Nuffnang

Pengikut

:: RUANG BICARA PRIA MALAYA ::

0
sumber :-

:: RUANG BICARA PRIA MALAYA ::


GEMPAR: Jurusolek dakwa di CABUL seorang pemimpin politik terkenal di Perak!

Posted: 12 Jan 2011 09:59 PM PST



Oleh: Pria Malaya

Belum reda isu 'menteri rogol amah', kini kita dikejutkan lagi dengan isu terbaru yang berkaitan dengan "pemimpin politik + seks"..itu belum dicampur sekali dengan isu terdahulu, isu 'menteri raba punggung'..boleh rujuk di SINI..

Malaysiakini hari ini melaporkan terdapat seorang pemimpin politik di Perak yang mencabul seorang jurusolek dengan merams buah dadanya..laporan polis telah dibuat, dan kini siasatan sedang dijalankan..

Persoalan kini, pemimpin politik dari parti manakah yang terlibat??..blogger Milosuam ada 'klunya tersendiri..boleh rujuk di SINI..

Bagi penulis, tidak kiraalah ianya dari parti BN atau PR, jika terbukti bersalah, maka tindakan dan hukuman tegas harus dikenakan..harap pihak berkuasa berlaku adil..fikir2kan..wallahua'lam..


Jurusolek dakwa dicabul terima SMS lucah

Seorang jurusolek mendakwa beliau dihujani pelbagai teks pesanan ringkas (SMS) lucah dan juga ugutan selepas membuat aduan bahawa seorang ahli politik di Perak mencabul kehormatannya pada sambutan menjelang tahun baru.

SMS berkenaan dihantar melalui beberapa nombor telefon bimbit yang tidak dikenali - ada yang menyarankan supaya hubungan seks diadakan dengan wanita itu dan ada pula yang mengugut untuk merogolnya.



"Dia terima SMS itu selepas buat laporan polis. Wanita itu kemudiannya membuat laporan polis kedua berhubung SMS berkenaan," kata peguamnya, Leong Cheok Keng, ketika dihubungi.

"Ada antara SMS itu menggunakan huruf 'F' dalam perkataan bahasa Inggeris."

Jurusolek itu pada dalam laporannya berkata pada kejadian 31 Disember tahun lalu, ahli politik yang terkenal itu meramas buah dadanya di sebuah kelab di Ipoh.

"Laporan polis dengan jelas menyatakan dia dicabul oleh ahli politik tertentu. Sekarang kes sedang disiasat dan pihak berkuasa akan menentukan sama ada mendalkwa atau tidak individu berkenaan," kata Leong.

Menurut beberapa laporan media, Ketua Polis Perak, Mohd Shukri Dahlan mengesahkan laporan itu tetapi enggan mengulas.



Leong juga menafikan bahawa vwanita itu telah menerima pampasan dari ahli berkenaan supaya menutup kes tersebut. - MK

Isu semasa Selangor: Hampir 1000 rakyat Selangor berkumpul di Dataran Shah Alam sokong kerajaan PR

Posted: 12 Jan 2011 08:27 PM PST



Oleh: Pria Malaya

9 Januari lalu, hampir 30 ribu rakyat Muslim seluruh Selangor berkumpul di Stadium Melawati Shah Alam untuk bermunajat dan mendengar pidato pemimpin tertinggi PR mengenai isu di Selangor..boleh rujuk pada tajuk, "LIVE dari Shah Alam: Hampir 30 ribu ummat penuhi Stadium Melawati Shah Alam!!"...

Hari ini (kelmarin) hampir 1000 rakyat Selangor pelbagai kaum, Melayu Cina dan India berkumpul di dataran Shah Alam dengan tujuan yang sama, iaitu menyokong dan mempertahankan kerajaan negeri Selangor di bawah pimpinan MB Tan Sri Khalid Ibrahim..

Mungkin ianya belum cukup besar, namun pergerakan ini membuktikan mereka begitu cakna dengan isu Selangor dan bersiap sedia untuk mempertahankan kerajaan negeri pilihan rakyat dari dinodai oleh 'regim' Umno/BN secara rakus dan tidak bertamadun..fikir2kan..wallahua'lam...





















(Terdapat dakwaan liar dari blogger Umno kononnya himpunan ini tidak mendapat sokongan dari ahli/penyokong PAS..sungguh kesian dgn telatah mereka...)







1,000 sertai himpunan sokong Sultan, kerajaan Selangor

SHAH ALAM, 12 Jan: Lebih 1,000 rakyat Selangor hari ini berhimpun di Dataran Shah Alam dalam usaha menunjukkan sokongan kepada kerajan Pakatan Rakyat Negeri Selangor yang dipimpin Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Mereka yang berhimpun sejak jam 3 petang tadi kini berarak menuju ke pejabat pentadbiran kerajaan negeri di bangunan SUK.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, Dr Badrul Amin, Abdullah Sani dilihat berada di barisan hadapan perarakan. Mereka melaungkan 'Hidup Pakatan Rakyat, hancur Umno dan reformasi' sepanjang perarakan.

Perhimpunan ini dipercayai diadakan berikutan beberapa isu kontroversi yang melanda Kerajaan Negeri Selangor termasuk terbaru dalam isu perlantikan SUK.
Sebelum ini juga beberapa pihak telah mengadakan himpunan serupa bagi mendesak menteri besar meletak jawatan.

Petang ini, Menteri Besar turun sendiri menerima memorandum tersebut yang diserahkan Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin yang mewakili pimpinan Pakatan Rakyat yang diiringi Pengerusi Kelab Menteri Besar Selangor, Anuar Othman.

Anuar dalam ucapannya sebelum penyerahan itu membaca ikrar sokongan padu kepada pemimpin PR.

"Kami rakyat negeri Selangor dengan ini menyatakan taat setia kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor dan kerajaan negeri di bawah pimpinan kerajaan Pakatan Rakyat yang diterajui Tan Sri Khalid Ibrahim," ujarnya dengan diikuti peserta himpunan.

Sementara itu, Khalid dalam responnya berkata kerajaan negeri berjanji akan memerintah Selangor dengan bersih dan bertanggungjawab untuk kebajikan rakyat.
Himpunan bagaimanapun bersurai sejam kemudian selepas bacaan doa oleh Exco Agama Selangor, Datuk Dr Hasan Ali.



PANAS: Peguam MCA 'panas telinga' dengar azan, desak Masjid Pantai Dalam kawal bunyi azan!

Posted: 12 Jan 2011 09:13 AM PST



Oleh: Pria Malaya

Dulu bukan main celupar mulut pencacai Umno mengutuk dan menfitnah pemimpin DAP/PR kononnya berkompormi mahu memperlahankan suara azan, menyekat kebebasan azan berkumandang dan lain-lain...walaupun sudah dijelaskan ia itu bukan desakan dari pemimpin DAP, namun pencacai Umno ini terus menyerang tanpa bukti dan fakta kukuh..

Hari ini, peguam MCA merangkap ahli seumur hidup parti sekutu Umno itu telah mendesak kerajaan supaya mengambil tindakan segera mengawal bunyi azan..tidak cukup dengan laporan polis, maka beliau secara rasmi mengutus surat kepada kerajaan supaya bertindak segera memperlahankan bunyi azan ini..

MCA anti Islam??

Dakwa pencacai dan blogger fanatik Umno, MCA, MIC, Gerakan dan lain2 parti sekutu Umno faham dan hormat dgn agama rasmi negara berbanding DAP dan PKR..mereka tidak kacau hal agama Islam..heh, betul ke?..yg kutuk hukum dan negara Islam mundur, terkebelakang presiden pari mana?..

Penulis bangkitkan isu ini, bukanlah utk menghentam ahli MCA ini semata2..mungkin mereka ini jahil, atau mungkin betul menganggu tidur mereka krn terlalu kuat..tetapi niat penulis bangkitkan isu ini adalah untuk 'mengajar' bangsa hipokrit dalam parti rasis Umno..dulu bukan main hentam PR, sekarang lu rasa la sendiri..fikir2kan..wallahua'lam...


AHLI MCA PULA TAK PUAS HATI TENTANG AZAN DI MASJID PANTAI DALAM

Oleh: payahsungguh.blogspot.com

Seorang peguam dan ahli seumur hidup MCA dari Pantai Hill Park tidak berpuas hati dengan berkumandangnya azan di Masjid Al-Khadijah Pantai Dalam. Nama cina MCA dari parti sekutu rapat UMNO-BN tersebut ialah NG KIAN NAM yang beralamat di No. 1-21-4, Phase 2, Pantai Hill Park, Pantai Dalam, 59600 Kuala Lumpur dan boleh dihubungi melalui HP: 012-6973840 dan email: wu_jiannan79@yahoo.com

Beliau telah menulis surat kepada PM Najib, Hishamuddin, Raja Nong Chik, Jamil Khir, Nazri Aziz dan Koh Tsu Koon pada 20 Dis 2010 yang lalu dan telahpun dihantar melalui fax dan email.








p/s: Klik gambar di atas untuk paparan lebih jelas

Artikel berkaitan (mesti lihat dan sebarkan!):
1. TERBARU: Lim Guan Eng hulur sumbangan pada masjid dan surau di sekitar Pulau Pinang!
2. Apabila wakil rakyat bukan Islam (Pakatan Rakyat) menyantuni umat Islam...
3. "DAP akan pertahankan agama ISLAM sebagai agama rasmi negara" - Karpal Singh..(video inside)
4. BIADAP! Demi kuasa, Najib sanggup sokong MCA kecam dan hina undang2 negara Islam!


Komentar Kini

0
sumber :-

Komentar Kini


Calon Pas DUN Tenang muslimat ?

Posted: 12 Jan 2011 04:15 PM PST

Penulis tidak tahu mengapa ada yang bertanya pada penulis, siapakah calon pas di DUN tenang yang pernamaan calonya pada 22 Januari dan hari mengundiannya jatuh pada 30 Januari 2011 ini.

Salah seorang pengarah pilihanraya PAS satu kawasan di negeri Terengganu bertanya penulis siapakah calon pas di Dun Tenang Johor.

Tak wajar beliau Tanya penulis, kerana siapalah penulis. Sepatutnya dia tanyalah Datuk Mustaffa Ali, setiausaha Agung PAS yang tahu akan perihal itu.

Untuk tidak menghampakan harapannya penulis jawap: calonnya muslimah, kerana Mustaffa Ali ada sebut dalam kenyataannya bahawa calon DUN tenang terdiri daripada dua orang yang disenarai pendek, iaitu pemuda dan muslimat.

Soalan yang diacukan kepada penulis dah lama dah sebelum Mustaffa Ali buat kenyataan pasal calon Pas di DUN tenang lagi.

Tinjauan rambang yang penulis buat sah calon Pas di tenang seorang muslimah yang sangat gigih malah dia adalah ketua muslimah PAS Kawasan Labis.Betul atau salah itu hanya ramalan cetek penulis.

Beliau seorang yang sangat komited dengan perjuangan Islam dan sesuai diangkat sebagai calon serta sangat diminati para pemimpin PAS di peringkat negeri dan pusat.

Sama ada betul atau sebaliknya, itu hanya telahan penulis dengan sedikit ilmu dan pengalaman sebagai penulis bebas selama 40 tahun.

Posted: 12 Jan 2011 04:15 PM PST


Kami Sokong Tokguru

0
sumber :-

Kami Sokong Tokguru


Kebesaran Allah,Otak Mayat 20 Tahun Masih Elok

Posted: 12 Jan 2011 11:14 PM PST

Tag : Merenung Sejenak



Otak 20 tahun dalam kubur masih elok

SEBERANG PRAI - Tuhan Maha Besar. Lebih 50 orang ahli keluarga Allahyarham Salasiah Jasni, 78, yang hadir pada majlis pengebumiannya di Tanah Perkuburan Islam Permatang Tok Labu, Penaga di sini menyaksikan bukti kebesaran Ilahi.

Ini kerana, sebaik tiba di tanah perkuburan itu, mereka terkejut apabila dua penggali kubur yang sedang menyiapkan liang lahad untuk Salasiah menunjukkan penemuan otak manusia.

Lebih mengejutkan sebaik penemuan otak itu beberapa kejadian aneh berlaku hingga menyebabkan semua ahli keluarganya beristighfar panjang dan memuji kebesaran Allah.

Menghairankan otak manusia yang ditemui itu masih dalam keadaan baik sedangkan tulang dan papan keranda dipercayai dari kubur lama bersebelahan liang lahad yang baru di gali itu sudah hancur.

Cucu Allahyarham, Shuhaili Che Ros, 37, berkata, penemuan otak manusia yang masih dalam keadaan elok itu amat menghairankan ahli keluarganya.

"Sepanjang pengetahuan kami otak manusia yang ditemui itu berasal dari sebuah liang lahad yang sudah berusia 20 tahun.

"Malah papan keranda dan semua tulang milik si mati sudah reput tetapi otak ini masih dalam keadaan baik dan sempurna," katanya.

Menurutnya, dia mengambil otak yang dipenuhi lumpur itu dan meletakkan di atas daun pisang sambil diperhatikan ahli keluarganya yang lain.

"Menghairankan, otak itu kemudiannya dilihat bertukar menjadi bersih dan lumpur yang melekat padanya tertanggal dengan sendiri.

"Kami tidak mengusiknya dan selepas hampir 20 minit otak itu kemudiannya berubah warna dari kehitaman kepada warna merah dan pada masa sama urat darah mula timbul menyebabkan kami melihat ia seperti otak baru," katanya.

Setelah itu otak berkenaan kemudiannya dikebumikan semula bersama jenazah neneknya.

Dalam pada itu penggali kubur yang menemui otak itu, Saad Shaari, 60, berkata, ini adalah pengalaman peliknya yang pertama selepas hampir 30 tahun menjadi penggali kubur.

"Saya dan adik, A Rahim, 55, menemui otak ini ketika hampir separuh menyiapkan liang lahad untuk Allahyarham Salasiah.

"Menghairankan sepatutnya otak ini sudah hancur bersama tulang dan papan keranda," katanya.

Menurutnya lagi, begitu juga ketika kerja penggalian dijalankan kerana ia melibatkan penggunaan cangkul dan skop, tetapi otak itu masih lagi ditemui dalam keadaan sempurna.

"Ini ialah salah satu kebesaran tuhan dan kita yang melihatnya sepatut mengambil pengajaran dari penemuan ini.

"Di samping itu, penemuan ini juga bagi saya adalah satu ingatan agar kita sering melakukan kebaikan sepanjang hidup ini kerana Allah tidak pernah memungkiri janjinya memberi kebaikan kepada hamban:ya yang melakukan kebaikan," katanya.

Saad berkata, liang lahad lama yang terletak bersebelahan kubur Salasiah itu adalah milik seorang hamba Allah yang sentiasa membaca al-Quran. -SH
http://greenboc.blogspot.com

-ijoks2009-
Subahanallah,diakhir zaman ini sudah macam-macam tanda Allah tunjukkan pada kita tapi masih ada lagi yang tidak mengambil peringatan daripadanya.

Cari N3 lama-lama disini

Rintihan Rakyat Daro,Sarawak.

Posted: 12 Jan 2011 05:39 PM PST

Tag : Isu Semasa

Assalamualaikum dan salam blogger:

Minta perhatian pihak berkenaan yang mengendalikan bekalan air di Sarawak terutama di daerah Daro,sebuah daerah yang boleh di katagorikan sebagai antara paling miskin di sarawak.Rata-rata penduduknya adalah nelayan.Mengikut maklumat yang saya dapat dari seorang kenalan yang bertugas di SMK Toh Puan Dato Patinggi Hajjah Normah.Bekalan air paip di kawasan itu sudah 5 hari terputus disebabkan paip besar pecah.Ini menyukarkan penduduk kampung disitu untuk mendapatkan bekalan air bersih terutama untuk mandi dan memasak.Bagi penduduk kampung mungkin tidak terasa sangat kerana mereka sudah biasa mendapat bekalan air dari sungai berdekatan.(sungainya ada buaya bah,hehehe).

Bagi guru-guru yang menetap di kuaters guru disana terutama yang tinggal di tingkat atas memang amat sukar untuk mendapat bekalan air.Diharap pihak kerajaan tempatan dapat memantau keadaan ini.Apagunanya slogan rakyat didahulukan jika masaalah kecik macam ni pun mengambil masa yang lama untuk diselesaikan.

Bayangkan kalau dah setiap hari ,selama Empat hari berturut-turut guru-guru disitu terpaksa mengangkut air ke tingkat 3 dan 4 ,bagaimana keadaan mereka disekolah nanti.Macammana nak tumpukan perhatian pada kerja kalau badan dah letih.Saya tak pasti pihak mana yang uruskan bekalan air di Sarawak,adakah pihak kerajaan atau swasta sebab saya tak pernah sampai pun kat daro,(mungkin najib pun tak pernah pergi kat daro kot,hehehe)walau apapun diharap perkara ini jangan dibiarkan berlanjutan.


Lagi cerita rakyat daro baca di bawah

http://atsixty-zakriali.blogspot.com/2011/01/rintihan-warga-miskin-sarawak-dari.html

Rintihan Warga Miskin Sarawak - Dari Kampung Sebako, Daro Sarawak ?

Assalamualaikum wbt,

Semoga Allah swt selamatkan kita dari bencana dan bala.Saya ingin berkongsi dengan tuan-tuan tentang sebuah kampung sudah wujud sejak sebelum merdeka. Hasil utama dari kampung Sebako ialah hasil laut dan pertanian seperti ikan obor-obor, udang dan lain-lain hasil laut.Hasil pertanian seperti padi dan kelapa sawit.

Saya sebenar taklah mahu apa dari blog ini cuma ingin sama-sama kita boleh simpati akan kedaifan kampun ini sejak sekian lama. Kampung Sebako ini terletak di bahagian Mukah dan di daerah Daro. Kampung ini lama ketinggalan berbanding kampung lain di Pulau Bruit yang mana pulau ini mempunyai sekitar 14-15 buah kampung. Kampung ini yang paling jauh ketinggalan dari segi apa sahaja kemudahan.

Saya sering kali mengeluh melihat kedaiffan warga kampung ini, boleh dikatakan seolah-olah dibiar begitu sahaja. Lihat sahaja di kampung-kapung lain di pulau Bruit, hampir semuanya mempunyai kemudahan sama elektrik atau air. Saya rasa negeri sarawak sangat kaya dengan hasil bumi yang sepatutnya sudah juga diberi untuk warga Sebako.

Dulu kampung ini dikenali Sebakau. Mungkin kampung ini punyai kayu bakau yang banyak. Warga Sebako rata-ratanya nelayan, sebab kedudukan kampung ini berada di tepi pantai. Bila di sebut kampung Sebako, mungkin banyak yang tidak mengenalinya. Bila sebut Sebako Paloh, barulah banyak yang kenal. Keindahan kampung banding kampung lain di pulau Bruit ialah, inilah satu-satunya di Pulau Bruit yang ada pantai yang indah.

Kami warga Sebako sudah terlalu lama hidup berbekalkan air hujan dari langit dan generitor sebagai punca bekalan elektrik. Mungkin saudara terkejut bila saya utarakan jika tiada hujan selama 2 minggu warga Sebako merintih tiada air. Cuba saudara rasakan jika tiada air hidup kita amat sukar.

Kekadang ada simpati datanglah bekalan air meneral percuma yang dibayar kos tambang sahaja 1liter 12 botol RM5 12botol. Itu jika ada duit bolehlah beli.Rata-rata penduduk adalah nelayan.Nelayan memang di ketahui umum adalah warga miskin di mana-mana di Malaysia. Amat jarang kita dengar mereka kaya. Jika air percumapun kena bayar kos tambang apalah nasib untuk mereka yang tiada duit.??????

Saya sedih bila penduduk terpaksa menggunakan generetor persendirian untuk bekalan elektrik yang sangat terhad. Jika dinilai kos untuk dapatkan bekalan ini jika sudah ada generitor sendiri yang di beli sekitar 2K-3K di bandar Sarikei dalam RM200-RM400 sebulan jika generitor dipasang jam 6petang sehingga jam 12malam.

Jika anda fikir anda bayar sebulan untuk bil elektrik dalam RM100 anda sudah mengeluh apakah penduduk Sebako yang bayar lebih mahal dari kita , kita anggap sudah kaya.Hakikatnya bukan semua yang mampu, banyak yang tak mampu dan malam bergelap dan siang kepanasan.Ramai yang mengeluh sampai bila begini?

Jumlah rumah di kampung Sebako 60-70 buah.Memang tak cukup untuk menyediakan bekalan air dan elektrik sebab tak menguntungkan. Jika dibandingkan dengan kampung-kampung lain di pulau Bruit ini memang sangat tak berbaloi, sebab kosnya sangat mahal dan merugikan.Memangpun rugi sebab kita fikir untung.

Tapi jika kita fikir tentang tanggungjawab dan selogan "rakyat diutamakan" kita akan kata kasihan, menyedihkan, memilukan sudah 52tahun merdeka masih macam ni. Saya walau berada di luar kampung sedih bila memikirkan tentang kampung Sebako.Saya lama juga berada di Semenanjung Malaysia. Hampir semua tempat di Semenanjung ada kemudahan elektrik dan air, jika tidakpun ada jalan penghubung dari kampung ke pekan.
 

Emak ayah masih berada di kampung ini.Rindu kepada mereka sentiasa tersemat di jiwa walau ke mana sahaja berada. Ibu dan ayah cinta kasihku buat mereka tiada tandingan. Sayang kerinduan mereka hanya dapat diubat setahun sekali atau setahun dua kali.

Bukan tak mahu balik kampung tapi kos untuk balik bukan sedikit. Bot catar spetboat kuasa kuda 200 hendak ke kampung perlu dibayar RM350-RM400.Itu untuk balik kampung sahaja belum balik lagi ke bandar Sarikei tambah lagi RM350-RM400.Jadi kos yang perlu anda bayar untuk pergi balik dari bandar Sarikei RM700-RM800. Mujurlah ada Maju Betanak dapatlah jimat banyak bayar tambang dalam RM35-RM40.Pergi balik dalam RM70-RM80.Jika bawa anak ramai menangislah kawan bayar tambang.

Itupun jika Maju Betanak tak penuh.Maju Betanak bot laju Berkuasa kuda 200+200.Lajukan tapi harga tambangnya nak cekek darah. Perjalanan sekitar 1jam 30minit. Saya pernah pergi dari Sibu ke Oya mengambil masa 2 jam 30 minit tapi bayaran cuma RM25 sahaja.Pelikkan mereka berulang dalam sehari 2kali tapi tak diketahui oleh pihak berkuasa. Mereka mengenakan bayaran membebankan.

Saya suka mereka buat perkhidmatan ini untuk kemudahan kami.Tapi biarlah berpatutan dan dipantau oleh pihak berkuasa laut dan sungai Sarawak.Ada jaminan keselamatan.Ni tak tahulah.Boleh lihat sendiri di wap 1 Bahagian Sarikei Sarawak.

Saya sangat suka jika kita berkongsi maklumat. Saya suka jika kita berusaha bersama antara pemimpin dan rakyat. Pemimpin di pilih rakyat dan berkhidmat untuk rakyat.Bukan sebaliknya, rakyat berkhidmat untuk pemimpin.Kita memegang amanah dan tanggungjawab.Jagailah amanah itu agar tidak dilemparkan oleh Allah swt dalam neraka asbab sikap kita yang diberi amanah mengabaikannya.Selogan kita "Rakyat didahulukan, pretasi diutamakan".

Di sini saya mencadangkan agar penduduk Sebako diberikan kemudahan jalan untuk menghubungkannya dengan kampung lain yang punya bekalan air dan elektrik dan kemudahan pengangkutan ekspres seperti Kampung Sai' atau Smoop atau Sedi. Antara kampung terdekat ialah kampung Sedi atau Sai'.

Jika guna bot laju perjalanan cuma ambil masa 5 minit. Jika guna jalan darat lagi laju mungkin 2 - 3 minit sahaja. Dengan kemudahan jalan dibuat dahulu kemudahan lain akan lebih cepat, sebab akan menjimatkan kos pembinaan dan bekalan binaan akan dibawa melalui jalan darat.

Selain itu jika tiada bekalan minyak dan air penduduk boleh beli di kampung terdekat.Jadi kegiatan dan aktiviti penduduk akan lebih mudah. Hasil-hasil laut juga akan dapat dibawa ke bandar atau kampung lain, dapat juga nelayan kampung prolehi harga yang munasabah,inyAllah dapat hapuskan kemiskinan di sini.

Tambahan lagi memudahkan warga muda balik ke kampung dan tidak lagi bayar mahal untuk tambang.

Saya senyum lebar.....tapi bila?????ada jalan ni...???


-ijoks2009-

p/s : mana pergi YB daro makan anginke?
kalau kes ni berlaku di negeri pembangkang mesti dah heboh dalam TV3 suku.




Cari N3 lama-lama disini

kalam Perantau

0
sumber :-

kalam Perantau


100 Hari: Rakyat Terengganu yakin dengan PAS

Posted: 12 Jan 2011 01:23 AM PST

Oleh AZIZ MUDA   

KUALA LUMPUR : PAS mempunyai harapan cerah untuk menang di Terengganu dalam Pilihan raya Umum (PRU) ke-13 nanti, berdasarkan perkembangan terkini yang memperlihatkan rakyat negeri itu sudah mempunyai alternatif untuk ubah kerajaan dari yang ada sekarang kepada PAS atau Pakatan Rakyat.

Momentum itu diketahui oleh PAS Terengganu berdasarkan kajian terkini yang dilakukan dan ia turut dikesan oleh Umno, sehingga menyebabkan jawatan Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri terpaksa diserahkan oleh Datuk Hishammuddin Tun Hussein kepada Menteri Besar Terengganu sendiri, Datuk Seri Ahmad Said. 

Pesuruhjaya PAS Terengganu, Datuk Harun Taib menegaskan, punca-punca yang menyebabkan rakyat Terengganu mula mempunyai alternatif untuk mengubah kerajaan yang ada kini agak banyak.

Menurut beliau, antaranya termasuklah kekecewaan rakyat Terengganu kepada kerajaan BN negeri itu yang gagal memberikan kesegaran kepada seluruh rakyatnya.

“Faktor itu pula disokong oleh kegagalan Umno BN yang memerintah negeri Terengganu dalam membasmi kemiskinan, sehingga menyebabkan orang ramai berfikir kenapa mereka tidak boleh menggantikan Umno BN kepada PAS,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Janji 100 hari Pakatan Rakyat, katanya, turut memberikan kesan baik kepada PAS di Terengganu, apabila rakyat negeri itu sendiri lebih yakin kepada PAS berbanding Umno BN untuk melakukan pembaharuan yang diharapkan oleh mereka.

“Janji yang dibuat oleh Pakatan Rakyat itu tidak kosong, tetapi mempunyai asas yang kukuh berdasarkan keupayaan para pemimpin Pakatan Rakyat untuk melakukannya.

“Ia juga bersesuaian dengan potensi kewangan negara yang sememangnya mencukupi untuk memberikan keselesaan kepada rakyat sekiranya ia diurus dengan baik. Manakala para pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat pula sudah terbukti kejujurannya dan mereka tentunya tidak membuat janji kosong kepada rakyat,” tegasnya.

Dalam masa yang sama, menurut beliau, PAS negeri itu turut mempunyai peluang yang lebih baik untuk menawan Terengganu dengan pertukaran Hishamuddin kepada Ahmad Said sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri.

“Perubahan itu sebenarnya bukan merumitkan, malah semakin memudahkan PAS untuk menawan Terengganu kerana Datuk Ahmad Said dilihat tidak pandai mentadbir dan mengurus kewangan oleh sesetengah pihak dalam Umno sendiri,” ujarnya.

Maknanya, menurut beliau yang juga Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, pergolakan dalam Umno sendiri gagal diselesaikan oleh Umno Terengganu dengan baik. Ini menyebabkan para penyokong Umno sendiri memandang PAS jauh lebih baik dan berkeupayaan untuk mentadbir negeri dengan baik sekiranya diberikan mandat untuk memerintah negeri itu dalam PRU Ke-13 nanti.

Dalam masa yang sama pula, PAS terus melangkah ke hadapan dengan strategi-strateginya yang tersendiri dalam usaha memberikan penerangan kepada orang ramai mengenai dasar-dasar parti itu.

Antara perancangan terkini yang dilakukan mulai tahun ini termasuk langkah mula menyerang Umno BN dengan slogan “PAS Ganti Umno” yang telah dilancarkan secara tertutup di Kuala Ibai baru-baru ini, dengan dihadiri lebih 1,000 orang pemimpin PAS negeri itu.

Pada 15 Januari ini, program itu akan diadakan secara terbuka di Dataran Tok Guru, Cukai, Kemaman dan kemudian akan disusuli pula di daerah-daerah lain di seluruh Terengganu.

Serangan yang akan dilakukan oleh PAS terhadap Umno dengan memberikan penjelasan kepada seluruh rakyat tentang penyelewengan Umno BN kepada rakyat selama ini.
Dengan itu, rakyat pasti akan menjadi lebih sedar tentang kesilapan mereka yang memberikan mandat kepada Umno BN untuk memerintah Terengganu, malah Malaysia selama ini.

“Dalam masa yang sama, kita juga akan terus memberikan penjelasan kepada orang ramai tentang dasar-dasar PAS dengan dasar Islam, bagi membolehkan orang ramai berfikir dengan sendirinya betapa lebih baik kepada mereka jika mereka memberikan kepercayaan kepada PAS bagi mengganti Umno untuk memerintah Terengganu, menepati slogan kita itu sendiri,” tegasnya.



MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Shamsul AMK pula cabar KJ berdebat

Posted: 12 Jan 2011 07:49 PM PST

Saya mengikuti perkembangan mengenai cabaran debat Anwar Ibrahim ke atas Perdana Menteri Najib Razak mengenai isu isu ekonomi khusus mengenai Pelan 100 Hari Pakatan Rakyat vs Program Transformasi Ekonomi Kerajaan (ETP).

Sangat mendukacitakan apabila Najib kelihatan berdolak dalih dalam cabaran ini, dengan mengandaikan debat ini sekadar "membuang masa" beliau. Mungkin beliau kurang arif bahawa budaya debat polisi seumpama ini merupakan amalan puluhan tahun lampau yang diamalkan pemimpin negara-negara maju seperti Amerika Syarikat dan United Kingdom.

Lebih mengejutkan apabila Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin pula yang kelihatan begitu bernafsu untuk berdebat dengan Anwar. Ini ternyata pelik kerana sudah puluhan cabaran debat yang dikeluarkan oleh Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK) kepada beliau tetapi tiada satupun yang bersahut.

Harus diingat, berdasarkan beberapa prestasi beliau di dalam rancangan forum-forum sebelum ini, nyatanya beliau belum sampai ke tahap untuk berhadapan dengan tokoh seperti Anwar Ibrahim.

Justeru, atas kapasiti Ketua AMK, saya dengan ini secara rasmi menawarkan platform debat Pemuda satu lawan satu di antara saya dan Khairy, yang saya percaya lebih cocok dan sesuai dengan mengambil kira kapasiti kami selaku ketua sayap pemuda UMNO dan KEADILAN.

Surat pelawaan rasmi telah dikeluarkan kepada beliau, dan saya menyeru rakyat Malaysia mendoakan agar beliau tidak berdolak dalih untuk menyahut cabaran debat ini. - MerdekaReview

*Kenyataan media oleh Shamsul Iskandar Mohd Akin (gambar kiri) selaku Ketua Angkatan Muda Keadilan Malaysia

Kroni : Syed Mokhtar nak ambil 'Northport' dan Pelabuham Tg Bruas pula

Posted: 12 Jan 2011 06:38 PM PST

KUALA LUMPUR, Jan 13 — Malaysian tycoon Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary is eyeing a takeover of several ports including Northport in a bid to expand his growing logistics empire.

Sources told The Malaysian Insider that Syed Mokhtar was currently in talks with the federal government to take over the country's premier port.

He is understood to also be in talks with the Melaka state government to take over the port in Tanjung Bruas.

The Malaysian Insider also understands that the billionaire has won the race to take over the Ministry of Finance's Penang Port and has expressed interest in the ports in Kuantan and Kemaman.

Syed Mokhtar's flagship company, MMC Corp, already controls Johor Port and Port of Tanjung Pelepas.

Apart from his apparent ambitions to gain greater control over the maritime logistics sector, Syed Mokhtar already holds the reins to several other critical sectors including the rice import business through national rice supplier, Bernas, and the gas distribution business through MMC Corp subsidiary, Gas Malaysia.

Other strategic sectors in which Syed Mokhtar has a significant presence include the sugar trade through Tradewinds; the power production business via the nation's largest independent power producer, Malakoff Corp; and the water treatment sector through Aliran Ihsan Resources.



Syed Mokhtar's spree made it seem he was "buying up the whole country." In October, MMC Corp also approached the government in a bid to take over the UEM Group, which is the majority shareholder of North-South Highway concessionaire, PLUS Expressways.

Other businesses that Syed Mokhtar is involved in include banking through Bank Muamalat, the automotive industry through DRB-Hicom, and the airport business through Senai Airport.

MMC Corp is the co-project delivery partner together with Gamuda for the new KL MRT and the consortium is widely tipped to be awarded the tunnelling portion of the system's construction.

DRB-Hicom also told reporters last September that although it was not actively looking to buy Proton Holdings Berhad, it did not discount the possibility of doing so following speculation that it had been given the nod by the government to acquire the national car maker.

Bank Muamalat was also rumoured last month to be a front-runner to acquire Khazanah's 32 per cent stake in Pos Malaysia, but bank has since denied that it is bidding for the stake.

Some analysts have expressed concern that his appetite for acquisitions make it appear as though he is "buying up the whole country."

The tycoon's growing empire, however, has come at a cost as his companies have racked up a total debt estimated at RM25 billion. The debt levels have, however, been described as still manageable due to the way they are structured.

According to the Northport website, the shipping hub in Klang handles some 60 per cent of the nation's trade.

Securing Northport would significantly increase Syed Mokhtar's grip on the maritime logistics sector in Malaysia and several industry observers have expressed reservations over the prospect.

"If he gets Northport, it would decrease competition which could be unhealthy for the industry," said one port industry veteran.

"But would PNB let it go?" he added, referring to the fact that the listed NCB Holdings, which operates Northport, is a unit of Permodalan Nasional Berhad (PNB).

The Northport website shows PNB as having a 57.1 per cent stake in NCB Holdings with MISC Berhad having 15.7 per cent, the Port Klang Authority having 5.3 per cent and the rest by unidentified shareholders.

MMC did not respond to requests for comment.
MS: hahaha senang sungguh depa ni buat duit, ... salah seorang kroni Mahathir yang sehingga kini masih diberi kepercayaan oleh Najib ... bermula dengan Pelabuhan Johor dan PTP (Pelabuhan Tanjung Pelepas) dan bulan lalu berjaya memiliki 'Penang Port' pula ...

PRK Tenang : Chua vs Chua

Posted: 12 Jan 2011 06:32 PM PST

Tenang Jadi Medan Pertarungan Dua Chua

KUALA LUMPUR: Pilihan raya kecil bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Johor kawasan Tenang 30 Januari ini dijangka turut menjadi medan pertarungan dua tokoh politik bernama Chua untuk membuktikan kehebatan masing-masing dalam memenangi hati pengundi Cina walaupun kedua-dua bukan calon.

Tentunya, melalui pilihan raya kecil ini, banyak pihak ingin melihat sejauh mana kepintaran Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dan bekas Naib Presiden MCA Datuk Chua Jui Meng, yang kini menyertai pembangkang dan menjadi naib presiden Parti Keadilan Rakyat, dalam menarik pemilih Cina supaya mengundi calon yang mereka sokong.

Seperti yang diketahui umum, MCA kini menggalas bebanan berat untuk memastikan pengundi Cina kembali menyokong Barisan Nasional (BN) bagi memulihkan imejnya yang tercalar teruk pada pilihan raya umum 2008.

Kebanyakan penganalisis politik yakin kedua-dua Chua itu akan berusaha habis-habisan untuk memastikan pengundi Cina memberi sokongan kepada parti pimpinan mereka, hinggakan sesetengah mereka menyifatkan pilihan raya kecil Tenang sebagai "Pertarungan Antara Dua Chua".

Oleh kerana sebahagian besar undi pemilih Melayu di Tenang boleh dikatakan sudah berada di tangan BN, maka tugas utama kedua-dua tokoh politik itu ialah untuk mendampingi dan cuba mengukur selera masyarakat bukan Melayu di kawasan berkenaan, yang merangkumi 52 peratus daripada keseluruhan 14,592 pengundi kerana ia boleh memberi bayangan tentang kecenderungan pengundi kaum Cina dan India pada pilihan raya umum akan datang.

Tenang mempunyai pengundi yang terdiri daripada 39 peratus kaum Cina, 12 peratus India dan selebihnya Melayu.

Tenang adalah satu daripada dua kerusi DUN dalam kawasan Parlimen Labis yang pernah diwakili Dr Chua sebelum ia dimenangi anak lelaki beliau, Tee Yong pada pilihan raya umum lepas. Sebelum diwakili Dr Chua, kerusi itu disandang bekasPresiden MCA Tun Dr Ling Liong Sik.

Sejak mengambil alih teraju kepimpinan MCA pada Mac tahun lepas berikutan pemilihan semula barisan kepimpinan tertinggi parti itu, Dr Chua bekerja keras untuk memberi nafas baru kepada MCA dan berjaya memulihkan kestabilannya setelah dilanda krisis dalaman selama satu tahun setengah.

Bagaimanapun, beberapa pemerhati politik berpendapat ujian paling besar bagi Dr Chua ialah mendepani pilihan raya kecil ini kerana ia diadakan di kubu kuat beliau.

Pilihan raya kecil pertama yang dihadapi Dr Chua sebagai Presiden MCA ialah pilihan raya kecil bagi kerusi Parlimen Hulu Selangor, yang diadakan tidak sampai dua minggu selepas beliau mengambil alih jawatan itu ketika sokongan masyarakat Cina terhadap BN berada pada paras paling rendah dalam sejarah pilihan raya di negara ini.

Bagaimanapun, keadaan bertambah baik pada pilihan raya kecil Galas di Kelantan dan Batu Sapi di Sabah apabila sokongan pengundi Cina kepada BN telah meningkat.

Pada pilihan raya kecil Tenang, pakatan PKR-DAP-PAS sudah pasti mengharapkan sesuatu yang besar daripada Chua, yang pernah menyandang jawatan Menteri Kesihatan.

Beberapa penganalisis politik percaya Chua akan berusaha habis-habisan untuk membuktikan bahawa beliau masih mempunyai banyak penyokong di negeri kelahirannya dan meleburkan strategi BN untuk mengekalkan kerusi itu.

"Semua orang tahu memang sukar untuk menawan Tenang daripada BN tapi matlamat pakatan pembangkang ialah untuk mengurangkan majoriti BN dan ini sudah cukup baik untuk kami," kata satu sumber dalam PKR.

Kedua-dua Chua itu dijangka memberi fokus di kawasan majoriti pengundi Cina seperti Bandar Labis Timor, Bandar Labis Tengah dan Labis di mana pada pilihan raya umum lepas, calon PAS memperoleh antara 50 peratus dan 67 peratus undi kaum Cina.

Mengenai undi kaum India pula, keputusan pilihan raya umum lepas menunjukkan bahawa BN dan pembangkang memperoleh jumlah yang lebih kurang sama apabila BN mendapat 67.9 peratus undi di Ladang Bukit Dato di mana 46.6 peratus pemilih terdiri daripada kaum India, manakala di Ladang Labis Utara yang mempunyai 71.7 peratus pengundi India, BN dan pembangkang masing-masing mendapat 50 peratus daripada jumlah undi.

Bagaimanapun, pada pilihan raya kecil ini, pola pengundian dalam kalangan pengundi bukan Melayu mungkin berubah berdasarkan keputusan pilihan raya kecil Galas dan Batu Sapi yang menyaksikan jumlah undi yang diberi pemilih Cina kepada BN telah meningkat.

Pengerusi DAP Johor Dr Boo Cheng Hau berkata cabaran paling besar bagi pakatan pembangkang ialah untuk mendapatkan keyakinkan kaum Cina berhubung isu negara Islam kerana analisis menunjukkan bahawa pada pilihan raya umum 2008, pengundi Cina menyokong DAP di Labis tetapi tidak memberi undi mereka kepada PAS di Tenang.

"Di peringkat Parliamen, kira-kira 70 peratus pemilih di kawasan Tenang mengundi DAP dan bukan MCA. Tetapi di peringkat negeri, hanya 58 peratus daripada mereka mengundi PAS. Arah aliran ini juga sama dalam kalangan pengundi India," katanya.

Beberapa penganalisis politik berkata mereka tidak akan terperanjat sekiranya MCA mengambil kesempatan daripada populariti Dr Chua dan memanfaatkan undi penyokong tegarnya di tiga kampung baru Cina di Tenang untuk meraih lebih banyak undi daripada bukan Melayu.

"MCA berharap mereka dapat mengulangi kejayaan di Galas, yang menyaksikan peningkatan undi kaum Cina, khususnya di kampung baru yang menjadi kawasan penting bagi DAP. Profil Galas dan Tenang hampir sama," kata seorang penganalisis.

Kerusi Tenang kosong berikutan kematian penyandangnya Datuk Sulaiman Taha daripada BN akibat komplikasi daripada penyakit kencing manis pada 17 Disember tahun lepas.

Penamaan calon ialah pada 17 Januari dan pengundian pada 30 Januari. - BERNAMA
MS: Undilah BARISAN NASIONAL untuk hidup terus menderita

Khir Toyo kembalikan Dato' Seri ... hahaha tunjuk baik konon

Posted: 12 Jan 2011 02:57 AM PST

Bekas menteri besar Selangor Dr Mohd Khir Toyo telah memulangkan sementara darjah kebesaran Selangor yang membawa gelaran Dato' Seri.

Katanya, beliau telah telah menghantar surat kepada Sultan Selangor bagi memulangkan sementara pingat darjah kebesaran Selangor Seri Paduka Mahkota Selangor (SPMS).

"Surat tersebut dibuat berikutan kejadian saya didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam beberapa hari sebelumnya atas tuduhan salahguna kuasa," tulis Dr Mohd Khir dalam blognya hari ini.

'Pemulangan semula pingat ini bagi mengelak darjah kebesaran negeri turut terpalit dengan sebarang keaiban sepanjang pertuduhan dan perbicaraan yang akan berlangsung," tambahnya.

"Hari ini Dewan Diraja telah memperkenankan pemulangan semula pingat tersebut," kata Dr Mohd Khir yang turut melepaskan jawatan ketua pembangkang DUN Selangor baru-baru ini.

"Justeru mulai hari ini semua media dan dan penganjur program hendaklah menggugurkan nama Dato Seri dari pangkal nama saya dan menggunakan nama Dr Mohamad Khir bin Toyo sahaja," tulisnya.

Dr Mohd Khir didakwa telah mendapatkan untuk dirinya dan isteri Zahrah Kechik, 45, suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah Ditamas, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

Mohd Khir didakwa melakukan kesalahan itu di kediaman rasmi menteri besar Selangor, di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7, Shah Alam, pada 29 Mei 2007.

Perbicaraan kes rasuah terhadap menteri besar Selangor itu akan didengar pada 6 hingga 24 Jun ini. - malaysiakini
MS: 'Pulangkan sementara' hahahaha ... bukan pulangkan ... sebab Toyo percaya dia akan didapati tidak bersalah atas tuduhan yang dikenakan kepadanya, sebab tu pulangkan SEMENTARA ... kerana dia masih lapaq pada gelaran tu. Dari awal lagi rakyat dah tahu permainan politik puak-puak umnoapco ni ... Memang semua tak boleh percaya ... Haramjadah

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT