Selasa, 27 Disember 2011

Politiksukusakat

Politiksukusakat


Sorotan Tahun 2011, skandal dan kerakusan Umno semakin terserlah!

Posted: 27 Dec 2011 09:53 PM PST

WAN NORDIN WAN YAACOB

Tirai tahun 2011 hanya tinggal dua hari sahaja untuk dilabuhkan semasa penulis melakar artikel ini untuk tatapan pembaca setia Harakah.

Sepanjang tahun 2011, pelbagai peristiwa penting berlaku dalam kamus politik negara yang pastinya dikenang oleh seluruh rakyat Malaysia.

Namun paling meriah dibicarakan pastinya isu-isu skandal rasuah mahupun penyelewengan membabitkan kepimpinan negara serta perbicaraan liwat kedua membabitkan Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Tahun 2011 bermula dengan isu pertemuan Mursyidul Am PAS Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin di Istana Terengganu, Kuala Lumpur,yang turut dihadiri Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak,

Nik Aziz kemudiannya menjelaskan bahawa pertemuan itu tiada kaitan dengan isu politik.

Kemudian, cakap-cakap mengenai kemewahan dan keghairahan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor semakin hebat, termasuk dalam kes perbelanjaan mewah dan pembelian barangan peribadi yang menelan belanja ratusan malah jutaan ringgit.

Tidak lekang dengan isu Rosmah, kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Tenang di Johor menyusul dengan 'Aura Cikgu Mala' (calon PAS, Normala Sudirman) menjadi topik hangat diperkatakan.

Namun, aura Cikgu Mala tidak mampu mengugat keyakinan pengundi tegar Umno BN di Tenang yang akhirnya memberi kemenangan kepada calon BN, Mohd Azhar Ibrahim.

Sebaik keputusan kemenangan Azhar diumumkan, Tenang bagaikan bergelora dengan musibah banjir yang menyebabkan petugas media, penyokong dan jentera pilihan raya tidak dapat keluar daripada kawasan itu antara 2 ke 3 hari lamanya.

Selepas Tenang 'menjadi gelora', tahun 2011 diserikan lagi dengan desas desus mengenai sebarang kemungkinan pilihan raya umum bakal diadakan oleh kerajaan Najib Razak bagi mendapatkan mandat yang baharu.

Mood kemenangan di Tenang kononnya membantu Najib untuk mendapatkan ilham bagi mengadakan pilihan raya umum ke-13.

Ia ditambah dengan kononnya pilihan raya umum diadakan bersekali dengan pilihan raya negeri Sarawak ke-10 pada April 2011,namun semua telahan itu tidak tepat, dan hanya Sarawak sahaja yang meraikan gelanggang demokrasi itu pada April 2011.

Kemeriahan pilihan raya negeri Sarawak diwarnai dengan serangan pelbagai pihak ke atas Ketua Menterinya, Tan Sri Taib Mahmud mengenai kekayaan dan skandal dalam pemerintahannya.

Taib Mahmud dikaitkan dengan pemilikan kekayaan dengan merembat hasil bumi Sarawak selain tanah-tanah rakyat Sarawak yang dipugarnya seperti milikan sendiri.

Sepanjang setengah bulan kempen pilihan raya negeri Sarawak berlangsung, Pakatan Rakyat dilihat mampu mengugat kedudukan Taib Mahmud, dan angin perubahan kononnya akan melanda Sarawak yang berpilihan raya pada 16 April 2011.

Namun, semua telahan itu tidak menjadi, akhirnya Sarawak masih kekal ditangan BN-PBB pimpinan Taib Mahmud, walaupun undi popular BN merosot daripada 63 peratus kepada 55 peratus sahaja.

Dalam pada pilihan raya Sarawak berlangsung, di Semenanjung, rakyat digemparkan dengan isu kematian anggota kanan Kastam, Ahmad Sarbaini di pejabat SPRM Jalan Cochrane.

Kematian beliau menggemparkan seluruh rakyat setelah sebelum ini Teo Beng Hock juga mati di pejabat SPRM Shah Alam.Isu kematian di pejabat SPRM bukan lagi menjadi isu 'perkauman' selepas kematian Ahmad Sarbaini.

Selepas pilihan raya negeri Sarawak, negara pula dimeriahkan lagi dengan desas-desus dalam pemilihan PAS dimana nama Mohammad Sabu menjadi sebutan sebagai pesaing kepada Ustaz Nasharudin Mat Isa yang memegang jawatan Timbalan Presiden PAS untuk tiga
penggal sebelumnya.

Dalam persaingan dikatakan antara Mat Sabu-Nasharudin, akhirnya muncul seorang lagi calon iaitu Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man yang ketika itu menjawat Naib Presiden PAS.

Pemilihan berlaku dalam keadaan tiga penjuru, dan akhirnya Mat Sabu menang dengan majoriti 21 undi mengatasi kedua-dua pesaingnya.

Selepas Mat Sabu menang jawatan tersebut, PAS diserang hebat kononnya PAS menggadai perjuangan dengan meletakkan bukan Ulama menjadi kepimpinan PAS.

Namun, telahan dan dakwaan itu berjaya dipatahkan oleh Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyebutkan bahawa pemilihan Mat Sabu tepat pada masanya menjelang PRU-13 dalam suasana PAS dan Pakatan Rakyat berdepan PRU-13.

Dalam kemeriahan pemilihan PAS, pada 16 Mei, Mahkamah Tinggi Kuala lumpur memerintahkan Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim membela diri dalam kes liwat kedua membabitkan Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Ramai penganalisis politik dan pimpinan Pakatan Rakyat melihat, tindakan itu membuktikan politik terdesak Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak untuk berdepan Anwar dalam masa yang sama Najib lemas dengan skandal-skandal membabitkan isterinya, Rosmah Mansor.

Politik negara kemudiannya terus panas dengan isu penganjuran perhimpunan Aman Bersih 2.0 yang dikepalai Dato' Ambiga Sreenevasan dan Dato' A Samad Said pada 9 Julai.

Tindakan kerajaan Najib menghalang dengan tidak membenarkan himpunan diadakan di Kuala Lumpur membibitkan rekasi negatif kalangan pimpinan Pakatan Rakyat mahupun NGO.

Negara bagaikan menjadi 'negara polis' apabila sehari sebelum himpunan diadakan, pihak berkuasa mengawal ketat jalan masuk ke Kuala Lumpur selain menyenaraikan nama-nama pimpinan Pakatan Rakyat dan aktivis NGO dihalang masuk ke Kuala Lumpur pada
tarikh 9 Julai.

Semasa himpunan diadakan, negara digemparkan lagi dengan kematian seorang pemandu teksi yang menyertai himpunan itu atas dakwaan dikasari oleh pihak berkuasa ketika melerai himpunan.

Selain itu beberapa pimpinan Pakatan Rakyat ditahan termasuk Presiden PAS (Ustaz Hadi) dan kecederaan yang dialami Anwar kerana bos asap yang kononnya dituju ke arahnya oleh pihak berkuasa dalam melerai himpunan.

Tidak kurang hebatnya isu Mat Sabu dilanggar oleh kenderaan pihak berkuasa polis hingga menyebabkan kecederaan serius dilututnya menjadi perbualan dan liputan hebat.

Mat Sabu dituduh berbohong, namun Mat Sabu tampil mempertahankan dakwaannya itu dengan bukti laporan kesihatan daripada pusat perubatan pakar swasta mengenai kecederaan lutut yang menyebabkan beliau terpaksa menjalani pembedahan kecil.

Media-media arus perdana turut menjadi alat untuk menyiarkan kenyataan pimpinan Umno-BN dan pihak berkuasa dalam menafikan kononnya pihak berkuasa yang melerai himpunan penyebab kematian pemandu teksi dalam himpunan Bersih 2.0.

Dalam pada isu perhimpunan Bersih 2.0 dibicarakan, negara telah dikejutkan dengan pendedahan oleh Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin berhubung kemasukan cincin berlian bernilai RM24 juta yang dikaitkan dengan Rosmah Mansor.

Dakwaan Rosmah membawa masuk cincin keluaran khas Jacob&Co itu kemudiannya dinafikan oleh blogger pro Umno, namun Badrul Hisham tampil dengam bukti dokumen kemasukan Kastam.

Rosmah dicabar menafikan kaitan dengan cincin itu, dan kemudiannya hanya menjawab ia dimasukkan ke Malaysia atas tujuan pameran sulit semata-mata.

Rosmah kemudiannya diserang dengan isu-isu pemilihan barangan peribadi berjenama yang menelan belanja ratusan ribu ringgit, dan kredibilitinya selaku isteri Perdana Menteri dipertikai.

Beliau didakwa membeli tiga unit beg tangan berjenama Hermmezz Mate pada nilai lebih RM300,000, gelang tangan pada harga RM1.65 juta selain kos pengendalian sidang wanita pertama pada nilai RM4.5 juta.

Senyap isu himpunan Bersih 2.0 dan Rosmah, isu ceramah Mat Sabu berkaitan Mat Indera pula mengambil tempat.Mat Sabu mencetus fenomena baharu dalam perbincangan semula mengenai sejarah negara setelah beliau meletakkan Mat Indera antara pejuang bangsa yang harus dikenang.

Kenyataannya itu mengheret beliau dengan kecaman oleh pimpinan Umno serta NGO Melayu kononnya Mat Sabu mengangkat pejuang Komunis.

Kecaman demi kecaman dan Mat Sabu berdepan dengan ugutan termasuk tindakan pihak tertentu melemparkan molotof koktail ke pintu pagar rumahnya.

Nama Mat Sabu disebut merata, ada yang menyanjung, tidak kurang yang menghinanya.Namun Mat Sabu digelar oleh pakar sejarah Universiti Malaya, Prof Mohammed Abu Bakar sebagai pencetus penulisan semula sejarah negara.

Selepas itu, negara dikejutkan dengan isu-isu pendedahan penyelewengan oleh kerajaan Umno-BN dalam Laporan Ketua Audit negara 2010.

Paling mendapat perhatian ialah pendedahan mengenai penyelewengan dalam dana rakyat RM250 juta membabitkan Pusat Fidlot Negara (NFC) yang dikaitkan dengan Ketua Wanita Umno, Dato' Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Skandal NFC didedahkan oleh Pengarah Strategik Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Rafizi Ramli dan pada awalnya ia mendapat kecaman hebat oleh beberapa pimpinan Umno terutamanya Ketua Pemudanya, Khairy Jamaluddin.

Kemudiannya, Rafizi tampil dengan pelbagai bukti mengenai penyelewengan Dana NFC antaranya termasuk pembelian kondominium mewah di Bangsar serta Singapura antara RM9 hingga RM10 juta.

Rafizi juga mendedahkan bagaimana aliran saham NFC yang dikuasai Pengerusi NFC, Dato' Dr Mohahhamd Salleh Ismail (suami Shahrizat) dan anak-anak Shahrizat.

Malah Rafizi turut mendedahkan aliran kewangan NFC yang dikatakan membiayai pelbagai syarikat berkepentingan keluarga Shahrizat termasuk yang berdaftar di Singapura.

Pendedahan skandal itu menenggelamkan pengumuman 'gula-gula pilihan raya' dalam Belanjawan 2012 yang dibentang Najib pada awal Oktober 2011.

Isu NFC terheret hingga cabar-mencabar dan adegan 'selak kain' serta 'sinsing lengan' oleh Shahrizat dalam Perhimpunan Agung Umno 2011 di PWTC.

Shahrizat akhirnya mendapat tamparan hebat dengan kenyataan beberapa pimpinan Umno yang mendesaknya melepaskan jawatan agar parti dan kerajaan tidak dimalukan dengan skandal membabitkan Ketua Wanita Umno itu.

Skandal NFC terus meniti dibibir masyarakat, disamping isu pelantikan Tan Sri Isa Abdul Samad selaku Pengerusi Felda dalam keadaan manipulasi berlaku semasa pelantikan itu.

Isa dikatakan memegang 'rahsia' Najib menyebabkan bekas Menteri Besar Negeri Sembilan itu kukuh pada kedudukan selaku pemegang rahsia walaupun sebelum ini dikaitkan dengan skandal rasuah semasa pemilihan Umno.

Penghujung tahun 2011, dalam keadaan beberapa buah negeri dilanda banjir (Pahang, Johor, Melaka, Kelantan dan Sarawak), negara juga dihangatkan dengan isu kritikan bekas Pesuruhjaya PAS Selangor, Dato' Dr Hassan Mohd Ali dan bekas Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa ke atas PAS.

Isu itu bergelandangan selama lebih dua minggu menyebabkan seluruh kepimpinan PAS bercakap mengenainya termasuk jawapan balas terhadap kritikan Hassan oleh Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali yang menjadikan keadaan semakin menarik.

Isu itu kemudiannya disusuli dengan penutupnya apabila PAS Pusat mengarahkan Hassan, Nasharudin Mat ISa dan Ketua Penerangan PAS Selangor, Saari Sungip bertemu dengan PAS Pusat bagi menyelesaikan kemelut yang dihadapi.

Dalam kehangatan isu itu dibincangkan, tidak kurang perbicaraan kes liwat Anwar mendapat perhatian dengan Mahkamah Tinggi mengumumkan pada 9 Januari 2012 sebagai tarikh penentu nasib Ketua Pembangkang itu.

Selain itu, penutup tirai 2011 dihiasi dengan keputusan kes rasuah membabitkan bekas MB Selangor, Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo yang didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman spenjara setahun.

Kemudiannya, pendedahan mengenai idu Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Jamil Khir Baharom yang dikatakan mendapat wang pendahuluan daripada wang zakat Wilayah Persekutuan bagi menanggung pengurusan guaman dalam kes Liwat Anwar mendapat
perhatian.

Walaupun Jamil Khir tampil memberi penjelasan bahawa wang itu telah dibayar semula, namun rakyat mempertikai tindakan menteri yang menjaga agama itu dalam menggunakan wang zakat sedangkan rakyat miskin sukar untuk mendapatkan wang tersebut.

Selain itu, kes membabitkan pelajar Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI), Adam Adli yang menurunkan bendera Najib juga menarik perhatian.

Adam Adli dianggap sebagai wira mahasiswa yang mahukan perubahan daripada kongkongan akademik Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku), tidak kurang beliau dikecam dan diugut oleh penyokong dan pemimpin Umno-BN.

Kini rakyat menanti saat-saat berlakunya pilihan raya umum ke-13 yang mungkin membuka tirai tahun 2012 setelah melihat media Umno-BN menyerang setiap parti dalam Pakatan Rakyat dan melaga-lagakan kepimpinan PR.

Apakah peristiwa sepanjang tahun 2011 boleh menjadi ukuran kepada rakyat dalam menilai pihak mana yang harus menjadi pemerintah di negara ini, segala-galanya mungkin kini sedang dalam pertimbangan rakyat.

Tiada ulasan: