Sabtu, 10 Disember 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Calon Winnable - Satu Misi Imposible Najib

Posted: 10 Dec 2011 08:39 AM PST


Siapa yang tidak mahu menang dalam pertandingan yang dia tandingi? Umno/BN mengemukakan label 'winnable candidate' walaupun pada realitinya, calon yang diketengahkannya itu paling dibenci diperingkat akar umbi dan masyarakat setempat. Tapi oleh kerana ianya adalah pilihan pucuk pimpinan teratas, maka akar umbi terpaksa akur.

Itulah sebabnya, pada PAU yang lepas, Najib menuntut ketaatan orang-orang Umno yang tidak berbelah bagi disamping memperkenalkan label 'winnable candidate'.

Contoh terbaik sewaktu PRK 11 Okt. 2009 di Bagan Pinang - Isa Samad bukan pilihan akar umbi kerana rekod buruknya yang terlibat dengan pelbagai macam rasuah. Mahathir sendiri tidak merestuinya.Tetapi kerana Najib ada 'terhutang budi' dengan Isa Samad , maka dia adalah 'winnable candidate' bagi Najib. Sebenarnya, kalau diletak beruk sekalipun Umno/BN boleh menang di situ kerana undi post tentera memberi jaminan kekuatan Umno/BN di situ.

Agak menarik apabila meneliti tulisan A kadir Jasin yang terbaru kali ini. Beliau mengulas mengenai Calon 'Winnable' yang dicetuskan oleh Umno dengan memberikan beberapa cadangan.

Meneliti cadangan-cadangan tersebut, kita semua dengan mudah akan dapat memahaminya. Cumanya kalau-kalau PM Najib yang sedang menyiapkan senarai calon "winnable" itu buat bodoh dia sahaja. Najib tentu ada alasan-alasannya tersendiri – ISA – Ikut Suka Aku!

Elok juga kita susuri antara cadangan-cadangan Pak Kadir yang menarik untuk sama-sama kita renungkan.Antaranya :

1. Calon-calon yang kalah dalam PRU lalu janganlah diletakkan semula, apatah lagi kalau mereka bermasalah.

Antara mereka yang kalah ialah :

a. Abd Azeez bin Abd Rahm (Baling, Kedah)

b. Awang Adek (Bacok Kelantan)

c. Annuar Musa (Ketereh, Kelantan)

d. Zainudin Maidin (Sg Petani, Kedah)

e. Abdul Aziz Shamsuddin (Shah Alam)

f. Shahrizat Abd Jalil (Lembah Pantai)

Di antara nama-nama tersebut yang sedang top bermasalah siapa lagi kalau bukan ....alahai anda sendiri pun tahu!

2. Bekas-bekas Menteri yang sekarang menjadi ahli biasa Dewan Rakyat silalah umumkan pengunduran mereka mulai sekarang supaya calon "winnable" boleh dikenal pasti dan ditonjolkan.

(Bekas-bekas Menteri tidak sesuai merendahkan martabat diri mereka dengan menjadi Ahli Parlimen biasa saja. Lagipun mereka tentu tidak boleh laksanakan peranan "check and balance" sebab mereka terbabit dengan dasar-dasar dan rancangan-rancangan Kerajaan masa lampau)

Tidak lain dan tidak bukan, mereka ini adalah :

a. Azalina Othman bekas Menteri Pelancungan - Pengerang, Johor

b. Azmi Khalid, bekas Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar. - Pdg Besar, Perlis.

c. Mohd Radzi Sheikh Ahmad, bekas Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri - Kangar, Perlis

d. Abdullah Ahmad Badawi, Mantan PM (Kepala Batas)

Tetapi yang paling menarik apabila Pak Kadir menyindir 'Mami Lembu' dalam cadangan yang terakhir sekali :

9. Akhir kalam, tidak kira BN atau Pakatan Rakyat, jagalah baik-baik anak bini, abang adik, kawan taulan, kerbau lembu, kontrak dan projek supaya tidak jadi masalah kepada jentera parti dan tukang-tukang kempen masing-masing. Wallahualam.

Dan saya ingin nak tambah satu saja lagi iaitu :

Mana-mana menteri yang dah kalah tu, janganlah pula dilantik sebagai senator untuk dimasukan melalui pintu belakang jadi menteri jadi-jadian seperti Toh Tsu Koon, Dr Masyitah Ibrahim, Awang Adek dan Shahrizat.

Nak baca lain-lain cadangan Pak Kadir tu sila klik di sini

Misteri Kehilangan Bantuan Tunai Golongan Miskin – Shahrizat Kena Jawab!

Posted: 10 Dec 2011 01:22 AM PST

Ini adalah satu penyelewengan yang nyata oleh Shahrizat Abdul Jalil sebagai menteri yang bertanggungjawab kerana dana yang seharusnya diserahkan oleh pegawai kerajaan dari kementeriannya terus kepada rakyat bukan melalui penyelaras BN

Sepatutnya, tambah beliau dana itu diberikan kepada ahli parlimen yang menang untuk diagihkan kepada rakyat, bukan kepada orang-orang yang sudah kalah dan ditolak rakyat
Diharap Shahrizat boleh kemukakan segala resit dan bukti agihan yang dibuat atas nama kementeriannya atau berdepan dengan tindakan undang-undang oleh Pakatan Rakyat, baca lagi: biaqpila.



The Star melaporkan :

Ahli MIC BATU mempersoalkan kehilangan misteri dana yang sepatutnya diagihkan kepada masyarakat India semasa Deepavali.

Mereka mendakwa bahawa penyelaras Barisan Nasional (BN), Datuk Yahaya Mat Ghani sebelum ini telah berjanji untuk menyerahkan wang kepada pemohon pengundi Batu yang layak.

Bantuan telah diberikan oleh Kebajikan Masyarakat dan Majlis Pembangunan (Mayang) di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Semua penyelaras BN telah diperuntukkan RM2mil masing-masing untuk diagihkan kepada golongan miskin.

Semasa mesyuarat pada bulan September dengan MIC, Penerimaan Progresif India (IPF) dan Makkal Sakthi, Yahaya telah menyerahkan borang kepada pemimpin masing-masing untuk bantuan yang diberikan kepada orang miskin India.

Batu Pengerusi MIC bahagian, Ramanathan Chinnu berkata mereka telah mengemukakan 207 borang-borang yang akan diperiksa oleh sekretariat Umno Batu dan 43 telah ditolak kerana mereka bukan pengundi Batu berdaftar .

Beliau berkata Yahaya telah berjanji untuk menyerahkan wang kepada pemohon yang layak semasa rumah terbuka Deepavali yang dianjurkan oleh MIC Batu pada 22 Okt.

Walau bagaimanapun, pada saat terakhir, Ramanathan dan ahli-ahli telah dimaklumkan bahawa hanya 70 orang akan menerima bantuan.

"Apabila kita dapat tahu, kami terkejut kerana kami menyedari sesuatu yang tidak kena.

"Semua orang fikir MIC adalah di sebalik kehilangan wang kerana kita yang menyerahkan borang dengan setem kami," kata Ketua Pemuda MIC Batu , DR Pala Kumaran.

"Tiada wang diberikan kepada MIC untuk menganjurkan acara itu. Untuk memburukkan lagi keadaan, tiada wakil Umno hadhir untuk acara itu kecuali individu yang membawa bantuan untuk 70 orang itu. "

Menurut Ramanathan, sesuatu yang serupa telah berlaku semasa perayaan Tahun Baru Tamil pada bulan April tahun lepas.

Yahaya telah berjanji untuk menyerahkan RM200 kepada golongan India miskin pada satu majlis khas yang telah dianjurkan di kuil Sri Athieswaran.Walau bagaimanapun, terdapat hanya RM100 dalam sampul surat.

Ramanathan berkata apabila dipersoalkan, Yahaya berkata jabatan kebajikan tidak pernah berikan wang lagi.

Bagaimanapun, beliau berkata siasatan dengan Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat Menteri, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil mendedahkan wang untuk perayaan Tahun Baru telah diserahkan. Kes itu masih belum diselesaikan sehingga hari ini.

Ramananthan berkata mereka telah menghantar surat kepada pemimpin-pemimpin tertinggi BN tetapi mereka tidak menerima apa-apa maklum balas.

"Pengundi tidak berpuas hati. Walaupun semua ini, kami telah pergi ke tanah untuk memenuhi pengundi India untuk mendapatkan kepercayaan mereka, "katanya.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik berkata beliau tidak pernah mendengar dana yang hilang.

"Jika ini adalah benar, mereka harus membuat aduan rasmi dan kami akan menyiasat. Mesti ada bukti.

"Mungkin ada beberapa salah faham. "Saya pasti mereka akan berjaya juga akhirnya," katanya.

Apabila dihubungi, Yahaya berkata beliau sedar bahawa sesetengah orang tidak menerima peruntukan itu dan akan ada pusingan kedua pembayaran tidak lama lagi.

"Setakat ini kita telah keluarkan sejumlah RM1.6mil kepada kira-kira 8,000 orang di Batu melalui parti masing-masing masing-masing, Umno, MCA, MIC, PPP dan Gerakan,'' katanya.

"Pusingan kedua pembayaran dari dana Mayang akan dibuat sebaik sahaja dana telah dikeluarkan oleh Jabatan Kebajikan.

"Jangan bimbang, sebaik sahaja kami mendapat dana kami akan beri MIC,''Yahaya berkata, sambil menambah dana mesti diberikan menjelang 31 Dis.
SUMBER

Wajah Yang Seiras ....

Posted: 09 Dec 2011 03:58 PM PST


Adakah anda mengenali orang ini? Dia adalah bekas Pengarah Perdagangan Dalam Negeri dan Hal-Ehwal Pengguna, Tuan Haji Ahmad Nasir bin Khosri.

Kemudian beliau bertukar menjadi Timbalan Pengarah, Pejabat Pembangunan Negeri Kedah, Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana.Klik sini

Pada 16 November 2011, beliau kemudiannya, bertukar menjadi pula Timbalan Ketua Pengarah (Kawalan), Jabatan Imigresen, Kementerian Dalam Negeri.Klik sini

Dan diatas ini pula adalah seekor 'Angry Bird'. Tapi ada juga yang menggelarnya 'Mat Babi' kerana kegemarannya memaki hamun orang lain dengan hamburan perkataan - babi, babi dan babi sahaja. Wajah pun seiras makhluk itu! Anda boleh lihat aksinya di sini

Tiada ulasan: