible political leaders.
Malaysia is reversing into a state of fear. Ruling party UMNO and its cohorts in the BN coalition are using racial politics plus religious bigotry to garner votes to stay in power. So caught up are they in their quest to retain the federal government at all costs, Najib and his colleagues have regressed Malaysia into a state much like the old Soviet Union.
Read More / Baca Lagi >>

Subky wajar jadi idola anak muda

Posted: 11 Dec 2011 09:03 PM PST

KUALA LUMPUR, 12 Dis: "Bukan setakat buku ini mencerita kehidupan Subky tetapi cara hidup beliau sekarang yang perlu menjadi idola anak muda," kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.
Beliau menyatakan demikian ketika mengulas buku terbaru Subky Latif, Anak Apak yang dilancar Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said hari ini.
Buku memoir Subky sejak kecilnya itu dilancarkan di Karnival MPH 2011 di Mid Valley Mega Mall.
Mohamad Sabu sepatutnya melancarkan buku itu namun di saat akhir ia telah tidak dibenarkan oleh pihak penganjur.
Read More / Baca Lagi >>

FELDA sedang dalam proses kehancuran, tunggu sahaja

Posted: 11 Dec 2011 09:02 PM PST

Aspan Alias
Sebagaimana pengakuan Muhyiddin dan Najib PRU kali ini adalah ibu kepada semua pilihanraya dalan sejarah negara kita. Apa tidaknya, pilihanraya kali ini seolah-olah piihanraya untuk memilih di antara UMNO atau pun memilih rakyat. Sekarang ini adalah pilihan di anatara mengekalkan kepimpinan UMNO yang mahukan segala agenda peribadi mereka disokong ramai.

Satu lagi pilihan ialah untuk memilih agenda perubahan untuk rakyat yang inginkan kesatuan di antara kaum dalam kehidupan seharian dan menolak keghairahan kepimpinan yang menyanyikan lagu-lagu rasis yang menebal. Pemimpn-pemimpin di atas mahukan rakyat berpecah kerana UMNO sekarang ini wujud di atas keadaan Melayu yang ber[pecah pada tahun 1988 dahulu.
Read More / Baca Lagi >>

Permohonan PAS cabar Bil Perhimpunan ditangguh

Posted: 11 Dec 2011 09:00 PM PST

Keputusan bagi kebenaran untuk PAS mencabar perlembagaan Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman telah ditangguhkan hingga Khamis ini.
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur (Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) pagi ini membenarkan penangguhan itu atas permintaan timbalan pendakwa raya kanan Muzila Mohamed Arsad.

Hakim Datuk Rohana Yusof dimaklumkan oleh Muzila bahawa responden tidak bersedia kerana beberapa timbalan pendakwa raya persekutuan terpaksa menghadiri sebuah persidangan dari 7 hingga 10 Disember lalu.
Read More / Baca Lagi >>

Hasan Ali : "Saya setia kepada Allah"

Posted: 11 Dec 2011 08:59 PM PST

KUALA LUMPUR, 12 Dis ― Datuk Dr Hasan Ali enggan mengatakan sama ada kesetiaan beliau terletak pada PAS dan Pakatan Rakyat (PR), sebaliknya menegaskan beliau hanya setia kepada Allah.
Pada masa yang sama bekas pesuruhjaya PAS Selangor ini berkata, beliau akan bekerjasama dengan sesiapa saja yang berjuang untuk Islam.
Laporan media terbaru mengatakan bahawa beliau akan digugurkan daripada mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri Gombak Setia.
Tetapi ia dinafikan oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang semalam.
Exco Kerajaan Negeri Selangor ini berkata beliau komited untuk mempertahankan Islam, orang Melayu dan institusi diraja.
"Saya setia kepada Allah. Kepada umat, dalam konteks ini, saya tidak suka menggunakan istilah setia, tetap bekerjasama.
"Bekerjasama dengan rapat untuk membantu mereka dan mereka membantu saya," kata beliau (gambar) pada sidang media di rumahnya hari ini.

NFC : Pemimpin Pemuda MCA juga mahu Shahrizat undur

Posted: 11 Dec 2011 08:57 PM PST

NONESelepas dibidas secara terbuka oleh beberapa pemimpin Umno, parti komponen BN, MCA akhirnya berani bersuara mendesak Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil supaya berundur selepas terpalit dengan kontroversi projek ternakan lembu Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC) milik suaminya.

"Shahrizat telah ditolak oleh pengundi pada pilihan raya umum lalu. Kali ini, beliau terbabit pula dalam isu NFC,  dengan ini, tidak ada sebab untuk beliau bertanding sekali lagi," kata timbalan setiausaha Pemuda MCA, Loh Chew Jun dalam satu kenyataan hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Akta Kerja: Lagi gabungan pertikai MTUC, desak piket nasional kedua

Posted: 11 Dec 2011 08:56 PM PST

KUALA LUMPUR, 12 Dis ― Kritikan ke atas pendirian kepimpinan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) berhubung isu pindaan Akta Kerja 1955 meningkat sementara bahagian Selangor-Wilayah Persekutuan menggesa badan induk kesatuan sekerja itu mengadakan piket peringkat nasional kedua.
MTUC telah mengadakan piket peringkat nasional pada 3 November lalu susulan piket di pekarangan bangunan Parlimen 3 Oktober memprotes peruntukan baru sistem kontraktor bagi tenaga kerja.
Perhimpunan MTUC peringkat Selangor-Wilayah Persekutuan pula telah diadakan 2 Disember lalu.
Read More / Baca Lagi >>

Apa keistimewaan Blogger UMNO untuk naik kapal selam..

Posted: 11 Dec 2011 06:20 PM PST

Seorang Pegawai Tentera yang telah bersara turut mempertikaikan bagaimana seorang Blogger Pro UMNO iaitu BigDog boleh dijemput untuk melawat dan menyelam bersama KD Tun Razak.

Baginya BigDog tentu merupakan seorang Blogger yang sangat istimewa kerana telah menjadi pilihan dari antara ramai blogger yang ada termasuk Pegawai Bersara itu sendiri.

Dari penulisan BigDog, Pegawai Bersara itu yakin bahawa BigDog pasti mempunyai hubungan yang rapat dengan seseorang yang berkuasa hingga membolehkannya menjadi satu-satunya blogger yang telah berada di dalam kapal selam itu.

NAJIB MASIH NAK SIMPAN SHAHRIZAT ?

Posted: 11 Dec 2011 05:59 PM PST

Dah ramai pemimpin BN desak letak jawatan !
Shahrizat  membisu : Pesan Mahathir  – jangan sampai orang halau kita keluar

Berhubung dengan isu NFC – Ternakan lembu feedlot yang melibatkan salahguna wang rakyat berjumlah  RM250 juta,.. Tun Dr Mahathir, Bung Mokhtar, Syed Ali Al Habsee dan beberapa lagi ahli atau pemimpin Umno telah menyuarakan pendapat agar individu yang terbabit meletak jawatan.  
Read More / Baca Lagi >>

Dongengan Semata-Mata dari Taib!

Posted: 11 Dec 2011 05:57 PM PST

Oleh Sarawak Report

Ketua Menteri Sarawak Abdul Taib Mahmud dan Perdana Menteri Malaysia Najib Razak pernah membesar-besarkan dasar perdagangan sebagai mana dikeluarkan oleh kumpulan Oxford Business Group. Laman web Ketua Menteri sendiri juga dengan angkuhnya mengakui para editor dari Oxford Business Group itu melaporkan kenyataan mengenai perdagangan secara terperinci bagi negeri Sarawak. Namun editor laporan yang dipertanggungjawab mereka-reka laporan itu adalah merupakan seorang editor majalah lucah, The Daily Sport yang pernah dibuang kerja pada awal tahun ini.

Read More / Baca Lagi >>

Di jadikan Korban Untuk Menutup Rasuah Mega Teman-Teman Seperjuangannya!!

Posted: 11 Dec 2011 05:34 PM PST


Taib’s ‘clever’ daughter sits on 80 companies

Posted: 11 Dec 2011 05:27 PM PST

Taib Mahmud and his family own shares and directorship in 330 companies in Sarawak.

Last week, the Bruno Manser Fund (BMF) published some truly astonishing research.
The fund, which works to defend Sarawak's rainforest and its peoples from devastation and criminal exploitation, has been examining the company ownership of the family of the Chief Minister Abdul Taib Mahmud.
Earlier this year, Taib went on record claiming that his hugely wealthy family does not do business in Sarawak because he wants to avoid accusations of corruption and conflict of interest.
Acknowledging the huge wealth of his children and his siblings, he came up with the explanation that each and every one of them is exceptionally clever and that they had gone "outside the country" to earn their money, so he could avoid "being hounded" over "using my influence to enrich myself".
Read More / Baca Lagi >>

Dr M's new Malay Dilemma: A final embarrassment for himself and Malaysia?

Posted: 11 Dec 2011 05:25 PM PST

Dr M's new Malay Dilemma: A final embarrassment for himself and Malaysia? At 86, former prime minister Mahathir Mohamd wants to write another book on the so-called Malay Dilemma.
His previous book, The Malay Dilemma, has been overtaken by events, according to Mahathir, "and the Malays face new dilemmas" which he wants to pen in a new book.
He isn't saying anything more as "otherwise people would not buy and read the book". But already, his critics fear his inspiration will be drawn from the kind of conversations and discussions that go on at the "teh tarik stalls" in the country. In other words, forget about any neutral or candid analysis, they warn.
Yet, when and if the book does materialize as Mahathir has promised, it is bound to be a hot-seller, partly because he was PM of Malaysia for 22 years, and mostly because he is "bound" to come up with controversial statements aimed to shock - possibly so as to grab the limelight.
Until it is out, one can only guess what Mahathir will have to say in his new book. But one thing his detractors are sure about is that he will be "lying through his teeth". Once you tell a lie – which he did in The Malay Dilemma – you have to tell a thousand other lies to cover the first, they said.
Read More / Baca Lagi >>

Apa beza saingan politik dalaman PAS dengan parti lain?

Posted: 11 Dec 2011 05:23 PM PST

Kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung isu senarai calon parti itu dalam pilihanraya umum (PRU) ke -13 adalah jelas. Ia belum muktamad. PAS Pusat belum membuat keputusan kerana baik Dewan Rakyat atau mana-mana Dewan Undangan Negeri belum dibubarkan.
pas launch welfare state document 111211 hadi awangDemikian amalan PAS. Lantas tidak timbullah persoalan sesiapa sahaja pemimpin PAS yang menganggotai sama ada Dewan Rakyat mahupun Dewan Undangan tidak akan dicalonkan semula. Ini termasuk ahli exco kerajaan negeri Selangor, Datuk Hasan Ali.
Kenyataan Abdul Hadi itu tuntas, tegas, dan adil. Namun yang tidak adilnya ialah, beliau segera merumuskan laporan berhubung masa depan politik Hasan itu hanya "laporan" pihak media. Ini kurang adil kerana laporan-laporan media itu sebenarnya mempunyai sumber rasmi dan sahih.
Jumaat lalu, Ketua Penerangan PAS Selangor, Saari Sungib mengumumkan bahawa Hasan menerima pencalonan yang kurang berbanding tiga pemimpin lain untuk mempertahankan kerusi Gombak Setia.  Ini membawa maksud di peringkat akar umbi Hasan tidak diperakui untuk bertanding semula.
Namun Saari tidak pula menyatakan pendirian rasmi Dewan Kepimpinan PAS Selangor – mahu calonkan semula Hasan atau tidak.
Read More / Baca Lagi >>

Hudud: ABIM kesal, dakwa Soi Lek angkuh

Posted: 11 Dec 2011 05:20 PM PST

KUALA LUMPUR, 12 Dis ― Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) kesal dengan keangkuhan dan sikap tertutup Datuk Seri Chua Soi Lek yang enggan memohon maaf, meskipun diberi 48 jam, berhubung kritikan beliau kemukakan terhadap pelaksanaan hukum hudud.
Setiausaha Agungnya Mohamad Raimi Ab Rahim berkata, walaupun menjunjung tinggi kebebasan bersuara yang dianjurkan menerusi lunas-lunas demokrasi, namun ia tidak memberi ruang seluas-luasnya untuk pihak-pihak tidak bertanggungjawab untuk menyinggung sensitiviti agama.
Read More / Baca Lagi >>

Skandal NFC: Dedah agenda Muhyiddin guling Najib?

Posted: 11 Dec 2011 05:16 PM PST


Hingga ke saat ini, Ketua Wanita Umno merangkap Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil tidak menyatakan pendirian berhubung desakan perletakan jawatan beliau sebagai menteri.
Begitu juga dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang terus membisu berhubung kemelut yang membelenggu parti pimpinannya yang disabitkan dengan Shahrizat.
Projek NFC iaitu sebuah projek RM250 juta kerajaan yang dianugerahkan kepada sebuah syarikat milik keluarga Sharizat semasa pentadbiran Tun Abdullah Badawi pada tahun 2007 benar-benar meletakkan Najib dalam keadaan paling tertekan.
Read More / Baca Lagi >>

Saifuddin: Aktivisme perlu dibiar berkembang

Posted: 11 Dec 2011 05:14 PM PST

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah dukacita kerana karenah birokrasi oleh pentadbiran Universiti Malaya (UM) menyebabkan debat mengenai Akta Universiti dan kolej Universiti (AUKU) di antara pelajar pada Jumaat lalu dibatalkan.

Beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno berkata pihak universiti sepatutnya menjadi pemudah cara kepada aktiviti yang mahu dianjurkan mahasiswa dan bukan menjadi penghalang kepada mereka.Read More / Baca Lagi >>

Anak kaji fail injunksi halang EGM koperasi Felda 5 Jan

Posted: 11 Dec 2011 05:14 PM PST

KUALA LUMPUR, 12 Dis ― Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) sedang mempertimbangkan langkah mengambil tindakan injunksi mahkamah bagi menghalang mesyuarat agung luar biasa Koperasi Permodalan Felda (KPF) yang akan diadakan awal bulan depan.
Pengerusi Anak Mazlan Aliman berkata, pihaknya sedang meneliti aspek perundangan bagi menghalang mesyuarat khas itu yang antara lain akan membincangkan beberapa pindaan ke atas peraturan kecil termasuk dipercayai soal keahlian dan pelantikan pengerusinya.
Pelantikan pengerusi KPF baru-baru ini menjadi kontroversi. Anak mendakwa Pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad tidak layak memegang jawatan pengerusi KPF.
Read More / Baca Lagi >>

Rais: Melayu kena contohi Orang Asli kekalkan BN...dalam makna tue...terbakar nanti...!!!!

Posted: 11 Dec 2011 05:11 PM PST

KUALA LUMPUR, 12 Dis ― Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim meminta rakyat negara ini mengenang budi dan jasa pemimpin Barisan Nasional (BN) dengan terus memilih mereka demi mengekalkan kemajuan negara.
Beliau berkata orang Melayu, sebagai kaum terbesar negara, boleh membantu menentukan kerajaan BN terus dipilih pada pilihan raya umum akan datang.
"Orang Melayu adalah kira-kira 60 peratus (daripada populasi negara)... jika mereka bersatu padu, Malaysia akan kekal berada dalam tangan BN," katanya semasa berucap pada program Merakyatkan Seni Budaya "Sepetang Bersama Komuniti Orang Asli Gombak" di Dataran Bukit Kala, Kampung Bukit Kala, Batu 12, Gombak dekat sini semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Iran Says It Will Not Return US Drone

Posted: 11 Dec 2011 05:06 PM PST

Cerai & Rujuk 2 Hari - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 11 Dec 2011 05:05 PM PST

Tiada ulasan: