Nuffnang

Pengikut

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


FOTO - CERAMAH SELEPAS BERSIH 2.0 DI TAMAN MELEWAR

Posted: 10 Jul 2011 01:15 PM PDT







Oleh: WFAUZDIN NS

BERSIH 2.0 sudah pun berjaya kita laksanakan dengan cemerlang. Jumlah peserta perhimpunan aman tersebut amat memuaskan sehingga Stesyen TV Aljazeera melaporkan lebih kurang 100 ribu berkumpul di Ibu Kota yang telah dikepung oleh gerombolan. Stesyen BBC pula menganggarkan lebih dari itu, tetapi KPN pula menyebut hanya 6 ribu sahaja yang hadir.




Pedulikan itu semua, tetapi yang lebih penting adalah Perhimpunan itu berjaya dengan cemerlang. TV 3 suku menyebut perhimpunan itu gagal, tetapi yang peliknya TV pencacai itu seperti `histeria dan gila babi' mengulas pasal perhimpunan tersebut. Jika gagal, mengapa sampai berhari-hari mahu ulas dengan cerita karut yang direka-reka? Mengapa Tok Jib laknatullah seperti meroyan menyerang Anwar? Mengapa Muhyiddin seperti hilang akal mengulas? Semua ulasan dari mereka serta pencacai murahan ditertawakan orang.





Malam tadi, saya ke Markas PAS Taman Melewar untuk mengikuti ceramah dari pimpinan. walaupun baru sehari BERSIH 2.0 berakhir, program terus berjalan menandakan usaha kita tidak berakhir di Stadium Merdeka sahaja. Di antara penceramah yang hadir malam tadi adalah YB Lee Bon Chye, YB Anthony Santiago, Naib Presiden PAS YB Mahfuz Omar, YB Salahuddin Ayob, Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, YB Siti Zailah dan juga Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said yang turut membacakan Puisi berkenaan BERSIH.






Hampir kesemua penceramah malam tadi mengulas tentang kejayaan Perhimpunan BERSIH 2.0 di samping mereka menjawab beberapa isu yang dibangkitkan oleh pemimpin Umno tentang perhimpunan itu. Komitmen mereka adalah jelas iaitu untuk menentukan agar tuntutan 8 perkara yang dibawa oleh BERSIH itu akan diperjuangkan secara berterusan. BERSIH tidak akan terhenti di sini sahaja.


Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said membacakan puisi berkaitan BERSIH dan beliau juga turut menceritakan bagaimana beliau terpaksa berdepan dengan `kegarangan' pegawai Polis semasa berunding untuk menyerahkan memorandum kepada Istana. Ketika itu, tayangan video tentang perhimpunan tersebut dan semasa rundingan untuk menyerahkan memorandum ke Istana turut ditayangkan kepada ribuan yang hadir./wfauzdin.blogspot.com




Siulan Apadianie

0
sumber :-

Siulan Apadianie


Wajah Sebenar "Peludah Warna"

Posted: 09 Jul 2011 11:22 PM PDT


BERSIH 2.0 berjaya membongkarkan wajah sebenar pemimpin-pemimpin utama negara ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak terdedah apabila beliau sendiri mengikut rentak PERKASA, mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman terhadap Ambiga.

Apabila Yang di-Pertuan Agong memberi petunjuk jelas supaya kerajaan dan BERSIH berdialog, Najib bertindak dengan menegaskan BERSIH adalah sebuah pertubuhan yang diharamkan oleh Kementerian Dalam Negeri .Justeru, Najib mendakwa BERSIH tidak layak memohon permit untuk menganjurkan perhimpunan itu di stadium. BERSIH 2.0 menunjukkan Najib dan Umno pimpinannya sebagai orang yang tidak teragak-agak membelakangi institusi Raja.

Najib bukan sahaja bersifat rasis tetapi juga tidak langsung melihat keperluan merombak proses pilihan raya negara ini yang banyak menguntungkan pemerintah selama ini.

Perdana Menteri dan sepupunya Menteri Dalam Negeri Hishamuddin Hussein juga mempamerkan kesanggupan luar biasa menggunakan polis untuk menangkap orang awam di atas sebab-sebab dangkal yang mirip sebuah negara diktaktor.

Walaupun mencanang dirinya sebagai adil dan berjiwa rakyat, BERSIH membuktikan Najib tidak akan teragak-agak menggunakan kuasa eksekutifnya untuk menumpaskan sesiapa yang dianggap sebagai musuh politik Umno.Dalam konteks Himpunan BERSIH, beliau melihat tokoh-tokoh seperti Sasterawan Negara Datuk A Samad Said, Ambiga dan Presiden Jamah Islah Malaysia Zaid Kamaruddin sebagai musuh politiknya.

Semua mereka adalah aktivis berhemah tinggi, mempunyai kewibawaan dan keikhlasan mendokong agenda murni iaitu berjuang untuk proses pilihanraya yang lebih baik.

Kenapa agenda begitu digeruni oleh Umno dan Najib?
Kebingkasan kerajaan mengeluarkan segala senjata yang ada padanya (media, khutbah jumaat, polis, mahkamah, pendaftar pertubuhan,) untuk menumpaskan BERSIH 2.0 menimbulkan banyak tanda tanya mengenai kepemimpinan Najib, khususnya bersabit keikhlasan beliau.

Episod BERSIH telah menawarkan Najib ruang yang cukup luas untuk mendokong sebuah agenda rakyat yang mustahak dan pada masa sama menzahirkan kesetiaan beliau kepada Istana Negara.

Namun semua ini ditempelak oleh Perdana Menteri dalam keghairahan untuk memastikan kelangsungan penguasaan penuh kerajaan ke atas insitutusi seperti Suruhanjaya Pilihan Raya, polis dan badan kehakiman kekal berterusan.

* sumber * -petikan dari artikel Malaysiakini -"BERSIH 2.0: Kebenaran sentiasa atasi kekejaman"
oleh: -Wira Arjuna- beliau adalah nama samaran seorang wartawan dan editor kanan yang berpengalaman luas dan pernah menerajui beberapa media arus perdana sebelum bersara menjadi pemerhati politik.

Blog Ahmad Tarmizi (بلوڬ احمد ترمذي)

0
sumber :-

Blog Ahmad Tarmizi (بلوڬ احمد ترمذي)


Sebentuk Cincin Permata Berlian - RM 20 juta atau RM60 juta?

Posted: 10 Jul 2011 10:38 AM PDT





Sumber asal : chegubard
kebanyakan blog dan forum dah banyak kongsi gambar gambar di atas. kalau tak tengok betul betul memang tak perasan sangat benda benda yang boleh bikin hati mendidih. tapi kalau dah namanya pencacai, taib mahmud sapu berbilion bilion pun depa tetap bersyukur ye dak? kah kah kah!

bawah ni gua crop part part penting untuk bagi lagi 'jelas'. nah amik!

RM ke USD? gua nampak USD pada gambar ke-4 di atas. tak jumpa pun RM. maaf la kalau tersilap.

program permata dia dapat RM111 juta kan?

nama cincin

tarikh dan masa register, approved, dan released. kalau tak silap la

Cari punya cari, eh kebetulan pulak april 2011 memang Najib ada pergi Amerika dengan Rosmah

SEPANG, 9 April -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berlepas ke Amerika Syarikat Jumaat malam untuk lawatan kerja ke Washington dan New York bermula 10 hingga 16 April.

Najib, yang diiringi isteri Datin Seri Rosmah Mansor, berlepas dengan pesawat rasmi kerajaan kira-kira pukul 9.20 malam di Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) di sini.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri, Puan Sri Norainee Abdul Rahman serta beberapa menteri kabinet antara kenamaan yang berada di lapangan terbang bagi mengucapkan selamat jalan kepada Perdana Menteri dan isteri.

Sumber : bernama, topix, umnoselangor (saja gua bagi banyak sumber, nampak real sikit)


memang ada blog dah share gambar cincinnya, tapi gua tak puas hati selagi tak jumpa sendiri. last last jumpa. macam ni la kot rupa cincinnya

sumber : forbes

Artikel ini dicilok & diberi izin oleh: http://semutmalaysia.blogspot.com

Aku cuma nak kata:
Aku tak kisah kalau dia guna duit dia. Melingkup pi lah dia nak beli apa pun. Persoalan nya sekarang dia guna duit siapa untuk beli cincin itu?. Aku memang sangsi sebab dia dapat peruntukan program permata RM111 juta. Buat program sana sikit, sini sikit dan yang lain dia belasah. Tak mustahil rasa nya.

Dulu masa Isteri Khir Toyo pegang BALKIS, macam tu lah dia buat. Bagi pada anak yatim/fakir miskin RM4,000 tapi dia buat sukan BALKIS ditala nya sampai beratus ribu.(link:
pnsb-zaman khir terima arahan isteri mb)


Sekian

Get Paid To Read Emails.
Free To Join Now! http://www.emailcashpro.com


PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH

0
sumber :-

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH


Himpunan Patriot : Khairy, Reezal , Aziz Terperangkap dgn strategi sendiri

Posted: 10 Jul 2011 05:08 AM PDT


Gambar yang bakal menjatuhkan Khairy, Aziz dan Reezal

Cakap tak serupa bikin, Bikin tak serupa cakap







Apabila bercakap dengan orang UMNO berkenaan himpunan PATRIOT yang berlangsung pada 9 Julai, pastinya mereka tidak dapat menyembunyikan rasa malunya dengan himpunan yang hanya menarik paling tinggi 300 orang pemuda UMNO.


Lebih memalukan mereka apabila Khairy gagal menarik pemuda UMNO dari seluruh negara menghadapi himpunan Bersih. Khairy mungkin menyalahkan Reezal Merican yang nampak bersemangat semasa menyerang Pejabat PKR tetapi gagal kali ini.

Khairy mungkin mengharapkan media pro UMNO seperti Utusan dan TV3 menyelamatkan maruah himpunan itu dengan memberi gambaran kepada rakyat bahawa himpunan itu mendapat sambutan.

Khairy juga mengharapkan Najib memberi pujian kepada Patriot kerana akan mampu menyangkal pandangan bahawa polis tidak bertindak adil terhadap Bersih kerana pemuda UMNO juga ada yang ditangkap termasuk beliau sendiri.

Namun , Khairy tidak sedar bahawa rakyat termasuk orang UMNO sendiri tidak lagi terikat dengan media massa pro UMNO. Melalui Facebook dan Youtube , rakyat dan orang UMNO sendiri dapat melihat bagaimana himpunan Patriot berlaku.

Rakyat dan ahli UMNO dapat melihat perbezaan ketara jumlah peserta himpunan Patriot dan Bersih. Bukan kecil tapi beribu-ribu kali ganda.

Sudah ada tulisan blogger UMNO yang menghentam Khairy , Reezal dan Aziz yang dikatakan gagal serta memalukan UMNO.

Rakyat dan ahli UMNO dapat melihat betapa terdesaknya tanpa perancangan yang rapi pemuda UMNO mengedarkan secara percuma baju merah Patriot.

Ada dikalangan pemimpin pemuda UMNO jelas terpancar dalam video merayu orang ramai yang menyaksikan himpunan mengambil baju free itu dan memakainya.


Lebih memalukan bukan sahaja pemuda UMNO malah blogger UMNO ialah terdapatnya gambar baju itu diberikan kepada Mat Bangla yang siap bergambar kegembiraan mendapat baju free. Kemana pemuda UMNO, di mana pemuda bermotorsikal yang berarak ke pejabat PKR?

Adakah pemuda-pemuda bermotor ini diupah semasa berarak ke pejabat PKR? Bila kali tiada upah maka mereka tidak datang. Adakah pemuda UMNO seluruh negara hanya akan datang jika mendapat upah? Jelas , Khairy gagal menerapkan semangat berjuang untuk parti secara sukarela kepada pemuda UMNO.

Pemuda UMNO nampaknya gagal menyaingi pemuda PAS,PKR dan DAP yang turun tanpa upah, guna belanja sendiri, sanggup dibelasah FRU, ditahan polis .

Himpunan Patriot juga menampakkan kejahilan pemuda UMNO berhadapan dengan FRU. Terdapat video yang menunjukkan dengan jelas pemuda UMNO sengaja merempuh FRU walaupun bilangan FRU lebih ramai dari peserta Patriot.

Akibat rempuhan keras itulah , polis FRU bertindakbalas dengan menangkap mereka sehingga lari pemuda UMNO lintang pukang dan tak datang-datang lagi. Hanya beberapa orang sahaja yang berhimpun semula.

Sekiranya pemuda UMNO tidak merempuh, pasti tidak ada tangkapan dibuat. Berbeza dengan peserta himpunan Bersih yang tidak pun merempuh polis walaupun bilangan mereka ramai dari FRU , sebaliknya polis yang menyembur pancutan air dan menembak gas pemedih mata .

Walaupun Khairy, Aziz dan Reezal ditangkap namun setakat ini masih belum kata-kata pujian kepada mereka. Yang ada adalah cemuhan akibat kegagalan menarik pemuda UMNO seluruh negara menghadiri himpunan Patriot.

Cemuhan juga kerana himpunan Patriot yang sepatutnya menjadi pembakar semangat pemuda UMNO telah terjadi sebaliknya dengan memaparkan lemahnya pemuda UMNO yang hanya cakap berdegar-degar di hadapan wartawan media massa pro UMNO. Hakikatnya , gagal di medan sebenar.

Khairy, Reezal, Aziz boleh bersiap untuk mengucapkan selamat tinggal kepada pemuda UMNO. Pastinya , rasa tidak puas hati dan malu ini tidak dapat ditutup lagi.

Blogger UMNO yang dulunya begitu megah memaparkan hebatnya Patriot, hari ini malu hendak memaparkan gambar dan video himpunan Patriot.


Jika , ada pun gambar jarak dekat yang tidak menampakkan keseluruhan peserta Patriot. Tapi, selama mana hendak menipu, kerana gambar dan video himpunan patriot sudah tersebar di merata facebook dan blog penyokong PR.

Kebangkitan Rakyat Semakin Membuak Dan Sukar Di Halang

Posted: 09 Jul 2011 11:36 AM PDT


SIAPAKAH WANITA BAJU PUTIH INI??!!..RUPANYA SEPERTI ANAK BEKAS PERDANA MENTERI MALAYSIA: Bersih bukan untuk parti politik tapi tuntutan perbersihan kepincangan sistem SPR































Penangkapan 1,667 orang dalam satu perhimpunan massa semestinya satu rekod baru yang dicipta,kerajaan Najib Razak, malah beberapa pimpinan utama Pakatan Rakyat termasuk Anwar Ibrahim, Khalid Samad (ahli parlimen Shah Alam) tercedera semasa polis menyuraikan perhimpunan dengan melepaskan gas pemedih mata, di KL Sentral. Terbaru, seorang peserta yang berusia 59 tahun meninggal dunia kerana sesak nafas disebabkan terhidu gas pemedih.


Hampir semua tokoh utama dalam PAS dan PKR ditangkap, seperti Abdul Hadi Awang, Mohamad Sabu, Azmin Ali, Tian Chua, Fuziah Salleh, Mahfuz Omar, Salahuddin Ayub dan lain-lain. Pengerusi BERSIH 2.0 Ambiga Sreenevasan yang disenarai sebagai 91 orang yang dilarang masuk ke beberapa kawasan di Kuala Lumpur hari ini, juga ditangkap. Senarai ini sudah cukup untuk menjelaskan sikap kerajaan dan strategi polis untuk berdepan dengan perhimpunan ini.

Meskipun dijadualkan secara rasmi di Stadium Merdeka pada jam 2 petang, namun perarakan bermula dengan lebih awal, memandangkan penangkapan telah dimulakan sejak awal pagi lagi. Kira-kira 1,000 orang mengiringi pemimpin PAS Hatta Ramli, untuk berarak dari lorong berhampiran Masjid Jamek, menuju ke Menara MayBank, pada kira-kira 12.50 tengah hari.

Kemuncak: 50 hingga 60 ribu orang

Kumpulan manusia ini semakin mengembang saiznya sepanjang perarakan, dan mereka singgah di depan Menara MayBank berhampiran Pudu Raya. Dua kumpulan lagi, satu dari Pudu Raya dan satu lagi dari Jalan Petaling, bertemu dengan kelompok manusia di Menara MayBank, pada kira-kira jam 1 petang.

Hatta Ramli terus berucap, menyeru mereka yang masih mempunyai T-shirt kuning BERSIH 2.0 untuk memakai baju tersebut. Sebelum ini, polis menangkap mereka yang berpakaian kuning di sekitar pusat bandar, sejak awal pagi, malah mereka yang tidak berpakaian kuning juga ditangkap.

Lautan manusia mencecah antara 50,000 hingga 60,000 pada kemuncaknya, walaupun pihak polis hanya menganggarkan 5,000 hingga 6,000 orang. Pada masa yang sama, satu perhimpunan dengan ribuan orang juga diadakan di sekitar KLCC. Jika dijumlahkan secara keseluruhannya, bilangan orang yang menyertai perhimpunan BERSIH 2.0 boleh dikatakan lebih besar daripada perhimpunan BERSIH pada 10 November 2007. Malah, apa yang menarik, lebih ramai peserta Cina dan India, yang rata-rata dari golongan muda terlibat dalam perhimpunan ini, berbanding perhimpunan pada tahun 2007.

Gas pemedih mata dan meriam air berkimia


Polis dan FRU tiba di Menara MayBank pada kira-kira jam 1.30 petang. Meriam air berkimia dan gas pemedih mata ditembak secara bertalu-talu ke arah peserta perhimpunan. Sekumpulannya berlari ke arah Jalan Petaling, dan satu lagi kumpulan berlari menuju ke arah Pudu. Tangkapan dilakukan, tahanan digari dengan tali plastik, malah kekerasan digunakan sehingga terdapat tahanan yang berdarah di bahagian kepalanya.

Pemerhatian wartawan mendapati sesetengah anggota FRU menembak gas pemedih secara mendatar menghala ke kelompok manusia, dan bukannya menghala ke atas jika diikut peraturan. Angin yang berbaur dengan gas pemedih menyebar secara luas dalam masa yang singkat apabila helikopter terbang dengan lebih rendah ketika itu.

Kelompok orang kemudian berlari ke arah Hospital Tong Shin, dan sesetengah pula berlari untuk berkumpul di sekitar Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor. Bekas Naib Presiden PKR Sivarasa Rasiah dan Timbalan Setiausaha Agong Ngeh Koo Ham cuba berunding dengan pihak polis. Menurut Sivarasa Rasiah, pihaknya meminta polis membuka Jalan Sultan, supaya peserta boleh bersurai secara aman, dan permintaan ini disetujui peserta perhimpunan.

Bagaimanapun, polis akhirnya tidak bersetuju dengan cadangan tersebut, malah Sivarasa Rasiah diheret oleh polis. Polis melepaskan meriam air, dan peserta perhimpunan melarikan diri ke dalam hospital. Polis kemudiannya masuk ke dalam hospital untuk menangkap peserta perhimpunan.

Dengan ini, polis semakin menguasai keadaan di depan Hospital Tong Tsin, selepas menguasai kawasan di Menara MayBank pada kira-kira jam 2.30 petang. Peserta perhimpunan bersurai secara aman pada kira-kira jam 4 petang.

Tiada molotov cocktail


Meskipun dikhabarkan bahawa ada orang yang akan menggunakan senjata dan molotov cocktail untuk mencetuskan huru-hara, namun ramalan ini tidak "menjadi kenyataan". Sebagaimana yang diperhatikan wartawan, ada peserta perhimpunan yang menghulurkan garam kepada anggota polis, sebagai penawar apabila terkena gas pemedih mata.

Malah, mengikut pengamatan wartawan, peserta perhimpunan yang dibasahi air kimia dan gas pemedih, masih beratur untuk membeli air di sesetengah kedai, yang berniaga hari ini. Tiada huru hara yang berlaku, dan tiada serangan keganasan terhadap polis. Sebaliknya, polis ditemui memukul dan menyepak peserta perhimpunan yang telah ditahan.

Khairy ditangkap


Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin yang mengepalai perhimpunan PATRIOT, juga ditangkap polis. Perhimpunan PATRIOT yang bermula dari Jalan Bukit Bintang, menarik penyertaan kira-kira 200 orang sebagaimana yang dilaporkan.

Sebelum itu juga Polis telah mula membuat sekatan di sekitar jalan utama yang memasuki bandar Kuala Lumpur, sebagai persediaan untuk menghalang perhimpunan BERSIH 2.0. Malah, mulai jam 11 malam, telah dikhabarkan bahawa polis meronda dan menyemak dari bilik ke bilik di hotel-hotel sekitar Lembah Klang.

Ahli Jawatankuasa Hak Asasi Majlis Peguam Malaysia, H.R.Dipendra yang menginap di Hotel Swiss, Jalan Tunku Abdul Rahman, memberitahu bahawa polis mula menyemak dari bilik ke bilik di situ pada kira-kira jam 11, malam tadi.

Menurut H.R.Dipendra, dua orang anggota polis lelaki dan dua orang polis wanita mengetuk pintu bilik di hotel yang beliau menginap. Bilik yang bertentangan dengan biliknya disemak. Bagaimanapun, polis tidak menyemak biliknya, dan beliau juga tidak tahu sebab polis berbuat demikian.

Di samping itu, ahli parlimen Serdang Teo Nie Ching memaklumkan dalam Facebooknya bahawa Hotel Subang Valley yang didiami ADUN Ayer Keroh, Khoo Poay Tiong juga disemak polis. Polis masuk menyemak biliknya, namun tidak berbuat apa-apa. Beliau mempercayai ini kerana biliknya tidak mempunyai baju "BERSIH". Penginapan Chqu Bad juga tidak ketinggalan di buru.

Tian Chua menyanggah hujah jejaskan ekonomi

Demikianlah perbualan dalam rancangan "Soaring Pegasus", Durian FM tempohari. Naib Presiden PKR merangkap ahli parlimen Batu, Tian Chua diundang ke rancangan untuk membincangkan isu perhimpunan BERSIH 2.0, yang bakal berlangsung pada 9 Julai 2011. Tian Chua juga tersenarai sebagai antara individu yang dihalang menghampiri beberapa kawasan komersial dalam wilayah Kuala Lumpur pada 9 Julai, menurut perintah larangan majistret.

KeyKok membangkitkan hujah bahawa "demonstrasi jalanan bakal menimbulkan ketakutan pelabur, lantas menjejaskan ekonomi negara". Ketika menyanggah hujah sebegini, Tian Chua sebaliknya menuding jari kepada pendekatan polis mengendalikan perhimpunan jalanan. Tian berkata, situasi perhimpunan tidak berbeza dengan Marathon, di mana polis juga menyekat jalan utama untuk perjalanan acara tersebut.

Malah, Tian Chua berkata, seandainya polis tidak menyuraikan perhimpunan dengan gas pemedih mata, meriam air berkimia, maka 300,000 orang yang masuk ke kawasan Kuala Lumpur bakal menambah pendapatan peniaga tempatan. Beliau membuat perhitungan seandainya setiap orang memberi tiga botol air mineral, maka peniaga di Kuala Lumpur akan memperolehi pendapatan RM1 juta dalam sehari. "Itu belum kira nasi lemak, tambang pengangkutan dan sebagainya," selorohnya.

Tian Chua menyindir, apakah Menteri Pelancongan Malaysia Ng Yen Yen yang membuat promosi di seluruh dunia, mampu untuk membawa 300,000 orang ke Kuala Lumpur dalam sehari?

Ini bermakna BERSIH 2.0 petang semalam telah mencapai satu matlamat perhimpunan menuntut pilihan raya adil dan telus berjaya dipenuhi walaupun lebih seribu rakyat dan pemimpin ditahan polis manakala ribuan lagi ditembak dengan gas pemedih mata dan dipancut air berkimia.

bersih rally petaling street 090711Walaupun hasrat untuk menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin dihalang oleh ribuan polis bersenjata automatik di laluan ke Istana Negara, BERSIH 2.0 berjaya menyemat keperluan untuk pembaharuan proses pilihan raya disanubari kita semua.

Stesen televisyen Al-Jazeera melaporkan lebih 100,000 rakyat menyertai BERSIH 2.0 walaupun terpaksa menongkah pelbagai kezaliman polis dan pemerintah.

Tetapi, malangnya, seperti kata Pak Samad Said, beliau tidak pernah melihat tindakan Polis yang begitu kejam seperti yang terjadi dalam kejadian 9 julai ini. Dan yang lebih malang, seperti kata YB Nurul Izzah, polis secara sedar dan waras menembak gas pemedih mata betul – betul dihalakan kepada peserta perhimpunan, dan ini yang terjadi kepada DSAI. Baca dan lihat ini dan ini

Soalan
1. Adakah adanya arahan dari pihak atasan untuk menembak terus ke kepala bagi tujuan membunuh DSAI dalam perhimpunan ini ?

2. Siapakah yang membuat arahan tersebut ?

3. Adakah PM Najib yang membuat arahan menembak secara terus ke kepala DSAI ?

4. Adakah Menteri Dalam Negeri Hishamudin yang membuat arahan menembak secara terus ke kepala DSAI ?

5. Adakah KPN Ismail Omar yang membuat arahan menembak secara terus ke kepala DSAI?

6. Adakah TKPN yang membuat arahan menembak secara terus ke kepala DSAI?
Secara ringkas berikut adalah "harga" yang terpaksa dibayar oleh pendokong Bersih :
  • 1,667 orang ditahan termasuk Pengerusi BERSIH 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan dan ahli jawatankuasanya Maria Chin Abdullah. Lebih 250 yang lain ditangkap sebelum ini, termasuk enam di bawah Ordinan Darurat.
  • NONEKetua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim ditembak gas pemedih mata dan mengalami kecederaan di kepala dan kaki. Beliau menerima rawatan di Hospital Pantai. Anaknya Nurul Iman dan Hana ditahan manakala pengawal Anwar dikasari.
  • Turut cedera ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad.
  • Kepimpinan utama PAS turut diberkas termasuk Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang, timbalannya, Mohamad Sabu serta dua naib presidennya, Sallehuddin Ayob dan Datuk Mahfuz Omar.
  • Ahli parlimen yang ditahan termasuk Tian Chua, RSivarasa, Azmin Ali, Fuziah Salleh (PKR) dan Ngeh Ko Ham (DAP).

Harga murah

Namun harga itu dianggap "murah" berbanding dengan mesej tajam yang dihantar oleh Himpunan BERSIH 2.0.

NONEPerkara paling memberangsangkan adalah hakikat bahawa ratusan ribu orang yang turun padang menyertai BERSIH merangkumi pelbagai kaum, khususnya Melayu, Cina dan India, menjadikan BERSIH sebuah gerakan rakyat dalam erti kata sebenarnya.

Kehadiran mereka membuktikan "kuasa rakyat" masih kuat membara di negara ini dan tidak mungkin ditenggelamkan dengan provokasi dan kekerasan polis serta pemerintah, walau sehebat manapun.

"Kebenaran akan sentiasa mengatasi kekejaman," kata Ambiga, sejurus sebelum beliau ditangkap oleh polis dan dibawa ke suatu lokasi yang tidak diketahui.

NONEBeberapa "adegan-adegan" BERSIH 2.0 akan sentiasa terpahat dalam sejarah negara ini.

Contohnya: ribuan rakyat berbilang kaum bersilang tangan, membentuk saf berjalan walaupun disekat polis yang menembak air bercampur kimia dan gas pemedih mata di Jalan Pudu.

Begitu juga dengan rakyat yang menyanyi 'Negaraku' di Stadium Merdeka bagi meraikan kejayaan melepasi sekatan jalan dan kekerasan polis.

Imej-imej anggota polis yang bergerak secara berkumpulan, memukul, memijak rakyatnya sendiri sebelum mengheret mereka ke lokap juga akan terpahat dalam ingatan.

tear gas fire at tung shin hospital 090711 1Pancutan air berkimia dan bau gas pemedih mata pula akan menandakan 9 Julai 2011 sebagai hari di mana aparatus pemerintah diguna untuk menghalang rakyat berjalan aman ke sebuah lokasi untuk menzahirkan keperluan diadakan pilihanraya adil dan telus.

BERSIH 2.0 berjaya membongkarkan wajah sebenar pemimpin-pemimpin utama negara ini.

Wajah sebenar Najib

Sebuah gerakan yang aman, ditunjangi oleh pemimpin masyarakat madani menjadi mangsa serangan pemerintah dengan ribuan orang ditangkap hanya kerana memakai baju berwarna kuning atau berjalan secara berkumpulan.

azlanWajah sebenar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak terdedah apabila beliau sendiri mengikut rentak PERKASA, mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman terhadap Ambiga.

Media arus perdana dan khutbah Jumaat di masjid dipergunakan untuk melabelkan BERSIH sebagai kumpulan pelampau, berfahaman komunis dan mahu menggulingkan kerajaan menerusi kekerasan.

Apabila Yang di-Pertuan Agong memberi petunjuk jelas supaya kerajaan dan BERSIH berdialog, Najib bertindak dengan menegaskan BERSIH adalah sebuah pertubuhan yang diharamkan oleh Kementerian Dalam Negeri .

NONEJusteru, Najib mendakwa BERSIH tidak layak memohon permit untuk menganjurkan perhimpunan itu di stadium.

BERSIH 2.0 menunjukkan Najib dan Umno pimpinannya sebagai orang yang tidak teragak-agak membelakangi institusi Raja.

Negara diktator

Najib bukan sahaja bersifat rasis tetapi juga tidak langsung melihat keperluan merombak proses pilihan raya negara ini yang banyak menguntungkan pemerintah selama ini.

Perdana Menteri dan sepupunya Menteri Dalam Negeri Hishamuddin Hussein juga mempamerkan kesanggupan luar biasa menggunakan polis untuk menangkap orang awam di atas sebab-sebab dangkal yang mirip sebuah negara diktaktor.

NONEWalaupun mencanang dirinya sebagai adil dan berjiwa rakyat, BERSIH membuktikan Najib tidak akan teragak-agak menggunakan kuasa eksekutifnya untuk menumpaskan sesiapa yang dianggap sebagai musuh politik Umno.

Dalam konteks Himpunan BERSIH, beliau melihat tokoh-tokoh seperti Sasterawan Negara Datuk A Samad Said, Ambiga dan Presiden Jamah Islah Malaysia Zaid Kamaruddin sebagai musuh politiknya.

Semua mereka adalah aktivis berhemah tinggi, mempunyai kewibawaan dan keikhlasan mendokong agenda murni iaitu berjuang untuk proses pilihanraya yang lebih baik.

Kenapa agenda begitu digeruni oleh Umno dan Najib?

NONEInilah persoalan yang berlegar di minda rakyat sebelum dan pada 9 Julai , dan terus akan berlegar pada hari-hari menjelang pilihan raya umum ke 13.

Kebingkasan kerajaan mengeluarkan segala senjata yang ada padanya (media, khutbah jumaat, polis, mahkamah, pendaftar pertubuhan,) untuk menumpaskan BERSIH 2.0 menimbulkan banyak tanda tanya mengenai kepemimpinan Najib, khususnya bersabit keikhlasan beliau.

Kesetiaan kepada Raja?

Episod BERSIH telah menawarkan Najib ruang yang cukup luas untuk mendokong sebuah agenda rakyat yang mustahak dan pada masa sama menzahirkan kesetiaan beliau kepada Istana Negara.

NONENamun semua ini ditempelak oleh Perdana Menteri dalam keghairahan untuk memastikan kelangsungan penguasaan penuh kerajaan ke atas insitutusi seperti Suruhanjaya Pilihan Raya, polis dan badan kehakiman kekal berterusan.

Perhimpunan aman BERSIH 2.0 bagaimanapun memberi semangat bahawa kuasa rakyat masih membara di Malaysia dan tidak mudah dipadamkan oleh pemerintahan kuku besi.

Seperti mana kata Ambiga "kebenaran akan sentiasa mengatasi kekejaman."


KUALA TERENGGANU: Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said he is grateful that the illegal rally in Kuala Lumpur Saturday did no serious harm to people and property.

Inilah semangat BERSIH. Memang tak ganas. Inilah yang kita doakan. Terbukti yang ganas adalah KDN yg memperalatkan polis sahaja.


PHOTO GALLERY

LIVE reports I

LIVE reports II

VIDEOS





BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT