Ahad, 11 Disember 2011

Addin

Addin


Akhirnya Tembelang Taib Mahmud Pecah..

Posted: 11 Dec 2011 09:04 AM PST

Ketua Menteri Sarawak Abdul Taib Mahmud dan Perdana Menteri Malaysia Najib Razak pernah membesar-besarkan dasar perdagangan sebagai mana dikeluarkan oleh kumpulan Oxford Business Group. Laman web Ketua Menteri sendiri juga dengan angkuhnya mengakui para editor dari Oxford Business Group itu melaporkan kenyataan mengenai perdagangan secara terperinci bagi negeri Sarawak.

 Namun editor laporan yang dipertanggungjawab mereka-reka laporan itu adalah merupakan seorang editor majalah lucah, The Daily Sport yang pernah dibuang kerja pada awal tahun ini. Peter Grimsditch juga pernah dilucutkan dari jawatannya setelah pelancaran berita sukan 'Porn King' yang mengaitkan David Sullivan dalam tahun 1988.

Taib telah melancarkan suatu laporan 'Country Report' yang dikarang oleh OBG dalam bulan Oktober tahun ini di hotel Pullman, dan acara tersebut tidak sekalipun mendatangkan apa kesan yang ketara terhadap ekonomi negeri itu. 'The Report Sarawak' telah dilancarkan bagaikan suatu laporan yang berobjektif dan telah menerima pujian daripada para hadirin. Kami juga ingin menjemput para hadirin untuk menilai siasatan kami supaya mereka akan mendapat maklumat yang seimbang.

Najib dan juga para menteri perdagangannya telah bersetuju dengan perkara-perkara yang dibesar-besarkan oleh kumpulan OBG itu, terutamanya pendapat yang dikeluarkan oleh seorang pegawainya ketika ditemubual oleh agensi berita Bernama mengenai perdagangan makro Malaysia, seolah-olah pegawai OBG tersebut terlalu arif dalam bidangnya.

Sebagai contoh, Pengurus Rantau bagi OBG, Daniel Moore yang masih muda mentah itu ketika ditanya Bernama sempena pembentangan belanjawan Malaysia baru-baru ini didengar memuji-muji Model Ekonomi Baru Malaysia. Pada suatu kenyataan Moore juga didengar seolah-olah menyejukkan hati Najib dengan mengatakan Malaysia harus menyokong perkembangan pelancongan, perbankan Islam dan juga barang-barang halal.

'The Report Sarawak 2011' mengandungi temubual dengan kroni dan ahli-ahli keluarga Taib Mahmud sahaja! Mereka itu termasuk Taib sendiri, rakan niaga dan sepupunya sendiri, Hamed Sepawi, iparnya sendiri Robert Geneid, Jabu, Masing, Awang Tengah, pembantu perniagaannya Richard Curtis dari syarikatnya CMS, Pengurus Sarawak Energy Berhad Torstein Dale Sjotveit.

Setakat ini kata pujia-pujian yang dikeluarkan oleh kumpulan OBG tidak menampakkan hasil yang ketara dalam soal perdagangan di Sarawak. Kumpulan itu hanya didengar mengulang-ulang perkara yang lama dan lapuk sahaja.

Sekumpulan penyiasat kami dari Sarawak Report pernah menjalankan siasatan ke atas ibu pejabat Oxford Business Group yang mendakwa diri mereka telah mengeluarkan banyak laporan sejak 1994. Kumpulan ini tiada kaitan langsung dengan daerah Oxford atau pun Universiti Oxford yang terkemuka itu. Para penyiasat kami pula mendapati kumpulan OBG tidak memiliki ruang atau bangunan pejabat, walaupun para pekerja OBG sekali-sekala kelihatan keluar-masuk ke tempat itu.

Pengasas OBG, Michael Benson-Colpi didapati memiliki beberapa buah syarikat, termasuk St James Partnership, yang kini telah dibubarkan, Oxford Business Group (Reports) Limited, OBG Reports Limited, Oxford Business Group (London) Limited enggau Oxford Business Associates LLP, kesemuanya diwujudkannya dalam tahun 2010.

Dalam Country Report yang dikeluarkanya, kata-kata pujian sememangnya dihalakan kepada negara-negara yang sedang membangun walaupun dasar laporannya tidak telus. Dia hanya boleh diterima oleh perniagaannya sendiri, tetapi rakyat Malaysia dan Sarawak harus sedar bahawa dia sebenarnya telah diperalatkan oleh Taib dan Najib bagi kepentingan PR mereka, dan bukannya secara jujur memberikan penilaian perdagangan negeri itu. ~sarawakreport


Penemuan Virus Baru Ini Mampu Memusnahkan Manusia

Posted: 11 Dec 2011 02:35 AM PST

Inilah virus yang paling berbahaya. Virus ini boleh memusnahkan manusia dan virus tersebut dicipta oleh manusia. Tidak ada nama khusus bagi virus itu, atau sekurang-kurangnya belum diberi nama secara rasmi. Ahli virus dari Pusat Perubatan Erasmus di Rotterdam, Belanda, Ron Fouchier adalah orang yang mencipta virus itu. Ia melakukannya dengan memutasikan bahan genetik virus H5N1. Untuk menguji patogenitas virus, Fouchier menggunakan musang sebagai haiwan percubaan kerana mempunyai saluran pernafasan sama dengan manusia.

"Ini adalah salah satu virus yang berbahaya yang boleh anda buat," kata Fouschier seperti dikutip Daily Mail, Minggu (27/11/2011). Virus ini jauh lebih mudah menjangkiti manusia dan disebarkan ke manusia lain. Jika virus ini sampai "bocor" ke persekitaran awam, potensi pandemik global akibat virus ini sangat tinggi. Boleh jadi, spesies manusia boleh musnah kerananya.

Lalu apa tujuannya membuat virus yang boleh memusnahkan manusia? Fouchier mengatakan, kajian ini adalah sebahagian dari usaha antarabangsa memahami H5N1. Penyelidikan serupa lain juga dilakukan pasukan penyelidik kerjasama Universiti Wisconsin di Amerika Syarikat dan Universiti Tokyo di Jepun.

Hasil kajian Fouchier dan pasukan penyelidik dari Wisconsin dan Tokyo kini sedang diulas oleh Badan Penasihat Sains Nasional untuk Keselamatan Biologis Amerika Syarikat (NSABB). Beberapa kalangan menolak penerbitan hasil kajian tersebut sebab dikhuatiri akan disalahgunakan. Hasil kajian boleh memberi kesan positif untuk kesihatan masyarakat, tetapi juga boleh dimanfaatkan sebagai senjata biologi.

"Kami tidak mahu memberikan jalan bagaimana cara membuat virus buruk menjadi semakin buruk untuk para penjahat," kata Michael Osterholm, ahli NSABB yang juga merupakan pakar flu dan pertahanan biologi dari Pusat Penyelidikan dan Polisi Penyakit Jangkitan di Universiti Minnesota, AS. ~hhrs2.0 

Awang Adek Buat Bodoh Lagi..

Posted: 11 Dec 2011 01:27 AM PST

Badan Perhubungan Umno Kelantan mencabar DAP supaya turut meletak calonnya di kalangan orang Melayu untuk bertanding di Kelantan pada pilihan raya umum ke-13 kelak.Timbalan Pengerusinya, Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata selama ini yang berkuasa di kalangan pembangkang adalah DAP dan bukan PAS atau Parti Keadilan Rakyat (PKR).

"Kita setuju DAP bertanding di Kelantan biar rakyat Kelantan menilai nak (mahukan) DAP atau Barisan Nasional (BN)," katanya kepada pemberita selepas menutup program memperkasakan ukhuwah di kalangan penduduk di Kampung Kubang Telaga, di sini, Sabtu.

Seramai 84 mahasiswa pengajian jarak jauh (PJJ) menyertai program anjuran Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Awang Adek (gambar) berkata demikian sebagai mengulas cadangan DAP yang berhasrat untuk meletakkan calon Melayu bertanding di kawasan majoriti Melayu, pada pilihan raya umum ke-13.

Hasrat DAP itu disahkan Pesuruhjaya PAS III Selangor, Khalid Abdul Samad dengan mengakui cadangan DAP itu dibincangkan dalam mesyuarat bersama PAS dan PKR.

Awang Adek, yang juga Timbalan Menteri Kewangan, berkata cadangan itu akan memperjelaskan dakwaan yang dibuat oleh Umno selama ini bahawa parti yang benar-benar berkuasa di kalangan pakatan pembangkang iaitu DAP.

Katanya cadangan itu juga membuktikan DAP ingin menguasai semua negeri dan berhasrat ingin memerintah negara ini dengan mengetepikan rakan-rakannya dalam pakatan itu. "Kita ucapkan selamat datang dan bersedia menentangnya pada bila-bila masa," katanya.

Addin :

Awang Adek, kalau berani dan tak bodoh hang suruh UMNO bertanding di kawasan Cina.. ade berani ke?

Ikon Muslimat Parti Islam Menangi Hadiah Nobel Keamanan 2011

Posted: 11 Dec 2011 12:23 AM PST

Tawakkul Karman adalah salah seorang pemenang Hadiah Nobel 2011 yang menentang pemerintahan diktator dan keganasan oleh rejim  Presiden Ali Abdullah Salehdi di Yaman. Beliau  menerimanya pada Sabtu, 10 Disember. Para pemenang menyeru wanita yang ditindas di seluruh dunia untuk bangkit menentang ketidakadilan. 

Antara pemenang yang lain ialah Presiden Liberia, Ellen Johnson Sirleaf serta rakan senegara beliau Leymah Gbowee dan Tawakkul Karman Yaman menerima hadiah Nobel mereka dan disambut dengan tepukan di Dewan Bandaraya Oslo.

"Adik-beradik saya, anak-anak saya, rakan-rakan saya mendengar suara anda," Presiden Liberia, Ellen Johnson Sirleaf berkata selepas mengumpul hadiah Nobel pada satu majlis di Oslo, Norway. Sirleaf, wanita pertama di Afrika yang dipilih secara demokrasi sebagai presiden, berkongsi anugerah dengan kempen hak wanita Leymah Gbowee, dari Liberia, dan Tawakkul Karman, ikon wanita gerakan demokrasi di Yaman.

Hadiah keamanan telah diumumkan pada bulan Oktober, bersama-sama dengan anugerah Nobel untuk perubatan, fizik, kimia, sastera dan ekonomi. Bernilai 10 juta Kronor ($ 1.5 juta) setiap Hadiah Nobel sentiasa dianugerahkan pada ulang tahun kematian pengasas anugerah Alfred Nobel pada Disember 10, 1896.

Dengan pemilihan Karman, jawatankuasa hadiah Nobel 2011 mengiktiraf gerakan 'Arab Spring'  yang telah menumbangkan pemimpin autokratik di Afrika Utara dan Timur Tengah. Memuji perjuangan Karman terhadap rejim Yaman, Pengerusi Jawatankuasa Nobel Thorbjoern Jagland juga menghantar mesej kepada Syria pemimpin Bashar Assad, yang bertindak kejam ke atas pemberontak yang membunuh lebih daripada 4,000 orang mengikut anggaran PBB. "Presiden Assad di Syria tidak akan mampu untuk menolak perberontakan rakyat yang menuntut kebebasan hak asasi manusia, "kata Jagland .

Karman adalah wanita Arab pertama yang memenangi hadiah dan pemenang termuda yang memenangi  keamanan Nobel. Karman yang merupakan seorang wartawan juga adalah ahli gerakan sebuah  parti Islam di Yaman. Memakai fon kepala lebih tudung Islam, dia bertepuk tangan dan tersenyum sambil mendengar terjemahan kata-kata pengenalan Jagland.

Dalam ucapan penerimaan itu, Karman memberi penghormatan kepada wanita Arab serta perjuangan mereka dalam masyarakat. Menurut terjemahan Inggeris ucapan yang disampaikan dalam bahasa Arab, dia mengkritik ideologi, ketenteraan, rasuah rejim  Presiden Ali Abdullah Saleh.

Beliau juga berasa kesal revolusi di Yaman tidak mendapat banyak perhatian antarabangsa sebagai pemberontakan di Mesir, Tunisia, Libya dan Syria. "Ini sepatutnya menghantui dunia kerana ia mencabar idea kesaksamaan dan keadilan," kata Karman.

Terjemahan ~ Addin 

Harga 1.5 Billion, Hanya Boleh Menyelam 30 Meter Sahaja..

Posted: 10 Dec 2011 10:47 PM PST

Tidak ada apa yang hebat dengan kebolehan kapal selam negara kita KD Tun Abd Razak semalam. Ini seperti yang diakui sendiri kepada penulis oleh sumber terdekat dengan Ketua Menteri Lim Guan Eng dan dua Timbalannya yang diberi peluang untuk menaiki salah satu daripada dua kapal selam kelas Perdana Menteri semalam.

 Untuk sebuah kapal selam dengan kos perolehan sahaja melebihi RM 1.5 billion setiap satu ia ternyata satu pembaziran yang nyata apabila kapal tersebut hanya mampu menyelam sedalam 30 meter sahaja, menurut sumber itu lagi. Ya, 30 meter, itulah kedalaman KD Tun Abd Razak yang dibanggakan sangat oleh UMNO dan Barisan Nasional.

Malah Ketua Menteri itu sendiri pun ada menyebut tentang perkara itu dalam sidang medianya selepas demonstrasi tersebut. Memang kita akui perairan Selat Melaka tempat di mana demonstrasi selaman ditunjukkan semalam cetek tapi dengan kedalaman 30 meter itu, kapal selam tersebut mudah sahaja dikesan oleh mana-mana pesawat pemburu kapal selam (Submarine hunter) yang dihantar untuk menjejakinya dalam senario peperangan.

Tambahan lagi pengkalan kapal selam tersebut terletak di Teluk Sepanggar Sabah yang berhadapan dengan Laut Sulu yang jauh lebih dalam dari Selat Melaka! Sebagai perbandingan, RSS Challenger milik Tentera Laut Singapura itupun boleh menyelam sehingga 150 meter! Ini kita bercakap tentang kapal selam terpakai yang telah pun berusia lebih 40 tahun. Bagaimana senarionya dalam peperangan laut dalam kalau kapal selam kita hanya mampu menyelam sedalam itu?

Itu belum lagi bercakap tentang kapal-kapal selam terbaru milik tentera laut negara tersebut dalam kelas Vastergotland yang dilengkapi dengan sistem AIP yang membolehkannya menyelam lebih lama dan lebih dalam.

Tidak cukup dengan kedalaman yang tidak berapa dalam, negara kita juga dihambat dengan kos selenggaraan kapal selam tersebut yang mencecah ratusan juta ringgit setahun. Untuk tahun 2011 sahaja, kementerian Pertahanan telah memohon wang tambahan sebanyak RM 500 juta dengan sebahagian besarnya untuk menampung kos selenggaraan kapal selam tersebut.

Di mana kewajarannya membeli kapal selam yang serba kekurangan dari segala tektikal peperangan dan keupayaan yang boleh dipertikaikan? Ini langsung tidak berpadanan dengan kos selenggaraan yg tinggi yang dikeluarkan kerajaan setiap tahun.

Walaupun Ketua Menteri tidak menyatakannya secara langsung tapi beliau membayangkan keadaan kapal tersebut yang sempit dan kurang selesa untuk 32 orang krew yang bertugas di dalamnya. Tidak hairan kenapa Zahid sendiri enggan menyertai demonstrasi selaman bersama Ketua Menteri kerana dia tahu akan keadaan tidak selesa dalam kapal tersebut.

Penulis yakin Ketua Menteri yang juga Ahli Parlimen Bagan akan membawa perkara ini (keselesaan krew dan kelemahan-kelamahan lain) dalam sesi parlimen yang akan datang.

Sama ada sedar atau tidak, dari segi politiknya, BN/UMNO membuat kesilapan terbesar dengan membawa pemimpin Pakatan Rakyat menaiki kapal selam tersebut. Mungkin Najib Tun Razak akan menyesal kerana memberi kebenaran kepada Zahid Hamidi menjemput pemimpin Pakatan Rakyat menaiki kapal selam tersebut.

Penulis juga mendapat khabar bahawa ini baru permulaan, akan ada banyak lagi pendedahan yang akan dibuat mengenai keadaan sebenar kapal selam tersebut yang diselindungkan dari pengetahuan umum. Apa pun kita ucapkan terima kasih kerana memberi peluang ini. Sekarang Pakatan Rakyat bukan setakat membuat pendedahan dari luar, malah juga dari dalam! ~selangorkini


UMNO Akan Sambut Tangan Hassan Ali?

Posted: 10 Dec 2011 10:00 PM PST

Penulis memang rasa lega yang amat sangat sebaik dimaklumkan oleh sumber yang hampir dengan kepimpinan PAS Selangor bahawa Datuk Hassan Ali akan digugurkan dari senarai pencalonan untuk pilihanraya umum yang akan datang. Kenyataan Ketua Penerangan PAS, YB Shaari Sungib semalam walaupun bukan muktamad tapi sudah cukup menjelaskan apa yang akan berlaku dalam pilihanraya umum akan datang – Hassan Ali tidak akan dicalonkan.

Lagipun desas desus mengenai perkara ini sudah bermula sejak Hassan Ali disingkirkan dari menjadi Pesuruhjaya PAS Selangor dan digantikan dengan ADUN Meru, YB Dr Abdul Rani bin Osman.

Daripada terus menjadi duri dalam daging kepada hubungan mesra bersama-sama DAP dan PKR dalam kepimpinan Pakatan Rakyat, lebih baik kalau Hassan Ali disingkirkan terus dari barisan kepimpinan sedia ada dan digantikan dengan muka baru yang terbukti kesetiaannya kepada parti dan Pakatan Rakyat.

Penyingkiran Hassan Ali sebagai Pesuruhjaya PAS Selangor adalah permulaan yang sepatutnya diikuti dengan penyingkirannya dari barisan Exco Selangor. Tapi entah kenapa Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim tidak mengambil tindakan serupa, mungkin beliau ada sebabnya yang tersendiri yang hanya diketahui olehnya.

Sebenarnya kalau difikirkan ada banyak sebab kenapa Hassan Ali lebih sesuai berada dengan UMNO dibanding dengan Pakatan Rakyat amnya dan PAS khasnya. Banyak tindakan Hassan Ali jelas bercanggah dengan pendirian bersama yang telah dipersetujui kepimpinan tertinggi Pakatan Rakyat pada Ogos 2008.

Rampasan arak di Shah Alam pada 2009 dan serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke atas Damansara Utama Methodist Church (DUMC) pada Ogos 2011 adalah bukti jelas kepada keengkaran Hassan Ali itu. Yang menerima akibat dari tindakannya ialah Pakatan Rakyat dan kepimpinan kerajaan Negeri Selangor dimana Hassan Ali adalah Exco Kanan yang memegang portfolio penting.

Dalam kes DUMC, persepsi masyarakat sehingga ke saat ini ialah Pakatan Rakyat melindungi cubaan memurtadkan orang Islam walaupun hakikat sebenarnya Pakatan Rakyat hanya cuba melindungi hak dan kebebasan beragama yang dijamin perlembagaan Malaysia.

Jika itu pun salah, penulis tidak nampak apa lagi yang betul. Ini adalah tindakan yang wajar dilakukan untuk mana-mana organisasi politik didunia dengan Pakatan Rakyat turut tidak terkecuali. Lebih lagi dalam keadaan Pakatan Rakyat yang digambarkan sebagai rapuh kerana tidak didaftarkan akibat masalah yang ditimbulkan RoS.

Penulis tidak rasa kalau keadaan sama berlaku dalam UMNO, Presidennya, Datuk Seri Najib akan membiarkan inividu tersebut terus menerus memegang jawatan dalam parti dan kerajaan. Tindakan sama seperti yang dikenakan ke atas Hassan Ali ini juga akan dilakukan kepada individu tersebut.

Walaupun keputusan akhir masih lagi terletak di tangan kepimpinan PAS Pusat tapi keputusan muktamar lalu telah memutuskan bahawa calon PAS bagi sesuatu kawasan pilihanraya hanya akan ditentukan sebahagian besarnya oleh ahli PAS dikawasan tersebut. Hanya dalam keadaan yang 'ekstrim istimewa' sahaja baru kepimpinan PAS pusat akan masuk campur.

Dalam kes Hassan Ali, penulis tidak nampak keadaan 'istimewa' itu wujud untuk kepimpinan PAS pusat mencalonkan Hassan Ali dalam pilihanraya akan datang bila mana pencalonannya di tolak oleh ahli-ahli parti kawasannya sendiri!!

Disamping segala macam kerosakan yang dibawanya kepada PAS dan Pakatan Rakyat sendiri. Kepada penyokong Hassan Ali, diharapkan dapat menerima keputusan ini dan menyokong dengan sepenuh hati. Individu bersilih ganti, yang tetap disitu ialah parti dan kepimpinanannya. Penulis tidak rasa tindakan ini menganiaya Hassan Ali kerana UMNO sentiasa disitu menerimanya dengan tangan terbuka. ~suaraPR

Addin :

Tiada tempat bagi individu yang tidak wala' pada pimpinan di dalam PAS.


Bagaimana 'Arab Spring' Tercetus..

Posted: 10 Dec 2011 08:09 PM PST

Sehingga ke saat ini, masih belum kita ketahui di mana akan berakhirnya "Kebangkitan Arab" yang telah pun mengoncang politik dan mengulingkan diktator besi di beberapa negara Arab. Namun yang kita pasti adalah bagaimana ia bermula. Ia bermula dengan ketidakupayaan rakyat miskin Tunisia untuk mengumpul modal.

Segalanya bermula pada 17hb Disember 2010 apabila pondok perniagaan Mohamed Bouazizi disita oleh polis. Kebetulan pada waktu itu Mohamed Bouazizi tidak mempunyai wang yang cukup untuk membayar anggota polis tersebut.

Kejadian ini telah memusnahkan mata pencarian Bouazizi sekaligus memusnahkan impiannya yang sedang mengumpul modal untuk membeli sebuah lori untuk mengembangkan perniagaannya.

Setelah gagal dalam membuat rayuan kepada pihak berkuasa. Bouazizi bertindak dengan membakar dirinya sendiri sehingga beliau mati. Ini titik di mana bermulanya gerakan bantahan seluruh negara. Bouazizi diangkat sebagai seorang pejuang dan sering digunakan namanya oleh parti-parti politik di Tunisia untuk mendapat sokongan rakyat.

Soaljawab yang dilakukan dikalangan anggota keluarga Bouazizi mendapati, beliau sebenarnya sedang berjuang untuk mengumpul modal untuk mengembangkan perniagaannya. Ini bermaksud motif beliau adalah ekonomi dan bukannya politik.

Seperti banyak negara lain, Tunisia adalah sebuah negara dengan saiz ekonomi rasmi yang kecil. Kebanyakkan perniagaan adalah perniagaan yang berjalan tanpa sebarang pendaftaran dan pembayaran cukai.

Bouazizi tidak mungkin akan dapat memperjuangkan kesnya di mahkamah, memandangkan kos dan masa yang akan diambil adalah terlalu tinggi. Perniagaannya ini bergantung harap kepada hubungan dan ihsan dari pihak berkuasa. Namun malangnya ia juga tidak berhasil.

Kekecewaan mutlah adalah disebabkan apa yang diperjuangkan oleh Bouazizi sebenarnya telah dilupakan oleh kebangkitan Arab ini. Terdapat sangat sedikit perbincangan yang dijalankan untuk mengkaji bagaimana membantu peniaga-peniaga kecil ini berniaga tanpa banyak birokrasi dan prosedur. 
Fokus lebih terarah kepada bagaimana untuk mengubah landskap politik semata-mata. Akhirnya, Bouazizi diingati sebagai seorang pejuang tetapi tidak sebagai seorang usahawan.

(Gambar) Gerhana Bulan Penuh 10 Disember

Posted: 10 Dec 2011 05:04 PM PST

Bulan yang beredar dengan had laju relatif 1,800 kilometer sejam akan mula memasuki zon bayang luar bumi pada kira-kira pukul 7.33 malam.Bayang bumi akan mula menyentuh sisi sebelah kanan bulan tepat pukul 8.46 malam menandakan permulaan fasa gerhana bulan dan masa yang diambil oleh bayang gelap itu untuk menyapu keseluruhan muka bulan hanya 75 minit. 

Selepas itu bulan akan mengalami gerhana penuh selama kira-kira 48 minit, kelihatan seperti sebiji bola raksasa berwarna kuning tembaga kerana kesan serakan cahaya dari kawasan bayang luar.


 Planetarium Negara

Peringkat pertengahan gerhana penuh itu dihitung berlaku pada pukul 10.32 malam ketika ketiga-tiga jasad samawi iaitu bulan, bumi dan matahari berada dalam kedudukan satu garisan dan satu satah. Ia juga menandakan fasa purnama Muharam 1433 Hijrah yang sama dengan kemuncak gerhana penuh dan jangkamasa bulan melewati kawasan bayang dalam bumi ialah selama tiga jam 22 minit sehingga gerhana berakhir pukul 12.18 pagi.

Fenomena sama kali terakhir berlaku pada bulan Jun tahun lalu namun sedikit berbeza apabila ia dapat dilihat waktu siang berbanding malam pada malam ini. Solat sunat gerhana bulan di negara ini pula boleh dilakukan sebaik sahaja bayang bumi mula kelihatan di permukaan bulan iaitu kira-kira pukul 8.46 malam.

 Orang ramai yg hadir di Planetarium Negara

8.50 pm di PN
bulan mula memasuki bayang umbra Bumi di sebalik awan



9.15 mlm di Planetarium Negara 

9.17 mlm di Planetarium Negara

9.21 pm di Planetarium Negara

9:25PM
Planetarium Negara Kuala Lumpur

10.07 pm at Planetarium Negara

10.15PM
Planetarium Negara Kuala Lumpur

10.16PM
Planetarium Negara

10.38PM
Planetarium Negara

10.46PM
Planetarium Negara

10.53PM
Planetarium Negara
10.55PM
Planetarium Negara

11.02 PM
Planetarium Negara

11.12 PM
Planetarium Negara

11.34 PM
Planetarium Negara

11.41 PM
Planetarium Negara

11.51 PM
Planetarium Negara

12.02 AM
Planetarium Negara

12.10 AM
Planetarium Negara


~ FB Malaysia Lunar Eclipse

Tiada ulasan: