Jumaat, 9 Disember 2011

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


UMNO Bodoh Sombong! kata CheguBard

Posted: 09 Dec 2011 07:48 AM PST

Sharizat!! MIC tanya.. RM2 Juta ni hilang kemana?

Posted: 09 Dec 2011 04:57 AM PST



Semalam Pengerusi MIC bahagian Batu, Ramanathan Chinnu membuat pendedahan di akhbar The Star berhubung tindakan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat menyerahkan dana RM2 juta kepada penyelaras BN bagi setiap kawasan Parlimen yang dimenangi Pakatan Rakyat.


Ini juga adalah satu penyelewengan oleh Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil kerana sebagai menteri yang bertanggungjawab, dana berkenaan seharusnya diserahkan oleh pegawai kerajaan dari kementeriannya terus kepada rakyat bukan melalui penyelaras BN.

Pengerusi MIC bahagian Batu, Ramanathan Chinnu dana tersebut adalah sebagai bantuan kepada orang India yang memerlukan dan bagi membolehkan BN mendapat kredit perkara ini telah diwar-warkan kepada masyarakat setempat.

MIC Bahagian telah menghantar 207 permohonan namun 43 permohonan telah ditolak sebab mereka bukan pengundi berdaftar di Parlimen Batu.

Tiba hari dijanjikan hanya 70 orang dari yang disenaraikan oleh MIC Bahagian Batu mendapat bantuan tunai tersebut yang diberikan oleh penyelaras bantuan iaitu Datuk Yahya Mat Ghani.

Menurut Datuk Yahya Mat Ghani di dalam sampul terbabit terdapat RM200.00.. malangnya apabila dibuka hanya RM100.00

Bacalah kat bawa ni..

Batu MIC: Cash aid meant for the poor not given out

BATU MIC members are questioning the mysterious disappearance of funds that should have been distributed to the Indian community during Deepavali.

They claim that Barisan Nasional coordinator Datuk Yahaya Mat Ghani had earlier promised to hand out the money to eligible applicants who were Batu voters.

The aid was given by the Community Welfare and Development Council (Mayang) under the Women, Family and Community Development Ministry.

All BN coordinators were allocated RM2mil each to be distributed to the poor.

During a meeting in September with MIC, Indian Progressive Front (IPF) and Makkal Sakthi, Yahaya had handed out forms to the respective leaders for aid to be given out to needy Indians.

Batu MIC division chairman, Ramanathan Chinnu said they had submitted 207 forms to be checked by the Batu Umno secretariat and 43 were rejected because they were not registered Batu voters.

He said Yahaya had promised to hand out the money to eligible applicants during a Deepavali open house organised by MIC Batu on Oct 22.

However, at the eleventh hour, Ramanathan and his members were informed that only 70 people would receive the aid.

"When we found out we were taken aback because we realised something was wrong.

"Everybody thinks MIC is behind the disappearance of the money as we handed out the forms with our stamp," said Batu MIC Youth chief D.R. Pala Kumaran.

"No money was also given to MIC to organise the event. To make matters worse, no Umno representative turned up for the event except for the individual who brought the aid for the 70 people."

According to Ramanathan, something similar had occurred during a Tamil New Year celebration in April last year.

Yahaya had promised to hand out RM200 to poor Indians during a special ceremony that was organised at the Sri Athieswaran temple.

However, there was only RM100 in the envelope.

Ramanathan said when questioned, Yahaya had said the welfare department had not given out the money yet.

However, he said a check with Women, Family and Community Development Minister Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil revealed the money for the New Year celebration was handed out. The case has not been solved till today.

Ramananthan said they had sent out letters to top BN leaders but they had not received any feedback.

"Voters are unhappy. Despite all this we have been going to the ground to meet Indian voters to gain their trust," he added.

Federal Territories and Urban Wellbeing Minister Datuk Raja Nong Chik said he had not heard of the missing funds.

"If this is true, they should make a formal complaint and we will investigate. There must be proof.

"Maybe there is some miscommunication.

"I am sure they will eventually get it," he said.

When contacted, Yahaya said he was aware that some people did not receive the allocation and there would be a second round of payment soon.

"So far we have disbursed a total of RM1.6mil to about 8,000 people in Batu through the respective component parties of Umno, MCA, MIC, PPP and Gerakan,'' he said.

"The second round of payment from the Mayang funds will be made once the funds have been released by the Welfare Department.

"Don't worry, once we get the funds we will give to the MIC,'' Yahaya said, adding the funds must be given out by Dec 31.

http://thestar.com.my/metro/story.asp?file=/2011/12/9/central/10023350&sec=central

Scandal Fidlot : Sekali lagi Shahrizat diingatkan oleh Mahathir.

Posted: 09 Dec 2011 03:42 AM PST



Kali pertama ialah semasa di Ipoh dimana ketika diminta mengulas desakan pemimpin Umno dan Pakatan Rakyat (PR) agar Shahrizat meletak jawatan, Tun Mahathir berkata, pemimpin parti, terutama Umno perlu mengundur diri dan melepaskan jawatan jika tindakan itu mendatangkan faedah kepada parti.


Tun Mahathir turut berkata, setiap pemimpin seharusnya sedar tempoh sepatutnya mereka berundur dan memberi peluang kepada barisan generasi muda menunjukkan kebolehan menerajui parti - sepenuhnya sila baca di ( SINI )

Dan hari ini pula..

Dr M: Shahrizat harus tahu bila nak berundur

Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Menteri Perbangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Sharizat Jalil yang bergelut dengan kontroversi Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC), harus tahu bila seseorang itu patut berundur.

Bercakap dalam sidang media selepas melancarkan memoirnya "A Doctor in the House" versi e-book, Dr Mahathir berkata adalah lebih baik berhenti daripada dihalau.

Dengan memberi contoh persaraannya, Dr Mahathir berkata beliau mengambil keputusan untuk berhenti tanpa perlu menunggu orang lain memintanya berbuat demikian.

"Bila saya nak berenti saya tak tanya siapa pun, saya fikir elok saya berhenti, saya berhenti".

"Saya harap orang lain pun macam itu, tak payah nak tunggu sampai orang halau saya.

"Kalau kita berasa perlu berhenti kerana parti, kita berhenti, kalau ingin sumbang, kita bertanding," tegas Dr Mahathir lagi.

Ditanya sama ada Sharizat perlu mengetahui batasnya, Dr Mahathir berkata: "Ya, ukur baju badan masing-masing".

Malaysiakini

Zahid mengelak lagi dari menyelam bersama Kapal Selam...

Posted: 08 Dec 2011 11:29 PM PST



Ini adalah kali kedua Zahid Hamidi menolak untuk menyelam bersama dengan Kapal Selam Malaysia, Pertama kali dulu beliau memberikan alasan kononnya beliau telah dinasihati (oleh siapa entahlah) agar tidak bersama cubaan menyelam kapal selam yang baru diperbaiki kerana masaalah mekanikal yang menyebabkannya tidak boleh menyelam.


Zahid telah mengelak dari turut serta dalam cubaan menyelam setelah kapal selam Malaysia yang pertama iaitu KD Tunku Abdul Rahman ataupun dikenali juga sebagai KD Altantuya I telah dibaiki dan boleh beroperasi sepenuhnya pada sekitar Februari 2010 lalu. – sila baca di ( SINI )

Hari ini pula Zahid memberikan alasan kononnya beliau ada urusan lain untuk mengelak dari turut menyelam menggunakan Kapal Selam bersama Guan Eng yang telah menyahut cabaran untuk menyelam bersama Kapal Selam itu oleh Zahid..

Guan Eng telah menyahut cabaran untuk menyelam bersama Kapal Selam itu semalam. Sila baca di ( SINI )

Tapi... kenapa mereka dibawa menyelam dengan menggunakan kapal selam KD Tun Razak sedangkan yang dilaporkan rosak dan tidak boleh menyelam itu ialah KD Tunku Abdul Rahman?? lihat laporan di ( SINI )

Alahai... kesian kat KM dan TKM-TKM negeri aku.. diperbodohkan Zahid Hamidi rupanya..


*****************************************

Zahid tak ikut Guan Eng menyelam dengan Scorpene

Hanya Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, dan dua orang timbalannya - Datuk Mansor Othman dan P Ramasamy - akan dibenar menaiki kapal selam Scorpene hari ini.

Bagaimanapun, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, beliau tidak akan menyertai mereka.

Ketika ditemui di Lapangan Terbang Langkawi pada kira-kira jam 2.30 petang, Zahid mengesahkan kepada pemberita bahawa beliau mempunyai satu lagi majlis rasmi untuk dihadiri."

Apabila sama ada taklimat akan diberi kemudian selepas mereka menaiki Scorpene, Zahid secara bergurau berkata, "Mereka pasti balik," sambil memeluk Lim, menyebabkan hadirin di situ ketawa melihatnya.

Ketika bercakap kepada pemberita sebelum itu, Zahid berkata ia bertujuan untuk membolehkan pihak pembangkang menyaksikan keadaan kapal selam tersebut.

"Kami lakukan ini untuk DAP dan PKR sekarang. Jika PAS mahu melawat, kami akan atur (untuk mereka)".

Zahid telah mengatur lawatan tersebut untuk pembangkang melihat sendiri bahawa kapal selam KD Tun Razak itu mampu menyelam.

Sementara pembantu Lim - Lim Kim Fei dan pengawal peribadinya, Azmi Kechik - tidak dibenar mengiringi ketiga-tiga mereka.

Lim dan dua timbalannya akan tiba di Lapangan Terbang Langkawi pada jam 1.30 tengahari dan pada jam 2 petang, sebuah helikopter akan menerbangkan mereka ke lokasinya.

Delegasi Lim dijangka kembali di Hotel Awana Porto Malai pada jam 4 petang.

Mereka kemudiannya akan menghadiri demonstrasi maritim dan lawatan ke pameran statik kapal perang.

Sementara itu, wartawan yang membuat liputan, dibawa dalam perjalanan selama lima jam, ke sebuah kapal di perairan Kuala Perlis untuk menyaksikannya.

Malaysiakini

Bukti AMK, Pemuda PAS dan juga Dapsy tak buat kerja..

Posted: 08 Dec 2011 08:37 PM PST



Dalam satu taklimat khas yang aku hadiri beberapa hari yang lalu, apabila menyentuh tentang Buku Jingga yang dikatakan oleh Fariz Musa sebagai tidak diketahui langsung apa pengisiannya oleh majoriti belia kerana mereka tidak pernah membacanya atau menerima apa yang dikatakan Buku Jingga itu, Fariz Musa berkata ini adalah kegagalan AMK, Pemuda PAS dan juga Dapsy.


AMK, Pemuda PAS dan juga Dapsy telah gagal untuk mengedarkan atau memberikan penerangan tentang kandungan buku tersebut kepada golongan belia.

Berkata sahabat yang ada disebelah aku "Kurang ajar sungguh dia ni (Fariz Musa) dia bantai terus."

Jika laporan kajiselidik dari Zentrum menunjukkan orang muda juga lebih menyokong BN dari menyokong PR, sewajarnya juga kita meletakkan kesalahan ini kepada AMK, Pemuda PAS dan juga Dapsy.. kerana mereka gagal mempengaruhi golongan muda..

Maklumlah.. golongan muda ni bukannya boleh menjanjikan jawatan dalam parti.. Kalau bodek pemimpin-pemimpin dalam parti ada juga peluang pegang jawatan dalam parti.. tak gitu??

Contoh aktiviti yang lebih penting buat AMK, Pemuda PAS dan Dapsy daripada menghampiri dan mempengaruhi golongan muda ialah seperti menjadi Body Guard kepada pemimpin-pemimpin parti, menyerang pihak yang mengkritik pimpinan parti yang jelas melakukan kesilapan dan mahu mengadakan perhimpunan jika pemimpin tertentu dipenjara..

Contoh saja tu… siapa terasa nasib hang la..


******************************************

Zentrum: Orang muda lebih sokong BN

BN mendahului Pakatan Rakyat sekurang-kurangnnya tiga peratus dalam persaingan untuk mendapatkan sokongan anak muda dalam pilihan raya umum akan datang, demikian menurut institut kajian Zentrum Future Studies.

Pengasas institut kajian itu, Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah, berkata sebahagian besar sokongan itu diraih dari kalangan anak muda golongan Cina.

"Jumlah kaum muda dalam demografi SPR adalah sehingga 68 peratus, bermakna kaum muda Cina secara total daripada 88 hingga 92 peratus menyokong Pakatan," katanya dalam wacana perdana pilihan raya umum ke-13 di Kota Bharu malam tadi.

Katanya lagi, sokongan di kalangan masyarakat Cina terhadap Pakatan, tanpa mengikut gender dan umur dianggarkan pada kadar 82 hingga 88 peratus.

Bagi pengundi Melayu pula, ia kekal pada kadar 22 hingga 28 peratus, untuk memberi kelebihan sokongan 3 hingga 5 peratus kepada BN.

Bagaimanapun, ia mungkin berubah pada saat-saat terakhir pilihan raya kerana golongan muda itu disifatkannya lebih berhati-hati dan lebih cakna kepada isu.

"Bermaksud, Pakatan mampu memecut dan bentuk keseimbangan akibat sokongan kaum Melayu," katanya lagi.

Menjelaskan bacaannya itu, Abu Hassan (tengah) berkata kaum muda Melayu lebih dekat dengan budaya popular manakala masyarakat Cina lebih dekat dengan isu-su ekonomi.

Oleh itu isu rasuah dan penyelewengan seperti yang dikaitkan dengan National Feedlot Corporation (NFC) juga akan memberi impak yang besar kepada komuniti Melayu, tambahnya.

Ditemui selepas program anjuran kerajaan negeri Kelantan itu berakhir lewat malam tadi, Abu Hassan bagaimanapun enggan mendedahkan butiran kajian berkenaan kerana ia masih belum diterbitkan.

Moderator program berkenaan, Profesor Madya Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff turut memberikan pandangannya bahawa 60 peratus daripada kira-kira seramai tujuh juta pengundi muda hanya akan membentuk sikap terhadap kepada isu-isu tersebut dalam undian mereka pada saat terakhir.

Perkara yang ditimbang oleh golongan ini melibatkan isu kebajikan – keadaan ekonomi, kos sara hidup dan peluang pekerjaan.

Sementara itu, wakil BN di wacana berkenaan, Datuk Saifuddin Abdullah pula tetap yakin bahawa parti itu akan meraih sokongan daripada pengundi atas pagar.

Katanya, BN telah berjaya memujuk pengundi yang memberikan undi protes dalam pilihan raya 2008 dan parti itu juga telah menyedari "realiti politik baru" yang perlu diharungi dalam pilihan raya umum akan datang.

Timbalan menteri pengajian tinggi itu turut menyenaraikan usaha-usaha yang dijalankan parti pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menunjukkan bahawa BN telahpun sedar, termasuk kempen 1Malaysia dan juga program transformasi yang dicanang.

Beliau turut mengulangi pandangan bahawa mood pengundi dalam 18 pilihan raya kecil juga telah berubah pada saat akhir.

Mengulas data yang dikemukakan Zentrum, seorang lagi ahli panel, setiausaha agung PKR Saifuddin Nasution pula berkata parti itu terbuka dalam menerima apa juga kajian dan akan menggunakannya dalam menghadapi pilihan raya.

"Kita tidak amalkan sindrom penafian," katanya yang mengambil data berkenaan sebagai cabaran kepada parti untuk memperbaiki peluangnya.

Beliau juga menerima bacaan daripada pelbagai sumber lain, namun apa yang lebih penting bagi PKR adalah sistem audit dalam parti.

Audit berkenaan akan memberi gambaran sebenar kepada kekuatan parti dan masalah yang dihadapinya, katanya lagi ketika ditemui selepas program di Balai Islam, Lundang itu berakhir lewat malam semalam.

Seorang lagi ahli panel yang turut mengambil bahagian dalam wacana yang disiarkan secara langsung melalui saluran web mykelantan.tv itu ialah pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Madya Dr Samsul Adabi Mamat.


Malaysiakini

SPRM mula siasat dakwaan rasuah babitkan Alstom

Posted: 08 Dec 2011 07:37 PM PST



Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah memulakan siasatan proaktif berhubung dakwaan rasuah yang melibatkan syarikat kejuruteraan Alstom dari Perancis.


SPRM juga berhubung dengan pihak berkuasa yang berkaitan di dalam dan luar negara bagi menyiasat dakwaan itu.

Menurut kenyataan SPRM hari ini, butiran mengenai siasatan itu tidak boleh didedahkan bagi memastikan ia tidak menjurus kepada tanggapan tidak benar ke atas pihak-pihak yang berkaitan.

"Ini adalah selaras dengan peruntukan di bawah Seksyen 29(4) Akta SPRM 2009. SPRM memandang serius terhadap semua dakwaan rasuah dan akan menyiasat tanpa takut atau memilih kasih.

"Sebarang tohmahan jenayah rasuah akan disiasat jika tohmahan tersebut mempunyai asas seperti yang termaktub di bawah Seksyen 29(3) Akta SPRM 2009," kata kenyataan itu.

Dalam pada itu, SPRM turut mengingatkan usahawan dan peniaga tempatan yang beroperasi di luar negara supaya sentiasa menghindar daripada sebarang perlakuan rasuah.

- Bernama

Akhirnya.. 'TAHI' itu dimakan mereka sendiri...

Posted: 08 Dec 2011 05:57 PM PST



Biasanya budak belum mumayiz atau orang tua nyanyuk yang suka main dengan taik ni. Dari segi paras rupa dengan kedut dan janggut putih memang sah orang-orang tua nyanyuk ni dari kumpulan United Malays No Otak.


Tambah melengkapkan sifat nyanyuk mereka, tidak cukup dengan mengusung taik ke sana ke mari, akhirnya taik-taik yang mereka bawa terpaksa dimakan sendiri kerana tiada pihak yang mahu menerimanya.

Lihat video bukti di bawah bagaimana mereka memotong dan memakan taik-taik yang mereka bawa uwek! Tak cukup dengan itu, mereka ajak pula orang ramai makan taik bersama-sama mereka! Hancus!




Sumber : Milo Suam

Tiada ulasan: