Selasa, 13 Disember 2011

Biaqpila

Biaqpila




Sabda Rasullulah SAW:

“Allah menciptakan adam dengan tinggi enam puluh hasta. Kemudian setelah Adam, makhluk itu semakin berkurang tingginya seperti sekarang ini“

(HR.Bukhari), hadis ini juga terdapat dalam riwayat Imam Muslim dan Imam Ahmad.





GAMBAR BANJIR DI KL PETANG TADI

Posted: 13 Dec 2011 05:23 AM PST

DEY MACHA!!!
NAK TAU PASAI PA BANJIR KAT KL PETANG TADI?
KALAU HANG PA NAK TAU
SMART TUNNEL YANG HARGA RM1,887 JUTA TU
SEDANG CUTI BERKHATAN KAT KAMPUNG
PASAI TU AYAQ MELIMPAH
KAH! KAH! KAH!


Keadaan lalu lintas di ibu negara lumpuh hari ini berikutan banjir kilat di Jalan Tun Razak semasa waktu puncak apabila warga kerja pulang, berikutan hujan lebat.

Kawasan sekitar Perpustakaan Negara dilaporkan ditenggelami air dan dikatakan merebak sehingga ibu pejabat agensi berita Bernama yang terletak berhampiran.

Sebelum ini, kawasan itu bukan tempat yang kerap berlaku banjir. Dua minggu lalu Kajang juga dilanda banjir kilat yang terburuk sejak 1971.

Sementara itu, Bernama melaporkan kira-kira 30 kanak-kanak terkandas di sebuah tadika di Jalan Semarak berhampiran pusat latihan TM akibat banjir kilat.

Menurut jurucakap Bomba dan Penyelamat, dua bot dikerahkan bagi membawa keluar kanak-kanak berkenaan secara berperingkat.

"Sekarang ini kami dalam proses menyelamatkan mereka ke tempat yang lebih selamat sedikit demi sedikit," katanya dipetik agensi berita nasional itu.

[Baca berita penuh]

kuala lumpur jalan tun razak flood 131211 08kuala lumpur jalan tun razak flood 131211 07kuala lumpur jalan tun razak flood 131211 06

kuala lumpur jalan tun razak flood 131211 01kuala lumpur jalan tun razak flood 131211 03

 kuala lumpur jalan tun razak flood 131211 04



MK


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Hanya satu masjid?.. bunyi pulak dah...

Posted: 13 Dec 2011 04:00 AM PST



Berbunyi pulak cerita ni.. Setelah isu air gagal memburukkan Kerajaan PAS Kelantan, Utusan memainkan semula Isu jumlah Masjid yang dibina oleh Kerajaan PAS Kelantan..


Dulu.. Najib telah dibidas oleh TG Nik Aziz dengan menyifatkan beliau sebagai jahil kerana menilai perjuangan Islam dengan jumlah masjid yang dibina dan TG Nik Aziz bersimpati dengan kejahilan Najib itu..

Najib disifatkan sebagai jahil, begitulah juga apa yang boleh disifatkan atau dilabelkan terhadap editor Utusan yang membenarkan penyiaran artikel sebegini dengan tajuk yang jelas mahu merendahkan kewibawaan Kerajaan Negeri PAS Kelantan.

Jika PAS dilaporkan hanya membina satu Masjid dengan perbelanjaan kerajaan negeri sendiri, tanpa satu sen dari Kerajaan Pusat berapa puluh buah masjidkah yang telah berjaya dibina oleh kerajaan negei-negeri lain yang ditadbir oleh UMNO?

Jika Kerajaan UMNO/BN mendakwa merekalah yang telah membina seluruh Masjid yang ada di dalam Malaysia ini.. fikirkan dari manakah datangnya sumber untuk membina Masjid-masjid tersebut? Tidakkah ianya datang dari cukai yang dikutip dari rakyat?

Kalau dibina beratus ribu buah Masjid dan Masjid tersebut hanya menjadi simbol negara Islam tapi bila tiba waktu solat, ianya kosong tak ada faedah juga tu..

Tapi.. tak pernah pulak aku dengar ada Masjid UMNO.

*******************************************

Hanya satu masjid

RANTAU PANJANG 7 Dis. – Kerajaan Pas Kelantan mengakui hanya membina sebuah masjid, iaitu Masjid Jubli Emas Sultan Ismail Petra, di sini, daripada wang sendiri tanpa bantuan Kerajaan Pusat sejak mentadbir negeri itu lebih 20 tahun lepas.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Abdul Fatah Harun berkata, masjid lain di seluruh negeri dibina oleh Kerajaan Pusat.

"Masjid Jubli Emas atau lebih dikenali Masjid China yang menjadi kebanggaan Pas ini dibina dengan perbelanjaan kerajaan negeri sendiri, tanpa satu sen dari Kerajaan Pusat,” katanya hari ini.

Katanya, bagi masjid mukim yang lain di seluruh negeri, kerajaan negeri hanya bertanggungjawab mengeluarkan peruntukan untuk kerja-kerja pembaikan dan pengubahsuaian.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab dakwaan pemimpin parti pembangkang di Kelantan, bahawa sejak mentadbir negeri ini lebih 20 tahun, Pas tidak membina sebuah masjid pun di negeri itu.

Malah, mereka mendakwa semua masjid yang ada di negeri ini dibina oleh Kerajaan Persekutuan atau peninggalan pembangunan yang dibawa oleh Barisan Nasional ketika mentadbir negeri itu pada 1978-1990.

Abdul Fatah berkata, Masjid Jubli Emas yang berharga RM9.5 juta itu dibina pada 2005 dan siap sepenuhnya pada 2009 hasil ilham Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, selepas melawat Beijing, China sebelum itu. – BERNAMA

*******************************************

Masjid: Apa Najib kata jika hidup sezaman Rasulullah?
1 March 2011

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat simpati dengan kejahilan pemikiran perdana menteri yang hanya menilai perjuangan Islam dengan jumlah masjid yang dibina.

Perasaan itu diluahkan beliau melalui laman facebook merujuk kepada laporan Utusan Malaysia bertajuk ‘Hanya bina dua masjid dalam masa 20 tahun’ yang memetik kenyataan Datuk Seri Najib sewaktu berucap di Sekolah Kebangsaan Batu Sawar, Kuala Krau semalam.


Najib didakwa mempersoal adakah PAS memperjuangkan agama kerana hanya membina dua masjid sepanjang 20 tahun memerintah Kelantan.

Dalam responsnya itu, Tuan Guru yang juga Mursyidul Am PAS membayangkan adakah Najib akan mengeluarkan kenyataan sama jika hidup di zaman Rasulullah s.a.w. di Madinah dahulu.

Ini kerana, pada zaman tersebut, baginda hanya membina sebuah masjid sepanjang 10 tahun memerintah Madinah.

“Saya membaca kenyataan Perdana Menteri Malaysia di dalam akhbar Utusan Malaysia pada hari ini.

“Terdetik di hati saya, jika beliau (Najib) berada di zaman Rasulullah s.a.w., adakah kenyataan ini juga akan dikeluarkan bila melihat Rasulullah s.a.w. hanya membina sebuah sahaja masjid sepanjang 10 tahun mentabdir Madinah?”soalnya.

Tambahnya, penilaian sebegitu juga telah mencerminkan pemikiran Najib yang diracuni fahaman sekular mirip pemikiran bekas Perdana Menteri Turki, Mustafa Kamal Antartuk.

“Wallahu’alam. Pemikiran ala Kamal Atarturk sukar dijangka…,” tambahnya.

Dalam laporan akhbar pro Umno itu juga, Najib berkata rakyat tidak seharusnya melihat hanya PAS memperjuangkan agama disebabkan oleh slogan parti tersebut yang berbaur Islam seperti ‘Membangun Bersama Islam’ dan ‘Negeri Serambi Mekah’.

Tambahnya lagi, umat Islam juga tidak boleh mengukur keislaman hanya menerusi penampilan seperti berjanggut, berserban dan berjubah.


darisungaiderhaka

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Gambaran Saiz Baju Nabi Adam

Posted: 13 Dec 2011 01:00 AM PST

Gambaran Saiz Baju Nabi Adam



Gambaran tinggi Nabi Adam berbanding manusia sekarang


Berdasarkan hadis di atas, maka benarlah ketinggian Nabi Adam a.s adalah 60 hasta. 1 hasta = 45.72 cm. Jadi, tinggi Nabi Adam adalah kira-kira 27.432 meter. Hampir mencapai 30 meter. wallahu’alam.



Cuba tengok replika baju Nabi Adam a.s di dalam gambar. Ia dibuat di Jeddah, Arab Saudi dan memakan masa selama 18 hari untuk menjahitnya. Panjang 29 meter dan lebar 9 meter.









Replika ni dibuat sekadar untuk melihat setinggi manakah atau sebesar manakah (saiz) Nabi Adam a.s.



Para saintis Amerika Syarikat membuat kajian terhadap bangsa mereka sendiri yang dulunya didakwa sebagai bangsa yang mempunyai purata ketinggian yang paling besar dalam kalangan bangsa lain di dunia.



Namun , daripada kajian yang dilakukan itu, bangsa Amerika Syarikat didapati semakin merosot purata ketinggian mereka. Salah satu puncanya adalah kerana memakan makanan (yang diawet).

celahgelegar




KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Skandal NFC: Dedah agenda Muhyiddin guling Najib?

Posted: 12 Dec 2011 11:00 PM PST



KOMENTAR Hingga ke saat ini, Ketua Wanita Umno merangkap Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil tidak menyatakan pendirian berhubung desakan perletakan jawatan beliau sebagai menteri.

Begitu juga dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang terus membisu berhubung kemelut yang membelenggu parti pimpinannya yang disabitkan dengan Shahrizat.

Projek NFC iaitu sebuah projek RM250 juta kerajaan yang dianugerahkan kepada sebuah syarikat milik keluarga Sharizat semasa pentadbiran Tun Abdullah Badawi pada tahun 2007 benar-benar meletakkan Najib dalam keadaan paling tertekan.

Najib perlu siasat Muhyiddin

Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail ketika sidang media pada 10 November lalu di lobI parlimen meminta Najib menyiasat Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung dakwaan itu.

Kata Saifuddin, Muhyiddin perlu disiasat selaku kedudukannya sebagai menteri pertanian yang meluluskan projek dan pinjaman kepada keluarga Ketua Wanita Umno untuk projek feedlot berkenaan sebelum ini.

Ketua Angkatan Muda (AMK) PKR, Shahsul Iskandar Mohd Akin pula menganggap pemberian projek NFC kepada keluarga Shahrizat merupakan agenda sulit Muhyiddin untuk menyingkirkan Najib.

Manakala pemberian projek ternakan lembu tersebut kepada keluarga Ketua Wanita Umno tersebut bertujuan menagih sokongan Wanita untuk membantu Muhyiddin menewaskan Najib dalam pemilihan ketika perhimpunan Agung Umno nanti.

Shamsul memberikan alasan tersebut berdasarkan sehingga ke saat ini pemilihan Agung Umno masih belum dilaksanakan walaupun telah beberapa kali berlangsungnya perhimpunan Agung diadakan.

Menurut Shamsul keputusan Presiden Umno untuk tidak membuat pemilihan disebabkan Najib menyedari gerakan kesepakatan timbalan beliau untuk menyingkirkan beliau.

Dilema Najib

Ibarat ditelan mati emak, di luah mati anak, Najib terus berdiam diri sesuai dengan jolokan sikap 'play safe' beliau sebelum ini.

Apa yang pasti, Najib sedang diapit dengan pelbagai delima berhubung masa depan parti pimpinannya apatah lagi saat menjelang Pilihanraya Umum (PRU) ke-13 yang beliau sahaja tahu tarikhnya.

Lepaskan atau menghukum Shahrizat akan menyebabkan sayap kiri Umno bukan sahaja akan patah malah tidak mampu lagi untuk terbang. Sedangkan dalam mana-mana PRU jentera perayu undi wanita merupakan gerakan utama kemenangan.

Tambahan pula dalam wanita Umno tidak ada tokoh wibawa yang mampu membawa 'aura' Umno selain Shahrizat. Najib atau perwakilan Umno amat yakin bahawa tanpa skandal yang terpalit pada Shahrizat, Wanita Umno akan menjadi kuat dan mampu meraih banyak undi atas pagar. Itulah kekuatan Shahrizat sebelum ini.

Di atas kekuatan itulah juga Najib sanggup menjemput Shahrizat meyertai kabinet walaupun beliau kalah dalam PRU 2008 di Lembah pantai kepada anak Anwar Ibrahim, Nurul Izzah.

Kekuatan Shahrizat jadi rebutan

Najib dikira agak lewat melihat kekuatan Shahrizat berbanding Timbalan beliau, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Atau mungkin Najib mungkin baru sedar setelah melihat senario bagaimana pemberian projek NFC tersebut boleh diperoleh oleh Keluarga Shahrizat. Sedangkan syarikat tersebut langsung tidak mempunyai kepakaran dan pengalaman dalam bidang ternakan lembu.

Namun sebagai veteran politik dan melihat projek RM250 juta diberikan kepada keluarga Ketua Wanita Umno, tidak salah kiranya Najib menghidu sesuatu yang tidak kena dengan 'cerita' disebalik agenda pemberian tersebut.

Ketika skandal penyelewengan NFC dipapar di media, para wartawan menyerbu Muhyiddin dan bertanyakan respon berhubung penyelewengan tersebut.

Media sedar pemberian projek kerajaan bernialai RM250 juta tersebut diberikan kepada keluarga Shahrizat ketika Muhyiddin menjadi Menteri Pertanian dan Asas Tani.

Dalam kata lainnya, apabila melibatkan projek kerajaan bernilai berjuta ringgit maka keputusannya akan ditentu dan diputus oleh pihak menteri.

Justeru sebagai Menteri Pertanian, setentunya diatas 'perkenan' Muhyiddinlah projek NFC tersebut di serahkan kepada syarikat milik suami Shahrizat.

Pakatan Muhyiddin- Shahrizat?

Kenyataan Muhyiddin kepada media sejurus soalan tersebut dimajukan kepada beliau serta tindakan menyerahkan kepada Menteri Pertanian dan Asas Tani, Noh Omar untuk menjawabnya, tersisip sesuatu yang tidak kena.

Muhyiddin sedar tindakan 'melayan' pertanyaan media akan menyebabkan isu melibatkan Ketua Wanita Umno tersebut akan berpaling kepada beliau.

Berdasarkan bacaan asas politik, pemberian projek NFC oleh Muyiddin kepada syarikat milik keluarga Ketua Wanita Umno tersebut setentunya mempunyai hubung kait dengan sesuatu kepentingan yang bersifat sokongan.

Kalau Najib pernah mengungkap bidalan "I help you, you help me' kepada pengundi di Sarawak, tidak mustahil Muhyiddin juga lebih dahulu menggunakan madah yang sama untuk 'mengayat' Shahrizat.

Dalam survival politik, sokongan dari pergerakan wanita amat besar maknanya. Justeru Muhyiddin membuat perkiraan dengan 'menambat' kepalanya, akan mudahlah untuk di urus ekornya.

Persaingan Muhyiddin-Najib

Pertembungan antara Najib-Muhyiddin ketika era Abdullah Badawi menjadi perdana Menteri bukanlah hal yang tersembunyi. Malah kebanyakan ahli-ahli Umno disemua peringkat lebih maklum.

Abdullah Badawi pula terpaksa mengambil masa hampir empat bulan untuk melantik timbalannya sejurus dilantik menggantikan Tun Dr Mahathir pada 2003.

Dua calon yang dilihat paling layak untuk mengisi jawatan timbalan beliau adalah Muhyiddin Yassin dan Najib Razak.

Dalam falsafah politk pula, sang ketua akan cuba melantik pembantunya yang lebih lemah berbanding pembantunya yang kuat kerana dalam status Quo Umno hanya timbalan yang mampu mencabar presiden.

Abdullah juga sedar sekiranya Najib dipilih akan membawa kepada usia jawatan beliau sebagai Presiden Umno dan Perdana Menteri lebih pendek disebabkan Najib mendapat dokongan dari bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir.

Lantaran desakan dari team Najib terlalu kuat selain tekanan dari Dr Mahathir, Abdullah cuba menenangkan keadaan dengan melantik Ahli Parlimen Pekan itu sebagai pembantu beliau.

Walaupun akur dengan perlantikan Najib sebagai timbalan beliau, Abdullah perlu membuat 'check and balance' bagi menghalang kebangkitan Najib bersama teamnya.

Maka tidak ada calon yang lebih layak untuk memastikan Najib tidak 'besar kepala' selain Muhyiddin.

Peranan Muhyiddin

Strategi Abdullah meletakkan Muhyiddin dalam kementerian Pertanian yang kemudiannya dinamakan Kementerian Pertanian dan Asas Tani dilihat sebagai strategi untuk 'menyembunyikan' Ahli Parlimen Pagoh tersebut.

Manakala Najib pula dibiarkan terus untuk menguasai skuad pasukan beragam negara bersama skandal pembelian kapal selam Scorpion yang masih menghantui Najib dan kementerian Pertahanan.

Abdullah membiarkan Muhyidddin menguasai ahli akar umbi Umno yang kebanyakannya terdiri dari golongan petani, penternak dan nelayan.

Dalam masa yang sama Abdullah cuba komersilkan sektor pertanian sebagai sebuah industri yang berdaya maju. Lalu Abdullah menjadikan moto 'Pertanian sebagai sebuah Industri' bagi kempen menaikkan bidang pertanian dibawah naungan kementerian Muhyiddin.

Tujuannya supaya peranan Muhyidddin lebih menonjol dikalangan ahli-ahli Umno dengan dibekalkan peruntukan yang besar. Dengan peruntukan besar tersebut akan lebih 'memesrakan' Muhyiddin dengan akar umbi.

Keluarga Shahrizat dapat NFC

Projek Fidlot Kebangsaan (NFC) merupakan salah satu dari projek ternak lembu yang selama ini diberikan kepada petani bersekala kecil tetapi cuba di komersilkan sebagai projek perintis dengan menelan belanja RM250 juta.

Kelebihan NFC yang berada dibawah program perintis Kementerian dibawah Muhyiddin ini antara lainnya mempunyai beberapa kelonggaran termasuk terma pembayaran balik yang tidak ada tempohnya.

Persoalannya..... kepada siapakah projek bernilai RM250 juta ini akan diserahkan?.

Andai dalam setiap kali berlangsung pemilihan dalam perhimpunan agung Umno, isu politik wang atau rasuah politik bernilai jutaan ringgit telah menjadi amalan biasa dalam Umno.

Muhyiddin yang juga seorang Naib Presiden Umno boleh melihat ruang dan peluang besar dengan wang berjuta ringgit tanpa menggunakan wang dari kocek sendiri.

Dengan tanda tangan kecil diatas sebuah dokumen tidak memerlukan beliau untuk turun berkempen di akar umbi bagi mendapatkan sokongan.

Pakatan Abdullah- Muhyiddin

Muhyiddin juga sedar peranan yang diberikan oleh Abdullah bagi meneruskan kerjaya Abdullah sebagai pemimpin tertinggi negara.

Dalam masa yang sama beliau juga akan turut 'menuai' keuntungan besar sekiranya misi 'menggulingkan' seteru politik beliau berhasil.

Malah Muhyiddin tidak perlu risau sokongan pemuda Umno memandangkan Khairy Jamaluddin yang digelar Dr Mahathir sebagai 'budak nakal tingkat empat' itu adalah menantu Abdullah.

Justeru Muhyiddin hanya memerlukan sokongan dari pergerakan Wanita untuk memastikan sokongan 'solid' terhadap beliau dan Abdullah.

Berdasarkan kronologi tersebut tidak menghairankan sekiranya keluarga Shahrizat mendapat habuan mengendalikan projek perintis Kementerian dibawah Muhyiddin tersebut.

Dengan projek yang dipersetujui berasaskan konsep 'I help you, You help me ' itu diharap akan melengkapkan sokongan dua sayap Umno terhadap Muhyiddin.

Khairy Bersubahat?

Ramai terperanjat apabila Ketua Pemuda Umno merangkap menantu Abdullah, melenting dan 'menjawab' bagi pihak Shahrizat apabila isu pembelian kondo mewah di Bangsar di dedahkan oleh Setiausaha Agong PKR, Saifuddin Nasution Ismail.

Kenyataan Khairy menerusi blok beliau rembau.net turut menjelaskan secara terperinci berhubung penglibatan syarikat National Livestock and Meat Corporation (NLMC) yang juga syarikat milik Shahrizat dengan NFC berhubung penyelewengan pembelian kondo mewah di Bangsar bernilai RM9.8 juta juga menjadi tanda tanya.

Mulanya ramai berfikir mungkin Khairy ingin membela Shahrizat atas kapasiti beliau sebagai ketua sayap pemuda bertujuan mengurangkan tekanan ke atas Shahrizat yang juga ketua wanita Umno.

Namun setelah melihat secara menyeluruh. Mungkin juga ada kebenaran kata-kata Dr Mahathir bahawa kabinet Abdullah sebelum ini ditentukan oleh keputusan dari tingkat empat.

Begitu juga tindakan Khairy yang sering memberikan pelbagai alasan untuk mengelak dari berdebat dengan Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli memperlihatkan kebimbangan Ketua Pemuda Umno tersebut berhubung pembongkaran lebih besar disebalik projek NFC tersebut.

Muhyiddin tertewas

Muhyiddin hakikatnya telah pun tewas di pusiang pertama ekoran penyingkiran Abdullah dari menerajui negara.

Muhyiddin merupakan pemimpin pertama Umno yang memberi tekanan dan menyaran Abdullah menyegerakan proses peralihan kuasa ke tangan Najib sejurus selepas BN menerima kekalahan teruk dalam PRU 2008 lalu.

Apakah tujuannya bagi menutup isu 'pakatan sulit' beliau?.

Manakala ketewasan yang lebih teruk adalah berhubung isu NFC yang semungkinnya telah dapat di hidu oleh Najib yang kini menjadi bos beliau.

Dalam politik, musuh harus dipangkas dari mata tunasnya sekiranya mahukan survivalnya lebih cemerlang dan berpanjangan.

Najib juga mungkin lebih sedar sekarang bahawa musuh yang lebih merbahaya yang beliau sedang hadapi adalah 'pembantu' yang selalu berhadapan dengannya. Bukannya pembangkang.

TVS


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

REMIX NAJIB FT NG YEN YEN

Posted: 12 Dec 2011 04:44 PM PST



HIDUP LEMBU!
HIDUP LEMBU!
HIDUP LEMBU!
KAH! KAH! KAH!

LEPAS LAYAN REMIX
KASI BACA INI BERITA PULAK...

KUALA LUMPUR, – Barisan peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mendakwa Datuk Seri Najib Razak bertanggungjawab atas tuduhan liwat semasa dikenakan ke atas Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana "cap jari" perdana menteri ada di banyak peringkat kes.

Anwar telah berulang kali menuduh Najib terlibat dalam kes liwat kedua dihadapi beliau, malah telah menyifatkannya sebagai satu konspirasi bagi memusnahkan kerjaya politik.

Peguam Sankara Nair menegaskan semula dakwaan Anwar dengan menekankan bahawa pengadu Mohd Saiful Bukhari Azlan pernah mengaku ada mengadakan pertemuan dengan Najib, yang pada 2008 merupakan timbalan perdana menteri, beberapa hari sebelum kejadian liwat didakwa berlaku.

Sankara juga berhujah bahawa wujud banyak elemen tidak konsisten dalam kes pihak pendakwaan dan bukan sahaja mempersoalkan kredibiliti Saiful, tetapi juga beberapa saksi pendakwa yang lain.

"Adalah jelas cap jari Datuk Seri Najib Razak ada di semua tempat usaha terdesak pelbagai pihak untuk menyomotkan mereka," kata Sankara ketika hujah penggulungan kes pihak pembela hari ini.

Peguam itu berkata, pertemuan antara Saiful dan Najib di kediaman rasminya pada Jun 2008 juga menimbulkan keraguan mengenai usaha jahat dalam kes semasa ini.

Justeru menurut Sankara, perdana menteri memberi jawapan-jawapan yang bercanggah kepada media apabila ditanya mengenai perkara berkenaan - pertama mengatakan Saiful bertemu dengan beliau mengenai biasiswa dan kemudian datang untuk mengadu mengenai salah laku Anwar.

"Mengapa tidak Najib datang dengan bersih apabila kali pertama ditanya mengenai perkara ini?

"Apa yang perlu disembunyikan? Mengapa beliau perlu berbohong?" kata Sankara.

Selain itu, Sankara berkata, konspirasi juga melibatkan pembabitan SAC Datuk Rodhwan Ismail dan bekas ketua polis negara Tan Sri Musa Hassan.

Peguam itu mempersoalkan sebab Rodhwan mengadakan pertemuan dengan Saiful sebelum dia membuat laporan polis sedangkan beliau bukan pegawai penyiasat ketika itu.

Selain itu, Sankara juga menimbulkan persoalan bagaimana Saiful memperoleh nombor telefon Musa.

"Nampaknya dia terdengar perbualan antara Datuk Khairil Anas atau seorang pembantu dan Najib di mana nombor telefon Musa disebutkan dan dia menyimpan dalam telefon bimbitnya," katanya lagi.

Sankara juga menekankan hakikat berkenan Najib dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor memohon untuk mengetepiakn sepina meminta mereka hadir di mahkamah sebagai saksi pembela.

Katanya, kedua-dua mereka tidak sewajarnya mengelak jika tiada sebarang perkara untuk disembunyikan.

"Jika perdana menteri dan Rosmah tidak relevan, maka mengapa pegawai penyiasat DSP Jude Pereira perlu merekodkan kenyataan mereka?

"Ini bukan hanya rumusan kami. Ia juga rumusan rakyat umum," katanya. Terdahulu, pihak pembela juga mempersoalkan kredibiliti saksi utama dan mahukan mahkamah menilai semula kredibiliti saksi itu kerana ia menjadi perhatian utama dalam kes ini.

Peguam utama Anwar, Karpal Singh berkata ia jelas daripada keterangan Saiful yang berbohong walaupun mahkamah mendapati beliau adalah saksi yang boleh dipercayai pada penutup kes pendakwaan.

Anwar menghadapi pertuduhan melakukan persetubuhan di luar tabii terhadap bekas pembantunya Saiful, 26, di Desa Damansara Condominium di Bukit Damansara antara 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Karpal juga berkata kredibiliti Saiful terus terhakis kerana dia lambat membuat laporan yang hanya dilakukan dua hari selepas dakwaan insiden itu berlaku dan tidak ada penjelasan yang boleh diterima atas kelewatan itu.

Karpal juga mahu mahkamah itu menangguhkan keputusannya mengenai kes liwat Anwar bagi membolehkan Saiful dipanggil semula dan memanggil Timbalan Pendakwa raya Farah Azlina Latif, anggota pasukan pendakwaan, yang didakwa ada hubungan sulit dengan Saiful, sebagai saksi, untuk menafikan dakwaan itu dengan bersumpah.



KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Tragedi NFC: Muhyiddin tak layak jadi PM

Posted: 12 Dec 2011 03:40 PM PST


KUALA LUMPUR, 12 Dis: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Menteri Pertanian yang menganugerahkan projek Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) kepada keluarga Menteri Wanita, Keluarga dan Komuniti Datuk Seri Shahrizat Jalil adalah lebih bersalah daripada segi pentadbiran kerajaan dan etika kebertanggungjawaban seorang menteri.

"Ya, keluarga Shahrizat menerima dan tidak mengendalikan projek tersebut dengan baik, bahkan terdapat unsur-unsur penyalahgunaan dana wang rakyat, akan tetapi siapa yang meluluskan projek sebesar RM250 juta kepada orang yang tidak berpengalaman dan tidak layak mengendalikannya sepatutnya mendapat hukuman yang lebih berat," kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataan hari ini.

Oleh itu, Pesuruhjaya PAS Pahang itu juga berkata adalah tidak adil untuk mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk bersifat pilih kasih dalam menyerang Shahrizat, dengan menyuruhnya 'untuk berundur sebelum beliau diundurkan' tapi tidak pada Muhyiddin.

"Dr Mahathir tidak sepatutnya pilih kasih dalam menegur Shahrizat dan tidak kepada Muhyiddin yang meluluskan projek ini. Sekiranya sikap Muhyiddin ini dibiarkan berterusan semasa beliau menjadi timbalan perdana menteri dan seterusnya perdana menteri, berapakah lagi wang rakyat yang bakal terkorban?" soal Tuan Ibrahim.

Tuan Ibrahim turut mempersoalkan tindakan Muhyiddin yang tidak lagi insaf dengan kesilapannya apabila menyatakan bahawa 'NFC hanyalah isu politik yang dicetuskan Pakatan Rakyat' dan terus mempertahankan projek tersebut walaupun kewujudan penyalahgunaan dana awam yang susah dipertikaikan.

"Bayangkan sekarang, Muhyiddin ialah bakal perdana menteri sekiranya apa-apa terjadi pada Datuk Seri Najib Razak, berapakah banyak projek di bawah kelolaan kementerian dan kuasa beliau yang akan berakhir seperti tragedi NFC. Bolehkah rakyat Malaysia menerima seorang bakal PM yang sedemikian?" soal beliau.

Selaku mentor Umno, Tuan Ibrahim berkata Dr Mahathir sepatutnya membantu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang tidak berani menegur timbalannya, untuk menegur Muhyiddin atas dasar membantu Najib membetulkan pentadbirannya.

Apa yang pelik, kata beliau ialah bila mana hanya Shahrizat sahaja yang diminta berundur, sedangkan Muhyiddin tidak diarahkan berbuat demikian.

"Begitu juga dengan beberapa orang yang lantang mempertahankan penyelewengan ini, juga sepatutnya merasa malu kerana ia nyata bertentangan dengan norma biasa.

"Sekiranya Shahrizat disuruh berundur, Muhyiddin pun harus menerima nasib yang sama. Jika Shahrizat saja berundur, tapi tidak Muhyiddin dan lain-lain, percayalah rakyat akan terus mencengkam isu NFC sehingga semua yang terlibat berundur," tambah beliau.

HD

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Tiada ulasan: