Nuffnang

Pengikut

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


BERSIH - PISAU DAN TIMUN DI TANGAN POLIS

Posted: 30 Jun 2011 10:42 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

NAJIB berucap di TV malam tadi menyebut bahawa Umno/Bn boleh himpunkan sehingga 3 juta rakyat memenuhi bandar Kuala Lumpur jika mahu. Namun, Umno tidak mahu berbuat demikian sebalik mengapa BERSIH mahu menghimpunkan hampir 1 juta pada 09 Jul nanti.

Kita tidak peduli samada Najib mahu himpun 3 juta atau pun berupaya menghimpunkan 10 juta sekali pun. Apa yang kita mahu cabar beliau agar buat sahaja perhimpunan puluhan juta sekali pun jika beliau benar, tetapi jangan sengaja mahu mencari tarikh serta lokasi yang sama dengan cadangan BERSIH untuk berhimpun. Apa tujuan mencari tarikh dan lokasi yang sama?

Jika beliau ada akal dan waras, beliau boleh membenarkan hak untuk berhimpun secara aman oleh BERSIH ini pada tarikh yang dirancang oleh pertubuhan tersebut, kemudiannya Najib boleh angkut atau upah beribu-ribu bas untuk membawa puluhan juta berhimpun pada tarikh yang lain. Apa masalahnya? Kita pun tidak akan mengganggu perhimpunan mereka bahkan kita teramat ingin melihat dari kaca TV betulkah Najib boleh mengumpulkan sejumlah itu?

Adab orang kampong, jika terdapat satu keluarga ingin mengadakan kenduri kahwin mereka akan tentukan tarikh kenduri mereka tidak akan sama dengan tarikh kenduri orang lain. Ini adalah bertujuan untuk menjaga adab dan keharmonian masyarakat kampong tersebut. Mereka akan berbincang dan berpakat agar kenduri yang mereka rancang akan berjalan dengan baik dan tidak menyusahkan masyarakat kampong. Jika ada satu keluarga dengan sengaja mengadakan kenduri yang sama pada tarikh orang lain ingin adakan kenduri, ini menunjukkan ada sesuatu niat yang tidak baik atau perasaan busuk hati.

Di dalam isu perhimpunan ini, BERSIH telah pun merancang lebih awal untuk mengadakan perhimpunan aman pada 09 Jul nanti. Secara tiba-tiba PERKASA dan PATRIOT pula mencari tarikh yang sama dan lokasi yang hampir sama untuk berhimpun. Di sini, siapa yang busuk hati?

Pengerusi BERSIH, Ambiga telah pun menemui KPN untuk memohon agar PDRM sendiri menunjukkan jalan yang sesuai untuk BERSIH lalui di dalam perhimpunan itu nanti. Ianya bertujuan untuk memudahkan kerja Polis mengawal perhimpunan tersebut. Justeru itu, pendapat yang menuduh BERSIH bertujuan tidak baik untuk berhimpun ternyata silap. Kini, pisau dan timun di tangan Polis. KPN patut menggunakan kebijaksanaan agar Polis dapat menentukan amalan demokrasi dan kedaulatan Perlembagaan dalam aspek hak asasi bersuara dapat direalisasikan dengan baik.

Bukan tugas Polis untuk memberi tafsiran sendiri dengan tujuan sesuatu perhimpunan. Apakah selama ini tafsiran Polis semuanya tepat belaka? Sejarah lampau banyak membuktikan tafsiran Polis selalunya silap. Oleh yang demikian, wajar pihak Polis mengambilkira permohonan BERSIH untuk mendapatkan kerjasama dari Polis bagi memastikan perhimpunan itu nanti benar-benar berjalan dengan baik dan tertib. Jika mereka tidak berupaya, jelas kepada kita sikap Polis di dalam isu ini seiring dengan sikap pemimpin Umno./wfauzdin.blogspot.com

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Detik-detik terakhir stesen KTM Tanjong Pagar

Posted: 30 Jun 2011 09:32 PM PDT

Pengunjung tangisi detik terakhir stesen kereta api Tanjong Pagar

2011/07/01

SINGAPURA: Sejurus selepas tren terakhir meninggalkan Stesen Kereta Api Tanjong Pagar tepat pada 11 malam tadi, Mohd Ayub Embong terus bergerak ke pejabatnya yang terletak 50 meter dari situ.

Di pejabatnya itu, Mohd Ayub, yang merupakan Pengurus Operasi stesen berkenaan, memastikan segala dokumentasi yang diperlukan bagi menutup operasi stesen itu secara rasmi siap menjelang detik 12 tengah malam. Segala gerak-geri beliau menyiapkan dokumen terakhir itu diperhatikan dengan penuh minat oleh pengunjung dan jurugambar media yang mahu merakamkan detik-detik terakhir perkhidmatannya di situ. Walaupun sibuk menyiapkan tugasnya yang perlu diselesaikan sebelum tengah malam itu, Mohd Ayub itu kerap "diganggu" oleh permintaan demi permintaan daripada pengunjung untuk mengambil gambar bersamanya.

"Terima kasih tuan di atas segala-galanya," merupakan ungkapan daripada pengunjung warga Singapura yang beremosi selepas bersalaman dan berpelukan dengan pengurus stesen Tanjong Pagar yang terakhir itu.

Mohd Ayub hanya mampu tersenyum tanpa berkata apa-apa.

Ditanya oleh wartawan tentang perasaannya ketika beliau menyiapkan dokumen terakhir sebelum stesen itu ditutup selepas 80 tahun beroperasi, beliau menjawab: "Sudah pasti sedih."

Sepuluh minit sebelum tengah malam, pengurus kanan operasi Stesen Keretapi Gemas, Abdul Aziz Said, memasuki pejabat Mohd Ayub yang semakin sesak dengan pengunjung ketika detik penuh bersejarah itu semakin dekat.

Abdul Aziz adalah pegawai kanan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) yang bertanggungjawab memeriksa semua dokumen yang diperlukan, sebelum operasi stesen itu ditutup secara rasmi.

Selepas memeriksa semua dokumen itu, beliau menurunkan tandatangannya dalam Buku Lawatan stesen berkenaan menandakan semua proses menutup operasi Stesen Kereta Api Tanjong Pagar itu berjalan lancar.

"Selepas 12.01 tengah malam ini, operasi Stesen Keretapi Tanjong Pagar di Singapura ini tamat secara rasmi dan tidak akan ada lagi sebarang komunikasi dari stesen ini," kata Abdul Aziz sambil bersalaman dengan Mohd Ayub.

Suasana dalam pejabat Mohd Ayub itu diselubungi perasaan emosi pengunjung yang berpusu-pusu berpelukan dengan Abdul Aziz dan Mohd Ayub ketika jam semakin hampir menunjukkan 12 tengah malam.

Ramai pengunjung dan kakitangan KTMB yang berada di dalam pejabat itu tidak dapat mengawal perasaan, menangisi detik-detik terakhir operasi stesen yang merupakan antara lambang kepada usaha merapatkan hubungan rakyat kedua-dua negara.

Tepat pada tengah malam, Mohd Ayub, Abdul Aziz dan beberapa kakitangan KTMB yang terakhir menarik pintu penutup stesen itu buat kali terakhir. - BERNAMA

Bersih haram wei ... mamat ni suruh Taubat

Posted: 30 Jun 2011 08:39 PM PDT

Islam Larang Perhimpunan Haram, Peserta Harus Taubat

KUALA LUMPUR: Umat Islam yang ingin menyertai perhimpunan haram 9 Julai ini dinasihati segera bertaubat kerana perhimpunan itu ditegah oleh Islam disebabkan ia hanya akan membawa kerosakan, kata ahli akademik Islam.

Menurut mereka, Islam tidak menggalakkan sebarang kekerasan, dan perhimpunan sebegitu walaupun dimulakan dengan aman, pasti akan berakhir dengan keganasan seperti yang berlaku sewaktu perhimpunan Reformasi 1998 dan Bersih 1.0 pada 2007.

Dr Fadlan Mohd Othman, Pensyarah Jabatan Pengajian al-Quran dan al-Sunnah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berkata bahawa daripada kaca mata Islam, tidak ada sebarang dalil daripada Al-Quran yang membenarkan perhimpunan sebegitu dilakukan.

"Saranan kita kepada orang Islam yang sudah mendengar amaran daripada polis tapi masih lagi berniat nak pergi, batalkan niat tersebut kerana risikonya untuk membawa kepada kefasadan dan kerosakan adalah besar.

"Mengikut kaedah Feqah, sebarang jalan walaupun niatnya baik tetapi jika ia mempunyai kecenderungan untuk membawa kerosakan, maka jalan itu hendaklah ditutup," katanya kepada Bernama.

Fadlan berkata kenyataan Polis Diraja Malaysia bahawa perhimpunan sebegitu akan mendatangkan kemudaratan harus diambil kira.

"Apa yang disebut oleh polis merupakan satu benda yang telah diperhatikan dan kerosakan itu dapat kita lihat dalam demonstrasi haram yang pernah dijalankan sebelum ini," katanya.

Beliau menggesa pihak penganjur dan peserta perhimpunan itu agar turut mengambil kira hak dan keselamatan orang awam yang tidak mahu terlibat.

Ahmad Fauzan Yahaya, Ketua Jabatan Pusat Pengajian Islam, Kolej Islam Antarabangsa, berkata umat Islam yang berniat menyertai perhimpunan itu perlu melakukan timbang tara terlebih dahulu.

Katanya sebagai umat Islam, mereka perlulah melihat sesuatu perkara yang lebih membawa kebaikan, sebaliknya jika keburukan melebihi segala-galanya termasuk bencana yang akan timbul daripada perhimpunan ini, mereka perlu menghindarinya.

"Kalau dilihat daripada segi aspek perhimpunan ini, tak ada permit, berkumpul di jalan raya, provokasi dan memaki hamun, maka kebaikan itu lebih sikit daripada keburukan.

"Kita tak boleh bayangkan macam mana jika ada provokator dalamnya. Dulu sewaktu Bersih 1.0, bayangkan ada golongan Syiah sekali angkat bendera Pas dan gambar pemimpin Syiah Ayatollah Khomeini, sedangkan gerakan Syiah diharamkan di dalam Malaysia," katanya.

Ahmad Fauzan berkata beliau hairan kenapa penganjur perhimpunan yang semakin terang didalangi parti-parti politik mengatakan Suruhanjaya Pilihan Raya tidak telus.

"Bila mereka menang, mereka kata itulah pertolongan Tuhan, bila kalah mereka tak kata pengajaran dari Tuhan, tidak pula mereka rasa perlu muhasabah diri sendiri kerana mereka harus sedar dalam kerajaan semuanya milik Allah. Allah berhak memberi dan mengambil kuasa daripada dan kepada sesiapa yang Dia mahu," katanya.

Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia turut menasihati mereka yang ingin menyertai perhimpunan haram itu agar membatalkan niat mereka.

Pengerusinya Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata Malaysia yang mempunyai ekonomi teguh sedang menuju ke arah yang lebik baik, jika perkara yang boleh menyekat atau merosakkan negara, maka perhimpunan itu tidak harus diteruskan.- BERNAMA

STONE : Nak buat macamana mamat ni cari makan, kalau tak sokong Najib nanti kantrak tak disambung lagi. Jadi terpaksa lah keluar kenyataan mcm ni ... hahaha.

BERSIH 2.0 : Bukan mahu rampas kuasa, cuma mahu pilihanraya bersih

Posted: 30 Jun 2011 07:22 PM PDT

1 JULAI – Yang selalu didengar daripada pemimpin dan penyokong UMNO serta Barisan Nasional adalah:

Jika pilihan raya di Malaysia tidak bebas, adil dan tidak bersih, bagaimana Pakatan Rakyat boleh menang lima negeri dan dapat menafikan majoriti dua pertiga Barisan Nasional dalam pilihan raya umum 2008?

Jawapannya, dalam bahasa yang mudah, iaitu jika pilihan raya bebas, bersih dan adil, PAS, PKR dan DAP – Pakatan Rakyat – sudah pasti berjaya membentuk kerajaan pusat dan memenangi hampir semua kerajaan negeri dalam PRU 2008.

Memang kenyataan itu boleh dipertikaikan dari segi strategi dan taktik tetapi hakikatnya amalan dan proses pilihan raya selama ini memang tidak adil.

Dan kerana itu parti-parti yang bukan dari kalangan BN sukar untuk menang kerana terlalu banyak amalan tidak adil, kongkongan keras dan tekanan berat daripada BN yang menyalahgunakan segala jentera, agensi, jabatan dan apa sahaja milik kerajaan hasil wang rakyat.

Apa yang tidak bebas, tidak adil dan tidak bersih dalam amalan pilihan raya hari ini?

Apabila Parlimen dan Dewan Undangan Negeri dibubar, tidak ada "kerajaan" yang memerintah sepanjang tempoh kempen pilihan raya sehingga selepas proses pengundian berakhir. Tetapi di Malaysia, kerajaan BN terus memerintah dan menyalahgunakan kuasa "sementara" (caretaker) untuk berkempen;
Kempen BN menggunakan agensi dan jabatan kerajaan yang mana semua itu dibiayai oleh hasil sumber negara dan wang cukai rakyat, dan bukannya milik poket peribadi BN;
Pemimpin-pemimpin BN menyalahgunakan kedudukan sebagai perdana menteri, menteri, ketua menteri, menteri besar, timbalan menteri, setiausaha parlimen, exco-exco negeri yang semuanya bertaraf "sementara" (caretaker) untuk mengumumkan projek pembangunan serta meluluskan projek dan program;
Kempen untuk BN juga mengguna pakai peralatan kerajaan seperti kereta, lori, helikopter, bot, kapal terbang dan sebagainya atas kedudukan calon-calon BN yang disalahgunakan sebagai pemimpin kerajaan;
Agensi-agensi kerajaan seperti RTM, Bernama dan Jabatan Penerangan secara terang-terangan berkempen untuk BN dan menghentam parti-parti lain yang bertanding – hanya BN diberi ruang untuk media massa milik wang cukai rakyat;
Bagi media massa "swasta" pula, semua media arus perdana adalah milik BN, secara langsung atau tidak langsung, yang secara terang-terangan berkempen untuk BN. Mana-mana media yang tidak berbuat demikian terdedah kepada ancaman penarikan permit atau permit tidak diperbaharui mengikut Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (PPPA);
Tindakan pihak-pihak berkuasa termasuk polis yang membenarkan BN mengadakan ceramah tetapi sedaya-upaya menghalang atau menyukarkan parti-parti lain untuk melakukannya;
BN yang menyalahgunakan kedudukan sebagai kerajaan "sementara" mengamalkan undang-undang yang tidak adil seperti ancaman Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Akta Rahsia Rasmi (OSA), Akta Hasutan dan sebagainya untuk menakut-nakutkan pengundi;
Amalan undi pos yang amat meragukan;
Pengundi dipindah tanpa pengetahuan mereka;
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang tidak berani menegur pemimpin-pemimpin UMNO dan BN, sebaliknya menyusahkan parti-parti lain dengan amalan pelaksanaan proses pilihan raya yang berat sebelah.
Sudah beberapa kali pertemuan di antara parti-parti bukan BN diadakan dengan SPR tetapi sehingga hari ini, SPR hanya mampu:

1. Berjanji akan mengubah beberapa perkara dalam proses pilihan raya yang dilihat tidak penting

2. Menyerah kalah dengan mengatakan beberapa tuntutan Pakatan Rakyat memerlukan pindaan Perlembagaan Persekutuan

3. Mengulangi kecaman UMNO, BN terhadap Pakatan Rakyat.

Mesej dari SPR adalah jelas. Ia adalah badan yang tidak bebas, lemah dan tunduk kepada UMNO dan BN. Jika SPR tegas dan tidak berpihak, sudah lama ia telah kemukakan tuntutan pilihan raya yang bebas, adil dan bersih kepada pemerintah pusat untuk dipinda supaya menjadi lebih baik.

Atas sebab itu, kumpulan-kumpulan masyarakat madani yang sudah muak dengan sikap SPR mahu menganjurkan perhimpunan aman Bersih 2.0 untuk menuntut supaya pilihan raya yang bebas, adil dan bersih dapat diadakan. Itu saja tuntutan rakyat prihatin.

Mengapa SPR, UMNO dan BN menolaknya?

Kerana hanya dengan pilihan raya yang kotor dan tidak adil serta dikongkong, UMNO dan BN dapat mengekalkan kuasa selama mana yang mungkin.

Oleh kerana itu lah, BN sekali lagi dengan menyalahgunakan agensi dan jabatan kerajaan, telah bermati-matian mengancam, mengugut dan bertindak zalim terhadap rakyat yang hanya mahu pilihan raya yang bebas, bersih dan adil.

Kerana itu juga lah, UMNO dan BN tidak menjawab hujah dan tuntutan Bersih 2.0 secara langsung, sebaliknya membangkit perkara-perkara yang tidak berkaitan seperti kononnya perhimpunan Bersih akan menyebabkan kesesakan lalu lintas, akan menakutkan pelancong, akan menimbulkan huru-hara.

Barang diingat, perhimpunan aman secara besar-besaran anjuran Allahyarham Dato' Onn Jaafar di seluruh Semenanjung pada 1946 bukan sahaja dapat melahirkan UMNO tetapi juga menghancurkan rancangan penjajah British untuk menubuhkan Malayan Union.

Kalau lah penjajah British yang dikatakan kejam dan zalim itu mengikut amalan UMNO dan BN hari ini, sudah tentu Dato' Onn dan para pejuang Melayu tahun 1940-an ditangkap dan dihumban ke dalam penjara kerana berhimpun secara aman menuntut hak.

Maka rakyat Malaysia yang prihatin hari ini hanya menuntut hak; bukan menuntut diberi kerusi tambahan, bukan minta kuota kaum tambahan, bukan minta dirampas hak orang lain – hanya menuntut hak pilihan raya bebas, adil dan bersih yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. – Roketkini.com

Ini lah antara kerja-kerja wakil rakyat umPORno ... ala biasa la tu

Posted: 30 Jun 2011 06:43 PM PDT

SHAH ALAM 30 Jun - Ahli Parlimen Sabak Bernam, Datuk Abdul Rahman Bakri dan pembantu khasnya, Rosli Busro diperintah membela diri oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan rasuah membabitkan lapan tuntutan palsu bagi program-program yang tidak dijalankan tiga tahun lalu.

Hakim Azhaniz Teh Azman Teh memutuskan demikian selepas berpuas hati bahawa pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie bagi semua pertuduhan.

Beliau menetapkan 14 dan 15 September ini untuk kedua-dua tertuduh memberi keterangan membela diri.

Abdul Rahman, 46, didakwa menggunakan surat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Air Tawar yang mengandungi butiran palsu berhubung pembelian hadiah, cendera mata dan jamuan bagi lapan program dalam kawasan tersebut yang tidak dijalankan untuk mendapatkan peruntukan sebanyak RM80,000.

Program tersebut ialah Program Motivasi Pelajar Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) serta Jamuan Meraikan Pelajar Cemerlang SPM, PMR dan UPRS.

Ia turut melibatkan Program Mesra Rakyat dan Hari Keluarga Kumpulan Rukun Tetangga (RT), Program Forum Perdana, Program Mesra Rakyat dan Sambutan Maulud Nabi serta Program Mesra Rakyat dan Hari Keluarga Guru-Guru Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas).

Kesemua tuntutan palsu itu didakwa diserahkan kepada Mohd. Hamizar Sulaiman, Rizam Ismail dan Mohamad Fairos Johari di Pejabat Daerah Sabak Bernam, antara 21 Januari dan 12 Februari 2008.

Abdul Rahman didakwa mengikut Seksyen 11(c) Akta Pencegahan Rasuah 1997 bagi setiap pertuduhan dan boleh dihukum mengikut Seksyen 16 akta sama yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda RM10,000 atau lima kali nilai suapan atau mana-mana yang lebih tinggi.

Sementara Rosli, 43, yang dituduh bersubahat dengan Abdul Rahman pula didakwa mengikut Seksyen 11(c) Akta Pencegahan Rasuah 1997 dan dibaca bersama Seksyen 20(1)(c) akta yang sama.

Di mana akta yang melarang rakyat memakai baju kuning - Hanipa Maidin

Posted: 30 Jun 2011 06:15 PM PDT

AJK PAS Pusat, Hanipa Maidin berkata, memakai baju kuning berlambang Bersih adalah tidak haram kerana tiada mana undang-undang yang melarang pemakaian baju kuning.

"Yang salah dan haram adalah tidak memakai baju dan seluar di khalayak ramai," katanya kepada Harakahdaily.

Katanya, polis yang menangkap mereka yang memakai baju kuning berlambang Bersih telah bertindak di luar batas undang-undang dan boleh disaman kerana melakukan tangkapan yang tidak sah.

Jelasnya lagi, Perkara 5 [1 ] Perlembagaan Persekutuan secara jelas melindungi mana-mana orang dari dilucutkan kebebasannya (deprived his liberty) kecuali menurut undang-undang.
"Menangkap mana mana orang yang memakai baju Bersih sedangkan memakai baju tersebut tidak dilarang oleh mana-mana undang-undang adalah melibatkan pelucutan kebebasan seseorang dan yang demikian ianya melanggar Perkara 5(1) Perlembagaan Persekutuan," ujarnya yang juga pengamal undang-undang.

Beliau menyatakan demikian sebagai respons kepada portal Malaysikini semalam yang melaporkan kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang menyokong tindakan polis menangkap mereka yang memakai baju kuning berlabelkan Bersih.

Ini kerana ujar Hishamuddin adalah haram memakai baju kuning tersebut.

Kata Hanipa, bagi Umno dan Hishammuddin janganlah terlalu paranoid dengan warna.

Menurutnya, jika satu waktu dulu Umno takut dengan warna hijau Petronas kerana warna hijau Petronas dilihat sama dengan warna bendera PAS, kini warna kuning pula yang ditakuti.

"Sampai bila Umno nak takut dengan warna?" soalnya.

Mengenai hujah Hishamuddin adalah jika aktiviti Bersih adalah haram, maka memakai baju kuning Bersih juga adalah haram, beliau bekata malang sungguh bagi rakyat Malaysia kerana mempunyai menteri yang ada kelulusan undang-undang tetapi jahil undang-undang.

"Saya mengesyorkan kepada Hishammuddin jika pun kamu benci sangat dengan Bersih janganlah sampai menggadaikan maruah dan integriti kamu.

"Ada masanya elok juga untuk kita menyembunyikan kejahilan kita," ujarnya.

Beliau berkata, haram atau halal sesuatu perkara baik dari segi agama atau undang-undang adalah berdasarkan dalil dan bukannya berdasarkan kenyataan menteri.

Mungkin, katanya Hishammuddin boleh tunjukkan kepada kita di bawah peruntukan mana dan di dalam undang-undang mana memakai baju kuning berlambang Bersih adalah satu kesalahan.

"Jika kita menerima hujah Hishamuddin memakai baju kuning Bersih adalah haram kerana aktiviti Bersih adalah haram maka secara logiknya jika seseorang terlibat dengan berlumba motor secara haram, maka segala peralatan yang beliau pakai termasuklah helmet, seluar, jacket kulit dan motor yang beliau tunggang adalah kesemuanya haram," katanya lagi

Ambiga diperalat Pakatan atau Wan Ahmad (Timb Pengerusi SPR) diperalat BN?

Posted: 30 Jun 2011 05:07 PM PDT

 1 JULAI — Saya merujuk kepada kenyataan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang dilaporkan oleh laman portal Malaysiakini.com bertarikh 30 Jun 2011 bertajuk "SPR: Ambiga diperalat, Besih kian kusut".

Menurut laporan tersebut, Wan Ahmad mendakwa bahawa Pengerusi Gabungan Pilihanraya Bersih & Adil (Bersih), Datuk Ambiga Sreevenasan telah diperalatkan oleh pemimpin politik pembangkang untuk membantu Pakatan Rakyat menawan Putrajaya dalam Pilihan Raya Umum akan datang.

Kenyataan Wan Ahmad adalah tidak bertanggungjawab dan menzahirkan watak sebenar beliau yang selama ini dilihat sebagai alat kepada pimpinan Umno dan sistem yang rosak. Kenyataan sebegini tidak mengambarkan sikap profesional seorang pegawai yang memegang amanah dan tanggungjawab untuk menjamin institusi SPR kekal sebagai badan yang bebas.

Adalah malang apabila Wan Ahmad gagal memperlihatkan profesionalisme sebagai penjawat awam yang seharusnya bersifat berkecuali. Ketaatan membuta-tuli beliau kepada Umno jelas membuktikan beliau gagal membezakan keperluan untuk setia kepada "government of the day" dengan taat kepada "governing party".

Beliau turut dilaporkan oleh laman berita The Malaysian Insider sebagai berkata komponen Pakatan Rakyat sudah mula risau dengan kebangkitan Barisan Nasional yang memperlihatkan kemenangan dalam beberapa pilihan raya kecil sejak tahun lalu.

Pilihan raya yang bebas dan adil tidak memungkinkan seseorang itu mengetahui siapakah yang akan menang dalam sesuatu pilihan raya.

Sebaliknya, apabila Wan Ahmad menzahirkan kenyataannya bahawa Barisan Nasional semakin kuat, maka timbul persoalan apakah beliau sudah merancang sesuatu bagi menjamin kemenangan Umno dan Barisan Nasional? Kalau inilah peranan yang dicatur oleh Wan Ahmad, maka pilihan raya di Malaysia sememangnya tidak lagi bebas dan adil!

Wan Ahmad seharusnya faham dan menghayati peranan SPR yang termaktub dalam Perkara 114 Perlembagaan Persekutuan, di mana SPR merupakan sebuah suruhanjaya yang bertanggungjawab bagi menyelia dan mengelola pilihan raya yang bebas dan adil di Malaysia. Asas utama dalam mengendalikan pilihan raya yang bebas dan adil ialah daftar pemilih yang bersih untuk menjamin tidak berlaku pengundian berganda oleh seorang pemilih berdaftar termasuk undi pos.

Saya telah menyahut cabaran Wan Ahmad dan telah membuktikan secara berfakta bahawa Daftar Pemilih Induk 2010 yang diwartakan pada Mei 2011 adalah daftar pemilih yang terkotor dalam sejarah pilihan raya dan dakwaan saya telah diakui benar oleh SPR dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Setiausaha SPR, Kamaruddin Mohamed Baria bertarikh 24 Jun 2011. Wan Ahmad harus memikul tanggungjawab ini dan meletakkan jawatan serta merta. Beliau tidak lagi punyai maruah dan kredibiliti untuk memimpin SPR.

Wan Ahmad juga sewajarnya mengetahui bahawa SPR sama sekali tidak boleh berpihak atau mencampuri urusan mana-mana pertubuhan sama ada pertubuhan yang berkaitan dengan kerajaan atau pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seperti Bersih.

Lapan (8) tuntutan Bersih iaitu (i) pembersihan senarai pengundi; (ii) reformasi undi pos; (iii) penggunaan dakwat kekal; (iv) tempoh kempen minima 21 hari; (v) memperkukuh institusi awam; (vi) menghentikan rasuah pilihan raya dan; (viii) menghentikan politik kotor; adalah bertujuan untuk menyuburkan demokrasi dalam negara dan memperkukuhkan sistem pilihan raya yang bebas dan adil.

Tuntutan-tuntutan ini sewajarnya dipandang serius dan positif oleh SPR dalam usaha untuk memastikan perjalanan pilihan raya di negara ini dapat dilaksanakan secara telus, bebas dan adil. SPR harus berlapang dada untuk menerima dan melaksanakan cadangan-cadangan yang dikemukakan oleh rakyat demi memperbaiki imej dan kredibiliti SPR yang dilihat sebagai tidak berwibawa dan bersikap berat sebelah.

Keadilan dan Pakatan Rakyat senantiasa mendukung sebarang usaha yang proaktif demi rakyat dan demi menjamin satu sistem demokrasi yang menjanjikan pilihan raya yang telus, bebas dan adil.

Sehubungan dengan itu, saya mewakili Parti Keadilan Rakyat dengan ini menuntut supaya Timbalan Pengerusi SPR itu menarik balik kenyataan beliau atau meletakkan jawatan serta merta kerana telah menjejaskan kredibiliti SPR.

Saya juga mencabar beliau supaya masuk dalam gelanggang politik Umno dan menyertai Pilihan Raya Umum ke-13! -  TMI
* Mohamed Azmin Ali adalah Timbalan Presiden PKR.

BERSIH 2.0 : Bomoh mana yang KPN telah guna ....?

Posted: 30 Jun 2011 10:55 AM PDT

WHICH BOMOH DID THE IGP USE TO COME OUT WITH SUCH LUDICROUS ANALYSIS?

IGP Tan Sri Ismail Omar has come out with this ludicrous statement, quote "based on our observation and analysis of the impending gathering, we believe that it would cause tension, chaos and destruction of property, injuries and maybe even loss of lives" unquote.

I am just wondering how the analysis was derived at, and what observation methods were used to conclude the statement that the IGP had made above. If the analysis were to come from the Special Branch of yesteryears, I would tend to believe it because they are experienced and capable officers, but I doubt it now. I know some of them, and they are truly a professional lot.

All along, I have not read nor heard any single statement made by the organizers' of Bersih, nor from any one of the NGO's and opposition party leaders that they are out to create chaos, destruction that can result in injuries and even loss of lives, as declared by the IGP. What I did hear are some stern warnings issued by Ibrahim Ali of Perkasa and supporters of the government, including UMNO Youth to expect trouble should the Bersih rally proceed. Wasn't UMNO Youth involved in an attempt to burn the PKR office at Petaling Jaya? What wrong has the building done to UMNO Youth that the building deserves to be raised to the ground?

Tell me, was it not Ibrahim Ali who had said that he will not able to control his people if they turn violent at the rally? What violence is he talking about if the intended violence is to be instigated by the sordid and rowdy Perkasa members themselves? Did the IGP not know this, and why wasn't Ibrahim Ali arrested and kept in solitary confinement at 'Kamunting Resort' for insinuating violence? Did the IGP hear anything from Bersih or its supporters to words that there are out to create trouble? Certainly, I have not heard of any, and I am neither deaf nor blind.

Bersih leaders has repeatedly said that the rally will be peaceful, and even PAS leaders has allowed the police to arrest any of its members if they are found to be trouble makers. So clearly, it is Perkasa, UMNO and its supporters that are inclined to create disorder, and not Bersih. How then did the IGP and the government come out with such negative and frightful analysis, which makes them appear that they are going to be the perpetrators of violence during the rally? We have had Bersih 1.0 prior to the GE 12 and did we see any dead bodies then? Who then created the fracas if it wasn't because of the water cannons? And what was the outcome of Bersih 1.0? I do not need to tell you - mind NO EVIL

Tangkapan YB Dr Lee dan YB Chan Ming Kai (video)

Posted: 30 Jun 2011 09:48 AM PDT


RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Majlis Perundangan Dan Gaji Negara Tindas Pekerja, Kata PR

Posted: 30 Jun 2011 08:51 PM PDT

Majlis Perundangan dan Gaji Negara yang disarankan oleh kerajaan Umno-BN adalah satu lagi bentuk penindasan warga kerja, kata Ahli Parlimen Kuala Langat Abdullah Sani.
 
Dalam sidang media di Parlimen hari ini, Abdullah Sani mendakwa, pembentangan rang undang-undang berkenaan di Parlimen jelas menunjukkan kuasa sebenar ada pada Menteri dan bukan kepada Majlis tersebut.
 
"Rang-undang-undang ini sebenarnya tiada batas dan matlamat serta tak tentu arah. Peranannya hanya sebagai satu kajian. Kajian ini bersifat Ia tak boleh menjurus kepada keputusan
Read More / Baca Lagi >>

Negara Tergadai : Hilang tanah KTMB, rakyat perlu ambil pengajaran

Posted: 30 Jun 2011 08:46 PM PDT

KUALA LUMPUR: Rakyat Malaysia khususnya di Johor perlu menentukan sikap dalam memilih pemimpin pada masa akan datang, dengan menjadikan isu kehilangan Tanah Keretapi Tanah Melayu (KTMB) di Singapura sebagai pengajaran.
Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub berkata, tanah tersebut merupakan warisan terakhir milik Malaysia yang gagal dipertahankan di bawah era pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak.
"Kita tak tahu apa apakah kita akan kehilangan lagi perkara-perkara berkaitan pertindihan yang masih tidak selesai. Ia tak
boleh dipertahan," katanya kepada Keadilandaily.
Beliau memberikan reaksi kepada kehilangan tanah seluas 200 hektar atau 494 ekar termasuk laluan keretapi dan stesen di Tanjung Pagar mulai 1 Julai 2011.
Stesen KTMB akan dipindahkan dari Tanjong Pagar ke tempat pemeriksaan kereta api Woodlands (WTCP).
Read More / Baca Lagi >>

Kejayaan rakyat Mesir 'membersihkan' Hosni Mubarak

Posted: 30 Jun 2011 08:44 PM PDT

MENURUT akhbar al-Yaum as-Sabi'e, 27 Jun 2011 terdapat laporan daripada Amerika Syarikat, Ikhwan Muslimin memainkan peranan utama untuk menerajui pakatan demokrasi parti-parti politik di Mesir pasca kejatuhan bekas Presiden Hosni Mubarak.
Kenyataan ini dibuat kerana AS dan sekutunya Israel, terpaksa mengakui bahawa rakyat Mesir hari ini, telah meletakkan kepercayaan dan harapan yang besar kepada Ikhwan Muslimin, melalui parti baru yang ditubuhkannya, iaitu Al-Hurriyah wal 'Adalah (parti Kebebasan dan Keadilan).
Sebelum ini AS dan sekutunya cuba untuk menyekat pengaruh Ikhwan Muslimin. Mereka cukup takut dengan pengaruh Ikhwan. Mereka cuba mengusahakan cadangan untuk meminta Perlembagaan Mesir sebelum diadakan pilihan raya.
Melihat peluang mereka tipis untuk menyaingi pengaruh Ikhwan, juak-juak AS yang diketuai bekas Ketua Pengarah Atom Antarabangsa, Mohamad al-Bardaie cuba untuk mengetengahkan idea supaya pilihan raya ditangguhkan untuk diadakan pindaan Perlembagaan terlebih dahulu.
Read More / Baca Lagi >>

IGP tolak syor laluan khas anjur Himpunan Bersih 2.0

Posted: 30 Jun 2011 08:38 PM PDT

KUALA LUMPUR, 1 Julai — Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar menolak idea Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) Datuk Ambiga Sreenevasan agar pasukan keselamatan menyediakan laluan bagi mereka mengadakan Himpunan Bersih 2.0 dengan aman dan tanpa mengganggu sesiapa.
Kata Ismail (gambar), keputusan membenarkan perhimpunan termasuk disediakan laluan khas bagi peserta Himpunan Bersih 2.0 tidak akan menjadi pilihan terbaik ke atas kepentingan awam kerana bolah menyebabkan ketegangan dan huru-hara.
"Saya tidak akan bersetuju dengan cadangan ini," kata beliau dipetik laporan New Straits Times hari ini.
Ismail berkata langkah yang dihasratkan oleh Bersih akan menjejaskan keselamatan negara dan ketenteraman awam.
"Ada banyak kemungkinan yang boleh wujud jika perhimpunan diteruskan," kata Ismail yang semalam mengadakan pertemuan dengan Ambiga di ibu pejabat polis Bukit Aman di sini.
Read More / Baca Lagi >>

Skandal Mata Wang : Bekas Penolong Gabenor Bank Negara Antara Dua Dicaj

Posted: 30 Jun 2011 08:36 PM PDT


KUALA LUMPUR 1 JULAI : Seorang bekas penolong gabenor Bank Negara Malaysia dan seorang ahli perniagaan tempatan akan dihadapkan di mahkamah secara berasingan di ibu negara dan Shah Alam, berhubung skandal kontrak membekalkan nota mata wang ringgit polimer, yang dianugerahkan kepada sebuah syarikat Australia antara 2003 dan 2007.

Bekas penolong gabenor itu akan dicaj di Mahkamah Khas Jenayah Rasuah (Sesyen) Jalan Duta manakala ahli perniagaan terbabit di Mahkamah Khas Jenayah Rasuah Shah Alam.

Serentak dengan tuduhan ke atas mereka, pihak berkuasa Australia juga akan mendakwa enam individu dan dua syarikat di negara itu hari ini.

"Mereka akan dicaj di bawah peruntukan baru di Australia . . . ia ada kaitan dengan kes di Malaysia," kata sumber kepada The Malaysian Insider.
Read More / Baca Lagi >>

Wan Ahmad sudah rancang supaya BN menang?

Posted: 30 Jun 2011 08:35 PM PDT

KUALA LUMPUR, 1 Julai: Adalah malang apabila Datuk Wan Ahmad Wan Omar gagal memperlihatkan profesionalisme sebagai penjawat awam yang seharusnya bersifat berkecuali.
"Ketaatan membuta-tuli beliau kepada Umno jelas membuktikan beliau gagal membezakan keperluan untuk setia kepada government of the day dengan taat kepada governing party," kata Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali (gambar).
Beliau merujuk kepada kenyataan Wan Ahmad selaku Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang dilaporkan oleh laman portal Malaysiakini.com semalam bertajuk "SPR: Ambiga diperalat, BERSIH kian kusut".
Menurut laporan tersebut, Wan Ahmad mendakwa bahawa Pengerusi Gabungan Pilihanraya Bersih & Adil (Bersih), Datuk Ambiga Sreevenasan telah diperalatkan oleh pemimpin politik pembangkang untuk membantu Pakatan Rakyat menawan Putrajaya dalam Pilihan Raya Umum akan datang.
Read More / Baca Lagi >>

Pakatan gesa Wan Ahmad tarik balik kenyataan atau letak jawatan SPR

Posted: 30 Jun 2011 08:34 PM PDT


KUALA LUMPUR, 1 Julai — Pakatan Rakyat mahu Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar menarik balik kenyataan atau meletakkan jawatan sebagai timbalan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) ekoran dakwaannya bahawa Himpunan Bersih 2.0 diperalatkan oleh mereka bagi membolehkan perikatan itu menawan Putrajaya.
Sehubungan itu menurut Timbalan Presiden PKR Azmin Ali, kenyataan yang dikeluarkan Wan Ahmad semalam secara tidak langsung menunjukkan  "kesetiaan" SPR kepada Umno.
Tegas beliau, Wan Ahmad sepatutnya meletakkan jawatan kerana dakwaan beliau telah menjejaskan kredibiliti SPR.
"Sehubungan dengan itu, PKR dengan ini menuntut supaya Timbalan Pengerusi SPR itu menarik balik kenyataan beliau atau meletakkan jawatan serta merta kerana telah menjejaskan kredibiliti SPR.
"Saya juga mencabar beliau supaya masuk dalam gelanggang politik Umno dan menyertai pilihan raya umum ke-13," katanya dalam satu kenyataan.
Read More / Baca Lagi >>

Aziz Bari: Sudah tiba masa bagi Agong campurtangan

Posted: 30 Jun 2011 08:32 PM PDT

Yang di-Pertuan Agong mempunyai tanggungjawab untuk campurtangan demi kepentingan rakyat memandangkan pencabulan hak perlembagaan dalam penganjuran BERSIH 2.0, kata pakar perlembagaan Profesor Abdul Aziz Bari.

NONE"Ini bukan menyertai politik atau memihak tetapi untuk menyelamatkan negara dan perlembagaan," kata pensyarah Universiti Islam Antarabangsa itu.

Jelasnya sebagai 'pelindung perlembagaan', Seri Paduka mempunyai tanggungjawab melindunginya, seperti sumpah jawatan yang dilafazkan menurut perlembagaan persekutuan.

Abdul Aziz percaya situasai sekarang adalah peluang bagi Yang di-Pertuan Agong mengembalikan semula sinar kepada institusi monarki, khususnya krisis politik Perak 2009.

"Bagi saya, Seri Paduka sepatutnya menerima sendiri memorandum itu. Tidak ada sebarang peruntukan dalam perlembagaan yang menghalang baginda berbuat demikian. Tidak ada apa-apa yang berbentuk politik atau partisan seperti yang didakwa oleh BN atau polis," katanya kepada Malaysiakini.

Menurutnya lagi Seri Paduka cuma perlu menerima memo itu dan menyerahkannya kepada pihak berkuasa sambil menambah rakyat tidak menjangkakan baginda berperanan aktif seperti Raja Bhumipol dari Thailand atau Raja Sepanyol King Juan Carlos.

Bersih 2.0 : Enggan Guna Dakwat Kekal, SPR Tukar Alasan Baru Untuk Tipu Rakyat

Posted: 30 Jun 2011 07:14 PM PDT

Hampir mustahil'

Timbalan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, prasangka ke atas suruhanjaya itu sengaja ditimbulkan bagi mewujudkan persepsi bahawa pilihan raya boleh ditipu.

"Ramai yang percaya, termasuk kakak-kakak saya sendiri," katanya lagi yang menambah, persepsi itu kemudiannya akan menyebabkan ramai pengundi memilih pembangkang seperti yang berlaku pada Mac 2008.

Antara prasangka itu melibatkan dakwaan wujudnya 'pengundi hantu', seperti yang ditimbulkan oleh ahli parlimen Gombak, Azmin Ali sebelum ini.

Wan Ahmad memetik kes 'pengundi hantu' di Kampung Klang Gate Baru itu, termasuk di rumah ibu wakil rakyat itu sendiri yang didakwa terdapat sejumlah pengundi yang tidak dikenali.

Read More / Baca Lagi >>

Apa beza sosialis dan komunis?

Posted: 30 Jun 2011 06:56 PM PDT

 PKM adalah Parti Komunis Malaya yang telah ditubuhkan pada tahun 1930 sebagai sebahagian daripada Comintern (Komunis Antarabangsa).
PKM telah berjuang menentang penjajahan Jepun sebagai MPAJA dan kemudian menentang penjajahan British dan menuntut kemerdekaan. PKM adalah parti pertama dalam negara yang menuntut kemerdekaan dari British.

Mereka akhirnya meletakkan senjata dan membuat perjanjian damai dengan kerajaan Malaysia pada tahun 1989 dan hari ini tidak lagi wujud sebagai sebuah parti yang aktif.

PSM pula memohon untuk pendaftaran pada tahun 1998 dan berideologi sosialis. Setelah sebelas tahun berjuang, akhirnya PSM mendapat kelulusan pendaftaran parti pada tahun 2008. PSM pula mendaftar untuk melibatkan diri dalam proses pilihan raya dan telah bertanding dalam tiga pilihan raya setakat ini.

Benarkah PSM hidupkan fahaman komunis?
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 2.0 : Himpunan aman mahu ‘bersihkan’ pilihan raya ‘kotor’

Posted: 30 Jun 2011 06:49 PM PDT

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa mengharapkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berfikir secara tenang dalam menghadapi isu Perhimpunan Aman Bersih 2.0 pada 9 Julai ini.
Lebih jauh dari itu Husam mendakwa sekiranya Datuk Najib bijaksana, beliau mestilah mengizinkan perhimpunan itu berjalan dengan baik.
Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri bagaimana pun mendakwa, sekiranya Perhimpunan Aman Bersih 2.0 diganggu maka imej Malaysia di mata dunia menjadi lebih buruk lantaran pelabur menjauhi negara ini.
"Jadi saya harap Perdana Menteri fikir betul-betul.
"Jangan jadikan 'kebangkitan Bersih' seperti  'Timur Tengah' di mana polis Mesir menindas penunjuk perasaan menyebabkan kemarahan semakin memuncak kepada Kerajaan Mesir," dakwanya.
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 2.0 : Ceramah PAS di Kepala Batas tegang

Posted: 30 Jun 2011 06:48 PM PDT

Ceramah PAS yang diadakan di Kepala Batas, Pulau Pinang, malam semalam tegang apabila kira-kira 100 anggota polis tiba-tiba muncul di tapak cermah itu.

pas ceramah, kepala batas, unit amal ask crowd to calm downSebahagian daripada 600 hadirin kemudiannya bertindak membuat benteng bagi menghalang polis memasuki pusat operasi parti itu di Pongsu Seribu.

Pasukan polis yang tiba itu juga termasuk kira-kira 50 anggota Pasukan Gerak Am yang tiba pada jam 10.15 malam. Mereka disambut dengan teriakan "mereka dah datang, tutup pintu pagar!"

Akibatnya, berlaku sedikit kekocohan dan kesesakan lalu lintas apabila anggota polis bertindak mengawal di jalan berkenaan.Read More / Baca Lagi >>

Isu timbalan pengerusi SPR

Posted: 30 Jun 2011 06:46 PM PDT

Azmin Ali


1 JULAI — Saya merujuk kepada kenyataan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang dilaporkan oleh laman portal Malaysiakini.com bertarikh 30 Jun 2011 bertajuk "SPR: Ambiga diperalat, Besih kian kusut".
Menurut laporan tersebut, Wan Ahmad mendakwa bahawa Pengerusi Gabungan Pilihanraya Bersih & Adil (Bersih), Datuk Ambiga Sreevenasan telah diperalatkan oleh pemimpin politik pembangkang untuk membantu Pakatan Rakyat menawan Putrajaya dalam Pilihan Raya Umum akan datang.
Kenyataan Wan Ahmad adalah tidak bertanggungjawab dan menzahirkan watak sebenar beliau yang selama ini dilihat sebagai alat kepada pimpinan Umno dan sistem yang rosak. Kenyataan sebegini tidak mengambarkan sikap profesional seorang pegawai yang memegang amanah dan tanggungjawab untuk menjamin institusi SPR kekal sebagai badan yang bebas.
Read More / Baca Lagi >>

Mat Sabu: Bersih 2.0 lebih manfaatkan Pakatan banding himpunan 2007

Posted: 30 Jun 2011 06:41 PM PDT

KUALA LUMPUR, 1 Julai — Pakatan Rakyat dijangka akan memperoleh lebih banyak manfaat daripada Himpunan Bersih 2.0 9 Julai ini berbanding kempen pertama mereka pada 2007 ekoran sokongan besar daripada kesemua kaum, kata timbalan presiden PAS Mohamad Sabu.
Protes tuntutan pembaharuan sistem pilihan raya pada 2007 yang diadakan beberapa bulan sebelum pilihan raya umum 2008. Pembangkang menafikan majoriti dua pertiga Barisan Nasional (BN) di Parlimen dan menguasai lima negeri.
"Peluang kami adalah lebih baik pada kali ini kerana adanya blog dan Facebook," kata Mohamad (gambar) dalam temu bual dengan The Malaysian Insider semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Kekecohan @ Luar Stadium Malawati (Selepas Rampasan Baju BERSIH)

Posted: 30 Jun 2011 06:25 AM PDT

Video : MP Gopeng Dan ADUN Simpang Pulai Sasaran Terbaru Baju Kuning

Posted: 30 Jun 2011 06:24 AM PDT

Video : Protes ancaman polis, ahli parlimen PR berpakaian 'kuning'

Posted: 30 Jun 2011 06:23 AM PDT

Bagaimana kerajaan BN membelanjakan wang kita III

Posted: 30 Jun 2011 06:16 AM PDT


Ketika rakyat menghadapi kesan kenaikan harga barangan dan inflasi, Datuk Seri Najib Razak dan isterinya telah membelanjakan RM17 juta wang rakyat untuk lawatan rasmi sejak memegang jawatan Perdana Menteri.

Setiausaha Organisasi DAP Negeri Selangor Lau Weng San berkata wang RM17juta itu sepatutnya digunakan untuk meningkatkan taraf kehidupan rakyat seperti membina 4 hospital besar atau 6 sekolah.

"Malahan ianya boleh digunakan untuk menanggung sebahagian daripada subsidi bahan api," katanya mengulas jawapan Jabatan Perdana Menteri semasa menjawab soalan tentang perbelanjaan lawatan rasmi Perdana Menteri di Dewan Rakyat kelmarin.

Lau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Kampung Tunku berkata kerajaan pusat mesti memberi butir-butir bagaimana RM17 juta itu dibelanjakan dan sama ada ia melibatkan perbelanjaan pegawai-pegawai kerajaan yang turut menyertai lawatan rasmi berkenaan.

"Rakyat juga ingin tahu apakah hasil lawatan dan pulangan yang mampu dibawa balik oleh PM dalam setiap lawatan. Adakah pulangan dan hasil-hasil lawatan ini setimpal dan berbaloi dengan wang yang dibelanjakan dalam setiap lawatan?

"Adakah kos lawatan rasmi PM dan isterinya termasuk lawatan kedua-duanya ke majlis konvokesyen dan majlis perkahwinan anak mereka turut menggunakan wang rakyat?"

Lau menjelaskan bahawa pada ketika pemimpin-pemimpin Barisan Nasional hidup dalam keadaan serba mewah dengan mengguna pakai wang rakyat, pemimpin-pemimpin Pakatan rakyat pula hidup dalam keadaan sederhana.

Katanya Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng masih menaiki kapal terbang tambang murah seperti AirAsia dan FireFly dalam menjalankan urusan rasminya untuk menjimatkan wang rakyat.

"Ini menunjukkan perbezaan yang begitu ketara antara BN yang hanya pandai bermain-main dengan cogan kata 1Malaysia dan PR yang bekerja keras, bersih dan jujur dalam pentadbirannya," tambah beliau.

Sementara itu, Ketua Pemuda DAP Anthony Loke dalam sidang media di Parlimen semalam bersama Ketua Muslimat PAS Siti Zailah Mohd Yusof mengatakan pemimpin BN tidak pernah merasai kesusahan rakyat kerana tenggelam dalam kehidupan mewah dan boros mereka.

Beliau mengulas jawapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Nazri Aziz di Dewan Rakyat yang mendedahkan kerajaan membelanjakan RM48.8 juta setahun untuk membiayai kos kediaman rasmi Perdana Menteri dan timbalannya.

Kiraan yang dibuat oleh Harakahdaily menunjukkan kos bayaran sewa bagi kediaman rasmi perdana menteri dan timbalannya kepada Perbadanan Putrajaya adalah lebih RM18,000 sehari, dengan bayaran bil elektrik RM5,704 sehari dan bil air RM1,092 sehari.

Kos baik pulih pula ialah RM60,000 sebulan. Jawapan Menteri tidak menjelaskan apa dan bagaimana RM60,000 sebulan digunakan untuk membaik pulih kedua-dua kediaman itu.

Anthony yang juga Ahli Parlimen Rasah berkata beliau terkejut dengan perbelanjaan yang begitu besar.

"Saya tinggal bersama ibu bapa saya dan kami hanya membayar bil elektrik RM150 sebulan. Bil setahun elektrik rumah rasmi PM dan TPM boleh bayar boleh bayar untuk 100 tahun bil elektrik saya.

"Kalau bil air, di Selangor subsidi 20 meter padu, iaitu RM11, cukup untuk dua orang guna satu bulan," tambahnya.

Bersih 2.0 Tiada Kaitan Dengan Usaha Pakatan Rampas Putrajaya

Posted: 30 Jun 2011 06:15 AM PDT


KUALA LUMPUR 30 JUN : Presiden Pergerakan Kebebasan Awam Malaysia (MCLM), Haris Ibrahim menolak sebarang dakwaan mengaitkan perhimpunan Bersih 2.0 dengan hasrat Pakatan Rakyat untuk mengambil alih Putrajaya.

Malah jelas beliau, fokus program itu adalah mudah dan khusus bagi mendesak pilihan raya adil dan bersih melalui lapan tuntutan yang telah disenarai-pendekkan dalam Bersih 2.0.

Dalam forum 'Hard-Talk on Bersih 2.0' yang dianjurkan baru-baru ini, Haris menegaskan bahawa tiada tekanan politik bersabit program yang bakal dianjurkan nanti.

Beliau mengambil pendirian merujuk kepada ucapan Presiden Bersih, Datuk Ambiga Sreenavesan pada pelancaran minggu lalu menyatakan program tersebut hasil inisiatif badan bukan kerajaan (NGO).

Malah beliau berkata telah menjemput parti Barisan Nasional (BN) untuk menyertai perhimpunan itu walau bagaimanapun pelawaan tersebut ditolak.

Namun demikian katanya, respon daripada kepimpinan Pakatan Rakyat amat menggalakan seraya akan membantu melancarkan program itu nanti.
"Bersih bukan berhasrat untuk membina struktur parti politik. Fokus kami sangat jelas iaitu pilihan raya bebas dan adil. Sama ada anda sistem dua parti atau lebih, kami hanya mahu bebas dan adil," kata beliau di hadapan peserta yang hadir.

Haris berkata antara lain usaha mengajak lebih ramai rakyat Malaysia untuk turun bersama-sama menyertai perhimpunan Bersih telah mula dilakukan dengan menghubungi bakal penyokong setiap hari.

"Sebenarnya saya semak buku telefon setiap hari membuat panggilan kepada sepuluh orang dan menyuruh mereka menyertai Bersih sehingga mereka kata mereka datang," tambah beliau lagi.

Sehingga kini hampir 100 orang aktivis dan pemimpin politik telah ditahan polis di seluruh negara menjelang perhimpunan pada 9 Julai itu nanti.

Terbaru, ahli parlimen Gopeng, Lee Boon Chye dan Adun Simpang Pulai, Chan Ming Kai ditahan polis hari ini didakwa merancang perhimpunan awam.

Dalam masa yang sama, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada sebuah majlis di Hotel Sri Pasific hari ini berkata, Bersih 2.0 sebagai pencetus momentum untuk Pakatan Rakyat merampas Putrajaya daripada Umno-Barisan Nasional (BN).

Dalam masa yang sama Suara Rakyat Malaysia (Suaram) mendesak agar kepimpinan negara berhenti mengancam dan mengugut rakyat yang ingin melakukan perhimpunan aman di ibu negara.

Namun menurut Haris, pendirian Bersih tidak berganjak untuk melaksanakan sepertimana yang telah dirancang.

Haris menjelaskan perarakan pada 9 Julai nanti akan tertumpu di Lembah Klang.

Namun menurutnya, berdasarkan respon yang diterima melalui panggilan telefon kepada urusetia Bersih, masyarakat di Sabah dan Sarawak turut mengambil langkah sama melancarkan perhimpunan solidariti bagi menyatakan sokongan kepada Bersih 2.0 yang akan berlangsung di ibu negara.

Jelas Haris, Bersih tidak berhasrat untuk membuat perhimpunan sama di negeri-negeri lain namun beliau mengalakkan rakyat seluruh negara untuk turun ke Kuala Lumpur pada hari itu nanti.

"Kita ada rakyat di Sabah yang menghubungi kami dengan mengatakan mereka akan menganjurkan perhimpunan solidariti di Kota Kinabalu pada 9 Julai termasuk di Sarawak," kata beliau.

Antara soalan yang diajukan kepada Haris termasuk tindakan lanjut Bersih sekiranya tuntutan itu nanti tidak akan dilayan.

Beliau berkata, jawantakuasa Bersih telah memmpunyai rancangan seterusnya namun beliau akan menunggu masa yang sesuai untuk mengumumkan perkara itu. an tapi beliau tidak ingin menyatakan lagi.

Namun beliau optimis jumlah penyokong yang besarkan akan turun memberi sokongan seperti yang dirancangan.

"9 Julai nanti apa yang akan anda lihat adalah sekurang-kurangnya 150 ribu masayarakat Malaysia memakai baju putih," ujarnya lagi.

Sementara itu Haris ditanya jika masyarakat antarabangsa akan turut mengambil bahagian di seluruh dunia pada hari yang sama.

Katanya, sehingga kini program itu dijangkakan akan mendapat liputan meluas seluruh dunia disertai rakyat antarabangsa di empat buah negeri di Amerika Sayrikat, Pnom Phenh, Taiwan, Seoul, London, Singapura dan tiga negeri di Ausralia.

Jelas beliau sekiranya rakyat memikirkan masa hadapan demokrasi negara maka hasrat untuk turut serta harus diperkuatkan.

Terdapat juga soalan di mana segelintir ahli Umno-BN berhasrat untuk menyertai perhimpunan itu nanti, namun kumpulan ini khuatir sekiranya mereka dilabel sebagai mengkhianati parti.

"Kalau parti politik lebih penting daripada bebas dan adil maka mereka akan terus menyembunyi dibelakang Umno walhal mereka kami semua melakukan perbersihan. Tidak mengapa kami akan tolong bersihkan untuk mereka," jelasnya lagi.

Haris menjangkakan perkhidmatan awam seperti bas dan Aliran Transit Ringan (LRT) akan dipantau oleh pihak berkuasa selain menutup beberapa stesen berhampiran kawasan perhimpunan.

Oleh yang demikian katanya sebagai langkah persediaan awal, Haris menasihatkan penyokong-penyokong untuk menghampiri lokasi berkumpul samada melalui berjalan kaki atau basikal.

Malah beliau turut mencadangkan agar penyokong-penyokong bermalam di ibu negara untuk mengelakkan sebarang halang oleh pasukan polis dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU).

"Kita jangan membenarkan mereka mematahkan semangat kita. Kita perlu ada kesungguhan untuk melihat hasil perkara ini. Jadi fikirkan untuk mula berjalan dan hentikan hasrat untuk memandu ke pusat bandar.

"Jangan takut. Jangan benarkan orang yang patutnya berkhidmat untuk kita, membuli kita. Telah sampai masanya kita dibenarkan untuk menggunakan kuasa perlembagaan untuk menentukan. Siapa yang memerintah dan bagaimana mereka memintah kami yang tentukan sebab kita adalah ketua. Mari tunjukkan kepada mereka kita adalah ketua pada 9 Julai nanti," tegas beliau.

Baju kuning salah, merah Patriot tak apa

Posted: 30 Jun 2011 06:09 AM PDT


Terpanggil saya sebagai mahasiswa yang melihat perkembangan politik tanah air sekarang apabila melihat sendiri polis yang laungkan "kami berintigeriti" "kami adil telus dan amanah" sudah lari dari motifnya. maaf saya katakan sedemikian, sebagai anak muda yang melihat sendiri malah berfikir dengan perkembangan suasana Malaysia sekarang amatlah jauh berbeza dengan negara demokrasi yang lain.Malah boleh dikatakan polis Malaysia sama saja dengan pihak polis semasa pemerintahan Husni Mubarak di mesir sebelum terjadinya rusuhan.

Dalam kenyataan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan pihak polis bukan sahaja mengisytiharkan perhimpunan 9 Julai itu adalah haram tetapi juga melarang penggunaan kemeja kuning dan apa-apa yang mempunyai logo BERSIH.

Dukacitanya, ramai dari pengikut Pakatan Rakyat yang memakai baju Kuning telah ditahan oleh pihak polis namun dalam akhbar hari ini yang dipetik dari Malaysikini atas tajuk "LOKMAN MAHU SAMAN SAIFUDDIN RM 500,000.99" terpampang gambar pemuda UMNO ini memasuki balai polis dengan pakaian rasmi perhimpunan 9 Julai akan datang yang tidak di kenakan sebarang tindakan atas pemaikaian mereka itu. adakah ini ADIL?

Sepekara lagi,mari kita rujuk kenyataan Menteri Dalam Negeri dalam akhbar Malaysiakini bertarikh 29 Jun atas tajuk "HISYAM: HARAM PAKAI BAJU BERSIH, BOLEH DITANGKAP." Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata adalah satu kesalahan bagi mana-mana individu yang memakai baju yang berkaitan dengan aktiviti haram.

Jadi amatlah tidak berakhlak boleh saya katakan kepada pihak yang hanya menyerang sebelah pihak tanpa melihat pihak yang lai,n dalam masa yang sama menghukum mereka dan membebaskan yang lain.Contohnya pengikut Pakatan hanya memasuki pasar dengan pakaian Kuning telah ditangkap, tapi satu lagi pihak masuk kedalam balai polis dengan pakaian Merah PATRIOT. Sedangkan kenyataan polis mana-mana perhimpunan 9 Julai adalah HARAM.

Bersih 2.0: Polis tidak patut double standard

Posted: 30 Jun 2011 06:05 AM PDT

KUALA LUMPUR, 30 Jun: Sikap double standard pihak polis dalam menangani perarakan dengan jelas memberikan kerjasama yang baik kepada pihak Umno, tetapi bertindak sebaliknya pula ke atas Pakatan Rakyat, dikecam keras oleh Angkatan Muda Keadilan (AMK) Malaysia.

Ketua Penerangan AMK, Lee Khai Loon ketika membuat kecaman itu berkata, pihak polis tidak seharusnya bersikap sedemikian kerana ia jelas bertentangan dengan undang-undang.

Menurutnya, namun ketika Umno dan pihak polis sendiri telah melakukan pelbagai provokasi untuk menghalang Himpunan Bersih 2.0 yang dirancang pada 9 Julai ini, pihak polis juga turut bersikap sebaliknya pula terhadap perarakan yang diadakan oleh Umno.

Katanya, sikap double standard pihak polis itu boleh dilihat dengan jelas oleh orang ramai hari ini apabila mereka telah memberikan kerjasama yang baik kepada Pemuda Umno Malaysia yang mengadakan perarakan ke Balai Polis Tropicana untuk membuat laporan polis.

"Walaupun tindakan Pemuda Umno itu sendiri jelas merupakan provokasi, tetapi pihak polis tetap juga memberikan kerjasama yang baik kepada mereka dari awal hingga akhir sehingga mereka bukan sahaja boleh melakukan perarakan dengan baik, tetapi juga boleh melaksanakan agenda mereka dengan sempurna," katanya pada sidang media di ibu pejabat PKR, di sini, hari ini.

Sebelum itu, sekitar 40 orang Pemuda Umno Malaysia telah melaksanakan agenda provokasi mereka dengan membuat laporan polis di Balai Polis Tropicana, berhubung dakwaan yang dikatakan oleh mereka sebagai tidak berasas yang dikeluarkan oleh Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution baru-baru ini.

Mereka yang diketuai oleh Ketua Penerangan Pemuda Umno Malaysia, Datuk Seri Nizar Marican dan Exconya, Lokman Adam serta Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan, Rizal Man pada awalnya dijangka tiba di Balai Polis Tropicana sekitar jam 11.00 pagi tetapi terlewat sehingga jam 12.00 tengah hari.

Pada awalnya, mereka didakwa akan benar-benar bertindak di luar batas dengan membakar ibu pejabat PKR ekoran kenyataan mereka sendiri mengenai perkara itu, tetapi sebenarnya hanya sekadar hadir untuk membuat laporan polis.

Ekoran dakwaan itu, seramai tidak kurang 30 orang ahli AMK telah berkawal di ibu pejabat PKR sejak sekitar jam 11.00 pagi ini bagi menyelamatkan ibu pejabat parti mereka dari menjadi mangsa provokasi pemuda Umno.

Setelah sejam menunggu, Nizar, Lokman, Rizal dan rakan-rakannya akhirnya muncul juga dengan berpakaian baju merah bertulis Patriot dengan membentuk satu perarakan, sesetelah memberhentikan kereta mereka di tepi jalan raya sekitar 300 meter dari balai polis tersebut.

Perarakan mereka ternyata mendapat kerjasama yang baik dari pihak polis sehingga mereka terselamat dari sebarang ancaman dari pihak AMK yang ternyata mampu mengawal perasaan dengan baik, walaupun tindakan pemuda Umno itu sendiri telah dirasakan sebagai tindakan provokasi yang jelas terhadap mereka.

Setelah laporan polis dibuat, Nizar dan Lokman pada sidang media mereka menegaskan, dakwaan pihak PKR bahawa mereka ingin membakar ibu pejabat PKR disifatkan sebagai satu tuduhan liar, malah mereka mendakwa tidak mempunyai niat untuk berbuat demikian dan melakukan sebarang provokasi.

Sehubungan itu, mereka ingin mengambil tindakan undang-undang dengan menyaman Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Saifuddin berhubung dakwaan itu.

Pada sidang media itu, mereka juga menegaskan, Pemuda Umno tetap akan turun untuk mengadakan perarakan pada 9 Julai ini sekiranya Bersih tetap meneruskan perancangannya untuk mengadakan perhimpunan pada hari itu.

Menurut Khai Loon, dakwaan Pemuda Umno yang mereka tidak mempunyai niat untuk melakukan provokasi ternyata tidak berasas kerana sebelum ini mereka sendiri telah mengeluarkan kenyataan untuk membakar ibu pejabat PKR.

Beliau mendakwa, kenyataan Lokman untuk membakar ibu pejabat PKR itu bukan sekadar didengar oleh pihak tertentu, tetapi juga turut dirakam oleh pihak tertentu dan rakaman itu juga turut berada dalam simpanan PKR.

"Begitu juga dengan dakwaan mereka yang mereka sekadar ingin membuat laporan polis dengan aman, ternyata tidak berasas kerana Balai Polis Tropicana terletak amat dekat dengan ibu pejabat PKR.

"Jadi, kalau tidak kerana hendak membuat provokasi, kenapa mereka memilih Balai Polis Tropicana untuk membuat laporan polis, sedang masih banyak lagi balai-balai polis lain yang mereka boleh kunjungi untuk membuat laporan?

"Dalam masa yang sama, pihak polis pula memberikan kerjasama yang baik kepada mereka. Tindakan pihak polis itu amat berbeza ke atas pihak Pakatan Rakyat sehingga mereka menentang keras rancangan Bersih untuk mengadakan perhimpunan pada 9 Julai ini.

"Jadi sekarang kepada pihak polis, kita minta mereka bertindak adil. Jika mereka boleh memberikan kerjasama dan layanan yang cukup baik kepada Pemuda Umno, pihak polis juga diharap turut bersikap sedemikian kepada pihak Pakatan Rakyat dan Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini," katanya.

Beliau turut lega apabila kunjungan Pemuda Umno ke kawasan itu hari ini tidak disambut dengan kekasaran oleh ahli AMK, walaupun mereka mendakwa cuba diprovokasikan dengan beberapa tindakan, termasuk menerusi cabaran agar mereka ditumbuk oleh AMK jika AMK berani.

Kunjungan Pemuda Umno ke kawasan itu dikawal dan diberikan kerjasama baik oleh kira-kira 20 anggota polis. Selain mengawal keadaan, pihak polis turut mengadakan dua sekatan jalan raya di kawasan itu bagi menghalang kedua-dua pihak mengadakan perhimpunan lebih besar.

Sementara itu, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor (DPPNS) kesal dan kecewa di atas tindakan segerombolan Pemuda Umno yang diketuai oleh exco pergerakan pemudanya, Lokman Nor Adam kerana cuba untuk mencetuskan provokasi dan huru-hara di hadapan ibu pejabat PKR di Tropicana, di sini, semalam.

Tindakan tersebut dilakukan oleh mereka dengan mengadakan perhimpunan khas yang ternyata satu perhimpunan tidak sah serta disulami dengan pelbagai ugutan, ancaman dan kata-kata berbaur hasutan.

Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor, Hasbullah Mohd Ridzwan (gambar) berkata, lebih dikesali oleh Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor apabila himpunan tersebut berlaku berhampiran dengan Balai Polis Tropicana.

Menurut beliau, bagaimanapun, anggota polis di situ hanya menjadi penonton dengan tiada sebarang tindakan dan tangkapan dibuat ke atas mereka.

Katanya, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor akan memantau dan mengharapkan penjelasan daripada pihak polis tentang tindakan mereka terhadap perkara itu.

"Ini kerana terdapat 2 versi yang berbeza berkenaan tindakan polis untuk menangani perhimpunan yang membabitkan orang ramai.

"Sekiranya pihak Umno/BN ataupun pihak yang pro kepada mereka, maka pihak polis akan memberikan kerjasama dan kawalan keselamatan yang baik untuk mempastikan perhimpunan berjalan lancar," katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily, hari ini.

Namun, menurut beliau, sikap pihak polis ternyata berbeza pula apabila pihak NGO dan parti pembangkang yang pro Bersih cuba untuk mengadakan himpunan aman.

"Pada hal, himpunan yang diadakan oleh NGO dan parti pembangkang yang pro Bersih itu tanpa ada sebarang unsur-unsur provokasi, kecaman, ugutan dan kata-kata berbaur hasutan, tetapi tidak pula mendapat kerjasama pihak polis, malahan ada yang ditangkap di atas sebab-sebab keselamatan.

Katanya, pihak polis sepatutnya tidak bersikap "double standard" di dalam menangani persoalan itu kerana ini akan menjatuhkan maruah dan integriti pihak polis sebagai pasukan yang dihormati pada pandangan masyarakat sekiranya terus dipergunakan sebagai alat untuk meneruskan kesinambungan penguasaan kuasa pihak tertentu.

"Oleh itu, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mengharapkan pihak polis agar berlaku adil, telus dan berwibawa di dalam menangani isu yang membabitkan hak-hak rakyat Malaysia sepertimana yang termaktub di dalam Perkara 10(1) (b) Perlembagaan Persekutuan serta Perkara 20(1) Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat," tegasnya.

Bersih 2.0 : Agong Boleh Bertindak Terhadap Wan Ahmad, Kata Aziz Bari

Posted: 30 Jun 2011 06:01 AM PDT

SHAH ALAM 30 JUN: Yang diPertuan Agong dan Majlis Raja-Raja harus mengambil tindakan terhadap Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Wan Ahmad Wan Omar kerana mengeluarkan kenyataan berbaur politik mengenai perhimpunan Bersih, kata pakar perlembagaaan Profesor Abdul Aziz Bari.

Aziz berkata kenyataan Wan Ahmad itu mencemari kredibiliti SPR yang bernaung di bawah institusi Raja-Raja Melayu dan mempunyai implikasi ke atas proses pilihanraya negara ini.

"Saya fikir Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja boleh mengambil tindakan terhadap beliau oleh kerana perlantikan SPR itu dibuat oleh YDPA setelah berbincang dengan Raja-Raja. Peranan kerajaan hanya kecil sahaja, sepatutnya," jelasnya lagi.

Wan Ahmad hari ini mendakwa perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai digunakan oleh Pakatan Rakyat untuk meraih sokongan bagi membina momentum untuk gagasan itu menawan Putrajaya. Hujah yang sama telah digunapakai oleh Perdana Menteri Najib Razak beberapa hari sebelum itu.
Wan Ahmad turut mendakwa pembangkang mahu menggerakkan Bersih kali kedua setelah menyaksikan bagaimana perhimpunan tahun 2007 membawa kepada 'tsunami' politik yang memberi kemenangan besar kepada PR pada PRU 2008.
"Mungkin saya rasa (kenyataan itu) boleh menjurus kepada desakan untuk beliau meletakkan jawatan atau dipecat kerana tugas SPR (adalah) dari segi perlembagaan adalah mengendalikan pilihan raya dan mengemaskini daftar pemilih.
"Jadi saya rasa apa yang disebut oleh Timbalan Pengerusi SPR tidak patut dan telah mencemarkan kedudukan dan kredibliti SPR. Ertinya ia akan menyukarkan tugas-tugas SPR sendiri," kata beliau kepada TvSelangor.
Abdul Aziz yang juga pensyarah Universiti Islam Antarabangsa dalam jurusan undang-undang menyifatkan pandangan yang dilontarkan Wan Ahmad sebagai prejudis tanpa disokong oleh sebarang bukti.
Katanya, tuntutan Bersih kali ini adalah usaha murni pertubuhan bukan kerajaan memperkasa sistem pilihan raya memandangkan terdapat banyak kecacatan yang dikesan.
Senada dengan Presiden Bersih 2.0, Datuk Ambiga Sreenevasan, Abdul Aziz menegaskan perhimpunan itu tidak ditunjangi oleh Pakatan Rakyat.
Justeru kenyataan Wan Ahmad itu memperkukuhkan dakwaan bahawa SPR pro kerajaan, kata Aziz.
Aziz berkata SPR harus berada pada landasan yang betul sebagai badan berkecuali yang menguruskan perjalanan pilihan raya di negara ini memandangkan ianya dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong sendiri.
Justeru katanya, perlembagaan turut menyebut bahawa YDPA perlu memastikan SPR adalah suruhanjaya yang boleh dipercayai semua pihak.

"Kalau kita lihat laporan Suruhanjaya Reid dan Perlembagaan, SPR telah pun diberi perlindungan dan upaya yang sepatutnya," kata beliau.

"Jadi kalau kita lihat dari segi itu, dengan jelas menunjukkan kerajaan yang memerintah tidak patut campur. Tapi oleh kerana kerajaan memerintah tidak tahu malu, (dan) mereka tidak peduli perlembagaan (maka) mereka ingat SPR di bawah mereka. SPR (juga) melihat mereka di bawah kerajaan. Ini satu perkara yang saya fikir malang bagi negara," jelas Aziz lagi.
Ditanya mengenai tindakan polis secara membabi buta menangkap hampir 100 orang aktivis dan pemimpin Pakatan Rakyat menggunakan pelbagai akta, Aziz berkata polis dan kerajaan sedang bertindak melangkaui Perlembagaan Persekutuan.

"Lihat dari segi permit. Mereka (polis) sudah salah kerana mereka tidak boleh memberi kenyataan umum bahawa permit tidak boleh diberikan. Mereka perlu menerima permohonan dahulu dan tidak boleh secara terang berkata "kami tidak boleh beri permit".
"Kedua menangkap orang berbaju kuning adalah tindakan gila. Saya fikir mereka memang tidak pedulikan undang-undang. Perlembagaan jelas mengatakan Kebebasan Peribadi (Perkara 5), hatta dalam ISA ada menyebutkan kalau mahu mengatakan sesuatu barang itu dianggap mengancam dan sebagainya, ianya perlu diwartakan dahulu dan ini tidak dibuat," tambahnya.

Video - Umno Youth exco member to sue PKR sec-gen

Posted: 30 Jun 2011 05:47 AM PDT

Video - 23 Kajang councillors hauled up over Bersih T-shirts

Posted: 30 Jun 2011 05:46 AM PDT

Video - Bersih to cops: Name route, we will follow

Posted: 30 Jun 2011 05:45 AM PDT


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT