Sabtu, 31 Disember 2011

AdukaTaruna

AdukaTaruna


Bacaan untuk Hadi Awang : Blog pondan pun matahari naik lagi...

Posted: 30 Dec 2011 07:11 PM PST

Oleh : AdukaTaruna

[1]
Gua bukan pendakwah. Tak layak. Member2 gua sendiri akan muntah kalau ada yang kata gua pendakwah. Gua hanya setuju kalau digelar pemberontak. Istilah tu pun yang gua perasan, Jean Francois yang bagi. Cuma ada tionaseng member2 yang tambah tokok pemberontak ada taman dalam hati. Jibauk!

Gua perasan kat ruangan komen (blog mana ntah, Penarik Beca kalau tak silap), ada blog pondan baru yang mengiklankan hujah dan blognya. Dah tak guna dah blog Penembak Babi ke, Batu Api ke. Hahaha. Gua baca dan intelek gua reject. Intelek, bukan sentimen.

Cumanya, gua tak nak ulas la. Sebab gua bukan pendakwah. Gua pemberontak. Kalau pendakwah sejati, dia akan ulas. Dengan ilmiah. Dengan kasih sayang. Tapi gua tidak begitu. Tu pasal gua cakap member2 gua sendiri akan muntah kalau gua dikatakan pendakwah.

[2]
Malam tadi, Dayat sms gua memohon hujah gua akan hujah blog ulama pondan. Gua malas la bagi link. Jatuh standard blog gua jer. Seorang pemberontak yang hanya menumpukan kepada titik tepat pun rasa malu nak hujah balas hujah tu. Tapi pasal member baik gua sendiri keliru, tak boleh jadi.

Maka, gua terpaksa ulas. Dan demi mengelakkan aib seorang pemberontak romantik, gua terpaksa ulas dalam keadaan high level kononnya. Wakakaka.

[3]
Islam ni agama hujah. Dari hujah sembunyi2, Nabi dipaksa berhujah secara terbuka. Kat pasar antara terawalnya. Then, pendekkan story, Islam pun kukuh atas hujah. Takda nabi pun, setiap perkara yang mahu diputuskan, hendaklah berdasarkan hujah. Ini level pertama. Dalam tajuk [3].

Diakhir2 riwayat Nabi saw, nabi pesan, suruh gigit agama hujah ni dengan gigi geraham. Gigitlah dengan hujah. Zaman2 berdekatan nabi, ketika kegemilangan Islam, pendeta agama apa pun dibenarkan berdebat, mencabar debat. Dibenarkan berhujah. Kalau time tu Hasan Ali ada, tiba-tiba dia cakap haram Bible elektronik dibenarkan, memang dialah Nabi selepas Muhammad yang mempunyai syariat sendiri. Memandai2.

[4]
Lama kelamaan, selepas zaman yang berdekatan dengan Nabi saw, wujudlah 2 jenis manusia yang menggigit menggunakan geraham ini.

i. Manusia yang menggigit geraham dengan hujah.
ii. Manusia yang menggigit geraham dengan sentimen / jenama / ketokohan / doktrin.

Manusia [i] jika tidak setepat konsep yang dimaksudkan Nabi pun, mungkin menghampiri tepat. Tapi manusia [ii] adalah manusia yang mencipta syirik baru. Berjuang kerana ketokohan manusia. Berjuang kerana 3R (khaakkhh ptuih), berjuang kerana label dan jenama.

[5]
Bila Allah gilirkan kembali isu ulama bodoh piang dalam politik ini, maka muncullah semula blogger2 pondan dengan blog2 baru. Dah tiada lagi blog Penembak Babi ke, Batu Api ke, Ali Zaidan ke. Blog baru la pulak. Diiklankan dengan gigih di ruangan komen blog2 beridentiti.

Mereka ini berjuang kerana manusia dan kedudukan mereka yang bergantung kepada bulu2 ketiak ulama bodoh piang. Gugurnya ulama bodoh piang, kembalinya jemaah kepada konsep sebenar, maka gugurlah kedudukan mereka.

Lu ingat mereka2 ni boleh ke bekerja as Pak Guard? Atau turun sehingga tahap menyebarkan risalah? Sjati tahap manakah aktivisme puak2 ulama dan mereka yang bergayutan itu dalam kerja2 Islam? Sejati manakah Haron Din sehingga tahap harung banjir sampaikan risalah dan bantuan? Sejati tahap manakah Hadi Awang dalam nilai aktivisme dalam dirinya? Setakat kaki pancing, Cuping Merah lagi hebat. Boleh potong umpan cacing lebihan di mata kail hanya gigit guna gigi!


[6]
Dari manakah lahirnya ulama2 Melayu zaman sekarang ini? Dalam baka anak2 Melayu, ada 2 jenis kebiasaannya.

i. Anak2 yang aktif. Kreatif. Berani.
ii. Anak2 yang pasif. Biasa2 sahaja.

Anak2 jenis [i], jika tidak mendapat didikan keluarga yang betul, kebanyakkannya hancur awal. Mereka cenderung mencuba pelbagai perkara yang membuatkan mereka terjebak. Mereka juga berani mengambil risiko yang salah.

Anak2 jenis [i] jika mendapat didikan keluarga yang betul, kebanyakkan mereka akan ke bidang yang lebih mencabar. Kejuruteraan / sains / perniagaan / etc. Sebelum kembali ke dunia Islami seandainya Allah mengkehendaki mereka menyumbangkan khidmat dalam jemaah Islami.

Anak2 jenis [ii] tidak mencabar dalam mendidiknya. Mereka patuh pada arahan. Tidak berani bertindak di luar kotak. Bidang yang sesuai dengannya hanya dalam hafalan. Majoriti mereka hafal, ambil periksa, lulus dan ke bidang hafalan kitab.

Dan di Malaysia, atas doktrin. atas jenama, atas sentimen, mereka2 ini, anak2 berbaka pasif ini, diangkat menjadi pemimpin Islami. Untuk ditakdirkan ditipu musuh Islami dalam zaman kelam ini; sehinggalah Allah kitarkan semula sinar dengan kembalinya konsep Nabi. Serahkan sesuatu itu pada ahlinya. Pemimpin itu harus sedar kelayakan dirinya, etc.

[7]
Setelah menghigh levelkan dalam 6 tajuk kesemuanya, barulah gua rasa tidak aib untuk gua menjawab hujah bodoh pengikut kepada ulama yang bodoh. Namun, sesekali gua tidak akan memberikan linknya. Pepandainya lu cari sendiri.

Macam biasa. Orang bodoh kepada ulama bodoh ni takut dengan Husam. Pelik sungguh gua.

Kenapa dia diam bila bos dia jumpa UMNO dan MCA?Kenapa dia diam bila Husam Jumpa Tengku Razaleigh ketika pilihanraya Galas? Perjumpaan yang menjadikan Husam hampir masuk perangkap UMNO dengan berjanji PAS tidak akan meletakkan calon bertanding di galas dengan balasan bla... bla.. bla...? Ni nak saya detailkan satu-satu ke?  

7.1 Hujah Penarik Beca dia tak nak jawab. Yang ni gua tak nak qoute. Sebab tak cabar ilmiah gua. Just basic. Gua pemberontak. Bukan pendakwah. Dia suruh orang tolak dengan hujah Penarik Beca sembah batu. Apa bodoh la. Berita dari orang fasik pun Allah tak suruh tolak. Sebab ianya bercanggah dengan konsep Allah supaya melihat apa yang disampaikan, bukan siapa yang menyampaikan. Allah suruh selidik dan siasat berita dari orang fasik. Bukan tolak. Inikan pula berita / hujah /maklumat dari Penarik Beca.

Demi ulama bodoh, sebenarnya mereka sebenarnya mencipta agama baru. Allah tak sebut pun Kepimpinan Ulama. Mereka berakidah kepadanya. Allah suruh letakkan sesuatu itu pada tempatnya, mengikut bidangnya. Kalau syura Islami, keahliannya ulama lah. Kalau pengurusan, terbukalah. So, kesemua ini nama yang tepat ialah Kepimpinan Islam. Ulama ada, professional ada, bekas2 beruniform ada, etc. Bukan menambah label baru Kepimpinan Ulama yang kini menjadi doktrin / sentimen yang digigit geraham. Sesat!

7.2 Dia kata Husam janji PAS tak letak calon tu paling aib gua nak jawab dalam blog ni. Gua kenangkan member gua si Dayat tu jer as maybe mativasi yang Allah kasi gua supaya jawab.

Pertama, apa kelayakan Husam sama ada nak tentukan PAS letak calon atau tidak? Dia jadi calon pun atas Syura. Pundek apa hujah pengikut ulama bangang ni? Memang aib sungguh gua nak jawab dalam medium pemberontakan gua nih.

"Abang Ku Li... saya datang ni nak tawarkan sesuatu."

"Yer adik Husam.. apa tu?"

"Kalau Abang Ku Li buat A, saya takkan letak calon PAS di sini."

"Adik Husam, saya bukan bodoh macam penyembah Hadi Awang. Yang tetapkan PAS bertanding atau tidak bukan adik Husam. Tapi syura. Balik, dan cuba lagi tau."

7.3 Sebenarnya, falsafahnya ialah bukan jumpa UMNO atau tidak. Falsafahnya ialah jumpa dalam gelap. Memanglah ada keperluan berjumpa dlam gelap. Dan takan nak heboh untuk setiap kali jumpa. Tapi janganlah menipu pengundi kalau didedahkan.

Jangan lari luar negara dan menipu di sana untuk sebaran Malaysia. Bila gua datang ke Rusila, nyorok belakang Fortuner PAS12. Benarkan samseng pukul curi gua dalam keadaan gua dipegang beramai2. Pundek! Seltan pun gua janji gua akan tahan tengah jalan, atau di bangunannya sendiri ketika Malaysia Baru nanti (wallahualam), atas nawaitu mendapatkan Islamic Republic of Malaysia yang menggunakan nama komersialnya Republik Rakyat Malaysia (insyaallah). Inikan pula setakat ulama penapu (penakut hujah dan penipu hujah) macam Hadi Awang.

Pegang beramai2 satu hal. Pukul curi satu hal lagi. Tak berani pukul depan pun, nak pukul curi pun, janganlah pegang gua gitumo sekali. Secara koyanya, gua tak kuat, gua pantas jer. Kalau tak pantas pun, gua takan mengaku kalah (wallahualam). Tak tamadun punya jemaah. Hujah la bai.

[8]
Pemimpin sebenar akan membentuk pengikutnya menjadi rakyat yang mengigit hujah dengan geraham.

"Kalau Fatimah mencuri, pasti gua potong tangannya."
"Memanggil Bilal dengan perkataan hitam adalah salah."
"Lihat apa yang disampaikan, bukan siapa yang menyampaikan."

Pemimpin dari jenis anak2 baka [ii] yang Allah jadikan mereka pemimpin dalam dunia di mana Allah kehendaki Islam berada seperti buih dilautan ini, membentuk pengikutnya menjadi rakyat yang menggigit doktrin / sentimen dengan geraham.

"Biar Islam kalah asal ulama tidak kalah."
"Seminar Kepimpinan Ulama menjelang pemilihan."
"Menentang ulama antarabangsa masuk neraka."

[9]
Penggulungannya, jikalah tidak kerana kekeliruan member gua sendiri, pasti gua tidak akan mengaibkan jiwa pemberontakan gua, medium pemberontakan gua dengan menjawab hujah tidak berkualiti ini. Jika gua jawab pun, pasti dalam N3 pendek atas jiwa gua yang memberontak sambil mencarut2. Jiwa. Bukan sikap fizikal realiti gua. Penulisan gua tulus dari jiwa. Tak hipokrit la. Untuk memaki2 kena buat blog pondan. Kat luar berjubah dan berserban.

Untuk mengelakkan rasa aib seorang bukan berjiwa pendakwah macam gua, gua terpaksa jawab hujah bengong banga tu secara high level macam ni. Jap lagi mesti bangga blogger bangang pengikut ulama penapu itu kerana gua terpaksa berjela2 menjawab hujah pendek dia.

Khaahhkkk ptuih! Lu bukan pembolehubah la bro. Pemberontak mcm kami ni shut down pembolehubah utama jer. Manusia level bulu ketiak macam lu bukan fighter yang boleh menaikkan pembolehubah utama kalau berjaya dijatuhkan. Lu jenis pengikut arus dan zaman. Kami yang akan menetapkan zaman untuk lu dan pembolehubah lu. Kalah Allah izinkanlah.

Memang paling atas, pemegang hujah agama berpadu sambil menipu ini ialah Haron Din. Sebenarnya fine. Bereh. Sila kemukakan idea dan hujah. Tapi sedia untuk dilawan dengan hujah la. Bukan coner baring berbelit macam serban atas kepala Abu Jahal.

Haron Din sebenarnya bukan kuasa pengarahan. Dia kuasa dasar. Yang berkuasa memberi arahan pengurusan ialah Presiden. Gua nak tambah musuh, memang tak mampu dan tak praktikal. Just shut down Hadi Awang sahaja, settle 90% masalah PAS. Itu kalau guna word shut down. kalau guna word upgrade pun boleh. Just upgrade Hadi Awang itu kepada Syura yang menetapkan dasar untuk dibentangkan di muktamar.

Wait and see la Hadi Awang. Lu buat perjumpaan guna nama Arab MAHABBAH sebelum Jumaat pasal lu nak elakkan kami sampai ke Rusila. Sekali Hasan Ali lempar taik kat muka lu dan TGNA. Lu dalam keadaan aib nak melawan sebab rahsia lu Hasan Ali pegang.

Pasal langgar lu tu, gua just nak bagitau. IQ lu bawah tapak kaki gua jer. Lu fikir idea gua nak langgar lu strereotaip jer ke? Tak kaizen? Lu berada hiraki di atas kerana budaya / keadaan zaman yang mengigit doktrin dengan geraham. Kalau Allah izinkan, kami akan menentukan zaman untuk lu, dan menentukan sejarah yang perlu ditulis ke atas lu. Wallahualam.

Janji Allah melalui Rasul kita :

Rasulullah s.a.w. bersabda, yang ertinya:

"Seorang mukmin tidak dibenarkan untuk menghina dirinya. Lalu para sahabat bertanya: Bagaimanakah dia menghina dirinya? Nabi s.a.w menjawab: "Dengan mendedahkan dirinya kepada ujian yang dia tidak mampu menanggungnya." (Hadith Riwayat Imam Tarmizi).

Tiada ulasan: