Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Kalau harga TV 5 kupang, dah lama dia hancoq ....

Posted: 24 Jul 2011 10:43 PM PDT

oleh P HAYAT

Hampa menonton Buletin Utama TV3 yang melapurkan perkembangan BERSIH 2.0 di Kuala Lumpur pada siang hari Sabtu 9 Julai. Kalau 50 sen harga set TV sudah lama ia hancur. Ya, orang veteran yang tinggal jauh di utara tanah air macam saya ni, apa lagi yang dapat dilakukan selain daripada berdoa untuk kesejahteraan anak2 muda yang bersemangat ke KL sekalipun di ugut ditangkap.

Malah di TV sendiri disebut hampir 1,700 orang diheret ke balai. Jika yang ditangkap saja sudah hampir 2 ribu orang, masakan orang yang berhimpun hanya 6 ribu orang. Ha ha ha tergelak saya baca dakwaan sebuah akhbar pengampu.

Jadi, disamping berdoa, TV menjadi sumber maklumat. Memang seharian saya berdebar mengikuti perkembangan itu dengan iringan doa moga ia berupaya menjadi pemangkin ke arah pilihanraya bersih dan adil di negara tercinta ini. Itulah pakcik yang sudah tua ini dapat lakukan. Tapi 'hancus' punya TV, lapurannya buat jantung pakcik yang sudah sakit bertambah sakit.

Bagi rakyat yang mahu membuka sedikit minda agar bebas daripada media kongkongan pemerintah amat mudah membaca modus operandi tindakan polis bagi menggagalkan himpunan aman tersebut.

TV3 melapurkan keluhan warga kota terutama peniaga yang rugi jutaan ringgit kerana tiada pelanggan atau premis terpaksa ditutup, lantas dipersalahkan Himpunan Bersih 2.0 sebagai punca.

Hakikatnya pihak polis lah yang bertindak membabi buta menutup berpuluh2 jalan utama masuk ke KL dan memberi amaran keras untuk menangkap peserta himpunan.

Pengangkutan awam juga diarah menghadkan operasi atau membatalkan seluruh operasinya di pusat bandar KL pada hari itu. Skrin2 digital di lebuhraya juga buat pertama kalinya memaparkan amaran pihak polis agar rakyat tidak pergi ke perhimpunan itu. Ternyata ia adalah ugutan untuk menakut2kan rakyat yang hendak pergi ke perhimpunan tersebut.

Negara tiba2 menjadi seperti negara polis. Apa erti kemerdekaan, demokrasi dan keamanan yang dilaung2kan oleh UMNO BN kalau begini?

Malah dari awal lagi provokasi telah dilakukan kononnya telah dijumpai senjata2 berserta bahan2 untuk membuatnya dan baju T kuning bertulis 'BERSIH' sebagai justifikasi dengan himpunan tersebut.

Kemuncaknya, pastilah dengan mengkaldaikan media massa kongkongannya, khususnya surat khabar harian berbahasa melayu untuk melapurkan secara spekulatif dan provokatif bahawa KL hari itu akan diisytihar darurat. Habis, siapa yang berani bergerak lengang la KL.

Ini entah lah yang ke berapa kali akhbar Utusan Malaysia berani secara membabi buta mengambil risiko membuat berita spekulatif dan provokatif tanpa memikirkan risiko besar yang diundang oleh pemberitaan seperti itu. Etika kewartawanan dan pemberitaan di bakul sampahkan begitu sahaja oleh Utusan hanya semata mata kerana menurut telunjuk Umno BN kini yang sedang sakit tenat menggapai talian hayatnya. Utusan Malaysia hendaklah bertanggung jawab sepenuhnya kerana ia telah menyebabkan warga KL menjadi panik. Amat wajar tindakan keras dikenakan keatas Utusan Malaysia.

Amat sadis lapuran TV3 menyatakan gedung2 perniagaan, kedai2, warung2 lengang dan rugi jutaan ringgit akibat perhimpunan BERSIH hakikatnya adalah disebabkan oleh tindakan polis yang menutup jalan dan menghalang warga memasuki pusat bandar.

Ia disebabkan juga provokasi melampau media massa sejak awal lagi yang memberi tekanan dan ketakutan keatas rakyat agar tidak menyertai perhimpunan, walaupun telah diberi jaminan oleh penganjur bahawa ia adalah perhimpunan aman seperti mana berjaya dianjurkan ketika BERSIH 1.0 pada 2007 lalu.

Ratusan ribu warga malah jika tiada sekatan matlamat 2 juta rakyat yang pastinya setiap orang membawa sekurang2nya RM100 bersedia untuk berbelanja di KL pada hari itu.

Justeru itu lah penggerak Himpunan Bersih dari awal lagi memberi jaminan  peniaga tidak akan rugi malah perniagaan akan untung berlipat kali ganda hatta yang menjual air sirap di tepi jalan tidak akan menang tangan pada hari itu.

Media tempatan mewawancaralah peniaga yang rugi itu yang sesetengahnya menyalahkan Himpunan Bersih. Ini lah modus operandi bagi mewujudkan situasi berkonflik antara peniaga dan penganjur Bersih, biarpun pencetus situasi  itu adalah pihak berkuasa.

Peniaga dan warga kota dibiarkan memarahi dan memaki hamun penganjur BERSIH 2.0. Lempar batu sembunyi tangan.

Justru tidak keterlaluan jika dikatakan tindakan pihak berkuasa itu mirip tindakan Yahudi yang menindas rakyat Palestin. Yahudi menggunakan tektik yang sama menyekat, menutup jalan dan membuat tembok, membuat provokasi lalu kesengsaraan yang dialami rakyat Palestin dipersalahkan keatas rakyat Palestin sendiri.

Apa pun hakikatya Himpunan Bersih 2.0 telah berjaya mencapai matlamat secara minimum. Gerakan Himpunan Bersih 2.0 begitu mengggetar perasaan (touching). Ia menyentuh hati nurani rakyat yang cintakan kebebasan dari seluruh negara.

Tinjauan awal akhbar The Star membuat pungutan suara mendapati hampir 1.6 juta rakyat menyokong BERSIH 2.0 berbanding yang menentang hanya 14 ribu. Berhempas pulas pula pihak berkuasa samaada melalui polis atau media massa sejak awal lagi memberi penentangan terhadap Himpunan Bersih sudah cukup membuktikan Himpunan ini mendapat sokongan majoriti rakyat berbilang kaum tetapi disembunyikan.

Reaksi cemas dari awal itu pasti menggambarkan Umno BN begitu takut dan cemas dengan kebangkitan rakyat yang akan mempusarakan UMNO dari tampuk kuasa dalam masa terdekat.

Seperti ungkapan Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang juga menjadi mangsa tangkapan, Himpunan Bersih 2.0 ini hanya mukadimah. Pastinya tsunami hebat akan berlaku bila2 masa bergantung kepada tindak balas pemerintah khususnya berhubung reformasi dalam proses pilihanraya.

Jika Najib Razak dalam kegelabahan boleh memberi ucapan tahniah kepada polis kerana dianggap satu kejayaan operasi mereka, maka rakyat juga boleh memberi ucapan tahniah dan syabas kepada lebih 50 ribu rakan mereka yang kental menyahut cabaran menjayakan perhimpunan tersebut. - Harakah

... biaq pi, baru padan dengan muka ... Air Asia malukan Najib

Posted: 24 Jul 2011 08:51 PM PDT

KUALA LUMPUR, 25 Julai: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, menerima tamparan hebat sekali lagi apabila syarikat tempatan paling terkemuka dan dikenali seluruh negara, Air Asia dilaporkan akan memindahkan pusat pengurusannya keluar daripada negara ke Indonesia.

Selepas memalukan negara di persada antarabangsa dengan cara tidak cerdik pengendalian Bersih 2.0 sehinggalah penahanan peguam hak asasi Perancis William Bourdon, Asia Sentinel melaporkan bahawa Najib dan negara kini kena terpaksa berdepan pula dengan keputusan Ketua Pegawai Eksekutif Air Asia, Tony Fernandes yang mengesahkan keputusan untuk memindahkan pusatnya ke Jakarta Khamis lalu, di Tokyo.

Laporan itu memetik Tony sebagai berkata langkah itu adalah untuk menaikkan taraf imej Air Asia sebagai syarikat penerbangan Asia Tenggara dan bukan sekadar syarikat penerbangan Malaysia.

Air Asia berkembang pesat ketika negara di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri (kini Tun) Abdullah Ahmad Badawi dan dikaitkan juga dengan menantu beliau yang kini ketua pemuda Umno, Khairy Jamaludin Abu Bakar.

"Saya tak tahu sama ada Najib diberitahu atau tidak. Tapi buat apa Tony harus peduli? Ada asas perniagaan yang cukup untuk berpindah ke Jakarta," kata seorang rakan perniagaan yang rapat dengan Tony.

Asia Sentinel turut menceritakan bahawa lawatan Najib ke tiga negara baru-baru ini hanya untuk memperbaiki imej negara selepas terjejas teruk akibat cara kerajaan pimpinannya mengendalikan perhimpunan awam Bersih 2.0 yang menuntut pilihanraya adil dan bersih.

"Seperti yang berlaku 1980-an, Malaysia turut meng'hitam'kan laporan mengenai perhimpunan tersebut dalam majalah The Economist," tulis laporan itu lagi.

Selepas itu, laporan itu berkata pada tanggal 23 Julai yang lalu, negara terpaksa berdepan dengan keputusan Suruhanjaya Diraja yang merumuskan bahawa 'seorang pembantu politik kepada seorang ahli politik pembangkang telah didesak sebegitu teruk dalam satu marathon soal-siasat kerana pembelanjaan pejabat sehingga beliau buang sendiri keluar daripada tingkap dan bunuh diri.'

Ini pula diikuti dengan penahanan Bourdon di KLIA yang akhirnya dihantar pulang ke Paris Jumaat lalu.

"Keputusan Air Asia untuk memindahkan ibu pejabatnya ialah satu propaganda negatif yang serius kepada pelan 1Malaysia Najib, yang merupakan satu usaha intensif untuk menarik pelaburan asing ke dalam negara.

Pada September 2010, kerajaan Malaysia telah mengumumkan satu pelan agresif untuk menggerakan beratus billion dalam pelaburan swasta untuk membawa negara keluar daripada perangkap golongan pendapatan sederhana, dan melipat gandakan pendapatkan untuk membawa Malaysia ke tahap negara membangun pada 2020," kata laporan tersebut.

Air Asia, kata Asia Sentinel mungkin merupakan syarikat kedua selepas Petronas yang mempunyai impak antarabangsa.

"Petronas telah melakukannya dengan mengiklankan dirinya semasa Formula 1 dan menaja sebuah kereta, di mana Tony juga melakukannya juga," tambah laporan itu lagi.

Air Asia yang dilancarkan pada tahun 2002 dengan hanya dua kapal terbang, kini memiliki 93 kapal terbang yang menakluki seluruh Asia. Selain itu, adanya juga Air AsiaX yang terbang ke Eropah, Jepun dan Korea. Sebelum ini, syarikat tersebut baru sahaja menempah 300 Airbus A30neos untuk mengembangkan penerbangannya ke luar Asia.

"Ini bukan sahaja merosakkan imej awam. Untuk 10 tahun yang lepas, berdasarkan report Reuters, syarikat swasta telah melabur sebanyak RM535 billion, berdasarkan data rasmi. Pelaburan swasta untuk Malaysia hanya 10 peratus daripada GDP, yang terendah di Asia dan satu pertiga daripada apa yang sebelum krisis kewangan Asean 1998. Kerajaan, menurut Reuters, menyumbangkan separuh daripada pelaburan di Malaysia," kata laporan tersebut.

Tambahnya lagi, Malaysia sudah lama dibelenggu pengeluaran modal dari negara, yang sering dilihat sebagai satu indikasi ketidakpercayaan para peniaga terhadap negara, walaupun dalam kes Malaysia mungkin sebahagian besar itu berpunca daripada kecurian balak yang keluar daripada negara melalui Sarawak dan Sabah.

"Walaupun begitu, laporan Global Financial yang berpusat di Amerika Syarikat telah menjangkau dalam satu laporan 2010 bahawa sebanyak RM888 billion telah keluar daripada negara antara tahun 2000 sehingga 2008.

Pengeluaran wang haram secara amnya melibatkan pemindahan wang yang diperolehi melalui aktiviti-aktiviti haram seperti rasuah, urus niaga yang melibatkan barang-barang seludup, kegiatan jenayah dan usaha untuk kekayaan tempat perlindungan daripada pihak berkuasa cukai.

Ketika ditanya mengapa beliau membuat keputusan untuk memindahkan ibu pejabat Air Asia ke Jakarta, ini jawapan Tony.

"Asean berpusat di Jakarta, dan Indonesia bakal menjadi ekonomi terbesar di Asean dalam masa yang akan datang… dan saya suka di sini," kata Tony dipetik Asia Sentinel.

Jawapan Tony, kata laporan itu sudah menunjukkan bahawa beliau telahpun membeli sebuah rumah yang baru di Jakarta. Namun yang lebih penting, adakah ini turut menunjukkan bahawa ekonomi negara semakin malap di bawah kepimpinan Najib?





BERSIH 2.0 : Kau menang kerana kami patuh kepada janji untuk berhimpun secara aman

Posted: 24 Jul 2011 06:55 AM PDT

... Pada ketika ini, seorang pemuda Melayu yang kurus, berbaju belang hitam-kuning, memakai cermin mata, dengan beg merah, dan bekas air berwarna kuning - melangkah ke depan dengan perlahan-lahan. Beliau duduk pada jarak lima meter di depan FRU. Beliau mengangkat tangannya yang sedang menggenggam. Beliau duduk senyap di situ. Genggaman itu bukan untuk protes. Saya yang berada di belakangnya nampak dengan jelas, posisinya itu membawa makna bahawa beliau sedang menunggu polis untuk menggarinya.

Beliau memilih untuk tidak menentang ketika berdepan dengan kekerasan FRU. Beliau berseorangan di situ untuk beberapa minit. Ada orang yang menjerit, "Cepat bawa dia balik, jangan biar dia ditangkap!" Tiga orang kawan Melayu dengan cepat membimbingnya untuk balik ke kelompok manusia. Beliau tidak meronta, beliau menurut saja. - SETERUSNYA



Blog Ahmad Tarmizi (بلوڬ احمد ترمذي)

0
sumber :-

Blog Ahmad Tarmizi (بلوڬ احمد ترمذي)


AirAsia pindah Ibu pejabat dari KL ke Jakarta

Posted: 22 Jul 2011 08:22 AM PDT



AirAsia has chosen Jakarta to be its regional headquarters in an effort to be seen as a Southeast Asian airline rather than just a Malaysian one.

The region's largest low-cost airline plans to open its base in the capital at South Jakarta's Equity Building in October, group chief executive Tony Fernandes told the Jakarta Globe on Thursday.

It plans to take advantage of easy access to the Asean secretariat in advance of the "open skies" agreement that will go into effect in 2015.

That agreement will lower barriers for air travel between the region's capitals.

Asked why he chose to move the fast-growing airline's principal corporate base to Jakarta from Kuala Lumpur, Fernandes said: "Asean is based in Jakarta, and Indonesia will be the largest economy in Asean in times to come … And I like it there."

Fernandes, who is Malaysian, said he had already bought a home in Jakarta within walking distance of the new office. "I don't like the Jakarta traffic," he said.

The Equity Building is in the Sudirman Central Business District, near the Indonesia Stock Exchange (IDX). According to aviation experts, AirAsia's relocation to Jakarta highlights the country's growing importance in the region's aviation sector.

"This will be great for our aviation industry," said Dudi Sudibyo, an aviation industry analyst in Jakarta. "This will push us to be better."

To match AirAsia's ambitious strategy, the Indonesian government will have to continue to improve infrastructure to accommodate more passengers flying into and around the country, said Bambang Ervan, a Transportation Ministry spokesman.

"This is very positive, we welcome AirAsia's plan," he said. "It shows that AirAsia, one of the world leaders in the aviation industry, has confidence in Indonesia's strong growth."

The Indonesia National Air Carriers Association (Inaca) forecasts passenger growth at 10 percent to 15 percent this year.

Central Statistics Agency (BPS) data showed that air traffic in Indonesia grew 22 percent to 53.4 million passengers in 2010 on the back of demand from the middle class for domestic flights.

That is higher than the 9 percent average increase recorded by Asia-Pacific carriers, according to data from the International Air Transport Association.

"Indonesia is among very few countries that managed to record strong growth in air traffic last year," Bambang said. "The lack of available airlines compared to population and geographic conditions is only a sign that there's a lot of opportunity here."

Fernandes was in Tokyo for the announcement of AirAsia Japan, a new joint venture with Japan's largest carrier, the ANA Group, to launch Japan's second budget airline next year.

He confirmed his airline's recent order for 300 Airbus A320neos. The deal, originally for 200 planes, was increased with an option for 100 more. It was the largest single aircraft order until Wednesday, when American Airlines ordered 460 Airbus and Boeing aircraft in a $38 billion deal.

Fernandes played down concerns raised by some analysts about the possible debt implications of such a deal, saying the company was cash rich, with a turnover of more than $4 billion last year, and operated as a group with a profit margin of about 20 percent. - http://www.thejakartaglobe.com

----------------------------------------------------------------------------------------------------

MAJORITI Para Hartawan terkaya di Malaysia dari Robert Kuok, ke Ananda Krishna, ke Francis Yeoh semuanya menghabiskan lebih banyak masa tinggal di OVERSEAS!

Antara sebab UTAMA juga adalah kerana PERSEKITARAN untuk melakukan PERNIAGAAN di Malaysia ini, sebab SETIAP KALI mereka ADA dalam negara...ada sahaja golongan golongan VIP POLITIK dari UMNO/BN sampai ker PERDANA MENTERI nak 'makan dinner' sama-sama untuk BERBINCANG...

Cuba lihatlah...berapa BANYAK dah duit Tony Fernandez terpaksa habis SPONSOR "F1 1 Malaysia Team" Malaysia yang memBAZIRkan duit ajer??? Untuk apa? Semata-mata nak dapat LESEN OPERASI dengan lebih mudah? Sebab kerajaan nak JAGA syarikat milikan GLC nya "Malaysia Airlines" sampai Syarikat SWASTA Sepenuhnya seperti Air Asia nak BERSAING dengan secara "ADIL" pun susah??? Kerajaan Malaysia tak berikan banyak lesen untuk AirAsia melakukan banyak Penerbangan Long Haul kerana akan bersaing secara terus dengan MAS yang di miliki kerajaan...

Malah PENDUDUK Indonesia jauh lebih RAMAI dari Malaysia dan sekiranya AirAsia mampu menawarkan penerbangan lebih MURAH kepada rakyat-rakyat Indonesia dan mampu MENJIMATKAN kos operasinya bagi jangka masa panjang, dan sekiranya KERAJAAN Indonesia SENDIRI amat LONGGAR untuk memberikan AirAsia peluang LESEN PENERBANGAN ANTARABANGSA, maka AirAsia boleh tumbuh dengan senang dan untung untuk jangkamasa yang panjang berbanding dengan berOPERASI di Malaysia di mana sikit sikit, terpaksa SUAP ahli-ahli Politik ATASAN semata-mata untuk lakukan BISNES dengan SENANG. Lebih baik lakukan bisnes di mana TIDAK BANYAK GANGGUAN dari Kerajaan dan politik tempatan!

INI lah CONTOH nya di mana "PERNIAGAAN" & POLITIK...TIDAK PATUT BERCAMPUR dan di negara-negara MAJU, majoriti KERAJAANNYA tidak mempunyai atau TERLIBAT dalam perniagaan seperti GLC-GLC di Malaysia...kerana akan WUJUDNYA "CONFLICT OF INTEREST" di antara TUGAS Kerajaan yakni menjaga AMANAH RAKYAT dan mentadbir sahaja dengan mengutip CUKAI atau melakukan "BISNES"/PERNIAGAAN di mana objektif perniagaan adalah utk memperolehi KEUNTUNGAN!

Ahli POLITIK perlukan "WANG" untuk berkempen dan sebagainya. Bila PERNIAGAAN + POLITIK di situ terjadinya RASUAH dan HANCUR produktiviti jangkamasa panjang sebuah negara.

Bayangkanlah kalau Karangkraf pun mula tumbuh dengan pesat dan dapat menyaingi akhbar Utusan atau Berita Harian yang di miliki atau di kawal melalui lembaga Pengarahnya oleh UMNO/BN?

Kalau dah mula BERSAING dengan syarikat-syarikat MILIK Kerajaan yang menjadi SUMBER KEUNTUNGAN PARTI...ingat mudah mudah dia nak bagi LESEN untuk operasi??? -w.i.w.c

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com/


WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


BICARA BERSIH MALAM INI (25 JUL) DI KUANTAN

Posted: 24 Jul 2011 01:43 PM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

GELOMBANG BERSIH 2.0 masih belum reda. Di merata-rata tempat banyak program telah dibuat untuk menerangkan kepada rakyat tentang apakah tujuan BERSIH sebenarnya sehinggakan pihak kerajaan terlalu takut dan gementar dengan gelombang BERSIH ini.

Ketakutan mereka amat ketara sekali sehinggakan terpaksa menayangkan video atau rakaman CCTV bagi membuktikan betapa`mesranya' pihak Polis di dalam menangani Perhimpunan BERSIH 2.0 pada 09 Jul yang lalu. Hakikatnya, lagi banyak mereka bercakap, lagi banyak media memainkan isu tersebut untuk memburukkan BERSIH dan juga parti Pembangkang, maka bertambah ramai yang tidak mempercayai mereka.

Malam ini, 25 Jul 2011 (Isnin) Program Bicara BERSIH akan diadakan di Dataran Rakyat, Ibu Pejabat PKR Negeri Pahang, Beserah, Kuantan. Sesiapa yang hadir malam nanti disarankan agar memakai baju kuning bagi menandakan bahawa BERSIH tidak berakhir pada 09 Jul 2011 sahaja. Kempen baju Kuning juga telah dilakukan pada setiap hari Sabtu selepas perhimpunan 09 Jul yang lalu.

Malam ini, kita akan diberi penerangan tentang BERSIH pasca Perhimpunan BERSIH 2.0. Berikut adalah butir-butir program malam ini:

BICARA BERSIH

Tarikh: 25 Jul 2011 (Isnin) Jam: 9 Mlm
Tempat: Dataran Rakyat, Ibu Pejabat PKR Negeri Pahang, Beserah, Kuantan (Berhadapan Klinik Komuniti)

Tetamu Istimewa:

Sasterawan Negara, Dato' A. Samad Said

Turut Bersama:

Dato' Fauzi Abd Rahman - Pengerusi MPN
YB Fuziah Salleh - MP Kuantan
Sdri Siti Aishah - Ketua Serikandi PKR Pusat
Sdr Nizam Abd Hamid
Sdr Man Kadir @ Pak Jabit - Dramatis
Serta Wakil Dari PAS dan DAP.

bumiperak

0
sumber :-

bumiperak


Kenyataan Mat Sabu sahih, Polis mengeliru

Posted: 24 Jul 2011 07:50 AM PDT

APA yang boleh disimpulkan di sini, sama ada Polis sengaja mahu memburukkan imej Mat Sabu, atau tindakan Polis yang boleh dianggap sebagai tidak cerdik di dalam menjawab isu dakwaan Mat Sabu dilanggar kenderaan Polis.

Laporan Polis yang dibuat oleh Mat Sabu pada 14 Julai 2011 secara jelas bertulis bahawa beliau telah dirempuh oleh kereta Waja Polis pada 9 Julai 2011. Diulangi, kereta Waja Polis. Diulangi sekali lagi Kereta Waja Polis.

Sudah terang lagi bersuluh Mat Sabu membuat laporan bahawa beliau dilanggar oleh kereta Proton Waja Polis, laporan Polis ini boleh diakses dengan mudah oleh pihak Polis kerana ia tersimpan dalam pangkalan data PDRM (Pemerintahan Diktator Rosmah Mansor).



Namun pada 21 Julai seminggu selepas Mat Sabu membuat Laporan Polis, pihak Polis tampil dengan video pendedahan kononnya Mat Sabu tidak dilanggar oleh Pajero Polis [Utusan].
Jelas sekali di dalam hal ini pihak Polis tidak cerdik di dalam menjawab isu ini. Polis menyatakan video kononnya Mat Sabu tidak dilanggar oleh pajero (Land Rover) Polis. Sedangkan di dalam report 7 hari sebelum itu Mat Sabu mendakwa dirinya dilanggar oleh kereta Waja Polis. Apa kejadah pulak Polis cerita pasal Land Rover?

Di bawah ini pengakuan Mat Sabu semasa temuramah pada 13 Julai 2011 di ibu pejabat Suhakam. Saksikan sendiri pada sela masa 1:38 hingga 1:43 secara jelas Mat Sabu mengatakan bahawa "sebuah kereta lagi datang, kereta Waja merempuh motorsikal yang membawa saya" 

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Tragedi ganas pemuda tahan lasak

Posted: 24 Jul 2011 08:24 PM PDT

Oleh M Faqih
"PAKCIK tumpang kawan orang kuat Umno, Nik Taib ketika keluar mengundi pada http://mstar.com.my/archives/2009/10/11/mstar_berita/013838837.jpgpilihan raya umum 1964. Orang kampung yang sokong PAS takut hendak datang mengundi.
"Ketika itu tempat mengundi di Gual Periuk, lebih 10 km dari sini. Jalan masih berselut. Orang PAS yang keluar mengundi akan disekat pemuda tahan lasak.



"Ada yang ditampar dan dirampas kad pengenalan. Ada juga rakan pakcik terpaksa keluar dengan meredah hutan takut bertemu pemuda tahan lasak," ujar Ismail Awang, 87 yang masih mengingati kezaliman pemuda tahan lasak.Read More / Baca Lagi >>

Surat Terbuka Untuk Kaum Cina dan India

Posted: 24 Jul 2011 08:24 PM PDT

Oleh ramziredang

"Salam BERSIH 709, dari jauh kami hulurkan salam kasih sayang kepada kaum cina http://dinmerican.files.wordpress.com/2011/06/bersih-2-01.gifdan india. Alangkah gembira dan syukurnya, 709 telah terpatri sejarah antara kita,melayu,cina dan india. Sejarah yang menyaksikan benteng perkauman yang dibina oleh perancangan jahat UMNO selama ini runtuh terlerai dimamah oleh asap gas pemedih mata. Semburan air kimia, rupanya mejadi hujan rahmat dalam memperlihatkan keikhlasan hati hati kami kepada kamu,kaum cina dan india.
Read More / Baca Lagi >>

UMNO Kedah 'GORENG' Najib

Posted: 24 Jul 2011 08:23 PM PDT

Oleh Mummy Rokiah
"Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, akan makan tengah hari bhttp://2.bp.blogspot.com/_M5D-VxhHUUE/R5dOm6rNAGI/AAAAAAAAAT0/5ILAG5duNp0/s400/Mee+Goreng+Mamak.jpgersama-sama rakyat Kedah sempena lawatan beliau ke negeri itu Khamis ini".

Acara makan tengah hari masakan kampung dalam program kenduri itu dijadualkan di Padang Awam Guar Chempedak dan dijangka dihadiri 10,000 orang. 

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah, berkata lawatan rasmi sehari Perdana Menteri itu bermula dengan lawatan pada sebelah pagi ke Masjid Taman Wira Mergong dibina oleh Kerajaan Pusat sebanyak RM1.2 juta.
Read More / Baca Lagi >>

BN jangan anggap rakyat sekarang bodoh

Posted: 24 Jul 2011 08:22 PM PDT

KUALA LUMPUR, 25 Julai: Umno BN diingatkan bahawa rakyat zaman ini tidak boleh diperbodohkan lagi dengan penggunaan media tradisional yang dikuasai mereka, kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Katanya, rakyat khususnya generasi muda hari ini bebas berfikir dan mendapat maklumat biarpun cuba disembunyikan Umno BN.

"Kini, dalam rakyat kita sudah wujud satu generasi baru yang bebas berfikir, bebas mendapat maklumat dan mengetahui fakta sebenar. Disebabkan itu, kerajaan tidak seharusnya melayan rakyat seperti di era 1980-an walaupun radio nasional cuba mengembalikan nostalgia lama," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Teoh ‘bunuh diri’: Fakta atau fantasi?

Posted: 24 Jul 2011 08:20 PM PDT

Apakah sebab seorang anak muda yang mempunyai masa depan dan kareer politik yang cerah meragut nyawanya sendiri?

Laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI – Royal Commission of Inquiry) berhubung kematian Teoh Beng Hock, pembantu peribadi seorang Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor, membuat kesimpulan bahawa beliau membunuh diri.
Dan apakah sebab seorang anak muda yang mempunyai masa depan dan kareer politik yang cerah meragut nyawanya sendiri?
RCI menyediakan jawapannya dalam (perenggan 232 Laporan RCI) hasil siasatannya, yang merujuk kepada peringkat akhir beliau disoalsiasat bertubi-tubi sepanjang malam hingga ke dini hari di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Shah Alam pada 15 Julai 2009.
Read More / Baca Lagi >>

Himpunan 9 Julai, Ibrahim Ali kecewa..ha..ha..Perkasa yang di Perkosa....!!!!

Posted: 24 Jul 2011 08:18 PM PDT

"Malangnya keadaan tidak menggalakkan. Kemungkinan sebab sekatan jalan raya," katanya

SHAH ALAM: Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Datuk Ibrahim Ali melahirkan kekecewaan kerana  kehadiran anggotanya ketika perhimpunan di Tasik Titiwangsa pada 9 Julai lalu adalah kurang menggalakkan.
"Kemuncak 9 Julai saya pergi ke daerah Selangor dan bertemu jawatankuasa Perkasa peringkat Wilayah Persekutuan. Walaupun notis singkat dalam pertemuan pertama tidak sampai 60 peratus hadir.
"Pusingan kedua juga sama dan ketika itu kita harap dapat pamerkan Perkasa berlegar di Tasik Titiwangsa.
"Malangnya keadaan tidak menggalakkan. Kemungkinan sebab sekatan jalan raya," katanya katanya dalam majlis penutup Mesyuarat Khas Tahunan Perkasa Negeri Selangor 2010 di Dewan Sri Budiman, Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Why the BN fears indelible ink and automatic registration

Posted: 24 Jul 2011 08:16 PM PDT

Why the BN fears indelible ink and automatic registrationBack in 2008, the use of indelible ink was mooted and shelved at the eleventh hour. This shocked election observers and when questioned as to why the ink was not used, even-though a batch was bought from India, the Election Comission along with the Barisan Nasional government said in unison that it violated the citizens right to cast vote.
It is a rather mystifying reason, yet even-though the ink was not used in the 2008 election, it did not deter the public's move to grant great gains to the opposition. If you take into account popular vote and not seat count, Pakatan Rakyat was almost dead even with Barisan Nasional.
And now with the 13th General Election looming - in the very near future - the issue of transparency in the voting process has surfaced again. The main contention for all is the existence of phantom voters. Voters who are registered in multiple places and even dead voters who resurrect just in time to cast their votes and then return to sleep for another five years.
Read More / Baca Lagi >>

Najib takut rahsia Scorpene, Altantuya dan komisyen ketiga dibongkar

Posted: 24 Jul 2011 08:14 PM PDT

KUALA LUMPUR: Tindakan Datuk Seri Najib Razak menghalau peguam, William Bourdon takut rahsia rasuah Scorpene sebanyak RM540 juta terbongkar dan kaitannya dengan pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaariibu.
Ini termasuk pendedahan mengenai satu lagi komisyen ketiga membabitkan pegawai kerajaan peringkat tertinggi  di Malaysia dalam pembelian dua kapal selam berkenaan pada 2002.
Read More / Baca Lagi >>

Rangkaian kartunis antarabangsa bantah sekat Zunar

Posted: 24 Jul 2011 08:13 PM PDT

WASHINGTON, 25 Julai: Tindakan kerajaan Malaysia termasuk mahkamah menyekat penyebaran kartun Zunar atau  Zulkiflee Anwar Ulhaque mendapat bantahan dari peringkat antarabangsa apabila Cartoonists Rights Network International (CRNI) menggesa kebebasan bersuara dihormati.

"Manakala karya-karya Zunar begitu mempengaruhi pemikiran publik, tidak ada bukti bahawa ia boleh dan akan menggangu ketenteraman awam," tegas Dr Robert Russell, Pengarah CRNI.

Dengan penghakiman mahkamah baru-baru ini, kata Russel, mahkamah turut meminggirkan hak kebebasan bersuara yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persektuan Malaysia.
Menurut Russell, pihaknya  telah meneliti dan menyemak kandungan kedua-dua buku yang diharamkan itu, "Perak Darul Kartun" serta "1 Funny Malaysia" dan mendapati semua kartun-kartun dalam buku ini menepati standard antarabangsa untuk kartun editorial. Read More / Baca Lagi >>

BN could bear brunt of voter anger over rising costs

Posted: 24 Jul 2011 07:24 PM PDT

Azhar, 45, a personal driver at a local corporation, picks out grapes at Econsave after work. He goes grocery shopping with his wife at various supermarkets and occasionally uses discount coupons found in newspapers. Although he feels that his monthly expenditure has gone up by between 5 and 10 per cent in the past year, while his salary has remained stagnant.
KUALA LUMPUR, July 25 — The rising cost of living could hit the rulingBarisan Nasional (BN) government hard in the next polls as Malaysians,especially urbanites, face falling living standards as they struggle with stagnant incomes and soaring inflation. A street poll of 100 city dwellers by The Malaysian Insider conducted in and around Kuala Lumpur had 44 per cent of people surveyed blaming the government for the rising cost of living as compared with 41 per cent attributing it to global factors and only 5 per cent blaming it on business owners.
Read More / Baca Lagi >>

Video Halal Dan Bersih : Kempen Terdesak Najib 'TIPU-TIPU 1MALAYSIA' dan 'TIPU-TIPU 1DUNIA'

Posted: 24 Jul 2011 07:17 PM PDT



Tindakan pihak polis menayangkan video bersih 2.0 versi yang telah diedit sehingga lunyai untuk memaparkan 'kebaikan' polis sahaja adalah satu tindakan yang menunjukkan kebodohan terlampau polis dalam 'peperangan' di zaman siber masakini. Inilah akibatnya kalau polis hanya mengikut skrip lakonan yang disediakan oleh kerajaan umPORNO/BeEND yang hanya sesuai digunakan pada era zaman menentang komunis pada tahun 50 an dulu.

Kenapa kejadian sebenar yang berlaku dalam avenue K tidak ditunjukkan langsung oleh pihak polis.Polis hanya menunjukkan keadaan  di pintu masuk avenue K sahaja pada hari kejadian,kerana jika rakaman itu diambil dari semua kamera CCTV yang terdapat disitu ianya akan menunjukkan keadaan sebaliknya.Sedangkan banyak lagi kamera CCTV yang terdapat di dalam bangunan tersebut.

Video insiden yang menimpa Mat Sabu juga tidak ditunjukkan dengan jelas.Hanya kenderaan pajero polis  sahaja yang kelihatan disana dan menutup pandangan sebenar.Sedangkan pegerakan sebenar kereta proton waja polis tidak kelihatan dengan jelas dan terlindung.

Polis juga membuat kenyataan akan membuat lakonan semula BERSIH 2, di bukit Jugra, Banting. Tentulah lakonan tersebut dipenuhi dengan adegan-adegan layanan lembah lembut dan berbudi bahasa  oleh pihak polis terhadap peserta-peserta bersih.

Idea video dan lakonan semula ini hanyalah kerja sia-sia dan bodoh kerana bukti sebenar iaitu beratus-ratus video dan gambar sebenar di tempat kejadian telah pun tersebar di internet sejak daripada hari kejadian himpunan bersih 2.0 itu berlaku.

Semua warga dunia yang cerdik minda telah mentertawakan kebodohan polis malaysia selepas melihat kualiti kandungan video bersih versi polis tersebut.Nampaknya pihak polis telah menyemarakkan kempen terdesak Najib 'TIPU-TIPU 1MALAYSIA' dan 'TIPU-TIPU 1DUNIA'
-MAFIABOSS

Saksikan Video Bersih Versi Polis Yang Ntah Ape-Ape..

(VIDEO TERBITAN PDRM LAGI HALAL DAN BERSIH)

(VIDEO TERBITAN PDRM LAGI HALAL DAN BERSIH)
Read More / Baca Lagi >>

Utusan Kata : Tonton, nilai video Bersih diambil polis..lagi halal dan bersih..yang lain semua palsu...!!!

Posted: 24 Jul 2011 07:08 PM PDT


RAKAMAN video menunjukkan Tian Chua melakukan aksi provokasi terhadap pihak polis dalam perhimpunan haram Bersih di KL Sentral, 9 Julai lalu.


KUALA LUMPUR 24 Julai – Orang ramai diminta menonton rakaman video yang diambil Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) 9 Julai lalu bagi menilai sendiri kebenaran yang berlaku pada hari tersebut.
Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, rakaman video itu akan menjawab segala tuduhan yang dilemparkan kepada PDRM oleh pihak penganjur perhimpunan haram tersebut.
Katanya, Radio Televisyen Malaysia (RTM) telah mula menyiarkan rakaman video berkenaan malam semalam dan akan terus menyiarkannya supaya masyarakat umum mengetahui perkara sebenar.

( Video Ini Lakonan Semula Dan Palsu kot....)

"Orang ramai perlu menonton rakaman video itu. Ia akan menjawab segala persoalan yang timbul sebelum ini termasuklah siapa yang membuat kekasaran terlebih dahulu, polis atau peserta perhimpunan.
"Bagi kami yang telah menontonnya, kami mempunyai pandangan bahawa bukan polis yang memulakan kekasaran tetapi pihak penganjur yang cuba mengaburi pandangan umum dengan video-video yang ditokok tambah dan kami mahu rakyat pula menontonnya serta mengetahui apakah pula pandangan mereka.
"Kami yakin penyiaran rakaman video ini di stesen-stesen televisyen akan mendedahkan pembohongan pihak penganjur dan memaksa mereka mengakui kebenarannya," katanya ketika ditemui selepas menghadiri perlawanan badminton antara pasukan pilihannya dan juga pasukan pilihan RTM di sini hari ini.
Pada 21 Julai lalu, polis mendedahkan rakaman video situasi sebenar perhimpunan haram Bersih selama 1 jam 30 minit kepada media dan beberapa wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO).
Semalam, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar pula memberitahu bahawa PDRM telah menyerahkan rakaman video perhimpunan haram Bersih pada 9 Julai lalu kepada RTM dan juga TV3 tetapi tidak pasti bilakah kedua-dua stesen tersebut akan menyiarkannya.
Menurut Rais, pihaknya tidak keberatan untuk mengedarkan rakaman video berkenaan kepada stesen televisyen lain sekiranya dibenarkan oleh PDRM.
Beliau memberitahu, pihaknya sedar penyebaran video berkenaan akan membantu mencari kebenaran serta kesahihan dakwaan pihak penganjur sebelum ini bahawa mereka dikasari.
"Sekiranya PDRM bersetuju dan meminta kami berbuat demikian, maka kami akan melakukannya. Kami tidak keberatan untuk mengedarkannya kerana yakin inilah kenyataan yang harus disampaikan kepada umum," jelasnya. - Utusan Meloya.

Berkaitan Kes Mat Sabu : -

( VIDEO SAHIH LAGI HALAL KELUARAN POLIS)
 (Kenyataan Mat Sabu kepada Suhakam sebelum video polis dikeluarkan - kenyataaan Palsu Kat Suhakam kot)



Salinan laporan polis yang dibuat oleh Mat Sabu pada 13/7/2011( untuk besarkan klik pada imej) - laporan polis ni juga palsu kot......
Petikan dari laporan polis yang dibuat dengan jelas menyebut Mat Sabu dilanggar oleh Proton Waja bukannya Pajero ( Untuk besarkan klik pada imej)

Pakatan keeps Bersih torch burning in Selangor

Posted: 24 Jul 2011 06:47 PM PDT


Wan Azizah projected on screen at the Selangorku logo launch. — Pic by Choo Choy May
SHAH ALAM, July 25 — Pakatan Rakyat (PR) leaders have refuted the police version of events that they had not used excessive force when clamping down on Bersih 2.0's July 9 rally and reminded supporters that their struggles were far from over.
Read More / Baca Lagi >>

Pakatan kekal pendirian tolak SPR guna biometrik

Posted: 24 Jul 2011 06:44 PM PDT

Wan Azizah (kanan) bersama Tan Sri Khalid Ibrahim (kiri) dan Hadi Awang (tengah) di Stadium Melawati semalam. — Foto Choo Choy May
SHAH ALAM, 25 Julai — Pakatan Rakyat terus dengan pendiriannya menolak sistem biometrik yang akan digunakan pada pilihan raya umum ke-13 dan masih mahu kerajaan menggunakan dakwat kekal. Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata, pihaknya menolak sekeras-kerasnya sistem biometrik kerana tidak menjamin elemen satu orang satu undi semasa pilihan raya.
"Kita perlu menentang sistem ini. Sudah menjadi tanggungjawab rakyat memastikan negara bersih dan adil," katanya ketika berucap pada majlis pelancaran slogan Selangorku di sini malam tadi.
Kelmarin, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata kerajaan bersetuju memberi peruntukan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi mewujudkan sistem biometrik dalam mengesahkan pengundi yang sah pada pilihan raya.
Read More / Baca Lagi >>

Video : French lawyer Bourdon digs deeper into Scorpene deals

Posted: 24 Jul 2011 06:43 PM PDT

Video Scorpene : Tindakan Penakut

Posted: 24 Jul 2011 06:42 PM PDT

"Semuanya berlakon dan buat sendiri"

Posted: 24 Jul 2011 07:58 AM PDT

Ini adalah gambar mata lebam Anwar pada tahun 1998 ketika ditangkap oleh polis. Pemimpin umporno berkata Anwar tumbuk matanya sendiri untuk mendapat simpati...


Semalam di TV3 suku Najimah dengan nada sombong menyindir Anwar kononnya Anwar berlakon sakit untuk mendapat simpati...

Ini pula gambar pengawal peribadi Anwar yang tercedera teruk di mukanya... Ini semua berlakon dan pengawal Anwar menembak dirinya sendiri agaknya...

Kematian mendiang Teoh Beng Hock juga dikatakan membunuh diri sendiri... pemimpin umporno menuduh DAP sengaja sensasikan kematian ini...Teoh Beng Hock sebenarnya bunuh diri sendiri kerana disiasat isu bendera harga RM2.80.. Mengapa tidak ada lakonan semula terjun bangunan dari tingkat 14....suruh jer nazri aziz lakon semula terjun dari tingkat 14....sudah tentu rakyat akan percaya cakap nazri aziz....

Allahyarham Ahmad Sarbani juga dikatakan membunuh diri sendiri ketika disiasat oleh SPRM...mungkin ramai yang tertanya-tanya bagaimana agaknya cara siasatan SPRM hingga orang sanggup bunuh diri...Sharpshooter juga pernah disoal siasat oleh SPRM Pulau Pinang selama 10 jam ketika kes fairus mantan tkm 1 Pulau Pinang....tak ada pula rasa nak terjun bangunan SPRM....SPRM wajib BERSIHkan dirinya dari menjadi alat pencacai umporno..

Kematian Kugan juga penuh misteri..adakah Kugan juga mencederakan diri sendiri...polis apco bukankah baik dan mesra...mereka juga lemah lembut macam pondan siam...mana mungkin mereka boleh cederakan Kugan...

Ahli Parlimen Shah Alam, YB Khalid Samad menerima 6 jahitan kerana cedera semasa demo BERSIH...Adakah ini juga berlakon untuk meraih simpati...

Mat Sabu juga turut dituduh berlakon sakit untuk meraih simpati...skru dilutut juga adalah palsu..Mat Sabu dituduh terjatuh sendiri melanggar pembahagi jalan dan bukannya dilanggar oleh kereta polis apco...

Maka rakyat wajib percaya cakap polis apco dan pemimpin umporno sebab mereka tidak pernah berbohong...jadi apa salahnya jika rakyat minta lakonan semula...bukankah polis apco telah lakonkan semula cara suraikan demo BERSIH...rakyat minta najimah lakonkan semula naik motor..selepas itu polis apco kejar dan akhirnya najimah langgar pembahagi jalan dan akhirnya lutut najimah dimasukkan skru....baru rakyat bertambah percaya kepada najimah..

Yang ini pasti lakonan terbaik dan lawak terbaik 2011 mengalahkan maharaja lawak..tengok tu...parang dan bom..sebab itu polis apco gelar BERSIH sebagai PERUSUH.....oooooi polis apco.... gunalah tektik baru..ini taktik lama daaaaa....rakyat tak percaya daaaa...

Pasca Bersih : Salinan Laporan Polis yang dibuat oleh Mat Sabu

Posted: 24 Jul 2011 07:55 AM PDT

https://lh6.googleusercontent.com/-od6A5e3C4Pw/TivMHVVhPFI/AAAAAAAAVT0/-3VcTlrf6lA/s800/Repot%252520Bang%252520Mat.jpg
APA yang boleh disimpulkan di sini, sama ada Polis sengaja mahu memburukkan imej Mat Sabu, atau tindakan Polis yang boleh dianggap sebagai tidak cerdik di dalam menjawab isu dakwaan Mat Sabu dilanggar kenderaan Polis.

Laporan Polis yang dibuat oleh Mat Sabu pada 14 Julai 2011 secara jelas bertulis bahawa beliau telah dirempuh oleh kereta Waja Polis pada 9 Julai 2011. Diulangi, kereta Waja Polis. Diulangi sekali lagi Kereta Waja Polis.

Sudah terang lagi bersuluh Mat Sabu membuat laporan bahawa beliau dilanggar oleh kereta Proton Waja Polis, laporan Polis ini boleh diakses dengan mudah oleh pihak Polis kerana ia tersimpan dalam pangkalan data PDRM (Pemerintahan Diktator Rosmah Mansor).

Najib sehebat diktator negara luar

Posted: 24 Jul 2011 06:06 AM PDT

WarkahDaily – Kebebasan dan hak asasi manusia sedikit demi sedikit terpadam di bumi Malaysia semenjak Datuk Seri Najib Razak (gambar kanan) mengambil alih pemerintahan negara ini. Walaupun sebelum ini negara begitu dingin dengan kebebasan bersuara, namun kini makin parah di bawah Najib.

Serba-serbi tidak bebas di Malaysia. Hak rakyat dinafikan jika tidak bersama dengan Umno-BN. Bagi pemimpin Umno-BN, rakyat Malaysia hanyalah yang menyokong Umno-BN sahaja. Yang lain dilayan seperti komunis di hutan seperti kata seorang professor yang dulunya mesra Umno.

Setiap penjuru dan ceruk dikawal kerajaan Umno-BN. Media, bahan penerbitan, risalah, ceramah, hak berhimpun secara aman dan hak bersuara, semuanya dinafikan oleh kerajaan jumud Umno-BN.
Read More / Baca Lagi >>

MCA, Gerakan semakin bodoh bersama Umno

Posted: 24 Jul 2011 06:03 AM PDT

WarkahDaily – Semuanya kerana Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 yang telah pun digubalkan kerajaan terdahulu (Barisan Nasional) dan kini cuba dilaksanakan oleh kerajaan Pakatan Rakyat (PR) sebagai menunaikan tanggungjawab sebagai kerajaan untuk menguatkuasakan enakmen tersebut untuk membantu umat Islam menumpukan perhatian kepada ibadah semasa bulan Ramadhan.

Tapi Umno yang selama ini anti dengan Islam dan apa jenis enakmen yang cuba mendidik umat Islam ke arah kebaikan cuba menjerat diri sendiri apabila sekutu mereka iaitu MCA dan Gerakan yang sudah tentu ketika 14 tahun lalu telah menyokong enakmen berkenaan kerana ianya memang diluluskan ketika tahun 1997.
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia Bebas Undang-Undang Zalim Hanya Selepas BN Terkubur

Posted: 24 Jul 2011 06:01 AM PDT


IPOH 24 JULAI: Isteri kepada salah seorang tahanan di bawah Ordinan Darurat (EO), Dr D Jeyakumar,R Mohana Rani menyifatkan hanya selepas pemerintahan negara bertukar, barulah akta zalim seperti EO dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) boleh dihapuskan.

"Hanya itu sahajalah satu-satunya jalan untuk mengakhiri EO dan dan ISA. Tendang keluar kerajaan Barisan Nasional,"kata beliau dalam satu ceramah di Ipoh. 

Dr D Jeyakumar yang merupakan ahli parlimen bagi kawasan Sungai Siput bersama lima yang lain ditahan semula mengikut EO selepas dibebaskan pada 2 Julai lalu. 

Keenam-enam mereka adalah sebahagian daripada 30 orang yang ditangkap di plaza tol Sungai Dua pada 25 Jun lalu ketika menaiki bas menuju ke Pulau Pinang bagi menyertai siri kempen "Udah La Tu Bersaralah".

Kempen dilancarkan pada 24 Jun, menjelang perhimpunan Bersih 2.0 bagi menuntut pembaharuan sistem pilihan raya.
Read More / Baca Lagi >>

Perbetulkan cara kendali Bersih 2.0

Posted: 24 Jul 2011 05:59 AM PDT

KOTA BHARU, 24 Julai: Kerajaan BN diperingatkan, cara mereka mengendalikan isu Bersih 2.0 dengan terus mengejar para pimpinan Pakatan dan aktivis tidak betul.
 
"Bahkan mereka mesti berlapang dada dengan mengkaji segala tuntutan dan perjuangan Bersih," kata Ketua Pemuda PAS Kelantan, Abdul Latiff Abdul Rahman dalam satu kenyataannya.
Beliau mengulas tindakan kerajaan BN melalui polis yang terus menerus mengejar pemimpin Pakatan dengan cara mengeluarkan waran tangkap dan sebagainya.
Tindakan begini akan menyebabkan momentum rakyat akan terus meningkat untuk mendapatkan pilihan raya yang bersih dan adil di negara ini.
Dalam kenyataannya, Pemuda PAWS Negeri Kelantan merasakan belum terlambat untuk mengambil kesempatan merakamkan setinggi-tinggi tahniah atas sokongan anak muda terhadap tuntutan Bersih.
Semua lapisan anak muda tanpa mengira bangsa dan agama nampaknya terlalu prihatin dengan transformasi yang diperlukan bagi memastikan pilihanraya berlangsung dengan adil, telus dan bersih.
Read More / Baca Lagi >>

SPRM tubuh panel eksekutif transformasi susulan siasatan kes Teoh

Posted: 24 Jul 2011 03:00 AM PDT

PUTRAJAYA, 24 Julai — Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malausia (SPRM) menubuhkan satu Jawatankuasa Eksekutif Transformasi susulan syor dalam laporan suruhanjaya diraja yang menyiasat kematian bekas setiausaha politik DAP Teoh Beng Hock yang diumumkan Khamis lalu.
Jawatankuasa itu, menurut SPRM, satu langkah proaktif akan bertanggungjawab dengan segera dalam meningkatkan prestasi kualiti, pentadbiran mekanisme penyeliaan, memantau dan melaksanakan reformasi struktur dan pengurusan SPRM, keberkesanan siasatan, memantapkan pencapaian fungsi operasi melalui pembangunan modal insan, memajukan keupayaan siasatan perakaunan forensik serta memperhalusi usaha-usaha yang sedia ada bagi mengesan sebarang kelemahan serta mengambil tindakan pemulihan segera bagi memacu ke arah peningkatan tahap kualiti operasi pihaknya.
Read More / Baca Lagi >>

Nazri: ‘Kematian Teoh tidak berlaku jika siasatan ikut standard’

Posted: 24 Jul 2011 02:53 AM PDT

KUALA LUMPUR, 24 Julai — Putrajaya memperakui bekas setiausaha politik DAP Teoh Beng Hock tidakmati dua tahun lalu jika Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mematuhi prosedur-prosedur siasatan yang sewajarnya dengan betul.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz (gambar) menegaskan, beliau tetap bersetuju dengan cadangan suruhanjaya diraja kerana apa yang telah berlaku adalah satu kematian.
Pada sidang media Khamis lalu juga, Nazri berkata kerajaan memberi jaminan bahawa tindakan sewajarnya akan diambil terhadap pegawai yang melanggar prosedur SPRM berdasarkan peraturan dan undang-undang sedia ada.
Read More / Baca Lagi >>

Ini Rupanya Transformasi

Posted: 24 Jul 2011 02:51 AM PDT

Oleh Ahmad Zawawi
 
Dewasa ini Parti (BN) yang memerintah bersungguh-sungguh benar mahu mhttp://ditter.files.wordpress.com/2010/06/transformasi.jpgelakukan Transformasi didalam pentadbirannya. Orang biasa macam saya merasa kecut perut setiap kali perkataan itu disebut pimpinan negara.
Saya percaya ini merupakan satu perkara besar jika tidak masakan ianya disebut oleh orang-orang besar. Tanpa berlengah saya mencapai Kamus Dwibahasa lalu terjumpalah perkataan keramat " Transformation " sebelum ia dialih bahasa sebagai transformasi.
Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT