Jumaat, 9 Disember 2011

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


UMNO Makin Sasau

Posted: 09 Dec 2011 12:28 AM PST

UMNO makin pengotog, gila, mereng, meroyan, waya putuih... perangai hudoh macam taik
Oleh: Mat Kering Bakaq Bata


"Pengotog!!!"

Jerkah Bang Mat Mada di sebuah kedai catok dekat market Kg Berjaya pagi tadi.

"Tak kena tang mana pulak dah Bang Mat?" aku yang lalu berhampiran sengaja menduga.

"Ni ha UMNO Pulau Pinang hantag taik pulak dekat kerajaan negeri," jerkah Pak Mat kuat-kuat sambil angkat handphone, menghala skrin ke arah aku.

Tercengang habih satu kedai. Tak hormat sungguh orang tua ni orang dok tengah jamu selera.


Pak Mat yang aku kenai ahli biasa UMNO tapi bila tiba2 dia hentam UMNO teringin jugak aku nak tau pasai apa.

"Kalau hang marah sangat pun kat kerajaan negeri toksahlah dok buat kurang ajaq macam ni. Ada ka pasai pi hantaq taik dekat pejabat kerajaan..akai takdak ka???" makin menjadi kemarahan Pak Mat.

Tanpa sempat aku lontarkan komen orang kiri kanan Pak Mat berpusu-pusu tolong tambah tail.. Semua hentam tindakan UMNO yang kurang ajaq, biadap dan takdak akai tu.

Balik rumah aku buka FB tengok perkembangan terkini. Rupanya penuh FB aku dengan posting, share dan link mengenai isu HADIAH TAIK UMNO PULAU PINANG terhadap kerajaan negeri. Dah jadi isu besar untuk hari ini. Ni kali pertama aku tengok rakyat bersatu mengutuk UMNO atas tindakan bodoh, bangang, biadap, kurang ajag, mereng, pengotong, tak dak akai tu...

Makin dekat UMNO nak tungging PRU13 ni kelaku depa dah jadi tak ketahawan hala. Orang tua2 kata 'dah buang be at (tabiat)', sifat yang selalu pada pada manusia di penghujung ajalnya.

Kalau ada yang dok berkenan dengan UMNO lagi maka samalah dengan orang tu suka dekat TAIK...eeiii geli geleman aku.

Kedah La

Zentrum: Orang muda lebih sokong BN

Posted: 08 Dec 2011 07:32 PM PST

BN mendahului Pakatan Rakyat sekurang-kurangnnya tiga peratus dalam persaingan untuk mendapatkan sokongan anak muda dalam pilihan raya umum akan datang, demikian menurut institut kajian Zentrum Future Studies.

Pengasas institut kajian itu, Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah, berkata sebahagian besar sokongan itu diraih dari kalangan anak muda golongan Cina.

"Jumlah kaum muda dalam demografi SPR adalah sehingga 68 peratus, bermakna kaum muda Cina secara total daripada 88 hingga 92 peratus menyokong Pakatan," katanya dalam wacana perdana pilihan raya umum ke-13 di Kota Bharu malam tadi.


Katanya lagi, sokongan di kalangan masyarakat Cina terhadap Pakatan, tanpa mengikut gender dan umur dianggarkan pada kadar 82 hingga 88 peratus.

Bagi pengundi Melayu pula, ia kekal pada kadar 22 hingga 28 peratus, untuk memberi kelebihan sokongan 3 hingga 5 peratus kepada BN.

Bagaimanapun, ia mungkin berubah pada saat-saat terakhir pilihan raya kerana golongan muda itu disifatkannya lebih berhati-hati dan lebih cakna kepada isu.

"Bermaksud, Pakatan mampu memecut dan bentuk keseimbangan akibat sokongan kaum Melayu," katanya lagi.

Menjelaskan bacaannya itu, Abu Hassan (tengah) berkata kaum muda Melayu lebih dekat dengan budaya popular manakala masyarakat Cina lebih dekat dengan isu-su ekonomi.

Oleh itu isu rasuah dan penyelewengan seperti yang dikaitkan dengan National Feedlot Corporation (NFC) juga akan memberi impak yang besar kepada komuniti Melayu, tambahnya.

Ditemui selepas program anjuran kerajaan negeri Kelantan itu berakhir lewat malam tadi, Abu Hassan bagaimanapun enggan mendedahkan butiran kajian berkenaan kerana ia masih belum diterbitkan.

Moderator program berkenaan, Profesor Madya Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff turut memberikan pandangannya bahawa 60 peratus daripada kira-kira seramai tujuh juta pengundi muda hanya akan membentuk sikap terhadap kepada isu-isu tersebut dalam undian mereka pada saat terakhir.

Perkara yang ditimbang oleh golongan ini melibatkan isu kebajikan – keadaan ekonomi, kos sara hidup dan peluang pekerjaan.

Sementara itu, wakil BN di wacana berkenaan, Datuk Saifuddin Abdullah pula tetap yakin bahawa parti itu akan meraih sokongan daripada pengundi atas pagar.

Katanya, BN telah berjaya memujuk pengundi yang memberikan undi protes dalam pilihan raya 2008 dan parti itu juga telah menyedari "realiti politik baru" yang perlu diharungi dalam pilihan raya umum akan datang.

Timbalan menteri pengajian tinggi itu turut menyenaraikan usaha-usaha yang dijalankan parti pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menunjukkan bahawa BN telahpun sedar, termasuk kempen 1Malaysia dan juga program transformasi yang dicanang.

Beliau turut mengulangi pandangan bahawa mood pengundi dalam 18 pilihan raya kecil juga telah berubah pada saat akhir.

Mengulas data yang dikemukakan Zentrum, seorang lagi ahli panel, setiausaha agung PKR Saifuddin Nasution pula berkata parti itu terbuka dalam menerima apa juga kajian dan akan menggunakannya dalam menghadapi pilihan raya.

"Kita tidak amalkan sindrom penafian," katanya yang mengambil data berkenaan sebagai cabaran kepada parti untuk memperbaiki peluangnya.

Beliau juga menerima bacaan daripada pelbagai sumber lain, namun apa yang lebih penting bagi PKR adalah sistem audit dalam parti.

Audit berkenaan akan memberi gambaran sebenar kepada kekuatan parti dan masalah yang dihadapinya, katanya lagi ketika ditemui selepas program di Balai Islam, Lundang itu berakhir lewat malam semalam.

Seorang lagi ahli panel yang turut mengambil bahagian dalam wacana yang disiarkan secara langsung melalui saluran web mykelantan.tv itu ialah pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Madya Dr Samsul Adabi Mamat.

Ingatkan Cerdik Sangat... Rupanya Bodoh Mamak Ni..

Posted: 08 Dec 2011 06:44 PM PST


Macam orang tua nyanyuk yang hanya menunggu masa sahaja untuk malaikat maut datang menjemput.. Sendiri berak lepas tu usung taik merata-rata tunjuk dekat orang dan akhirnya makan taik itu sendiri.. Memang dah nyanyuk tunggu nak mampuslah mamak yang bodoh ni..






Tengku Muhammad Fakhry saman IGP, tiga lain RM100 juta

Posted: 08 Dec 2011 06:37 PM PST

KUALA LUMPUR, 9 Dis — Adinda Sultan Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra hari ini memfailkan saman RM100 juta ke atas empat pihak termasuk Ketua Polis Negara berhubung tindakan polis mengenakan kurungan di Istana Mahkota Kubang Kerian, Kelantan secara tidak sah dua tahun lalu.

Peguam Tengku Muhammad Fakhry, Datuk Harpal Singh berkata pelangganya juga menuntut RM50 juta lagi dalam bentuk ganti rugi teladan dan teruk.

Laporan Star Online menyebut bahawa dalam pernyataan tuntutan, putera itu menamakan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar (gambar) dan tiga yang lain sebagai defendan.


Bercakap kepada pemberita di kompleks mahkamah Jalan Duta di sini pagi ini Tengku Muhammad Fakhry berkata, beliau hanya melaksanakan haknya sebagai seorang rakyat Malaysia demi keadilan.

Dalam tuntutannya, Tengku Muhammad Fakhry mendakwa saman itu berkaitan dengan kejadian beliau ditahan di Istana Mahkota Kubang Kerian oleh polis pada 2009, daripada mengambil kereta Bentley Brooklands sebagaimana diminta oleh ayahanda Sultan Ismail Petra, ketika itu Sultan Kelantan, untuk ke Singapura.

Ia antara beberapa kes saman dibawa oleh putera sejak kebelakangan ini.

Laporan media semalam menyebut Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan 18 Januari depan untuk pengurusan kes saman fitnah Tengku Muhammad Fakhry terhadap akhbar Malay Mail dan tiga lagi berhubung satu artikel yang disiarkan akhbar tersebut.

Beliau menuntut antara lain ganti rugi RM50 juta kerana atrikel tersebut mengaitkannya dengan kes tembakan terhadap pengawal istana Ramli Mohamed pada 1 Mei tahun lalu.

Hakim Datin Zabariah Mohd Yusof menetapkan tarikh tersebut dalam kamar dengan dihadiri peguam AS Dhaliwal mewakili Tengku Muhammad Fakhry dan peguam Koh Chee Hong bagi pihak kesemua defendan.

Hadiah replika najis di luar batasan susila orang Melayu

Posted: 08 Dec 2011 06:17 AM PST

Tindakan kaki demo Mohamed Ghani Abdul Jiman menghadiahkan empat kek replika najis sempena hari jadi Ketua Menteri Lim Guan Eng adalah keterlaluan dan di luar batasan susila orang Melayu, kata Pengerusi Gagasan Utara Media Haji Anuar Hashim.

Beliau berkata, perbuatan itu sangat terkutuk dan tidak tergambar dalam kotak pemikiran orang Melayu.., ia sama sekali di luar budaya orang Melayu.

"Inilah hasilnya, insan-insan terpilih yang dilahirkan daripada gagasan pendidikan Umno selama memerintah lebih 50 tahun," kata beliau sambil menegaskan rakyat Pulau Pinang, khususnya kakitangan kerajaan di semua peringkat bolehlah menilai sendiri sifat keinsanan pada manusia yang tergamak melakukannya.

Hadiah 'Kek Tahi' - Tindakan Paling Hina Dan Keji Umno Pulau Pinang

Posted: 08 Dec 2011 03:42 AM PST


SELAIN memainkan "politik lucah" dan "politik selak kain", Umno kini mula memainkan "politik taik" pula. Budaya politik menjijikkan akan terus dimainkan untuk mendapatkan sokongan rakyat.

Tindakan kali ini benar-benar di luar tahap kewarasan manusia apabila mereka menghina kakitangan kerajaan yang dipilih oleh rakyat dengan hadiah "tahi manusia".


Deligasi Umno Pulau Pinang tengah hari tadi menyerahkan empat hadiah seakan 'tahi manusia' yang dibungkus seperti kek kepada kakitangan kerajaan di Komtar, George Town, yang menempatkan Kompleks Pentadbiran Kerajaan Negeri.


Kakitangan kerajaan yang menerima hadiah "tahi manusia" itu dilihat terkedu dengan tindakan "luar batas" dilakukan oleh Deligasi Umno Pulau Pinang itu.

Tergamak mereka menghina kakitangan kerajaan yang bekerja dengan kerajaan yang dipilih oleh majoriti rakyat di negeri ini.


Jurucakap deligasi Umno Pulau Pinang Mohamed Ghani Abd Jiman berkata: "Orang lain tak boleh bagi hadiah 'tahi manusia', hadiah ini memang mempunyai nilai sentimental dia kerana dia buat Pulau ini macam 'pulau tahi".

"Empat ('tahi manusia') ini DAP yang taja. Sesiapapun tak perlu tahu dan biar polis siasat. Kalau nak tahu, Guan Eng kena buat laporan polis," sindir beliau sambil menghina kakitangan kerajaan yang setia berkhidmat dengan kerajaan negeri

Tindakan itu dilihat akan meningkatkan lagi kebencian kakitangan awam kepada Umno yang sebelum ini mengamalkan "politik lucah" dan kini "politik najis" pula.

Sumber Milo Suam

Tiada ulasan: