Nuffnang

Pengikut

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


BN Sarawak guna konsert ganggu ceramah Anwar

Posted: 10 Apr 2011 09:00 PM PDT

Rakyat semakin bersemangat melawan regim BN



Rakyat Sarawak lebih teruja dengan ucapan Anwar berbanding konsert sebegini

SARAWAK: Barisan Nasional (BN) Sarawak semakin terdesak apabila cuba mensabotaj ceramah Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan mengadakan konsert berhadapan tapak ceramah di Kampung Sebuan Besar.

Sungguhpun begitu, orang ramai tidak berganjak dan terus mengikuti ucapan Ketua Umum KEADILAN itu walaupun diganggu bunyi bising dari konsert nyanyian artis di padang awam di kampung yang terletak di Dewan Undangan Negeri (DUN) Jepak itu. Seorang penduduk kampung yang juga petugas Pakatan Rakyat ketika ditemui KeadilanDaily, berkata taktik itu tidak akan dilakukan BN jika mereka tidak terdesak. "Tak apa, kita berkempen bukan hari ini sahaja. Mereka berbelanja berpuluh-puluh ribu ringgit untuk tarik 'crowd' (orang ramai). Belum tentu orang akan undi mereka," katanya.

Ucapan Anwar lebih membawa makna kepada
masa depan rakyat Sarawak

Pada pagi sebelum itu, polis cuba menghentikan ceramah Anwar yang mengadakan pertemuan bersama pengundi di Medan Selera Ngu dekat pekan Batu Niah. Polis hanya membenar ucapan Anwar selepas campur tangan pimpinan KEADILAN termasuk Ahli Parlimen Kapar, S Manikavasagam tetapi dihad kepada 15 minit.

Sebelum ini, polis melakukan tindakan sama terhadap tiga program yang dihadiri Anwar di Betong, DUN Semariang dan Satok minggu lalu. Dalam program di restoran 96 di Bandar Bintulu, kira-kira 3,000 hadir – rata-ratanya kaum Tionghua sekali gus menunjukkan semangat untuk melakukan perubahan. Di Sebiu majoriti penduduknya keturunan Melanau-Islam, sambutan tidak kurang hebat. Penduduk setia untuk mendengar walaupun terpaksa berdiri sepanjang ceramah yang dijalankan perkarangan rumah.

Rakyat semakin bersemangat melawan regim BN

Anwar dalam ucapannya mengingatkan mereka, pentadbiran tiga tahun Pakatan Rakyat jauh lebih berjaya daripada 30 tahun dalam cengkaman regim BN di Sarawak, khususnya dari segi kebajikan rakyat.

"Apa bezanya Pakatan Rakyat perintah tiga tahun dengan BN perintah Sarawak selama 30 tahun? "Adakah orang Sarawak diberi sagu hati jika masuk universiti? Adakah anak Sarawak yang baru lahir diberi saham? Adakah orang Sarawak dapat air percuma? Tidak ada. Kita tawarkan untuk merakyatkan ekonomi dan memberi kebajikan kepada rakyat. "Ini bukan janji. Perkara ini kita dah buat," kata Anwar sambil disambut tepukan gemuruh.

Beliau berkata, jumlah penduduk di Selangor adalah empat juta, sekali ganda penduduk Sarawak tetapi mampu mengagih kekayaan sumber bumi melalui program kerajaan negeri. "Sedangkan, Selangor tidak ada minyak, tidak ada balak dan hasil sawit yang sedikit tetapi mengapa kami mampu lakukan? Kerana pemimpin yang amanah dan kasih kepada rakyat," katanya./KeadilanDaily

TALIAN HAYAT BUAT TAIB MAHMUD, NAJIB BAWA `UNCANG' DARI PUTRAJAYA

Posted: 10 Apr 2011 11:41 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

BENARLAH kata DS Anwar sememangnya Najib tidak lagi berharap kepada Taib Mahmud di dalam PRN Sarawak yang sedang hangat sekarang. Maka, Najib pun datang atas dua kapasiti iaitu kununnya sebagai PM dan juga Pengerusi Bn dan kemungkinan besar Najib akan berkampung di negeri di bawah bayu itu sehingga tarikh mengundi 16 Apr ini.

Sudah tentulah Najib datang ke Sarawak bukan dengan tangan kosong. Mulai sekarang untuk tempuh beberapa hari lagi, eloklah rakyat Sarawak menyenaraikan apa jua yang dimahukan dari Najib hatta mangkuk tandas sekali pun pasti ditunaikan. Maklumlah, sudah lebih 30 tahun rakyat Sarawak tidak pernah merasa seperti berada di bawah negeri yang kaya dengan minyak dan balak itu. Kini, Najib hadir dengan gerombolannya mengharapkan agar rakyat Sarawak akan dapat `dibeli' dan maruah mereka boleh dijual dengan air liur janji manis seperti pilihanraya sebelum ini.

Saya ingin memetik satu hadith diriwayatkan daripada al-Hassan : Ubaidillah bin Ziyad pernah menjenguk Ma'qil bin Yasar al-Muzanni pada waktu sakit menjelang wafatnya. Lalu Ma'qil berkata, "Aku akan menceritakan sebuah hadis yang aku dengar dari Rasulullah saw. Kalau aku tahu bahawa aku masih akan hidup, tentu aku tidak mahu menceritakannya kepada mu. Aku mendengar Rasulullah saw bersabda , " Seseorang yang diberi amanat oleh Allah untuk memimpin rakyat, lalu mati ketika sedang MENIPU rakyatnya, maka Allah mengharamkan baginya Syurga." (6:9 Sahih Muslim)

Adakah Najib sudah terlambat untuk memujuk rakyat Sarawak atau rakyat Sarawak masih bersedia untuk di`buli' semahu-mahunya? Suka saya berpesan kepada seluruh rakyat Sarawak, sebelum anda memangkah nanti, fikir sejenak dan imbas kembali 30 tahun yang lampau. Adakah anda berpuas hati berada di negeri yang kaya dengan hasil mahsul dari perut bumi tetapi kehidupan anda sedikit baik dari zaman penjajah? Tidakkah anda merasa cemburu dengan pencapaian beberapa negeri di bawah PR di Semenanjung seperti Selangor dan P.Pinang?

Terfikirkah anda, walaupun Kelantan sebuah negeri teramat kecil dari Sarawak dan tidak mempunyai kekayaan sumber bumi seperti Sarawak namun mengapa rakyat Kelantan tetap mempertahankan Kerajaan PAS di negeri berkenaan? Adakah MB Kelantan atau anak pinaknya hidup mewah seperti keluarga Taib Mahmud? Hidup mewahkah Lim Guan Eng dan keluarganya semenjak mentadbir P.Pinang? Pernahkah anda mengunjungi rumah Tuan Guru Nik Aziz dan juga Us Azizan Razak, MB Kedah yang diperintah oleh PR itu? Sekiranya anda tahu semua ini, pasti anda tidak akan tergamak untuk memangkah logo dacing kali ini.

Buat rakyat Sarawak, jika Najib bahkan sebelum ini Tun Mahathir juga gagal untuk menurunkan Taib Mahmud dari `takhta emas'nya di Sarawak, rakyat Sarawak mesti buktikan bahawa tangan-tangan mereka yang sering bekerja keras untuk hidup di negeri ini akan menurunkan Taib Mahmud serta kerajaannya. Cukuplah tempuh untuk Taib Mahmud bermulan madu di `takhta emas' KM Sarawak bersama bini barunya itu. Jangan benarkan Najib memberi talian hayat untuk tokoh yang berumur itu.

Paling penting, bertindaklah dengan bijak seperti rakyat Kelantan. Apa yang Najib kendung yang dibawa dari Puutrajaya untuk dihulurkan kepada rakyat Sarawak, ambillah dengan berhemah kerana itu adalah hak anda yang sekian lama diperam oleh mereka. Namun, bila saat memangkah jangan lagi ada belas ihsan buat gerombolan Bn yang sekian lama membuat anda menderita di negeri sendiri. /wfauzdin.blogspot.com

VIDEO - BETINA GATAL MULUT KENA BASUH OLEH ANWAR

Posted: 10 Apr 2011 09:52 AM PDT



Hahahaha....betina mana la ni bodoh tanya soalan....Polis tak tanya, yang mulut gatal kata Polis minta jam tu buat apa...? Kan dah buta je kena belasah oleh Anwar. Ternyata media itu pencacai Umno....

TULISAN ZUL KULIM - 110 PERATUS PEGUAM INI BENGONG

Posted: 10 Apr 2011 12:00 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

TERBACA saya tulisan dari MP Kulim Bandar Bharu, YB Zul satu artikel bertajuk "Keliru Yang Mengelirukan". Artikel tersebut ada disiarkan diruangan forum di Tranungkite di sini, dan apabila saya membacanya maka saya 110 % percaya yang keliru dan mengelirukan itu adalah MP yang dipecat dari PKR ini.

Saya tidak perlu belajar rajin-rajin untuk mendapatkan ijazah peguam bagi menjawab hujah YB Zul ini yang pada saya budak tidak lulus SRP pun boleh jawab, yob!! Beliau menyebut, mengapa perlu kecuh dengan isu Qazaf, fitnah zina dan sebagainya sedangkan kes video lucah tersebut masih belum selesai disiasat. Wahai Zul Kulim, kamu mahu rakyat jadi bisu seperti kamu apabila melihat seluruh media menunjukkan aksi dan berita lucah itu? Di mana sekelumit iman kamu wahai Zul, masakan hilang terus semenjak berada di bawah ketiak Bik Mama?

Zul Kulim berkata, ada 5 perkara yang perlu diselesaikan dan katanya pihak Polis baru melakukan satu perkara iaitu perkara 1 : mengesahkan video itu tulen. Kelima-lima yang digariskan oleh Zul Kulim seperti berikut:

1. adakah videoklip itu tulin, maksudnya bukan superimpose dan lain-lain? 2. jika tulin, siapa watak-watak yang ada didalam video itu? 3. setelah dikenal pasti, barulah kita siasat apa yang berlaku dalam videoklip itu? Adakah mereka main gasing atau pun main guli? 4. jika kandungan videoklip itu menunjukkan berlaku satu perlakuan jenayah, maka kesalahan itu hendaklah disiasat; dan jika cukup bukti, pendakwaan bolehlah dikenakan samada di Mahkamah Sivil atau Mahkamah Syariah. 5. dan jika pemilikan, penyebaran dan pendedahan itu juga satu kesalahan, maka jika cukup bukti, pendakwaan bolehlah dikenakan terhadap mereka yang berkaitan samada di Mahkamah Sivil atau Mahkamah Syariah.
Di dalam perkara 5, mengapa dibiarkan? Mengapa Zul Kulim sebut `JIKA pemilikan, penyebaran dan pendedahan itu juga satu kesalahan'? Mahu `backing' lagi ke `three strooges' itu? Masakan seorang peguam tidak tahu undang-undang berkaitan pemilikan dan tayangan video lucah? Dan, paling lucu Zul Kulim sebut JIKA CUKUP BUKTI, pendakwaan boleh dikenakan. Wahai Zul, kamu ketinggalan bas lagi ke? Kamu tidak tahukah bahawa `three strooges' atau Datuk T itu mengaku terlibat di dalam penayangan video lucah. Kamu tidak menonton TV 3 suku yang mendedahkan pengakuan `kumpulan kepala otak biru' itu? Bukankah kamu sebut 110 % percaya?

Apabila `three strooges' sudah membuat pengakuan dan satu dunia tahu mereka yang memiliki dan menayangkan video lucah tersebut di Seri Carcosa, mengapa perlu tunggu bukti lagi? Bukti apa lagi? Zul Kulim nampaknya begitu bersunguh-sungguh untuk menyelamatkan si penayang video lucah berkenaan. Beginilah jadinya jika ilmu begitu mudah untuk dilacurkan.

Saya kesihan melihat perangai Zul Kulim yang nampaknya semakin berserabut dengan isu video seks yang beliau dakwa 110 % percaya itu. Putar belitnya semakin ketara memperlihatkan kebodohan beliau sendiri. Di dalam tulisannya itu juga, Zul Kulim mempertahankan Najib mengalungkan bunga di makam Kamal An-Tarturk atas `nas atau dalil' bahawa Tayyeb Erdogan juga berbuat begitu. Semenjak bila Islam mengambil dalil atau nas hukum dari Erdogan, wahai Zul Kulim? Jika Erdogan kencing berdiri, maka Zul Kulim akan kata tiada masalah kita kencing berdiri, tak begitu Yob?/wfauzdin.blogspot.com


RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


PANAS!! BENGANG DITANYA JAM OMEGA!!2

Posted: 10 Apr 2011 05:22 PM PDT

SMM akan teruskan Jelajah Mahasiswa Selamatkan Rakyat

Posted: 10 Apr 2011 05:17 PM PDT

KUALA LUMPUR, 10 April: Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) tetap akan meneruskan program Jelajah Mahasiswa Selamatkan Rakyat seperti yang dirancang, sebaik sahaja mereka dibebaskan oleh pihak polis lewat petang ini.

Jika sebelum ini mereka mengadakan program dengan menyebarkan risalah ke Seremban dengan menaiki komuter, kini mereka terpaksa menukar lokasinya dengan hanya terhad di kawasan Kuala Lumpur sahaja.

Sekretariat Media SMM, Ahmad Shukri Kamarudin menegaskan, program tersebut tetap akan diteruskan bagi menyedarkan semua pihak tentang pendirian mereka yang menolak sekeras-kerasnya budaya politik kotor yang sedang bermaharajalela di tanah air kita sekarang.
Read More / Baca Lagi >>

8 anggota SMM masih ditahan, wartawan di bebas

Posted: 10 Apr 2011 04:57 AM PDT

KUALA LUMPUR, 10 April: Lapan anggota Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang ditahan di KL Sentral pagi tadi  masih berada di Balai Polis Jalan Travers sementara tiga wartawan yang membuat liputan telah dibebaskan tengahari tadi.

Mereka ditahan selepas sidang media SMM mengenai program Jelajah Mahasiswa Selamatkan Rakyat berkomuter dari KL Sentral ke Seremban pagi tadi.

Lapan daripada mereka merupakan mahasiswa IPTA di Lembah Klang manakala dua  yang lain ialah wartawan dan jurugambar akhbar Suara Keadilan dan seorang jurugambar TV Selangor.

Menurut jurucakap SMM, Ahmad Shukri Kamaruddin, mereka ditahan kerana didakwa mengadakan perhimpunan tanpa permit.
Read More / Baca Lagi >>

Don’t test patience of Malays, Perkasa warns Christians

Posted: 10 Apr 2011 04:55 AM PDT


The Perkasa chief accused Christians of exploiting sensitive issues ahead of the Sarawak elections.
KUALA LUMPUR, April 10 — Christians should be wary of making unreasonable demands such as asking that bibles be printed in Bahasa Malaysia, Perkasa chief Datuk Ibrahim Ali said today. The Malay rights group president said that Malays have been patient for "far too long" and have allowed non-Malays to make excessive demands.
"How many Malays are Christian? Why do you have to have bibles in Bahasa? Why not use bahasa Iban, or Kadazan?
"This is a problem of national security ... we (Malays) have been far too giving, I want to remind them to not be excessive in their demands," said Ibrahim.
"They are not the majority of the country," he stressed.
The Pasir Mas MP said that the reason why the Christian community were making demands now was because Sarawak elections were underway.
Read More / Baca Lagi >>

Bunuh Umno dulu, yang lain kira kemudian

Posted: 10 Apr 2011 04:54 AM PDT

Oleh Penarik Beca
Ramai yang saya temui marah-marah dengan perbuatan terkutuk media-media kurang ajar dan berhati iblis yang menggambarkan Ahmad Sarbani Mohamed bunuh diri di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kuala Lumpur. Ada yang kata, "dia duduk tingkat tujuh. Kalau nak, baik dia bunuh diri kat rumah dia. Lagi tinggi".
Tak tau la, tapi ada yang beritau bahawa Ahmad Sarbani juga imam di surau dekat rumah dia. Malah, ada orang kampungnya yang marah-marah berkata, "orang kampung kami bunuh diri tak de, bunuh orang ade le.."


Salah seorang kawan berkata, "kalau satu kes (terbunuhnya Teoh Beng Hock di premis SPRM) boleh la nak kata kebetulan. Kalau dah dua kali memang betul-betul". Saya tak ingat dengan tepat, tetapi sekurang-kurang tiga orang yang saya temui menyebut "suruhanjaya pembunuh rakyat Malaysia". Saya harap mereka tidak merujuk kepada SPRM walaupun apa yang depa sebut sebagai "suruhanjaya pembunuh rakyat Malaysia" tu ringkasnya SPRM juga.
Read More / Baca Lagi >>

Kami Hanya Mahu Sesuap Nasi

Posted: 10 Apr 2011 04:51 AM PDT

Oleh Huzir Sulaiman
Kami tidak gelojoh untuk jadi sekaya kamu. Kami tidak perlukan banglo dan kereta besar. Kami tidak perlukan emas dan berlian. Kami tidak perlu keluar negara dan tinggal di hotel-hotel mewah. Kami hanya perlukan sesuap nasi untuk anak-anak kami yang masih kecil, memadai untuk mereka, kami hantar ke sekolah dalam keadaan perut yang berisi walaupun sedikit sahaja supaya satu hari nanti mereka dapat berbakti kepada agama dan negara.


Memadai bagi kami untuk berteduh di bawah rumah yang lusuh dari hujan dan panas terik. Memadai bagi kami 5 sekeluarga untuk terpaksa berhimpit ketika menunggang motorsikal buruk yang kami beli 10 tahun yang lalu. Kami redha dengan kurniaan ilahi walaupun terpaksa bangun awal pagi dan kembali mencari rezeki di malam hari.
Read More / Baca Lagi >>

SMM Tolak Politik Kotor

Posted: 10 Apr 2011 04:47 AM PDT


KUALA LUMPUR 10 APRIL: Solidariti Mahasiswa Malaysia, SMM menganjurkan Jelajah Mahasiswa Selamatkan Rakyat sebagai tanda menolak elemen politik kotor yang sedang melanda negara.

Program jelajah ini juga merupakan usaha mahasiswa untuk berkongsi maklumat serta pendapat mereka tentang senario politik di Malaysia hari ini.

Pengerusinya, Ahmad Syukri Ab Razab berkata, program jelajah ini juga dibuat berikutan kebimbangan  mereka terhadap kecelaruan nilai politik  yang semakin terhakis.

"Kita di peringkat Mahasiswa berasa risau dan khuatir dengan keadaan semasa politik negara, yang saban hari terpalit isu-isu politik kotor serta menggambarkan kearah kehancuran.
Read More / Baca Lagi >>

Sultan Selangor gantung gelaran Datuk Kong Choy

Posted: 10 Apr 2011 04:35 AM PDT

KUALA LUMPUR, 10 April — Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah menggantung gelaran "Datuk" yang dikurniakan kepada bekas timbalan presiden MCA Tan Sri Chan Kong Choy (gambar) yang kini berhadapan dengan tuduhan mahkamah berkaitan skandal projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).
Baginda turut menggugurkan gelaran "Datuk" yang dikurniakan kepada bekas pengerusi eksekutif Ekran Berhad, Tan Sri Dr Ting Pek Khiing, yang diisytiharkan muflis pada 29 Oktober lalu.
Dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Khusrin Munawi berkata tuduhan dihadapi Chan, bekas menteri pengangkutan, adalah serius memandangkan ia berkaitan dengan kepentingan awam.
Gelaran itu akan digugurkan jika Chan disabitkan kesalahan, kata beliau lagi.
Chan, bekas ahli Parlimen Selayang, menerima gelaran itu pada 2003.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Polis tahan 11 Siswa dan Wartawan di KL Sentral

Posted: 10 Apr 2011 04:03 AM PDT

Umno lebih minat isu lucah daripada bela kematian rakyat

Posted: 10 Apr 2011 03:55 AM PDT

SHAH ALAM: KEADILAN Selangor kesal kerana Umno Barisan Nasional (BN) mendesak penubuhan Suruhanjaya Diraja untuk kes video seks fitnah tetapi tidak mengulangi kesungguhan sama dalam kes kematian kedua melibatkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah
Malaysia (SPRM).
Ketua Penerangan KEADILAN Selangor, Shuhaimi Shafiei pada kenyataan media, berkata perbuatan pimpinan Umno BN itu menyedarkan rakyat khususnya kaum Melayu betapa mereka lebih berminat isu lucah berbanding soal kepentingan awam.
"Berbeza dengan sikap proaktif Umno BN dalam menyiasat isu video lucah hingga sanggup mencadangkan Suruhanjaya Diraja (RCI), kelembapan kerajaan terhadap kes kematian Allahyarham Ahmad Sarbani, menyedarkan rakyat Melayu," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Cursing Malay : Terus Terang

0
sumber :-

Cursing Malay : Terus Terang


Trend Blogger Baru Yang Annoying dan Beberapa Persoalan Lain...

Posted: 10 Apr 2011 05:29 PM PDT


dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Apa hal pulak nie..??!!

Posted: 10 Apr 2011 06:18 AM PDT

dollah yankee -
Gurkah-gurkah politik di'port' terkejut besar dan tertanya-tanya sebab apa Taib Mahmud ni sedih sangat malam-malam nie ... ingatkan mungkin pasai bini muda 'Red-Flag' ... 

Rupa-rupanya Taib tak boleh tahan bila tengok sambutan rakyat dan orang ramai terhadap Anwar Ibrahim pada ceramah dan kempen PR di Kucing semalam dan juga sambutan rakyat Sarawak kepada kempen Baru Bian sebagai KM Sarawak yang baru untuk menggantikannya.


WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Poster 'Bakal KM' Baru Bian Diedar Di Kawasan Melanau

Posted: 10 Apr 2011 04:25 AM PDT



LAWAS 10 APRIL : Poster Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri PKR Sarawak Baru Bian yang diketengahkan sebagai "bakal ketua menteri Sarawak" didakwa diedarkan di kawasan majoriti Melayu-Melanau selepas perkara itu diumumkan Pakatan Rakyat kelmarin.

Naib Ketua Pemuda PKR Azmizam Zaman Huri mendakwa, tindakan itu bertujuan menakut-nakutkan pengundi kelompok itu memandangkan ketua menterinya sekarang, Tan Sri Abdul Taib Mahmud adalah dari kalangan mereka.

"Poster ini tidak ditampal tetapi diedarkan terus ke tangan pengundi dari rumah ke rumah," jelas Azmizam sambil mendakwa ia diedar di hampir semua kawasan Melayu-Melanau.

Poster biru muda berukuran tabloid itu memaparkan Baru sedang tersenyum dengan tulisan "Baru Bian calon ketua menteri Pakatan Rakyat" tertera di atasnya.

Sementara itu, calon PKR di Satok Ahmad Nazib Johari mendakwa mengesan poster itu di sekitar perkampungan Melayu di Petrajaya dan Jalan Keretapi di Batu Kawa kira-kira seguni banyaknya.

Sambil mendakwanya sebagai taktik kotor BN, Ahmad Nazib yakin ia tidak akan memberi kesan kepada pengundi.

"Jika kita lihat, poster itu tidak serius. Kita faham sensitiviti Melayu, ia tidak berkesan. Itu kempen kotor. Gambarnya pun tidak cantik," katanya yang mengaku terpaksa menyentuh isu itu di ceramahnya.

Sementara akhbar tempatan Utusan Borneo hari ini melaporkan, poster yang sama sama ditemui di sekitar kawasan Gita, dalam DUN Tupong.

Poster yang sama setakat ini belum dikesan di lima kawasan Melayu di mana PAS bertanding, jelas setiausaha agungnya Datuk Mustafa Ali.

Kelmarin, pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat dilaporkan bersetuju melantik Baru yang berbangsa Orang Ulu sebagai pengganti Taib sekiranya Pakatan Rakyat menumbangkan BN.

Tujuh kerusi, semuanya di kawasan tengah Sarawak, mempunyai majoriti masyarakat Melanau. Statistik rasmi bagaimanapun mencantumkan Melanau dengan masyarakat Melayu, menjadikannya sebanyak 27.5 peratus daripada keseluruahn pengundi, sekalig gus mendominasi 26 kerusi.

-M'siakini

Wartawan Akhbar Sarawak : Jangan Tanya Soalan Tak Masuk Akal

Posted: 10 Apr 2011 04:23 AM PDT


KUCHING 10 APRIL : Gelagat seorang pemberita wanita dari stesen penyiaran milik Media Prima Berhad, 8TV yang bertanya soalan berkaitan jam tangan Omega pada sidang media Datuk Seri Anwar Ibrahim di Hotel Continental di sini, petang ini, mengundang kemarahan wartawan akhbar Sarawak.

Seorang wartawan akhbar Sarawak itu memintas dan menegur pemberita penyiaran berkenaan kira-kira jam 2.30 petang dengan menyatakan sidang media itu berkaitan isu Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak.

"Lebih baik tanya isu pilihan raya dan manifesto Pakatan Rakyat. Bukannya dengan bertanyakan soal-soal seks yang tidak masuk akal," kata wartawan akhbar Sarawak itu sebelum disambut tepukan wartawan lain.

Sarawak memiliki banyak akhbar tempatan yang hanya berpangkalan di negeri itu, kebanyakannya dikawal regim Taib Mahmud tetapi mereka dipercayai mula berpaling tadah.

Pemberita penyiaran itu dilihat cuba mengheret isu video fitnah berbanding perkembangan PRN Sarawak hingga meresahkan puluhan wartawan lain.

Beliau dipercayai diarah pihak atasannya supaya bertanyakan soalan itu kepada Anwar bagi menggembar-gemburkan isu video fitnah yang tidak mendapat perhatian rakyat Sarawak.

Anwar pada sidang media itu menyifatkan soalan berkenaan jam tangan Omega itu membuktikan media arus perdana tidak putus-putus mencari jalan merosakkan reputasinya.

"Untuk apa saya menjawab soalan-soala ini (isu video fitnah)? Bukankah Azizah (isteri Anwar) sudah mengadakan sidang media berkenaan perkara ini?

"Inilah cara Barisan Nasional (BN) memperkudakan media dengan soalan yang tidak berkenaan," kata Anwar yang kelihatan sedikit berang dengan soalan itu.

-KeadilanDaily

Umno Anggap Video Lucah Lebih Penting Dari Membela Kematian Pegawai Kastam

Posted: 10 Apr 2011 04:19 AM PDT





SHAH ALAM 10 APRIL: Ketua Penerangan PKR Selangor, Shuhaimi Shafie menyifatkan Umno-Barisan Nasional terlalu taksub menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi video seks fitnah untuk menjatuhkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sehingga membelakangkan keperluan menubuh badan sama untuk membela kematian Penolong Pengarah Kastam Ahmad Sarbani Mohamed di perkarangan pejabat SPRM.

Malah, katanya, sifat lembab dan lepas tangan kerajaan persekutuan dalam menyelesaikan isu-isu melibatkan kepentingan awam semakin menyedarkan masyarakat Melayu umumnya dan khususnya di Selangor, bahawa Umno-BN lebih berminat mencari keuntungan politik dan bukannya menegakkan kebenaran.

Jelas Shuhaimi, PKR Selangor memandang serius ketidakseriusan kerajaan persekutuan dalam membela Allahyarham Sarbani selepas kecuaian SPRM dikatakan membawa kepada kematian pembantu politik exco Selangor, Teoh Beng Hock.

Tambah Shuhaimi yang juga ADUN Seri Muda, perlaksanaan undang-undang tanpa kawalan dan nilai kemanusiaan tidak akan mendapat sokongan rakyat malah ia akan disalahgunakan sepertimana yang dilakukan oleh skuad polis rahsia Gestapo Nazi yang akhirnya menyaksikan rakyat dibelasah, diculik dan akhirnya dibunuh.

"UMNO-BN hanya penipu berskala global apabila kononya memperjuangkan nasib Islam dan Melayu dan tindakan menyisihkan kematian Sdr. Ahmad Sarbani memperkukuhkan dakwaan itu," kata Shuhaimi.

PKR Selangor mengajak rakyat agar bersatu hati dengan pimpinan PR yang konsisten memperjuangkan keadilan untuk rakyat daripada mereka yang rakus dan gila kuasa.

"Rakyat sedang melihat permainan pimpinan kerajaan UMNO-BN dalam isu kematian Allahyarham Sarbani. Harapan kita semoga ia membuka mata rakyat terhadap kezaliman sepanjang masa yang dilakukan oleh kerajaan UMNO dulu, kini selamanya penipu dan penipuan ini mesti dihentikan segera,' tegas beliau.

Pecat Calon Bebas, Bantu Parti Lawan Menang

Posted: 10 Apr 2011 03:51 AM PDT

PETALING JAYA 10 APRIL : Jawatankuasa Disiplin Parti Keadilan Rakyat mencadangkan Majlis Pimpinan Pusat PKR memecat 12 individu yang bertanding sebagai calon bebas kerana didakwa membantu parti lawan dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-10.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Displin PKR, Datuk Dr Tan Kee Kwong, keputusan ini penting bagi mempertahankan kepentingan dan imej parti itu.

"Keputusan ini selaras dengan Fasal 18 Perlembagaan parti.Keputusan ini penting untuk mempertahankan kepentingan dan imej parti kerana tindakan bertanding sebagai calon bebas dan membantu parti lawan adalah tindakan khianat kepada perjuangan KEADILAN dan Pakatan Rakyat ," kata Tan dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan hari ini.

"Keputusan ini berkuatkuasa serta merta," tambahnya lagi.

Mereka yang bertanding sebagai calon bebas ialah Soo Lina di Batu Lintang, Cobbold anak Lusai di Batu Ringin, Kiprawi bin Suhaili di Belawai, George anak Langgong di Pelagus, Michael Jok dan Kenneth Adan Silek di Belaga, Liam Anak Rengga di Kemena, Michael Ding Tuah di Marudi dan Jok Ding yang bertanding di Telang Usan.

Sementara itu, Jonson Chong dari cabang Kelana Jaya, Paul Kadang anak Dinggat dari cabang Saratok dan Hasrul Muhaimin Hasbi dari cabang Alor Setar didapati membantu parti lawan dalam kempen pilihan raya ini.

Rakyat Sarawak akan membuang undi untuk 71 Dewan Undangan Negeri pada 16 April ini dan ia sekali gus memusnahkan hasrat Barisan Nasional untuk mendapat kemenangan percuma pada PRN kali ini.

Najib Dokong, Bersekongkol Dengan Pimpinan Korup Taib

Posted: 10 Apr 2011 02:50 AM PDT

















KUCHING 10 APRIL : Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan keputusan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengambil alih tugas Timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yasin untuk berkempen bagi pilihan raya negeri Sarawak ke-10 sebagai tindakan mendokong dan bersekongkol dengan kepimpinan korup serta bergelumang dengan rasuah.

Menurut Anwar, ini juga jelas menunjukkan Umno-Barisan Nasional(BN) semakin terdesak untuk terus berkuasa di Bumi Kenyalang.

Katanya, tindakan panik Najib membawa keseluruhan Kabinet serta jentera kerajaan untuk membantu kempen pilihan raya negeri merupakan sesuatu yang tidak pernah berlaku dalam sejarah negara.

"Najib datang ke Sarawak untuk mendokong satu kepimpinan yang korup dan semakin ditolak oleh rakyat. Amat jelas langkah Najib membawa seluruh Kabinet dan jentera kerajaan pusat menunjukkan kegagalan jentera pilihan raya Ketua Taib Menteri Taib Mahmud.

"Najib gagal untuk memberi penjelasan kepada rakyat berkaitan rampasan tanah rakyat dan rompakan balak secara besar-besaran yang dilakukan oleh pimpinan Taib selama 30 tahun," kata Anwar pada sidang media di sebiah hotel di sini tengahari tadi.

Beliau juga membidas Suruhanjaya Pilihan Raya yang secara sedar menutup mata terhadap apa yang dilakukan oleh Najib sebagai Pengerusi BN yang menyalah gunakan jentera pentadbiran kerajaan.

"Saya diberitahu oleh calon kita (Parti Keadilan Rakyat) di Belaga bahawa keseluruhan jentera dan pentadbiran kementerian (Datuk Seri) Sharizat (Jalil) diturunkan di kawasan beliau untuk berkempen. Perkara ini jelas menunjukkan SPR bertoleransi terhadap salah guna secara terang-terangan ini.

Mengulas mengenai manifesto BN, Anwar yang juga Ketua Umum KEADILAN menegaskan apa yang ditawarkan oleh Taib pada pilihan raya kali ini hanyalah kitaran kepada apa yang dijanjikan selama 50 tahun tahun.

"BN mengitar isu pembangunan untuk rakyat yang mereka gagal tunaikan sejak 50 tahun dahulu. BN gagal menyelesaikan masalah kemiskinan rakyat yang dipinggirkan dan bagaimana kekayaaan negeri di ambil untuk memperkayakan segelintir kecil pemimpin serta kroni mereka," ujar beliau.

Lagu Lama BN Di Sarawak Makin Sumbang Pada Telinga Pengundi

Posted: 10 Apr 2011 02:49 AM PDT































SHAH ALAM 10 APRIL : "Apa yang pembangkang boleh buat? Mereka hanya bercakap tetapi hanya kita boleh lakukan," itulah lebih kurang tema yang dibawa oleh Ketua Menteri Taib Mahmud dan pemimpin BN yang lain ke seluruh pelosok Sarawak untuk pilihanraya negeri ke- 10.

Namun masa sudah berubah, slogan seumpama itu menjadi usang kali ini kerana BN Sarawak berdepan dengan Pakatan Rakyat yang mentadbir dua daripada negeri paling maju di Malaysia - Selangor dan Pulau Pinang.

Dan biar apapun yang cuba digambarkan oleh media arus perdana, hakikatnya ialah, pembangkang kali ini mempunyai rekod cemerlang mentadbir Selangor dan Pulau Pinang sebagai tonggak ekonomi negara di samping melaksanakan program-program membela golongan terpinggir.

Oleh kerana itu, mesej yang cuba dibawa sekali lagi oleh Taib dan BN bahawa pembangkang kononnya tidak layak menguruskan Sarawak agak hambar dan menerima sambutan dingin kali ini.

Kehadiran Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim di Kuching, Sibu dan kawasan bandar lain serta di rumah-rumah panjang adalah untuk membawa mesej yang tegas dan lantang bahawa Pakatan Rakyat mempunyai kebolehan dan kewibawaan untuk mentadbir secara telus dan dinamis.

Sejak penamaan calon Rabu lalu, Taib dan menteri-menterinya cuba meyakinkan pengundi bahawa masa depan mereka terletak dengan BN dan Pakatan tidak lebih daripada sebuah entiti pembangkang yang hanya boleh "membuat bising."

Namun Parti Keadilan Rakyat, DAP dan PAS tidak datang ke Sarawak kali ini dengan tangan kosong tetapi berbekalkan segala data (termasuk video) untuk membuktikan mereka adalah gabungan yang boleh mengotakan janji atau "walk the talk."

Walaupun menghadapi pelbagai kekangan dari Putrajaya, kerajaan negeri Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan masing-masing mempunyai rekod yang membanggakan sama ada dari segi menarik pelaburan, mewujudkan peluang pekerjaan, mengekang rasuah mahupun melaksanakan program-program sosio-ekonomi.

Agak terlalu awal untuk merumuskan sama ada mesej dan bukti-bukti yang dibawa oleh Pakatan Rakyat bersabit Selangor dan Pulau Pinang khususnya, akan diterjemahkan dalam undi untuk gagasan itu seminggu dari sekarang.

Namun apa yang nyata, ialah rakyat Sarawak, baik di bandar dan pedalaman semakin terbuka untuk mendengar mesej yang dibawa oleh Pakatan kali ini.

Penghuni rumah panjang tidak lagi menutup pintu kepada pemimpin-pemimpin parti pembangkang.

Di Kuching dan Sibu, ribuan rakyat hadir pada ceramah-ceramah secara sukarela, tanpa disogok dengan wang atau pun makan percuma.

Keadaan sebegitu mewujudkan persekitaran yang memberi ruang kepada Pakatan Rakyat menyampaikan mesej bahawa gagasan itu menerusi pimpinan Baru Bian bersedia menawarkan masa depan yang baru kepada rakyat Sarawak.

Janji manifesto BN untuk menjadikan Sarawak negeri paling kaya di Malaysia mendapat sambutan suram di kalangan rakyat yang sudahpun mengecapi pemerintahan Abdul Taib Mahmud untuk 30 tahun.

Persoalan asas mereka ialah kenapa sampai sekarang Sarawak yang kaya dengan balak dan minyak serta hasil asli lain boleh tercorot menjadi negeri keempat termiskin di Malaysia.

Kenapa ratusan ribu rakyat Sarawak masih tidak ada akses kepada sekolah, jalanraya, elektrik dan air manakala pemimpin-pemimpin yang mereka dokong selama ini hidup di rumah bak mahligai bermandi kekayaan.

Sekali imbas, sentimen "anti establishment" di kalangan pengundi Sarawak mirip dengan "mood' pengundi di Semenanjung pada pilihanraya umum 2008.

Namun Pakatan Rakyat tentunya akan membuat kesilapan besar jika beranggapan mereka akan mendapat laluan mudah untuk menduduki tampuk pemerintahan Sarawak.

Mereka berdepan dengan Taib Mahmud seorang seteru politik yang cukup berpengalaman dan terdsak atau "desperate" untuk mengekalkan kelangsungan politiknya.

Pakatan Rakyat bukan sahaja berdepan dengan kekuatan BN di peringkat negeri tetapi juga BN pusat yang memerlukan kemenangan mutlak di Sarawak untuk meyakinkan semua bahawa rakyat menerima pimpinan Datuk Seri Najib Razak.

Pada hari-hari mendatang, pengundi Sarawak boleh mengharapkan lebih banyak janji-janji wang untuk kawasan masing-masing. Masalah yang bertahun-tahun bertimbun seperti hakmilik tanah akan diselesaikan dalam sekelip mata.

Namun yang lebih penting ialah pengundi mendengar jelas mesej yang dibawa oleh BN dan Pakatan Rakyat.

Satu adalah mesej dari parti pemerintah yang sekali lagi menjanjikan masa depan begitu cerah di bawah langit biru Barisan Nasional.

Satu lagi, cabaran supaya rakyat Sarawak bangkit menuntut perubahan dan pembebasan dari pemerintahan rakus dan berasuah.

Khairy: Tawan Pulau Pinang mudahkan BN rampas negeri lain

Posted: 10 Apr 2011 02:46 AM PDT


BUTTERWORTH, 10 April — Pemuda Barisan Nasional (BN) harus memperhebatkan usaha menawan hati golongan muda Pulau Pinang yang menjadi kunci kepada usaha parti itu menawan kembali negeri tersebut, kata ketuanya Khairy Jamaluddin.

Menurut Khairy (gambar), ini kerana kejayaan menguasai semula Pulau Pinang akan memudahkan usaha BN merampas kembali negeri lain yang kini ditadbir Pakatan Rakyat.

Dipetik Bernama Online, Khairy berkata, Pulau Pinang dilihat sebagai kubu kuat pembangkang kerana beberapa pemimpin tertinggi mereka adalah anak jati negeri ini.

"Justeru kemenangan BN pada pilihan raya umum akan datang membawa makna yang besar," kata beliau pada majlis perasmian program 'Jom Jelajah One Malaysia' peringkat Pulau Pinang malam tadi.

Ketua Pemuda Umno ini berkata, kunci kejayaan BN pada pilihan raya umum ke-13 terletak di tangan pengundi muda dan Pemuda BN harus memastikan parti itu menerima sokongan golongan tersebut.

Katanya, kaedah terbaik mendekati golongan itu ialah menerusi program turun padang yang melibatkan penyertaan pemimpin Pemuda secara langsung dalam menangani masalah rakyat.

"Kita juga tidak boleh menumpukan pada satu-satu kawasan saja dan bersandarkan pada kekuatan satu parti komponen saja, tetapi BN memerlukan semua parti komponen berganding bahu mendapatkan sokongan rakyat tanpa mengira kaum," kata beliau.

Khairy yang juga Ahli Parlimen Rembau memberitahu, menerusi cara itu juga BN menunjukkan kesepakatan dalam memastikan kebajikan semua kaum terjamin.


Baru : Rakyat Sarawak Mampu Berubah Bersama PR

Posted: 09 Apr 2011 10:58 PM PDT







MIRI 9 APRIL : Kehidupan daif rakyat Sarawak boleh diubah melalui dasar baik Pakatan Rakyat yang jauh lebih komited dalam memperjuangkan hak asasi rakyat tanpa mengira kaum.

Pengerusi Parti Keadilan Rakyat Sarawak, Baru Bian berkata, hal ini dibuktikan oleh rakyat di empat negeri di Semenanjung yang yakin akan kemampuan Pakatan dan hari ini sedang menikmati hasil dari keberanian mereka pada pilihanraya umum 2008.

"Sebelum 2008 saudara kita di sini ada persepsi yang kita tak boleh lawan BN kerana asasnya sudah kukuh. Ia membawa kepada persepsi BN ialah pemerintah dan
pemerintah ialah BN. Jadi apa yang berlaku di Semenanjung membuktikan bahawa ini hanya persepsi dan kita boleh melawan, menukar dan mengubah pemerintah. Kerana itu kita berjaya membawa mesej perubahan kepada rakyat," kata beliau ketika ditemuramah TV Selangor dalam rancangan Fokus Berita di sini.

Beliau yang dicanang PKR dan DAP sebagai Ketua Menteri Sarawak jika Pakatan Rakyat mampu merampas negeri ini telahpun memperjuangkan nasib hak asasi rakyat
Sarawak semenjak lewat 80-an lagi.

Menurut Baru, masyarakat di kawasan pedalaman Sarawak dari kaum Iban misalnya juga sudah mula berubah.

Malah, mereka juga dilihat tertarik dengan apa yang dibawa Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang tidak menyebelahi kaum tertentu untuk berkuasa tetapi memberi peluang dan bantuan kepada semua.

Hal ini turut dibuktikan dengan pencapaian cemerlang Pakatan Rakyat di negeri Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan.

"Tiap-tiap kali Ketua Umum datang Sarawak, dia mengatakan Keadilan mengutamakan hak sama rata. Dia kata anak Iban anak saya, Anak Bidayuh anak saya, Anak
Cina anak saya, Anak Ulu anak saya. Dengan kata-kata itu dan empasis terhadap isu hidup telah menarik perhatian rakyat Sarawak dengan apa yang telah dilaksanakan di empat-empat negeri. Terbukti telah dilaksanakan apa yang dijanjikan tanpa kekangan bangsa, adalah contoh yang baik," kata beliau.

Mengulas mengenai manifesto Pakatan Rakyat, Baru menerangkan ia jauh lebih realistik daripada slogan retorik Barisan Nasional iaitu 'Menjadikan Sarawak Negeri Terkaya di Malaysia.'

Baru menyatakan Sarawak memang negeri terkaya cuma kekayaannya tidak dapat diagihkan kepada rakyat yang memerlukan.

"Kita utamakan pembangunan luar bandar. Menghidup semula pembangunan selain isu tanah adat, isu yang dirisaukan rakyat Sarawak juga kemiskinan. Kerana terbukti dalam laporan rasmi yang mengatakan bahawa orang Sarawak ialah golongan paling miskin di Malaysia walaupun Sarawak negeri terkaya kalau dikira ikut sumber hasil bumi," tegas Baru.

Manifesto yang dilancarkan kelmarin oleh pemimpin Pakatan Rakyat itu setebal 8 halaman itu menawarkan 10 perubahan, antaranya menjamin kebebasan agama sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.serta mengamalkan pentadbiran yang baik berdasarkan prinsip antarabangsa engan mengagih kekayaan hasil bumi terus kepada rakyat.

Baru percaya jika diberi mandat, Pakatan Rakyat Sarawak mampu merealisasikan janji itu kerana ia senada dan seiring perjuangan mereka.

"Kita ada visi untuk merubah nasib orang kita di sini. Dan Kita ada manifesto yang realistik dan praktikal sebab itu kita ada tanggungjawab dan janji. Sebab itu saya percaya dengan mandat yang diberikan kita boleh realisasikan janji yang ada dalam manifesto itu," katanya lagi.

Johari : Umno Remehkan Suruhanjaya DiRaja Demi Agenda Politik Diri

Posted: 09 Apr 2011 10:56 PM PDT






SHAH ALAM 9 APRIL : Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul menyifatkan kerajaan cuba melarikan diri dari isu sebenar berhubung pendedahan dan penyebaran video seks oleh "Datuk T" bulan lalu apabila usaha mereka menjatuhkan karier politik Datuk Seri Anwar Ibrahim, semakin gagal.

Justeru Umno kini cuba memanjangkan jangka video fitnah itu dengan mendesak penubuhan Suruhanjaya DiRaja jika siasatan polis tidak merumus apa yang dihajati oleh parti itu, kata Johari.

" Nampaknya saya rasa apa yang berlaku sekarang ini kerajaan tahu bahawa yang terlibat dalam penyebaran video fitnah ini ialah Umno, kerajaan juga sedar bahawa mereka telah salah langkah, kerajaan cuba terus-menerus memutar-belitkan fakta dan melarikan diri dari hakikat sebenarnya bahawa kesalahan-kesalahan jenayah telah dilakukan,"kata Johari.

Johari satu-satunya ahli parlimen dari Pakatan Rakyat yang dipanggil untuk dipertontonkan video lucah yang didakwa pelakunya adalah Anwar oleh "Datuk T".

Namun Johari setelah melihat video berkenaan menolak orang dalam rakaman fitnah itu adalah Anwar kerana susuk tubuh dan perut pelaku jauh berbeza dengan Ketua Pembangkang itu.

Malah Johari turut membidas sikap tidak efisyen polis yang sepatutnya mengutamakan laporan yang dibuat oleh Anwar bahawa dirinya telah difitnah berbanding menubuhkan sebuah suruhanjaya siasat.

"Isunya sekarang ini adalah menyiasat apa juga dakwaan yang dibuat Anwar adalah penting. Sebab itu kita kata undang-undang yang ada itu adalah untuk menahan dan menyiasat ketiga-tiga orang-orang ini.

"Jelas mereka menyimpan bahan-bahan lucah, menayangkan bahan-bahan lucah, dan menggugut. Adakah ketiga-tiga perkara ini yang jelas undang-undangnya kita nak ketepikan kemudian kita sibuk untuk tubuhkan suruhanjaya yang akan mengambil masa berbulan-bulan," selar Johari lagi.

Jelas beliau, hakikat ialah beliau bukanlah menentang suruhanjaya siasatan ditubuhkan dalam kes ini tetapi penubuhannya mestilah dibuat setelah segala bentuk undang-undang digunakan untuk mengambil tindakan wajar terhadap trio Datuk T.

Semalam Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz berkata kerajaan akan menubuhkan sebuah Suruhanjaya DiRaja bersabit isu video lucah itu jika "rakyat' tidak puas hati dengan hasil siasatan polis.

Namun ironinya, dalam kes yang lebih penting, Nazri membayangkan kerajaan hanya berhajat untuk menubuhkan inkues dalam kes kematian kali kedua orang awam melibatkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menimbulkan kebimbangan ramai.

Wartawan Ditahan Polis Selepas Sidang Media

Posted: 09 Apr 2011 10:55 PM PDT



KUALA LUMPUR 10 APRIL : Tiga wakil media ditahan polis sewaktu membuat liputan di KL Sentral hari ini termasuk Jurukamera TV Selangor.

Mereka menghadiri sidang media program Jelajah Mahasiswa Salamatkan Rakyat anjuran Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) sebelum ditahan polis atas alasan menyertai perhimpunan haram.

Menurut sumber 11 orang ditahan kira-kira jam 10.30 pagi sejurus tamat sidang media program jelajah berkenaan yang disertai kira-kira 40 aktivis Mahasiswa.

Turut ditahan ialah wartawan dan jurukamera laman keadilandaily.com serta lapan aktivis SMM.

Jurukamera TV Selangor Naim Abu Bakar yang ditahan menyatakan dalam perbualan ringkas 'beliau ditahan oleh sekumpulan polis berpakaian preman dan dibantu polis bantuan KL Sentral.'

"Saya sedang duduk selepas habis (sidang media) tiba-tiba kena tangkap. Saya tunjuk Pas Media tapi tetap ditahan," kata beliau.

Mereka dibawa ke Balai Polis Jalan Travers Kuala Lumpur untuk direkodkan kenyataan kira-kira jam 12 tengah hari tadi.

Selepas memberi keterangan, mereka dibebaskan dengan jaminan polis kira-kira sejam kemudian.


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT