Ahad, 10 April 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


PANAS!! BENGANG DITANYA JAM OMEGA!!2

Posted: 10 Apr 2011 05:22 PM PDT

SMM akan teruskan Jelajah Mahasiswa Selamatkan Rakyat

Posted: 10 Apr 2011 05:17 PM PDT

KUALA LUMPUR, 10 April: Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) tetap akan meneruskan program Jelajah Mahasiswa Selamatkan Rakyat seperti yang dirancang, sebaik sahaja mereka dibebaskan oleh pihak polis lewat petang ini.

Jika sebelum ini mereka mengadakan program dengan menyebarkan risalah ke Seremban dengan menaiki komuter, kini mereka terpaksa menukar lokasinya dengan hanya terhad di kawasan Kuala Lumpur sahaja.

Sekretariat Media SMM, Ahmad Shukri Kamarudin menegaskan, program tersebut tetap akan diteruskan bagi menyedarkan semua pihak tentang pendirian mereka yang menolak sekeras-kerasnya budaya politik kotor yang sedang bermaharajalela di tanah air kita sekarang.
Read More / Baca Lagi >>

8 anggota SMM masih ditahan, wartawan di bebas

Posted: 10 Apr 2011 04:57 AM PDT

KUALA LUMPUR, 10 April: Lapan anggota Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang ditahan di KL Sentral pagi tadi  masih berada di Balai Polis Jalan Travers sementara tiga wartawan yang membuat liputan telah dibebaskan tengahari tadi.

Mereka ditahan selepas sidang media SMM mengenai program Jelajah Mahasiswa Selamatkan Rakyat berkomuter dari KL Sentral ke Seremban pagi tadi.

Lapan daripada mereka merupakan mahasiswa IPTA di Lembah Klang manakala dua  yang lain ialah wartawan dan jurugambar akhbar Suara Keadilan dan seorang jurugambar TV Selangor.

Menurut jurucakap SMM, Ahmad Shukri Kamaruddin, mereka ditahan kerana didakwa mengadakan perhimpunan tanpa permit.
Read More / Baca Lagi >>

Don’t test patience of Malays, Perkasa warns Christians

Posted: 10 Apr 2011 04:55 AM PDT


The Perkasa chief accused Christians of exploiting sensitive issues ahead of the Sarawak elections.
KUALA LUMPUR, April 10 — Christians should be wary of making unreasonable demands such as asking that bibles be printed in Bahasa Malaysia, Perkasa chief Datuk Ibrahim Ali said today. The Malay rights group president said that Malays have been patient for "far too long" and have allowed non-Malays to make excessive demands.
"How many Malays are Christian? Why do you have to have bibles in Bahasa? Why not use bahasa Iban, or Kadazan?
"This is a problem of national security ... we (Malays) have been far too giving, I want to remind them to not be excessive in their demands," said Ibrahim.
"They are not the majority of the country," he stressed.
The Pasir Mas MP said that the reason why the Christian community were making demands now was because Sarawak elections were underway.
Read More / Baca Lagi >>

Bunuh Umno dulu, yang lain kira kemudian

Posted: 10 Apr 2011 04:54 AM PDT

Oleh Penarik Beca
Ramai yang saya temui marah-marah dengan perbuatan terkutuk media-media kurang ajar dan berhati iblis yang menggambarkan Ahmad Sarbani Mohamed bunuh diri di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kuala Lumpur. Ada yang kata, "dia duduk tingkat tujuh. Kalau nak, baik dia bunuh diri kat rumah dia. Lagi tinggi".
Tak tau la, tapi ada yang beritau bahawa Ahmad Sarbani juga imam di surau dekat rumah dia. Malah, ada orang kampungnya yang marah-marah berkata, "orang kampung kami bunuh diri tak de, bunuh orang ade le.."


Salah seorang kawan berkata, "kalau satu kes (terbunuhnya Teoh Beng Hock di premis SPRM) boleh la nak kata kebetulan. Kalau dah dua kali memang betul-betul". Saya tak ingat dengan tepat, tetapi sekurang-kurang tiga orang yang saya temui menyebut "suruhanjaya pembunuh rakyat Malaysia". Saya harap mereka tidak merujuk kepada SPRM walaupun apa yang depa sebut sebagai "suruhanjaya pembunuh rakyat Malaysia" tu ringkasnya SPRM juga.
Read More / Baca Lagi >>

Kami Hanya Mahu Sesuap Nasi

Posted: 10 Apr 2011 04:51 AM PDT

Oleh Huzir Sulaiman
Kami tidak gelojoh untuk jadi sekaya kamu. Kami tidak perlukan banglo dan kereta besar. Kami tidak perlukan emas dan berlian. Kami tidak perlu keluar negara dan tinggal di hotel-hotel mewah. Kami hanya perlukan sesuap nasi untuk anak-anak kami yang masih kecil, memadai untuk mereka, kami hantar ke sekolah dalam keadaan perut yang berisi walaupun sedikit sahaja supaya satu hari nanti mereka dapat berbakti kepada agama dan negara.


Memadai bagi kami untuk berteduh di bawah rumah yang lusuh dari hujan dan panas terik. Memadai bagi kami 5 sekeluarga untuk terpaksa berhimpit ketika menunggang motorsikal buruk yang kami beli 10 tahun yang lalu. Kami redha dengan kurniaan ilahi walaupun terpaksa bangun awal pagi dan kembali mencari rezeki di malam hari.
Read More / Baca Lagi >>

SMM Tolak Politik Kotor

Posted: 10 Apr 2011 04:47 AM PDT


KUALA LUMPUR 10 APRIL: Solidariti Mahasiswa Malaysia, SMM menganjurkan Jelajah Mahasiswa Selamatkan Rakyat sebagai tanda menolak elemen politik kotor yang sedang melanda negara.

Program jelajah ini juga merupakan usaha mahasiswa untuk berkongsi maklumat serta pendapat mereka tentang senario politik di Malaysia hari ini.

Pengerusinya, Ahmad Syukri Ab Razab berkata, program jelajah ini juga dibuat berikutan kebimbangan  mereka terhadap kecelaruan nilai politik  yang semakin terhakis.

"Kita di peringkat Mahasiswa berasa risau dan khuatir dengan keadaan semasa politik negara, yang saban hari terpalit isu-isu politik kotor serta menggambarkan kearah kehancuran.
Read More / Baca Lagi >>

Sultan Selangor gantung gelaran Datuk Kong Choy

Posted: 10 Apr 2011 04:35 AM PDT

KUALA LUMPUR, 10 April — Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah menggantung gelaran "Datuk" yang dikurniakan kepada bekas timbalan presiden MCA Tan Sri Chan Kong Choy (gambar) yang kini berhadapan dengan tuduhan mahkamah berkaitan skandal projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).
Baginda turut menggugurkan gelaran "Datuk" yang dikurniakan kepada bekas pengerusi eksekutif Ekran Berhad, Tan Sri Dr Ting Pek Khiing, yang diisytiharkan muflis pada 29 Oktober lalu.
Dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Khusrin Munawi berkata tuduhan dihadapi Chan, bekas menteri pengangkutan, adalah serius memandangkan ia berkaitan dengan kepentingan awam.
Gelaran itu akan digugurkan jika Chan disabitkan kesalahan, kata beliau lagi.
Chan, bekas ahli Parlimen Selayang, menerima gelaran itu pada 2003.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Polis tahan 11 Siswa dan Wartawan di KL Sentral

Posted: 10 Apr 2011 04:03 AM PDT

Umno lebih minat isu lucah daripada bela kematian rakyat

Posted: 10 Apr 2011 03:55 AM PDT

SHAH ALAM: KEADILAN Selangor kesal kerana Umno Barisan Nasional (BN) mendesak penubuhan Suruhanjaya Diraja untuk kes video seks fitnah tetapi tidak mengulangi kesungguhan sama dalam kes kematian kedua melibatkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah
Malaysia (SPRM).
Ketua Penerangan KEADILAN Selangor, Shuhaimi Shafiei pada kenyataan media, berkata perbuatan pimpinan Umno BN itu menyedarkan rakyat khususnya kaum Melayu betapa mereka lebih berminat isu lucah berbanding soal kepentingan awam.
"Berbeza dengan sikap proaktif Umno BN dalam menyiasat isu video lucah hingga sanggup mencadangkan Suruhanjaya Diraja (RCI), kelembapan kerajaan terhadap kes kematian Allahyarham Ahmad Sarbani, menyedarkan rakyat Melayu," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: