Jumaat, 16 Disember 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


GAMIS: 800 ribu hektar tanah bakal diperjudikan

Posted: 16 Dec 2011 09:11 PM PST

Kemelut yang berlaku di dalam Federal Land Development Authority (FELDA) sudah tidak boleh disembunyikan lagi.  Makin banyak pendedahan tentang penyelewengan yang berlaku khususnya yang menjadi mangsa adalah warga peneroka.  Isu penyelewengan gred sawit, bantuan penanaman semula dan pelbagai lagi isu yang tidak diselesaikan hingga membawa kepada perbicaraan di mahkamah.  Mahasiswa cukup dekat dan prihatin dengan isu yang membelenggu warga FELDA, kerana mereka merupakan warga dan rakyat yang mencari hak dan keperluan hidup di tanah air mereka sendiri.

Isu yang melibatkan lebih 112,000 buah keluarga FELDA ini sangat mencuri tumpuan dan menagih simpati setiap inci rakyat Malaysia tanpa mengira latar belakang ideologi politik.  Pengumuman yang dibuat oleh Najib Abdul Razak pada pembentangan Belanjawan 2012 lalu untuk menyenaraikan FELDA Global Venture Holding Sdn. Bhd. (FGVHSB) sebuah anak syarikat milik penuh FELDA dalam Bursa Saham Malaysia baru-baru ini cukup merunsing kita.  Cadangan ini secara langsung telah menggantikan hasrat Mahathir yang dibatalkan ekoran daripada bantahan peneroka FELDA pada tahun 2004 untuk menyenaraikan Felda Holding Berhad.
Read More / Baca Lagi >>

SPRM pejam mata bila lihat skandal NFC

Posted: 16 Dec 2011 09:10 PM PST

Abu Kassim juga bertindak seperti seorang amatur dalam menangani kes rasuah ini, seperti orang buta menyentuh seekor gajah.

Ramai orang terpinga-pinga melihat telatah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat skandal Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) dan kemudiannya mencuci tangan dengan melontarkan kes ini kepada pihak polis.
Namun kini pesuruhjayanya Datuk Abu Kassim Mohamed memberi kita jawapan.
Bercakap kepada para pemberita dari akhbar Sin Chew Daily selepas persidangan antarabangsa 14 Disember lalu, Abu Kassim menerangkan bahawa aduan yang diterima SPRM berhubung penyelewengan dana awam, tidak bermaksud penyalahgunaan kuasa.
Maka dengan itu, kes di bawah Akta Prosedur Jenayah ini hendaklah disiasat oleh polis dan bukannya kes rasuah yang terletak di bawah bidang kuasa SPRM.
Read More / Baca Lagi >>

Rayuan kes Altantunya pada 10 Februari

Posted: 16 Dec 2011 09:09 PM PST

Rayuan dua anggota polis yang disabitkan dengan pembunuhan wanita warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu ditetapkan untuk pengurusan kes pada 10 Februari depan.Timbalan Pendaftar Mahkamah Rayuan Azmi Kari menetapkan tarikh itu selepas perkara itu dikemukakan kepada beliau pada Jumaat.Hadir pada prosiding itu ialah peguam Datuk Hazman Ahmad dan J.Kuldeep Kumar yang mewakili Cif Inspektor Azilah Hadri, dan Timbalan Pendakwa Raya Manoj Kurup bagi pihak pendakwaan. Hazman dan Kuldeep juga menyebut bagi pihak peguam Koperal Sirul Azhar Umar.
Read More / Baca Lagi >>

Pengetua Islam di SMK Convent Bkt Nanas

Posted: 16 Dec 2011 09:07 PM PST

Bagi Katolik Malaysia, langkah terbaru Putrajaya melantik seorang Melayu-Muslim sebagai pengetua SMK Convent Bukit Nanas (CBN), sekolah berprestij di Malaysia, mencetuskan kebimbangan baru kemungkinan usaha mengetepikan hak dan sumbangan gereja aliran itu di negara ini.Ketua Biskop Kuala Lumpur Tan Sri Murphy Pakiam membangkitkan pertikaian antara pemilik sekolah berusia 112 tahun itu dan Kementerian Pelajaran ekoran kehadiran mengejut pengetua baru, Datin Seri Zavirah Mohd Shaari.
"Pelantikan pengetua CBN bukan sahaja bertentangan dengan dasar kerajaan berkenaan perundingan maksimum tetapi juga memberi gambaran ia juga strategi kerajaan untuk mengambil alih sekolah-sekolah mubaligh bagi mengetepikan status, etos dan ciri-ciri khas sekolah mubaligh khususnya CBN," kata Pakiam dalam satu kenyataan disiarkan dalam akhbar Katolik, The Herald.
Read More / Baca Lagi >>

Mampukah Shamsul sahut cabaran TT?

Posted: 16 Dec 2011 09:06 PM PST

Blog Tukar Tiub mempunyai pengaruh kuat dalam membangkitkan semangat melawan anak muda bagi menumbangkan kerajaan Umno-BN.
Blogger Tukar Tiub (TT) yang sebelum ini memperlihatkan sikap meragui kemampuan Shamsul Iskandar Mohd Akin sebagai pemimpin Angkatan Muda Keadilan (AMK) dalam mengepalai agenda perubahan anak muda baru-baru ini telah melontarkan cabaran terbarunya kepada Shamsul.
Blog Tukar Tiub (TT) yang dikendalikan oleh aktivis bebas terkenal, Hishamuddin Rais merupakan antara blog yang menduduki carta teratas selama beberapa tahun dalam kedudukan blog yang mempunyai capaian tertinggi.
Selain itu, blog tersebut dikatakan mempunyai pengaruh kuat dalam membangkitkan semangat melawan anak muda bagi menumbangkan kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) yang dianggapnya penuh dengan ketidakadilan.
Read More / Baca Lagi >>

Only Ku Li can save Malaysia.....

Posted: 16 Dec 2011 09:04 PM PST

Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz
What is Umno's latest weapon now? It's the cultivation of the royal houses in the country.If PKR isn't blind, they will see where the HRH Sultan of Selangor is going with his majesty's overt political tones.Umno is now working overtime to drum in this fallacious idea that if others come into power the very future of the royal houses, the symbol of Malay existence, will be wiped out.How can Pakatan neutralise this powerful move which is also a powerful idea?
By having someone from the royal line to talk to the rulers. Who can talk to the rulers on equal terms other than Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li)?
He's a royalty himself and commands respect and deference among the royal houses.
Read More / Baca Lagi >>

Matikah kebebasan akademik di Malaysia?

Posted: 16 Dec 2011 09:02 PM PST

Keputusan Mahkamah Rayuan November lalu bahawa Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan merupakan satu keputusan yang benar-benar bersejarah.Di dalam responsnya, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan bahawa Seksyen 15 AUKU akan dipinda untuk membenarkan mahasiswa aktif di dalam parti politik.

Namun dalam ucapan yang sama, Najib mengumumkan bahawa politik tetap akan diharamkan daripada kampus, demikian menurut kenyataan media bersama daripada Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar; Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin dan Pengarah Komunikasi, Nik Nazmi Nik Ahmad semalam.
Read More / Baca Lagi >>

PRU13 : 24 jam turun harga minyak jika PR menang

Posted: 16 Dec 2011 09:00 PM PST

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu rakyat terus bangun dan berani melakukan perubahan dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang tanpa memperhitungnya dirinya ke penjara atau tidak selepas keputusan kesnya.Ketua pembangkang di parlimen itu berkata, perubahan kerajaan itu sangat penting demi survival kehidupan rakyat yang lebih baik apabila Pakatan Rakyat (PR) diberi amanah berkuasa terutama bagi menangani masalah yang sedang mencengkam hidup rakyat pada masa ini.
"Kita memberi jaminan sebaik saja PR menang, dalam tempoh 24 jam harga minyak akan turunkan, kadar elektrik juga diturunkan kerana selama ini harga tinggi dua sumber tenaga ini menyebabkan melambungnya harga barang.
Read More / Baca Lagi >>

'Gagalnya perang melawan rasuah'

Posted: 16 Dec 2011 08:09 PM PST

Jumlah aliran keluar wang haram yang besar di negara ini secara jelas menunjukkan kegagalan perang melawan rasuah di negara ini, kata anggota parlimen DAP Charles Santiago.
Dakwanya, kebanyakan pelarian modal berlaku melalui "pemindahan harga", antaranya melibatkan pengisytiharan nilai barangan yang salah kepada kastam dalam urusan import-eksport.
"Mereka hasilkan barang bernilai RM19, mereka isytihar RM3, dan mereka bayar cukai yang rendah," katanya sambil mendakwa "pegawai kastam tidak buat kerja".
Ditanya tindakan yang patut diambil Bank Negara, Charles berkata pihak itu tiada kehendak politik sama sekali untuk mengetengahkan isu itu.
"Selagi SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) tidak berminat menyelesaikannya, Malaysia akan terus gagal dalam perang melawan rasuah," katanya.

Suhakam: Usah pertikai teguran kami, bentuk PSC hak asasi manusia

Posted: 16 Dec 2011 08:07 PM PST

KUALA LUMPUR, 17 Dis — Suhakam mengesyorkan agar jawatankuasa pilihan khas Parlimen (PSC) mengenai hak asasi manusia dibentuk sebagai mekanisme penting untuk membuat pertimbangan lebih berpengetahuan dan memberi fokus ke atas isu-isu hak asasi manusia di kalangan ahli Parlimen Malaysia.
Pengerusi Suhakam Tan Sri Hasmy Agam berkata, langkah itu juga akan mengukuhkan proses demokrasi berparlimen di negara ini.
Pada masa yang sama, Hasmy (gambar) meminta tiada mana-mana pihak yang mempertikaikan pandangan dan teguran dibuat oleh Suhakam mengenai hak asasi manusia negara ini.
"Sebagai sebuah institusi hak asasi manusia nasional, Suhakam menjalankan tanggungjawabnya bagi mempromosi dan melindungi hak asasi manusia di negara kita berlandaskan kepada Perlembagaan Persekutuan serta 30 Perkara yang terkandung dalam Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat," katanya pada Majlis Makan Malam Suhakam Bersama Media di Kuching malam tadi.
Teks ucapan dikeluarkan di sini hari ini.
Tegas beliau, ia adalah mandat Suhakam yang telah termaktub dalam Akta Suhakam.
Read More / Baca Lagi >>

DAP selar 'media penggelap' berita

Posted: 16 Dec 2011 08:04 PM PST

Ketua anggota parlimen DAP Lim Kit Siang menyelar media kawalan kerajaan yang didakwanya gagal melaporkan perkembangan besar, terutama berkaitan rasuah dalam tempoh beberapa hari sebelum ini.
Beliau merujuk kepada tuntutan NGO antarabangsa supaya Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Taib Mahmud ekoran ditahan ekoran dakwaan rasuah dan pendedahan pemantau antarabangsa bahawa Malaysia antara negara tertinggi di dunia berlaku aliran keluar wang haram.
"Media kawalan BN terus merosot untuk menjadi 'media penggelap' (berita)," katanya dalam kenyataan semalam tanpa menyebut jelas media itu.
Taib dan keluarganya didakwa terlibat dengan rasuah oleh 17 NGO daripada enam negara, termasuk Greenpeace melalui surat pada Selasa.
Dan pada Khamis, Global Financial Integrity meletakkan Malaysia di tempat kelima negara paling teruk dalam masalah pelarian modan pada 2009, sama seperti kedudukan sebelumnya.

Interlok: Kavyan tunggu kenyataan rasmi, hairan ‘flip-flop’ Putrajaya, MIC

Posted: 16 Dec 2011 08:00 PM PST

KUALA LUMPUR, 17 Dis — Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) sementara menunggu kenyataan rasmi Kementerian Pelajaran berhubung "Interlok", hairan dengan kenyataan dua pemimpin MIC serentak semalam — berbeza dalam seminggu lalu — bahawa Kabinet telah memutuskan untuk membatalkan novel kontroversi itu sebagai silibus sastera.
Dengan keputusan Kabinet itu, "Interlok" tidak akan digunakan sebagai teks sastera mulai tahun depan.
Novel itu diperkenalkan buat pertama kali di sekolah-sekolah Zon Dua iaitu Selangor, Wilayah Persekutuan dan Negeri Sembilan tahun ini.
Presiden Kavyan Uthaya Sankar SB berkata, Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Menteri Pelajaran dan Timbalan Perdana Menteri belum membuat sebarang kenyataan rasmi mengenai isu ini.
"Khabarnya, pengumuman akan dibuat dalam tempoh terdekat. Maka, Kavyan hanya akan menerima berita penarikan balik 'Interlok Edisi Murid' sebagai benar dan sah apabila pengumuman rasmi dilakukan Muhyiddin," kata beliau dalam satu kenyataan pagi ini.
Read More / Baca Lagi >>

MASA UNTUK MENERUSKAN PERUBAHAN !!

Posted: 16 Dec 2011 07:58 PM PST


Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU ke-13) semakin hampir. Ayuh seluruh rakya Malaysia!  Kita tamatkan kerakusan dan kezaliman kerajaan UmnoBn. Kita tamatkan sebuah kerajaan yang mengamalkan rasuah dan penyelewengan kuasa! Cukuplah 54 tahun kita dipermainkan, kita didodoikan dengan lagu syahdu tetapi penuh penipuan!

Peluang untuk berubah atau meneruskan perubahan sudah berada di depan mata ! Pakatan Rakyat adalah pilihan terbaik. Segala keburukan yang pernah berlaku dalam kerajaan BN selama ini banyak mengajar Pakatan untuk menjadi jauh lebih baik !
Read More / Baca Lagi >>

Many dead in Kazakhstan clashes

Posted: 16 Dec 2011 07:21 PM PST

Syrian protesters demand Arab League action

Posted: 16 Dec 2011 07:20 PM PST

The nature of arms procurement - Part II

Posted: 16 Dec 2011 07:19 PM PST

Qunut Nazilah

Posted: 16 Dec 2011 07:17 PM PST

(Q&A) Anwar Ibrahim: What Is Our Proposal To Replace The ETP?

Posted: 16 Dec 2011 07:14 PM PST

ABU - Arisan Orang Asal

Posted: 16 Dec 2011 07:13 PM PST

ABU - Izmir

Posted: 16 Dec 2011 07:12 PM PST

ABU - Khalid Ismath

Posted: 16 Dec 2011 07:11 PM PST

ABU - Haris Ibrahim

Posted: 16 Dec 2011 07:11 PM PST

Bekas K Puteri Umno Banggol Donah Londeh UMNO Terengganu

Posted: 16 Dec 2011 07:09 PM PST

Poser over dual citizenship

Posted: 16 Dec 2011 07:06 PM PST

The RCI for Sabah can, if established, shed more light on dual-citizenship holders nationwide.
PETALING JAYA: The shocking disclosure that Sarawak Chief Minister Taib Mahmud's eldest daughter holds dual citizenship and is a registered voter in Sarawak has raised concerns over other similar cases in the country and the government's "two laws" and practice of double standard.
Jamilah Hamidah Taib (picture below), who is married to a Canadian and has been living in Canada for the past 30 years, is registered as a voter in the Satok state and Petrajaya parliamentary constituencies.
Dual citizenship is considered illegal but known to be prevalent.
Read More / Baca Lagi >>

Nie Ching: Police action a slap in the face for Najib

Posted: 16 Dec 2011 07:04 PM PST

Nie Ching: Police action a slap in the face for NajibThe harsh action taken by a large number of police officers to break up a group of 15 students' flash mob attempt to demonstrate support for academic freedom was one inconceivable act of police brutality.
Academic freedom is the fundamental core of universities and it is high time that the Barisan Nasional administration review their customary oppressive policies against institutions of higher learning and undergraduates.
Prime Minister Najib Razak, on the eve of Malaysia Day, had pledged that he would make Malaysia "the best democracy in the world" and one of the key initiative was to revise Section 27 of the Police Act 1977 in accordance with the provision of Section 10 of the Federal Constitution to provide greater freedom of assembly.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: