Sabtu, 24 Disember 2011

BRIGED MP SEGAMBUT

BRIGED MP SEGAMBUT


KONFLIK T KETUA MENTRI P PINANG DAN PAS SEBAGAI PEMBERSIHAN SEBELUM PRU?

Posted: 24 Dec 2011 08:00 AM PST

Pertelingkahan antara pengerusi kebangsaan DAP Karpal Singh dengan timbalan setiausaha agung parti itu Prof P Ramasamy semakin tegang apabila Karpal Singh hari ini menyeru Ramasamy mengundurkan diri daripada menjadi timbalan ketua menteri II Pulau Pinang.
  
NONEKarpal Singh (kanan) , yang juga ahli parlimen Bukit Gelugor, berkata
Ramasamy sepatutnya meletakkan jawatan secara rela hati disebabkan gagal mematuhi arahan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) DAP supaya tidak membuat kenyataan terbuka mengenai parti itu dan menyerang para pemimpinnya.
  
"Kedudukan Ramasamy dalam kerajaan negeri tidak lagi dapat dipertahankan kerana dia mengenepikan keputusan jawatankuasa tiga anggota parti supaya tidak mendedahkan masalah dalaman parti kepada akhbar," katanya kepada pemberita di George Town.

Karpal Singh merujuk kepada laporan dalam sebuah akhbar harian berbahasa semalam yang memetik Ramasamy sebagai berkata pengkritik beliau (Ramasamy) sedang berpakat menentangnya kerana dia tidak memenuhi permintaan mereka untuk dapatkan projek dan juga tidak melayan mereka.
  
Karpal Singh berkata dengan membuat kenyataan demikian Ramasamy jelas memberi gambaran kepada orang ramai bahawa dia mengaitkannya (Karpal Singh) bersama ADUN Seri Delima, RSN Rayer dan ADUN Bagan Dalam, A Tanasekharan.
  
"Ia memberi implikasi serius bahawa kedudukannya selaku timbalan ketua menteri kini tidak lagi boleh dipertahankan. Ini adalah satu dakwaan serius. Setakat ini Ramasamy tidak pula menafikan kenyataannya itu," katanya.
  
penang dap convention 111211 ramasamyKarpal Singh mencabar Ramasamy (kiri) supaya memberikan nama mereka
yang terlibat dan melaporkannya kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.
  
"Oleh kerana dia tidak menafikannya atau membuat sebarang pembetulan tentang laporan berita tersebut, saya mencabarnya memberi nama mereka yang telah dibabitkannya dalam berita itu dan membuat laporan polis dan kepada SPRM disebabkan dakwaan itu bermakna cubaan rasuah," kagtanya.

Pengerusi DAP itu berkata Ramasamy telah gagal dalam tugasnya sebagai timbalan ketua menteri dan juga telah melakukan kesalahan kerana tidak membuat aduan kepada pihak berkuasa berkaitan.
  
Ramasamy tidak dapat dihubungi untuk meminta ulasannya.

- Bernama

MEDIA ORGAN PAS TIDAK ADIL?

Posted: 24 Dec 2011 06:30 AM PST

Exco kerajaan Selangor, Datuk Dr Hasan Ali membidas Harakah, dengan berkata media arus perdana memberi lebih banyak liputan kepadanya berbanding akhbar partinya sendiri.

NONEJika dibuat analisis kandungan dalam Harakah di talian dan versi
cetak, Dr Hasan bertanya berapa banyak ruang yang beliau dapat, termasuk ketika beliau menjadi pesuruhjaya PAS Selangor?

Kadang-kadang, katanya, beliau mendapati Harakah memberi liputan kepada parti-parti komponen Pakatan Rakyat dan bukannya ahli partinya sendiri.

Dr Hasan menegaskan demikian dalam satu sidang akhbar di kediamannya di Taman Tun Dr Ismail, Petaling Jaya hari ini.

Dr Hasan, yang baru-baru ini ditemuramah oleh media berkaitan Umno TV3 dan Berita Minggu, mengulas gesaan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat supaya jangan menggunakan "media Umno" bagi mengelak memberi mereka ruang untuk menyerang PAS.

HASSAN ALI TAK DAPAT DIBREK LAGI: ADA BAIKNYA DI ATUR PERTEMUAN OLEH PAS MELIBATKAN MUSTAPA YG ADA TAIK JUGA..

Posted: 24 Dec 2011 04:30 AM PST

Bekas pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Ali berkata, bukan beliau tetapi mendakwa setiausaha agung PAS, Datuk Mustafa Ali yang mengadakan pertemuan dengan pemimpin Umno.

Hasan ali pcExco kerajaan Selangor itu berkata, setakat yang diketahuinya,
terdapat pertemuan berulangkali antara Mustafa dengan pemimpin-pemimpin tertinggi Umno, termasuk permintaan peribadi Mustafa untuk bertemu dengan seorang tokoh kanan Umno kanan.

Bercakap dalam sidang akhbar di kediamannya hari ini, Hasan berkata, sehingga ini Mustafa gagal berjumpa tokoh Umno tersebut.

Dr Hasan menjawab dakwaan Mustafa bahawa beliau dan bekas timbalan presiden PAS, Nasharudin Mat Isa telah mengadakan pertemuan dengan ahli Umno dan tiga yang lain di Hotek Le Meridian pada bulan Ramadan lalu.

Mengulas lanjut, beliau menafikan sekeras-kerasnya pertemuan dengan ahli-ahli Umno itu, sama ada di peringkat rendah, pertengahan atau tinggi.

Dr Hasan, bagaimanapun yang tidak mempertikaikan adanya pertemuan tersebut, tetapi menegaskan ia tidak ada kena mengena dengan Umno atau PAS.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai dakwaannya itu tetapi mengalu-alukan siasatan dijalankan terhadapnya.

Katanya, beliau tidak akan mengulas lanjut mengenainya, sama sepertimana Mustafa yang juga tidak mendedahkan butiran dakwaan pertemuannya (Dr Hasan)  dengan pihak Umno.

NONEDr Hasan yang juga pengerusi hal ehwal agama Islam, adat-adat
Melayu, infrastruktur dan kemudahan awam Selangor, juga ingin mendapat penjelasan Mustafa, sejak bila pejabat setiausaha agung menubuhkan unit risikan dan intipan di pejabat agung PAS.
  
"Saya juga ingin tahu mengenai keperluan tugasan merisik dan mengintip dalam konteks menjaga kesatuan dan perpaduan parti," katanya.
  
Menjawab satu soalan, Dr Hasan menolak pelawaan presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA), Datuk Ibrahim Ali untuk menyertai pertubuhan itu, jika beliau benar-benar ingin meneruskan perjuangannya menegakkan agama Islam dan orang Melayu.
  
"Saya tidak berhajat dan saya hendak menumpukan sepenuhnya kepada mesej yang kami bawa selama ini iaitu (berhubung kepentingan) Islam, bangsa Melayu dan Institusi Raja," katanya

Ahmad Said takut bayang-bayang sendiri

Posted: 24 Dec 2011 01:00 AM PST

Polisi baru kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu mengurangkan penghantaran pelajar ke Mesir merupakan satu kesilapan besar dari sudut keilmuan.
Setiausaha PAS Terengganu, Yahaya Ali (gambar) menyifatkan tindakan itu sebagai kesilapan besar yang menunjukkan Umno BN negeri takut kepada 'bayang-bayang' sendiri.
Katanya, polisi baru kerajaan Umno BN itu menjadi suatu kerugian dari sudut keilmuan yang diperolehi di Universiti al-Azhar, Mesir.
Menurut Yahaya, pusat pengajian tersebut merupakan universiti tertua di dunia yang terkenal hebat dari sudut keilmuannya.
"Kita rasa satu kesilapan besar dari sudut ilmu jika kerajaan Terengganu membuat keputusan mengurangkan penghantaran pelajar kita ke Mesir.
"Kenapa takut dengan 'bayang-bayang' kononnya pelajar di Mesir terlibat dengan politik pembangkang dan tidak bersama kerajaan.
"Ini bukan salah sistem (Al-Azhar) jika pelajar terlibat dengan politik tetapi pendedahan dengan aktiviti berpersatuan dan ilmu membawa kepada kebenaran dalam perjuangan," ujarnya.
Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said yang mengumumkan akan mengurangkan jumlah penghantaran pelajar dari negeri ini ke Mesir.
Ahmad dipetik sebagai berkata pelajar yang di hantar ke Mesir bukan untuk belajar tetapi terlibat dengan aktiviti lain termasuk berpolitik.
"Pada tahun (2011) ini, kerajaan (sudah) mula mengurangkan penghantaran pelajar ke Mesir kerana sebahagian pelajar ke sana bukan (untuk) belajar, sebaliknya terlibat dengan aktiviti tidak sepatutnya termasuk berpolitik," jelasnya selepas Majlis Penganugerahan Pingat Emas dan Hadiah Kecemerlangan Pelajar Yayasan Terengganu kali ke-32, di Dewan Konvensyen Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man, Kuala Terengganu, Ahad lalu.
Menurut Yahaya, kerajaan perlu membuktikan berapa ramai pelajar yang tidak lulus kerana berpolitik serta persatuan yang ditubuhkan bermotif politik.
Katanya, kebiasaan pelajar yang aktif di luar negara lebih cemerlang dan berjaya daripada yang tidak terlibat dengan persatuan.
Beliau selaku Yang Dipertua PAS Marang menyarankan kerajaan negeri tidak menyekat  bantuan serta kemudahan kepada para pelajar yang ingin belajar di Mesir.
Katanya, PAS sangat tidak bersetuju jika disebabkan kepentingan politik Umno BN masa depan pelajar menjadi taruhan.

HASSAN ALI MOHON MAAF

Posted: 23 Dec 2011 09:16 PM PST

Bekas pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Ali hari ini memohon maaf berhubung kritikannya terhadap konsep negara kebajikan yang dianjurkan parti itu dan menarik balik kenyataannya berhubung perkara itu.

NONESebagai ahli PAS dan ahli jawatankuasa pusat, katanya, beliau
mengakui terdapat unsur-unsur yang keterlaluan apabila beliau mengulas perkara itu.

Dengan itu, katanya, beliau menarik balik komennya tentang negara kebajikan dan memohon maaf kepada kepimpinan PAS kerana keterlaluannya itu.

Hasan (kiri) sebelum ini mengecam golongan bukan ulama dalam PAS dan menuduh parti itu telah menyeleweng daripada perjuangan Islam.

The game is over, kata Mustafa Ali:DI HASSAN ALI DAN UMNO BARU BERMULA

Posted: 23 Dec 2011 06:22 PM PST


  
KUALA TERENGGANU, 24 Dis: Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali (gambar) yakin, isu kekecohan yang berlaku dalam PAS sudah selesai.

"The game is over - permainan ini sudah selesai, bagi saya ia sudah selesai," kata Mustafa ketika memberikan ucapan dalam majlis makan malam di Markas PAS Kuala Terengganu, di sini malam tadi.

Mustafa mengulas kekecohan yang berlaku dalam PAS ekoran perang dalam media antara beberapa pemimpinnya.

Ia memuncak apabila Mustafa menyifatkan dua pemimpin Datuk Dr Hasan Ali dan Nasharudin Mat Isa terperangkap dalam agenda musuh PAS iaitu Umno.

Menurut Mustafa, ia selesai melalui kenyataan beberapa pimpinan dan mesyuarat lajnah politik baru-baru ini.

"Dalam mesyuarat, saya tanya kepada semua yang terlibat dan masing-masing kata, apa yang mereka cakap lain, yang disiarkan media lain.

"Jadi jawapan saya dalam sidang media yang lalu harapnya yang terakhirlah," kata Mustafa.

Bagaimanapun, katanya, Dr Hasan akan membuat kenyataan hari ini dan dia akan melihat kenyataan itu samada untuk memberi respons atau tidak.

"Kalau dia (Dr Hassan)  cabar suruh dedah, saya akan kajilah apa nak jawab," kata Mustafa.

Kes itu, katanya selesai dengan cara Presiden PAS memanggil tiga orang yang terlibat dalam kes ini termasuk Adun Hulu Klang yang juga Ketua Penerangan PAS Selangor, Saari Sungib.

APA JAWABAN HASSAN ALI HARI INI?

Posted: 23 Dec 2011 04:00 PM PST

Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) secara terbuka mempelawa anggota exco kerajaan Selangor, Datuk Dr Hasan
Ali menyertai pertubuhan itu jika beliau benar-benar ingin meneruskan perjuangannya menegakkan agama Islam dan orang Melayu.
  
Presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali berkata sudah sampai masanya Hasan membuat keputusan menyertai NGO jika merasakan perjuangannya dalam PAS tidak mampu memenuhi hasrat dan cita-citanya itu.
  
"Beliau kini sudah dipinggirkan oleh PAS," kata Ibrahim kepada pemberita ketika ditemui pada mesyuarat agung Majlis Tindakan Rakyat Kelantan di Kota Bharu hari ini.
  
Ibrahim, yang juga anggota parlimen Pasir Mas, berkata beliau telahpun menyatakan hasratnya itu kepada Hasan sebelum ini tetapi setakat ini belum menerima apa-apa jawapan.
  
Hasan, yang juga bekas pesuruhjaya PAS Selangor, dilaporkan berkata parti itu telah menyimpang daripada perjuangan asalnya untuk mewujudkan sebuah negara Islam dengan mengubah pendirian untuk membentuk sebuah "negara berkebajikan".

Kenyataan beliau itu mendapatkan kritikan bebarapa pemimpin atasan PAS.

- Bernama

Tiada ulasan: