Rabu, 21 Disember 2011

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Pertahan Konsep Negara Berkebajikan

Posted: 21 Dec 2011 03:25 PM PST

malaysiadaily
http://www.sinarharian.com.my/polopoly_fs/1.12070.1323746364!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_400/image.jpgSewaktu pimpinan PAS dan seluruh ahlinya ijma' menerima konsep Negara Berkebajikan melalui muktamar tahunannya, malah ia adalah kandungan ucapan dasar Presiden parti " Membangun Negara Berkebajikan" yang telah diterima sebulat suara, maka ia menjadi dasar parti yang mesti dipertahankan oleh semua pimpinan dan ahlinya.

Tidak layak bagi mana - mana pemimpin atau ahli parti mempertikai konsep yang telah diijma'kan melalui satu majlis pemesyuaratan yang besar seperti muktamar tahunan yang sah. Sementara kritikan membina dan pandangan tambah nilai adalah senantiasa di alu-alukan.

Konsep Negara Berkebajikan adalah manifestasi dari konsep negara yang disebut oleh al quran iaitu Baldatun Tayyibatun wa Rabbun Ghafur [Negara yang sejahtera dan mendapat keampunan Tuhan Yang Maha Pengampunan]. Konsep ini juga dipertegaskan dengan tiang serinya iaitu Ubudiyyah [pengabdian diri kepada Allah swt Tuhan Yang Maha Mencipta].

Justeru itu Negara Berkebajikan ditakrifkan sebagai :

Kerajaan beramanah yang berpaksikan prinsip - prinsip adil dan ihsan [ al Adl wal Ihsan ] di dalam seluruh sistem pemerintahan termasuklah pentadbiran, perundangan, kehakiman, politik, ekonomi, sosial dan lain - lain, seterusnya membawa kepada pembinaan sebuah masyarakat yang berlumba - lumba melakukan kebajikan [Istibaq al Khayrat] dan saling bekerjasama [at Ta'awun] ke arah kejayaan [al Falah] pemerintah dan rakyat di dunia dan di akhirat.

Berasaskan takrif tersebut, layaknya tidak timbul lagi keraguan terhadap konsep Negara Berkebajikan, [apakah ia menepati atau bercanggah dengan perjuangan asal PAS.] Lantaran PAS tetap konsisten dengan dasar Islam yang diperjuangkannya dan konsep Negara Berkebajikan bukanlah suatu penyimpangan sebaliknya ia adalah suatu peneguhan terhadap asas dan dasar perjuangan Islam yang diperjuangkan selama ini.

Dewan Pemuda PAS Malaysia tetap akan mempertahankan konsep Negara Berkebajikan yang telah dimuktamadkan oleh parti melalui Muktamar Tahunannya yang ke 57 baru - baru ini dan Insyaallah Dewan Pemuda PAS Malaysia juga telah memutuskan satu komitmen besar untuk turun ke serata negara bagi memperjelaskan Konsep Negara Berkebajikan ini. Terdahulu, PAS Pusat telah pun melancarkan buku atau dokumen khas Negara Berkebajikan : Tawaran PAS. [ ianya akan menjadi teks untuk seminar dan diskusi awam anjuran DPPM ke seluruh negara kelak ~ nantikan kehadhiran kami ]

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia

Kementerian cadang guna parabola di Sabah dan Sarawak

Posted: 21 Dec 2011 03:24 PM PST

malaysiadaily


http://www.niagaria.com/pics/2011/02/13/159/parabola_1.jpgKementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan sedang menyediakan kertas kerja mengenai cadangan penggunaan cakera parabola di kalangan individu terutama di Sabah dan Sarawak.

Ketua Setiausaha KPKK Datuk Seri Kamaruddin Siaraf, berkata kementerian itu bersama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) akan mengambil kira pandangan semua pihak berhubung isu itu sebelum dikemukakan kepada Kabinet untuk memutuskannya.

"Kita akan menilai perkara itu daripada semua aspek termasuk sama ada terdapat kewajaran memberi kebebasan menggunakan careka parabola di kalangan individu atau sebaliknya.

"Ini termasuklah aspek budaya kita. Kita perlu memikirkan anak-anak kita…ada yang tidak perlu ditonton dan sebagainya kerana kita ingin membangunkan masyarakat Malaysia yang menekankan nilai budaya yang baik…jadi terpulanglah kepada kabinet untuk memberi kebebasan atau tidak (untuk menggunakan cakera parabola)," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri Majlis Penyerahan Projek Pembinaan Kompleks Bersepadu Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, di Jalan Lintas Kepayan, di sini, kelmarin.

Kamaruddin berkata demikian ketika ditanya mengenai kenyataan Timbalan Ketua Menteri Datuk Dr Yee Moh Chai Sabtu lepas, bahawa 99 peratus penduduk Sabah mahukan kebebasan dalam akses maklumat khasnya menerusi khidmat satelit.

Yee yang juga Menteri Pembangunan Sumber dan Teknologi Maklumat dipetik sebagai berkata peratus itu diperoleh menerusi pungutan pendapat yang dijalankan melalui talian Internet.

Sehubungan itu, Yee mahu undang-undang berkaitan kawalan pengedaran khidmat satelit dipinda mengikut keperluan dan mengikut keadaan di Sabah dan Sarawak.

Kamaruddin berkata kementerian itu menyedari cadangan berkenaan dan mengambil tindakan sewajarnya.

Bagaimanapun katanya, sehingga kabinet Persekutuan membuat keputusan berhubung perkara itu, undang-undang sedia ada berkaitan penggunaan careka parabola masih terpakai.

Katanya, mengikut undang-undang sedia ada, mana-mana pihak yang mahu menggunakan atau memasang satelit parabola perlu mendapatkan lesen.

"Dalam keadaan tertentu, kekecualian diberikan kepada pengguna parabola di kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak.

"Saya yakin dengan adanya perkhidmatan digital siaran TV yang mantap, akses siaran (connectivity) akan bertambah baik termasuk di Sabah dan Sarawak," katanya. -NST

Pemegang unit ASB dapat dividen 7.65 sen seunit

Posted: 21 Dec 2011 03:20 PM PST

malaysiadaily
http://www.mynewstory.net/wp-content/uploads/2011/02/asb.pngPemegang unit Amanah Saham Bumiputera (ASB) akan menerima dividen sebanyak 7.65 sen seunit bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis, 2011 berbanding 7.50 sen tahun lepas.

Seramai 7.3 juta pemegang saham, yang kini memegang lebih 95.9 bilion unit ASB, akan juga menerima bonus sebanyak 1.15 sen.

Pengerusi Permodalan Nasional Bhd (PNB), Tan Sri Ahmad Sarji Abdul Hamid, berkata pengagihan pendapatan ini melibatkan pembayaran sejumlah RM7.04 bilion dan bonus sebanyak RM628.29 juta.

Hingga Khamis lalu, kata beliau, skim itu mencatatkan pendapatan kasar sebanyak RM7.19 bilion.

"Pendapatan dividen daripada pelaburan dalam syarikat- syarikat menyumbang sebanyak RM4.09 bilion, atau 56.9 peratus daripada pendapatan kasar, manakala keuntungan daripada penjualan saham menyumbang RM2.25 bilion atau 31.3 peratus," katanya pada satu taklimat media di sini kelmarin.

Beliau berkata baki sebanyak 11.8 peratus, atau RM0.85 bilion diraih daripada pelaburan dalam instrumen jangka pendek dan pelaburan-pelaburan lain.

Ahmad Sarji berkata pembayaran pengagihan pendapatan dan bonus ini akan dikreditkan secara automatik ke dalam akaun pemegang unit, dan pemegang unit boleh mengemaskini buku pelabur ASB masing-masing mulai 3 Januari tahun depan.

Semua urus niaga bagi ASB akan ditangguhkan mulai 21 Dis, 2011 hingga 2 Januari, 2012, untuk mempermudah pengiraan peng- agihan pendapatan dan bonus, katanya.

WARGA TENTERA WAJIB TOLAK UMNO/BN JIKA SENSITIF DENGAN SOAL KESELAMATAN

Posted: 21 Dec 2011 06:42 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS


UMNO pernah menuduh DS Anwar dan anaknya Nurul Izzah `menjual' keselamatan negara kepada negara luar hanya kerana mereka menerangkan perbuatan rasuah atau komisyen di dalam pembelian peralatan tentera negara ini, contohnya seperti komisyen kapal selam `scorpene'.

Adakah kerana menerangkan korupsi pemimpin negara ini boleh menggugat keselamatan negara? Adakah DS Anwar dan Nurul Izzah menjual maklumat atau kerahsiaan pertahanan negara? Ini semua hanya tuduhan yang sehingga kini mereka gagal buktikan malahan Umno amat bimbang jika negara luar tahu perangai pimpinan mereka yang berselindung di sebalik pembelian tersebut.


Suka saya memetik kenyataan seorang bekas Pegawai Kanan Tentera yang telah berkhidmat di dalam TLDM selama 38 tahun, Laksmana Pertama (B) Muhammad Imran Abdul Hamid yang membuat kenyataan melalui Harakah bahawa Menteri Pertahanan, Zahid Hamidi mesti bertanggungjawab kerana dengan sewenang-wenangnya memberi kemudahan kepada seorang Blogger pro Umno, Papagomo untuk menaiki kapal selam KD Tun Razak selama 5 jam baru-baru ini. Suka saya bertanya, berapa ramai di antara warga TLDM yang dapat keistimewaan itu? Usahkan mereka di peringkat bawah, saya yakin pegawai kanan yang berpangkat Panglima iaitu Brigidier Jeneral atau Mejar Jeneral di dalam ATM sendiri pun belum merasai keistimewaan seperti yang diperolehi olah Blogger kaki fitnah tersebut.

Zahid Hamidi seorang penipu besar apabila memberitahu tiada Blogger yang dibenarkan menaiki Kapal Selam tersebut, tetapi apabila Blogger berkenaan sendiri menulis di dalam blognya sememangnya beliau telah menaii kapal selam tersebut bahkan berpeluang bertanya beberapa soalan kepada anak kapal berkenaan, ini menunjukkan dasar kerahsiaan negara berada di tahap terendah.

Saya sebagai bekas tentera, turut berkongsi kerungsingan dengan Laksamana Pertama (B) Imran betapa kerahsiaan keselamatan pertahanan di negara ini bila-bila masa sahaja boleh `terjual' atau `dibeli' jika inilah tahap profesionalisma Menteri Pertahanan kita.

Langkah tapisan keselamatan yang sepatutnya diambil tidak dipraktikkan dan yang paling penting apakah tujuan atau objektif Papagomo berada di dalam kapal tersebut? Apa jaminan Blogger pencacai yang sememangnya makan upah ini tidak boleh mencari upah yang lebih besar dengan menjual rahsia keselamatan negara? Tempoh 5 jam berada di dalam kapal tersebut amat selesa buat sesiapa sahaja untuk mencuri maklumat dan rahsia. Zahid Hamidi langsung tidak peka dengan aspek keselamatan negara, beliau hanya faham bahawa keselamatan negara adalah dengan `merahsiakan amalan rasuah', itu sahaja.

Sehubungan itu, saya menyeru kepada semua warga tentera dan bekas-bekas tentera, marilah kita tolak Umno yang jelas dan nyata tidak sensitif dengan soal keselamatan negara tercinta ini. Jika kamu sendiri tidak mendapat keistimewaan seperti Papagomo walaupun kamu berpangkat besar dan berkhidmat di dalam ATM berpuluh-puluh tahun, amat memalukan jika kamu berterusan bersekongkol dengan Umno dan Bn. Cukuplah warga tentera terus diperbodohkan dengan politik korup Umno/Bn./wfauzdin.blogspot.com

KEADILAN: Skandal NFC, beli kondo babitkan elemen rasuah

Posted: 21 Dec 2011 06:31 AM PST

Oleh: Nabihah Hamid


SHAH ALAM : KEADILAN membuat laporan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia supaya menyiasat National Feedlot Corporation (NFC) yang dimiliki keluarga menteri, Datuk Seri Shahrizat Jalil.

Setiausaha Agung KEADILAN, Saifuddin Nasution berkata, laporan itu termasuk pendedahan terbaru mengenai pembelian kondominium mewah oleh keluarga menteri itu di Singapura berharga RM9.9 juta.

"Skandal ini membabitkan elemen rasuah kerana kedudukan Ketua Wanita Umno yang merupakan penjawat awam mempunyai kepentingan melalui ikatan keluarga suami dan anak-anak," kata beliau selepas membuat laporan itu di Pejabat SPRM Shah Alam, petang tadi.

Saifuddin mempersoalkan bagaimana Shahrizat yang hanya merupakan seorang menteri dan suaminya yang tidak memiliki perniagaan besar, mampu membeli kondominium mewah berkenaan.

"Jadi bagaimana suami Shahrizat boleh membeli kondo berjumlah RM10juta? Dia tiada entiti perniagaan yang besar," kata beliau.

Katanya, sebelum ini SPRM berpendapat aduan pembelian kondominium One Menerung oleh NFC di Bangsar, tidak mepunyai unsur rasuah kerana KEADILAN hanya melaporkan pembelian berkenaan.

"Maka hari ini, kami tampil untuk memberikan maklumat yang lebih menyeluruh, lengkap bagi menjawab perkara asas bila, di mana, bagaimana ia berlaku," kata Saifuddin.

Ibu Pejabat SPRM di Shah Alam.

Saifuddin turut mengulas reaksi terbaru Shahrizat yang sekali lagi menafikan pembabitan beliau dalam Skandal tersebut dengan membuat kenyataan hanya isteri kepada Pengarah Eksekutif NFC.

"Kita tidak pernah kata dia bukan isteri, sejak awal lagi kita mempersoalkan posisi beliau sebagai Menteri. Dia (Shahrizat) sepatutnya memberi penjelasan samada dia tahu atau tidak mengenai projek tersebut. Adakah jawatannya mempengaruhi projek tersebut?," soalnya.

Bagaimanapun laporan terperinci tidak boleh didedahkan kerana pengadu terikat seksyen 29 (4) yang tidak membolehkan berkongsi maklumat dalam kertas aduan rasmi tersebut.

Laporan bernombor 137/2011 dibuat bersama Biro Guaman KEADILAN, Latheefa Koya dan diterima oleh tiga pegawai SPRM.

MAS siasat dakwaan sogokan di unit kargo, ketua diarah cuti

Posted: 21 Dec 2011 06:27 AM PST


KUALA LUMPUR― Syarikat penerbangan nasional MAS, yang dihimpit dengan isu kerugian kebelakangan ini, sedang menyiasat dakwaan unsur sogokan di unit kargonya, turut membawa kepada pengarah urusan MASkargo, Shahari Sulaiman bercuti sejak awal bulan lalu, kata sumber.

The Malaysian Insider difahamkan, laporan siasatan dalaman telah dihantar kepada lembaga syarikat penerbangan nasional meskipun laporan polis tidak dibuat berhubung isu itu.

"Ia berkaitan dengan bayaran sogokan di MASkargo dan lembaga sudah pun mempunyai menerima laporan," kata satu sumber kepada The Malaysian Insider.

Sumber itu menambah, pengarah urusan baru MAS Ahmad Jauhari Yahya dan pengurusan kanan kini meneliti dokumen melibatkan semua bahagian syarikat itu yang merekodkan kerugian RM1.2 bilion dalam tiga suku tahun kewangan semasa.

MAS tidak dijangka akan memperoleh keuntungan sehingga 2013 meskipun sedang mengusahakan pelan pemulihan bisnes yang baru.

"Mereka sedang membersihkan syarikat. Ini hanya permulaan," katanya lagi.

Bagaimanapun tidak pasti mengapa MAS tidak membuat laporan polis berhubung isu bayaran sogokan di MASkargo, yang merekodkan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM142 juta pada 2010.

Business Times ada melaporkan bahawa Shahari 'bercuti' sejak awal bulan lalu selepas dakwaan terbaru mengenai masalah di unit itu muncul.

Lembaga baru MAS memulakan pemeriksaan ke atas semua aspek syarikat penerbangan itu susulan perjanjian pertukaran saham antara MAS-AirAsia awal Ogos lalu.

Difahamkan, siasatan sudah dimulakan dan inkuiri dalaman juga diadakan, tetapi dakwan baru membawa kepada siasatan ini.

Shahari dinamakan sebagai pengarah urusan unit itu pada 1 September 2007 menggantikan Datuk Ong Jyh Jong.

Sebelum itu Shahari merupakan pengurus besar bahagian operasi kargo di MASkargo.

Di bawah pengurusan Shahari, MASkargo memenangi anugerah "Best Air Cargo Carrier in Asia" di Hong Kong pada 2009.

Apa Khabar Awang Adek, Sihat Ke?

Posted: 21 Dec 2011 06:22 AM PST

Mohd Sayuti Omar


Apa hal pula dengan bakal MB Kelantan yang tidak jadi, Awang Adek Hussein? Khabarnya Awang Adek ada terlibat dengan satu siasatan SPRM? Saya mendengar ceritanya malam tadi dari orang kuat Umno bahagian Bachok. Hairan juga kenapa orang Umno bercerita begitu hal Awang Adek Hussein. Apakah Awang Adek ada masalah dengan Umno Bachok?

Barang kali cerita itulah ada kena mengena dengan penjelasan Awang Adek hari ini yang mengakui dia memang ada menerima wang tunai menerusi akaun peribadinya. Katanya sumbangan itu untuk program parti.

Betullah sumbangan untuk program parti. Kata Awang Adek sumbangan itu menerusi tiga akaun peribadinya. Wang itu diuruskan oleh seorang pegawai peribadinya dan dia tahu dari mana dan untuk apa. Beliau juga ada pegang transaksi wang berkenaan. Jadi halallah wang itu?

Baguslah begitu kalau semuanya ada bukti yang jelas. Cuma yang mungkin menjadi persoalan kenapa segala bukti itu hendak ditunjukkan kepada SPRM. Tidak bolehkan kalau Awang Adek tunjukkan kepada umum menjawab persoalan yang sedang rancak diperkatakan kini. Selagi Awang tidak tunjuk orang boleh membuat berbagai tanggapan buruk kepadanya. Kalau benar wang sumbangan bentangkan kertas putih.

Pada saya elok kalau Awnag Adek senaraikan syarikat atau individu yang memberi sumbangan kepadanya. Dengan penjelasan orang akan tahu apakah wang itu ada 'berjibuh" dengan apa-apa kelulusan projek oleh kementeriannya ataupun wang suka hati atau wang hasil pajakan kebun durian di Bachok? Berapa banyak kebun Awang Adek di Bachok dan Tok Bali?

Dari apa yang Awang Adek jeaskan itu dapatlah difahamkan kenapa kebanyakan pemimpin Umno bermewah membelanjakan wang rakyat. Rupanya bukan wang mereka sendiri tetapi wang yang dikutip dari pelbagai sumbangan. Yang menjadi soal pula kenapa orang yang menyumbang itu baik sangat. Saya rasa mereka tidak menjadi semurah itu kalau tidak ada apa-apa imbuhan dan balasannya. Lumrahnya ada ubi kerana ada batas.

Sumbangan itu tentulah tidak seperti mana kita menghulurkan derma kepada peminta sedekah di kedai-kedai mamak atau di tepi jalan. Kalau menerusi akaun itu pasti banyak jumlahnya. Bagi saya juga berani Awang Adek memberi nombor akauannya untuk dimasukkan wang. Lain lain terimalah dalam bentuk cash kerana pemberian secara tunai tidak ada dokumen tranksasi. Atau pun bagi nombor akaun orang lain, atau pun transitkan wang itu ke beberapa akaun lagi baru akhirnya dicashkan untuk program parti.

Masakan Awang Adek tidak belajar dengan mereka yang licit dan bijak melarikan wang menerusi tranksasi bank? Kalau Awang Adek nak tahu salah seorang mereka saya boleh tunjukkan. Lagi pun orang itu pernah mengaku dia mendapat biaya (projek) pilihan raya daripada Awang Adek. Nak tahu, tanyalah saya?

Bila ada transksi menyebabkan mudah untuk pihak berkuasa seperti SPRM, polis dan sebagainya membuat semakan. Apa yang menimpa Awang Adek ini menyerabutkan dirinya. Pasti malam tidak dapat tidur atau pun tersintak kalau telefon berbunyi takut-takut panggilan dari pegawai SPRM minta datang memberi kenyataan.

Didoakan hendaknya tidak akan berlaku sesuatu yang buruk kepada bekas bakal MB itu. Dalam saat pilihan raya umum ke-13 kini berganjak mendekati rakyat, janganlah Awang Adek berbelit dengan masalah-masalah siasatan SPRM, buruk sangat jadinya.

PR puas hati dengan Khalid, DAP mahu MB tak timbul

Posted: 21 Dec 2011 06:21 AM PST

Harakahdaily


SHAH ALAM: Pakatan Rakyat (PR) mengutuk sekeras-kerasnya pembohongan yang disebarluaskan oleh pihak tertentu bahawa DAP sedang merancang untuk mengambil kuasa Menteri Besar Selangor dengan meletakkan calon Melayu di kerusi majoriti Melayu.

"Kita melihat ini sebagai satu usaha terdesak Umno khususnya untuk menakut-nakutkan orang Melayu supaya tidak menyokong calon-calon PR dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti," kata Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Abdul Rani Osman (gambar) pada sidang media di pejabat Ahli Parlimen Shah Alam, di sini, hari ini.

Hadir sama ialah Pengerusi DAP negeri, Teresa Kok Suh Sim dan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

Persoalan jawatan Menteri Besar Selangor tidak pernah timbul kerana PR berpuas hati dengan prestasi Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan tiada apa-apa rancangan untuk menukarnya.

"Kami yakin bahawa melalui kerjasama dan semangat saling sokong menyokong yang ditunjukkan selama ini, prestasi Selangor di bawah Tan Sri Khalid akan bertambah, bukan sebaliknya.

"Sekalli lagi kami dari PR mengutuk sekeras-kerasnya usaha adu domba dan persengketaan berbau perkauman yang disebar Umno dan menggesa mereka meninggalkan tabiat buruk dan terkutuk itu demi negara," ujar Dr Rani lagi.

Hakikatnya, kata beliau DAP adalah parti berbilang kaum tetapi telah 'dipenjarakan' dalam imej parti bukan Melayu oleh Umno sebagai strategi politik pecah dan perintah yang telah mereka gunakan ke atas rakyat selama ini.

(Dr Rani bersama Teresa dan Khalid Samad dalam sidang media Pakatan Selangor hari ini)

Jelasnya, Umno mahu meneruskan pembohongan dengan menimbulkan satu persoalan yang tidak pernah ditimbulkan oleh mana-mana pihak dalam PR.

Beliau yang juga Adun Meru menjelaskan DAP telah mencadangkan kepada PR Selangor supaya mereka dibenarkan meletak calon Melayu di kawasan majoriti Melayu.

Ini, katanya dicadangkan DAP dengan tujuan supaya DAP boleh membebaskan dirinya daripada imej yang 'dipenjarakan' oleh Umno.

Menurutnya, perbincangan telah dilakukan secara tenang dan terbuka bersama rakan-rakan PR dan bukan secara tertutup atau rahsia.

PAS dan PKR, jelasnya telah menyatakan kekhuatiran ia akan dieksploitasi oleh Umno yang sememangnya menggunakan sentimen perkauman untuk menyerang PR.

DAP, ujarnya akan dituduh gila kuasa dan PAS serta PKR pula akan dituduh pengkhianat bangsa.

"Walaupun inilah apa yang sering dilakukan Umno, namun tindakan itu boleh mengukuhkan persepsi yang songsang ini di kalangan masyarakat Melayu," ujarnya.

Justeru, beliau berharap semoga rakyat diselamatkan daripada politik perkauman sempit yang diperjuangkan Umno BN.

"Semoga rakyat memahami bahawa politik sedemikian hanya pembohongan Umno BN untuk menutup amalan rasuah dan penyelewengan yang telah menjadi darah daging mereka selama ini," katanya.

Kelantan tandatangan 6 MoU pembangunan

Posted: 21 Dec 2011 06:18 AM PST

Rizal Tahir



KOTA BHARU: Sebanyak enam perjanjian persefahaman antara kerajaan negeri dengan beberapa buah syarikat swasta untuk enam program pembangunan rakyat di negeri itu.

Perjanjian persefahaman itu meliputi program modal insan, industri multimedia, animasi, akademi filem Islam kreatif, penubuhan wings coffee, salon dan latihan pembangunan industry kreatif.

Majlis perjanjian persefahaman itu diwakili oleh wakil-wakil kerajaan negeri dan syarikat swasta terbabit, Universiti Kreatif Limkokwing, profima, Wings Coffee Sdn Bhd, Making Headlines Design Sdn Bhd dan Zentrum Future Studies.

Perjanjian berkenaan diadakan sempena majlis perasmian Karnival Kerjaya dan Keusahawanan Kreatif Kelantan 2011 yang diadakan selama dua hari bermula 20 Disember di KTC pagi semalam.

Sebanyak 30 gerai yang mewakili syarikat-syarikat kreatif Kelantan dan luar mempamerkan produk masing-masing pada program yang bertemakan 'Kuasa Anak Muda Pemangkin Industri Kreatif'.

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata program ini berpeluang anak-anak muda Kelantan untuk mempamerkan bakat kreatif mereka kepada umum.

Katanya, pada masa yang sama ianya juga bertujuan untuk memberi peluang anak muda Kelantan mempelajari pelbagai ilmu kemahiran kreatif seperti batik, fotofrafi, seramik, ukiran kayu dan berbagai lagi.

"Ianya dapat menjana pendapatan keluarga melalui kemahiran yang ada,"ujarnya.

Teks ucapannya dibacakan oleh Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yaacob.

Perkasa jangan keluar kenyataan tidak berasas

Posted: 21 Dec 2011 06:14 AM PST

Harakahdaily


KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPP Malaysia) membidas kenyataan Setiausaha Agung Perkasa, Syed Hassan Syed Ali yang mendakwa penggunaan dakwat kekal akan membawa negara ke belakang.

"Bagi DPP Malaysia, kenyataan seperti ini seolah-olah tidak mahu negara ini berganjak ke arah sistem pilihanraya di Malaysia yang lebih adil, telus dan penuh dengan amalan demokrasi yang tinggi," kata ketua penerangannya, Riduan Mohd Nor.

Katanya, DPP Malaysia merasa hairan bagaimana Perkasa boleh mempertahankan agar dakwat kekal tidak digunakan dalam keadaan semua pihak bersetuju supaya ianya digunakan.

Baginya, alasan bahawa Malaysia adalah negara maju dan canggih sehingga tidak memerlukan dakwat kekal adalah alasan yang yang amat dangkal.

Ini, katanya kerana selama ini dalam keadaan negara tidak meggunakan dakwat kekal, selama itulah berlakunya pelbagai penipuan dan penyelewengan hasil dari daftar pemilih.

"Persoalannya, apa yang Perkasa khuatirkan dengan penggunaan dakwat kekal?

"Mengapakah Perkasa gusar sangat terhadap kebenaran yang akan disingkapkan hasil dari penggunaan dakwat kekal dan apakah kerana ada kuasa yang bakal tergugat dalam PRU ke 13 nanti sehingga boleh menjejaskan masa depan Perkasa?" soalnya.

Selain itu, ujarnya DPP Malaysia merasa pelik kerana Perkasa mendakwa ramai pengundi Melayu tidak keluar mengundi jika dakwat kekal digunakan.

Beliau mempersoalkan atas dasar apakah dakwaan Perkasa itu.

Soalnya lagi, mengapa pula orang Melayu tidak mahu turun mengundi hanya kerana ada dakwat kekal digunakan.

Jika alasan syarak digunakan, ujarnya Majlis Fatwa Kebangsaan telah meluluskan dan tiada apa-apa masalah dalam menggunakan dakwat kekal.

Jelasnya, orang Melayu hanya tidak turun mengundi jika ada ancaman atau ugutan terhadap mereka daripada turun mengundi.

Menurutnya, dalam keadaan negara aman seperti Malaysia, orang Melayu tidak perlu risau untuk turun mengundi kerana tiada siapa berhak mengugut orang Melayu daripada menunaikan hak dan kewajipan mereka.

Beliau menjelaskan mengundi dalam pilihan raya adalah suatu kewajipan kerana ia berkaitan memilih pemimpin yang akan memimpin negara dan masa depan rakyat.

Oleh itu, katanya Perkasa tidak perlu mengeluarkan kenyataan yang tidak berasas seperti itu.

Perkasa, kata beliau sepatutnya mengalu-alukan usaha SPR yang mahu mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap sistem pilihanraya di Malaysia yang telah lama diperkatakan orang.

"Lebih dari itu, Perkasa perlu memujuk orang Melayu turun mengundi bagi membuat perubahan di dalam negara ini," ujarnya.

Latif Ibrahim Kritikal Di IJN

Posted: 21 Dec 2011 06:12 AM PST

MALAYSIA CHRONICLE



KUALA LUMPUR- Penyanyi veteran Abd. Latif Ibrahim atau Latif Ibrahim, 61, dimasukkan ke Unit Rawatan Koronari (CCU), Institut Jantung Negara (IJN) pada Ahad lalu akibat serangan sakit jantung.

Penyanyi yang juga adiknya, Datuk Khatijah Ibrahim berkata Latif kini berada dalam keadaan kritikal tetapi stabil.

"Dia dimasukkan ke CCU selepas muntah-muntah dan kini keadaannya agak kritikal.

"Buat masa ini dia berada dalam keadaan tidak sedarkan diri akibat ubat tidur yang diberikan oleh pihak IJN," katanya ketika dihubungi mStar Online di sini, Rabu.

Tambah Khatijah, ini merupakan kali kedua penyanyi tersebut dimasukkan ke IJN akibat penyakit yang sama.

"Dia sudah lama mengidap penyakit jantung dan pernah menjalankan pembedahan 12 tahun lalu akibat serangan jantung," katanya.

Dalam pada itu, Khatijah berkata buat masa ini pelawat yang ingin menziarah tidak dibenarkan masuk atas arahan pihak IJN.-mStar

Bersih: Langkah diumum tak cukup, SPR harus laksana semua lapan tuntutan

Posted: 21 Dec 2011 06:10 AM PST

MALAYSIA CHRONICLE


KUALA LUMPUR – Bersih 2.0 mahu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melaksanakan kesemua lapan tuntutan yang telah dikemukakan oleh pihaknya sebelum ini meskipun agensi pelaksana pilihan raya itu sudah mula mengambil beberapa langkah.

"Bersih 2.0 menggesa SPR agar mempercepatkan pelaksanaan kesemua lapan tuntutan yang telah diletakkan sebelum pilihan raya umum akan datang," kata gabungan tuntutan pilihan raya itu dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Kata Bersih 2.0, kesemua lapan tuntutan yang diletakkan pihaknya adalah penting bagi memastikan tahap minimum pilihan raya yang bersih dan adil dapat dirasai.

Dengan merujuk kepada beberapa pengumuman kelmarin, tegas Bersih 2.0, walaupun SPR sudah mengambil langkah-langkah ke arah pembaharuan pilihan raya, langkah-langkah yang diumumkan belum cukup memadai dalam memastikan tahap keadilan minimum yang diperlukan.

Kelmarin, SPR mengumumkan penggunaan dakwat kekal dan pengundian di peti undi membabitkan anggota tentera dan polis, bukan lagi menggunakan sampul surat di bawah sistem pengundian pos.

Anggota pasukan keselamatan itu akan mengundi lebih awal.

Kenyataan Bersih 2.0 berkata, Januari 2012 akan genap enam bulan sejak perhimpunan 9 Julai diadakan apabila sekitar 50,000 rakyat Malaysian turun ke jalan raya menuntut pembaharuan pilihan raya.

Sejak tempoh itu katanya, SPR hanya komited untuk memenuhi satu daripada lapan tuntutan khususnya dakwat kekal.

"Permintaan pembaharuan undi pos hanya sebahagian sahaja dilaksanakan manakala enam yang lain masih belum diatasi," katanya.

Selain itu, Bersih 2.0 juga kecewa kerana Rang Undang-undang Perhimpunan Aman diluluskan oleh Dewan Negara semalam meskipun kandungannya bercanggah dengan hak fundamental untuk berhimpun.

"(Oleh itu) pilihan raya yang bersih dan bebas adalah fantasi apabila kebebasan sivil dikongkong," katanya.

Justeru, katanya, pihaknya mahukan usaha mendapatkan perkenan Yang di-Pertuan Agong agar langkah mewartawkan undang-undang ditangguhkan.

"Rang Undang-undang itu harus ditarik balik dengan segera," katanya.-themalaysianinsider


Cadangan Wujudkan Semula Perkhidmatan Bas Mini Dipertimbang:Jelaing

Posted: 21 Dec 2011 06:06 AM PST

MALAYSIA CHRONICLE


KUALA LUMPUR- Kerajaan akan menimbangkan keperluan untuk mewujudkan semula perkhidmatan bas mini di ibu negara sekiranya ia mampu memberi keselesaan kepada warga kota terutamanya pengguna perkhidmatan awam, persidangan Dewan Negara diberitahu pada Rabu.

Timbalan Menteri Pengangkutan Jelaing Mersat bagaimanapun berkata, cadangan itu tidak akan dilaksanakan dalam tempoh terdekat kerana kerajaan sedang melaksanakan beberapa langkah untuk menaik taraf sistem pengangkutan awam bandar sedia ada.

"Sistem (kerja menaik taraf) yang baru ini masih di peringkat pelaksanaan, malah kita sedang menunggu lagi beberapa tren baru dari luar negara namun jika ada keperluan terhadap mengembalikan perkhidmatan bas mini supaya keadaan bandar lebih selesa, kementerian akan buat pertimbangan," katanya ketika menjawab soalan tambahan Senator Datuk Mustafa Kamal Mohd Yusoff.

Mustafa Kamal ingin tahu mengenai pendirian kementerian dalam pelaksanaan semula sistem perkhidmatan pengangkutan awam itu setelah ditamatkan pada tahun 1998.

Menjawab soalan asal Senator Datuk Abdul Rahim Abdul Rahman berhubung langkah kerajaan untuk menaik taraf sistem pengangkutan awam sedia ada, Jelaing berkata langkah paling utama adalah dengan penubuhan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Beliau berkata SPAD bertanggungjawab menyusun dan memantau industri perkhidmatan awam serta memastikan pematuhan terhadap tahap perkhidmatan tersebut.

"Selain itu, melalui inisiatif Bidang Keberhasilan Negara juga, kerajaan akan memberikan tumpuan ke arah meningkatkan kapasiti dan kecekapan sistem kereta api komuter dan sistem transit aliran ringan), menyusun semula sistem bas bandar dan menaik taraf stesen-stesen pengangkutan awam," katanya.- BERNAMA

Misi mustahil: Zahid gagal menyembunyikan isu Altantuya-Scorpenes.

Posted: 21 Dec 2011 06:04 AM PST

Nawawi Mohamad, Stan Lee, Malaysia Chronicle


Terdapat pelbagai kisah seram berkaitan orang yang telah mati, terutamanya mereka yang dibunuh dan datang semula menghantui orang yang membunuhnya. Si mati akan membalas dendam, begitulah selalunya bagaimana ia berakhir. Jika tidak, rohnya tidak akan tenteram.

Altantuya Shariibu, seperti yang lain juga dikatakan seakan-akan kisah-kisah sera ini. Altantuya yang berumur 28 tahun, seorang warga Mongolia telah mati dibunuh di Malaysia pada tahun 2006, telah menjadi salah sebuah kisah lagenda di sini.

Ada juga yang mempercayai sial dan bagi mereka, kapal selam Scorpene yang kurang digunakan dan berhubung rapat dengan kisah Altantuya juga ada terkena sialnya sendiri. Ini tak ubah seperti kata pepatah Melayu yang menyatakan, bangkai gajah tidak mungkin boleh disembunyikan.

Harga mahal, kualiti tiada

Pada bulan Jun 2002, kerajaan Malaysia telah menandatangani perjanjian bernilai 1 billion Euro dengan Armaris (sekarang DCNS) dan pembuat kapal perang Sepanyol Izar (sekarang Navantia) untuk membeli 2 SSK Scorpene berserta bantuan sokongan dan latihan teknikal.

Warga Malaysia terkejut mendengar kaitan rapat Altantuya dengan perjanjian Scorpene menerusi sejumlah 114 juta Euro dalam bentuk komisyen yang dibayar kepada Perimekar, syarikat yang sangat rapat dengan Menteri Pertahanan dan Perdana menteri semasa, Najib Razak. Skandal Scorpene melibatkan pembayaran sebanyak 114.96 juta Euro (RM 574.8 juta) kepada Najib melalui Perimekar.

Maklumat dari pihak industri pertahanan, kos penyelengaraan kapal selam adalah sebanyak RM 270 juta setahun dan telah meningkat ke RM600 juta . Ini bermakna, jumlah penyelengaraan Scorpene akhirnya akan mencecah RM10 billion tidak lama lagi.

Satu lagi percubaan untuk menutup skandal Scorpene

Najib telah berulang kali menafikan pembabitannya dalam skandal ini. Dia cuba untuk menjauhkan diri daripada kes itu dan cuba menutupnya dengan menggunakan mahkamah untuk menyabitkan kedua-dua orang pengawal peribadinya sebagai pemunuh Altantuya. Cara lain seperti menggunakan media yang dikawal kerajaan dengan bersumpah diatas nama Allah bahawa dia tidak pernah mengenali Altantuya pada masa kempen pilihanraya di Ijok . Kemudian, setelah semua usahanya gagal, Najib dipaksa untuk membela dirinya. Namun, ada yang menceritakan bahawa, Altantuya tidak bisa pergi begitu sahaja.

Benar sekali, skandal itu timbul lagi. Kali ini, ia muncul pada sambutan LIMA 2011, dimana menteri pertahanan, Zahid Hamidi telah disoal tentang mengapa blogger UMNO, Papagomo telah diberi keistimewaan menaiki Scorpene bersama Ketua menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng. Bukankah ini sesuatu yang membazir untuk membawa Lim Guan Eng dan Papagomo untuk menyelam menggunakan Scorpene ini selama 90 minit supaya media BN boleh memaksa Guan Eng yang juga ketua setiausaha DAP untuk memuji Scorpene sebagai kapal selam yang hebat.

Setelah menaiki kapal selam, sebuah SMS menghebohkan cerita bahawa LGE dah kena brainwash oleh perisik Perancis dengan arak dan gadis-gadis diatas kapal. Zahid juga mahu ikut sekali tetapi isterinya menentang.

Sememangnya penyelaman itu merugikan pihak yang cuba menterbalikkan persepsi bahawa korupsi dan skandal itu ada kena mengena dengan Najib. Walau apa pun, usaha Zahid telah sebenarnya menimbulkan semula prasangka rakyat terhadap kes itu. Masih lagi belum terjawab kenapa kerajaan Malaysia membayar jumlah yang besar untuk mendapatkan dua kapal selam yang tidak berguna dan rasuah yang telah diberi kepada NAjib melalui Perimekar , syarikat milik teman rapat Najib, Razak Baginda.

Tak masuk askar, tak patriotik

Zahid yang berusia 58 tahun itu juga tidak sunyi dari kontroversi. Dia dikritik kerana hujahnya di parlimen mendakwa orang Cina dan India terdiri dari jumlah yang kecil sahaja dalam pasukan tentera kerana mereka kurang semangat patriotik . Dia dikatakan bersifat perkauman dan memperlekehkan konsep 1 Malaysia Najib yang goyah pada masa ini.

Zahid sama ada tidak dapat atau hanya enggan memahami bahawa bukan Melayu sama patriotik sepertimana orang Melayu juga dan semangat patriotik muncul dalam pelbagai bentuk dan bukan hanya dengan menyertai bidang ketenteraan. Menjadi warga yang produktif mematuhi undang-undang juga adalah satu bentuk patriotisme. Tetapi mencuri dana negara dan melalui pelbagai helah, adakah itu patriotik? Adakah dengan merampas kekayaan negara dan menyeleweng hak rakyat ke ambang kebankrapan patriotik? Ada yang akan setuju bahawa ini adalah pengkhianatan!

Ahmad Zahid juga enggan mengakui bahawa bilangan yang besar orang Melayu dalam tentera adalah semata-mata kerana ramai yang terdesak untuk mendapatkan wang. Dengan kurangnya gred, kemahiran, berserta kemahiran keusahawanan, bagaimanakah Melayu akan hidup jika tidak menyertai tentera? Orang bukan Melayu terutama orang Cina sangat pintar dan mempunyai kebebasan untuk memilih jalan hidup.

Tentera Amerika juga sukar untuk menarik minat rakyatnya jika tidak kerana ganjaran wang dan kemudahan yang lain. Enggan menghadapi kenyataan, Zahid telah menghina kaum Cina dan India. Dia memperkecilkan pengorbanan bukan Melayu yang berada didalam tentera dan tentera laut. Melalui penulisan, dia telah menidakkan segala kerja keras dan sumbangan meraka kepada Negara.

Kesetiaan beralih arah

Hakikatnya adalah bahawa Zahid hanyalah salah seorang ahli politik yang bersifat bermuka-muka demi menunjukkan sokongan kepada Najib. Dia cuba untuk mengalihkan perhatian kita dari Scorpenes dengan menggunakan Guan Eng untuk membersihkan persepsi negatif rakyat Malaysia terhadap kapal selam. Dengan PRU ke-13 tidak lama lagi, Zahid tidak sabar ntuk menunjukkan kepada Najib bahawa dia berada di pihaknya.

Zahid telah dipanggil sundal politik pada masa lalu. Zahid pada mulanya dekat dengan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim dan selepas jatuh di antara Mahathir dan Anwar, Zahid menggambarkan dirinya sebagai penyokong kuat Mahathir. Namun selepas Mahathir bersara, Zahid menunjukkan sikap lantang menentang Mahathir, mahukan kronisme dan nepotisme berakhir dalam kerajaan Malaysia.

Ia adalah jelas bahawa Zahid masih mahu menjadi Menteri Pertahanan selepas PRU ke-13. Sinisnya, dia masih mahu mempengerusikan pembelian perkakasan tentera dan senjata yang lain. Rakan-rakan UMNO yang lain juga yakin bahawa Zahid ingin menjadi Men teri Besar Perak yang seterusnya. Spekulasi telah bertiup kencang bahawa dia berada di atas senarai panas calon-calon untuk menggantikan Zambry Kadir, yang telah tersilap langkah denga terlalu banyak melakukan kesilapan bodoh.

Mungkin ada benarnya sial yang dibawa kes pembunuhan itu. Mungkin juga roh Altantuya yang tidak tenteram bukan sahaja menghantui mereka yang terlibat secara langsung dalam pembunuhannya tetapi juga kepada mereka yang cuba menyembunyikan kebenaran daripada terbongkar.Malaysia Chronicle

PRU-13 semakin hampir, Perak bertukar menjadi tempat ‘pembunuhan politik’

Posted: 21 Dec 2011 05:51 AM PST

Moaz Nair, Malaysia Chronicle


Pemilihan terkini menunjukkan bahawa rakyat Perak akan memihak kepada Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum akan datang, yang dijangka akan dipanggil pada tahun 2012. Ia akan menjadi satu tugas besar bagi Barisan Nasional (BN) untuk kekal berkuasa selepas diambil alih secara kelam-kabut dan diragui oleh Pakatan Rakyat pada Februari 2009 selepas tiga anggota perundangan negeri dari Pakatan mengisytiharkan diri mereka sebagai ahli bebas. Rupa-rupanya, pengundi masih marah atas peristiwa-peristiwa yang menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat melalui proses mahkamah.

Zambry Abdul Kadir, MB terkini, tidak boleh dipersalahkan bagi Umno sekarang dan BN yang tidak popular di Perak. Malah di seluruh negara populariti mereka juga telah semakin surut ke tahap yang paling rendah kerana kualiti kepimpinan yang lemah dan huru-hara yang berkaitan dengan skandal, rasuah, dan kronisme di kalangan pemimpin mereka.

Ramalan oleh penganalisis politik bahawa pilihan raya umum akan datang akan menyaksikan Pakatan Rakyat menang dengan majoriti mudah di Perak. Zambry menyedari kesusahan ini dan masa kini amat buruk baginya, seperti yang ditambah kepada kelemahan lama politik ini terdapat beberapa Umno ghairah yang mengintai jawatan MB Perak - sedih melihat kelemahan Zambry sebagai pemimpin bagi tiga tahun yang lepas. Seorang pengundi dari Ipoh telah berkata: "pilihan raya umum akan datang akan melihat kemenangan bagi Pakatan. Zambry, atau mana-mana Umno yang lain yang ingin menjadi MB, tidak akan menggoyahkan sentimen rakyat di sini. Orang ramai masih akan mengundi untuk Pakatan Rakyat. "

Zambry tidak akan bertanding bagi kerusi negeri

Permainan politik di Perak adalah mudah tetapi jijik. Zambry secara tidak sengaja dijadikan 'kambing korban' apabila BN mengambil alih Perak dari Pakatan Rakyat pada Februari 2009. Dia terpaksa untuk melakukan hampir semua kerja 'kotor' bagi parti pemerintah pada masa itu dan selepas Barisan Nasional menggulingkan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak. Ketika itu, mereka tidak kisah jika Zambry telah dipulaukan dan akhirnya menjadi wira selagi Perak kekal di dalam pegangan BN. Ini telah dianggap sebagai 'pengorbanan personaliti' yang dirancang oleh mereka yang berada dibahagian atas dalam Umno. MB Perak seterusnya jika BN memenangi pilihan raya negeri akan datang yang sangat tidak mungkin - tidak mungkin Zambry lagi.

Menurut beberapa penganalisis politik, Zambry tidak akan bertanding bagi kerusi negeri pada pilihan raya umum akan datang. Dia mungkin boleh diberikan kerusi Parlimen untuk bertanding atau beliau akan memilih untuk tidak bertanding langsung. Skim Umno di sini adalah seseorang yang baru bagi kepimpinan negeri kemungkinan besar akan membantu membuat rakyat melupakan dosa dan pengalaman pahit daripada kemelut 2009. Ini adalah perlawanan politik yang agak bijak yang direka oleh pemimpin-pemimpin politik yang licik dalam Umno. Biarpun begitu, penganalisis politik telah Memberikan peluang yang amat tipis bagi BN untuk mengekalkan Perak dalam pilihan raya umum yang akan datang. Pakatan, seperti ditunjukkan dalam pemilihan, akan memenangi Perak tetapi dengan majoriti mudah.

Menurut beberapa sumber yang boleh dipercayai yang memihak kepada Zambry, pihak kedua tidak akan mengalah dengan mudah jika terdapat satu cabaran untuk jawatan MB jika BN menang di Perak pada pilihan raya umum akan datang. Penyokong kuat Zambry di Pangkor berkata: "Kami tahu bahawa terdapat orang lain yang bercita-cita untuk mengambil alih jawatan Zambry. Kami tidak akan menyokong atau mengundi mereka. "Zambry di pihaknya, walaupun beliau tidak popular sebagai MB, masih bertekad untuk bertanding kerusi DUN dan kekal sebagai MB Perak.

Mahukan Mb yang lebih 'berwajah-melayu'

Zambry mempunyai sebab-sebab yang betul dan sah untuk berbuat demikian. Kali ini dia mahu membuktikan kepada rakyat bahawa dia adalah MB 'sah' Perak untuk menolak tuduhan pengkritik bahawa dia adalah ketua 'yang dilantik mahkamah '. Dia mahu menunjukkan bahawa ia bukan nasib bahawa dia menjadi MB. Pelantikan beliau sebagai MB yang sah dan ia adalah kerana kebolehan dan kredibiliti beliau. Ramai rakyat Perak walaupun tidak memihak kepada Zambry, tidak juga memihak kepada mana-mana MB lain dari BN. Mereka mahu mengembalikan jawatan itu kepada Mohammad Nizar Jamaluddin - MB popular yang menerajui negeri ini selepas pilihan raya umum Mac 2008 dan sebelum Zambry mengambil alih pada bulan Februari 2009. Pengundi dari Changkat Jering berkata: "Saya tidak mengundiPakatan Rakyat dalam pilihan raya umum lepas. Kali ini saya akan mengundi untuk Pakatan Rakyat. Saya mahu melihat Nizar kembali sebagai MB. "

Tetapi, ahli-ahli Umno di Perak dan di peringkat persekutuan percaya sebaliknya. Zambry semakin kurang popular di kalangan orang Melayu di Perak. Sesetengah ahli UMNO masih mahu MB yang lebih 'keMelayuan' untuk mengetuai negeri ini untuk menentang Nizar yang popular yang sentiasa disebut-sebut untuk menjadi MB Perak selepas pilihan raya umum akan datang. Ahli UMNO di sini merasakan bahawa Zambry tidak sepadan dengan karisma dan populariti Nizar. Tetapi, mereka juga berasa serba-salah sebagai orang yang memilih untuk menggantikan Zambry kerana takut tindak balas negatif dari penyokong pihak kedua.

Ia adalah hakikat di Perak, pada masa ini, terdapat terlalu banyak pemimpin-pemimpin Umno yang mengintai jawatan MB dan mereka semua mempunyai penyokong mereka sendiri - tanda-tanda bahawa Umno berpecah. Seorang penyokong Umno Parit berkata: "Ia akan menjadi sukar kali ini. Ahli-ahli Umno berpecah. Mereka mempunyai calon mereka sendiri untuk bersaing bagi menjadi MB. Jika calon mereka tidak dipilih untuk bertanding bagi jawatan tersebut ini akan mengganggu jentera pilihan raya Umno. "Malah, rasa tidak puas hati di kalangan ahli-ahli Umno ini telah meletus di negeri ini.

Rakyat tidak yakin

Umno kini menghadapi satu keadaan ketat di Perak. Jika Zambry tidak dipilih untuk terus menjadi MB -dalam keadaan yang dibayangkan di mana BN dapat mengekalkan Perak – ini akan melemahkan semangat beliau. Jika Zambry adalah kononnya orang yang patut mengekalkan jawatannya sebagai MB dan BN kalah kepada Pakatan Rakyat, Zambry akan dipersalahkan dan kerjaya politik beliau akanr bakhir pra-matang. Zambry tidak mahu meninggalkan politik sebagai si kalah dengan maruahnya dibuang.

Menurut penyokong kuat beliau, Zambry berusaha keras untuk menarik perhatian rakyat bahawa beliau masih relevan di Perak. Beliau pergi mengelilingi kampung memberitahu betapa banyak beliau telah membantu membangunkan negeri ini untuk tiga tahun yang lalu. Rakyat tidak terlalu yakin. Seorang penduduk di Bota berkata: "Saya tidak melihat sebarang perubahan dalam kehidupan kami di sini kecuali harga hampir semua benda telah naik. Mereka yang bekerja untuk kerajaan mempunyai wang untuk dibelanjakan, perniagaan mereka membuat wang tetapi kita mendapati sukar untuk memenuhi keperluan. Saya mempunyai lima anak yang bersekolah dan kehidupan bagi kebanyakan kita di sini adalah amat sukar. "

Zambry sedar bahawa ramai penduduk luar bandar di sini masih mempunyai hati untuk Nizar - pendahulunya. Ramai rakyat Perak masih berfikir Nizar sebagai MB yang sah. Secara umumnya, orang Melayu terbahagi kerana mereka kini mempunyai kecenderungan untuk mengundi PAS, PKR dan juga DAP. Umno, nampaknya, tidak boleh bergantung kepada keseluruhan undi Melayu kerana ia akan menjadi hampir berpecah-ke-tiga pengundi Melayu untuk Umno dan parti-parti pembangkang. Walaubagaimanapun, Zambry tidak berputus asa memerhatikan fenomena ini. Beliau tahu bahawa beliau tidak boleh mendapat sokongan penuh walaupun daripada ahli-ahli Umno. Beliau perlu bergantung kepada pengundi Cina dan India.

Janji-janji kosong

Beliau telah berusaha keras untuk menarik perhatian rakyat Cina dengan menghadiri hampir semua acara MCA tetapi sokongan bagi beliau di kalangan orang-orang Cina tiada. MCA telah kehilangan pengaruhnya di Perak kepada DAP, PKR dan juga PAS. Untuk Gerakan dan PPP, mereka berada di surut terendah mereka, sebagai persepsi bahawa kedua-dua parti komponen BN adalah kesimpulan tidak penting di Perak. Kemungkinan bahawa semua calon-calon MCA, Gerakan dan PPP yang bertanding dalam pilihanraya umum akan datang di Perak akan kehilangan kerusi mereka kepada pembangkang. Pengundi dari Jelapang jibed berkata: "MCA dan Gerakan tiada harapan lagi. Orang-orang Cina di sini akan mengundi untuk calon-calon PAS untuk memberi peluang kepada Pakatan. Mereka percayakan PAS berbanding calon BN. "

Zambry juga akan pergi berjumpa dengan kaum India dan bercakap kepada mereka dalam bahasa Tamil untuk menarik perhatian mereka bahawa dia tidak lupa asal-usulnya. Malangnya, kaum India yang terpinggir tidak yakin dengan semua percakapannya yang manis. Mereka sudah kebal kepada retorik Umno tipikal yang tidak bermakna. Satu pengundi India di Sungkai tersenyum: "Umno terkenal dengan janji-janji kosong. Mereka telah menjanjikan gunung untuk kaum India pada masa lalu tetapi itu semua janji-janji kosong. Sebaik sahaja mereka memenangi pilihan raya itu, mereka akan berdiam diri dan mengabaikan kaum India. Ceramah manis masa ini tidak akan membuat kita mengundi untuk MIC atau Umno. Kami mengundi DAP pada tahun 2008 dan kita akan sekali lagi mengundi DAP atau pembangkang kali ini. "

Tidak kira bagaimana Zambry telah bekerja keras untuk meyakinkan orang ramai, dia mendapati dirinya bersikap defensif kebanyakan masa. Beliau kadang-kadang mengalami 'penolakan' ketika mendekati rakyat tetapi telah menanganinya secara bijak kerana beliau memahami sentimen itu. Beliau tidak popular di kalangan pengundi yang boleh dikesan oleh pemimpin-pemimpin Umno.

Huru-hara politik dalam Umno

Malah minoriti India Muslim di sini tidak terlalu kagum dengan Umno. Anehnya, bukan semua India Muslim di Perak menyokong Umno walaupun MB yang sedia ada adalah 'jenis mereka'. Seorang pemilik restoran di Grik, mengejek: "Orang Melayu tidak terlalu gembira dengan kami sejak akhir-akhir ini. Mereka dengki kepada kita kerana kita bekerja keras dan sudah tentu mendapat pendapatan yang lebih. Kami tidak meminta apa-apa dari Umno. Mengapa orang Melayu mesti iri hati pada kita? Kita memperoleh wang melalui kerja keras. "Orang Melayu di sini tidak terlalu gembira kerana umat Islam India yang lebih berjaya telah mencerobohi ' wilayah bumi' mereka. Ia kelihatan seperti 'sindrom Pulau Pinang' ini -di mana kebanyakan orang Melayu tidak senang dengan umat Islam India - telah merebak ke Perak dan juga telah memberi kesan kepada negeri-negeri lain juga.Orang Melayu sekarang semakin sedar bahawa hak-hak dan keistimewaan mereka secara beransur-ansurdiambil oleh sesetengah pseudo-Melayu. Sama seperti yang sedang berlaku di Pulau Pinang, terdapat sejenis permusuhan yang diselaraskan antara orang Melayu dan India Muslim di Perak.

Untuk mengeruhkan keadaan bagi Zambry, ada juga huru-hara politik dalam Umno sendiri di Perak. Pertelingkahan dalam Umno Perak tidak dapat dielakkan. Pemuda Umno Perak tidak kelihatan memihak kepada Zambry menjadi MB. Mungkin - menurut beberapa penganalisis politik -mereka melihat beliau sebagai bukan 'Melayu sebenar'. Mereka juga melihat beliau sebagai MB yang tidak berkesan. Kebenarannya, itu semua atas sebab-sebab Pemuda Umno Perak mempunyai calon mereka sendiri untuk jawatan MB Perak. Penyokong Zambry di Pangkor berkata: "Walaupun kami menyokongnya, ia akan sukar bagi Zambry untuk mengekalkan jawatannya sebagai MB. Pertandingan ini bukan sahaja dalam Umno mencuba untuk mendapatkan jawatan itu tetapi ancaman sebenar akan datang dari Nizar. Nizar akan menang mudah, lebih popular dan kemungkinan untuk Pakatan Rakyat mengambil alih di sana. Pertengkaran dalam Umno akan membawa kepada sabotaj dalaman dan ini akan membantu Pakatan Rakyat lebih lagi. "

Presiden MCA berkemungkinan akan bertanding

Cubaan untuk jawatan nombor satu itu semakin sengit dalam Umno. MCA, Gerakan, MIC dan PPP tidak mampu berbuat apa-apa kerana peperangan 'kawasan' politik dalam Umno di Perak boleh menjejaskan peluang mereka untuk mendapatkan undi daripada ahli-ahli Umno. Parti-parti komponen BN tidak mempunyai pilihan tetapi bergantung kepada ahli-ahli Umno untuk memenangi mana-mana tempat duduk mereka untuk bertanding. Seolah-olah ramalan betul bahawa majoriti undi Cina dan India akan pergi kepada calon Pakatan sekali lagi.

Terdapat khabar angin bahawa Presiden MCA mungkin akan bertanding di salah satu daripada kerusi selamat Umno di Perak kerana dia tahu bahawa dia tidak boleh menang dalam mana-mana kerusi majoriti Cina. Tetapi peluang beliau menang di kerusi majoriti Melayu adalah sama tipis walaupun hakikat bahawa hanya baru-baru ini 'outsourcing' isu Hudud Umno kepadanya untuk memberitahu semua rakyat Malaysia bahawa undang-undang syariah ini tidak boleh diberi kuasa oleh mana-mana parti-parti politik di negara ini. Beliau berjaya mengambil beberapa 'ulama' yang tidak dimaklumkan dan Umno yang bodoh agama untuk bermain-main mengenai perkara ini. Ia hanya akan berakhir dengan menjadikan orang Melayu lebih kecewa dengan beliau dan Umno.

Perkara Hudud yang didukung oleh Presiden MCA betul-betul telah memakan diri sendiri ke atas Umno dan Najib, tetapi Najib telah memilih untuk berdiam diri mengenai perkara ini. Apa lagi, 'video chartbuster' MCA yang diedarkan dan dijual seperti goreng pisang panas di hampir semua pilihan raya kecil pasti akan kembali untuk 'melayan' orang-orang di Perak pada pilihan raya umum akan datang. Presiden yang mulia akan disembelih secara politik di mana-mana kerusi yang dia akan bertanding di Perak.

Terlalu banyak pecahan di dalam Umno

Merasakan Zambry akan diketepikan oleh kepimpinan Umno atas, puak Umno yang kuat telah muncul dalam sokongan daripada bekas MB, Tajol Rosli akan dibuat MB lagi jika semua BN menang di Perak. Ada satu lagi kumpulan yang kuat sejajar dengan Ahmad Zahid Hamidi - Naib Presiden Umno dan menteri persekutuan - walaupun dia tidak boleh menjadi pilihan Najib. Zahidi mungkin merasa bahawa dengan menjadi MB, ia akan menjadi satu kejayaan besar baginya kerana beliau tidak pasti bahawa beliau akan dikekalkan sebagai menteri selepas pilihan raya umum akan datang.

Pendedahannya tentang banyak perkara tidak menggembirakan tuan politiknya. Terdapat isu atas dakwaan rasuah rasmi selepas kecurian dua Northrop Grumman F-5E enjin jet pejuang dibuat oleh US yang bernilai US29million yang telah dicuri dari pangkalan udara tentera dan dijual di pasaran gelap. Ini berlaku ketika Najib adalah Menteri Pertahanan. Turut didedahkan adalah kapal selam Scorpene -RM7billion yang dibayar bagi dua kapal selam Scorpene di KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Abdul Razak - yang tidak boleh menyelam hanya selepas dihantar.

Cara pendedahan isu-isu ini juga mesti secara tidak langsung menyinggung Perimekar - yang bertindak sebagai orang tengah bagi memperoleh dua kapal selam buatanPerancis oleh Kementerian Pertahanan Malaysia. Dalam proses itu, syarikat yang ditubuhkan oleh kawan-kawan rapat Najib mendapat komisen sebanyak RM534.8 juta. Menurut Wikileaks, Perimekar disyaki dicipta semata-mata untuk mengedarkan komisen RM500juta di antara Malaysia dan benefisiari asing selepas penjualan kapal selam. Syarikat itu, yang didaftarkan pada tahun 1999, mentakrifkan 'aktiviti' mereka sebagai "pemasaran, penyelenggaraan dan lain-lain aktiviti yang berkaitan dengan kapal selam dan kapal permukaan ...". Semua ini mesti membawa kecederaan paling teruk kepada Ketua Politiknya.

Sejajar dengan Khairy dan Muhyiddin

Malah, ramai penganalisis politik rasa bahawa Zahid – bekas pembantu rapat Anwar Ibrahim - kini lebih memihak kepada Khairy dan Muhyiddin daripada Najib. Tetapi Zahid juga bercita-cita tinggi untuk menjadi MB Perak supaya dia boleh menyimpan profil politik yang lebih rendah dan ia tidak memerlukan beliau untuk 'menggosok bahu' dengan menteri-menteri yang tidak, dengan sebenar-benarnya, memihak kepada beliau. Prospeknya untuk menjadi MB Perak seterusnya sudah hampir hancur.

Pilihan Najib mungkin akan menjadi satu lagi pencabar, Husni Mohamad Hanadziah - Menteri Kewangan Kedua – tidak efektif tetapi menteri yang bertukar-tukar yang tidak dapat melakukan hobi kuda beliau dengan baik dan Cukai Perkhidmatan (GST) Rang Undang-Undang di Parlimen. Pengkritik berkata, Husni juga mempunyai pengikut yang kuat di kalangan ahli-ahli Umno di Perak. Walau bagaimanapun, ia tidak akan berjalan lancar baginya kerana laut politik di Perak Umno sekarang adalah terlalu tidak menentu untuk diramal.

Pemuda Umno mencuba untuk calon lain yang sepangkat dan mempunyai kepentingan dalam kemelut politik Perak ini. Penyokong di semua puak yang bersungguh-sungguh berharap untuk merasakan tumpahnya rezeki jika calon mereka boleh memegang jawatan MB. Jenaka oleh pengundi dari Behrang, "Umno bertelingkah. Ia sedang memusnahkan dirinya. Ia tidak mudah untuk Husni, kerana dia tidak mempunyai sokongan yang cukup dari peringkat akar umbi. Umno berpecah kepada banyak puak. Pembangkang akan mendapat banyak undi simpati terhadap apa yang berlaku pada bulan Februari 2009. Rakyat tidak bersedia untuk memaafkan BN. "

Di sebalik pengiraan ini adalah harapan tinggi oleh banyak aspiranUmno untuk menjadi calon dalam pilihan raya umum akan datang. Mereka telah menarik 'pisau' mereka, bersedia untuk perkelahian politik akan datang. Satu penyokong Umno di Malim Mawar mengejek, "ahli-ahli Umno yang bercita-cita tinggi tetapi gagal untuk dipilih sebagai calon akan mensabotaj parti dalam pilihan raya itu. Mereka telah melakukan ini dalam pilihan raya umum yang lalu. Mereka akan melakukan perkara ini sekali lagi dalam pilihan raya umum akan datang "

Permainan mengganggu

Menurut beberapa sumber Umno, empat calon Bebas – bekas PKR dan penggubal undang-undang negeri DAP – memcuba keras bahawa mereka patut dibuat calon-calon di bawah tiket BN pada PU yang akan datang. Kegagalan mereka untuk berdiri sebagai calon bebas dan berpaling ke dalam 'cip tawar-menawar' pada malam sebelum hari pilihan raya.Penyokong bekas calon Jelapang menjawab, "Mereka tidak mempunyai peluang untuk menang dalam apa jua kapasiti peraduan mereka. Tetapi ini boleh berakhir dengan merosakkan beberapa undi untuk BN atau Pakatan dan mungkin mencari beberapa ganjaran kewangan sebelum menarik diri daripada peraduan. "Pada muka, pengkhianat ini akan dihancurkan oleh pengundi dalam mana-mana tempat duduk yang mereka bakal bertanding.

Tiada anggota Umno yang bersedia untuk berkempen bagi pihaknya lagi, menunggu lampu hijau dari atas pada siapa calon yang sebetulnya. Setelah disahkan, mereka yang memihak kepada calon-calon yang kecewa akan menarik sokongan mereka terhadap orang-orang yang dipilih, sebagai harapan yang tinggi untuk mempunyai sebahagian dari rezeki mereka akan terputus. Mereka akan memulakan permainan mengganggu seperti apa yang berlaku pada tahun 2008. Malah mereka akan mengundi untuk Pakatan untuk mensabotaj BN. BN kalah teruk pada tahun 2008 kerana unsur sabotaj ini. Tetapi Umno tidak akan berubah. Ahli-ahli Umno yang tamak kuasa dan wang telah menjadi fosil dan ini akhirnya akan 'membunuh' UMNO di Perak.

Untuk menggugurkan Zambry adalah perhitungan politik Umno untuk BN bagi memegang Perak. Perhitungan politik bahawa Zambry hanya akan menjadi MB Perak sehingga pilihanraya umum akan datang. Umno telah dengan bijaknya menjangka bahawa pilihan raya umum akan datang akan memihak kepada Pakatan Rakyat sebagai sentimen sebenar. Orang-orang Cina, India dan Melayu masih bersemangat untuk Pakatan Rakyat menang. Ia bukan isu BN atau Pakatan dalam konteks ini, tetapi rakyat secara amnya merasakan bahawa proses demokrasi di negara ini telah rosak di Perak pada tahun 2009.

Prospek nampaknya cerah bagi Pakatan

Zambry telah dijadikan penghulu dalam pergaduhan dan perebutan di antara BN dan PR selepas tiga PKR dan ADUN DAP menjadi ahli parlimen bebas di Perak. Zambry memasuki pergaduhan pada masa yang salah - satu pengorbanan yang besar sememangnya di pihaknya. Dan hari ini, tidak kira sebaik mana beliau cuba untuk memainkan peranan beliau sebagai MB yang sah untuk semua rakyat di Perak, beliau masih belum sepenuhnya memenangi hati rakyat. Di mahkamah pendapat rakyat, ramai merasakan bahawa Nizar masih MB sah Perak.

Senario yang mengubah landskap politik selepas tiga penggubal undang-undang keluar parti mereka pada awal tahun 2009 seperti dalam bulatan membawa Zambry mendapat perhatian, tetapi ia berakhir dengan pengundi tidak puas hati yang mempunyai persepsi negatif terhadap beliau. In hanyalah kurang tepat pada waktunya untuk Zambry - seorang lelaki yang pada mulanya tidak benar-benar menjangka yang dia akan menjadi MB dalam persekitaran politik yang huru-hara. Zambry memasuki pergaduhan politik pada waktu yang salah dan ini telah meletakkan dirinya dalam kedudukan yang rumit. Beliau kini telah menjadi mangsa bukan sahaja untuk parti-parti pembangkang - musuh beliau - tetapi juga untuk majoriti senyap tetapi cerdik yang bercita-cita tinggi dalam kem Umno.

Prospek adalah cerah bagi Pakatan di Perak, Umno terlibat dalam perebutan dan percubaan. Pemenang dalam pergelutan ini untuk kuasa dalam Umno akan tidak lain daripada Nizar, MB yang tidak resah menunggu. Bagi Pakatan, ia adalah keputusan sebulat suara oleh Pakatan Rakyat bahawa Nizar akan menjadi MB jika Pakatan memenangi semula negeri itu.

Keluarkan lebih ramai calon PAS

Ramalan bahawa semua empat kerusi yang dipegang oleh calon Bebas kini akan jatuh kembali ke Pakatan. DAP akan memegang 18 kerusi. PAS 12 (jika lebih banyak kerusi yang diperuntukkan kepada PAS terhadap Umno untuk kesabaran dan faktor dinamik Nizar) dan PKR 4. Dalam semua, Pakatan berkemungkinan akan mendapat 34 daripada 59 kerusi negeri. Ini mungkin bukan majoriti dua pertiga, tetapi cukuplah untuk membentuk kerajaan negeri.

Penganalisis politik merasakan bahawa PKR tidak boleh mengeluarkan seperti ramai calon PAS untuk pilihan raya umum akan dating di Perak. Pakatan Rakyat perlu menjadi cukup bijak untuk mengambil perhatian pandangan bijak ini dan keluarkan lebih banyak calon PAS -yang telah telah terbukti untuk menjadi lebih soleh dalam perjuangan politik mereka -untuk bertanding kerusi negeri terhadap Umno, kerana MB masa depan Perak akan menjadi Nizar yang dari PAS jika Pakatan menang pilihan raya umum akan datang.Malaysia Chronicle

Perubahan dan anjakan PAS selaras dengan arus pemikiran

Posted: 21 Dec 2011 05:47 AM PST

Tuan Ibrahim Tuan Man


Mehnah atau tribulasi dalam perjuangan Islam adalah sunnatulLah, bagi menguji dan memperkukuhkan jamaah dan membina kekuatan mujahadah bagi ahli.

Dalam sejarah perjuangan Islam yang panjang ini, kita menyaksikan betapa beratnya ujian atau mehnah yang dihadapi oleh jamaah dan ahli yang mendokongi jamaah tersebut. PAS sebagai sebuah gerakan Islam yang lama di negara ini telah lali dengan pelbagai mehnah yang dihalakan kepada jamaah ini. Kita pernah diharamkan, dibatalkan logo, disekat aktiviti, didenda dan sebagainya, namun parti terus berkembang hingga kini.

Manakala tribulasi kepada ahli berlaku setiap hari, samada kecil atau besar, ujian tersebut ianya akan pasti berlaku. Panduan kita ialah kenyataan:

"Andainya anda menyertai mana-mana jamaah Islam, lalu anda tidak menerima apa jua mehnah dan ujian, maka semak semula jamaah yang anda sertai itu, kerana mungkin ianya bukan jamaah yang menepati kriteria jamaah Islam."

"Sekiranya setelah anda semak dan teliti, ternyata benar ianya adalah jamaah Islam, maka semak pula apakah anda bekerja untuk Islam atau tidak. Kerana mungkin kalau anda tidak menerima apa jua ujian atau mehnah, mungkin sebenarnya anda tidak bekerja untuk Islam, melainkan untuk diri sendiri."

Kenyataan itu mencerminkan betapa mehnah dalam perjuangan Islam adalah lumrah dan sunnatulLah. Itulah yang menyebabkan kita merasai kemanisan berada dalam jamaah dan kenikmatan bersama jamaah memperjuangkan Islam sebagai cara hidup ummah, selaras dengan tuntutan Islam.

Dalam sejarah yang panjang ini, PAS menyaksikan ada ahli dan pimpinan yang muncul dan hilang. Kehilangan dari medan terkadang bukanlah lari dari perjuangan, ianya hanya rehat sementara dari kepenatan yang panjang atau menceburi jalan dan uslub lain yang sesuai dengan jiwa dan tenaga semasa.

Apapun, ianya adalah manik-manik embun waktu pagi bersinar mengerlip dengan cahaya matahari, tapi ianya akan kering dek kepanasan matahari yang menyerinya diawal pagi.

Namun ada jua yang terus hilang dari medan perjuangan. Kenapa ianya hilang? Semua ada jawapan sendiri, kita tidak perlu berbahas di atas hujah masing-masing. Apa yang penting jamaah mesti dipelihara, dijaga dan dimantapkan bagi meneruskan agenda besar yang menjadi kewajipan perjuangan Islam.

Kita tidak perlu meratapi kehilangan, walaupun kita sangat sedih di atas kehilangan itu. Kita mesti terus memandang ke hadapan dangan penuh yakin bahawa satu hari Islam akan berada di puncaknya.

Kita hanyalah mata rantai bagi memusingkan roda Islam itu. Kalaulah Allah kehendaki, ia boleh sahaja menukarkan dengan mata rantai lain dan roda itu terus berpusing sampai kemuncaknya.

Suatu hari, bilamana saorang sahabat bertanya Rasulullah s.a.w "siapakah di kalangan manusia yang sangat berat ujiannya, lalu jawab Rasulullah s.a.w yang paling berat ialah nabi-nabi, kemudian mereka yang mengikuti nabi- nabi (para sahabat) dan mereka yang mengikuti di belakangnya ( tabieen).

Hadis ini membuktikan bahawa ujian yang ditempuhi oleh pimpinan tidak sama dengan ahli biasa, demikian juga ujian waktu kalah tidak akan sama dengan ujian di saat kemenangan. Besarnya mehnah ini memerlukan kita istiqamah dalam jamaah, mengikuti tartib jamaah dan sentiasa wala' pada pimpinan. Itulah erti berada dalam jamaah Islam.

Kita tidak perlu bimbang soal sesuatu dasar yang diputus dalam jamaah kerana kita punya Majlis Syura yang memandu jamaah agar semua keputusan jamaah tidak bercanggah dengan dasar Islam yang menjadi teras perjuangan.

Majlis syura ulamak yang terdiri dari Mursyidul Am Tuan Guru Nik Abdul Aziz, dan timbalannya Dr.Haron Din dan jawatankuasa adalah badan pemantau perjalanan parti agar selaras dengan dasar Islam yang menjadi dasar parti.

Majlis Syura juga adalah badan penapis segala program parti, bahkan kesemua calon yang akan bertanding dalam mana-mana Pilihanraya akan disahkan oleh Majlis Syura. Mekanisme ini tiada dalam mana- mana parti lain, sehingga semua hala tuju dan dasar parti mesti menepati kehendak syarak.

Manakala Muktamar Agong adalah ruang terbuka untuk membahas dan membincang hala tuju atau masa depan parti, begitu juga kewujudan dewan-dewan yang menjadi sayap penting parti bagi memastikan dasar yang telah diputus dapat berjalan dengan sempurna dan berimbang.

Andainya ada pihak yang mempertikai sesuatu yang telah menjadi dasar parti, maka itu bermakna mempertikaikan keputusan syura, muktamar agong dan pendirian parti. Ianya tidak sepatutnya berlaku.

PAS tidak pernah lari dari dasar perjuangan. Kita tetap dengan dasar yang sama yang telah termaktub dalam perlembangaan parti. Hal itu tidak perlu dipertikai lagi.

Apa yang perlaku ialah PAS telah membuat anjakan paradigma perjuangan, dengan pendekatan baru yang lebih terbuka dari sudut pendekatan bagi menterjemahkan realiti Islam sebagai 'rahmatal lil 'alamin'.

Perubahan dan anjakan ini selaras dengan perkembangan semasa dengan arus perubahan pemikiran, media dan realiti rakyat. Perubahan kaedah atau uslub, bukan bermakna perubahan dasar dan prinsip. Namun sebahagian yang biasa dengan pendekatan lama yang statik akan menganggap ianya perubahan dasar dan prinsip perjuangan. Ianya seumpama menukar cover sofa dan mengalihkannya dengan susunan baru, serta menukar warna langsir agar lebih ceria. Namun perubahan ini ada yang merasakan perubahan seluruh ruang tamu itu.

Perkembangan ini menggerunkan musuh, dan mereka mula menyerang bahawa PAS yang berkembang ke arah 'rahmatal lil a'lamin' telah terpesong daripada dasarnya. Motif mereka hanya satu, mereka tidak ingin melihat PAS berkembang, mereka hanya ingin melihat PAS kekal jumud dan terbelakang. Sepatutnya sebagai ahli PAS, kita harus membantu jamaah menerangkan perkara ini dan bukannya menyanyikan lagu musuh di media musuh mempertikaikan dasar parti sendiri.

Apapun, ini hanyalah kemuncup dalam perjuangan. Kita mempunyai tugas dan kerja besar yang perlu dilakukan. Ibarat bermain bola, jangan sibuk mencabut kemuncup yang lekat di seluar atau stokin; teruskan permainan sehingga selesai perlawanan ini. Tumpuan kepada usaha memenangi perlawanan menyebabkan kita tidak akan terasa adanya kemuncup di seluar dan stokin. Jangan leka mencabut kemuncup sehingga pintu gol terlopong tanpa penjaga.

Jika ada pemain yang dilihat semakin tidak menjadi team player dan menyusahkan seluruh pasukan kerana beliau tidak setuju dengan taktik 4-4-2 yang diputuskan, jurulatih pasukan terpaksa bertindak untuk menegur, dan sekiranya keadaan tidak berubah, menggantikannya dengan pemain lain yang lebih bersifat team player. Ini terpaksa dilakukan supaya pasukan itu dapat memfokuskan segala tenaganya untuk menembus gawang gol lawan daripada membazirkan masa menjawab dan memotivasikan pemain mengapa taktik 4-4-2 digunakan hanya kerana beliau lebih sukakan 6-4-0.

Diharap sedikit kiasan ini dapat membantu jamaah dan ahli-ahli PAS untuk bergerak ke hadapan dengan hala tuju yang sama.

Salam perjuangan.

*Kenyataan media oleh Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar kiri) selaku Ketua Penerangan PAS Pusat.

Permohonan pinjaman Bank Dunia dibuat NEAC yang dipengerusi Mahathir

Posted: 21 Dec 2011 05:40 AM PST

Mohd Rafizi Ramli


Saya mengucapkan terima kasih kepada Mahathir Mohamad yang akhirnya mengaku* bahawa pentadbiran beliau memang ada mengambil pinjaman dari Bank Dunia yang ditandatangani pada 31 Mac 1999 semasa beliau menjadi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Ini bertentangan dengan penafian beliau sehari sebelum itu kononnya beliau tidak mengambil sebarang pinjaman Bank Dunia.

Malangnya, adalah mendukacitakan apabila beliau masih meneruskan pembohongan untuk mengabui mata rakyat. Beliau menulis kononnya "rundingan terakhir dibuat dalam tahun 1997 untuk mendapatkan pinjaman Bank Dunia" dengan niat menyabitkan Anwar Ibrahim dengan permohonan pinjaman tersebut.

Hakikatnya adalah berbeza dan ini disahkan oleh dokumen-dokumen Kerajaan Malaysia dan Bank Dunia. Saya rujuk rentetan peristiwa dan dokumen-dokumen berikut untuk membuktikan bahawa permohonan untuk pinjaman sebanyak USD404 juta dari Bank Dunia dibuat atas arahan Mahathir Mohamad (gambar kanan) sendiri:

1. Dokumen Bank Dunia (Laporan Awal Permohonan Pinjaman PID 6999 yang disertakan bersama) pada halaman 2 perenggan terakhir menyebut:

"In view of these circumstances in July 1998, the Government announced a National Economic Recovery Plan to bring the economy back on a positive growth path. One of the six strategic objectives of the National Economic Recovery Plan is to continue the country's equity and socio-economic agenda which had been instrumental during the past two decades, in maintaining social stability in the country. In line with this objective, the Government has proposed a plan of action to mitigate the adverse social impacts of the crisis which threaten to reverse the gains made in the past. The Government has approached the Bank for help in strengthening this plan and implementing it through a Social Protection Project.
"

Dokumen Bank Dunia itu menjelaskan tujuan permohonan pinjaman yang dibuat iaitu untuk membiayai Pelan Pemulihan Ekonomi Negara (National Economic Recovery Plan, NERP) yang diumumkan di dalam bulan Julai 1998. Permohonan juga dibuat oleh Kerajaan Malaysia, bukannya ditawarkan oleh Bank Dunia seperti yang didakwa Mahathir.

2. NERP diumumkan dan ditadbir sepenuhnya oleh National Economic Action Council (NEAC) atau Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN). NEAC dipengerusikan oleh Mahathir Mohamad sendiri. Perjalanan seharian NEAC diputuskan oleh Pengarah Eksekutif NEAC iaitu Daim Zainuddin, Menteri Tugas-tugas Khas yang dilantik oleh Mahathir Mohamad. Setiausaha NEAC adalah Ketua Pengarah, Unit Perancang Ekonomi (EPU) yang bertanggungjawab penuh kepada Mahathir Mohamad ketika itu.

3. Maka, jelas terbukti bahawa permohonan mendapatkan bantuan kewangan dari Bank Dunia dibuat oleh NEAC bagi pihak Kerajaan Malaysia untuk membiayai NERP yang dilancarkan dalam bulan Julai 1998. NEAC dikawal sepenuhnya oleh Mahathir Mohamad.

4. Ini bertepatan dengan jadual kelulusan pinjaman dari Bank Dunia seperti yang termaktub di dalam Laporan Penilaian Permohonan Pinjaman (Project Appraisal Document 18855-MA yang disertakan bersama) mukasurat 29. Ia menyebut tarikh-tarikh penting seperti berikut:

a. Permohonan mula-mula diterima dari Kerajaan Malaysia pada 26 Julai 1998
b. Pasukan penilai dari Bank Dunia berlepas ke Malaysia pada 30 November 1998
c. Rundingan hanya bermula 1 Februari 1999

5. Bukan sahaja permohonan dibuat oleh NEAC mengikut arahan Mahathir Mohamad, malah kesemua proses rundingan berlaku selepas Anwar Ibrahim sudah pun dipenjarakan.

Saya percaya Mahathir Mohamad akan mencari alasan baru untuk menerangkan perkara ini walaupun ia sudah jelas terbukti, sebagaimana beliau akhirnya mengaku beliau ada mengambil pinjaman Bank Dunia (walaupun menafikannya sebelum itu).

Saya juga menasihatkan Mahathir Mohamad agar tidak begitu ghairah mencabar orang lain bersumpah di atas al-Quran dalam hal ini, kerana jika polemik cabar-mencabar untuk bersumpah ini melarat kepada isu-isu yang membabitkan keluarga beliau, sukar untuk beliau menafikannya.

Contohnya, adalah lebih berguna sekiranya beliau bersumpah di atas al-Quran bahawa anak beliau, Mirzan Mahathir tidak membeli pegangan besar di dalam konglomerat arak terbesar di rantau ini iaitu San Miguel kerana soal keluarga pembesar negara beragama Islam menguasai perniagaan arak adalah soal yang sensitif bagi masyarakat beragama Islam di Malaysia. Tambahan pula, bila konglomerat yang sama ingin menguasai perniagaan hiliran milik Exxon Mobil Malaysia yang melibatkan ribuan rakyat Malaysia beragama Islam yang tidak sanggup dibayar gaji dari wang yang terlibat dengan arak.

Jika beliau bersungguh-sungguh untuk bersumpah di atas al-Quran, bersumpahlah menafikan perkara ini terlebih dahulu.

*Baca: MALAYSIA'S WORLD BANK LOANS

**Mohd Rafizi Ramli adalah Pengarah Strategi Keadilan.

Pemuda Umno guna gangster ugut mahasiswa

Posted: 21 Dec 2011 05:39 AM PST

SAMM mendakwa Umno turut membuat demonstrasi di depan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mendesak Adam dibuang pengajian.



PETALING JAYA: Sebuah NGO, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mengecam tindakan Pemuda Umno menggunakan gangster untuk mengugut ibu bapa Adam Adli di Pulau Pinang.

Pertubuhan itu mendakwa Umno turut membuat demonstrasi di depan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mendesak Adam dibuang pengajian.

SAMM kata pengerusinya, Badrul Hisham Shaharin menyatakan solidariti bersama Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) memperjuangkan kebebasan akedemik.

"Kita secara terbuka mempertahankan tindakan Adam Adli, 22 tahun, siswa UPSI yang bertindak meminjam tiang bendera di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) untuk menaikkan panji gerakan mahasiswa," katanya.

SMS dan panggilan telefon

Badrul Hisham yang juga dikenali sebagai Chegu Bard berkata, Adam diugut dalam media baru termasuk SMS dan panggilan telefon.

"Setelah berjumpa Adam, saya menasihatkan Adam membuat laporan polis," katanya.

Beliau berkata, tunjuk perasaan mahasiswa pada Sabtu lalu adalah untuk menuntut kebebasan akedemik di dalam negara ini.

Katanya, jika Umno tidak campur tangan dan wujud kebebasan akedemik maka tunjuk perasaan tersebut pasti tidak berlaku.

Katanya, kehadiran kumpulan lebih 400 mahasiswa selepas mereka menghantar memorandum di Suhakam selepas Timbalan Menteri

Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah setuju menerima rombongan mereka.

PGA sudah bersedia bantu dalam PRU13

Posted: 21 Dec 2011 05:38 AM PST


MALAYSIA KINI
Pasukan Gerak Am (PGA) sudah bersedia untuk memberikan sebarang bantuan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam menghadapi
pilihan raya umum yang ke-13 nanti.

Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Datuk Salleh Mat Rasid berkata tumpuan juga akan diberikan ke kawasan panas yang dilihat mungkin boleh menyebabkan aspek keselamatan dan ketenteraman awam terjejas.

polling day 080308 voting"Bagi PRU ke-13, PGA dah bersedia membantu dan memberi apa-apa jenis bantuan diminta oleh SPR," katanya kepada pemberita selepas merasmikan penutupan Kursus Asas PGA di Ulu Kinta dekat Ipoh hari ini.

Seramai 277 pegawai dan anggota PGA telah lulus kursus selama tiga bulan itu.

PGA kini menpunyai 14,000 pegawai dan anggota yang ditempatkan di lima kawasan iaitu Briged Utara, Briged Tengah, Briged Tenggara, Briged Sabah dan Briged Sarawak.

"Jumlah ini mencukupi untuk dikerahkan jika PRU dipanggil bila-bila masa," kata Salleh.

Terdahulu dalam ucapannya, beliau mengingatkan anggota PGA supaya sentiasa melengkapkan diri mereka dengan ilmu dan kemahiran supaya seiring dengan perubahan semasa.

Katanya mereka juga perlu lebih proaktif dan bersedia menjalankan pelbagai tugas dalam usaha Polis Diraja Malaysia untuk memenuhi jangkaan masyarakat.- Bernama

Sharif Jajang bebas tuduhan rasuah

Posted: 21 Dec 2011 05:36 AM PST


MALAYSIA KINI

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini melepas dan membebaskan bekas anggota exco kerajaan Selangor, Datuk Mohd Sharif Jajang,daripada pertuduhan rasuah berhubung satu permohonan tanah di Sepang 14 tahun lalu.

NONEHakim Yong Zarida Sazali berkata pihak pendakwaan gagal menimbulkan kes melampaui keraguan munasabah.

Perbicaraan itu yang bermula pada tahun 2004 mendengar keterangan 32 saksi pendakwaan dan lima saksi pembelaan.

Ketika ditemui di luar mahkamah, Mohd Sharif (kanan), 68, melahirkan rasa syurkur dan mengucapkan terima kasih kepada peguam belanya Datuk Mohd Shafee Abdullah.

Beliau dituduh melakukan kesalahan itu dengan menggunakan kedudukan awam bagi faedah dirinya, mengambil bahagian dalam mesyuarat jawatankuasa tanah daerah Sepang pada 16 Jun 1997 yang memperakukan permohonan Lesen Menduduki Sementara tanah di Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang, kepada Institut Kemahiran Memandu Sepang Sdn Bhd (IKMAS), anak syarikat Konsortium Sepang Berhad, di mana beliau mempunyai kepentingan.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya Zulkarnain Hassan.- Bernama

Muslimat PAS turut selar Hasan Ali

Posted: 21 Dec 2011 05:31 AM PST


MALAYSIA KINI

Dewan Muslimat menyelar tindakan bekas naib presiden PAS, Datuk Dr Hasan Ali ekoran tindakannya mempersoalkan "Negara Berkebajikan" PAS serta menuduh parti itu terkeluar daripada landasan perjuangannya.

"Pendirian sebegini sesungguhnya adalah pendirian Umno yang senantiasa mahu memburukkan dan melemahkan PAS khususnya di mata orang Melayu," kata ketua penerangannya, Aiman Athirah Al Jundi.

"Persoalan kami, apakah nawaitu Datuk Dr Hasan Ali ketika bercakap mengikut rentak musuh-musuh politik PAS?

NONE"Begitu juga bila beliau "memainkan" isu 3R – Religion, Race and Royal (Agama, Bangsa Dan Raja) yang umum juga tahu ini adalah strategi dan senjata Umno untuk terus mendapatkan "sokongan hayat" dari para simpatisan dan chauvanis Melayu?" katanya dalam satu kenyataan.

Aiman (kanan) menegaskan bahawa Dewan Muslimat berpendirian bahawa "mempertikaikan Negara Berkebajikan bermaksud juga mempertikaikan dan tidak menghormati presiden dan perwakilan Muktamar Tahunan PAS yang sebulat suara menerima ucapan dasar presiden."

Katanya, Muslimat PAS menyifatkan tindakan terbaru Hassan melalui pendirian kenyataan medianya kelmarin, telah mempertikaikan sepenuhnya PAS, presiden, naib presiden, setiausaha agung dan perwakilan Muktamar Tahunan PAS 2011.

"Satu Malaysia telah menyaksikan tindakan ini kerana telahpun disiarkan oleh TV3 melalui slot Buletin Utama.

"Justeru, Dewan Muslimat menyarankan agar tindakan tatatertib yang tegas mesti diambil oleh PAS ke atas beliau agar tindakan seumpama ini tidak menjadi budaya dan ikutan," tambahnya.

Menurutnya, PAS wajar memperkasakan keperluan disiplin di dalam parti kerana PAS bukan sahaja dilihat sebagai parti politik biasa sifatnya tetapi juga sebagai sebuah gerakan Islam yang diterima di peringkat dunia - hatta dihormati kawan dan lawan.

"Ini juga yang kami fahami sejak muda remaja dalam asuhan dan tarbiyyah PAS. Ini kekuatan yang telah menghimpunkan generasi muda yang cintakan Islam untuk hadir berjuang dan memperjuangkan Islam bersama PAS," tambahnya.

Sehubungan itu, tegasnya, Dewan Muslimat menyeru kepada semua anggota gerakan Islam – PAS di semua peringkat baik "Qiadah" (pimpinan) mahupun "Jundiyyah" (pengikut/pelaksana) agar memahami dan menjiwai peruntukan dalam Perlembagaan PAS (Pindaan 2011), Fasal 82 (1) (g).

"Dewan Muslimat juga menyelar percubaan dangkal dan nakal pihak-pihak tertentu yang berterusan memfitnah PAS dan kepimpinan PAS bahawa kononnya telah menjadi kuda tunggangan DAP dan seumpamanya.

"Sebenarnya, jika diteliti inilah nada dan ungkapan versi Umno kini. Malangnya kedapatan juga "dilagukan" oleh segelintir pimpinan dan ahli PAS yang kami sifatkan berada dalam dua situasi - 1: Bijak tapi bermasalah; 2: Dungu dan gelap hati," tambahnya.

Sambil menegaskan bahawa PAS adalah parti paling "senior" dalam lanskap politik Malaysia kini, Aman berkata: "Keanggotaan PAS pula adalah daripada pelbagai peringkat latarbelakang pendidikan, sosial dan usia.

"Pemimpin dan ahli boleh datang dan pergi tetapi Islam yang mendasari perjuangan PAS dan kekuatan "infrastruktur organisasi" di dalam PAS itu insya-Allah semakin teguh dan utuh.

"Gagal memahami sejarah dan "nilai-nilai" perjuangan PAS akan menatijahkan tindakan dan suara yang sumbang sekalipun individu itu galak melaungkan mereka mahu kembalikan PAS ke landasan asal kerana kononnya telah tersasar!

"Perangai seumpama ini telah kita lihat berulang kali dalam sejarah perjuangan PAS tetapi insya-Allah PAS semakin kuat kerana yang memelihara Gerakan Islam PAS ini sesungguhnya adalah Allah Azza Wajalla.

"Hakikat yang mesti kita semua sedari ialah Allah sedang merancang suatu yang lebih baik untuk PAS agar upaya merealisasikan Islam Rahmat Kepada Sekalian Alam. Dewan Muslimat berharap Pimpinan tertinggi akan mengambil langkah wajar seperti yang dicadangkan," katanya.

Muslimat PAS juga, tambahnya, menyeru semua anggota gerakan Islam PAS agar Fokus menghadapi PRU13, perkemaskan gerakan dan bersama-sama menuju ke Putrajaya.

"Insya-Allah, tanda-tanda Kemenangan semakin terserlah.

"Buat anak-anak muda yang kami kasihi, contohi dan susuri strategi kemenangan Sultan Muhammad Al Fateh ketika menawan Kota Constantinople, bukannya keliru dan dikelirukan oleh pemikiran dan pendirian Datuk Dr Mohd Hassan Ali!" tegasnya.

Khairy gagal batal saman RM100j Anwar

Posted: 21 Dec 2011 05:28 AM PST

MALAYSIA KINI
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar untuk membatalkan saman fitnah RM100 juta yang difailkan Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadapnya.

Hakim Datuk Hue Siew Kheng membuat keputusan itu di dalam kamar di hadapan peguam yang mewakili Khairy, Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah dan peguam Sulaiman Abdullah dan J. Leela yang mewakili ketua pembangkang itu.

NONEBercakap kepada pemberita kemudiannya, Muhammad Shafee berkata hakim menolak permohonan Khairy (kiri) atas alasan kes itu bukan suatu kes yang jelas dan nyata untuk dibatalkan.

Beliau berkata hakim juga memerintahkan anak guamnya (Khairy) membayar RM7,000 sebagai kos kepada Anwar.

Katanya dengan keputusan itu, saman itu akan menjalani perbicaraan penuh.

Pada 21 Februari tahun ini, Khairy memfailkan permohonan itu menyatakan saman itu adalah remeh dan menyusahkan dan melanggar proses mahkamah.

Pada 7 Mac 2008, Anwar, 64, memfailkan saman terhadap Khairy, mendakwa Khairy ketika menjadi naib ketua Pemuda Umno telah mengeluarkan perkataan memfitnah dan menyebabkan klip video bertajuk 'Anwar and kin no threat' dimuatnaik di laman-lamanweb termasuk Malaysiakini.com.

Anwar mendakwa klip video yang dimuat naik di Malaysiakini.com mengandungi perkataan memfitnah oleh Khairy ketika berceramah di Lembah Pantai di ibunegara pada 20 Februari 2008.

NONEBeliau berkata perkataan memfitnah itu antara lain bermaksud dirinya terlibat dalam kegiatan yang bercanggah dengan ajaran Islam, tidak bermoral dan tidak layak untuk memegang jawatan politik dan jawatan lain.

Anwar (kanan) memohon gantirugi teruk dan teladan RM100 juta serta relif lain difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Khairy, dalam pernyataan pembelaannya difailkan pada 8 Oktober tahun lepas berkata beliau bergantung kepada pembelaan justifikasi dan perlindungan bersyarat.

Katanya sebagai naib ketua Pemuda Umno, beliau mempunyai tanggungjawab undang-undang, moral dan sosial kepada orang awam dan masyarakat Melayu dan orang awam mempunyai hak yang setara dengan penerimaan maklumat mengenai perkara-perkara yang mempunyai impak ke atas kebajikan sosial, ekonomi dan politik. Bernama

Jururawat, doktor, wartawan belum dapat undi awal

Posted: 21 Dec 2011 05:28 AM PST

MALAYSIA KINI

Cadangan untuk memperluaskan kategori pemilih yang boleh mengundi awal kepada jururawat, doktor dan wartawan masih belum dapat dilaksanakan lagi buat masa ini.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong berkata syor yang dibuat oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya (PSC) itu memerlukan penelitian dan kajian terperinci daripada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dengan mengambil kira beberapa faktor.

"SPR perlu meneliti dan mengkaji kesan dan juga pelaksanaan syor ini dengan mengambil kira kemampuan SPR dari segi kekuatan dan faktor organisasi SPR yang sedia ada," katanya ketika menjawab soalan Senator Muhamad Yusof Husin di Dewan Negara di sini hari ini.

PSC dalam laporan awal jawatankuasa itu yang dibentang dan diluluskan di Dewan Rakyat pada 1 Disember lepas telah mengesyorkan jururawat, doktor dan wartawan diberi peluang mengundi awal dan bukan mengundi secara pos.

Cadangan itu adalah antara 10 syor yang dibuat selepas jawatankuasa itu mendengar pandangan pelbagai pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan individu serta maklum balas yang diterima daripada anggota jawatankuasa.

Selain cadangan pengundian awal, cadangan lain yang dikemukakan itu termasuk penggunaan dakwat kekal pada Pilihan Raya Umum ke-13; pengundi tidak hadir luar negara; pengundi luar kawasan dan penukaran kawasan pendaftaran.

Cadangan turut menyentuh pembersihan daftar pemilih; pameran rang daftar pemilih tambahan; ketelusan proses mengundi; penambahbaikan proses pencalonan; dan pengukuhan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).- Bernama

Pelajar UM mahu protes masalah Wifi

Posted: 21 Dec 2011 05:22 AM PST

Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Malaya (UM) akan mengadakan perhimpunan Jumaat ini untuk membantah perkhidmatan Wifi yang teruk, sedangkan mereka dikenakan bayaran RM100 setahun.

Majlis tersebut telah mewujudkan halaman di Facebook, meminta para pelajar menyertai perhimpunan tersebut di hadapan bangunan Canselori selepas solat Jumaat.

azlanBendaharinya, Kelvin Tee berkata, para pelajar tidak berpuas hati
dengan kualiti perkhidmatan Wifi dan masalah itu tidak diselesaikan selama lebih daripada dua bulan.

Pihak berkuasa kampus mengenakan yuran ICT sebanyak RM100, yang meliputi perkhidmatan Wifi dan aplikasi perisian, pada awal tahun pengajian semasa.

Tee berkata, kini sudah masuk minggu ke-14 semester, tetapi banyak fakulti dan kolej kediaman menghadapi masalah yang berterusan untuk mendapat sambungan ke Internet.

Menurutnya, isyarat internet tidak terdapat langsung di beberapa kolej, manakala di tempat lain, isyaratnya ada tetapi pelajar sukar mendapat sambungan Internet, dan di sesetengah kolej, sambungannya lemah.

Pada masa lalu, katanya, masalah sambungan Internet merupakan kes-kes terpencil dan diselesaikan dengan cepat oleh pihak berkuasa kampus.

Masalah Wifi bertambah buruk pada tahun pengajian semasa, kata Tee.

Katanya, mereka telah menemui naib canselor dan timbalan naib canselor berhubung perkara itu, dan mereka juga telah mengadu kepada pusat IT hampir setiap hari, tetapi masih tidak selesai.

Menurutnya, naib canselor berjanji keadaan akan bertambah baik menjelang November tetapi ia masih tidak selesai.

Badan pelajar itu akan menyerahkan memorandum kepada pihak universiti menggesa supaya diambil tindakan segera, serta memansuhkan yuran ICT bagi tahun pengajian akan datang.

Mereka juga akan menuntut bayaran balik sebanyak RM40.

Timbalan Naib Canselor (hal ehwal pelajar) Profesor Rohana Yusof tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen.

Zambry: MIC setuju tukar kerusi Pasir Panjang

Posted: 21 Dec 2011 05:17 AM PST

MALAYSIA KINI
Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir mengesahkan MIC akan menyerahkan kerusi dewan undangan negeri Pasir
Panjang kepada Umno dalam satu proses pertukaran kerusi.

"Ini sudah dipersetujui MIC," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco, di Ipoh hari ini.

NONEZambry bagaimanapun enggan mendedahkan kerusi yang akan diserahkan Umno kepada MIC sebagai ganti.

Sebelum ini, ada desakan daripada pemimpin akar umbi agar kedua-dua parti itu bertukar kerusi memandangkan kawasan Pasir Panjang didominasi pengundi Melayu.

Dalam pilihan raya umum 2008, calon MIC Dr S Vasan tewas kepada Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dari PAS dengan majoriti 4,474 undi.

Mengulas perkara berbeza, Zambry berkata BN Perak telah mula mengenalpasti calon berpotensi bagi pilihan raya umum ke-13 dan proses itu akan dilakukan secara berterusan.

"Kami telah mengenalpasti sebahagiannya dan akan meneruskan proses untuk yang selebihnya. Kita juga telah menggerakkan calon berpotensi di akar umbi. Saya rasa penduduk kawasan terbabit telah merasai kehadiran mereka ini," katanya.

Mengenai isu anggota Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang bertindak menurunkan bendera dengan gambar perdana menteri kerana membantah Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) baru-baru ini, Zambry berkata pergerakan itu perlu minta maaf kepada Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau juga menyifatkan perbuatan tersebut tidak beradab dan bertentangan dengan prinsip kenegaraan.

"Walaupun saya berpendirian kebebasan bersuara mahasiswa tidak boleh disekat, namun saya percaya ia perlu dilakukan dalam lingkungan adab.

"Kalau dia jadi mahasiswa konstruktif yang berpegang kepada nilai-nilai budaya dan semangat mahasiswa yang sentiasa ada adab, maka dia perlu mohon maaf," katanya.- Bernama

Tiada ulasan: