Rabu, 7 Disember 2011

SIASAH

SIASAH


Obama tekad sokong gay seluruh dunia

Posted: 06 Dec 2011 10:56 PM PST

Gerakan gay di seluruh dunia kini mendapat perhatian khusus kerajaan Amerika Syarikat pimpinan Presiden Barack Obama, yang menegaskan akan membantu usaha mempromosi hak gay di peringkat antarabangsa.

Pentadbiran Obama dilapor akan menggunakan segala alat diplomasi AS termasuk bantuan kewangan untuk mempromosi isu yang dianggap sebahagian hak asasi manusia itu.

Setiausaha Negara AS Hillary Clinton dalam satu kenyataan menegaskan akan memerangi usaha menyekat aktiviti homoseksual di peringkat antarabangsa.

Kenyataan Obama dan Clinton ini ialah yang paling tegas melibatkan isu hak gay oleh kerajaan AS.

Isu hak gay atau golongan LGBT (lesbian, gay, biseksual dan transgender) semakin mendapat perhatian di seluruh dunia ekoran kebangkitan aktivisme kumpulan itu yang dibantu oleh wacana hak asasi yang lebih terbuka dan agresif.

Perjuangan golongan LGBT di seluruh dunia juga mencetuskan ketegangan antara kelompok liberal dengan konservatif seperti yang berlaku di Malaysia bulan lalu.

Acara kempen hak gay Seksualiti Merdeka bulan lalu mencetuskan kontroversi melibatkan masyarakat dan parti-parti politik.

Kaitan tokoh yang terlibat dalam acara itu telah dijadikan modal politik parti konservatif Umno dan penyokongnya untuk mengaitkan seluruh parti dalam Pakatan Rakyat termasuk PAS dengan perjuangan golongan LGBT.

Penglibatan aktivis hak asasi Datuk Ambiga Sreenevasan sebagai perasmi program tersebut (yang kemudian dibatalkan) meningkatkan profil kumpulan aktivis gay tersebut, tetapi turut mengaitkan PR ekoran penglibatan Ambiga dalam Bersih 2.0.

Ambiga ialah antara tokoh penting perjuangan hak asasi di Malaysia, dan pernah menerima anugerah daripada kerajaan AS, yang diserahkan oleh Clinton sendiri.

Penegasan pentadbiran Obama ini juga bakal mencetuskan kecaman hebat terhadap AS dan mendedahkan kumpulan gay di negara ini dan seluruh dunia kepada dakwaan berperanan sebagai alat kuasa asing.

Malaysia ialah salah sebuah negara yang dilihat mengekang hak gay, dan mendapat liputan meluas dalam media antarabangsa ekoran pendirian ini.

Konsert Elton John yang disusuli acara Seksualiti Merdeka bulan lalu menjadi isu terbaharu yang menjadikan Malaysia perhatian media antarabangsa dalam isu hak gay.

Tiada ulasan: